Vai viiden vuoden päästä GPU ei ole selkeä pullonkaula 4K resolla

Kyllä nyt tulee niin tuuheaa settiä ettei mitään tolkkua.
Jos olet vähänkään seurannut tekniikan kehitystä, huomaisit kuinka näytönohjaimien kehityksessä on pitkälti otettu löysät pois eikä kehitystä ole juurikaan tapahtunut. Nvidia julkaisi Maxwellin 4 vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole tapahtunut juuri muuta kuin päivitys 28nm valmistustekniikasta 16nm valmistustekniikkaan. Maxwellia voisi melkein (ei kuitenkaan ihan) kuvata Nvidian 2500K:ksi, sillä päästiin melko korkealle perustasolle ja sen jälkeen ei ole enää tarjolla taikatemppuja jolla ottaa sormia napsauttamalla kymmenien prosenttien lisäyksiä valmistustekniikan parannusten ulkopuolelta.
Minun mielestäni Ryzen on kokonaisuutena parempi peli.
Riittää kuin pelit alkavat käyttämään paremmin ytimiä ja silloin 720p testien hyödyllisyys lähentelee nollaa. Mantle (johon DirectX 12 ja Vulkan perustuvat) on tässä asiassa todella suuressa roolissa.
Väitteeni perustuu pääasiassa kahteen asiaan:
1. Valmistustekniikassa ei tulla tekemään yhtä suurta harppausta kuin 28nm->14/16nm oli, joka automaattisesti hidastaa kehitystä. Lisäksi valmistustekniset parannukset ovat yhä vaikeampia toteuttaa eikä niillä saada yhtä paljoa hyötyä kuin aikaisemmin.
2. Kuten ylempänä sanoin, näytönohjaimien puolella ollaan päästy tilanteeseen jossa suurta kehitystä ei helposti saa. Riittää kun katselet mitä Nvidia on saanut arkkitehtuurin puolella aikaan 4 vuodessa (Maxwell->Pascal). Ei oikeastaan mitään merkittävää.
Siksi historian perusteella näytönohjaimet eivät tule huikeasti kehittymään lähivuosina.