- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 878
Hyvin on AMD kasvattanu itseänsä - AMD Gains Market Share in Desktop and Laptop, Slips in Servers - ExtremeTech
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo parempia ytimiä vuoden välein on aika suhteellinen käsite. Menemättä sen syvemmälle itse ytimien arkkitehtuuriin, niin aika maltillisia nuo päivitykset ovat olleet. Se että sain päivitettyä puoli vuotta sitten 10v vanhaan lankkuun kahdeksan vuotta vanhan 6/12 Xeonin, jolla kundi pelailee nyt iloisesti kaikkia uusia pelejä (pyörii vakaasti ilmajäähyllä jossain 4,3GHz) kertoo kyllä omaa kieltään.
Toisin sanoen kyllä Intel on rahastanut sen minkä ikinä ehtii ja tuonut juuri tasan sen verran päivitystä että ovat voineet aina sen muutaman kympin leipoa hintaa lisää. Se onko siellä nyt ollut minkälainen välimuisti- tai ennustusalgoritmi, on pieni asia ...
... verrattuna siihen ettei noita ytimiä vain ole tuotu yhtään lisää kymmeneen vuoteen.
Ilmeisesti AVX256 tulee Zen2:een
, mutta ihan mielenkiinnosta onko mitään lakiteknistä/lisenssiestettä etteivät voisi tuuppaa tuota AVX512:sta vaikka sitten Zen3:een kun on saanut hieman enemmän jalansijaa?
Eli siis yrität perustella intelin kehityksen puutetta sillä, että nykypelejä pystyy pelaamaan kahdeksan vuotta vanhalla todella paljon ylikellotetulla prosssorilla?
Niitä nykypelejä pystyy pelaamaan sillä sen takia, että AMDllä oli vielä 3 vuotta sitten markkinoilla vain prosessoreita joissa oli aivan onneton yhden säikeen suorituskyky, joten pelikehittäjien piti mitoittaa pelien raskaus näiden mukaan.
Se, että peli pyörii 8 vuotta vanhalla ylikellotetulla intelin prosessorilla hyvin ei kerro yhtään siitä kuinka paljon sitä nopeampia Intelin uudet prosessorit ovat.
Se kertoo korkeintaan siitä, että ihmisillä on käytössään prosessoreita jotka eivät ole sitä paljoa nopeampia.
Ja ylikellotetun vertaaminen ei-ylikellotettuun on muutenkin aina hyvin kyseenalaista.
Ei, vaan hyvin suuri asia: Intel on parantanut sitä, mitä on hyvin vaikea parantaa: yhden säikeen suorituskyky. Vaikka oli siinä jo alunperinkin edellä.
Ytimien lisääminen on helppoa, mutta kun se ei juuri auta niissä kuluttajien käyttämissä softissa. Ja sitäkin intel on tehnyt.
Tässä palataan aina siihen, että kun ymmärrys puuttuu niin on helppo tuijotella numeroita, että "isomman numeron on pakko olla parempi" ja tuo ydinmäärä on juuri tuollainen typerä luku jota ihmiset tuijottaa, eikä ymmärrä niitä oikeasti merkityksellisiä asioita.
Se, että piirille lätkäistään hiukan suurempi määrä ytimiä vaatii hyvin vähän tuotekehitystä verrattuna siihen, että siihen että niitä ytimiä kehitetänään paremmiksi.
AMDllä mentiin samalla (jo julkaisunsa yhteydessä huonolla) Piledriver-ytimellä 5 vuotta AMDn tehokkaimmissa prossuissa, toki halvemmissa prossuissa tuli hiukan parannettuja Steamrollereita ja Excavatoreita, mutta ne pyörivät niin paljon pienemmällä kellolla että niistä ei saatu Piledriveria enempää suorituskykyä irti.
Väitteesi siitä että "ytimiä ei ole tuotu yhtään lisää yli kymmeneen vuoteen" on yksinkertaisesti täysin virheellinen ja täyttä paskapuhetta.
Intelin ydinmäärä on kasvanut huomattavasti viimeisessä 10 vuodessa, ja yli 10 vuotta se on missään markkinasegmentissä jättänyt kasvamatta vain silloin, kun pysyttiin yhdessä ytimessä, mutta silloin ei edes puhuttu missään "ytimistä".
Kuluttajapuolella se on viimeisessä kymmenessä vuodessa kasvanut neljästä kahdeksaan, kaksinkertainen parannus.
Palvelin/HEDT-puolella se on kasvanut paljon enemmän, kuudesta 48aan eli 8-kertaisesti.
Tai, jos tarkoitat että ydinmäärä ei kasvanut ennen Coffee Lakea kymmeneen vuoteen, niin tämäkään ei pidä paikkaansa. Palvelin-/HEDT-puolella tällä välillä tuli jatkuvasti ydinmäärän kasvua, ja kuluttajapuolella neljällä ytimellä mentiin 9 vuotta, ei kymmentä, mutta:
Lisäksi "ydinmäärä" on suoraan merkityksetön puolitekninen asia. Loppukäyttäjälle voi olla väliä hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyvylle mutta se on eri asia kun ytimien määrä.
Ja se "hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyky" on kasvanut vielä selvästi enemmän kuin ydinmäärä, koska ollaan saatu kuluttajapuolelle AVX ja palvelin-/HEDT-puolelle lisäksi myös AVX-512.
Ja myös silloin 2008-1017 kun kuluttajaprosessorien "ydinmäärä" ei kasvanut 9 vuoteen, niin natiivisti ajossa olevien säikeiden määrä tuplaantui(koska SMT) ja hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyky kuluttajaprosessoreissakin moninkertaistui (yhdistelmävaikutus SMTtä, ydinkohtaista IPC-parannusta sekä käskykantaparannuksia(mm. AVX)).
Zen1ssä oli myös AVX(256). Siinä vaan oli puolileveät datapolut joiden takia sen käyttämisestä ei ollut juuri hyötyä suorituskykymielessä eikä AMDn oma optimointiopas edes suositellut sen käyttämistä, sen pointti siinä oli lähinnä olla yhteensopiva Intein nykyprossujen kanssa.
Lakiteknisiä esteitä ei ole, AMDllä ja intelillä on ristiinlisensointisopimukset tällaisten asiodien suhteen, mutta teknisiä voi ollakin.
AMD on vasta nyt tuomassa zen2een 256-bittisen SIMD-datapolun, ei ole kovin realistista odottaa, että AMD olisi heti leventämässä datapolkuaan 512 bittiin, kun AMDn strategia on, että hyvin rinnakkaistuva datariippuvainen koodi lasketaan GPUlla eikä CPUlla. Joten jos zen3een tulee AVX-512, se tullee vain 256-bittisellä datapolulla
AVX-512 toteutettuna 256-bittisellä datapolulla taas olisi jälleen lähinnä yhteensopimuusominaisuus, tosin AVX-512ssa on kyllä joitain juttuja jotke tekee esim. looppien vektoroinnista sille hiukan helpompaa kuin AVX:lle.
Voi siis olla, että zen3ssa tulee AVX-512, mutta suurta suorituskykyhyötyä siitä ei tulla siinä saamaan, vaikka siinä se olisi.
Ei AMD:n prossut kehitystä jarruttaneet vaan se että Intelin budjetti kamat olivat 2c/2t, 2c/4t tai 4c/4t hyvin pitkään.
Nyt kun vihdoin ollaan päästyy siihen pelit hyötyvät niistä extra säikeistä niin AMD:n FX:t ovat osottaununeet todella suorituskykyisiksi. Tai ehkä todella on vähän liian vahva ilmaisu, mutta ei nuo huonoja ole mitenkään.
AVX tuesta että sen hyödyt ovat edelleen aika minimaalinen joten miksi se pitäisi edes kiinnostaa ?
Ois kiva nähdä miten nuo noitaa video renderöinti hommat ym. jutut mitkä kaipaavat paljon ytimiä. Kun niissä hommissa FX:t ovat olleet aina hyviä.

Intelin nelisäikeinen i3 tai i5 vaan tarjosi myös paremman monen säikeen suorituskyvyn kuin AMDn "neliytimiset" budjettiprossut.
Budjettipään rajoittavana tekijänä ei ollut Intelin halpisprossut vaan AMD:n halpisprossut.
AVX:n hyödyt ovat hyvin selvät jos sitä käytetään.
.. ja sitten kun päästään siihen, että pelit käyttää AVXää niin Sandy Bridge kiertää jälleen kehää niiden FX:ien ympärillä.
FX pärjää siedettävästi vain niillä peleillä, jotka on optimoitu käyttämään monia säikeitä, mutta joita ei ole optimoitu käyttämään AVXää.
... eivät ne mitään "ytimiä" kaipaa vaan paljon rinnakkaista laskentatehoa. Se, millä keinolla se rinnakkainen laskentateho saadaan on irrelevanttia, kunhan softa osaa sen hyödyntää. (ja esim. tekemällä ytimestä järeämpi ja lisäämällä siihen SMT se saadaan varmasti hyödynnettyä aivan ihan yhtä lailla kuin tekemällä usemapi ydin.)
ja AVX tarjoaa myös juuri sitä rinnakakista laskentatehoa, jos softa osaa käyttää.
Ja yksi intelin sandy bridge-johdannainen ydin tarjoaa enemmän laskentetehoa kuin kaksi AMDn bulldozer-johdannaista "ydintä".
Hienoja tuplastandardeja nämä, että vaaditaan että softan pitäisi osata jakaa laskentansa moneen säikeeseen(ja softa on huono jos ei niin tee) mutta sitten ei kuitenkaan vaadita että sitä että softan pitäisi hyödyntää moderneja SIMD-käskykantoja,
ja väität AVXää turhaksi, kun et näe siitä hyötyjä softalla, jotka eivät sitä käytä![]()
Tarkoitin että hyöty on minimaalinen koska ei ole pahemmin ohjelmia pelejä jotka hyötyvät AVX:stä vieläkään..
Jos tarkkoja olla niin jopa Lynnfield 4c/8t prossut voittavat FX:t
Ei tarvita edes niitä Sandy.
Mutta ne pelit joissa säikeitä tarvitaan enemmän kuin 4 niin nuo Intelin 4c/4t Core i5 häviävät FX 6- ja 8-ydin malleille vaikka kuinka IPC on paljon parempi.
Tuki useammalle ytimelle tuli ihan pakon takia, kun konsoleissa oli amd:n 8-ydin malli joka on hitaampi kuin neliytiminen ryzen. Enää ei tosiaan löydy kuin muutama hassu kivikautinen moottori jolla 4c i5 olisi nopeampi kuin 6c12t Ryzen.Ei AMD:n prossut kehitystä jarruttaneet vaan se että Intelin budjetti kamat olivat 2c/2t, 2c/4t tai 4c/4t hyvin pitkään. Nyt kun vihdoin ollaan päästyy siihen pelit hyötyvät niistä extra säikeistä niin AMD:n FX:t ovat osottaununeet todella suorituskykyisiksi. Tai ehkä todella on vähän liian vahva ilmaisu, mutta ei nuo huonoja ole mitenkään.
... ja niiden pelien osuus kaikista peleistä on olemattoman pieni
Ja hienosti jätät mainitsematta, mitä tarkoitat tässä "Core i5"lla.
Nimellä "Core i5" on nimittäin myyty todella montaa aivan eri mikroarkkitehtuuria sisältäviä, aivan erinopeuksisia prossuja.
Joku Skylake-i5 ei taida hävitä piledriverille missään pelissä, Lynnfield-pohjainen taas on ihan antiikkia ja on pari vuotta vanhempi kuin piledriver
Piledriverin kanssa samana vuonna Inteliltä tuli Ivy Bridge.
Tuki useammalle ytimelle tuli ihan pakon takia, kun konsoleissa oli amd:n 8-ydin malli joka on hitaampi kuin neliytiminen ryzen. Enää ei tosiaan löydy kuin muutama hassu kivikautinen moottori jolla 4c i5 olisi nopeampi kuin 6c12t Ryzen.
Ja haitat myös. Yksikin AVX-käsky laskee Sandyn kellotaajuutta joksikin aikaa (kymmeniä kellojaksoja tai enemmän) jolloin kellotaajuus tippuu. Tuossa hyvä syy miksi peleihin ei mielellään laiteta AVX:a. Sitä pitää olla kunnolla tai parempi mennä kokonaan ilman.
AVX Offset taisi tulla käyttöön Haswellissä ensimmäistä kertaa![]()
Ei teknologisessa mielessä. Kellottelun rajoittaminen ja yleensäkin Xeonien ajaminen kuluttajalankuissa estettiin myöhemmin, mutta tuskinpa siihen mitään teknistä syytä oli kun tuossa X58:ssa niitä pystyi hyvin kuitenkin ajamaan. Aikaisemmin tuossa lankussa oli i7 920 eli 4/8-prossu, joka julkaistiin 2008. Seuraava yli 4/8-prossu tuli kuluttajasegmenttiin, joka nyt kuitenkin keskustelun kohteena, melkein kymmenen vuoden odottelun jälkeen ja silloinkin kiirehdittynä AMD:n takia. Hieman vielä viilaamalla uskoisin että tuo Xeon olisi ihan käyttökelpoinen vielä 4,5GHz taajuudella ja mitä nyt kahdeksan vuoden jälkeen kilkutellaan kellottamalla jotain 5GHz rajaa jos hyvä tuuri käy... Ja ennen kun alkaa mesoaminen taas kuinka onkin nyt leivottu isompi L3-kakku sisään ja on AVX-512, niin on tuossa silti edelleen se kahdeksan vuotta tai siihen 920:een 11v. Otetaan se kymmenen vuotta ja heitetään se vaikka välille 95-05, niin kyllä tämä aika flegmaattiselta näyttää. Pyrähdyksiä tuntuisi tapahtuvan aina vain kun on jotain aitoa kilpailua olemassa.Eli siis yrität perustella intelin kehityksen puutetta sillä, että nykypelejä pystyy pelaamaan kahdeksan vuotta vanhalla todella paljon ylikellotetulla prosssorilla?
Niitä nykypelejä pystyy pelaamaan sillä sen takia, että AMDllä oli vielä 3 vuotta sitten markkinoilla vain prosessoreita joissa oli aivan onneton yhden säikeen suorituskyky, joten pelikehittäjien piti mitoittaa pelien raskaus näiden mukaan.
Se, että peli pyörii 8 vuotta vanhalla ylikellotetulla intelin prosessorilla hyvin ei kerro yhtään siitä kuinka paljon sitä nopeampia Intelin uudet prosessorit ovat.
Se kertoo korkeintaan siitä, että ihmisillä on käytössään prosessoreita jotka eivät ole sitä paljoa nopeampia.
Ja ylikellotetun vertaaminen ei-ylikellotettuun on muutenkin aina hyvin kyseenalaista.
No kun niiden ytimien lisääminen on niin helppoa, niin miksei niitä sitten julkaistu aikaisemmin? Nyt kun saatiin kilpailija tekemään sitä lähes samalla IPC:llä, niin se olikin Intelinkin mielestä yhtäkkiä hyvä idea. Ihan samalla laillahan olisivat voineet sitten tehdä yhdestä ytimestä tehokkaamman ja silti tuuppaa ne pari ydintä lisää sirulle. Aivan varmasti ohjelmistoteollisuus seuraa perässä ja käyttää sen mitä on saatavilla. Alan yleiselle kehitykselle Intelin monopoli on aiheuttanut enemmän vain hallaa. Toki ydinmäärä ei yksistään kerro mitään, Sparcit siitä hyvä esimerkki, mutta pointtina onkin ollut koko ajan se että kokonaislaskentatehoa olisi markkinoilla paljon enemmän jos noita ytimiä olisi saatu aikaisemmin lisää, ohjelmistot osaisivat hyödyntää niitä paremmin ja loppukäyttäjä saisi enemmän.Ei, vaan hyvin suuri asia: Intel on parantanut sitä, mitä on hyvin vaikea parantaa: yhden säikeen suorituskyky. Vaikka oli siinä jo alunperinkin edellä.
Ytimien lisääminen on helppoa, mutta kun se ei juuri auta niissä kuluttajien käyttämissä softissa. Ja sitäkin intel on tehnyt.
Tässä palataan aina siihen, että kun ymmärrys puuttuu niin on helppo tuijotella numeroita, että "isomman numeron on pakko olla parempi" ja tuo ydinmäärä on juuri tuollainen typerä luku jota ihmiset tuijottaa, eikä ymmärrä niitä oikeasti merkityksellisiä asioita.
Se, että piirille lätkäistään hiukan suurempi määrä ytimiä vaatii hyvin vähän tuotekehitystä verrattuna siihen, että siihen että niitä ytimiä kehitetänään paremmiksi.
AMDllä mentiin samalla (jo julkaisunsa yhteydessä huonolla) Piledriver-ytimellä 5 vuotta AMDn tehokkaimmissa prossuissa, toki halvemmissa prossuissa tuli hiukan parannettuja Steamrollereita ja Excavatoreita, mutta ne pyörivät niin paljon pienemmällä kellolla että niistä ei saatu Piledriveria enempää suorituskykyä irti.
Koska nyt puhutaan kuluttajasegmentistä, niin voidaan korjata se kymmenen vuotta yhdeksään; asia ei siitä pahemmin muutu vaikka kuinka toteaisi kaiken olevan paskapuhetta. Se että ytimiä/säikeitä on ollut sen max. 4/8 on ollut ihan yhtä selkeä jarru kuin se että low-end on samaan aikaan tarponut tasaisesti kahdessa. Ei tuohon ole ollut mikään muu syy kuin "milking" ja sillä selvä. Tietenkin tämä ohjaa myös ohjelmistoteollisuutta koska rinnakkaisuuteen satsaamisessa on ollut hyvin vähän järkeä kun kuitenkin suurin osa jynssää jossain puolessa välissä eli 2-4 säikeessä. Edelleen tuo AVX on tietyissä tilanteissa hyvä, mutta kun nyt puhutaan niistä kuluttajasoftista niin hyvin vähän mitään merkittävää AVX-256/512-käyttöä sieltä edelleen löytyy. Ei nosteta sitä sen takia jalustalle. Liekö syy myös sille miksi AMD ei Zenissä siihen liikaa ole panostanut? Ja kun nyt lähdetään semantiikkaan, niin ei sitten sotketa monisäikeistymistä (multithreading) ja datan rinnakkaiskäsittelyä (data parallelism) keskenään...ehkä tuo "hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyky" kattaa molemmat.Väitteesi siitä että "ytimiä ei ole tuotu yhtään lisää yli kymmeneen vuoteen" on yksinkertaisesti täysin virheellinen ja täyttä paskapuhetta.
Intelin ydinmäärä on kasvanut huomattavasti viimeisessä 10 vuodessa, ja yli 10 vuotta se on missään markkinasegmentissä jättänyt kasvamatta vain silloin, kun pysyttiin yhdessä ytimessä, mutta silloin ei edes puhuttu missään "ytimistä".
Kuluttajapuolella se on viimeisessä kymmenessä vuodessa kasvanut neljästä kahdeksaan, kaksinkertainen parannus.
Palvelin/HEDT-puolella se on kasvanut paljon enemmän, kuudesta 48aan eli 8-kertaisesti.
Tai, jos tarkoitat että ydinmäärä ei kasvanut ennen Coffee Lakea kymmeneen vuoteen, niin tämäkään ei pidä paikkaansa. Palvelin-/HEDT-puolella tällä välillä tuli jatkuvasti ydinmäärän kasvua, ja kuluttajapuolella neljällä ytimellä mentiin 9 vuotta, ei kymmentä, mutta:
Lisäksi "ydinmäärä" on suoraan merkityksetön puolitekninen asia. Loppukäyttäjälle voi olla väliä hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyvylle mutta se on eri asia kun ytimien määrä.
Ja se "hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyky" on kasvanut vielä selvästi enemmän kuin ydinmäärä, koska ollaan saatu kuluttajapuolelle AVX ja palvelin-/HEDT-puolelle lisäksi myös AVX-512.
Ja myös silloin 2008-1017 kun kuluttajaprosessorien "ydinmäärä" ei kasvanut 9 vuoteen, niin natiivisti ajossa olevien säikeiden määrä tuplaantui(koska SMT) ja hyvin rinnakkaistuvan koodin suorituskyky kuluttajaprosessoreissakin moninkertaistui (yhdistelmävaikutus SMTtä, ydinkohtaista IPC-parannusta sekä käskykantaparannuksia(mm. AVX)).
No sen näkee sitten. Samoin Intelin nyt lähtiessä kovemmin mukaan GPU-kilpailuun, on mielenkiintoista nähdä miten Intel tulee painottamaan näiden kahden SIMD-laskentaa.AMD on vasta nyt tuomassa zen2een 256-bittisen SIMD-datapolun, ei ole kovin realistista odottaa, että AMD olisi heti leventämässä datapolkuaan 512 bittiin, kun AMDn strategia on, että hyvin rinnakkaistuva datariippuvainen koodi lasketaan GPUlla eikä CPUlla. Joten jos zen3een tulee AVX-512, se tullee vain 256-bittisellä datapolulla
Huomauttaisin, että pelinkehittäjälle tuo Intelin tapa kasvattaa yhden ytimen suorituskykyä on ollut ehdottomasti helpompi ja halvempi tapa, kuin aggressiivinen säikeistäminen, mikä on lopulta vaikeaa ja käy kalliiksi ohjelmistotalolle. Peleissä tuo "säikeistäminen" johtaa aina siihen, että jokin isäntäsäie on isompi, kuin muut ja tämä näkyy paremman IPC:n omaavalle prosessorille selvänä etuna. Vaikka kuinka täällä öyhötetään siitä miten pelit skaalautuvat isommille ydinmäärille niin teknisesti totuus voi kuitenkin olla hyvinkin toinen. Käytännössä tuollaista nykyaikaista peliä on erittäin vaikeaa saada jaettua useammalle ytimelle tasaisesti.Tuosta pelinkehittäjien ja AMD:n yhden säikeen suhteesta en lähtisi vetämään ihan noin vahvoja johtopäätöksiä. Jos näin olisi, niin eikös pelien pitäisi silloin olla paljon tasaisemmin skaalattuja ytimien välille kuin se että ajetaan täysiä yhdellä säikeellä ja sitten ripotellaan jotain mitä nyt jaksetaan/ehditään muualle? AMD:n markkinaosuus on ollut muutenkin niin surkea kuluneina vuosina, että kyllä tahdin on vahvasti Intel määrännyt. Jännästi nyt kun ytimiä on tullut kilpailun takia joka segmenttiin lisää, niin pelit ja moottorit ovat seuranneet yllättävän nopeasti perässä. Mitäpä jos se 6/12 olisi tullut kuluttajasegmenttiin jo 2012 ja 4/8 edullisempaan kategoriaan? Olisi varmasti melko erilainen maailma tällä hetkellä eikä ollenkaan huonossa mielessä.
No kun niiden ytimien lisääminen on niin helppoa, niin miksei niitä sitten julkaistu aikaisemmin?
Puolijohdejätti paljasti lähitulevaisuuden suunnitelmiaan osavuosikatsauksen yhteydessä. Aiemmat lupaukset 10 nanometrin prosessiin perustuvien tuotteiden julkaisusta kuluvalle vuodelle pitävät pintansa. Uutta on kuitenkin varsin nopealla aikataululla siirtyminen 7 nanometrin valmistustekniikkaan. Julkaisuja luvataan vuodelle 2021.
Intel valotti tulevaisuuden suunnitelmiaan osavuosikatsauksen jälkeen pidetyssä sijoittajapuhelussa. Aiemmat lupaukset 10 nanometrin Ice Lake -koodinimellisten tuotteiden julkaisusta pitävät pintansa. Puolijohdejätti lupailee useiden 10 nanometrin tuotteiden julkaisuja kuluvalle vuodelle sekä ensi vuodelle.
Hienoisen yllätyksen tarjoili tarkennetut suunnitelmat seitsemän nanometrin valmistustekniikkaan siirtymisestä. Esitellyn tiekartan mukaan seitsemän nanometrin tuotanto saadaan käyntiin vuonna 2021 ja samana vuonna nähdään myös ensimmäisten kyseisen valmistustekniikan tuotteet. Diat paljastavat 7 nm:n kärkituotteeksi datakeskuksiin suunnatun Xe-arkkitehtuuriin perustuvan GPGPU:n.
Oletettavasti tarkennuksia kuluvan vuoden julkaisuihin kuullaan Intelin lehdistötilaisuudessa Computex-messujen yhteydessä.
Lähde: Intel siirtyy 7 nanometrin valmistustekniikkaan jo vuonna 2021 | Muropaketti.com
pieni perstuntuma on, että tuo on jo uutisoitu.Jostain syystä tätä Intelin uutista ei oltu lisätty io-techille uutiseksi, mutta lisätään nyt tänne sitten:
Jos kerta Intelin 10nm vastaa kooltaan AMD:n "7nm" niin tämä Intelin 7nm mikä tulee "kohta" niin on selvästi AMD:n "7nm" pienempi.
Erinomaisia uutisia siis.
Vieläpä jos Intel samalla ottaa tehoharppauksia lisää uusilla tuotteillaan niin tuo nykyinenen ero (+22%) parhailla peliprossuilla Intelin eduksi voi kasvaa entistä enemmän tulevaisuudessa Intelin eduksi.
pieni perstuntuma on, että tuo on jo uutisoitu.
Intel Investor Day 2019: 10 ja 7 nanometrin valmistusprosessit sekä Xe-laskentakortti palvelimiinKatos vaan. Voitko antaa linkin siihen uutiseen, joka on tuo sama täällä io-techillä?
Jostain syystä tätä Intelin uutista ei oltu lisätty io-techille uutiseksi (ehkä), mutta lisätään nyt tänne sitten :
Jos kerta Intelin 10nm vastaa kooltaan AMD:n "7nm" niin tämä Intelin 7nm mikä tulee "kohta" niin on selvästi AMD:n "7nm" pienempi.
Erinomaisia uutisia siis.
Vieläpä jos Intel samalla ottaa tehoharppauksia lisää uusilla tuotteillaan niin tuo nykyinenen ero (+22%) parhailla peliprossuilla Intelin eduksi voi kasvaa entistä enemmän tulevaisuudessa Intelin eduksi.
TSMC will be mass producing 5nm chips next year, 5nm+ in the works
AMD ei itse tee noita, vaan TSMC. Lisäksi TSMC:lta on jo tulossa ensi vuonna noita Intelin 7nm vastaavia, joten etumatka pysyy melkoseina verrattuna Inteliin.
Glofon piti kyllä tuottaa zen2 piirejä 7nm-prosessillaan, mutta glofo päätti syystä tai toisesta laittaa prosessin kehityksen jäihin niin ei ole huonompaa tai parempaa prosessia glofolla. Glofo tuottaa edelleen 14/12-prosessillaan mm. AMD:n APUja, Zen2 prosessoreihin IO-lastut ja zeppelin lastuja desktop/serveri segmenttiin.Jep AMD erotti oman piirivalmistuksensa GlobalFoundries firmalle ja keskittyi sitten itse piirien suunnitteluun. Tosin AMD veti piuhat poikki GlobalFoundries kanssa ilmeisesti sen takia, että valmistusprosessi on TSMC parempi. AMD on niin paljon pienempi firma kuin Intel, että sen on melkeimpä pakko tehdä tälläisiä peli liikkeitä pärjätäkseen toisaalta myös NVIDIA valmistaa piirinsä TSMC:llä. Joten TSMC on ilmeisti tällähetkellä yksi maailman parhaimpia puolijohdevalmistajia SAMSUNGIN lisäksi.
Glofon piti kyllä tuottaa zen2 piirejä 7nm-prosessillaan, mutta glofo päätti syystä tai toisesta laittaa prosessin kehityksen jäihin niin ei ole huonompaa tai parempaa prosessia glofolla. Glofo tuottaa edelleen 14/12-prosessillaan mm. AMD:n APUja, Zen2 prosessoreihin IO-lastut ja zeppelin lastuja desktop/serveri segmenttiin.
Uusien prosessien kehitys maksaa omaisuuden ja yhä harvempi on valmis niistä maksamaan. GF katsoi ettei sen kapasiteetti riitä tekemään tulevista prosesseista (7nm:n jälkeiset) voitollisia ja kapasiteetin kasvattamisessa olisi omat riskinsä koska asiakkaita ei välttämättä olisi riittävästi. Totesivat paremmaksi vaihtoehdoksi vetää piuhat seinästä tässä vaiheessa ja keskittyä toisenlaisten (halvempien) prosessien kehittämiseen.
Ja mihinkähän sockettiin tuon pitäisi mahtua? Ainakaan nykyiseen palvelinsockettiin se ei mahdu noilla chiplet määrilläNoniin laitetaas sitten bensaa kiukaalle lisää. Zen 3:sta huhuja jotta valmistetaan 7nm+, olisi SMT4, DDR4 ja DDR5 tuki.
Lisäksi Jimbo spekuloi että supercompuuttereihin tulee custom piiri jossa 80-corea, eli 15 chiplettiä.
1xIO chiplet
10xCPU chiplet
4xGPU chiplet
Ja tämä kaikki terästettynä 3D stäkätyllä HMB muistolla IO:n päälle.
Ja mihinkähän sockettiin tuon pitäisi mahtua? Ainakaan nykyiseen palvelinsockettiin se ei mahdu noilla chiplet määrillä
Tai kuten intelin viimeisimmät mörköprosessorit niin ei sockettia ollenkaan.Kun on olevinaan jotain custom kamaa niin varmaan custom sockettiin.
BitDefender researchers discover terrifying security vulnerability in Intel CPUsBitDefender researchers discover terrifying security vulnerability in Intel CPUs
Researchers from Romanian security firm BitDefender have uncovered a troubling security vulnerability in Intel processors that could allow an attacker to access privileged kernel-mode information typically considered “off limits” for most applications.
An exploit for the vulnerability, which is called microarchitectural data sampling (MDS), has been proven to work on Intel’s Ivy Bridge, Haswell, Skylake, and Kaby Lake processors.
Tuo tuuletin on vieläpä laitettu piirisarjalle. Ei liity kellotukseen niin mitenkään.Ei tuulettimien lisääminen tee emolevystä yhtään sen enempää kellotusemolevyä kuin ilman.
Se on myynti humpuukia, säästämistä komponenteissa tai huonoa suunnittelua.
Lisäksi AM4 alustalle on myös hyviäkin lankkuja, kuten VII hero: Asus ROG CROSSHAIR VII HERO, ATX-emolevy - 309,00€Tuo tuuletin on vieläpä laitettu piirisarjalle. Ei liity kellotukseen niin mitenkään.
Intel tekee parhaansa helpotakseen prossuostajien ostopäätöksiä:
Intel ZombieLoad flaw forces OS patches with up to 40% performance hits
Tuo tuotaa olla huuhaata, väärin laskettu penalty SMTn poiskytkemisestä tai rajoittamisesta tilanteessa jossa SMTstä saadaan paras hyöty
Intel taitaa mainostetaa, että SMT parhaimmillaan antaa 40% lisäsuorituskyvyn, eli 1.4-kertaisen suorituskyvyn.
Se, että tämä poistuu (tai vähenee) ei kuitenkaan tarkoita hidastumista 40%lla, vaan maksimissaan 1/1.4 = ~0.71 eli 29% hidastumista.
Prosenttilasku tuntuu menevän yllättävän monelle ihmiselle yli
Ja tosiaan tämä tilanteessa jossa SMTstä saatiin paras mahdollinen hyöty.
Käytännössä hyöty SMTstä on usein selvästi pienempi, jolloin haitta sen poiskytkemisestäkin jää selvästi pienemmäksi.
Oon matikanope ja tämä sattuu aivoihin.No tuntuu se olevan sinullekin hankalaa se prosenttilaskeminen. SMT off on se 1 eli 100%, SMT on vastaavasti on se 1.4 eli 140% parhaimmassa tapauksessa, joten kun ajetaan SMT off niin kyllä se perf hitti parhaassa tai pahimmassa tapauksessa on se 40%.
Annetaan semmonen vinkki että jos suurennat jotain lukua 40% ja sitten pienennät tätä suurennettua lukua 40% niin vastaus ei ole alkuperäinen luku.No tuntuu se olevan sinullekin hankalaa se prosenttilaskeminen. SMT off on se 1 eli 100%, SMT on vastaavasti on se 1.4 eli 140% parhaimmassa tapauksessa, joten kun ajetaan SMT off niin kyllä se perf hitti parhaassa tai pahimmassa tapauksessa on se 40%.
No tuntuu se olevan sinullekin hankalaa se prosenttilaskeminen. SMT off on se 1 eli 100%, SMT on vastaavasti on se 1.4 eli 140% parhaimmassa tapauksessa, joten kun ajetaan SMT off niin kyllä se perf hitti parhaassa tai pahimmassa tapauksessa on se 40%.

Lisäksi AM4 alustalle on myös hyviäkin lankkuja, kuten VII hero: Asus ROG CROSSHAIR VII HERO, ATX-emolevy - 309,00€
Toisakseen tuo gigabyten rompe ei ole mitenkään erikoinen kellotusemo. Jos parasta Z390 emoa kellotusmielessä katsotaan niin Dark vie voiton kaikista.
Aiemmassa viestissäsi puhut hyvästä kellotuslankusta ja sitten jostain budjettisarjan lankusta?Tämä lienee parasta rahalle , MSI B450 Gaming Pro Carbon AC AMD B450 So.AM4 Dual Channel DDR4 ATX Retail
Muttei tuo ylimääräinen virtapinni vielä tee yhtään mitään
Tuossa GiBy romppeessa on markkinoiden ainoa H2O jäähy joka peittää myös BIOS sirun
> kumpaa noissa X570 emoissa jäähdytetään ropelilla ; siltapiiriä vai jotain muuta ?
Puhuttiin kellotuksesta ja Dark on tähänmennessä Apexin kanssa parhaita emoja ko. hommaan. Noihinkin saa näppärästi vesivermeitä erikseen.EVGAn Dark on tarkoitettu avopenkkeihin LN leikkijöille , se on hankala asentaa 50€ normikoppaan
% laskun lisäksi sivustolla kaivattaisiin myös lukutaitoa
Kyllä. Samalla jäähdytyselementillä jäähdytetään 2x M.2 ja piirisarja ja tuossa yhteydessä tuo aktiivituuletin on jo jollain tapaa perusteltu.Ot. Eikös x299 darkiss tuo ropelli puhalla m.2 levyillekin...
Aistin ironian, mutta todetaan nyt varmuuden vuoksi kuitenkin, että kuuluuhan se. Peruskoulun matikan kymmenestä kurssista yksi on pelkkää prosenttilaskentaa.
Prosenttilasku pitäisi kuulua kyllä peruskoulun opetussuunnitelmaan..
Tämä viesti kertookin kaiken siitä, millaisella asiantuntemuksella ja osaamisella täällä postaillaan.
Prosenttilasku pitäisi kuulua kyllä peruskoulun opetussuunnitelmaan..
ilman SMT:tä teho on 100% ja SMT:n kanssa saadaan maksimissaan 40% hyöty eli päästään 140% verrattuna SMT off.
Eli vähän kuin alvin vähennys. Se "SMT on" = alvi.

Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.