Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Intelillä nykyään yllättävän laajamittaisia ongelmia tuotteiden valmiiksi saattamisessa. Somessa tuntuu väki esim. pitävän tämän tulevan Xeonin 12 revisiota aivan poikkeuksellisena.



"My latest supply chain check indicates the highly anticipated Intel server chip Sapphire Rapids shipments may postpone to 2Q23, significantly later than the market consensus of 2H22, which is unfavorable to Intel and its server supply chain." "Sapphire Rapids has been delayed several times (the initial shipment plan was 4Q21), which means Intel’s execution still has a lot of room for improvement, making me more cautious about Intel’s commitment to future shipment plans for new chips based on more advanced nodes."

Serverit on niin rahakas osa, että tällainen megaviivästys varmistanee, että Intelin markkina-arvo jatkaa laskemistaan suhteessa AMD:hen.
 
Viimeksi muokattu:
Serverit on niin rahakas osa, että tällainen megaviivästys varmistanee, että Intelin markkina-arvo jatkaa laskemistaan suhteessa AMD:hen.

"10nm" valmistusprosessin kanssahan kävi köpelösti sen takia kun tavoitteet oli liian agressiivises/kunnianhimoiset. Toistuuko sama nyt näitten tiili prossujen kanssa, eli hypätään liian iso loikka monolliittisistä piireistä MCM:n jossa on 20 pientä sirua?

AMD on asteittain lisännyt tuota joka ainakin omasta mielestä tuntuu järkevämmältä ratkaisulta.
 
"10nm" valmistusprosessin kanssahan kävi köpelösti sen takia kun tavoitteet oli liian agressiivises/kunnianhimoiset. Toistuuko sama nyt näitten tiili prossujen kanssa, eli hypätään liian iso loikka monolliittisistä piireistä MCM:n jossa on 20 pientä sirua?

AMD on asteittain lisännyt tuota joka ainakin omasta mielestä tuntuu järkevämmältä ratkaisulta.

Tätä valtavaa MCM:ää toteutettuna tuommoisella korkean tiheyden pakkausmenetelmällä on epäilleet monet asiasta enemmän perillä olevat.

Sitä voi laskeskella että onko 99% saanto per piilastun kiinnitys hyvä vai surkea kun lastuja on mahdoton määrä.
 
Itse olen miettinyt nyt kokeen päivittämistä eli nykyinen prossu on muutaman vuoden käytössä oleva i7 4790K, niin mietin seuraavaksi prossuksi joko Amd Ryzen 5 5600G tai 5600X mallia. Mietin, että kannattaako tuosta PCIE 4 maksaa sitä lisähintaa?
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen miettinyt nyt kokeen päivittämistä eli nykyinen prossu on muutaman vuoden käytössä oleva i7 4790K, niin mietin seuraavaksi prossuksi joko Amd Ryzen 5 5600G tai 5600X mallia. Mietin, että kannattaako tuosta PCIE 4 maksaa sitä lisähintaa?

Jos tuo 4790K on ylikellotettu ja sen parina jotain 2000+MHz muistia niin käytännön suorituskyky muuttuu sitten yllättävän vähän jos päätät päivittää. Tämä näin omasta kokemuksesta.
Jos siis koneella idea vain pelailla ja selailla nettiä sekä katsoa video ym.
Sitten jos striimaat tai harrastat video hommia noin yleensä niin sitten päivitys kyllä kannattaa.

Mutta ihan peli käytössä jos peli tökkii/hidastelee 4790K:lla, niin se tulee hidastelemaan myös zen 3 ryzenilla. Hiukan vähemmän kylläkin, mutta kumminkin parannus niin pieni että kannattaa koko juttu unohtaa.
 
Jos tuo 4790K on ylikellotettu ja sen parina jotain 2000+MHz muistia niin käytännön suorituskyky muuttuu sitten yllättävän vähän jos päätät päivittää. Tämä näin omasta kokemuksesta.
Jos siis koneella idea vain pelailla ja selailla nettiä sekä katsoa video ym.
Sitten jos striimaat tai harrastat video hommia noin yleensä niin sitten päivitys kyllä kannattaa.

Mutta ihan peli käytössä jos peli tökkii/hidastelee 4790K:lla, niin se tulee hidastelemaan myös zen 3 ryzenilla. Hiukan vähemmän kylläkin, mutta kumminkin parannus niin pieni että kannattaa koko juttu unohtaa.

Onhan siinä kuitenkin 2 ydintä ja 4 threadia enempi. Ei se pelin tökkiminen välttämättä johdu ST-väännön puutteesta vaan ytimien puutteesta.
 
Onhan siinä kuitenkin 2 ydintä ja 4 threadia enempi. Ei se pelin tökkiminen välttämättä johdu ST-väännön puutteesta vaan ytimien puutteesta.

Usein se tuppaa vaan olemaan että peli on juosten kustu eli vaikka mitä sille tarjoat niin se ei tule toimimaan yhtään sen paremmin.
Tai sitten jollain määrätyllä kombolla se mystisesti toimii ongelmitta, ilman mitään järkevää syytä.

Tullut nimittäin vastaan mitä erikoisempia tapauksia kun tässä monta vuotta tullut eri pelejä testailtua eri raudalla.
 
Jos tuo 4790K on ylikellotettu ja sen parina jotain 2000+MHz muistia niin käytännön suorituskyky muuttuu sitten yllättävän vähän jos päätät päivittää. Tämä näin omasta kokemuksesta.
Jos siis koneella idea vain pelailla ja selailla nettiä sekä katsoa video ym.
Sitten jos striimaat tai harrastat video hommia noin yleensä niin sitten päivitys kyllä kannattaa.

Mutta ihan peli käytössä jos peli tökkii/hidastelee 4790K:lla, niin se tulee hidastelemaan myös zen 3 ryzenilla. Hiukan vähemmän kylläkin, mutta kumminkin parannus niin pieni että kannattaa koko juttu unohtaa.

Muistit on 1600MHz ja sen verran ylikellotusta koittanut, niin jos laittaa yhtään yli 4.3GHz vai 4.4GHz kone tulee ainakin CS:GO-pelissä kaatumaan eli ajelen vakiokelloilla.
Jäähynä kuitenkin yksi parhaimmista Phanteks PH-TC14PE ilmajäähy. Ja prossuhan ei tue virallisesti Win 11 vaikka sen saakin asennettua Microsoftin ohjeiden mukaan Win10 tilalle.
 
Onhan siinä kuitenkin 2 ydintä ja 4 threadia enempi. Ei se pelin tökkiminen välttämättä johdu ST-väännön puutteesta vaan ytimien puutteesta.
Harvemmin se pelkistä säikeistä on kiinni. 12100 on peleissä yleensä 12400:sta nopeampi, kun sen kellottaa 5,1GHz asti.
 
AVG ja Max fps:ssä ehkä, mutta mites minimit? Jos frametimeihin tulee yksittäisiä isoja pomppuja niin se näkyy töksähdyksinä. Vähän matampi avg ei erotu paljaalla silmällä mikäli ei ole pahoja droppeja. Itseä ei nykyään revikoissa kiinnosta pätkääkään nuo keskimääräiset ja maksimit jos ne vaan ovat 60-100 välimaastossa tai enemmän (koska minulla on 100Hz Freesynciä tukeva näyttö), vaan katson aina pelkästään minimit (minimi tai 99-persentiili pitää olla vähintään 50 koska freesync hoitaa ruudunpäivityksen tasaamisen siitä ylöspäin).
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin se pelkistä säikeistä on kiinni. 12100 on peleissä yleensä 12400:sta nopeampi, kun sen kellottaa 5,1GHz asti.

I3 4P 12MB (8thread)
I5 6P 18MB (12 thread)
i7 8P+4E 25MB (20thread)
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo I3 25MB:n cachella.
Koska cachen määrän on selkeästi todettu vaikuttavan reippaasti pelinopeuksiin, niin kovin huonosti näyttävät nykypelit hyötyvän noista suuremmista säiemääristä. I3:n kanssa kannattaisi myös muistit saada mahdollisimman nopeaksi, kun tuota cachea on niin vähän..

Edit:
Saakos windowksessa blokattua nykyään tehokkaasti coreja jollain bootswitchillä tai vastaavalla.. Pitäisi tuosta I7:sta tehdä I3, estämällä 4P corea ja 4E corea, siten, että mikään windowksen tai pelin prosessi ei saisi niitä käyttöön. Slilloinhan meillä olisi I3 suuremmalla cachella?

Tai mitenköhän I7 pärjäisi, jos:
E coret pois
HT pois
Silloin olisi 8 thread, joissa on potkua, mutta se ei auta, jos peli oikeasti säikeistyy kunnolla..
------------------
Testikokoonpanossa tulisi olla perus windows asennus
Vain pelkkä peli pyörimässä.
 
Viimeksi muokattu:
AVG ja Max fps:ssä ehkä, mutta mites minimit? Jos frametimeihin tulee yksittäisiä isoja pomppuja niin se näkyy töksähdyksinä. Vähän matampi avg ei erotu paljaalla silmällä mikäli ei ole pahoja droppeja. Itseä ei nykyään revikoissa kiinnosta pätkääkään nuo keskimääräiset ja maksimit jos ne vaan ovat 60-100 välimaastossa tai enemmän (koska minulla on 100Hz Freesynciä tukeva näyttö), vaan katson aina pelkästään minimit (minimi tai 99-persentiili pitää olla vähintään 50 koska freesync hoitaa ruudunpäivityksen tasaamisen siitä ylöspäin).
Molemmissa.
 
I3 4P 12MB (8thread)
I5 6P 18MB (12 thread)
i7 8P+4E 25MB (20thread)
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo I3 25MB:n cachella.
Koska cachen määrän on selkeästi todettu vaikuttavan reippaasti pelinopeuksiin, niin kovin huonosti näyttävät nykypelit hyötyvän noista suuremmista säiemääristä. I3:n kanssa kannattaisi myös muistit saada mahdollisimman nopeaksi, kun tuota cachea on niin vähän..

Edit:
Saakos windowksessa blokattua nykyään tehokkaasti coreja jollain bootswitchillä tai vastaavalla.. Pitäisi tuosta I7:sta tehdä I3, estämällä 4P corea ja 4E corea, siten, että mikään windowksen tai pelin prosessi ei saisi niitä käyttöön. Slilloinhan meillä olisi I3 suuremmalla cachella?

Tai mitenköhän I7 pärjäisi, jos:
E coret pois
HT pois
Silloin olisi 8 thread, joissa on potkua, mutta se ei auta, jos peli oikeasti säikeistyy kunnolla..
Hub testasi tuota vuosi sitten 10. Gen core prossuilla

 
Mikä oli lopputulos? Pikaisesti kelattuna: cache ilmeisesti vaikuttaa paljon, coremäärä vähän?
Kyllä. Tosin eivät testanneet 4 ytimellä.
Tosin rajansa tuolla cachellakin on. 5800x3d on joissain tapauksissa hitaaampi, kuin 5800x.

Joku on joskus sanonut jotakutakuinkin että se voittaa, joka saa viiveet minimoitua. Ei se jolla on paras ydin.
 
Kyllä. Tosin eivät testanneet 4 ytimellä.
Tosin rajansa tuolla cachellakin on. 5800x3d on joissain tapauksissa hitaaampi, kuin 5800x.

Joku on joskus sanonut jotakutakuinkin että se voittaa, joka saa viiveet minimoitua. Ei se jolla on paras ydin.
No, sen sanoin jo murobbs aikaan.. Nyt mietin lähinnä sitä, että todellako pelit säikeistyvät edelleen noin huonosti? Ehkä AMD:n ja Intelin kannattaisi tehdä peliprossut, joissa olisi vain esim 8 ydintä, mutta cachea sitten kaikki vapautunut tila.. Huippumalli olisikin siis cachen mukaan, ei ytimien, niinkuin nykyään..

Nyt kun valmistustekniikan rajat tulevat kiihtyvällä vuahdilla vastaan, niin kannattaisi miettiä esim ne peliprossut uudestaan:
Integroitu näyttis:
- Ei käytetä, joten pois ja cachea tilalle.
- Suuri määrä ytimiä: Selkeä rajaus, esim 8:n kohdalle ja vapautunut tila cachea.
- Nopea muisti tuo hyötyä -> Prossuun tulisi integroida esim 16 gigaa hbm:ää 1-2:n normikanavan lisäksi. Tämä vaatisi pientä viilausta käyttis / ohjelmistopuolella, muttei ole mitenkään mahdoton homma..
 
Viimeksi muokattu:
No, sen sanoin jo murobbs aikaan.. Nyt mietin läinnä sitä, että todellako pelit säikeistyvät edelleen noin huonosti? Ehkä AMD:n ja Intelin kannattaisi tehdä peliprossut, joiss olisi vain esim 8 yditä, mutta cachea sitten kaikki vapautunut tila.. Huippumalli olisikin siis cachen mukaan, ei ytimien, niinkuin nykyään..
10 ydintä oli joissain tapauksissa pikkasen nopeampi, kuin 8 ydintä, vaikka cachen määrä pysyi samana. 6 vs 8 ydintä eroa syntyi useammin. Osa peleistä taasen hyötyy cachesta pisteeseen x asti ja osa "loputtomasti". AMD:n 5800x3d on tästä hyvä esimerkki.
 
10 ydintä oli joissain tapauksissa pikkasen nopeampi, kuin 8 ydintä, vaikka cachen määrä pysyi samana. 6 vs 8 ydintä eroa syntyi useammin. Osa peleistä taasen hyötyy cachesta pisteeseen x asti ja osa "loputtomasti". AMD:n 5800x3d on tästä hyvä esimerkki.
Tapahtuukohan muuten PC-pelipuolella miten merkittävä hyppy viiveellä konsolisukupolvien uusiuduttua? Kun monet isot pelit suunnitellaan osin konsolien ehdoilla ja enginet uusiutuu kohtalaisen hitaasti.
Nythän on hetken taas konsolit lähellä pc:tä raudan suorituskyvyn osalta kun vasta tuli uudet.
Tietyt pc-only pelisarjat uusiutuu myös aika hitaasti (esim. Paradoxin), joten niissä on melkein ajallisesti vastaava kesto loikkien välissä.
Pääpelin lanseeraus on yleensä se suurin hyppy. Vuosien lisäsisältö ei välttämättä hidasta kokemusta, mutta opit kuinka tietorakenteet olisi kannattanut suunnitella tulee ajankohtaiseksi vasta lähtiessä puhtaalta pöydältä tekemään seuraavaa pääpeliä. Esim. CK2 -> CK3.
 
Tapahtuukohan muuten PC-pelipuolella miten merkittävä hyppy viiveellä konsolisukupolvien uusiuduttua? Kun monet isot pelit suunnitellaan osin konsolien ehdoilla ja enginet uusiutuu kohtalaisen hitaasti
Konsoleihin on vedottu jo ainakin usempi vuosi. Konsoleissa on käytännössä 3700x prossut josta 1 ydin on varattu itse järjestelmälle. Eli käytännössä 4 ytimisistä prossut alkaa jäämään useammin pullonkaulaksi. 3700x on 46 % nopeampi mt suorituskyvyssä, mutta st suorituskyvyssä se on 22 % hitaampi, eli 12100f on 28 % nopeampi, ja tästä pelit tulee hyötymään selvästi.

6 ydintä siis tulee riittämään peleille. 8 on paikallan jos tekee vähän muuta esim taustalla.
 
Niin, no..
Ensinnäkin konsoleissa samasta TDP:stä kilpailee cpu+GPU, siinä, missä PC puolella kummallakin on oma, usein isompi jäähy, joten raudasta voidaan ottaa enemmän irti.,

Toiseksi nykykonsolit alkaa olla jo teknisesti vanhoja, kun käydään vertaamaan esim 12100:n.. Prossusuorituskykypuolella ja GPU puolella, raakasuorituskyvyn suhteen ei tarvitse hankkia mitään kallista CPU:ta / näyttistä..
 
Niin, no..
Ensinnäkin konsoleissa samasta TDP:stä kilpailee cpu+GPU, siinä, missä PC puolella kummallakin on oma, usein isompi jäähy, joten raudasta voidaan ottaa enemmän irti.,

Toiseksi nykykonsolit alkaa olla jo teknisesti vanhoja, kun käydään vertaamaan esim 12100:n.. Prossusuorituskykypuolella ja GPU puolella, raakasuorituskyvyn suhteen ei tarvitse hankkia mitään kallista CPU:ta / näyttistä..

Konsoleiden etuna on käyttiksen keveys ja kaiken turhan kulutuksen minimointi. Suirituskyky on todennäklisesti jonkin verrankin eri kuin PC käytössä. Mutta ei siitä pienestä lämpömäärästä tosiaan voi määräänsä enempää irti silti puristaa
 
AVG ja Max fps:ssä ehkä, mutta mites minimit? Jos frametimeihin tulee yksittäisiä isoja pomppuja niin se näkyy töksähdyksinä. Vähän matampi avg ei erotu paljaalla silmällä mikäli ei ole pahoja droppeja. Itseä ei nykyään revikoissa kiinnosta pätkääkään nuo keskimääräiset ja maksimit jos ne vaan ovat 60-100 välimaastossa tai enemmän (koska minulla on 100Hz Freesynciä tukeva näyttö), vaan katson aina pelkästään minimit (minimi tai 99-persentiili pitää olla vähintään 50 koska freesync hoitaa ruudunpäivityksen tasaamisen siitä ylöspäin).

Paitsi että eipä ne 0.1% fps lukematkaan kerro oikeastaan mitään.
Kun ne eivät kerro kuinka usein siellä käydään ja missä tilanteessa.

Siksi nämä kaiken maailman benchmarkki revikat ovat yks tyhjän kanssa.
Kun ne isommat fps eivät takaa että peli olisi parempi pelata kuin matalemmilla.
Esim. jos avg vaikka 90 ja 0.1% 40fps ja toisella avg 200 ja 0.1% 50fps.
Niin tuo hitaampi tarjoaa pehmeämmän kokemuksen kun fps eivät heilahtele niin paljoa.
Toki tuolla toisellakin hommasta saa pehmeän kun rajoittaa fps sinne matalemmalle.

Myöskin grafiikka asetuksilla on hemmetisti väliä. Esim. Ready or Notissa pelillä on tapana tehdä hirveitä nykäisyjä (ja sitä kautta hemmetin isoja frametime piikkejä) kun grafiikat ovat Epicillä ja vihollinen ampuu päin.
Ja tämä ihan sama onko prossuna i7-4790K, Ryzen 7 3700X, Ryzen 5 5500 tai vaikka I7-8700K.
Mutta kun grafiilla asetukset tiputtaa medium tai low:lle peli ei graaffisesti muutu juuri yhtään. Mutta peli pyörii jouhevasti todella vanhallakin prossulla.

Sitten mikä vaikuttaa noihin 0.1% fps paljon on ne muistit ja niiden latenssit.
Siksi tuosta 4790K:stä kysyinkin mitkä muistit siinä on. Kun muistikellot 2400MHz:n ja latenssit kun viilaa loppuun niin johan pelit rullaavat hyvin.

Ja tietenkin tuo muisti homma pätee kaikkiin alustoihin/prossuihin.
Porukka tuppaa aina nuo unohtamaan ja keskittyvät vaan itse prossuun ja näytönohjaimeen.

Tuossa vasta teinkin videon aiheesta Core i7-8700K:lla ja ihan muisti latenssejen viilaamisella 0.1% fps:t nousivat 18 -> 40fps.
Piti video tehdä alunperin muuten Ryzen 5 5500:lla,mutta se ei kestänyt 4400MHz muistikelloja joten jouduin tyytymään 8700K:n.

Mutta videosta on tulossa SER edition i5-2500K:lla ja pöydällä ois nyt Ryzen 5 5600G ja jos se kestää 4400MHz muistikelloja (tai siis 2200MHz IF kelloja) niin sitten tulossa myös Ryzen Edition video aiheesta. Johon ajattelin ottaa myös mukaan perus 3200MHz muistitkin.

Mutta tässä videoni jossa benchmarkkasin 8700K vakiona ja 4400MHz muistit XMP profiililla, 8700K ylikellotettuna ja muistit XMP profiililla sekä 8700K ylikellotettuna ja muistit manuaalisesti viilattuna.

 
Konsoleihin on vedottu jo ainakin usempi vuosi. Konsoleissa on käytännössä 3700x prossut josta 1 ydin on varattu itse järjestelmälle. Eli käytännössä 4 ytimisistä prossut alkaa jäämään useammin pullonkaulaksi. 3700x on 46 % nopeampi mt suorituskyvyssä, mutta st suorituskyvyssä se on 22 % hitaampi, eli 12100f on 28 % nopeampi, ja tästä pelit tulee hyötymään selvästi.

6 ydintä siis tulee riittämään peleille. 8 on paikallan jos tekee vähän muuta esim taustalla.
Konsoleihin on tosiaan vedottu vaikka kuinka kauan. Edellisessä konsolisukupolvessa oli myös 8 ytimiset prosessorit, mutta jollain logiikalla sitä ei lasketa kun ne oli niin tehottomia?
Kun tosiaan singlecore suorituskyky oli huono niin luulisi, että jo silloin olisi suunniteltu säikeistymään paremmin niin saadaan se vähäinenkin suorituskyky sieltä pumpattua.
 
6 ydintä siis tulee riittämään peleille. 8 on paikallan jos tekee vähän muuta esim taustalla.

Niin eli testeissä on aina hyvin erikoinen kone joka on täysin puhdas kaikesta tauhkasta.

Käytännössä tuppaa olemaan auki yhtä sun toista latauskeskusta, Discordia, Teamsia, Jabraa, jouluvalojen ohjainta, selainikkunaa ja muuta täysin välttämätöntä.

Testien ideaalitilanne ei siis välttämättä vastaa todellista käyttötilannetta. Ehkä sillä ei ole niin väliä.
Jos joku on kiinnostunut testaamaan simuloitua todellista käyttötilannetta niin lueskellaan nekin tulokset :coffee:
 
Niin eli testeissä on aina hyvin erikoinen kone joka on täysin puhdas kaikesta tauhkasta.

Käytännössä tuppaa olemaan auki yhtä sun toista latauskeskusta, Discordia, Teamsia, Jabraa, jouluvalojen ohjainta, selainikkunaa ja muuta täysin välttämätöntä.

Testien ideaalitilanne ei siis välttämättä vastaa todellista käyttötilannetta. Ehkä sillä ei ole niin väliä.
Jos joku on kiinnostunut testaamaan simuloitua todellista käyttötilannetta niin lueskellaan nekin tulokset :coffee:
HUB testasi tätä, että on auki eri softaa taustalla:


Tuolle videolle tuli myös jatkoa jossa HUB:n Steve käy läpi noita palautteita katsojilta. Kun ei tietenkään kelpaa kun ei testattu juuri sitä miten henkilö x käyttää konettaan jne.

Asia jonka itse huomasin jokin aikaa sitten kun aloin Redditiä lukemaan, että useampi kymmenen välilehteä Redditiä syö muistia ihan hulluna, sain kerran kaikki 16 gigaa koneesta käyttöön kun availin innoissani välilehtiin kaikkea kiinnostavaa. :geek: Ja Firefox käytössä.
 
HUB testasi tätä, että on auki eri softaa taustalla:


Tuolle videolle tuli myös jatkoa jossa HUB:n Steve käy läpi noita palautteita katsojilta. Kun ei tietenkään kelpaa kun ei testattu juuri sitä miten henkilö x käyttää konettaan jne.

Asia jonka itse huomasin jokin aikaa sitten kun aloin Redditiä lukemaan, että useampi kymmenen välilehteä Redditiä syö muistia ihan hulluna, sain kerran kaikki 16 gigaa koneesta käyttöön kun availin innoissani välilehtiin kaikkea kiinnostavaa. :geek: Ja Firefox käytössä.


Aika vähän oli eroja. Testi ei kyllä kata ihan kaikkia pelejä, BF, Cyberpunk, Assassins creed jne.
 
Konsoleihin on tosiaan vedottu vaikka kuinka kauan. Edellisessä konsolisukupolvessa oli myös 8 ytimiset prosessorit, mutta jollain logiikalla sitä ei lasketa kun ne oli niin tehottomia?
Kun tosiaan singlecore suorituskyky oli huono niin luulisi, että jo silloin olisi suunniteltu säikeistymään paremmin niin saadaan se vähäinenkin suorituskyky sieltä pumpattua.

Kyllä se säikeistyminen on parantunut, on pelejä jotka pyörivät hitaammalla 4c/8t prossulla paremmin kuin nopeammalla 4c prossulla.

Vanhojen konsoleiden kohdalla se tehoero vain on niin suuri pc:een nähden, että pc:llä säikestymisen parantuminen ei ole niin selvää kun prossut ja gpu:t käyvät paljon nopeammin ja saavat paljon anteeksi myös vähemmillä ytimillä - ehtivät suorittamaan parin säikeen hommat yhdellä corella siinä ajassa kun konsoli vielä nakertaa niitä kahdella corella (yksinkertaistettuna).
 
Kyllä se säikeistyminen on parantunut, on pelejä jotka pyörivät hitaammalla 4c/8t prossulla paremmin kuin nopeammalla 4c prossulla.

Vanhojen konsoleiden kohdalla se tehoero vain on niin suuri pc:een nähden, että pc:llä säikestymisen parantuminen ei ole niin selvää kun prossut ja gpu:t käyvät paljon nopeammin ja saavat paljon anteeksi myös vähemmillä ytimillä - ehtivät suorittamaan parin säikeen hommat yhdellä corella siinä ajassa kun konsoli vielä nakertaa niitä kahdella corella (yksinkertaistettuna).

Tuo on totta. Esimerkiksi i7-2700K pyörittää Halo Infiniteä paremmin kuin i5-6600K.

Mutta monessa tapauksessa hidas 4c/4t pyörittää pelejä paremmin kuin nopea 4c/4t prossu.
Kun sillä hitaalla ei koskaan päästä korkeisiin fps:n. Joten kun pelissä tulee joku raskaampi kohta missä fps tippuvat, niin ne eivät tipu niin korkealta. Joten peli tuntuu paljon pehmeämmältä pelata = paremmalta.

Myöskin jos 4c/4t prossulla pelailee ja pelit tökkivät niin grafiikka asetuksia kannattaa tiputtaa ihan suosiolla sinne low/medium tasolle. Sillä usein pääsee niistä ongelmista eroon ja näin pääsee nauttimaan pelistä.

Nyky pelit muutenkin ovat ihan näyttäviä low ja varsinkin medium asetuksilla. Eli ei kannata "pelätä" niiden asetusten laskemista sieltä high/ultra/epic säädöiltä alaspäin.
 
ei kannata "pelätä" niiden asetusten laskemista sieltä high/ultra/epic säädöiltä alaspäin.

Kyse on useamminkin periaatteesta kuin "pelosta". Itse ainakin kun pelaan jotain niin haluan siitä esille kaiken mitä on saatavilla. Vähän sama kuin että mieluummin menen katsomaan uusinta massiivista visuaalista megasupersankarimättöä elokuvateatteriin kuin mummolan 32" telkusta. Ei tarvi sitten pelata uudestaan myöhemmin paremmilla asetuksilla tehokkaammalla koneella "että näkee miltä sen olisi kuulunut näyttää".
 
Itse ainakin kun pelaan jotain niin haluan siitä esille kaiken mitä on saatavilla. Vähän sama kuin että mieluummin menen katsomaan uusinta massiivista visuaalista megasupersankarimättöä elokuvateatteriin kuin mummolan 32" telkusta.

Minäkin laitan mielellään asetuksia ylöspäin ja DLSS päälle sitten kun tehot ei riitä.

Väittelyketjussa kun kaikenlainen yksimielisyys on bannauksen uhalla kielletty, niin elokuvateatterin osalta pitää olla eri mieltä. Kun teattereita alkaa olla erilaisia ja niissä on niin eri lipun hinnat ja osassa tarjoilukin pelaa.
Käytännössä menen lähellä olevaan karvalakkimalliseen leffateatteriin selvästi paremman elokuvateatterin sijasta.
 
Vanhojen konsoleiden kohdalla se tehoero vain on niin suuri pc:een nähden, että pc:llä säikestymisen parantuminen ei ole niin selvää kun prossut ja gpu:t käyvät paljon nopeammin ja saavat paljon anteeksi myös vähemmillä ytimillä - ehtivät suorittamaan parin säikeen hommat yhdellä corella siinä ajassa kun konsoli vielä nakertaa niitä kahdella corella (yksinkertaistettuna).
Ns. uusien konsolien cpu:t on myös tähän päivään aika hitaita. Ps5 up to 3,5GHz ja x 3,8GHz. Kellot alhaalla ja vanhaa zen 2:sta, ja lisäksi tietty sekin ettei cpu:sta varmaan saa kaikilla ytimillä peleissä edes noita lukuja ulos, kun gpu vie tdp:stä osansa. En yllättyisi, jos seuraavan sukupolven 4c8t olisivat nopeampia kaikessa.
 
Mielenkiintoinen katsaus AMD:n näkymiin.
The best guesses across the Wall Street people that we talk to (who have access to Gartner, IDC, and Mercury Research server data) are that AMD has about north of a 25 percent share of server sales right now across all server sizes and types, which means Epyc has finally outdone Opteron.
Tuon arvioidaan nousevan 35 prosenttiin. Intelin arvioidaan alkavan kavuta takaisin ylöspäin (yleisesti) vasta 2024-25 paikkeilla. Siihen asti AMD jatkaa menestystä ellei jokin globaalin luokan riski koettele TSMC/Glofoa.
Datacenter vs. all other bisneksen graafi vaikuttaa myös valaisevalta.
1659621025954.png
 
Viimeksi muokattu:
No, sen sanoin jo murobbs aikaan.. Nyt mietin lähinnä sitä, että todellako pelit säikeistyvät edelleen noin huonosti? Ehkä AMD:n ja Intelin kannattaisi tehdä peliprossut, joissa olisi vain esim 8 ydintä, mutta cachea sitten kaikki vapautunut tila.. Huippumalli olisikin siis cachen mukaan, ei ytimien, Åniinkuin nykyään..

Nyt kun valmistustekniikan rajat tulevat kiihtyvällä vuahdilla vastaan, niin kannattaisi miettiä esim ne peliprossut uudestaan:
Integroitu näyttis:
- Ei käytetä, joten pois ja cachea tilalle.
- Suuri määrä ytimiä: Selkeä rajaus, esim 8:n kohdalle ja vapautunut tila cachea.
- Nopea muisti tuo hyötyä -> Prossuun tulisi integroida esim 16 gigaa hbm:ää 1-2:n normikanavan lisäksi. Tämä vaatisi pientä viilausta käyttis / ohjelmistopuolella, muttei ole mitenkään mahdoton homma..

Se HBM2 on viiveiltään selvästi hitaampaa kuin DDR5.

Näyttiksellä HBM2 on hyvä kun kaista on paljon tärkeämpää kuin viive, mutta CPU-käytössä (erityisesti pelatessa) viive on tyypillisesti tärkeämpää, ja DDR5 voittaa.

HBM2-muistissa CPUn kanssa samassa paketissa on järkeä silloin kun joko
1) suurin osa siihen HBMään tulevista accessista on integroidun näyttiksen eikä CPUn tekemiä.
2) CPUssa on hyvin suuri määrä ytimiä joilla ajetaan hyvin rinnakkaistuvia workloadeja, joissa sekä paljon säikeitä että järeää SIMD-laskentaa.

Ja kyllä peleissäkin on tyypillisesti pelienginen puolella jonkin verran hyvin rinnakkaistuvaa raakaa laskettavaa joka on isoa CPUa-ydintä järkevämpää laskea joko
1) usealla pienellä CPU-ytimellä
2) näyttiksellä GPGPU-hommana.

Ja sitä mukaa kun esim. NPC-hahmojen tekoäly paranee, tämän määrä nousee.

Tosin näyttiksen käyttämisessä tällaiseen on huomattavasti softagappia, softat ei vaan hyödynnä kun GPGPU-koodaus on niin paljon vaikeampaa kuin pelkälle CPUlle koodaaminen.

Ja niistä valmistuskustannuksista: Jopa keskikokoiset prosessoriytimet on oikeasti todella halpoja.

FCvyypNXEAE4UKm

Käytännössä yhden Golden Coven hinnalla saa melkein neljä Gracemonttia.

Ja välimuisteja kyllä kasvatetaan jatkuvasti, mutta sekään ei ole ongelmatonta.

Välimuistin kasvattaminen käytännössä tekee siitä, hitaampaa, eli jos L3-välimuistia aletaan suurentamaan selvästi, halutaan myös kasvattaa L2-välimuisteja, jotta L2-huteja tulee harvemmin. Mutta tämä taas tekee siitä L2sta myös hitaampaa, ja luo painetta kasvattaa myös L1-välimuisteja (joiden kasvattaminen alkaa sitten vielä helpommin mennä ongelmallisemmaksi niiden viiveen tai saavutettavien kellotaajuuksien kannalta)

Jos taas pidetään L3n määrä ennallaan ja sen sijaan lisätään uusi L4-välimuisti, sitten pitää tehdä yksi tarkastus enemmän ennen kuin varsinainen DRAM-access aloitetaan => sen kaikki välimuistit missaavan accessin kokonaisviive kuitenkin kasvaa => sen L4-välimuistin kannattaisi sitten olla taas reippaasti suurempi kuin L3, jotta niitä missejä on selvästi vähemmän, ja samalla saatetaan haluta jopa pienentää L3-välimuistia jotta toisaalta siellä säästetään pinta-alaa jonka voi käyttää L4lle ja toisaalta jotta se L3 on nopeampi että sen L4n osumantarkastuksen voi aloittaa mahdollisimman aikaisin (esim. Intelillähän L2-välimuisti putosi 6 MiB => N * 256 kiB) core2=>nehalem kun L3-välimuisti tuli).

Että välimuistien kasvattaminen järkevästi ei suju sillä että vaan speksataan paljon suurempi välimuisti vaan kannattaa miettiä kokonaisvaikutukset ja tasapainottaa arkkitehtuuri järkevästi. Ja sitten jos samaa mikroarkkihtehtuuria käytetään kuitenkin muissakin tuotteissa, pitää miettiä että miten saadaan tasapainoiset välimuistien viiveet ja koot koko tuotelinjan laajuisesti.

ja tosiaan viime vuosina SRAMin tiheys on uusissa valmistusprosesseissa skaalautunut huonommin kuin logiikan tiheys => välimuistien hinta/kapasiteetti on pysynyt melko ennallaan tai jopa kasvanut uusien valmistusprosessien myötä siinä missä ydinten logiikan hinta on hiukan laskenut.
 
Se HBM2 on viiveiltään selvästi hitaampaa kuin DDR5.
Tämä oli minulle uusi tieto. Miksi ihmeessä? Kellotaajuus on toki alhaisempi, mutta oletin että latensseja on kellojaksoina saatu kutistettua niin, että kokonaislatenssi olisi about sama. Ilmeisesti olin väärässä.

Esim. wikipedian artikkeli HBM:stä ei mainitse latenssia sanallakaan.
 
Userbencmark on keksinyt että AMD on lyhenne sanoista Advanced marketing devices ja kutsuu 7600x tulosta zen 4 hypejunaksi ja pitkä teksti tuosta tuloksesta on suorastaan huvittava. Laitan sen alle spoileriin.

Literally within minutes of this unrealistic, pre-release, result appearing on userbenchmark, AMD’s marketing machinery declared a 20% victory over the 12900K whilst simultaneously slandering userbenchmark via hundreds of “news” outlets and thousands of supposedly disinterested twitter, reddit, forum and youtube accounts. Buying new AMD products is like buying used cars: it takes time, experience and a taste for sales hype. It’s difficult for consumers to make rational choices because AMD completely dominates “news” and social media channels. Ten years ago, when AMD was the extreme underdog, extreme marketing was understandable. Today, with a capitalization of $150 Billion USD, it’s disrespectful to AMD's own prospective users. Even with Intel's marketing department asleep at the wheel, If these practices continue, Ryzen may eventually end up in the same state as Radeon. Following a series of overhyped releases, consumers have little interest in the Radeon brand. The combined market share for all of AMD’s Radeon RX 5000 and 6000 GPUs (Jun ’22 Steam stats) is just 2%. Meanwhile, Nvidia’s RTX 2060 alone accounts for 5%. Of course, if Zen 4 actually delivers anywhere near a 57% real-world single core uplift, we will bow down, call AMD king, and commit seppuku! More likely, AMD’s new architecture is, once again, optimized to shine in specific benchmarks. Realistically, even if Zen 4 only catches Alder Lake in a small handful of real-world workloads, it will be a huge step forward for AMD, and plenty for them to outsell Intel. A few weeks after Zen 4 (est. Sep 15), Intel’s 14th gen. Raptor Lake is also scheduled to launch. Smart shoppers will do well to wait until then, before considering a purchase. Despite AMD’s Neanderthal marketing, it’s hard not to admire the speed of their technical progress. AMD-Raptor-4 and Intel-Zen-14 would be better fitting product names. [Jul '22 CPUPro]

Lisäksi userbencmarkin tulosten mukaan 7600x olisi jopa 3 % nopeampi, kuin 13900 ES

@Kaotik olisiko tässä uutisen aihetta? Enään ei heille riittänyt kirsikanpoiminta testit, nyt mentiin jo ihan uudelle tasolle.

Edit. Typo korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Userbencmark on keksinyt että AMD on lyhenne sanoista Advanced marketing devices ja kutsuu 7600x tulosta zen 4 hypejunaksi ja pitkä teksti tuosta tuloksesta on suorastaan huvittava. Laitan sen alle spoileriin.

Literally within minutes of this unrealistic, pre-release, result appearing on userbenchmark, AMD’s marketing machinery declared a 20% victory over the 12900K whilst simultaneously slandering userbenchmark via hundreds of “news” outlets and thousands of supposedly disinterested twitter, reddit, forum and youtube accounts. Buying new AMD products is like buying used cars: it takes time, experience and a taste for sales hype. It’s difficult for consumers to make rational choices because AMD completely dominates “news” and social media channels. Ten years ago, when AMD was the extreme underdog, extreme marketing was understandable. Today, with a capitalization of $150 Billion USD, it’s disrespectful to AMD's own prospective users. Even with Intel's marketing department asleep at the wheel, If these practices continue, Ryzen may eventually end up in the same state as Radeon. Following a series of overhyped releases, consumers have little interest in the Radeon brand. The combined market share for all of AMD’s Radeon RX 5000 and 6000 GPUs (Jun ’22 Steam stats) is just 2%. Meanwhile, Nvidia’s RTX 2060 alone accounts for 5%. Of course, if Zen 4 actually delivers anywhere near a 57% real-world single core uplift, we will bow down, call AMD king, and commit seppuku! More likely, AMD’s new architecture is, once again, optimized to shine in specific benchmarks. Realistically, even if Zen 4 only catches Alder Lake in a small handful of real-world workloads, it will be a huge step forward for AMD, and plenty for them to outsell Intel. A few weeks after Zen 4 (est. Sep 15), Intel’s 14th gen. Raptor Lake is also scheduled to launch. Smart shoppers will do well to wait until then, before considering a purchase. Despite AMD’s Neanderthal marketing, it’s hard not to admire the speed of their technical progress. AMD-Raptor-4 and Intel-Zen-14 would be better fitting product names. [Jul '22 CPUPro]

Lisäksi userbencmarkin tulosten mukaan 7600x olisi jopa 3 % nopeampi, kuin 13900 ES

@Kaotik olisiko tässä uutisen aihetta? Enään ei heille riittänyt kirsikanpoiminta testit, nyt mentiin jo ihan uudelle tasolle.

Edit. Typo korjattu.

Ei tuolla sivustolla paljon uskottavuutta ollutkaan, mutta aika kovaa tekevät työtä, että ei tule olemaan pienintäkään uskottavuutta jatkossakaan.
 
Userbencmark on keksinyt että AMD on lyhenne sanoista Advanced marketing devices ja kutsuu 7600x tulosta zen 4 hypejunaksi ja pitkä teksti tuosta tuloksesta on suorastaan huvittava. Laitan sen alle spoileriin.

Literally within minutes of this unrealistic, pre-release, result appearing on userbenchmark, AMD’s marketing machinery declared a 20% victory over the 12900K whilst simultaneously slandering userbenchmark via hundreds of “news” outlets and thousands of supposedly disinterested twitter, reddit, forum and youtube accounts. Buying new AMD products is like buying used cars: it takes time, experience and a taste for sales hype. It’s difficult for consumers to make rational choices because AMD completely dominates “news” and social media channels. Ten years ago, when AMD was the extreme underdog, extreme marketing was understandable. Today, with a capitalization of $150 Billion USD, it’s disrespectful to AMD's own prospective users. Even with Intel's marketing department asleep at the wheel, If these practices continue, Ryzen may eventually end up in the same state as Radeon. Following a series of overhyped releases, consumers have little interest in the Radeon brand. The combined market share for all of AMD’s Radeon RX 5000 and 6000 GPUs (Jun ’22 Steam stats) is just 2%. Meanwhile, Nvidia’s RTX 2060 alone accounts for 5%. Of course, if Zen 4 actually delivers anywhere near a 57% real-world single core uplift, we will bow down, call AMD king, and commit seppuku! More likely, AMD’s new architecture is, once again, optimized to shine in specific benchmarks. Realistically, even if Zen 4 only catches Alder Lake in a small handful of real-world workloads, it will be a huge step forward for AMD, and plenty for them to outsell Intel. A few weeks after Zen 4 (est. Sep 15), Intel’s 14th gen. Raptor Lake is also scheduled to launch. Smart shoppers will do well to wait until then, before considering a purchase. Despite AMD’s Neanderthal marketing, it’s hard not to admire the speed of their technical progress. AMD-Raptor-4 and Intel-Zen-14 would be better fitting product names. [Jul '22 CPUPro]

Lisäksi userbencmarkin tulosten mukaan 7600x olisi jopa 3 % nopeampi, kuin 13900 ES

@Kaotik olisiko tässä uutisen aihetta? Enään ei heille riittänyt kirsikanpoiminta testit, nyt mentiin jo ihan uudelle tasolle.

Edit. Typo korjattu.
Näkisin että tee siitä lyhyisiin uutisiin itse joku kiva pakeeti :)
 
AMD:n markkina-arvo on nyt $159 miljardia ja Intelin $150 miljardia. Eli historiallinen hetki on tapahtunut. Intel on nyt kolmikon NVIDIA, AMD, Intel viimeisimpänä markkina-arvolla mitattuna. Kun tuota Intelin korpitaivalta failuresta toiseen on vuodesta toiseen seurannut, viimeisimpänä graffapuolen softasekoilut, niin todella heikolta näyttää. Näyttää, että firma on kauttaaltaan jumissa joissain 20 vuotta vanhoissa toimintatavoissa. Työnnetään ajurisoftaan Big Banginä kaikki mahdolliset featuret joista sitten suuri osa on joko osittain tai kokonaan rikki. Voi hyvää päivää :facepalm: Kuten Warren Buffett sanoi niin "turnarounds seldom turn.".

Edit: Jos joltain meni ohi noi ajurisotkut, niin tukkajumalalta tiukkaa tavaraa tilanteesta
 
Viimeksi muokattu:
Esim. jos avg vaikka 90 ja 0.1% 40fps ja toisella avg 200 ja 0.1% 50fps.
Niin tuo hitaampi tarjoaa pehmeämmän kokemuksen kun fps eivät heilahtele niin paljoa.
Toki tuolla toisellakin hommasta saa pehmeän kun rajoittaa fps sinne matalemmalle.
Totta. Tämä olisikin helpompi hahmottaa kun kerrottaisiin että avg 90 ja 0.1% 40fps tarkoittaa että keskimäärin noin 11 sekunnin välein käydään siellä 40 fps. Kun taas avg 200 ja 0.1% 50fps tarkoittaa että keskimäärin 5 sekunnin välein käydään 50fps. Eli se 0.1% ei kerro juuri mitään jos ei tiedä mitä se tarkoittaa käytännössä.
Ehkä se OCAT-käyrä kuitenkin kuvaisi parhaiten miten peli pyörii.
Ihan mielenkiinnosta, oletko kokeillut mitä se toinen antaisi 0.1% kun sen fps rajoittaa matalemmalle?
 
Ihan mielenkiinnosta, oletko kokeillut mitä se toinen antaisi 0.1% kun sen fps rajoittaa matalemmalle?

Tekee pelistä paljon jouhevamman kyllä (auttaa myös ihan hitaallakin prossulla linkki alla videooni aiheesta), mutta en ole mitään benchmarkkeja ajanut. Kun olen oikeastaan jättänyt taakseni nuo benchmarkkaus hommat. Tuo ylikellotus videoni oli poikkeus, kun niin minulle vakuuteeltiin että se aihe kiinnostaa katsojia... mutta kahden päivän jäljeen video jo käytännössä "kuoli". Että eipä näemmä kuitenkaan porukkaa kiinnostanut ( tai sitten youtube ei siitä tykännyt syystä X ).

Normaalisti en tee benchmarkkeja kuin pienessä muodossa Youtube kanavani kanava jäsenille kiitokseksi tuesta. Mutta normaalisti kaikki prossu testini teen silleen että ensin prossusta ja muisteista otan kaiken irti mitä saan ja sitten kokeillaan sitä kasalla uusia pelejä. Siten että jokaista peliä pelataan se 2 - 4 min per peli että nähdään kuinka ne toimivat.
Ja jos oikein tökkii ja on ongelmia niin kokeillaan pienemmillä grafiikka asetuksilla että saako pelin kyseisellä prossulla pelattavaksi.

Seuraavaksi testiin olisikin tulossa semmoinen tapaus minkä kanssa pitää kokeilla kaikki mahdolliset kikat :)
Eli kuuluisa juhla pena = Pentium G3258 jossa vain 2-ydintä ja 2-säiettä.

Mutta tuolle ylikellotus videolle aijon siis tehdä jatkoa vaikka tuo ensimmäinen osa floppasi oikein huolella.

 
Viimeksi muokattu:
@Zetteri G3258 AE-versio kellottui suhteellisen hyvin. @Sampsa taisi saada melkein 5GHz tulokset jos oikein muistan kyseiselle prossulle ja muutenkin pärjäsi hyvin kellotettuna
 
Minäkin laitan mielellään asetuksia ylöspäin ja DLSS päälle sitten kun tehot ei riitä.

Väittelyketjussa kun kaikenlainen yksimielisyys on bannauksen uhalla kielletty, niin elokuvateatterin osalta pitää olla eri mieltä. Kun teattereita alkaa olla erilaisia ja niissä on niin eri lipun hinnat ja osassa tarjoilukin pelaa.
Käytännössä menen lähellä olevaan karvalakkimalliseen leffateatteriin selvästi paremman elokuvateatterin sijasta.

Eli haluat enemmän yksityiskohtia nostamalla detailit maksimiin ja sitten kumminkin hävität ne DLSS:llä :facepalm:
Eikös olisi järkevämpää tiputtaa detaileja pykälä tai parikin ja ajaa peliä natiivisti ?
Oletko edes kokeillut kuinka paljon / vähän peli muuttuu asetuksia tiputtamalla ?

@Zetteri G3258 AE-versio kellottui suhteellisen hyvin. @Sampsa taisi saada melkein 5GHz tulokset jos oikein muistan kyseiselle prossulle ja muutenkin pärjäsi hyvin kellotettuna

Ainakin tuohon aikaan Intel lähetti golden samplet medialle, kun sitä vartenhan valmistajat lähettävät rautaansa esim juuri iotechille että se edistäisi myyntiä.
Normaalisti Haswellit ovat aikasta surkeita mitä tulee niiden ylikellotettavuuteen.

Aikasemmat yksilöni G3258:sta meni 4.4GHz, 4670K 4.3GHz ja 4770K 4.4GHz. No päätin nyt toisilla yksilöillä kokeilla että oliko tuurini vaan noin huonoa mitä tulee noiden ylikellotettavuuteen.
Uusi G3258 yksilöni meni järkevillä volteilla 4.8GHz ja liian kovilla 4.9GHz eli todella hyvästä yksilöstä oli kyse. Mutta sitten toinen 4670K yksilö oli vielä surkeampi kuin tuo edellinen. Mutta meni kyllä samat 4.3GHz, mutta tarvitsi enemmän voltteja ja kävi sitä kautta reilusti kuumenpana.
Uutena nyt sitten 4690K eli paranneltu Haswell = Devils Canyon meni sitten 4.6GHz ( 4.7GHz meni jos cachen jätti 4100MHz ).

Tässä nimittäin jo valmiiksi ylikellottelin nuo prossut, että kun aloitan taas videoitten teot (pidän juuri kesälomaa videon teosta) niin ei tarvitse kuin prossu vaihtaa emolle ja lukea ylikellotus profiili jonka kyseiselle prossulle tallensin.

Mutta mainostetaan vähän että tämmöisiä prossu testejä olisi luvassa syyskuusta eteenpäin:
Pentium G3258
i5 4670K
i5 4690K
i7 4770K
i5 3570K
i7 3770K
i5 2500K
i7 2600K
i7 7700K
R3 3100
R5 5600G
FX-6350
1100T
1055T
1045T

Testi peleinä on: ARMA Reforger, Crysis 3 Remastered, Forza Horizon 5, God of War, Halo Infinite, Ready or Not, Redout 2, Serious Sam: Siberian Mayhem ja Shadow Warrior 3 .

EDIT: Ja syyskuussa lähetään liikkeelle videosta jossa testataan peliläppärillä paljon tahnojen vaihtaminen lisää suorituskykyä. Sekä parantaako nestemetalli suorituskykyä vieläkin enemmän.
Ja kyllä tämä on ihan benchmarkkien tuijotus video.
 
Viimeksi muokattu:
Eli haluat enemmän yksityiskohtia nostamalla detailit maksimiin ja sitten kumminkin hävität ne DLSS:llä :facepalm:
Eikös olisi järkevämpää tiputtaa detaileja pykälä tai parikin ja ajaa peliä natiivisti ?
Oletko edes kokeillut kuinka paljon / vähän peli muuttuu asetuksia tiputtamalla ?

Oma käsitys näistä DLSS/FSR-kuvanhuonontimista on että ne alkaa olla nykyään jo hyviä.
144 Hz freesync on parasta mitä oma kotikone pystyy parhaimmillaan tuottamaan ja olisi kiva jos hertsit pysyisi koko ajan tapissa etenkin kun pelaan isolta ruudulta.
Jos ja ajoittain kun ei, niin freesyncci pitää huolta lopusta.

Olen toki jonkun verran asetuksia säätänyt mutta lopetan säätämiset kun peli pyörii tökkimättä ja näyttää hyvältä eli tuntuu etten missaa mitään olennaista.

Kesälomilla pelasin yhtä peliä 1050ti läppärillä ulkoiselta 1440p ruudulta. Pelissä oli FSR jonka kanssa sain 90-100 fps aikaiseksi melko huonoilla detaljeilla vsync off.
Huonoihin detaljeihin tottui nopeasti eikä se oikeasti tuhonnut "pelikokemusta" mitenkään. Oli kiva että tuommoinen FSR-ominaisuus pelissä oli.
 
Oma käsitys näistä DLSS/FSR-kuvanhuonontimista on että ne alkaa olla nykyään jo hyviä.
144 Hz freesync on parasta mitä oma kotikone pystyy parhaimmillaan tuottamaan ja olisi kiva jos hertsit pysyisi koko ajan tapissa etenkin kun pelaan isolta ruudulta.
Jos ja ajoittain kun ei, niin freesyncci pitää huolta lopusta.

Olen toki jonkun verran asetuksia säätänyt mutta lopetan säätämiset kun peli pyörii tökkimättä ja näyttää hyvältä eli tuntuu etten missaa mitään olennaista.

Kesälomilla pelasin yhtä peliä 1050ti läppärillä ulkoiselta 1440p ruudulta. Pelissä oli FSR jonka kanssa sain 90-100 fps aikaiseksi melko huonoilla detaljeilla vsync off.
Huonoihin detaljeihin tottui nopeasti eikä se oikeasti tuhonnut "pelikokemusta" mitenkään. Oli kiva että tuommoinen FSR-ominaisuus pelissä oli.

Juu, DLSS sekä FSR ovat todellakin silloin hyviä kun ei ole enää muuta tehtävissä eli se viimeinen oljenkorsi saada peli pyörimään pelattavasti.
Mutta kun suurin osa porukasta tuntuu sitä käyttävän että vaikka väkisin on mentävä ULTRA asetuksilla kun jostain syystä matalemmille asetuksille meneminen on NO NO.
 
Juu, DLSS sekä FSR ovat todellakin silloin hyviä kun ei ole enää muuta tehtävissä eli se viimeinen oljenkorsi saada peli pyörimään pelattavasti.
Mutta kun suurin osa porukasta tuntuu sitä käyttävän että vaikka väkisin on mentävä ULTRA asetuksilla kun jostain syystä matalemmille asetuksille meneminen on NO NO.

En ole ihan varma onko niitä väkisin ultraajia lopultakaan kovin montaa.

Siitä olisin kumminkin aika luottavainen että DLSS quality ei tuhoa kuvaa, eli jos sen laittaa päälle niin tuskin missaa pahemmin mitään, ainakaan suhteutettuna mun läppäripelaamiseen.

Huomasin vasta nyt että ollaan AMD/Intel-ketjussa eli pitää vissiin keskittyä näiden kahden kuvanhuonontimiin ja unohtaa tuo DLSS.
 
On myös pelejä, missä ei ole natiivia resoluutiota tarjolla tai natiivi shimmeröi hulluna. Esimerkiksi cp2077:ssa joutuu valitsemaan TAA:n tai DLSSS:n väliltä. cp2077:ssa saa kyllä natiivin resoluution käsin konffitiedostoa modaamalla, mutta se tuottaa hirmuisen shimmeröinnin kuvaan. Molemmissa TAA ja DLSS on omat huonot ja hyvät puolensa. Jos käyttää uusinta dlss versiota niitä huonoja puolia on vähemmän kuin vuodentakaisista vertailuista voisi kuvitella.

Mielenkiinnolla odotan tuleeko ada-julkaisun yhteydessä dlss3.0. Jos tulee mitä dlss3 parantaa?
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Mielenkiinnolla odotan tuleeko ada-julkaisun yhteydessä dlss3.0. Jos tulee mitä dlss3 parantaa?
Vaatisi kokonaan uuden API:n ja vielä vaikeammat pelimoottori-integraatiot jos sillä jotain isoa uutta tehtäis. Sitä liikevektorien huomioimista pikselin väri arbitraatiossa voi aina kehittää, mut lienee aika vaikeaa jo.
 
Vaatisi kokonaan uuden API:n ja vielä vaikeammat pelimoottori-integraatiot jos sillä jotain isoa uutta tehtäis. Sitä liikevektorien huomioimista pikselin väri arbitraatiossa voi aina kehittää, mut lienee aika vaikeaa jo.

Mietin, että voisko siellä olla jotain ihan vaan peruskauraa parannettu esimerkiksi sen suhteen miten neuroverkko osaa yhdistellä datat useammista frameista kuin ennen/paremmin tai vaikkapa täydenreson DLAA perffi sellaiseksi, että se olisi enemmän käyttökelpoinen? Tuskin mitään mullistavaa ja vois hyvin olla edelleen 2.x sarjaa, mutta pr:n takia nimetään 3.0:ksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 508 117
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom