Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja mitäs järkeä tuommoisissa asetuksissa edes on ?
Itselläni oli X264 6000Kbps ja veryfastilla ja laatu on enemmän kuin riittävää 1080p 60fps:lle. Joten miksi käyttää jotain slow asetusta mikä rääkkää konetta ihan suotta ?

No vaikkapa:

  • Veryfast näyttää ihan perseeltä, se tekee kuvasta suttuisan ja laatikkoisen, kuvanlaatu on jotain samaa tasoa kuin AMD:n rautapakkurilla eli tyyliin huonointa mahdollista
  • nVidian turing-nvenc (ja kohta ampere) pakkuroi omalla piirillään merkittävästi veryfastia paremmalla kuvanlaadulla ja on tasoissa x264 mediumin kanssa, amperen odotetaan yltävän x264 slow:n tasolle, lähes täysin ilman mitään suorituskykypenalttia <-- asettaa rajan joka x264:llä pitää voittaa laadullisesti tai ei ole mitään järkeä käyttää x264 pakkuria
  • x264 medium on kokolailla se mihin jengi tähtää, koska mediumin jälkeen on hyvin vaikea silmällä havaita kuvassa mitään ihmeempiä eroja twitchin bitrateilla
  • 8000Kbps on twitchillä "hiljainen maksimi", miksi käyttää vähemmän bitratea kuin se mitä on tarjolla? Itte on striimannu 8000Kbps pari vuotta, varmaan tuhansia tunteja kohta.


Tää on vähän se syy miksi näitä sun "tutkimustuloksia" on hyvin vaikea ottaa todesta; ne on täyttä paskaa :D Sama kun tekis CPU:lla suorituskykyvertailua peleissä, ja ruuvais vaikka vsyncin päälle ja sanois että "kaikki prossut suoriutuu samanlaisesti kun ruudunpäivitysnopeus lukittiin 24 jota suurempaa ei ihmissilmä muutenkaan erota". Ihan vitun järkyttävää paskaa.
 
No vaikkapa:

  • Veryfast näyttää ihan perseeltä, se tekee kuvasta suttuisan ja laatikkoisen, kuvanlaatu on jotain samaa tasoa kuin AMD:n rautapakkurilla eli tyyliin huonointa mahdollista
  • nVidian turing-nvenc (ja kohta ampere) pakkuroi omalla piirillään merkittävästi veryfastia paremmalla kuvanlaadulla ja on tasoissa x264 mediumin kanssa, amperen odotetaan yltävän x264 slow:n tasolle, lähes täysin ilman mitään suorituskykypenalttia <-- asettaa rajan joka x264:llä pitää voittaa laadullisesti tai ei ole mitään järkeä käyttää x264 pakkuria
  • x264 medium on kokolailla se mihin jengi tähtää, koska mediumin jälkeen on hyvin vaikea silmällä havaita kuvassa mitään ihmeempiä eroja twitchin bitrateilla
  • 8000Kbps on twitchillä "hiljainen maksimi", miksi käyttää vähemmän bitratea kuin se mitä on tarjolla? Itte on striimannu 8000Kbps pari vuotta, varmaan tuhansia tunteja kohta.


Tää on vähän se syy miksi näitä sun "tutkimustuloksia" on hyvin vaikea ottaa todesta; ne on täyttä paskaa :D Sama kun tekis CPU:lla suorituskykyvertailua peleissä, ja ruuvais vaikka vsyncin päälle ja sanois että "kaikki prossut suoriutuu samanlaisesti kun ruudunpäivitysnopeus lukittiin 24 jota suurempaa ei ihmissilmä muutenkaan erota". Ihan vitun järkyttävää paskaa.

En minä itse striimi puolta pahemmin ole testaillut koska netti on ollut kasa paskaa ja vuosia (ens kesänä EHKÄ tulee valokuitua tännepäin). Mutta se ei ole paskaa jos tallennan koneelle striimiä X264 Korkea laatu asetuksella ja itse striimi menee nettiin sillä 6000Kbps mitä ylemmäksi ei ole toivoa tällä 4G:n paskaskalla. Niin tämän ikä lopun 6c/12t Xeon kuormat ovat siellä 6% tuntumassa ja kellojen ollessa 4GHz kun täydet ovat 4.5GHz.

Ja kuten ylempänä mainitsin että LGA1151 Skylake L-sarjan 4c/4t Xeoni tukehtu aivan täysin jo pelkästään tuohon X264 Korkea laatu videon tallennukseen.
 
Kun siihen käytän OBS:n oletus H264 korkea laatu asetusta jolla tiedosto koot ovat jo aikasta isoja ja video kuva todella hyvää. Jolla edelleen vanha Xeoni porskuttaa sillä 6% käytöllä.
Okei, no joku sun pipelinessä kuitenkin mättää, kun kerran tubesta löytyy merkittävästi paremmalla liiketerävyydellä olevia kuvakaappauspätkiä. Tarkoituksena ei ollut erityisesti ilkkua vaan huomauttaa selvästi havaittavasta ongelmasta noissa sun tubeklipeissä joita tulee välillä katsottua.
Ehkä kannattais kattoa mitä muut käyttää eikä mennä oletuksilla.
 
Millä peleillä te saatte 4c/4t prossut nykimään 10-15s välein?
Csgo, pubg molemmat mitä tullut pelailtua viime vuosina, pubgi toimi muistaakseni lähes nykimättä ultra asetuksilla, mutta kun koitti saada pysymään min 142fps asetuksia laskemalla, prossu joutu enempi töihin ja nykiminen lisääntyi. Varmaan pelkkä peli toimii, mutta lisäksi discord, selaimella pari sivua auki on liikaa.
 
Csgo, pubg molemmat mitä tullut pelailtua viime vuosina, pubgi toimi muistaakseni lähes nykimättä ultra asetuksilla, mutta kun koitti saada pysymään min 142fps asetuksia laskemalla, prossu joutu enempi töihin ja nykiminen lisääntyi. Varmaan pelkkä peli toimii, mutta lisäksi discord, selaimella pari sivua auki on liikaa.
Toi nyki ihan jumalattomasti 4930k:llaki vaikka oli 6c12t. Toimi hyvin ennen meltdown patchejä joidenka jälkeen riitti että oli se discordi auki ja droppaili tasasesti välillä 60fps alle ihan sama mitkä asetukset oli pelissä.
 
Okei, no joku sun pipelinessä kuitenkin mättää, kun kerran tubesta löytyy merkittävästi paremmalla liiketerävyydellä olevia kuvakaappauspätkiä. Tarkoituksena ei ollut erityisesti ilkkua vaan huomauttaa selvästi havaittavasta ongelmasta noissa sun tubeklipeissä joita tulee välillä katsottua.
Ehkä kannattais kattoa mitä muut käyttää eikä mennä oletuksilla.

Se johtuu ihan youtubesta joka raiskaa video kuvan. Lataan sinne videoni jonka lähde koko on 1.7-2.2Gt ja sen bitrate on 16Mbps.
Mutta youtube pakkaa sen 250 - 500Mt:n. Että näin.

Silleen videon sais paremmalla bitratella youtubeen että latais sen 4k 60fps:änä sinne. Koska silloin 720p ja 1080p 60fps versiotkin saavat kovemmat bitratet jostain syystä.
 
Se johtuu ihan youtubesta joka raiskaa video kuvan. Lataan sinne videoni jonka lähde koko on 1.7-2.2Gt ja sen bitrate on 16Mbps.
Mutta youtube pakkaa sen 250 - 500Mt:n. Että näin.

Silleen videon sais paremmalla bitratella youtubeen että latais sen 4k 60fps:änä sinne. Koska silloin 720p ja 1080p 60fps versiotkin saavat kovemmat bitratet jostain syystä.
Monet ihan 1080p pätkät tubessa on parempia liiketerävyydeltään ja blockaa vähemmän. Tiedossa on kyllä että youtube on aika armoton videokuvantuhoaja, mutta joku jippo niillä on jotka tonne saa parempilaatuista kuvaa. Liittynee siihen että millaisessa muodossa sen sinne tuuttaa, jonka seurauksena tuben serverit muokkaa sen jollain pipelinellä ja nää pipelinet ei ole (loppu)laadullisesti identtisiä.
 
Monet ihan 1080p pätkät tubessa on parempia liiketerävyydeltään ja blockaa vähemmän. Tiedossa on kyllä että youtube on aika armoton videokuvantuhoaja, mutta joku jippo niillä on jotka tonne saa parempilaatuista kuvaa. Liittynee siihen että millaisessa muodossa sen sinne tuuttaa, jonka seurauksena tuben serverit muokkaa sen jollain pipelinellä ja nää pipelinet ei ole (loppu)laadullisesti identtisiä.

No Youtube on youtube. Tässä esim uusin videoni eli Ryzen 5 2600 testi bittube.tv:stä Loading • BitTube.tv ja kuten voit huomata kuvanlaatu on aivan eri kun youtuben raiskaama paska.

Csgo, pubg molemmat mitä tullut pelailtua viime vuosina, pubgi toimi muistaakseni lähes nykimättä ultra asetuksilla, mutta kun koitti saada pysymään min 142fps asetuksia laskemalla, prossu joutu enempi töihin ja nykiminen lisääntyi. Varmaan pelkkä peli toimii, mutta lisäksi discord, selaimella pari sivua auki on liikaa.

Ööö CS:GO ei nyi edes C2D:lla botti matsissa mikä nyt vaatii prossulta paljon enemmän, joten voisikin kysyä miten hemmetissä olet konees conffannut ja mitä paskaa sulla siellä taustalla pyörii ?
Tässä vielä C2D E8500:n benchmark tulokseni 1920x1080 minimi asetuksilla näytönohjaimena Radeon R9 380 ja mappi Inferno ja siis botti matsi:
Average framerate : 76.8 FPS
Minimum framerate : 48.8 FPS
Maximum framerate : 116.2 FPS
1% low framerate : 45.8 FPS
0.1% low framerate : 12.3 FPS (tämä nykäisy tulee kun uusi kierros alkaa, eikä siis tapahdu itse matsin aikana)
 
Viimeksi muokattu:
No Youtube on youtube. Tässä esim uusin videoni eli Ryzen 5 2600 testi bittube.tv:stä Loading • BitTube.tv ja kuten voit huomata kuvanlaatu on aivan eri kun youtuben raiskaama paska.
Noniin, toi näyttää jo samalta ku mitä jotkut on onnistunu tubeenkin saamaan. Sitä ehkä kannattais itekki kokeilla?

Ja noi sun cs:go tulokset on aika pelikelvottomat, jos haluaa pelata jollain gold novaa korkeammalla tasolla. Tyypillisesti tossa halutaan (pelimoottorista johtuen) vähintään kaksinkertainen minimi fps kuin mitä ruudun päivitysnopeus on, jotta käyttölaitteiden viiveet pysyy aisoissa ja osuu mm. liikkuviin kohteisiin. Lisäksi discord tonne taustalle niin tippuu minimit tosta vielä entisestään.
 
No Youtube on youtube. Tässä esim uusin videoni eli Ryzen 5 2600 testi bittube.tv:stä Loading • BitTube.tv ja kuten voit huomata kuvanlaatu on aivan eri kun youtuben raiskaama paska.



Ööö CS:GO ei nyi edes C2D:lla botti matsissa mikä nyt vaatii prossulta paljon enemmän, joten voisikin kysytä miten hemmetissä olet konees conffannut ja mitä paskaa sulla siellä taustalla pyörii ?
Tässä vielä C2D E8500:n benchmark tulokseni 1920x1080 minimi asetuksilla näytönohjaimena Radeon R9 380 ja mappi Inferno ja siis botti matsi:
Average framerate : 76.8 FPS
Minimum framerate : 48.8 FPS
Maximum framerate : 116.2 FPS
1% low framerate : 45.8 FPS
0.1% low framerate : 12.3 FPS (tämä nykäisy tulee kun uusi kierros alkaa, eikä siis tapahdu itse matsin aikana)
Bottimatseissa FPS putoaa rajusti verrattuna onlinepeliin.
 
Edelleen pelit ovat vaikea säikeistää ja tuota juttua on jauhettu jo FX:sien markkoineille tullessa eli 10 vuotta sitten. Mitä tässä ajassa on käynyt ? No eipä pahemmin mitään.
Kun kyllä pelit "osaavat" nykyään käyttää isoja määriä säikeitä, mutta onko niistä mitää hyötyä ?
Jossain harvoissa peleissä kyllä, muutta suurimmassa osassa on yks sun hailee onko alla 4c/8t vaiko 8c/16t prossu.

Toki itselleen voi perustella jonkun 8- tai 12- tai jopa 16-ydin prossun ostoa että riittää tulevaisuuteen peleissä. Ja onhan noi ydin monsterithan ovat mahtavia oikeisiin hommiin kuten video editointiin ja 3d mallinnukseen, mutta pelaamiseen ?
Tuskin, kun onhan jo vuosia pelin kehittäjät kertoneet että pelejä ei oikein pysty säikeistämään kunnolla.

Hyvänä esimerkkinä on vaikka EA:n uusin Need For Speedi, eli Heat joka kyllä osaa käyttää säikeitä kun käyttää samaa Frostbyte moottoria kuin Battlefieldit. Mutta jostain syystä se rullaa Core i5-6500@4.64GHz:lla hemmetin hyvin ja kun laitetaankin tilalle jotain IPC:ltä hitaampaa mutta isommalla säie määrällä. Kuten 8c/16t Xeon E5-2689 (joka on jostain hemmetin syystä kauhean suosittu youtuben ihmemaassa) niin peli kyllä "hyödyntää" kaikkia noita 16 säiettä, mutta selvästi ei kunnolla koska peli pyörii TODELLA heikosti.
Kuten jo sanoin, niin suunta on enemmän säikeistyvään kuormaan. Ei sinne päivässä mennä ja monimutkaistaa toki kehitystä. Se minkä takia kehitys on ollut niin hidasta on johtunut pitkälti siitä että Intel segmentoi sen noin yhdeksän vuotta kuluttajapuolen prossut 2/2-, 2/4-, 4/4- ja 4/8-luokkiin. Jos keskimäärin löytyi siis koneesta aidosti 2-4 aitoa ydintä, niin ei ole kehittäjillekään ollut mitään mieltä lähteä isommin säikeistykseen paukkuja laittamaan. Nyt tilanne on eri, keskiluokan prossu on 6/12 tai jopa 8/16. Kellotaajuudet eivät myöskään tule radikaalisti enää kasvamaan ellei nyt jotain todella mullistavaa keksitä eli toisin sanoen se lisäteho on revittävä rinnakkaistuksella halusi sitä tai ei. Tämän takia pelisäikeistykseen on nyt alettu satsaamaan ihan eri lailla resursseja kuin aikaisemmin. Ja ei se tehokas rinnakkaistus peleissä ole ollenkaan mahdotonta niin kuin helposti toitotetaan; vaikeampaa toki, mutta hyvinkin mahdollista. Kannattaa lukaista aikaisempi viestini tästä samasta ketjusta, jossa on jotain ajatuksia ja näkymiä siitä kuinka se tehokas säikeistys peleissä oikein voidaan käytännössä rakentaa:
 
Noniin, toi näyttää jo samalta ku mitä jotkut on onnistunu tubeenkin saamaan. Sitä ehkä kannattais itekki kokeilla?

Ja noi sun cs:go tulokset on aika pelikelvottomat, jos haluaa pelata jollain gold novaa korkeammalla tasolla. Tyypillisesti tossa halutaan (pelimoottorista johtuen) vähintään kaksinkertainen minimi fps kuin mitä ruudun päivitysnopeus on, jotta käyttölaitteiden viiveet pysyy aisoissa ja osuu mm. liikkuviin kohteisiin. Lisäksi discord tonne taustalle niin tippuu minimit tosta vielä entisestään.

En edes yritä ymmärtää CS:GO:ta kun ei asia sinällään kiinnosta. Mutta itse olen huomannut että noilla pienemmillä fps:llä itse osun pelissä paremmin kuin noilla yli 100fps:llä.
Mutta edelleen tuo ei NYI. FPS:t ovat kyllä matalat mutta SE EI NYI.
Ja jos sulla on taustalla jotain paskaa kuten nettiselain kuten Chrome mikä on oikein surullisen kuuluisa paljon se muistiakin ahmii tai just tuo Discord niin eipä se ole silloin prossun vika jos tulee nykäisyjä. Vaan syyttävän sormen voi osoittaa noihin paskoihin softiin ennemminkin. Ja opetella sulkemaan kaikki "ylimääräinen" taustalta niin jopas 4c/4t prossukin alkaa riittämään peleissä ihan hienosti.

Noniin, toi näyttää jo samalta ku mitä jotkut on onnistunu tubeenkin saamaan. Sitä ehkä kannattais itekki kokeilla?

Ja noi sun cs:go tulokset on aika pelikelvottomat, jos haluaa pelata jollain gold novaa korkeammalla tasolla. Tyypillisesti tossa halutaan (pelimoottorista johtuen) vähintään kaksinkertainen minimi fps kuin mitä ruudun päivitysnopeus on, jotta käyttölaitteiden viiveet pysyy aisoissa ja osuu mm. liikkuviin kohteisiin. Lisäksi discord tonne taustalle niin tippuu minimit tosta vielä entisestään.

Kuule upin saman video tiedoston kumpaankin paikkaan, joten mitä pirua voisin asialle tehdä ? Kun kaikkea mahdollista olen kokeillut, mutta aina se youtube raiskaa videoni liian alhaisella bitratella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo sanoin, niin suunta on enemmän säikeistyvään kuormaan. Ei sinne päivässä mennä ja monimutkaistaa toki kehitystä. Se minkä takia kehitys on ollut niin hidasta on johtunut pitkälti siitä että Intel segmentoi sen noin yhdeksän vuotta kuluttajapuolen prossut 2/2-, 2/4-, 4/4- ja 4/8-luokkiin. Jos keskimäärin löytyi siis koneesta aidosti 2-4 aitoa ydintä, niin ei ole kehittäjillekään ollut mitään mieltä lähteä isommin säikeistykseen paukkuja laittamaan.
Itse uskon, että tuossa on ollut vähän muna- vai kana -ongelmaa, eli ei kannata lisätä ytimiä kuluttajatasolle, jos niille ei ole käyttöä, mutta toisaalta käyttöä ei tule, jos tyypillisesti ytimiä ei ole enempää. Painettakaan lisäämiseen ei ole ollut, kun se monisäikeistys on ollut sen verran haastavaa. Nyt AMD on sitten vyöryttänyt ytimiä reilulla kädellä, ja suuremmille ydinmäärille etsitään vähitellen käyttökohteita. Ei se helppoa kuitenkaan ole useimmissa tapauksissa.
 
Tuubiin kannata alle 100 megabitin videota tuupata.

Mitä väliä millä sen upit kun Youtube sen kuitenkin käsittelee uudestaan = raiskaa alhasella bitratella ?
Tietenkin jos haluaa tiedoston lähettämisen kestävän ikuisuuden niin sitten.
 
Mitä väliä millä sen upit kun Youtube sen kuitenkin käsittelee uudestaan = raiskaa alhasella bitratella ?
Tietenkin jos haluaa tiedoston lähettämisen kestävän ikuisuuden niin sitten.
Se raiskaa sen eri tavalla riippuen tiedostosta minkä sinne lähetät! Netti on täynnä youtube kuvanlaadun optimoinnista kertovia artikkeleita.

Sit mitä ohjelmaa suosittelet taustalla ajettavan tiimikavereiden kanssa keskusteluun, jos discord ei oo susta hyvä?
 
Se raiskaa sen eri tavalla riippuen tiedostosta minkä sinne lähetät! Netti on täynnä youtube kuvanlaadun optimoinnista kertovia artikkeleita.

Sit mitä ohjelmaa suosittelet taustalla ajettavan tiimikavereiden kanssa keskusteluun, jos discord ei oo susta hyvä?
Juurikin näin. Kun katsoo isoja tubettajia niin siellä käytetään todella korkeita datavirtoja parhaan laadun saavuttamiseksi. 10min video ei ole ihan ykkösgigatavuja kooltaan :D
 
Se raiskaa sen eri tavalla riippuen tiedostosta minkä sinne lähetät! Netti on täynnä youtube kuvanlaadun optimoinnista kertovia artikkeleita.

Sit mitä ohjelmaa suosittelet taustalla ajettavan tiimikavereiden kanssa keskusteluun, jos discord ei oo susta hyvä?

Kuule eipä oikeastaan ole. Luuletko etten ole kokeillut jo vähän kaikkea?

Ja muuten youtuben itsensä suositus on 1080p materiaalille 12Mbps ja 1440p:lle 24Mbps ja 4k:lle 53-68Mbps.


Sanoin Discordia paskaksi siksi että jos se kerran aiheuttaa nykimisiä peleissä = silloin siinä on jotain suuren luokan vikaa. Itse en ole sitä edes kokeillut kun ei ole sille mitään käyttöä.
 
Ööö CS:GO ei nyi edes C2D:lla botti matsissa mikä nyt vaatii prossulta paljon enemmän, joten voisikin kysyä miten hemmetissä olet konees conffannut ja mitä paskaa sulla siellä taustalla pyörii ?
Tässä vielä C2D E8500:n benchmark tulokseni 1920x1080 minimi asetuksilla näytönohjaimena Radeon R9 380 ja mappi Inferno ja siis botti matsi:
Average framerate : 76.8 FPS
Minimum framerate : 48.8 FPS
Maximum framerate : 116.2 FPS
1% low framerate : 45.8 FPS
0.1% low framerate : 12.3 FPS (tämä nykäisy tulee kun uusi kierros alkaa, eikä siis tapahdu itse matsin aikana)
Piti käydä kokeileen, tuo csgo oma benchmarkki on kyllä aivan perseestä, mutta avg fps 215 infernon bottimatsissa, sama reso mutta high asetuksilla. Ja taustalla kaikki turha paska auki mitä ei kuulemma tarvi mihinkään. Eikä nykimistä/jäätymistä niinku 4c4t i5 4670k aikana.
En kyllä ite suosittelisi kenenkään ostavan enään 4c4t prosessoria, vähintään 6c12t.
 
Piti käydä kokeileen, tuo csgo oma benchmarkki on kyllä aivan perseestä, mutta avg fps 215 infernon bottimatsissa, sama reso mutta high asetuksilla. Ja taustalla kaikki turha paska auki mitä ei kuulemma tarvi mihinkään. Eikä nykimistä/jäätymistä niinku 4c4t i5 4670k aikana.
En kyllä ite suosittelisi kenenkään ostavan enään 4c4t prosessoria, vähintään 6c12t.

Kai tajusit että C2D on Core 2 Duo eli kaksi ydin wanhus 12 vuoden takaa...

Juu ei 4c/4t prossuja kannata pahemmin ostella jollei saa todella edullisesti.
4670K esimerkiksiksi on huono kauppa ihan jo sen takia että se maksaa aivan liikaa suorituskykyyn nähden.
3570K on jo iässä että se sitää korkata ja on yllättävän kallis.
Skylaket i5:t vasta ovatkin ylikalliita kun uudemman 6c/12t Ryzenin saa jo halvemmalla.
Vaikkakin monessa pelissä tommonen 4c/4t Skylake on huomattavasti nopeampi.

Ainoa oikeasti hyvä 4c/4t vaihtoehto on noin 25€ maksava legendaarinen 2500K.
Eli hinta ja suorituskyky ovat kohdallaan, eikä tarvitse korkata.

Mutta edelleen parhaan hinta suorituskyky suhteen tarjoavat Intelin vanhat X58 ja X79 alustat niiden 6c/12t ja 8c/16t prossujen voimin.

Esim. X79 alustalle Xeon E5-1650 ala 3930K ja E5-1650 v2 ala 4930K ovat hemmetin moisia tehohirmuja (Ryzen 5 2600 jää toiseksi näille) järkevään hintaan.
Mutta noiden ongelma on tietenkin hyvien emojen puute.

X58 alustalle sentään emoja löytyy aina silloin tällöin 25-35€:lla ja 6c/12t Xeonit maksaa vain 10-15€.
Tietenkin kellotus on pakollista kun vakion ovat aikasta hitaita.
Kellotettuna sitten tarjoavat hyvän suorituskyvyn edullisesti. Eli samaa suorituskykyä kuin Ryzen 5 1600/Ryzen 7 1700:n.

Ja kohta joku huutaa että nuo eivät tue edes NVme asemia, mutta onko se tärkeä juttu?
Ei, koska eron huomaat SATA asemiin vain jos siirrät dataa kahden SSD:n välillä tai 10gigabitin verkkoa pitkin NASille jossa varastopuoli on nopeaa eli NVMe SSD:llä varustettua.

Itselläni on tuossa R5 1600 koneessani (kotiserverini) 1TB NVme ja itse en ole huomannut mitään eroa SATA SSD:n nähden. Kun minulla ei ole 10gigabitin verkkoa tai kahta NVme SSD:tä rinnakkain.

Ja tässä vielä juttua asiasta linusin toimesta:


Niin ja muuten teillä kellä oli 4c/4t tai 4c/8t prossuilla nykimistä niin kai teillä muistit oli 2000MHz+ (DDR3 seteissä siis) ? Eikä jollain 1600MHz kelloilla?

Kun nuo vaikuttavat ihan pirusti noihin 0.1% ja 1.0% low fps:n.
 
Tyttöystävälläni oli pitkän aikaa 3570k 2400mhz muisteilla. Uudemmista peleistä esim. uudet Assassin's Creedit ja No Man's Sky tukehtuivat paikoittain pahasti. FPS jojoili jossain 30-60 välimaastossa, stutteria tuli ja kaikki ytimet 100%. Sen tilalle vaihdettu 2600k korjasi tilannetta paljon molempien pelien osalta.
 
Tyttöystävälläni oli pitkän aikaa 3570k 2400mhz muisteilla. Uudemmista peleistä esim. uudet Assassin's Creedit ja No Man's Sky tukehtuivat paikoittain pahasti. FPS jojoili jossain 30-60 välimaastossa, stutteria tuli ja kaikki ytimet 100%. Sen tilalle vaihdettu 2600k korjasi tilannetta paljon molempien pelien osalta.

Tuo 2600K on kyllä mahtava budjetti prossu vielä eikä ole kallis (noin 60€), kun esim 3770K tai 4770K eivät tarjoa juuri yhtään lisää potkua, mutta maksavat huomattavasti enemmän...
Itseasiassa niin paljon enemmän että R5 2600:n saa jo samalla rahalla tai halvemmalla.

Enkä olekkaan tajunnut miksi nämä kuluttuja puolen Core i7 (lga115x) ovat ikään katsomatta. ihan tyhmän korkeissa hinnoissa.

Sitten taas juuri X79 alustalle niitä saa todella edullisesti, kiitos emolevy pulan.
Eli näihin hintoihin itse olen noita löytänyt:
3820 20€
4820K 35€
3930K 40€ toinen ja toinen 60€.
4930K 75€

Sitten taas X58:n 6c/12t Core i7:t maksavat ihan älyttömästi (noin 100€) vaikka niiden Xeon veljiä ( = samoja prossuja eri nimellä) saa 10 - 15€:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kohta joku huutaa että nuo eivät tue edes NVme asemia, mutta onko se tärkeä juttu?
Ei, koska eron huomaat SATA asemiin vain jos siirrät dataa kahden SSD:n välillä tai 10gigabitin verkkoa pitkin NASille jossa varastopuoli on nopeaa eli NVMe SSD:llä varustettua.
Näin omasta näkökulmasta oli yksi isoin asia emolevyn (X470) valinnassa aikanaan. 2 paikkaa vähintään ja molemmat ovat tällä hetkellä käytössä. Isoin juttu oli varmaan se ettei kiinnostanut vedellä turhaan ylimääräisiä piuhoja ja samalla näyttää siistimmältä, vaikka ei ole ikkunaa kotelossa. :lol:

omakone.jpg
 
Ja kohta joku huutaa että nuo eivät tue edes NVme asemia, mutta onko se tärkeä juttu?
Ei, koska eron huomaat SATA asemiin vain jos siirrät dataa kahden SSD:n välillä tai 10gigabitin verkkoa pitkin NASille jossa varastopuoli on nopeaa eli NVMe SSD:llä varustettua.

Itselläni on tuossa R5 1600 koneessani (kotiserverini) 1TB NVme ja itse en ole huomannut mitään eroa SATA SSD:n nähden. Kun minulla ei ole 10gigabitin verkkoa tai kahta NVme SSD:tä rinnakkain.
ITsellä on koneessa asemina
2 x 3 TB HDD green eli hidas
1 x 4 TB HDD Blue nopea
2 x 500 GB Sata SSD
1 x 1 1TB Intel 600 NVME SSD
1 x Samsung 256 GB NVME SSD PCIe Gen 3
1 x Samsung 500 GB NVME PCIe PCIe Gen 3

Kyllä esim. Fallout 4 Modattuna oli pakollinen siirtää 256 GB NVME SSD tuolt 500 GB Sata SSD:ltä. Vaikutti latauksiin todella paljon. Samoin Company of Heroes 2 lataa nopeammin tuolta 500 GB NVME SSD:ltä kuin 500 GB sata SSD:ltä.

Samoin tuo intel 1 TB NVME SSD on oikeasti hidas verrattuna tuohon 500 tai 256 GB NVME SSD:n nähden.

Testasin jopa Crystal Discillä siirtonopeudet. Syy että epäilin kuluttaneeni liikaa PCIe väyliä.

ERON NÄKEE PELIEN LATAUKSISSA. Oikeasti jos on nopea NVME ssd. Samoin itseä ihmetytti tuo Intel, mutta Linus Techin artikkelin takia en edes aikanaan ajatellut sitä OS levyksi....
 
Ja muuten youtuben itsensä suositus on 1080p materiaalille 12Mbps ja 1440p:lle 24Mbps ja 4k:lle 53-68Mbps.

Olennainen pointti on siinä, että vältetään useampi raskas pakkaaminen. Jos vaikkapa 150mbit materiaali pakataan pieneksi ensin lähettävässä päässä ja sitten uudelleen YouTuben toimesta, on lopputulos huonompi kuin se, että lataat suoraan 150mbit laatuisen videon ja YouTube tekee siihen yhden raskaan pakkaamisen.
 
Ja kohta joku huutaa että nuo eivät tue edes NVme asemia, mutta onko se tärkeä juttu?
Ei, koska eron huomaat SATA asemiin vain jos siirrät dataa kahden SSD:n välillä tai 10gigabitin verkkoa pitkin NASille jossa varastopuoli on nopeaa eli NVMe SSD:llä varustettua.
X79:n (ainakin osan emolevyistä) saa boottaamaan myös NVMe-asemalta. Eron kyllä huomaa välittömästi: Rampage IV Formula ja Black boottailee winukkaan sellasen vajaan minuutin ajan, kun normi SSD:ltä kestää samassa hommassa noin 15sek. Ei ihan välttämätön pakko ainakaan käyttislevynä moista pitää:btooth:
 
Näin omasta näkökulmasta oli yksi isoin asia emolevyn (X470) valinnassa aikanaan. 2 paikkaa vähintään ja molemmat ovat tällä hetkellä käytössä. Isoin juttu oli varmaan se ettei kiinnostanut vedellä turhaan ylimääräisiä piuhoja ja samalla näyttää siistimmältä, vaikka ei ole ikkunaa kotelossa. :lol:

omakone.jpg
Niin ja pikkuhiljaa nuo M.2-levyt alkavat olla edullisempia kuin normaalit SATA-levyt. Ja on aika no-braineri että tulee jatkumaankin koska 2,5"-SSD-levyissä sitä valmistusmateriaalia menee enemmän vaikka sisältä voivat muuten olla pitkälti samaa tekniikkaa.
 
Olennainen pointti on siinä, että vältetään useampi raskas pakkaaminen. Jos vaikkapa 150mbit materiaali pakataan pieneksi ensin lähettävässä päässä ja sitten uudelleen YouTuben toimesta, on lopputulos huonompi kuin se, että lataat suoraan 150mbit laatuisen videon ja YouTube tekee siihen yhden raskaan pakkaamisen.

Toki, mutta se video pitäis uppia edelleen 4k että jostain 100 - 150Mbps videosta sais jotain oikeata hyötyä, kun silloin ne 720p ja 1080p versiot saisivat myös isommat bitraten omakseen (siksi osa transkoodaa 1080p videonsa 4k:ksi ennen youtubeen lähettämistä).
Itse kun teen vain 1080p 60fps matskua (kamera materiaalit videoissani ovat muuten 720p 30fps) joten en jonkun marginaalisen parannuksen takia siirry johonkin 100Mbps bitrateen. Ensinnäkin semmoisen videon uppiminen tällä 17Mbps 4G paskalla kestäis pienen ikuisuuden kun jo tuon 2Gigan uppiminen kestää aivan tarpeeksi kauvan.

Ja jos joku haluaa katsoa videoitani paremmalla laadulla ja usein ennakkoon niin bittube:sta vaan katsomaan (jossa videoni ovat muuten 11Mbps), eikä tarvitse mainoksiakaan katsoa ;)
 
Kuule upin saman video tiedoston kumpaankin paikkaan, joten mitä pirua voisin asialle tehdä ? Kun kaikkea mahdollista olen kokeillut, mutta aina se youtube raiskaa videoni liian alhaisella bitratella.

Sen lisäksi että käytät juutuubin suosittelemia asetuksia, kannattaa pitää bitrate korkealla jolloin se lähtökohta kun juutuubi sitä alkaa raiskata on paras mahdollinen. Jos ajat jonkuu 1080p pätkän juutuubin suosittelemalla bitratella sisään niin sitä on jo raiskattu rankasti, sen yhden raiskauksen se jotenkin vielä kestää mutta ei toista.
 
Jos pitää paikkansa niin hinnat tod.näk intelin pentiumien tasolla tai jopa alle? Budjettiprossuksi linuxpömpeleihin, lasten CS:GO "pelikoneisiin" yms vehkeisiin varmasti pikkusen parempi vaihtoehto mitä inteliltä löytyisi samalla hinnalla?

 
Intelin prossuja ei saa ajaa yli 2666 mhz muisteilla, jos haluaa takuun säilyvän. :rofl2:


Toki voi valehdella ongelman ympäri, mutta lähtökohtaisesti sellainen tilanne, että olisi kiva jos jatkossa @Sampa arvosteluissaan pitäisi huolen että tulokset ylikellotusosion ulkopuolella olisivat semmoisia, jotka on saatu ilman että takuuehtoja on teknisesti rikottu. AMD ei evää takuuta muistien xmp profiilin aktivoinnista, joten vois tulla aika villit erot suorituskyvyssä. :cigar2:
 
Intelin prossuja ei saa ajaa yli 2666 mhz muisteilla, jos haluaa takuun säilyvän. :rofl2:


Toki voi valehdella ongelman ympäri, mutta lähtökohtaisesti sellainen tilanne, että olisi kiva jos jatkossa @Sampa arvosteluissaan pitäisi huolen että tulokset ylikellotusosion ulkopuolella olisivat semmoisia, jotka on saatu ilman että takuuehtoja on teknisesti rikottu. AMD ei evää takuuta muistien xmp profiilin aktivoinnista, joten vois tulla aika villit erot suorituskyvyssä. :cigar2:

Tän on oltava väsynyt vitsi ,ei voi olla todellista settiä. ....Eihän?
Olen aina luullu XMP profiilia kampojen vakioksi ja ilman sitä ovat konsevatiivisilla failsafe peruskelloilla.
 
Tän on oltava väsynyt vitsi ,ei voi olla todellista settiä. ....Eihän?
Olen aina luullu XMP profiilia kampojen vakioksi ja ilman sitä ovat konsevatiivisilla failsafe peruskelloilla.
Ei siinä muistien takuu mene :asif:
Ja ihan totta on toi intelin sekoilu.
 
Ei toi mitään sekoilua ole. Korkeammat muistikellot rasittavat muistiohjainta enemmän, ja Intelin takuu on voimassa 2666MHziin asti. Totta kai firmalla on täysi oikeus evätä takuu jos muisteja on pyöritetty sitä korkeammilla taajuuksilla. XMP on ihan sananmukaisesti ylikellottamista, sitä käyttäessä takuu muistien osalta toki voimassa, muttei prossussa jos XMP heittää kellot yli >2666MHz. Ark sivustollakin on toi 2666MHz mainittu.

Tomshardware ja Anandtech ovat ainakin tehneet revikkansa 2666MHz muistien kanssa. Guru3d taas 3200MHz:llä.
 
Ei toi mitään sekoilua ole. Korkeammat muistikellot rasittavat muistiohjainta enemmän, ja Intelin takuu on voimassa 2666MHziin asti. Totta kai firmalla on täysi oikeus evätä takuu jos muisteja on pyöritetty sitä korkeammilla taajuuksilla. XMP on ihan sananmukaisesti ylikellottamista, sitä käyttäessä takuu muistien osalta toki voimassa, muttei prossussa jos XMP heittää kellot yli >2666MHz. Ark sivustollakin on toi 2666MHz mainittu.

Tomshardware ja Anandtech ovat ainakin tehneet revikkansa 2666MHz muistien kanssa. Guru3d taas 3200MHz:llä.
Se mikä tuossa on erikoista, on se että XMP on kuitenkin ihan Intelin oma standardi/specsi
 
Ei toi mitään sekoilua ole. Korkeammat muistikellot rasittavat muistiohjainta enemmän, ja Intelin takuu on voimassa 2666MHziin asti. Totta kai firmalla on täysi oikeus evätä takuu jos muisteja on pyöritetty sitä korkeammilla taajuuksilla. XMP on ihan sananmukaisesti ylikellottamista, sitä käyttäessä takuu muistien osalta toki voimassa, muttei prossussa jos XMP heittää kellot yli >2666MHz. Ark sivustollakin on toi 2666MHz mainittu.

Tomshardware ja Anandtech ovat ainakin tehneet revikkansa 2666MHz muistien kanssa. Guru3d taas 3200MHz:llä.
Olisi silti kivempi jos tiedottaisivat paremmin tästä mahdollisesta takuun mitätöinnistä. XMP:a tukevia muisteja on kuitenkin niin yleisesti saatavilla ja sen aktivointi on yhden napinpainalluksen päässä että harvalle edes tulee mieleen että kyseessä voisi olla mahdollisesti takuun mitätöivä toimenpide. Kaikki tietää että kellottaminen mitätöi takuun koska niitä varoituksia ja disclaimereita on joka paikassa, mutta XMP:n tapauksessa asiaa harvoin edes mainitaan ohimennen.
 
Ja se vielä on paskamaista,että Intelin prossuissa on sisäinen 256kB FLASH osio,mikä tallentaa käytetyt muisti ja prosessoritaajuudet.
Sieltä ne kellottelut näkyy helposti jälkikäteen ,mikäli prossa ei ole kokonaan kärvähtänyt.
 
Ja se vielä on paskamaista,että Intelin prossuissa on sisäinen 256kB FLASH osio,mikä tallentaa käytetyt muisti ja prosessoritaajuudet.
Sieltä ne kellottelut näkyy helposti jälkikäteen ,mikäli prossa ei ole kokonaan kärvähtänyt.
Voitko laittaa tästä CPU:n flahista ja sen käyttötarkoituksesta linkin/lisätietoa? Olen kiinnostunut aiheesta.
 
Olisi silti kivempi jos tiedottaisivat paremmin tästä mahdollisesta takuun mitätöinnistä. XMP:a tukevia muisteja on kuitenkin niin yleisesti saatavilla ja sen aktivointi on yhden napinpainalluksen päässä että harvalle edes tulee mieleen että kyseessä voisi olla mahdollisesti takuun mitätöivä toimenpide. Kaikki tietää että kellottaminen mitätöi takuun koska niitä varoituksia ja disclaimereita on joka paikassa, mutta XMP:n tapauksessa asiaa harvoin edes mainitaan ohimennen.

Kyllähän se suoraan lukee siellä Intelin XMP sivulla FAQ osiossa:
"Does Use of Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) Void the CPU Warranty?
Enabling and use of Intel® XMP is a type of overclocking1, and will ultimately void the CPU warranty. "

Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) and Overclock RAM
 
Olisi silti kivempi jos tiedottaisivat paremmin tästä mahdollisesta takuun mitätöinnistä. XMP:a tukevia muisteja on kuitenkin niin yleisesti saatavilla ja sen aktivointi on yhden napinpainalluksen päässä että harvalle edes tulee mieleen että kyseessä voisi olla mahdollisesti takuun mitätöivä toimenpide. Kaikki tietää että kellottaminen mitätöi takuun koska niitä varoituksia ja disclaimereita on joka paikassa, mutta XMP:n tapauksessa asiaa harvoin edes mainitaan ohimennen.
Ihan selkeästi siitä tiedotetaan joka tuutista.
 
Mainitaanko tuosta takuuasiasta BIOSissa kun ensimmäistä kertaa meinaa laittaa päälle, samaan tapaan kuin varoitellaan perusylikkellottelusta?
 
Ei mulla ainakaan tuu mitään takuu varoitusta minkään sortin ylikellottelusta. Melko triviaalia joka tapauksessa kun prosessorit hajoavat niin harvoin ja kellotelusta ei mitään jälkiä jää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla ainakaan tuu mitään takuu varoitusta minkään sortin ylikellottelusta. Melko triviaalia joka tapauksessa kun prosessorit hajoavat niin harvoin ja kellotelusta ei mitään jälkiä jää.
Esim. 9900k prossuista n. 1/21 hajoaa takuuajan sisällä verkkokaupan tilastojen mukaan, en pitäisi tuota lukua kovin pienenä. Toki voi valehtelemalla viedä takuuseen prossunsa vaikka olis XMP profiilin laittanu päälle, mutta en olis yhtään yllättyny jos joskus jatkossa intel alkaa huollossa kattelemaan noita tarkemmin läpi ja jättää korvaamatta jos on jotain kelloteltu.
 
Esim. 9900k prossuista n. 1/21 hajoaa takuuajan sisällä verkkokaupan tilastojen mukaan, en pitäisi tuota lukua kovin pienenä. Toki voi valehtelemalla viedä takuuseen prossunsa vaikka olis XMP profiilin laittanu päälle, mutta en olis yhtään yllättyny jos joskus jatkossa intel alkaa huollossa kattelemaan noita tarkemmin läpi ja jättää korvaamatta jos on jotain kelloteltu.
Miten ne sen katsoo, olen kuullut että jopa korkattuja prosessoreita on mennyt läpi Intelin takuusta joten ei ne taida siellä hirveen tarkasti katsella mitään.
 
Miten ne sen katsoo, olen kuullut että jopa korkattuja prosessoreita on mennyt läpi Intelin takuusta joten ei ne taida siellä hirveen tarkasti katsella mitään.

On paljon halvempaa antaa vain uusi kuin selvittää kaikkia tapauksia tarkkaan, eiköhän kellotuksella rikottujen prossujen määrä ole aivan minimaalinen kokonaispalautuksista. Jos takuupalautusten määrä kasvaa niin siihen voidaan sitten reagoida tarvittavalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. 9900k prossuista n. 1/21 hajoaa takuuajan sisällä verkkokaupan tilastojen mukaan, en pitäisi tuota lukua kovin pienenä. Toki voi valehtelemalla viedä takuuseen prossunsa vaikka olis XMP profiilin laittanu päälle, mutta en olis yhtään yllättyny jos joskus jatkossa intel alkaa huollossa kattelemaan noita tarkemmin läpi ja jättää korvaamatta jos on jotain kelloteltu.
Et kai nyt lue huoltotilastoja takuuajan sisällä hajonneiksi?
 
Et kai nyt lue huoltotilastoja takuuajan sisällä hajonneiksi?
Meinaatko että ne vaativat jotain muuta huoltoa? Niissä ei edes tule tuulettimia mukana, jotka voisivat hajota. Pinnejäkään ei ole mitä vääntää mutkalle. Tyytymättömien asiakkaiden palautukset taas löytyy oman luvun takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että ne vaativat jotain muuta huoltoa? Niissä ei edes tule tuulettimia mukana, jotka voisivat hajota. Pinnejäkään ei ole mitä vääntää mutkalle. Tyytymättömien asiakkaiden palautukset taas löytyy oman luvun takaa.
Meinaan että huoltotilastoon ilmestyy merkintä jokaisesta huoltoon saapuneesta prosessorista, oli siinä vikaa tai ei. Esimerkiksi ostettu yhteensopimaton emo + prossu > huoltoon > merkintä huoltotilastoon.
Lainaten Verkkokauppaa:
Tuotteen joutuminen huoltoon voi johtua mm.. laiteviasta, yhteensopivuus- tai käyttöongelmasta, joka on aiheutunut esimerkiksi puutteellisesta käyttöohjeesta.
 
Voihan tuo 1/21 luku pitää ihan paikkaansa, kun otetaan huomioon että 9900K oli Intelin ensimmäinen kerta sitten Pentium 3:n kun prossu on tehdas ylikellotettu niin ylös kuin valmistus prosessi ja arkkitehtuuri antaa myöten.

Ja jos luvut pitää paikkaansa niin 10000-sarjalaisten kanssa sitten varmaan käy vielä huonommin.
Mutta tätä se teettää kun oikesti joutuu kilpailu tilanteeseen, eikä voi vain aina vuos vuodelta vähän viilata arkkitehtuuria ja vähän nostaa kelloja.

Mitä tulee itse prossujen hajoamisiin, niin itselläni on kaksi hajonnut rikkinäisen emon takia (testasin toimiiko se emo) ja kaksi ollut vaan pimeitä kun sain ne (Phenom X4 9600 BE ja Core i7-3930K).

Ja ennen muinoin K6-2 hajosi kun korkkaus ei mennyt ihan nappiin = prossu halkes.
 
Näyttää tuolla olevan AMD 3700x mallilakin yli 4% huoltoprosentti. Suurin osa näistä on tietenkin ehjiä prosessoreita mitä käyttäjät lähettelee turhaan huoltoon kun ovat onnistuneet rikkomaan emon/prosessorin pinnit tai unohtaa päivittää BIOSin yms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom