Miksei AMD kortilla voi asiaa hoitaa ihan samalla tavalla ? Joo kuvalaatu ei ole ihan niin hyvää, mutta perus striimaajalle ihan riittävän laatusta sekin.
Ja kun GPU:lla tuo hoidetaan niin jopa ekan sukupolven Core i5:n (Lynnfield) ovat enemmän kuin riittäviä siihen hommaan.
AMD puolella Piledriver FX:t ovat jo aivan riittäviä (Bulldozerilla striimi on nykivää paskaa).
Eikä se H264 koodaus ihan prossullakaan ole mikään raskasta, esim tämä on vanha sota ratsusi (LGA1366 6c/12t Xeoni) jaksaa hoitaa kahta striimiä kerralla. Ja prossun kuormat pyörii siinä 6%:ssa ja prossu ei nosta kelloja edes täyteen 4.5GHz:n vaan jää 4.0GHz kelloille. Eikä tämä vaikuta peleihin käytännössä juuri ollenkaan.
Ja mitä tulee yleensä 4c/4t prossujen riittävyydestä pelaamiseen, niin joo taustalla ei saa olla yhtään mitään ylimääräistä tai tulee äkkiä ylimääräisä piikkejä frametimeihin.
Mutta jo 4c/8t ja 6c/12t kivillä ikään katsomatta (kunhan ne ovat kellotettu tappiin saakka) frametimeissa ei ole mitään vikaa. Toki pientä eloa saattaa olla mutta ei mitään piikkejä joita huomais peli tiimellyksessä.
Ja ihmettelen suuresti kun jaksat tuota 8c/16t Ryzenias kehua, kun joo ei se huono ole peleissä. Mutta ei se mikään hyväkään ole.
Kun jopa todella vanhat Intelit kivet ovat nopeampia peleissä ja jopa niissä jotka oikeasti hyötyvät extra säikeistä (esim WWZ sai ihan oman Ryzen optimointi päivityksen, mutta kuitenkin Ryzenit pärjää yllättävän huonosti).
Ja kyllä RDR2:ssa Vega 64 rajoitti menon lähes jokaisella testi prossulla, mutta kuitenkin eri prossut reakoivat siihen erinlailla.
Sitten Devil May Cry 5 on ollut ainoa jossa Ryzennit ovat päässeet loistamaan, vaikkakin suurimmalla osalla prossuista fps:t (avg ja 1%low:t) ovat olleet enemmän kuin riittävällä tasolla.
Sitten on tullut vastaan pelejä joille optimi on 4c/4t ja jos mennään tuo alle tai yli niin peli hidastuu huomattavasti. Yksi tämmöinen on ollut Unity moottoria käyttä Project Warlock, jossa kun säikeitä tulee lisää niin peli vaan hidastuu vaikka kaikkia säikeitä käytetään jopa 8c/16t prossulla.
Ja kyllä ei ole väliä onko AMD:n vai Inteli kivi kyseessä.
Tässä kun olen valmistautumassa uuteen testi kauteeni katsomalla uusia testi pelejä ja ohjelmia. Niin testi ohjelmien puolelle on tulossa Blender ja Handbrakea ja peli lista menee täysin uusiksi ainoastaan RDR2 jää. Sekä Vega 64 vaihtuu RX 5700:ksi jollen jotain muuta keksi ennen kesää
Ja olenkin tuossa tulevia pelejä jo vähän testaillut kalustolla mitä on viimeaikoina käynyt testipenkissäni, kuten:
MechWarrior 5:n maksimi graffa asetuksilla FX-8120:lla, jolla frametimeissa oli eloa todella paljon ja näki hyvin että FX:ksä hyytyy isoissa taisteluissa, mutta silti peli oli todella pelattava. Ja valitan Twitterin ei niin hyvää kuvanlaatua:
Mordhau maksimi graffa asetuksilla Phenom 2 X6:lla:
PS. Onko kellään tiedossa mitään uutta auto/kilpa-ajo peliä joka olisi julkaistu 2019 tai nyt 2020 ? Kun olisi kiva saada joku semmoinen myös testi settiin mukaan.
Ajattelin aikaisemmin NFS: Heatia, mutta meni hermot sen DRM suojaukseen (sama jota Battlefieldit nykyään käyttävät) joten pääsi tämän myötä EA banni listalleni Ubisoftin seuraksi.
Myöskin joku lentely peli olisi kiva saada, kun piti ottaa Descent (2019) mutta se on TAAS viivästynyt ties kuinka monennetta kertaa. Joten sen varaan en voi laskea mitään.