Ok - tuollaisia riskejä en osannut edes kuvitella. Menee ohi aiheen, mutta onko yleisohjeistusta mitä ominaisuuksia levysoittimen tulee sisältää, jotta osaamatonkin osaa käyttää ja levyt eivät peruskäytössä hajoa
?
Lähinnä tuo neulapainon (Tracking Force) säätö on minusta tärkein ettei kaiverra vinyyliä pilalle, minusta tärkeimpiä mitä nyt äkkiä tulee mieleen:
- Neulapainon säätö
- Automaatti, puoliautomaatti vai manuuaalinen, haluaako nostella ja laskea neulaa itse
- Soittimen yleisyys, mitä yleisempi -> varaosia ja säätövinkkejä ja äänirasiasuosituksia netti täynnä
- hihnaveto vai suoraveto (tai välipyörä), suoraveto on kalliimpa toteuttaa ilman että moottorin värinä tulee läpi, käytännössä vaatii kalliita moottoreita. Halpaa suoravetosoitinta en itse ostaisi
- Muut ominaisuudet, tarviiko jotain sisäänrakennettuna, Phonoaste, BT yms.
- Minkälainen äänirasia on, äänirasian neula on kuluva osa, jos tehtaalla kiinni on joku nimetön random äänirasia, voi olla että se on huono eikä neulaa saa mistään. Aina sen voi vaihtaa joku ok perushyvä AT-VM95E on n.50e, mutta sitten tarvitaan niitä äänivarren säätöjä ja halua säädellä itse
- Onko jousitettu vai ei, jos on kelluva lattia -> voi tulla vieressä joraamisesta (kävelystäkin) jousittamattomaan soittimeen äänivarren pomppauksia. Uudet jousitetut maksaa paljon, koska harvemmat valmistajat tekee -> pyydetään premiumhintaa. Käytetyissä Dual 505 saa reiluun 200e, Philipsiä tai JVC halvemmallakin
- Levysoittimen rungon ja lautasen materiaali ja paino. Paino lisää vakautta (ja hintaa)
Melkein sanoisin että jos miettii vinyyliharrastuksen aloittamista eikä halua opetella säätöä, ei kannata aloittaa jos ei ole vanhastaan levyjä.
Tavan kansa kuunteli vuosikymmeniä vinyylejä ilman tarvetta millekään aurauskulmien säädölle. Toi Sony on peruskäyttöön varmasti oikein mainio ja ennen kaikkea helppo laite.
Kuitenkin niissä 70 ja 80-luvun soittimissa oli halvimmissakin (varmasti oli poikkeuksiakin) oli neulapainon säätö. Esimerkkinä omassa ekassa soittimessa, joka on Philipsin 70-luvun monitoimikampe, on kaikenkaikkiaan muovinen kampe muovisine äänivarsineen, mutta jopa siinä on neulapainon säätö ja arvon näyttö, eikä varmasti ole hintaluokan yläpäästä. Luulisin että silloin oli yleistä säätämiseen perehtyminen, koska oli pakko.