Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Varmaan riippuu biossista? Pitääkö susta kaikki ajaa sit vakiona pelien asetuksista lähtien kun kerran mihinkään ei saa koskea? Vakioasetuksilla muistit pitää sit alustakohtaisesti varmistaa olevan valmistajan suositusten mukaisesti intelillä 2666 ja amd:lla 3200 (ostaa kaupasta jdec3200 kammat, niin ei tarvi xmp profiilia aktivoida), eikö?

Tietty roskamuisteilla testaaminen on hyvä idea jos haluaa pysyä mahdollisimman kaukana näyttispullonkaulasta. Muita hyviä ideoita on huonot prossujäähyt ja 50€ emolevyjen käyttäminen.
Jos ei testata ylikellotuksia, niin silloin tietysti load defaults bioksesta..

Mitä muistikampoihin tulee, niin käyttää samoja ja pistää siihen testiin laitelistaan, mitä on käyttänyt. Jos on täysin paskat, niin hidastaa ne kaikkia peossuja.
 
Jos ei testata ylikellotuksia, niin silloin tietysti load defaults bioksesta..

Mitä muistikampoihin tulee, niin käyttää samoja ja pistää siihen testiin laitelistaan, mitä on käyttänyt. Jos on täysin paskat, niin hidastaa ne kaikkia peossuja.
Eli 3200 jdec muistit laitteistolistaukseen ja load defaults biossista ok? Tällöin amd alustalle tulee mukavat 3200mhz ja intelille 2666. Vai yritätkö nyt sanoa että intel alustaa pitäis tässä tapauksessa ylikellottaa tai amd:n alustalle valita huonommat muistit kuin mitä se kellottamatta tukee? Seuraavaksi varmaan keksit että pcie väylän nopeus pitää rajoittaa samaan molemmilla alustoilla. :asif:
 
Eli 3200 jdec muistit laitteistolistaukseen ja load defaults biossista ok? Tällöin amd alustalle tulee mukavat 3200mhz ja intelille 2666. Vai yritätkö nyt sanoa että intel alustaa pitäis tässä tapauksessa ylikellottaa tai amd:n alustalle valita huonommat muistit kuin mitä se kellottamatta tukee? Seuraavaksi varmaan keksit että pcie väylän nopeus pitää rajoittaa samaan molemmilla alustoilla. :asif:
No siinäpähän tulee. JOS valmistaja Y on sitämieltä, että 3200 toimii ok ja X, että 2666 on se ok, niin niillähän sitten on syytä ne testit ajaa, jos kerran vakiona ajetaan. Kellottelutesti sitten erikseen. Bios valitsee ne nopeudet, siten, kun valmistaja on ne halunnut. Ei kait sen ryzenin muistiohjain enää niin paska ole, että sille on vaikea löytää toimivia muisteja?

Jos epäilee, että bios on rikki ja emo arpoo sinne ei valmistajan speksit vakiona, niin sitten toinen emo. Kyllähän noiden eri emojen nopoeuksissa on toisinaan hieman eroa.

PCIe väytä osaa arpoa sillä default asetuksilla ihan sille kokoonpanolle toimivan väylän. Jos sitä kellottaa, niin sitten ne testit sinne kellotusosioon.
 
ja kun katsoo tuota käppyrää, niin siitä näkee, että tuo "ongelmatilanne" esiintyy keskimäärin kerran tuhannessa framesssa, ja osa näistä on vielä selvästi pienempiä hidastumisia. Ihan hirveää, koko pelisessio pilalla!

Kerran esim. 2000 framen aikana on esim. 100FPS:llä joka 20 sekuntti. Ja etkö tosiaan ymmärrä että tuossa on kuvassa vain lyhyt pätkä, entä kun se pelisessio on jatkuvasti tuota nytkytystä että 10-20sec välein nykäsee? Se on todella rasittavaa ja todellakin pilaa koko pelisession.

Puhuit edellisessä viestissäsi monikossa. Mitäs ne muut pelit?

Jokunen muukin oli, tukkajumala tuosta asiasta on paasannut pitkin viime kevättä ja kesää ja en nyt todellakaan jaksa alkaa kaivamaan mitään muuta esimerkkiä ihan vaan sen takia kun prinsessalle ei taas kelpaa mikään.

... koska yhdessä pelissä tuhansista peleistä tulee keskimäärin n. tuhannen framen välein yksi hitaampi frame. Voi miettiä, kuinka järkevää on perustaa susoituksensa tällaisiin.

:sfacepalm:
Tämä kommentti osoittaa juurikin sen miten pihalla sinä olet jostain asioista. Sulavasta pelaamisesta esim. sinä olet ihan yhtä pihalla kuin lumiukko. Jos et 10sec välein tapahtuvia jäätymisiä pysty havaitsemaan niin täytyy sanoa että olet kyllä sitten varsin erikoinen tapaus.

Ruudulle kun paskotaan tasaisesti 100 taikka yli freimiä sekunnissa ja sitten sinne napsahtaa aina välillä freimi joka kestää 100ms niin kyllähän sen näkee jylpytyksenä kovassa kännissäkin!

Ja sinulta ei sitä hyvää tahtoa inteliä kohtaan ole koskaan (tai ainakaan todella moneen vuoteen) löytynyt.

Ja sinulta ja sinulta väkä väkä... Ihan kuin jonkuu päiväkoti-ikäisen kanssa koittaisi keskustella. :D Tällä hetkellä juuri tuossa vieressä on intel kone josta nussinassia ittelle rakentelen, eli siis EN ole mikään intelin vihaaja kuten ilmeisesti kuvittelet. Jos olisin niin olisin kantanu noi intel rojut serriin ja ostanu jonkuu halvan AMD:n oikein kiukulla.

missä kohdassa tässä topikissa viimeisten sivujen aikana kukaan on suositellut 9600 ostettavaksi?

Olikohan tädin tupperware kutsuilla tai mummon ompeluseuroissa.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Eli kun resoluutiota kasvatetaan, prosessori onkin yhtäkkiä nopeampi?

Tietenkin prosessorien eroja testatessa käytetään pientä resoluutiota/low asetuksia niin saadaan se pullonkaula prosessorin puolelle.

Tottakai prosessorin nopeus saa heitellä enemmän isolla resolla ilman että vaikutusta juuri on. Mutta jos prosessorin nopeus ei riitä pitämään minimi fps:ää yli 60fps 1080p resolla ei se jaksa 1440p resollakaan sen paremmin...
Yksinkertaisuudessaan.
Isomman resoluution vaikutus
GPU= Suuri
Cpu=Vähäinen

Näytönohjain "hidastuu" isommalla resoluutiolla toisin kuin prosessori, tämä johtaa siihen että suorituskykyerot prossun ja Gpu välillä pienenee kun resoluutiota kasvatetaan, eli pullonkaula pienenee tai jopa katoaa.

Esim.
untitled-7.png
 
Viimeksi muokattu:
Yksinkertaisuudessaan.
Isomman resoluution vaikutus
GPU= Suuri
Cpu=Vähäinen

Näytönohjain "hidastuu" isommalla resoluutiolla toisin kuin prosessori, tämä johtaa siihen että suorituskykyerot prossun ja Gpu välillä pienenee kun resoluutioata kasvatetaan, eli pullonkaula pienenee tai jopa katoaa.

Esim.
untitled-7.png

Tämähän nyt on varmasti kaikille täysin selvä asia.
Osa vaan tuntuu olevan sitä mieltä että jos prosessori on liian hidas resoluution kasvattaminen auttaa...
 
Tämähän nyt on varmasti kaikille täysin selvä asia.
Osa vaan tuntuu olevan sitä mieltä että jos prosessori on liian hidas resoluution kasvattaminen auttaa...

Tämä saattaa johtaa juonta siitä, että prosessorin ollessa pullonkaulana tapahtuu enemmän stutteria, nykimistä. Muistaakseni tässä väitteessä oli jotain perää, ainakin joidenkin pelimoottorien osalta.
 
Tämä saattaa johtaa juonta siitä, että prosessorin ollessa pullonkaulana tapahtuu enemmän stutteria, nykimistä. Muistaakseni tässä väitteessä oli jotain perää, ainakin joidenkin pelimoottorien osalta.
Yleensä 3D pelimoottorissa se laskettava data kasvaa skenaarioissa vähitellen. Siis ei niissä ole aluksi yksi kuutio pyörimässä ja sitten seuraavassa framessa pläjähtää ruutuun pikkutarkasti kuvattu kuolemantähti. Eli siis se laskettava datamäärä ei vaihtele framesta toiseen ihan hirveästi. Epäilen että noissa yhden framen piikeissä on kyse cache-muistin loppumisesta, jolloin sitä dataa joutuu lukemaan muistista. Useampi ytimisissä prossuissa sitä cacheakin on enemmän, jolloin ongelmalta vältytään.
 
Tämähän nyt on varmasti kaikille täysin selvä asia.
Osa vaan tuntuu olevan sitä mieltä että jos prosessori on liian hidas resoluution kasvattaminen auttaa...
Aivan, mutta melko harvassa tilanteessa se prossu on liian hidas.
Tai no tässä tullaan taas henk.koh kysymykseen eli mikä on "liian hidas"?
Alle 60fps? alle 100fps? alle 144fps? alle 200fps?
tuohon 60Fps pelailuun 1080p/1440p/4k riittää heikompikin prossu.

Eli kyse taitaa olla enemmän nyt pullonkaulasta joka tulee kun omistaa liian tehokkaan ohjaimen ja hieman hitaamman prossun ja pelaa 1080p, sama combo kuitenkin toimii esim 4K.lla niin että näytönohnaimen tehot saa valjastettua ilman suurempia pullonkauloja.

Esim.
Kaverini omistaa vanhemman 4/8 prossun, hän osti 4K näytön ja Rtx2080 joten säästyi toistaiseks emolevy/prossu päivitykseltä.
 
Tämähän nyt on varmasti kaikille täysin selvä asia.
Osa vaan tuntuu olevan sitä mieltä että jos prosessori on liian hidas resoluution kasvattaminen auttaa...

Mikäli se samalla laskee fps:ää niin silloin se tavallaan auttaa koska se siirtää silloin pullonkaulaa näyttikselle. Optimihan olisi ettei kumpikaan ole pullonkaulana, eli FPS olisi cäpätty sellaiseen maksimiin missä kumpikaan ei vetele 100% kuormalle. Tuolla saavutetaan sulava pelikokemus. Sekään ei ole hyvä jos GPU paukuttaa 100% jatkuvasti, sekin aihettaa stutteria välillä.

Haukut muita päiväkoti-ikäsiksi keskustelijoiksi ja oma anti on tuommoista sitten.

Koska sinun antisi tähän keskusteluun on ollut nolla. Alla lainaus jossa kovasti ylistetään 9600K kiveä.

Oikein hyviä nimenomaan peli prossuja, yllättävän koviakin Fps lukemia saa pelistä peliin. 9600k.lla. Tietysti aavistuksen voi joissakin peleissä olla eroa koska se on 6/6 prossu Vs esim 6/12 prossut.

Etkö ymmärrä että tuossa lainauksessa kyllä minun silmissä ainakin ylistetään siihen sävyyn kyseistä kapistusta että joku voi ottaa jopa onkeensa ja mennä ostamaan kyseisen turhakkeen? Oma näkemys tuosta 9600K:sta on että JOS sellaisen sattuu omistamaan niin ei toimita alkaa panikoimaan mutta kannattaa tiedostaa että se ikääntyy nopeasti kuten asia on havaittavissa jo tietyissä peleissä.
Tai sitten on kyse pelimoottorista jota ei ole optimoitu 6c/6t kiville. Mutta tämänhän herra kaikkitietävä on jo aikoja sitten väittänyt täydeksi paskaksi kertoen että pelimottoreita ei voi optimoida. Eli silloin kyse on pakko olla tuotteen ikääntymisestä johtuvasta nylkytyksestä.

Mutta jos se max fps on se tärkein mittari miten jokin prossu peliä pyörittää, niin onhan tuo prossu silloin toki varsin kova. Ittelle vain se frametime merkkaa paljon enemmän. max fps arvon merkitys on ittelle aika lähellä nollaa koska se kertoo hyvin vähän. Average jo huomattavasti parempi, mutta sekin mäskää hienosti noi pahat piikit joita 9600K:lla on taipumus tehdä. Ja edelleen tietyissä peleissä. Suuressa osassa pelejä se toimii ihan loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli se samalla laskee fps:ää niin silloin se tavallaan auttaa koska se siirtää silloin pullonkaulaa näyttikselle. Optimihan olisi ettei kumpikaan ole pullonkaulana, eli FPS olisi cäpätty sellaiseen maksimiin missä kumpikaan ei vetele 100% kuormalle. Tuolla saavutetaan sulava pelikokemus. Sekään ei ole hyvä jos GPU paukuttaa 100% jatkuvasti, sekin aihettaa stutteria välillä.



Koska sinun antisi tähän keskusteluun on ollut nolla. Alla lainaus jossa kovasti ylistetään 9600K kiveä.



Etkö ymmärrä että tuossa lainauksessa kyllä minun silmissä ainakin ylistetään siihen sävyyn kyseistä kapistusta että joku voi ottaa jopa onkeensa ja mennä ostamaan kyseisen turhakkeen? Oma näkemys tuosta 9600K:sta on että JOS sellaisen sattuu omistamaan niin ei toimita alkaa panikoimaan mutta kannattaa tiedostaa että se ikääntyy nopeasti kuten asia on havaittavissa jo tietyissä peleissä.
Tai sitten on kyse pelimoottorista jota ei ole optimoitu 6c/6t kiville. Mutta tämänhän herra kaikkitietävä on jo aikoja sitten väittänyt täydeksi paskaksi kertoen että pelimottoreita ei voi optimoida. Eli silloin kyse on pakko olla tuotteen ikääntymisestä johtuvasta nylkytyksestä.

Mutta jos se max fps on se tärkein mittari miten jokin prossu peliä pyörittää, niin onhan tuo prossu silloin toki varsin kova. Ittelle vain se frametime merkkaa paljon enemmän. max fps arvon merkitys on ittelle aika lähellä nollaa koska se kertoo hyvin vähän. Average jo huomattavasti parempi, mutta sekin mäskää hienosti noi pahat piikit joita 9600K:lla on taipumus tehdä. Ja edelleen tietyissä peleissä. Suuressa osassa pelejä se toimii ihan loistavasti.
Tiedän miten 9600K.lla pelit toimii koska sellainen vielä löytyy ainakin yhdestä koneesta eli ei tarvitse testeistä katsella miten toimii.

Tämä menee taas sellaseen hifistelyyn että 9600K täytyy väki vängällä sanoa paskaksi vaikka porukka pelaa paljon paskemmillakin prossuilla.
Enkä edelleenkään suositellut, vaan yritin selventää ettei ole mitään paniikkia lähteä päivitteleen vaan on vielä ihan hyvä prossu pelailuun.

Missään en maininnut ostamista enkä suosituksia ostamiseen.
 
Aivan, mutta melko harvassa tilanteessa se prossu on liian hidas.
Tai no tässä tullaan taas henk.koh kysymykseen eli mikä on "liian hidas"?
Alle 60fps? alle 100fps? alle 144fps? alle 200fps?
tuohon 60Fps pelailuun 1080p/1440p/4k riittää heikompikin prossu.

Tämä, yleensä jopa vanhoja prosessoreja testatessa (katsoo esim. Zetterin youtube kanavaa) tulee kommentteja missä valitetaan kun ei ole kallein mahdollin 2080TI kortti millä testattaisiin 720p tai alemmilla resoluutioilla jotain counter strike peliä (ei onneksi sitä ekaa modia).

Nykyäänhän lähes mikä tahansa prosessori on riittävä satunnaiseen pelaamiseen jos se on esim. Sandy Bridge 2600K tai Zen 1400 tms 4-ydin/8-säie. JOPA Core 2 Quad tai AMD:n vanhemmat prosessorit kyllä todella monilla peleillä riittävät kun parina on se 8Gb RAM ja joku 7970 GHz versio tai GTX 680 ja resoluutio 1080p 60Hz monitorilla.

Silti lähes aina kun mitä tahansa julkaistaan tulee valitusta että "tuhnu" tuli kun markkinoiden kallein 5GHz prosessori ja markkinoiden kallein noin 1500€ näytönohjain saa 720p pelissä enempi FPS vaikkei sellaista näyttöä ehkä myydäkään missä tuota eroa pystyisi edes kilpapelaaja hyödyntämään saati sitten normaali koneen käyttäjä.

Toki jos ei pelaamisesta puhuta niin teoriassa mitä enempi ytimiä ja säikeitä sen parempi nykyisin, ainakin jos sen saa ns. järkevällä hinnalla eikä esim. peruskäyttäjälle tule windowsin rajoitteet vastaan (palvelin rauta sitten erikseen).

Siltikin huvittaa että osa käyttäjistä toteaa jopa että 2 tai 4-ydin prosessorilla ja vaikkapa 4 tai 6Gb muistia ei voisi edes yhtä selainikkunaa käyttää ja netin selaaminen (saati esim. youtube videon katselu) olisi mahdotonta.
 
Etkö ymmärrä että tuossa lainauksessa kyllä minun silmissä ainakin ylistetään siihen sävyyn kyseistä kapistusta että joku voi ottaa jopa onkeensa ja mennä ostamaan kyseisen turhakkeen? Oma näkemys tuosta 9600K:sta on että JOS sellaisen sattuu omistamaan niin ei toimita alkaa panikoimaan mutta kannattaa tiedostaa että se ikääntyy nopeasti kuten asia on havaittavissa jo tietyissä peleissä.
Tai sitten on kyse pelimoottorista jota ei ole optimoitu 6c/6t kiville. Mutta tämänhän herra kaikkitietävä on jo aikoja sitten väittänyt täydeksi paskaksi kertoen että pelimottoreita ei voi optimoida. Eli silloin kyse on pakko olla tuotteen ikääntymisestä johtuvasta nylkytyksestä.

Mutta jos se max fps on se tärkein mittari miten jokin prossu peliä pyörittää, niin onhan tuo prossu silloin toki varsin kova. Ittelle vain se frametime merkkaa paljon enemmän. max fps arvon merkitys on ittelle aika lähellä nollaa koska se kertoo hyvin vähän. Average jo huomattavasti parempi, mutta sekin mäskää hienosti noi pahat piikit joita 9600K:lla on taipumus tehdä. Ja edelleen tietyissä peleissä. Suuressa osassa pelejä se toimii ihan loistavasti.

En ymmärrä täytyy myöntää. Jos käyttäjä kysyy onko järkevää 9600k päivittää on ihan loogista kertoa miten sillä pärjää nykyään, 99% ymmärtää että se on vastaus kysymykseen eikä mikään osto suositus.
 
Siltikin huvittaa että osa käyttäjistä toteaa jopa että 2 tai 4-ydin prosessorilla ja vaikkapa 4 tai 6Gb muistia ei voisi edes yhtä selainikkunaa käyttää ja netin selaaminen (saati esim. youtube videon katselu) olisi mahdotonta.

Et varmaan ole käyttänyt 2-ydin prosessori aikoihin? Itse käytin hetken aikaa Celeron G3930 prossua kun rakentelin custom looppia ja täytyy kyllä sanoa että ihan tuskaa oli vaikka se youtube videon katselu jos oli vaikka toinen välilehti auki yhtä aikaa. Ja ei puhettakaan että voisi edes sitä Counter Strikeä pelata.


Tiedän miten 9600K.lla pelit toimii koska sellainen vielä löytyy ainakin yhdestä koneesta eli ei tarvitse testeistä katsella miten toimii.

Tämä menee taas sellaseen hifistelyyn että 9600K täytyy väki vängällä sanoa paskaksi vaikka porukka pelaa paljon paskemmillakin prossuilla.
Enkä edelleenkään suositellut, vaan yritin selventää ettei ole mitään paniikkia lähteä päivitteleen vaan on vielä ihan hyvä prossu pelailuun.

Missään en maininnut ostamista enkä suosituksia ostamiseen.

Juurikin noin. 9600K:lla pärjää vallan mainioisti vielä. Enää ei sellaista kannata ostaa, mutta jos sellainen löytyy niin ei ole mitään kiirettä päivittää.
Kellotetulla 6600K:llakin pelailee ihan ongelmitta vielä lähes kaikkia pelejä.
 
Et varmaan ole käyttänyt 2-ydin prosessori aikoihin? Itse käytin hetken aikaa Celeron G3930 prossua kun rakentelin custom looppia ja täytyy kyllä sanoa että ihan tuskaa oli vaikka se youtube videon katselu jos oli vaikka toinen välilehti auki yhtä aikaa. Ja ei puhettakaan että voisi edes sitä Counter Strikeä pelata.




Juurikin noin. 9600K:lla pärjää vallan mainioisti vielä. Enää ei sellaista kannata ostaa, mutta jos sellainen löytyy niin ei ole mitään kiirettä päivittää.
Kellotetulla 6600K:llakin pelailee ihan ongelmitta vielä lähes kaikkia pelejä.

Itse tuossa vasta käytin Core 2 Duo E8500:stä eli 2-ydin prossua ja oli todella nopea nettselailussa ym. perus käytössä.
Ja hyvin tuolla eSport pelin rullaavat:







Kun idea tässä keväällä aloittaa mini video sarja, jossa testaan kuinka vanhalla raudalla oikeasti eSport pelit ovat vielä pelattavia.
Eli idea testata kaikkia C2D, C2Q, Phenom 1 jne.. vanhoja sota ratsuja.
 
Enkä edelleenkään suositellut, vaan yritin selventää ettei ole mitään paniikkia lähteä päivitteleen vaan on vielä ihan hyvä prossu pelailuun.

Et sinä noin kyllä sanonut vaan kehuit että on oikein hyvä.

Missään en maininnut ostamista enkä suosituksia ostamiseen.

Et niin, silti kannattaa ottaa huomioon että tätä voi lukea joku sellainen henkilö joka on harkinnut kenties kyseisen prossun ostamista ja ottaa noi sinun sanomiset kannustimena. Johan se nähtiin mikä kysyjänkin reaktio oli kun tänne alettiin floodaamaan turhia kuvia siitä miten montaa FPS:ssä sillä 9600K monsterilla saadaan sylettyä pihalle. Niin kaveri meni onnesta suorastaan halki kun henkselin paukkui miten vetää 9900K:ta päihin. Toki joo mittarilla jolla on lähinnä vain komedia arvoa.

En ymmärrä täytyy myöntää. Jos käyttäjä kysyy onko järkevää 9600k päivittää on ihan loogista kertoa miten sillä pärjää nykyään, 99% ymmärtää että se on vastaus kysymykseen eikä mikään osto suositus.

Niin ja sitähän täällä on vaihtelevasti yritetty kertoa. Se toimii vielä ihan hyvin valtaosassa pelejä, mutta on myös pelejä joissa sillä on omat ongelmansa. Jos ei niitä ongelma pelejä pelaa niin ei mitään hätää, jos taas pelaa niin sitten kannattaa harkita vaihtoa. Ellei sitten ole resistentti nylkytykselle kuten täällä eräs herra tuntuu olevan. Mutta eihän kaikki nähny 60Hz vilkkumista CRT aikana.

Juurikin noin. 9600K:lla pärjää vallan mainioisti vielä. Enää ei sellaista kannata ostaa, mutta jos sellainen löytyy niin ei ole mitään kiirettä päivittää.
Kellotetulla 6600K:llakin pelailee ihan ongelmitta vielä lähes kaikkia pelejä.

6600K:ssa kyllä riippuu pitkälti näytönohjaimesta että miten hyvin se enää nykyisin riittää. Jos on joku tuon aikakauden näyttis niin varmaan riittääkin kun se näyttis ahistaa niin pahasti.
Aika on kyllä jo ajanu ohi 4c4t prossuista. Kissavideoiden katseluun ne on ihan toimivia ja johonkin excelin pyörittelyyn mutta pelaamiseen ihan auttamottamosti hitaita.

 
  • Tykkää
Reactions: jkm
6600K:ssa kyllä riippuu pitkälti näytönohjaimesta että miten hyvin se enää nykyisin riittää. Jos on joku tuon aikakauden näyttis niin varmaan riittääkin kun se näyttis ahistaa niin pahasti.
Aika on kyllä jo ajanu ohi 4c4t prossuista. Kissavideoiden katseluun ne on ihan toimivia ja johonkin excelin pyörittelyyn mutta pelaamiseen ihan auttamottamosti hitaita.

Itsellä on vieläkin 6600K käytössä ja ei mitään ongelmia peleissä. Näyttiksenä Radeon VII.
Jedi: Fallen Order on ainut peli jossa oli muutamassa kohdassa pieniä nykimisiä, mutta nekin todella harvassa (ehkä 1 / 15-30min) eikä oikeastaan vaikuttaneet pelikokemukseen.

En tiedä miten noita testaavat, mutta samanlaisia frametime piikkejä ei saa itse aikaiseksi kuin silloin jos Windowsin power plan on balanced. Silloin kyllä on vaikka kuinka paljon stutterointia. Mutta kun on High performance ja kellot pysyy tasaisesti 4.7GHz niin ei ole ongelmia.

9900K löytyy hyllystä, mutta koska kaikki toimii täysin tuollakin vanhalla, en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa...
 
Et varmaan ole käyttänyt 2-ydin prosessori aikoihin? Itse käytin hetken aikaa Celeron G3930 prossua kun rakentelin custom looppia ja täytyy kyllä sanoa että ihan tuskaa oli vaikka se youtube videon katselu jos oli vaikka toinen välilehti auki yhtä aikaa. Ja ei puhettakaan että voisi edes sitä Counter Strikeä pelata.

Esim. läppäri mitä käytän P&P roolipelejä pelaillessa on HP Business Notebook 8710p, missä " Core 2 Duo processor and a NVIDIA Quadro NVS 320M video card " Eli 2.2GHz T7500 prosessori ( Intel® Core™2 Duo Processor T7500 (4M Cache, 2.20 GHz, 800 MHz FSB) Product Specifications )
Ei se mikään pelikone ole mutta kummasti nettiä voi selata, pdf tiedostot aukeavat ja windows 10 pyörii.

Toki jos vertaa uudempaan HP Probook 4530s (minkä hankin käytettynä paremmalle puoliskolle youtube videoiden katseluun keittiössä kun kuulema kaipaa niin windows 7 konetta) eron huomaa mutta siltikin. Siinä 2540M prosessori (2.6GHz, 2-ydin/4-säie) & 4Gb RAM. Juuri saadun tiedon mukaan oli 19 sivulehteä avoinna...
 
Viimeksi muokattu:
AMD:llä on näköjään nykyään fanituotekauppakin. :p
Ryzenin logo on kyllä ihan tyylikäs. Paljon mieluummin pitäisin tuollaista hupparia tai t-paitaa kuin Intelin logolla varustettua. Ovelasti kaikki kiinnostavimmat tuotteet on laitettu vain limited edition boksiin.

Intelilläkin fanituotekauppa kuitenkin on.
 
En nyt niin AMD fani ole, että paitaa tms ostaisin. Hyvät kilpailukykyiset tuotteet ovat kuitenkin saaneet myyntiin.
 
AMD:llä on näköjään nykyään fanituotekauppakin. :p
Ryzenin logo on kyllä ihan tyylikäs. Paljon mieluummin pitäisin tuollaista hupparia tai t-paitaa kuin Intelin logolla varustettua. Ovelasti kaikki kiinnostavimmat tuotteet on laitettu vain limited edition boksiin.

Intelilläkin fanituotekauppa kuitenkin on.


Tulevien kiukaitten mukana vois tulla tollane hikipaita, tulis ihan tarpeeseen ;D
 
AMD:llä on näköjään nykyään fanituotekauppakin. :p
Ryzenin logo on kyllä ihan tyylikäs. Paljon mieluummin pitäisin tuollaista hupparia tai t-paitaa kuin Intelin logolla varustettua. Ovelasti kaikki kiinnostavimmat tuotteet on laitettu vain limited edition boksiin.

Intelilläkin fanituotekauppa kuitenkin on.

Aika surkea tuo Radeon lippis, kun olisivat mielummin käyttäneet tätä logoa siinä:

iu


Tai miksei retro mielessä wanhaa kunnon ATI:n logoa:

iu


tai tämä:

iu


Kun tommosen ATI aiheisen olisi voinut tilata vaikka heti :)
Tosin mielummin paitana tai takkina kuin lippiksenä.

EDIT: Näemmä ATI paitoja saa:

Ja löytyy myös Nvidia faneilla omansa:
ja vanhalla logollakin: NVIDIA-Digitally Printed Men's T-shirt | eBay

Löytyy myös vähän parempaa Inteliäkin:
 
Viimeksi muokattu:
Aika surkea tuo Radeon lippis, kun olisivat mielummin käyttäneet tätä logoa siinä:

iu


Tai miksei retro mielessä wanhaa kunnon ATI:n logoa:

iu


tai tämä:

iu


Kun tommosen ATI aiheisen olisi voinut tilata vaikka heti :)
Tosin mielummin paitana tai takkina kuin lippiksenä.

EDIT: Näemmä ATI paitoja saa:

Ja löytyy myös Nvidia faneilla omansa:
ja vanhalla logollakin: NVIDIA-Digitally Printed Men's T-shirt | eBay

Löytyy myös vähän parempaa Inteliäkin:
Liekö sitten oma elinympäristö jotenkin vinksallaan, mutta en oikein tahdo millään keksiä mihin kehtaisin/voisin laittaa jotain näistä tuotteista päälle. :)
 
Liekö sitten oma elinympäristö jotenkin vinksallaan, mutta en oikein tahdo millään keksiä mihin kehtaisin/voisin laittaa jotain näistä tuotteista päälle. :)

Itse pidän vaikka mitä "tyhmiä" paitoja/takkeja päälläni. Yksikin kerran kysyi kaupassa että eikö vaivaa mieltä kun pidin päällä paitaa jossa luki: Pöljä. Tai työkaveri kysyi paidastani jossa luki: Minä olen isäntä talossa. Minulla on vaimoni lupa sanoa niin.
Niin ja pidin yhdessä vaiheessa myös Xbox lippistä, mutta sitten sotkin sen maaliin vahigossa kun jotain maalasin.

Että kyllä itse voisin ottaa tommosen AMD/Intel jne.. paitoja ja käyttää niitä huoletta kadulla ilman häpeää :)
 
En itse ainakaan maksaisi siitä että mainostaisin jotain ser-jäte firmaa rinnuksillani. Jos mulle annetaan sellainen ilmaiseksi, otan toki sen vastaan ja käytän missä ikinä käytänkään.
 
Hyvä ostos oli näköjään toi 9600K aikoinaan ,pistää vieläkin jengin pasmat ihan sekasin näin Ytimellisesti (6) sanottuna :)
Ja mikä vielä pahinta,olen ylikellottanut tämän kuulemma farcry 5:ssa Gamernexuksen pitkätukan mukaan FPS droppia tekekevän prossun aika lailla eri lukemille vakioon nähden.
Itte en ole Farcry 5:ssa huomannut stutterointia lainkaan??
Eli aina vaan paranee pelien pyöriminen jo ennestään hyvistä lukemista.
Mutta tottakai jengi haluais oikeutuksen omille 16 ydin prossuille joka paikkaan ,mutta peleissä hyöty on ohkainen.
Todella mitätön vielä pitkän aikaa.
 
Hyvä ostos oli näköjään toi 9600K aikoinaan ,pistää vieläkin jengin pasmat ihan sekasin näin Ytimellisesti (6) sanottuna :)
Ja mikä vielä pahinta,olen ylikellottanut tämän kuulemma farcry 5:ssa Gamernexuksen pitkätukan mukaan FPS droppia tekekevän prossun aika lailla eri lukemille vakioon nähden.
Itte en ole Farcry 5:ssa huomannut stutterointia lainkaan??
Eli aina vaan paranee pelien pyöriminen jo ennestään hyvistä lukemista.
Mutta tottakai jengi haluais oikeutuksen omille 16 ydin prossuille joka paikkaan ,mutta peleissä hyöty on ohkainen.
Todella mitätön vielä pitkän aikaa.
Tuohon stutterointiin avoimen maailman pelissä liittyy niin moni asia ettei osaa sanoa suoraan mikä se niistä on.
- Media jolta tekstuurit streamataan (HDD, SSD Sata, SSD NVME jne...
- Core menee lepotilaan ja herätys tarvittaessa kestää. Tätä oli Intelin tietyillä prossilla joissain peleissä, kun tuli FPS limitti vastaan (Core lepotilaan kun toimii hyvin, tarvittaessa herätys aiheutti stutterin).
- Pelien optimointi esim. Far Cry 4 toimi hyvin kun oli äänikortti, koska pelissä oli tietty coree äänelle. Ei auttanut vaikka olisi 64 corea, yksi tietty aiheuttui ongelmia.
 
Mutta tottakai jengi haluais oikeutuksen omille 16 ydin prossuille joka paikkaan ,mutta peleissä hyöty on ohkainen.
Todella mitätön vielä pitkän aikaa.
Tämä nyt on puhdasta olkikukkoilua. Ei kukaan ole täällä suositellut 3950x prossua pelaamiseen. 12 ytimistä 3900x prossua vain jos haluaa olla varma että ytimien lukumäärä riittää varmasti pitkään.

Yllä vain väännettiin 4/8 parempi kuin 6/6. Tähän väätäntöön tuon sellaisen asian että muistan nähneeni testin jossa ihan Windows käyttö ja pelaaminen oli mukavempaa kun oli useampi heikkotehoinen (taisi olla 2 ydintä) ydin kuin että olisi ollut vain yksi tehokas ydin. Tästä voi ehkä vetää johtopäätöksiä HT/SMT-ytimien hyödyistä.
 
Tuohon stutterointiin avoimen maailman pelissä liittyy niin moni asia ettei osaa sanoa suoraan mikä se niistä on.
- Media jolta tekstuurit streamataan (HDD, SSD Sata, SSD NVME jne...
- Core menee lepotilaan ja herätys tarvittaessa kestää. Tätä oli Intelin tietyillä prossilla joissain peleissä, kun tuli FPS limitti vastaan (Core lepotilaan kun toimii hyvin, tarvittaessa herätys aiheutti stutterin).
- Pelien optimointi esim. Far Cry 4 toimi hyvin kun oli äänikortti, koska pelissä oli tietty coree äänelle. Ei auttanut vaikka olisi 64 corea, yksi tietty aiheuttui ongelmia.

Mulla 1080ti pyörittää pelejä ja textuurit ladataan samsungin kohtuu vikkelältä SSD:ltä
Mutta eihän sillä pitäis olla mitään merkitystä ,jos kerralla vedetään näyttiksen muistiin tarvittava setti.
Harvemmin niitä vauhdissa lataillaan muistiin isompia määriä. Äänikortti löytyy (Xfi-platinum) ja se ei kyllä paljoa tehoja vie koneesta.
 
Tämä nyt on puhdasta olkikukkoilua. Ei kukaan ole täällä suositellut 3950x prossua pelaamiseen. 12 ytimistä 3900x prossua vain jos haluaa olla varma että ytimien lukumäärä riittää varmasti pitkään.

Yllä vain väännettiin 4/8 parempi kuin 6/6. Tähän väätäntöön tuon sellaisen asian että muistan nähneeni testin jossa ihan Windows käyttö ja pelaaminen oli mukavempaa kun oli useampi heikkotehoinen (taisi olla 2 ydintä) ydin kuin että olisi ollut vain yksi tehokas ydin. Tästä voi ehkä vetää johtopäätöksiä HT/SMT-ytimien hyödyistä.

Juu ja onhan se totta, jos pelaamisen ohella striimaillaan ja tehdään ties mitä ,niin runsas ytimien määrä on hyvästä.
Ja ehkä tulevaisuus muuttaa vaatimuksia vielä lisää.
Ja puhun nyt pelihommeleista ,renderöinnissä ymm videokoodin käännössä Ytimien määrä on täysin ratkaiseva tekijä.
 
Hyvä ostos oli näköjään toi 9600K aikoinaan ,pistää vieläkin jengin pasmat ihan sekasin näin Ytimellisesti (6) sanottuna :)

Toki jotenkin se nopeasti ikääntyvän tuhnun hankinta pitää ittelleen perustella ettei tunnu niin pahalta. ;)

Itte aikoinaan perustelin i5 jumittamista sillä että en pelaa muuta kuin yhtä peliä ja sitä se pyöritti/pyörittää ihan hyvin. Niin en sitten pelannut muuta. :P
1800X ryzenin myötä on tullut jotain muutakin nyt pelailtua.
 
Toki jotenkin se nopeasti ikääntyvän tuhnun hankinta pitää ittelleen perustella ettei tunnu niin pahalta. ;)

Itte aikoinaan perustelin i5 jumittamista sillä että en pelaa muuta kuin yhtä peliä ja sitä se pyöritti/pyörittää ihan hyvin. Niin en sitten pelannut muuta. :p
1800X ryzenin myötä on tullut jotain muutakin nyt pelailtua.
Ite mietin kans pitkään että kyllähän tällä i5 4670k 4,4ghz pärjää vielä useamman vuoden, kun keskimäärin fps csgo ja pubg riittävän korkeat 144hz 1080p näytölle. Ainut mikä ärsytti kokoonpanossa, täälläkin joku huuti isoon ääneen että sillä ole mitään väliä jos yks frame tuhannesta laahaa, mutta kyllä se vain on pelikokemuksen pilaavaa nykimistä 10-15s välein vajaa sekunnin jäätyminen.

Näyttis tuli päivitettyä vega56 5700xt red deviliin, jonka jälkeen aloin kaivaan keinoa millä tuo hetkellinen jäätyily jää poisa. Jossain keskustelussa tuli vastaan tuo että 4c4t kovalla kuormituksella, tuo on vain ominaisuus. No, vilkasu tehtävienhallinnasta, prossun käyttöaste 100%, 3700x ryyseni tilaukseen, ja onpa ollu sulavaa katseltavaa pelit sen jälkeen!
 
jos pelaamisen ohella striimaillaan
Tämänkin voi hoitaa nvencillä. Ei tietenkään mikään ammattilaistason ratkaisu, mutta riittää ihan hyvin siihen Villepetterin Fortnitestriimiin. :) Sujuu striimaaminen sitten myös sillä koneella jossa on "mopo" ii vitonen.
 
Tämänkin voi hoitaa nvencillä. Ei tietenkään mikään ammattilaistason ratkaisu, mutta riittää ihan hyvin siihen Villepetterin Fortnitestriimiin. :) Sujuu striimaaminen sitten myös sillä koneella jossa on "mopo" ii vitonen.

Miten se hoidetaan nvencillä, kerrotko?

Vai kävikö nyt niin että oletat että kaikilla on nvidian kortti?
 
Miten se hoidetaan nvencillä, kerrotko?

Vai kävikö nyt niin että oletat että kaikilla on nvidian kortti?

Miksei AMD kortilla voi asiaa hoitaa ihan samalla tavalla ? Joo kuvalaatu ei ole ihan niin hyvää, mutta perus striimaajalle ihan riittävän laatusta sekin.
Ja kun GPU:lla tuo hoidetaan niin jopa ekan sukupolven Core i5:n (Lynnfield) ovat enemmän kuin riittäviä siihen hommaan.
AMD puolella Piledriver FX:t ovat jo aivan riittäviä (Bulldozerilla striimi on nykivää paskaa).

Eikä se H264 koodaus ihan prossullakaan ole mikään raskasta, esim tämä on vanha sota ratsusi (LGA1366 6c/12t Xeoni) jaksaa hoitaa kahta striimiä kerralla. Ja prossun kuormat pyörii siinä 6%:ssa ja prossu ei nosta kelloja edes täyteen 4.5GHz:n vaan jää 4.0GHz kelloille. Eikä tämä vaikuta peleihin käytännössä juuri ollenkaan.

Ja mitä tulee yleensä 4c/4t prossujen riittävyydestä pelaamiseen, niin joo taustalla ei saa olla yhtään mitään ylimääräistä tai tulee äkkiä ylimääräisä piikkejä frametimeihin.
Mutta jo 4c/8t ja 6c/12t kivillä ikään katsomatta (kunhan ne ovat kellotettu tappiin saakka) frametimeissa ei ole mitään vikaa. Toki pientä eloa saattaa olla mutta ei mitään piikkejä joita huomais peli tiimellyksessä.

Ja ihmettelen suuresti kun jaksat tuota 8c/16t Ryzenias kehua, kun joo ei se huono ole peleissä. Mutta ei se mikään hyväkään ole.
Kun jopa todella vanhat Intelit kivet ovat nopeampia peleissä ja jopa niissä jotka oikeasti hyötyvät extra säikeistä (esim WWZ sai ihan oman Ryzen optimointi päivityksen, mutta kuitenkin Ryzenit pärjää yllättävän huonosti).

DevilMayCry5.pngQuakeChampions.pngRDR2.pngwwz.png

Ja kyllä RDR2:ssa Vega 64 rajoitti menon lähes jokaisella testi prossulla, mutta kuitenkin eri prossut reakoivat siihen erinlailla.
Sitten Devil May Cry 5 on ollut ainoa jossa Ryzennit ovat päässeet loistamaan, vaikkakin suurimmalla osalla prossuista fps:t (avg ja 1%low:t) ovat olleet enemmän kuin riittävällä tasolla.

Sitten on tullut vastaan pelejä joille optimi on 4c/4t ja jos mennään tuo alle tai yli niin peli hidastuu huomattavasti. Yksi tämmöinen on ollut Unity moottoria käyttävä Project Warlock, jossa kun säikeitä tulee lisää niin peli vaan hidastuu vaikka kaikkia säikeitä käytetään jopa 8c/16t prossulla.
Ja kyllä ei ole väliä onko AMD:n vai Inteli kivi kyseessä.

Project Warlock.png

Tässä kun olen valmistautumassa uuteen testi kauteeni katsomalla uusia testi pelejä ja ohjelmia. Niin testi ohjelmien puolelle on tulossa Blender ja Handbrakea ja peli lista menee täysin uusiksi ainoastaan RDR2 jää. Sekä Vega 64 vaihtuu RX 5700:ksi jollen jotain muuta keksi ennen kesää ;)
Ja olenkin tuossa tulevia pelejä jo vähän testaillut kalustolla mitä on viimeaikoina käynyt testipenkissäni, kuten:

MechWarrior 5:n maksimi graffa asetuksilla FX-8120:lla, jolla frametimeissa oli eloa todella paljon ja näki hyvin että FX:ksä hyytyy isoissa taisteluissa, mutta silti peli oli todella pelattava. Ja valitan Twitterin ei niin hyvää kuvanlaatua:



Mordhau maksimi graffa asetuksilla Phenom 2 X6:lla:



PS. Onko kellään tiedossa mitään uutta auto/kilpa-ajo peliä joka olisi julkaistu 2019 tai nyt 2020 ? Kun olisi kiva saada joku semmoinen myös testi settiin mukaan.
Ajattelin aikaisemmin NFS: Heatia, mutta meni hermot sen DRM suojaukseen (sama jota Battlefieldit nykyään käyttävät) joten pääsi tämän myötä EA banni listalleni Ubisoftin seuraksi.
Myöskin joku lentely peli olisi kiva saada, kun piti ottaa Descent (2019) mutta se on TAAS viivästynyt ties kuinka monennetta kertaa. Joten sen varaan en voi laskea mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Mun pelaamani pelit näyttää vieläkin vaativan lähinnä sitä single-core ytyä, ja paljon. Viimeisimpinä Pathfinder - Kingmaker ja Mechwarrior 5. Molemmat säikeistyvät surkeasti, ja molemmissa FPS putoaa alle 60 prossurajoitteisuuden takia, vaikka ajaisi 8700k @ 5ghz ja muistit @ 4266mhz CL17. Jos muistit nappaa XMP:lle, eli 3600mhz CL16, ja prossun vakioksi, niin kumpikin höylää alle 60fps turhan usein. Kellotuksien kanssakin mennään joskus alle 60, mutta kun ilman kellotuksia FPS on aika tiuhaan 50-60 välillä, kellotuksilla se pysyy samoissa kohdissa 60:ssä. Tästä johtuen ostan edelleen Inteliä jatkossakin, vaikka AMD tarjoaakin samaan hintaan paremmin ytimiä ja säikeitä. Palaan AMD:n pariin, jos se saa tuon osa-alueen kuntoon ja pysyy hinnaltaan kilpailukykyisenä. Ostan toki aika kuluttajamallien yläpäästä prossuja. Jos kone on saatava edullisesti, ostan mieluiten R5 3600 B450 lankulla. Pidän kuitenkin miniminä 6/12-prossua tänä päivänä, että kaikenlainen stutterointi minimoituisi.
 
Miten se hoidetaan nvencillä, kerrotko?

Vai kävikö nyt niin että oletat että kaikilla on nvidian kortti?
Kunhan mainitsin että ongelmaan on toinenkin ratkaisu. On se useammalle kevyempi tikki investoida 200-300 euroa näyttikseen jossa on rautaenkoodaus kun että laittaa koko alustan vaihtoon. Jokaiselle tietenkin omien tarpeiden mukaan, mutta näin yleisellä tasolla.
 
Miksei AMD kortilla voi asiaa hoitaa ihan samalla tavalla ? Joo kuvalaatu ei ole ihan niin hyvää, mutta perus striimaajalle ihan riittävän laatusta sekin.
Ja kun GPU:lla tuo hoidetaan niin jopa ekan sukupolven Core i5:n (Lynnfield) ovat enemmän kuin riittäviä siihen hommaan.
AMD puolella Piledriver FX:t ovat jo aivan riittäviä (Bulldozerilla striimi on nykivää paskaa).

Eikä se H264 koodaus ihan prossullakaan ole mikään raskasta, esim tämä on vanha sota ratsusi (LGA1366 6c/12t Xeoni) jaksaa hoitaa kahta striimiä kerralla. Ja prossun kuormat pyörii siinä 6%:ssa ja prossu ei nosta kelloja edes täyteen 4.5GHz:n vaan jää 4.0GHz kelloille. Eikä tämä vaikuta peleihin käytännössä juuri ollenkaan.

Ja mitä tulee yleensä 4c/4t prossujen riittävyydestä pelaamiseen, niin joo taustalla ei saa olla yhtään mitään ylimääräistä tai tulee äkkiä ylimääräisä piikkejä frametimeihin.
Mutta jo 4c/8t ja 6c/12t kivillä ikään katsomatta (kunhan ne ovat kellotettu tappiin saakka) frametimeissa ei ole mitään vikaa. Toki pientä eloa saattaa olla mutta ei mitään piikkejä joita huomais peli tiimellyksessä.

Ja ihmettelen suuresti kun jaksat tuota 8c/16t Ryzenias kehua, kun joo ei se huono ole peleissä. Mutta ei se mikään hyväkään ole.
Kun jopa todella vanhat Intelit kivet ovat nopeampia peleissä ja jopa niissä jotka oikeasti hyötyvät extra säikeistä (esim WWZ sai ihan oman Ryzen optimointi päivityksen, mutta kuitenkin Ryzenit pärjää yllättävän huonosti).

DevilMayCry5.pngQuakeChampions.pngRDR2.pngwwz.png

Ja kyllä RDR2:ssa Vega 64 rajoitti menon lähes jokaisella testi prossulla, mutta kuitenkin eri prossut reakoivat siihen erinlailla.
Sitten Devil May Cry 5 on ollut ainoa jossa Ryzennit ovat päässeet loistamaan, vaikkakin suurimmalla osalla prossuista fps:t (avg ja 1%low:t) ovat olleet enemmän kuin riittävällä tasolla.

Sitten on tullut vastaan pelejä joille optimi on 4c/4t ja jos mennään tuo alle tai yli niin peli hidastuu huomattavasti. Yksi tämmöinen on ollut Unity moottoria käyttä Project Warlock, jossa kun säikeitä tulee lisää niin peli vaan hidastuu vaikka kaikkia säikeitä käytetään jopa 8c/16t prossulla.
Ja kyllä ei ole väliä onko AMD:n vai Inteli kivi kyseessä.

Project Warlock.png

Tässä kun olen valmistautumassa uuteen testi kauteeni katsomalla uusia testi pelejä ja ohjelmia. Niin testi ohjelmien puolelle on tulossa Blender ja Handbrakea ja peli lista menee täysin uusiksi ainoastaan RDR2 jää. Sekä Vega 64 vaihtuu RX 5700:ksi jollen jotain muuta keksi ennen kesää ;)
Ja olenkin tuossa tulevia pelejä jo vähän testaillut kalustolla mitä on viimeaikoina käynyt testipenkissäni, kuten:

MechWarrior 5:n maksimi graffa asetuksilla FX-8120:lla, jolla frametimeissa oli eloa todella paljon ja näki hyvin että FX:ksä hyytyy isoissa taisteluissa, mutta silti peli oli todella pelattava. Ja valitan Twitterin ei niin hyvää kuvanlaatua:



Mordhau maksimi graffa asetuksilla Phenom 2 X6:lla:



PS. Onko kellään tiedossa mitään uutta auto/kilpa-ajo peliä joka olisi julkaistu 2019 tai nyt 2020 ? Kun olisi kiva saada joku semmoinen myös testi settiin mukaan.
Ajattelin aikaisemmin NFS: Heatia, mutta meni hermot sen DRM suojaukseen (sama jota Battlefieldit nykyään käyttävät) joten pääsi tämän myötä EA banni listalleni Ubisoftin seuraksi.
Myöskin joku lentely peli olisi kiva saada, kun piti ottaa Descent (2019) mutta se on TAAS viivästynyt ties kuinka monennetta kertaa. Joten sen varaan en voi laskea mitään.

Kattavia määrä kiviä kyllä mukana tuossa. Silti laittaisin perään jonkun disclaimerin ettei kaikki kivet kellotu välttämättä lähellekään noita lukuja. Itse tappelin aikani kundin Xeon 5675 6/12-prossun kanssa, mutta ei se mene kuin 4-4,1GHz. Ehkä jotain viilausta jossain muisteissa, kertoimissa jne voisi vielä tehdä mutta aika lailla kaikkea on jo kokeiltu, joten annoin nyt olla tuossa. Jos tuosta nostaa niin ajan kanssa alkaa tulla narinaa kossilta että menee pelisessioita blue screenin yms. Jäähynä kuitenkin jäätävän kokoinen ja suht arvokas en-muista-mikä, mutta tehokas silti. Samoin näissä vanhoissa emoissa on hankaluuksia USB3/SSD/M.2/NVMe-tukien kanssa. Oli yksi ylimääräinen M2-levy nurkissa ja sen sai PCIe-adapterilla kundin koneeseen, mutta maksiminopeus on jotain 250MB/s-luokkaa. Muistit sain päivitettyä 1666MHz, mutta koska piti saada kolmikanavaisena, niin kolmen setti oli aika arvokas ulkomailtakin tilattuna.

Jos siis on tuollainen vanhempi kone nurkissa, niin sen allekirjoitan että viilaamalla ja tuunaamalla sen elinikää pystyy pitkittämään hyvinkin paljon. Kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja vastaan. Kundin nykyisellä GTX 1060/X5675 6c/12t, 12GB DDR3/1666MHz-tasolla tuo on vielä ok, mutta siinä se sitten alkaa oikeastaan olla. Seuraavaksi lähtisi emo vaihtoon ja sitä myötä koko kone. Silti kyllä tuolla muutaman satasen päivittelyllä sai koneelle ehkä kolmisen vuotta lisäaikaa, mikä ei ole hintalaatusuhteeltaan ollenkaan huono saavutus.
 
Kattavia määrä kiviä kyllä mukana tuossa. Silti laittaisin perään jonkun disclaimerin ettei kaikki kivet kellotu välttämättä lähellekään noita lukuja. Itse tappelin aikani kundin Xeon 5675 6/12-prossun kanssa, mutta ei se mene kuin 4-4,1GHz. Ehkä jotain viilausta jossain muisteissa, kertoimissa jne voisi vielä tehdä mutta aika lailla kaikkea on jo kokeiltu, joten annoin nyt olla tuossa. Jos tuosta nostaa niin ajan kanssa alkaa tulla narinaa kossilta että menee pelisessioita blue screenin yms. Jäähynä kuitenkin jäätävän kokoinen ja suht arvokas en-muista-mikä, mutta tehokas silti. Samoin näissä vanhoissa emoissa on hankaluuksia USB3/SSD/M.2/NVMe-tukien kanssa. Oli yksi ylimääräinen M2-levy nurkissa ja sen sai PCIe-adapterilla kundin koneeseen, mutta maksiminopeus on jotain 250MB/s-luokkaa. Muistit sain päivitettyä 1666MHz, mutta koska piti saada kolmikanavaisena, niin kolmen setti oli aika arvokas ulkomailtakin tilattuna.

Jos siis on tuollainen vanhempi kone nurkissa, niin sen allekirjoitan että viilaamalla ja tuunaamalla sen elinikää pystyy pitkittämään hyvinkin paljon. Kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja vastaan. Kundin nykyisellä GTX 1060/X5675 6c/12t, 12GB DDR3/1666MHz-tasolla tuo on vielä ok, mutta siinä se sitten alkaa oikeastaan olla. Seuraavaksi lähtisi emo vaihtoon ja sitä myötä koko kone. Silti kyllä tuolla muutaman satasen päivittelyllä sai koneelle ehkä kolmisen vuotta lisäaikaa, mikä ei ole hintalaatusuhteeltaan ollenkaan huono saavutus.

Ööö vain 4.0GHz:ä X5675:sta ? Minulla on ja on ollut about 15 eri 6c/12t LGA1366 kiveä, niin kaikki ovat vähintään menneet 4.3GHz ja yleinen raja on 4.5GHz 1.38 - 1.41 voltilla.
4.0GHz rajaan on jäänyt vain L5640 eli vähä virta Xeoni joihin Intel työtää kaikista paskimmat yksilönsä.

Mutta tietenkään kaikki eivät kellotu hyvin, se riippuu niin monesta tekijästä. Mutta et uskokkaan paljon olen saanut youtuben puolella negatiivista palautetta kun "en osaa kellottaa". Nimittäin kun en saanut esim 4770K tai 3770K:sta tuon enempää irti ja ihmiset oikeasti uskovat kaikki tarinat että jos yks tai kaksi yksilöä menee tyyliin 5GHz, niin kaikkihan ne sitten menee.
Ja videoissani aina kyllä mainitsen onko hyvästä yksilöstä vai ei niin hyvästä yksilöstä kyse.
Mutta en tietenkään noihin videoihini tarkoitettuihin taulukoihin sitä kirjoita, kuten nuokin kuvat olivat tulevaa FX-8120 videotani varten.

Niin ja ei LGA1366 alustalla tarvitse muistien olla kolmikanavalla, ei siitä ole hyötyä kuin video hommissa ym. vastaavassa. Peleissä siitä on enemmänkin haittaa ja sama koskee myös nelikanava juttuja esim X79 alustalla.
Itse en ole tätä X5650@4.5GHz:stäni mihinkään vielä päivittämässä, kun ei tule tarpeeksi lisää suorituskykyä hyppäämällä uuteen rautaan että kannattais sitä isoa tukkua rahaa sijoittaa päivitykseen. Joten mennään tällä vaikka hyllystäni löytyy esim 3930K, 4930K, R5 2600, R7 1700 emoineen ja muisteineen.
Ja olen kesäksi hommaamassa X570 emon + Ryzen 5 3600:n mutta se menee täysin testi käyttöön. Kun ideani olisi seuraava testi kauteni aloittaa Ryzen taistelulla eli vastakkain R5 1600 vs R5 2600 vs R5 3600:n. Ja näihin sitten lähdettäisiin muita vertaamaan.
 
4.0GHz rajaan on jäänyt vain L5640 eli vähä virta Xeoni joihin Intel työtää kaikista paskimmat yksilönsä.

Itse asiassa noihin vähävirtaisiin YLEENSÄ valitaan yksilöitä kaikista tarkimmalla kammalla, eli voisi sanoa jopa että ne ovat kaikista parhaat yksilöt.

Noihin valitaan kaikista pienimmän vuotovirran yksilöt ja käsitykseni mukaan mitä täydellisemmin onnistunut siru niin sitä pienempi vuotovirta. Nämä ovat sitten ns. jännite-kellontaajuus-sweetspottiin asti kaikkein energiatehokkaimpia piirejä, mutta sitten sen ylittämisen jälkeen ne ovatkin heikompia kuin vähemmän täydellisesti onnistuneet yksilöt, eli kellottumaan ovat surkeita.

Sitten joissain mallistoissa low power mallien kellot on vaan laitettu rehdisti niin alas, että mikä tahansa siru joka ei ole kertakaikkiaan rikki pystyy toimimaan sellaisena tai hyvänkin low power malliston sisältä saattaa löytyä yksittäisiä malleja tämmöisiä
 
Ööö vain 4.0GHz:ä X5675:sta ? Minulla on ja on ollut about 15 eri 6c/12t LGA1366 kiveä, niin kaikki ovat vähintään menneet 4.3GHz ja yleinen raja on 4.5GHz 1.38 - 1.41 voltilla.
4.0GHz rajaan on jäänyt vain L5640 eli vähä virta Xeoni joihin Intel työtää kaikista paskimmat yksilönsä.

Mutta tietenkään kaikki eivät kellotu hyvin, se riippuu niin monesta tekijästä. Mutta et uskokkaan paljon olen saanut youtuben puolella negatiivista palautetta kun "en osaa kellottaa". Nimittäin kun en saanut esim 4770K tai 3770K:sta tuon enempää irti ja ihmiset oikeasti uskovat kaikki tarinat että jos yks tai kaksi yksilöä menee tyyliin 5GHz, niin kaikkihan ne sitten menee.
Ja videoissani aina kyllä mainitsen onko hyvästä yksilöstä vai ei niin hyvästä yksilöstä kyse.
Mutta en tietenkään noihin videoihini tarkoitettuihin taulukoihin sitä kirjoita, kuten nuokin kuvat olivat tulevaa FX-8120 videotani varten.

Niin ja ei LGA1366 alustalla tarvitse muistien olla kolmikanavalla, ei siitä ole hyötyä kuin video hommissa ym. vastaavassa. Peleissä siitä on enemmänkin haittaa ja sama koskee myös nelikanava juttuja esim X79 alustalla.
Itse en ole tätä X5650@4.5GHz:stäni mihinkään vielä päivittämässä, kun ei tule tarpeeksi lisää suorituskykyä hyppäämällä uuteen rautaan että kannattais sitä isoa tukkua rahaa sijoittaa päivitykseen. Joten mennään tällä vaikka hyllystäni löytyy esim 3930K, 4930K, R5 2600, R7 1700 emoineen ja muisteineen.
Ja olen kesäksi hommaamassa X570 emon + Ryzen 5 3600:n mutta se menee täysin testi käyttöön. Kun ideani olisi seuraava testi kauteni aloittaa Ryzen taistelulla eli vastakkain R5 1600 vs R5 2600 vs R5 3600:n. Ja näihin sitten lähdettäisiin muita vertaamaan.
No, aikani säädin, mutta tuon enempää ei irronnut. Kyllä tuon saa ehkä menemään 4,2GHz-luokkaa ja sillä saa ajeltua jonkun aikaa ok, mutta pidemmässä juoksussa tulee joskus blue screeniä/crashia, joka jossain countteriskabassa voi olla aika tympeää. Lämmöt alkaa myös olla joka tapauksessa aika kovat eli sähköä palaa ja kundin huone lämpenee saunaksi. Ehkä pitäisi olla parempi emo tai paremmat muistit tai...mikä olikin se pointtini eli juna menee eteenpäin ja noiden hamstraaminen on koko ajan hankalampaa. Mutta siis: vertailusi/testisi ovat hyviä ja tuovat perspektiiviä nykyiseen "ostetaan aina uusin, koska se on paras"-ajattelutapaan. Osasyy testien relevanttiuteen johtunee siitä että AMD:n kompuroidessa lähes koko viime vuosikymmenen, niin Intel laiskistui ja toi vain hyvin maltillisia nopeuskorotuksia sekä rakensi kaiken maailman keinotekoisia markkinasegmenttejä, joilla myydä kiviään kallimmilla hinnoilla. Nyt viime vuosina vauhti on kuitenkin nopeutunut ja päivityssyklit tihentyneet. Tälläkään ei olisi sinällään merkitystä jos kohdehenkilö pelaa 1080p:llä ja pelintekijät koodailisivat pelejään niin kuin ennenkin, mutta nyt markkinoille tulvivat lisäytimet ohjaavat myös pelinkehittäjiä tekemään paremmin monisäikeistyviä pelejä ja trendi on 8/16 suuntaan (tulevat konsolit).

Ja tosiaan Zen2 taitaa olla nyt sitten se jota oikeasti kannattaa kovempaankin pelikoneeseen laittaa (toki se ihan äärimmäinen maksimi löytyy vielä Intelin puolelta). Zen1 oli enemmän hyötykäyttöön suunnattu, jolla pystyi toki myös pelatakin, mutta ei siinä varsinaisesti loistanut. Näin maailman pelastumisen kannalta olisi äärimmäisen järkevää tehdä niin kuin ehdotat eli virittää se vanha masiina tappiin ja ajella sillä kunnes alkaa totaalisesti jäädä jalkoihin, mutta ihmiset ovat laiskoja ja uutudenviehätyksen perässä, minkä takia harva jaksaa lähteä jotain vanhaa Xeon-pannua säätämään. Tietty jos "oikein" halvalla saa, niin... ;)
 
@Zetteri vois näyttää miten hyvin sujuu prossuilla X264 'slow' preset ja 8000Kbps bitrate. Ittellä ei 9900k 5.4Ghz all-core riitä striimaamaan sillä :( Slow-preset siksi että nvidian turing-nvenc tuottaa laadullisesti X264 'medium' presetin tasoista jälkeä, niin tässä halutaan pistää paremmaksi. Piti hankkia 16-ydin prossu tuota jauhamaan ja rakentaa sen ympärille dedikoitu striimikone.
 
Itse asiassa noihin vähävirtaisiin YLEENSÄ valitaan yksilöitä kaikista tarkimmalla kammalla, eli voisi sanoa jopa että ne ovat kaikista parhaat yksilöt.

Noihin valitaan kaikista pienimmän vuotovirran yksilöt ja käsitykseni mukaan mitä täydellisemmin onnistunut siru niin sitä pienempi vuotovirta. Nämä ovat sitten ns. jännite-kellontaajuus-sweetspottiin asti kaikkein energiatehokkaimpia piirejä, mutta sitten sen ylittämisen jälkeen ne ovatkin heikompia kuin vähemmän täydellisesti onnistuneet yksilöt, eli kellottumaan ovat surkeita.

Sitten joissain mallistoissa low power mallien kellot on vaan laitettu rehdisti niin alas, että mikä tahansa siru joka ei ole kertakaikkiaan rikki pystyy toimimaan sellaisena tai hyvänkin low power malliston sisältä saattaa löytyä yksittäisiä malleja tämmöisiä

Niin on aina väitetty, mutta oletko käyttänyt noita LGA1366 alustan L-sarjan Xeoneita ? Itselläni on kaksi eli L5638 sekä L5640.
Vaikka ovat 60W prossuja niin jopa IDLE:ssä maistuu samat 108W kuin noilla E-ja X-sarjan malleille ja kuormilla oltiin 200W toisella puolella (en muista nyt tarkkaa lukua).

Noita sitten kun lähti kellottamaan niin L5638 tökkäs jo 3.3GHz (vakiona 2.0GHz), tosin johtu että väylänkesto emolta loppui tuossa kohtaa. Mutta tuo L5640 oli 4.0GHz:ssä jo kirjaimellisesti kiuvas eli lämmöt huiteli 95 asteessa vaikka oltiin vaan 1.30 volteilla.
Kun E- ja X-sarjan malleille pitää syöttää noin 1.45 volttia että päästään samoille lämmöille.

No, aikani säädin, mutta tuon enempää ei irronnut. Kyllä tuon saa ehkä menemään 4,2GHz-luokkaa ja sillä saa ajeltua jonkun aikaa ok, mutta pidemmässä juoksussa tulee joskus blue screeniä/crashia, joka jossain countteriskabassa voi olla aika tympeää. Lämmöt alkaa myös olla joka tapauksessa aika kovat eli sähköä palaa ja kundin huone lämpenee saunaksi. Ehkä pitäisi olla parempi emo tai paremmat muistit tai...mikä olikin se pointtini eli juna menee eteenpäin ja noiden hamstraaminen on koko ajan hankalampaa. Mutta siis: vertailusi/testisi ovat hyviä ja tuovat perspektiiviä nykyiseen "ostetaan aina uusin, koska se on paras"-ajattelutapaan. Osasyy testien relevanttiuteen johtunee siitä että AMD:n kompuroidessa lähes koko viime vuosikymmenen, niin Intel laiskistui ja toi vain hyvin maltillisia nopeuskorotuksia sekä rakensi kaiken maailman keinotekoisia markkinasegmenttejä, joilla myydä kiviään kallimmilla hinnoilla. Nyt viime vuosina vauhti on kuitenkin nopeutunut ja päivityssyklit tihentyneet. Tälläkään ei olisi sinällään merkitystä jos kohdehenkilö pelaa 1080p:llä ja pelintekijät koodailisivat pelejään niin kuin ennenkin, mutta nyt markkinoille tulvivat lisäytimet ohjaavat myös pelinkehittäjiä tekemään paremmin monisäikeistyviä pelejä ja trendi on 8/16 suuntaan (tulevat konsolit).

Ja tosiaan Zen2 taitaa olla nyt sitten se jota oikeasti kannattaa kovempaankin pelikoneeseen laittaa (toki se ihan äärimmäinen maksimi löytyy vielä Intelin puolelta). Zen1 oli enemmän hyötykäyttöön suunnattu, jolla pystyi toki myös pelatakin, mutta ei siinä varsinaisesti loistanut. Näin maailman pelastumisen kannalta olisi äärimmäisen järkevää tehdä niin kuin ehdotat eli virittää se vanha masiina tappiin ja ajella sillä kunnes alkaa totaalisesti jäädä jalkoihin, mutta ihmiset ovat laiskoja ja uutudenviehätyksen perässä, minkä takia harva jaksaa lähteä jotain vanhaa Xeon-pannua säätämään. Tietty jos "oikein" halvalla saa, niin... ;)

Edelleen pelit ovat vaikea säikeistää ja tuota juttua on jauhettu jo FX:sien markkoineille tullessa eli 10 vuotta sitten. Mitä tässä ajassa on käynyt ? No eipä pahemmin mitään.
Kun kyllä pelit "osaavat" nykyään käyttää isoja määriä säikeitä, mutta onko niistä mitää hyötyä ?
Jossain harvoissa peleissä kyllä, muutta suurimmassa osassa on yks sun hailee onko alla 4c/8t vaiko 8c/16t prossu.

Toki itselleen voi perustella jonkun 8- tai 12- tai jopa 16-ydin prossun ostoa että riittää tulevaisuuteen peleissä. Ja onhan noi ydin monsterithan ovat mahtavia oikeisiin hommiin kuten video editointiin ja 3d mallinnukseen, mutta pelaamiseen ?
Tuskin, kun onhan jo vuosia pelin kehittäjät kertoneet että pelejä ei oikein pysty säikeistämään kunnolla.

Hyvänä esimerkkinä on vaikka EA:n uusin Need For Speedi, eli Heat joka kyllä osaa käyttää säikeitä kun käyttää samaa Frostbyte moottoria kuin Battlefieldit. Mutta jostain syystä se rullaa Core i5-6500@4.64GHz:lla hemmetin hyvin ja kun laitetaankin tilalle jotain IPC:ltä hitaampaa mutta isommalla säie määrällä. Kuten 8c/16t Xeon E5-2689 (joka on jostain hemmetin syystä kauhean suosittu youtuben ihmemaassa) niin peli kyllä "hyödyntää" kaikkia noita 16 säiettä, mutta selvästi ei kunnolla koska peli pyörii TODELLA heikosti.



Tosin tuntuu että tuo on optimoitu päin persettä jos sitä on edes ylipäätään optimoitu mitenkään.
Ja tuota minun piti käyttää prossu testeissäni, mutta tuossa oli sama DRM suojaus kuin Battlefieldeissä (one ja v) joka kolmen laitteisto muutoksen jälkeen antaa 24 tunnin bannit peliin. Ja tohon saakka luulin että tuo oli vain Battlefieldeissä, mutta näemmä se on nykyään muissakin EA peleissä -> joten siihen loppu minun EA pelejen ostaminen.

Eli EA on nyt samalla banni listalla Ubisoftin kanssa joka vuodesta toiseen tekee samaa copy & paste paskaa myös tyhmillä DRM suojauksilla.
Eli kesästä saakka en enää benchmarkkaa ensimmäistäkään EA peliä (enkä myöskään Ubisoftin), mutta onneksi mahtavia pelejä löytyy muilta vaikka kuinka paljon.

@Zetteri vois näyttää miten hyvin sujuu prossuilla X264 'slow' preset ja 8000Kbps bitrate. Ittellä ei 9900k 5.4Ghz all-core riitä striimaamaan sillä :( Slow-preset siksi että nvidian turing-nvenc tuottaa laadullisesti X264 'medium' presetin tasoista jälkeä, niin tässä halutaan pistää paremmaksi. Piti hankkia 16-ydin prossu tuota jauhamaan ja rakentaa sen ympärille dedikoitu striimikone.

Ja mitäs järkeä tuommoisissa asetuksissa edes on ?
Itselläni oli X264 6000Kbps ja veryfastilla ja laatu on enemmän kuin riittävää 1080p 60fps:lle. Joten miksi käyttää jotain slow asetusta mikä rääkkää konetta ihan suotta ?
 
Ja mitäs järkeä tuommoisissa asetuksissa edes on ?
Itselläni oli X264 6000Kbps ja veryfastilla ja laatu on enemmän kuin riittävää 1080p 60fps:lle. Joten miksi käyttää jotain slow asetusta mikä rääkkää konetta ihan suotta ?
Käytä mielummin medium/slow 720p tolla bitratella, niin ruuduista saa jotain selvääkin. Resoa sit ylöspäin jos prosessointiresursseja riittää, mutta ensin pitää yksittäisten ruutujen olla muutakin kuin suttua. Vaihtoehtoisesti jos bitrate -rajoitetta ei ole, niin voi mennä sillä veryfastilla ihan hyvin (20k hyvä bitrate tolle veryfastille).
Tietty jos tykkäät siitä että noissa pelivideoissa ei huomaa vanhojen alustojen jatkuvaa stutterointia, niin suttuasetukset voi olla ihan hyvä valinta.

Omasta mielestä etenkin testausmielessä temporaalinen resoluutio on paljon tärkeämmässä osassa kuin mikrodetaljit tekstuureissa, jotka on kuitenki samat kaikilla alustoilla samoilla asetuksilla.
 
Millä peleillä te saatte 4c/4t prossut nykimään 10-15s välein?
 
Käytä mielummin medium/slow 720p tolla bitratella, niin ruuduista saa jotain selvääkin. Resoa sit ylöspäin jos prosessointiresursseja riittää, mutta ensin pitää yksittäisten ruutujen olla muutakin kuin suttua. Vaihtoehtoisesti jos bitrate -rajoitetta ei ole, niin voi mennä sillä veryfastilla ihan hyvin (20k hyvä bitrate tolle veryfastille).
Tietty jos tykkäät siitä että noissa pelivideoissa ei huomaa vanhojen alustojen jatkuvaa stutterointia, niin suttuasetukset voi olla ihan hyvä valinta.

Omasta mielestä etenkin testausmielessä temporaalinen resoluutio on paljon tärkeämmässä osassa kuin mikrodetaljit tekstuureissa, jotka on kuitenki samat kaikilla alustoilla samoilla asetuksilla.

Tuo veryfast nyt tuppas olemaan OBS:n oletus, enkä ole jaksanut sen kanssa leikkiä noiden striimien kanssa.
Kun kaappaan kyllä video kuvani ihan eri asetuksilla kun koneelle niitä tallennan videoitani varten. Että ihan vaan tiedoksi.
Joten ilkumises voit jättää suosiolla pois.

Kun siihen käytän OBS:n oletus H264 korkea laatu asetusta jolla tiedosto koot ovat jo aikasta isoja ja video kuva todella hyvää. Jolla edelleen vanha Xeoni porskuttaa sillä 6% käytöllä.

Ja kun kokeilin ex serverilläni eli 4c/4t Skylake L-sarjan Xeonilla, niin se ei tuossa hommassa jaksanut yhtään. Ytimien käyttö täys 100% ja video materiaali oli kaikkea muuta kuin sujuvaa 60fps:ää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 508 987
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom