Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Win7 tuki on loppunut jo kauan sitten, ja ilmasta päivitystä 10 on tarjottu ja melkein pakotettu. Kyllä tuon pitäs kaikille olla tiedossa
Toki, mutta silti sitä käytetään ja moni joutui bannatyksi. Sehän ei ole ongelma, että peli ei käynnisty jos vanha windows käytössä, mutta onhan silloin vituroitu urakalla, jos pelaajat pääsevät pelaamaan ja siitä jaellaan bännejä.
 
En osaa sanoa Win 7 tapauksesta. Voi olla Valvenkin moka.

Tässä AMD:n tapauksessa Anti-lag+ ei kuitenkaan ole triggeröinyt anti-cheattiä pelkästään CS2:ssa vaan myös Apex Legensissä ja Call of Dutyssä. Kaikissako on siis viallinen anti-cheat ja on poissuljettua että Anti-lag+ peukaloisi peli enginejä liian aggressiivisesti?

Eiköhän se paras ratkaisu löydy yhteistyöstä pelintekijöiden kanssa. Vähän haiskahtaa siltä, että tätä ei ole tehty.
Ilmeisesti ainoa varma keissi on tuo cs2? Apexin osalta löysin vain huhuja mahdollisista banneista tuohon liittyen. CoDissa taasen epäillään aiheuttavan kaatuilua, mutta ei banneja mitä nyt nopeasti googeloin.

Ongelmanahan tässä on se, että antilag+ on tehty driver levelillä, kun taas reflex leivottu suoraan peleihin. AMDn olisi pitänyt kommunikoida asiasta paremmin kehittäjien kanssa. Nyt kun tämä ominaisuus vakiintuu käyttöön, niin eiköhän vastaavista ongelmista päästä eroon jatkossa.
 
Toki, mutta silti sitä käytetään ja moni joutui bannatyksi. Sehän ei ole ongelma, että peli ei käynnisty jos vanha windows käytössä, mutta onhan silloin vituroitu urakalla, jos pelaajat pääsevät pelaamaan ja siitä jaellaan bännejä.
Kyllä ihmisten myös pitää ottaa vastuuta omista teoista eikä aina siirtää muiden syyksi
 
Apexin osalta löysin vain huhuja mahdollisista banneista tuohon liittyen.
Iso liuta käyttäjien ilmoituksia aiheettomista bänneistä EA tukifoorumilla ja yhteinen tekijä RX 7000 sarja. Myös AMD subredditissä jotkut ilmoittivat saaneensa Apexissa bännit.

 
Ehkä kannattaa katsoa sen oman kuplan Päivänselvää on, että AMD teki virheen Antilag+ koodaamisessa, sen firman olisi pitänyt monen vuoden kokemuksella tietää että pelien lähdekoodeja ei voi ongelmitta mennä sörkkimään. Miksi koet tarvetta puolustella AMDta tässä asiassa?

Kannattaisi ottaa jotain selvää asioista joista meuhkaa.

Ei AMD voi niitä pelien lähdekoodeja sörkkiä ilman että tekee tietomurron pelitalon palvelimille, jossa säilyttävät koodejaan.

Pelin lähdekoodi on pelitalolla, joka kääntää sen pelin binääriksi. Binääri toimitetaan steamin kautta pelin ostaneelle.

AMD ei pääse väliin sorkkimaan lähdekoodeja.
 
Toi anti-lag+ käyttää jotain omia dll tiedostoja, että ei nyt ihan lähdekoodiin käy käsiks.
 
Kyllä ihmisten myös pitää ottaa vastuuta omista teoista eikä aina siirtää muiden syyksi

Se, että viralliset ajurit johtaa pelissä bänniin bugisen yli-innokkaan anti-cheat-härpäkkeen takia ei ole tasan yhtään pelaajan oma vika.

Käytännössä nuo anti-cheat-härpäkkeet on oikeinkin toimiessaan hirveää spyware-/crapware-kuraa.

Kun peleihin ei osata (tai olla jaksettu) tehdä verkkoprotokollia, jotka jättäisivät toimittamatta pelaajalle dataa, mitä tämän ei pitäisi nähdä, niin sitten yritetään paikata tuollaisilla.
 
Niin. Tämähän oli juuri pointti. CS2 päästi pelaamaan vaikka oli win7 käytössä ja sitten jakelivat banneja. Ei ole todellakaan käyttäjän vika jos se noin toimii.
Jos alla on edelleen win7, niin kaikkien ongelmien syy löytyy peiliin katsomalla. Tukemattoman käyttiksen kanssa on turha edes yrittää osoitella muita sormella
 
Se, että viralliset ajurit johtaa pelissä bänniin bugisen yli-innokkaan anti-cheat-härpäkkeen takia ei ole tasan yhtään pelaajan oma vika.

Käytännössä nuo anti-cheat-härpäkkeet on oikeinkin toimiessaan hirveää spyware-/crapware-kuraa.

Kun peleihin ei osata (tai olla jaksettu) tehdä verkkoprotokollia, jotka jättäisivät toimittamatta pelaajalle dataa, mitä tämän ei pitäisi nähdä, niin sitten yritetään paikata tuollaisilla.
Tuossa The Nameless One viestissä taisi olla puhetta kun Win7 käyttäjät on(väitetysti) saaneet banneja
 
Jos alla on edelleen win7, niin kaikkien ongelmien syy löytyy peiliin katsomalla. Tukemattoman käyttiksen kanssa on turha edes yrittää osoitella muita sormella
win7 ei liittyne mitenkään tähän ajuriongelmaan.

Ja sitäpaitsi, jos ohjelma toimii windows 7:ssa tai vaikka XP:ssä, niin se selvästi tukee sitä.
 
Jos alla on edelleen win7, niin kaikkien ongelmien syy löytyy peiliin katsomalla. Tukemattoman käyttiksen kanssa on turha edes yrittää osoitella muita sormella
Ja sekö oikeuttaa jakamaan vac-banneja cheattaamisesta, jos käyttäjä on typerä? Ei se kuule ihan näin mene. Tarkoitus oli osoittaa, että ei se cs2 anti-cheat mitenkään virheetön ole ja vääriä bännejä on jaeltu turhan helposti.

Nämä anti-cheatit ovat tavallaan kuin virustutkia ja sen takia antavat helposti vääriä hälytyksiä tietyntyyppisistä asioista, ellei niitä whitelistata. Erona vaan se, että virustutkan väärä hälytys on harmiton ja anti-cheatin jakama vac-ban voi johtaa tuhansien eurojen tappioihin, joten pitäisi olla aika perkeleen varma ennen kuin niitä jaellaan…

Kommunikaatio tässä on pettänyt syystä tai toisesta ja testaus myös.
 
Erona vaan se, että virustutkan väärä hälytys on harmiton ja anti-cheatin jakama vac-ban voi johtaa tuhansien eurojen tappioihin, joten pitäisi olla aika perkeleen varma ennen kuin niitä jaellaan…

Niin, kenties AMD olisi voinut käyttää tuon antilagin testaamiseen hieman enemmän aikaa niin olisi ehkä voitu korjata pahimmat bugit eikä jättää testaaminen pelaajille.
 
win7 ei liittyne mitenkään tähän ajuriongelmaan.

Ja sitäpaitsi, jos ohjelma toimii windows 7:ssa tai vaikka XP:ssä, niin se selvästi tukee sitä.
Ei se tuki noin mene. Maailma on täynnä ohjelmia, joista mainitaan, että saattaa toimia käyttöjärjestelmällä x, mutta ei ole tuettu. Tuki tarkoittaa sitä, että valmistaja on testannut softansa alustalla x ja vakuuttaa sen toimivan siinä.
 
Niin, kenties AMD olisi voinut käyttää tuon antilagin testaamiseen hieman enemmän aikaa niin olisi ehkä voitu korjata pahimmat bugit eikä jättää testaaminen pelaajille.
Niinhän minä sanoinkin, että testaus on pettänyt, mutta sitä meistä kukaan ei tiedä miksi. Joko tätä ei ole testattu lainkaan tai sitten syystä tai toisesta anti-cheat ei ole jaellut bännejä testivaiheessa. Voisiko esimerkiksi olla niin, että anti-cheattia on muutettu testauksen jälkeen tai sitten ne bännit on jaettu viiveellä, jolloin ongelmaa ei ole huomattu testauksen aikana. AMD:llä ei varmaankaan ole mitään tietoa tuon anti-cheatin sielunelämästä, joten aika vaikeaa ennustaa sen toimintaa, mikäli vika ei tule ilmi testauksen aikana.

Ainoa mistä AMDtä voi nykytietojen valossa miltei varmuudella syyttää on se, että tätä muutosta ei ole käyty kunnolla läpi pelin kehittäjien kanssa, tai ainakaan viesti ei ole mennyt perille.
 
Ja sekö oikeuttaa jakamaan vac-banneja cheattaamisesta, jos käyttäjä on typerä? Ei se kuule ihan näin mene. Tarkoitus oli osoittaa, että ei se cs2 anti-cheat mitenkään virheetön ole ja vääriä bännejä on jaeltu turhan helposti.

Nämä anti-cheatit ovat tavallaan kuin virustutkia ja sen takia antavat helposti vääriä hälytyksiä tietyntyyppisistä asioista, ellei niitä whitelistata. Erona vaan se, että virustutkan väärä hälytys on harmiton ja anti-cheatin jakama vac-ban voi johtaa tuhansien eurojen tappioihin, joten pitäisi olla aika perkeleen varma ennen kuin niitä jaellaan…

Kommunikaatio tässä on pettänyt syystä tai toisesta ja testaus myös.


" which is implemented by detouring engine dll functions. "

Kyllähän tämä AMD:n piikkiin menee. Ei siellä hirveästi ole asioita mietitty jos AL+ on implementoitu jollain .dll kaappauksella. Samankaltaista metodia käyttää erinäiset ESP:t/wallhackit, ja ne sentään yrittävät piilottaa tekemisiään anti-cheatilta.

Nvidia Reflex implementoidaan devien kanssa peliin, AMD päätti tehdä asiat omin päin ja sitten ollaan surprise pikachu facena kun hommat kusee nilkoille.

:srofl: AMD :srofl:
 


" which is implemented by detouring engine dll functions. "

Kyllähän tämä AMD:n piikkiin menee. Ei siellä hirveästi ole asioita mietitty jos AL+ on implementoitu jollain .dll kaappauksella. Samankaltaista metodia käyttää erinäiset ESP:t/wallhackit, ja ne sentään yrittävät piilottaa tekemisiään anti-cheatilta.


No tuo "dll funktioita kiertävien" näytönohjainajurien bännääminen näyttääkin olevan ainoa asia, mitä tuo mahtava "anti-cheat" saa aikaan :hmm:



 
Ainahan tuo on ollut kissa-hiirileikkiä, en oikein ymmärrä mitä yrität ajaa takaa :confused:

AMD ainakin laittoi anti-lag+ toistaiseksi jäihin, se on nyt disabloituna viimeisimmissä ajureissa. Se tais on sen lorun loppu se ja eiköhän tän päätöksen viimeistään pitäis tehdä selväksi sen kenen syytä nämä ongelmat ja bännit olivat.

 
USA kiristänyt vientirajoituksia. Nyt ei saa enää viedä a800, h800 eikä edes 4090 piirejä kiinaan. Voi olla nvidialle vaikea, kun ei saa edes kiinassa valmistaa/paketoida 4090 pohjaisia pelikortteja. Voi 50x0 generaatiossa olla 080 kortit olla myös rajotteiden alla,...

En tiedä milloin uudet rajoitteet tulee voimaan. Voi olla, että kiinalaiset imuroi kaikki 4090:et mitä löytyy ennen rajotteiden voimaantuloa.

lähde: U.S. to restrict shipment of NVIDIA H800 and RTX 4090 GPUs to China - VideoCardz.com
 
Mitään tietoa FSR 3.0 tulosta isoihin peleihin kuten Cyberpunkkiin, StarFieldiin tai Alan Wake 2? :darra:
 
Alan Wake 2: FSR 2.2 vs. DLSS 3.5 Comparison Review | TechPowerUp

-Arvostelun kirjoitushetkellä FSR 2.2 -toteutus alkuperäisellä resoluutiolla on täysin rikki ja aiheuttaa voimakasta välkehdintää ja vilkkumista koko kuvan alueella kaikissa resoluutioissa, jopa paikoillaan ollessa. Myös RT-heijastusten ulkonäkö muuttuu erittäin välkkyväksi ja pikselimäiseksi, erityisesti liikkeessä. Jotain on selvästi pielessä FSR 2.2:n alkuperäisessä toteutuksessa, koska siirtyminen alkuperäisestä renderoinnista FSR 2.2 "Laatu" -tilaan vähentää merkittävästi näitä välkehtimis- ja vilkkumisongelmia, mutta ei poista niitä kokonaan.

-Suorituskyvyn osalta FSR 2.2 -toteutus on käytännössä identtinen DLSS:n kanssa.

Toivottavasti tulee nopeasti AMD:lta korjausta. AMD kyllä selvästi jäi Nvidian jalkoihin tässä julkaisussa. Puhumattakaan DLSS Frame Generaatiosta.. :darra:
 
Alan Wake 2: FSR 2.2 vs. DLSS 3.5 Comparison Review | TechPowerUp

-Arvostelun kirjoitushetkellä FSR 2.2 -toteutus alkuperäisellä resoluutiolla on täysin rikki ja aiheuttaa voimakasta välkehdintää ja vilkkumista koko kuvan alueella kaikissa resoluutioissa, jopa paikoillaan ollessa. Myös

Oli tuolla uutisissa ainakin jo ajuripäivitys AMD:llä, josko se auttaisi:
 
Toivottavasti tulee nopeasti AMD:lta korjausta. AMD kyllä selvästi jäi Nvidian jalkoihin tässä julkaisussa. Puhumattakaan DLSS Frame Generaatiosta.. :darra:
Onko jossain sanottu että AMDlla on jotain osaa ja arpaa AW2:n FSR-toteutuksen kanssa?
 
Toivottavasti tulee nopeasti AMD:lta korjausta. AMD kyllä selvästi jäi Nvidian jalkoihin tässä julkaisussa. Puhumattakaan DLSS Frame Generaatiosta.. :darra:
Kieltämättä Radeonin omistajana vähän kateellinen, kun Nvidian käyttäjät pääsemät käyttämään Frame Generationia ja kunnon RT-silmäkarkkeja. Onneksi FSR3 on nyt sentään julkaistu, mutta saisi kyllä tulla jo infoa julkaisusta kunnon peleihin. Piinaava hiljaisuus menossa tällä hetkellä. Sitä mukaa kun näitä uusia ja näyttäviä DLSS3-pelejä tulee, jää AMD vain pahemmin jälkeen.

Punaisen leirin kortin hankinta ei kuitenkaan kaduta, kun Nvidialta ei yksinkertaisesti löydy itselleni mieleistä korttia. RTX 4070 ei ole tarpeeksi tehokas omaan makuun, RTX 4070 Ti:ssä taas on liian vähän muistia hintaan ja tehoihin nähden ja 4080 on liian kallis. Ehdin jo tilaamaan 4070 Ti:n, mutta palautin, kun muistin määrä vaivasi liikaa ja huomasin miettiväni sitä jatkuvasti. AMD sentään voi parannella (RT)suorituskykyä ajuripäivityksillä ja kehittää FSR:ää, mutta Nvidia ei voi jakaa päivityksillä lisää muistipiirejä kortteihin.
 
Punaisen leirin kortin hankinta ei kuitenkaan kaduta, kun Nvidialta ei yksinkertaisesti löydy itselleni mieleistä korttia. RTX 4070 ei ole tarpeeksi tehokas omaan makuun, RTX 4070 Ti:ssä taas on liian vähän muistia hintaan ja tehoihin nähden ja 4080 on liian kallis. Ehdin jo tilaamaan 4070 Ti:n, mutta palautin, kun muistin määrä vaivasi liikaa ja huomasin miettiväni sitä jatkuvasti. AMD sentään voi parannella (RT)suorituskykyä ajuripäivityksillä ja kehittää FSR:ää, mutta Nvidia ei voi jakaa päivityksillä lisää muistipiirejä kortteihin.

Tämä on ihan todellinen ongelma NVIDIAlla. Heidän tuotepaletti on ihan levällään.

On 4090 joka on jotenkin kosmisesti koko läjän paras hinta-teho-ominaisuussuhde. Täysin päätöntä.

On 4080 joka maksaa aivan liikaa vs. suorituskyky. Jos kyse olisi normaalista "-15% vs 90-malli" (niinkuin oli 30-sarjassa)-tapauksesta niin kortti kävisi varmasti kaupaksi, mutta nyt se on lähempänä "-30% vs 90-malli" ja tuohon hintaan homma on ns. kura diili.

4070ti on lähimpänä järkevää korttia jos ei peppu kestä 4090a mutta maksaa silti liikaa vs. suorituskyky ja VRAM-määrä on ongelma.

4070 on oikeasti väärin labeloitu 4060 ja menee jo pirkka-osastoon. Vaikea perustella pelikorttina ja jälleen maksaa liikaa vs. suorituskyky.

Kaikki alle sen ovat "ei jatkoon, ei tarpeeksi suorituskykyä ja/tai VRAMia"

Varmasti auttanut 4090n myyntiä, mutta vetänyt jengiä AMD-leiriin kun sieltä saa kuitenkin selvästi parempaa hinta-tehosuhdetta jos RT-suorituskyky ei paina vaakakupissa.

Todennäköistä on että jotain yritetään keksiä tämän fiksaamiseksi kun refreshit tulevat alkuvuodesta. Kiinnostavaa nähdä mitä nahkatakkimies keittää. Hirveä paniikki NVIDIAlla ei ole koska AI-bisnekset painaa rahaa niin paljon että nämä pelijutut ovat vähän semmoinen "ai niin meillä on tämmöisiäkin" mutta eivät he silti voi ihan koko juttua unohtaa tai AMD:lle jos antaa siimaa niin vievät nallekarkit ja sitten kun AI-hypejuna hyytyy niin voi tulla ikävä fiilis jos pelikorttibisnekset on jätetty heitteille.
 
Tämä on ihan todellinen ongelma NVIDIAlla. Heidän tuotepaletti on ihan levällään.

On 4090 joka on jotenkin kosmisesti koko läjän paras hinta-teho-ominaisuussuhde. Täysin päätöntä.

On 4080 joka maksaa aivan liikaa vs. suorituskyky. Jos kyse olisi normaalista "-15% vs 90-malli" (niinkuin oli 30-sarjassa)-tapauksesta niin kortti kävisi varmasti kaupaksi, mutta nyt se on lähempänä "-30% vs 90-malli" ja tuohon hintaan homma on ns. kura diili.

4070ti on lähimpänä järkevää korttia jos ei peppu kestä 4090a mutta maksaa silti liikaa vs. suorituskyky ja VRAM-määrä on ongelma.

4070 on oikeasti väärin labeloitu 4060 ja menee jo pirkka-osastoon. Vaikea perustella pelikorttina ja jälleen maksaa liikaa vs. suorituskyky.

Kaikki alle sen ovat "ei jatkoon, ei tarpeeksi suorituskykyä ja/tai VRAMia"

Varmasti auttanut 4090n myyntiä, mutta vetänyt jengiä AMD-leiriin kun sieltä saa kuitenkin selvästi parempaa hinta-tehosuhdetta jos RT-suorituskyky ei paina vaakakupissa.

Todennäköistä on että jotain yritetään keksiä tämän fiksaamiseksi kun refreshit tulevat alkuvuodesta. Kiinnostavaa nähdä mitä nahkatakkimies keittää. Hirveä paniikki NVIDIAlla ei ole koska AI-bisnekset painaa rahaa niin paljon että nämä pelijutut ovat vähän semmoinen "ai niin meillä on tämmöisiäkin" mutta eivät he silti voi ihan koko juttua unohtaa tai AMD:lle jos antaa siimaa niin vievät nallekarkit ja sitten kun AI-hypejuna hyytyy niin voi tulla ikävä fiilis jos pelikorttibisnekset on jätetty heitteille.
Eli hinnat on väärät, mutta amd ei käytännössä saa markkinaosuutta kasvatettua. Vai oisko niin että harrastajilla ei ole se paras kuva siitä miten pörssiyritys saa parhaiten tehtyä rahaa?

Toki mäkin haluaisin halvemmalla parempaa, mutta jos kauppa käy, hinnat ei laske.
 
Tämä on ihan todellinen ongelma NVIDIAlla. Heidän tuotepaletti on ihan levällään.

On 4090 joka on jotenkin kosmisesti koko läjän paras hinta-teho-ominaisuussuhde. Täysin päätöntä.

On 4080 joka maksaa aivan liikaa vs. suorituskyky. Jos kyse olisi normaalista "-15% vs 90-malli" (niinkuin oli 30-sarjassa)-tapauksesta niin kortti kävisi varmasti kaupaksi, mutta nyt se on lähempänä "-30% vs 90-malli" ja tuohon hintaan homma on ns. kura diili.

4070ti on lähimpänä järkevää korttia jos ei peppu kestä 4090a mutta maksaa silti liikaa vs. suorituskyky ja VRAM-määrä on ongelma.

4070 on oikeasti väärin labeloitu 4060 ja menee jo pirkka-osastoon. Vaikea perustella pelikorttina ja jälleen maksaa liikaa vs. suorituskyky.

Kaikki alle sen ovat "ei jatkoon, ei tarpeeksi suorituskykyä ja/tai VRAMia"

Varmasti auttanut 4090n myyntiä, mutta vetänyt jengiä AMD-leiriin kun sieltä saa kuitenkin selvästi parempaa hinta-tehosuhdetta jos RT-suorituskyky ei paina vaakakupissa.

Todennäköistä on että jotain yritetään keksiä tämän fiksaamiseksi kun refreshit tulevat alkuvuodesta. Kiinnostavaa nähdä mitä nahkatakkimies keittää. Hirveä paniikki NVIDIAlla ei ole koska AI-bisnekset painaa rahaa niin paljon että nämä pelijutut ovat vähän semmoinen "ai niin meillä on tämmöisiäkin" mutta eivät he silti voi ihan koko juttua unohtaa tai AMD:lle jos antaa siimaa niin vievät nallekarkit ja sitten kun AI-hypejuna hyytyy niin voi tulla ikävä fiilis jos pelikorttibisnekset on jätetty heitteille.
Mullakin oli 4070 ti tähtäimessä, mutta ostinkin 7800XT:n. Ensin mainittu liian kallis tehoihinsa nähden, ja liian vähällä rammia (ei sillä ettei se käytännössä riittäisi, mutta 900e:n kortissa pitää kyllä olla nyt 16gb). 630e 7800xt 16bg joka vielä kellottui about 12% oli erittäin houkutteleva.
Adrenalin oli positiivinen yllätys, pelikohtaiset kellotusprofiilit helppoa tehdä eli pelaan raskaat seikkailupelit kellotettuna, ja kilpailulliset kevyet haukkaa sitten sen 100w vähemmän, alikellotettuna. Arvostan Amd:n käyttäjäjäystävällistä softaa paljon, millä tehdä noita profiileja.

Katson sitten seuraavan kortin kohdalla, onko Nvidia viilannut hintasegmenttiaan kuluttajaystävällisempään suuntaan. Pidän paljon Nvidian korteista ja ominaisuuksista (dlss ynm), mutta tonnia lähestyvien hintojen kanssa pitää tulla kunnolla vastinetta, vrammia ja fps:ää suhteessa jokaiseen euroon.
 
Punaisen leirin kortin hankinta ei kuitenkaan kaduta, kun Nvidialta ei yksinkertaisesti löydy itselleni mieleistä korttia. RTX 4070 ei ole tarpeeksi tehokas omaan makuun, RTX 4070 Ti:ssä taas on liian vähän muistia hintaan ja tehoihin nähden ja 4080 on liian kallis. Ehdin jo tilaamaan 4070 Ti:n, mutta palautin, kun muistin määrä vaivasi liikaa ja huomasin miettiväni sitä jatkuvasti. AMD sentään voi parannella (RT)suorituskykyä ajuripäivityksillä ja kehittää FSR:ää, mutta Nvidia ei voi jakaa päivityksillä lisää muistipiirejä kortteihin.

No, ei sitä RT-suorituskykyäkään tyhjästä tule lisää kuten ei muistiakaan. Muistin määräkin on vähän niin ja näin, esim. AW2 käyttää RT päällä kohtuu paljon muistia, 8gb ei enää riitä 1440p resolla RT päällä: Alan Wake 2 Performance Benchmark Review - 30 GPUs Tested
Mutta katsotaan tuosta vaikka 3070vs6700XT, siinä vaiheessa kun 3070:lta loppuu muisti kesken on 6700XT kuitenkin auttamatta liian hidas (18fps 1440p resolla), eli käytännössä lisämuistista ei ole mitään hyötyä tuossa tilanteessa.
4K:lla loppuu 4070Ti:n muisti kesken, mutta jos laittaa DLSS:n päälle niin taitaa tuokin onnistua ihan hyvin, eikä tuossa nopeus oikein muutenkaan enää riitä ilman sitä.
 
Eli hinnat on väärät, mutta amd ei käytännössä saa markkinaosuutta kasvatettua. Vai oisko niin että harrastajilla ei ole se paras kuva siitä miten pörssiyritys saa parhaiten tehtyä rahaa?

Totta.

Voi olla että nykystrategia maksimoi tuoton osakkeenomistajille NVIDIAlla, mutta jonkin verran tässä varmasti menetetään markkinaosuutta. Voi olla että se on niin vähäistä että se on sen arvoista.

Ja AMD kyllä joutui parturoimaan hintojaan jotta kauppa alkoi käymään 7000-sarjalla, eli vaikka markkinaosuus siitä vähän piristyisi, bisneksenä tämä ei välttämättä ole kummoista AMD:lle.

Mutta kiva olisi että homma olisi kannattavaa bisnestä *ja* asiakkaat ovat tyytyväisiä. Nyt asiakkaat jopa huutelevat tavaraa tyyliin "Help us Obi-wan Intel, you are our only hope" kun NVIDIAn hinnat eivät nappaa ja AMDn RT-suorituskyky ei nappaa. Tulkaa joku muu markkinoille pelastamaan tilanne. Joka tietenkin on haihattelua koska oikeasti tällä markkinalla kilpailu on jopa vuosikymmenen projekti ja joo, Intel yrittää, mutta pari generaatiota lisää tarvitaan ainakin että ollaan edes samalla pallokentällä.
 
Eli hinnat on väärät, mutta amd ei käytännössä saa markkinaosuutta kasvatettua. Vai oisko niin että harrastajilla ei ole se paras kuva siitä miten pörssiyritys saa parhaiten tehtyä rahaa?

Toki mäkin haluaisin halvemmalla parempaa, mutta jos kauppa käy, hinnat ei laske.

Ilmeisesti deskarinäyttisten kauppa ei oikein käykään. nVidia vaan tekee massia muilla bisneksillä...
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti deskarinäyttisten kauppa ei oikein käykään. nVidia vaan tekee massia muilla bisneksillä...
Juu, varmasti näin osittain ja tsmc tuotantoa siirretään datacenter kamaan.

Mindfactoryssa AMD myy hyvin, mut onko sit pakettikoneet niin hyvin nvidialla hallussa ettei paljoa vaikuta. Tai Saksa ei heijasta globaalia trendiä.

 
Eli hinnat on väärät, mutta amd ei käytännössä saa markkinaosuutta kasvatettua. Vai oisko niin että harrastajilla ei ole se paras kuva siitä miten pörssiyritys saa parhaiten tehtyä rahaa?

Toki mäkin haluaisin halvemmalla parempaa, mutta jos kauppa käy, hinnat ei laske.
Hinnat ei laske, kun kaksi firmaa käytännössä sopii paljonko kaupasta saa suorituskykyä eurolla. Melkein mikä vaan muu tuote noilla voittoprosenteilla, ja kilpailuviranomaiset olisi jo paukuttaneet miljardisakkoa.
 
AMDn RT-suorituskyky ei nappaa

AMD:n RT suorituskykyhän on ihan linjassa hinnan kanssa. FSR 3 ei ole vielä lunastanut lupauksiaan niin nVidialla on selkeä etu siinä vielä. Veikkaan että DLSS kokee G-Syncin kohtalon ennemmin tai myöhemmin. Huomauttaisin vielä että HUBin käyttämä kuuden pelin RT testi sisältää Cyberpunkin ja A Plague Tale: Requiemin joissa AMD ottaa turpaan pahasti jostain syystä.
 

Liitteet

  • screencap.png
    screencap.png
    266,9 KB · Luettu: 67
AMD:n RT suorituskykyhän on ihan linjassa hinnan kanssa. FSR 3 ei ole vielä lunastanut lupauksiaan niin nVidialla on selkeä etu siinä vielä. Veikkaan että DLSS kokee G-Syncin kohtalon ennemmin tai myöhemmin. Huomauttaisin vielä että HUBin käyttämä kuuden pelin RT testi sisältää Cyberpunkin ja A Plague Tale: Requiemin joissa AMD ottaa turpaan pahasti jostain syystä.
HUB hieroo noita RT testejä aina mieleiseksiin. Jostain kumman syystä tuohonkin on päätynyt mukaan minimaalisesti RT:tä käyttäviä AMD sponsoroituja pelejä ja CyperPunkistakin oli RT asetukset vedetty mediumille ja Spidermanista tiputettu Very High > High. Tavoitteena on ilmeisesti saada näyttämään AMD kilpailukykyiseltä RT päällä, vaikka todellisuudessa yhtään raskaammissa RT käyttävissä peleissä AMD jää reippaasti jälkeen.
 
HUB hieroo noita RT testejä aina mieleiseksiin. Jostain kumman syystä tuohonkin on päätynyt mukaan minimaalisesti RT:tä käyttäviä AMD sponsoroituja pelejä ja CyperPunkistakin oli RT asetukset vedetty mediumille ja Spidermanista tiputettu Very High > High. Tavoitteena on ilmeisesti saada näyttämään AMD kilpailukykyiseltä RT päällä, vaikka todellisuudessa yhtään raskaammissa RT käyttävissä peleissä AMD jää reippaasti jälkeen.

Tossa on enemmänkin pelejä testattuna. 2% hitaampi kuin 4070, mukana myös ultra cyberpunk myrkyttämässä tulokset. Australialaisten salaliittoon en ota kantaa. Runsaasti RT:tä käyttävissä peleissä eroa kertyy jopa tuonne 25% asti. Huomauttaisin että 25% nopeampi kuin 7800XT Cyberpunkin RT Ultralla ei tarkoita pelikelpoista kokemusta. Omasta mielestäni merkittävämpi tekijä 7800XT ja 4070 välillä Ray Tracing suorituskyvyn sijaan on DLSS Frame Generation + muut DLSS:n edut kuten kuvanlaatu.
 

Liitteet

  • Screenshot 2023-10-28 191209.png
    Screenshot 2023-10-28 191209.png
    220,5 KB · Luettu: 35
Viimeksi muokattu:
Joo, "RT performance average" on aika monessa paikassa kokoelma pelejä, joissa osassa on RT-suorituskyvyllä oikeasti merkitystä ja osassa taas RT-efektejä mukana juuri sen verran, että voidaan väittää RT:n olevan tuettuna.

On siis olemassa kaksi eri kategoriaa: RT-suorituskyky, joka tarkoittaa sitä, paljonko vääntöä oikeasti on RT-efekteihin; ja sitten on suorituskyky RT-peleissä, mikä voi tarkoittaa mitä vaan lähes täysin rasterointiriippuvaisesta puhtaaseen RT-suorituskykyyn. Esim. HUBin osalta en kutsuisi valittua lähestymistapaa salaliitoksi, mutta ei se kovin RT-painotteinen kyllä ole.

Edit: HUB on siinä mielessä hyvä lähde, että siellä on kohtuullinen sisäinen tasapaino. Steve on hyvin pitkälti anti-RT johtuen omasta pelimaustaan, Tim taas on aidosti kiinnostunut kuvanlaadusta ja siihen liittyvistä tekniikoista. Johtaa usein siihen, että HUBin suosituksissakin on punnittu erilaisia näkökulmia suht realistisesti keskivertokuluttajan näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
HUB hieroo noita RT testejä aina mieleiseksiin. Jostain kumman syystä tuohonkin on päätynyt mukaan minimaalisesti RT:tä käyttäviä AMD sponsoroituja pelejä ja CyperPunkistakin oli RT asetukset vedetty mediumille ja Spidermanista tiputettu Very High > High. Tavoitteena on ilmeisesti saada näyttämään AMD kilpailukykyiseltä RT päällä, vaikka todellisuudessa yhtään raskaammissa RT käyttävissä peleissä AMD jää reippaasti jälkeen.

No RX 7800 XT on kuitenkin rasterissa nopeampi ja siinä on 4Gt enemmän muistia kuin RTX 4070 minkä lisäksi se on jenkeissä satasen halvempi (Suomessa ne on jostain syystä saman hintaisia), niin saa se olla säteenseurannassa vähän huonompikin. Lisäksi sen mukana tulee Starfieldin promokoodi.
 
Sitten selvästi HUB varsinkin Tim tekee väkisin yltiönegatiivisia videoita AMD:hen liittyen. Selvästi harmittaa kun jotkut syyttää niitä AMD:tä suosiviksi.

Aika facepalm on ollu muutama video siellä...
 
Saa nähdä, mikälaisia super versiota nvidia julkaisee korteistaan, jos 4070Ti:stä tulee huhuttu S versio, niin se voi olla monelle mieleen..
 
Sitten selvästi HUB varsinkin Tim tekee väkisin yltiönegatiivisia videoita AMD:hen liittyen. Selvästi harmittaa kun jotkut syyttää niitä AMD:tä suosiviksi.

Aika facepalm on ollu muutama video siellä...
Sulla on nää nyt vinksin vonksin.

HUB-Tim tekee hyvin neutraaleja videoita kun taas HUB-Steven kontsa on hyvin usein ayymd-porukalle kohdennettua ragebaittia.
 
Sulla on nää nyt vinksin vonksin.

HUB-Tim tekee hyvin neutraaleja videoita kun taas HUB-Steven kontsa on hyvin usein ayymd-porukalle kohdennettua ragebaittia.
Jep, kaikkien kuuluu testata vain mitä NVIDIA sanoo ja niillä asetuksilla mitä NVIDIA sanoo, kaikki muu on AMD-fanien mielistelyä ja suorituskyvyn vääristelyä :hammer:
 
Jep, kaikkien kuuluu testata vain mitä NVIDIA sanoo ja niillä asetuksilla mitä NVIDIA sanoo, kaikki muu on AMD-fanien mielistelyä ja suorituskyvyn vääristelyä :hammer:
Steven ongelma on siinä että mies antaa omien ennakkoasenteidensa vaikuttaa testaukseen liikaa. Sen takia mies on vältellyt parhaansa mukaan DLSS vs FSR iso-quality vertailuja, sen takia siellä testataan kortteja ilman upscalausta tai jos testataan niin pelkällä FSR:llä, sen takia mies heittää kaiken maailman Godfalleja pelitesteihinsä ja ujuttaa MW2:n kahteen otteeseen saadakseen lukuja jotka mielestelevät kanavan omaa ayymd-yleisöä.

HUB Steve on kuin techmaailman oma pikku Fox News missä agendan ajaminen ajaa todellisen uutisoinnin edelle. En ihmettelisi jos Timppaa nolottaa Steven meno. En ole Timpan kanssa aina samaa mieltä, mutta ainakin mies osaa perustella oman näkökulmansa ja kertoo suoraan mitä ominaisuuksia mies itse arvostaa ja mitkä ominaisuudet ovat hänen mielestään vähemmän arvoa antavia. Timpan DLSS vs FSR video on hyvä esimerkki tästä.

Steven kanssa se on vähän sellaista että "nyt ei testata tätä koska se on epistä sille firmalle jonka ylösskaalaus on kilpailijaa jäljessä"-meininkiä, ja sellainen bullshitti ei aja oikeastaan kenenkään etua paitsi osakeomistajien. Se ei aja pelaajien tai rautaharrastajien etua.
 
Steven ongelma on siinä että mies antaa omien ennakkoasenteidensa vaikuttaa testaukseen liikaa. Sen takia mies on vältellyt parhaansa mukaan DLSS vs FSR iso-quality vertailuja, sen takia siellä testataan kortteja ilman upscalausta tai jos testataan niin pelkällä FSR:llä, sen takia mies heittää kaiken maailman Godfalleja pelitesteihinsä ja ujuttaa MW2:n kahteen otteeseen saadakseen lukuja jotka mielestelevät kanavan omaa ayymd-yleisöä.
Öö, HUB (myös Steve) on tehnyt koko ajan selväksi, että DLSS on parempi kuin FSR, mutta se nyt vasta järjetöntä olisi että sitä käytettäisiin testeissä, ellei tarkoitus ole nimenomaan vertailla eri skaalaimia.
FSR on ainut skaalain, joka toimii samoin kaikilla valmistajilla ja siten ainut skaalain, mitä testeissä pitäisi käyttää (jos ylipäätään pitää jotain skaalainta käyttää). XeSS toimisi myös kaikilla valmistajilla mutta luulen ettei Intelin kortteja saa käyttämään muille valmistajille tarkoitettuja polkuja, jolloin oltaisiin taas vertaamassa omenoita appelsiineihin.
HUB Steve on kuin techmaailman oma pikku Fox News missä agendan ajaminen ajaa todellisen uutisoinnin edelle. En ihmettelisi jos Timppaa nolottaa Steven meno. En ole Timpan kanssa aina samaa mieltä, mutta ainakin mies osaa perustella oman näkökulmansa ja kertoo suoraan mitä ominaisuuksia mies itse arvostaa ja mitkä ominaisuudet ovat hänen mielestään vähemmän arvoa antavia. Timpan DLSS vs FSR video on hyvä esimerkki tästä.
Steve on ihan selkeäsanaisesti kertonut ja perustellut oman näkökantansa, mikä on ihan yhtä validi kuin muutkin näkökannat, eikä ne näkökannat ole muuttuneet.
Hänen kiinnostuksen kohde ei vain ole ne uusimmat pelit maksimi säteenseurannoilla, vaan lähinnä sydäntä ovat ne nopeatempoisemmat ja kilpailulliset (online)pelit missä tuollaisista on lähinnä haittaa.
Jos sinua kiinnostavat vain ne uusimmat AAA:t maksimiefektein niin eiköhän netti ole pullollaan arvosteluja sinunkin makuusi, ei se ole keneltäkään pois että palvellaan myös muunlaisista peleistä nauttivia.

Steven kanssa se on vähän sellaista että "nyt ei testata tätä koska se on epistä sille firmalle jonka ylösskaalaus on kilpailijaa jäljessä"-meininkiä, ja sellainen bullshitti ei aja oikeastaan kenenkään etua paitsi osakeomistajien. Se ei aja pelaajien tai rautaharrastajien etua.
Missä kohtaa se on mitään tuollaista tehnyt? Se että susta tuntuu siltä ei ole selitys.

Tää sama keskustelu on käyty muillakin foorumeilla, joillekin se tuntuu olevan niin maan perhanan vaikeaa ymmärtää että kaikilla ei ole samat kiinnostuksen kohteet ja siitä ei ole mitään haittaa, että arvosteluja löytyy muillekin kuin vain tuoreimpia AAA-pelejä kaikki asetukset tapissa pelaaville. Mutta ei, sen on pakko olla joku AMD-shilli, koska ei se nyt vaan ole mahdollista että joku pelaisi muita kuin uusimpia AAA-pelejä kaikki asetukset tapissa :asif:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 674
Viestejä
4 561 871
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom