En nyt ymmärrä miten tekstiseinäsi liittyi mitenkään siihen mitä sanoin.
Vai agendoja...kuulostaa kyllä erikoisen katkeralta. Tyhmiä pelaajia, maalitolppien siirtelyä, testisivujen agendoja?
Seuraatko ollenkaan mitään testisivuja maailmalla vai mihin tämä mieletön yleistys testaajien agendoista perustuu?
Melkoista.
Arvostelijoista:
1. Kukaan ei sano että säteenseurantaa on pakko käyttää. Itseäni esimerkiksi se ei juurikaan kiinnosta, joten poimin testeistä tiedot tehoista ilman sitä.
2. Kukaan ei sano että fps on oltava 200 jotta kortti on hyvä. Ja jos joku sellaisesta on haaveillut, niin sehän on jokaisen ihan henkilökohtainen valinta?
3. Arvostelijat testailee monesti eri asetuksilla kortteja, onko tämäkin mennyt ohi? Ei niitä aina maksimilla vedellä, moni sivu antaa kattavastikin tuloksia eri asetuksilla. Mutta on HYVÄ, että testaajat näyttää kuinka muistirohmuja pelit voi olla, totta hemmetissä haluan nähdä senkin puolen. Eli kuinka kortti suoriutuu maks. asetuksilla.
Pidät kaikkia muita pelaajia itseäsi tyhmempinä, en oikein muuten käsitä noita vuodatuksia. Ylimielistä.
En minä mitään katkera ole enkä mitään muutakaan.
Olen vaan tuonut esille aina välillä että uusinta uutta ei tarvitse olla että pystyy vanhalla raudalla pelaamaan oikein hienosti. Joutuu vaan monessa tapauksessa luopumaan ULTRASTA pelin asetuksissa.
Ja kyllä täällä on maalitolppia siirrettty oman agendan tai raudan mukaan milloin kenenkin toimesta. Et selvästi ole tätä seurannut tarpeeksi pitkään. Tuo RTX 2000 esimerkki on täältä napattua silloin kun ne tulivat markkinoille (se tuli ensimmäisenä mieleeni jostain syystä).
Enkä pidä itseäni fiksuna tai muita tyhminäkään.
Ja toki pitää kortit testata myös MAX asetuksillakin, mutta aika vähiin jäänyt nuo matalempien asetusten testailut näillä suuremmilla tekki testaajilla. Usein parhaimmat testit löytyneet kaikilta pieniltä tahoilta tubesta... paitsi niissä usein jos setti on ylikellotettu kerrotaan vaan prossun kellot mutta muut tärkeät asiat jätetään mainitsematta.
Isoimmat kun keskittyy tyhmästi vaan fps taulukoihin mikä ei loppu viimeksi kerro mistään mitään, mitä olen täällä yrittänyt pitkään jauhaa ja se on varmaan myös monia ärsyttävänyt.
Mutta FPS lukemat myy, ei se että onko peli minkälainen oikeasti pelata kyseisellä raudalla.
Siksi tuntuu että Nvidia ja AMD keskittyy näihin frame gen juttuihin, vaikka ovat jo paperilla typeriä hommia. Että saadaan paljon fps ilman korkeitten fps hyötyjä.
Ehkä olen noita kohtaa liian kriittinen kun en ole vielä päässyt itse testaamaan niitä, mutta se nähdään kun itsekkin pääsen niiden kanssa leikkimään.
Mitä tulee muuten noihin skaalaimiin (XeSS, FSR ja DLSS) niin saahan niitä käyttää mielin määrin en minä sitä vastaan ole. Mutta sitä olen kun tämä määrätty porukka täällä ylistää DLSS aivan turhaan. Kun kyllä se on hyvä 4K:lla (siis kuvanlaatu) mutta ei matalemmilla tarkuuksilla ja sen fps buusti on aina vaan surkeampi mitä vanhempiin tai hitaampiin kortteihin mennään.
FSR 4K:lla on myös ihan hyvä vaikka ei ole DLSS veroinen, mutta ihan turhaa täällä Nvidia lauma syyttää milloin ketäkin kun DLSS ei tulee peliin X.
DLSS tasan tarkkaan yleistyisi paljon nopeampaa jos Nvidia politiikka ei olis sitä mitä se nyt ikävä kyllä on. Eli ihme lisenssi ehtoja, rajataan määrättyä rautaa aina ulos ja tämmöstä.
Ja rehellisesti sanottuna oma agendani tai enemmänkin tavoitteeni ollut tässä jo vuosia näyttää mihin vanha rauta pystyy jos sille antaa mahdollisuuden. Eli yritän että porukka ei turhaan menisi ostamaan sitä uutta rautaa, varsinkin nykyään kun näytönohjainten hinnat ovat taivaissa eli pitäisi boikotoida eli jättää ne kortit vaan kauppoihin niin kyllä ne hinnat siitä tippuisivat.
-----------------------------------------------------
Ja asiasta toiseen
Tässä teille purtavaa eli tässä lähdin testaamaan Nvidia ja AMD ajureita monelta vuodelta että pitääkö tarina paikkaansa että Nvidian ajurit ovat paremmat kuin AMD:n.
Ja testi kuulostaa hemmetin tylsältä, mutta tulipa törmättyä kaikkeen mielenkiintoiseen.
Peleiksi otin testiin AC Valhalla, Far Cry 6, Forza Horizon 5, Shadow of the Tomb Raider ja WWZ, eli eri AAA-pelejä eri vuosilta joista löytyy omat benchmarkkaus toiminnot.
Korteiksi otin GTX 1080 ja RX 580:n.
GTX 1080:lla lähdettiin ajureiden kohdalta vuodesta 2016 ja päädyttiin vuoteen 2023.
RX 580:llä vuorostaan vuodesta 2017 -> 2023.
Otin joka vuodelta vuoden viimeiset ajurit paitsi AMD:lta en voinut vuodelta 2019 ottaa viimeisiä kun lataus linkit oli alhaalla joten 19.12.3 sijaan piti ajaa testit 19.12.1 ajureilla.
AMD ajuri puoli oli kautta linjan aika tylsää, mitä nyt Forza Horizon 5 toimi hiukan paremmin 2021 ajureilla kuin 2022 tai 2023 ajureilla.
Mutta Nvidia ajuri puoli olikin sitten hyvin mielenkiintoista.
Ensinnäkin AC Valhalla (2022 peli) toimi vuoden 2016 ajureilla mutta kasalla grafiikka häröilyä.
Vuoden 2017 ajureilla ei ongelmia, mutta sitten jostain syystä vuoden 2018 ajureilla ei peli enää toiminutkaan. Mutta 2019 ja siitä eteenpäin taas toimi.
Mutta oudosti pelin FOV on GTX 1080:lla aivan eri ajureista viis kuin RX 580:llä. Eli Nvidia jättää jostain syystä paljon peliä piirtämättä.
Asian oltava bugi ajureissa tai pelissä kun se esiintyi kaikilla testatuilla ajureilla.
Sitten Shadow of the Tomb Raider (2018) oli myös outo tapaus Nvidia ajureiden kanssa.
Eli peli toimi 2016 ajureilla, mutta ei 2017 tai 2018 ajureilla. Sitten 2019 eteenpäin kaikki toimi kuten kuuluikin.
Tämä varmaan johtuu DLSS tai XeSS päivityksistä, mutta se on outoa että 2016 ajureilla toimi
Ja lisää Nvidia outouksia eli WWZ (2019) vuoden 2016 ajureilla peli oli nopeampi kuin 2017, 2018 tai 2019 ajureilla. Vasta vuoden 2020 ajureilla päästiin takaisin 2016 tasolle ja itseasiassa ohikin.
Mutta viimeisen kolmen vuoden ajureilla kummallakaan en huomannut mitään outouksia eli ajuri puoli ihan yhtä hyvä kummassakin leirissä.
Tässä vielä linkki itse videoon aiheesta kaikkine fps taulukkoineen ja gameplay pätkineen: