.. ja ilmeisesti ziljoonasta FPSstäsi huolimatta joko 1) kärsit tearingista, TAI 2) otat ylimääräistä viivettä triplapuskuroimmista.
Ja se ruutusi ei kuitenkaan piirrä enempää kuin 240 framea sekunnissa joten se mitä se koneesi laskee nopeammin hyödyttää vain mikäli kärsit tearingista.
Tämä kertoo kyllä kaiken siitä kuinka pihalla olet. Viiveet on nimenomaan käytännössä ainoa asia millä on merkitystä sen kannalta kuin hyvin pelissä pärjää, ja suurempi FPS on vaan keino pienempiin viiveisiin.
Vähän palaan takaisin vanhempaan väittelyyn, periaatteessa olen samaa mieltä, paitsi kun sitten tulee nämä..
- CS (source-moottori) ja muutaman muunkin etenkin vanhemman (kilpa)pelin engine on korjaamattomasti rikki. Korkeampi fps vaikuttaa mm. hitregiin. Klassisena esimerkkinä vanhemmista peleistä esim enemy territoryssä ei päässyt tiettyjen laatikoiden päälle hyppäämään, jos ruudun päivitysnopeus ei ollut yli tietyn rajan tai lukittu tasan tiettyyn rajaan, joka saattoi olla suht alhainenkin. Asiaan myös vaikuttaa serverin fps, puhutaan ns. tickratesta.
- Periaatteessa voi sanoa, että latenssi on ainut asia jolla on väliä, mutta nopealla fps:llä, esim. 240fps halutaan nimenomaan mahdollisimman sulava liike, jolla vähennetään ihmisen latenssia havaita ja adaptoitua liikkeseen. Ajatellaan tilannetta, jossa pelaat 90hz näytöllä vs. 240hz näytöllä, suoraan ero ruudunpäivitysten välillä on alle 5ms. Sitten jos aivosi adaptoituu johonkin liikkeeseen tällä 90hz näytöllä esim. 20 framen aikana, kun taas 240hz näytöllä aivoisi voisi adaptoitua samaan liikeeseen vaikka 30 framen aikana, puhutaan jo 0,1 sekunnin erosta 240hz näytön eduksi, ja nämä alkaakin olemaan jo jotain jolla on vaikutusta. Toki nämä arvoni tässä ovat hatusta temmottuja, mutta enemmänkin haen takaa että myös sulavan 240fps kuvatykityksellä on muitakin etuja kuin yksittäisen ruudun latenssiero.
- Mitä itse aikoinani kilpapelasin, tearing ei haitannut silloin kun haettiin mahdollisimman nopeata reaktiota ja suorituskykyä noin 100pix x 100pix alueelle tähtäimen ympärille, joten siitä kärsiminen ei nyt ole mitään ranteet auki kärsimistä vs. screen sync (etenkin tuolloin ennenvanhaan, kun jos mentiin näytön hz:n alle fps:ssä, niin efektiivinen fps käytännössä puolittui, koska samaa ruutua piirrettiin kahta kertaa peräkkäin). Nyt adaptive syncin kanssa, itse en pidä päällä vanhasta tottumuksesta, mutta periaatteen tasolla asia on varmasti parantunut.
Sitten tästä nimenomaisesta, prinsessaefekti on juuri oikea termi, mutta ymmärrän jos pelaamissuorituskykyä haittaa pelkästään se paino takaraivossa, että pelinpyörityssuorituskyky ei välttämättä ole optimoiduin, silloin intelin valitseminen on täysin jepa. Kyseessä on joo ehkä placebovaikutus, mutta kyseessä olisi silti jokin vaikutus. Itse tällähetkellä olen vähän 50/50 että ottaisinko 3000-sarjan ryzenin vai 10000 sarjan intelin, ehkä näistä kuitekin vielä ryzenin. Zen3 varmastikkin kaataisi omaa vaakakuppia enemmän ryzeneiden suuntaan.