Okei, hyvä että selkis. Onko lautasessa pallerokuviota antamassa vihjettä kuinka paljon pyörimisnopeus heittää nollasta?
Sulla on siis välipyörävetoinen soitin. Tuossa videossa on suoravetoinen Technics, ei sovellu sen ohjeet sun soittimeesi. Mikä soitin se tarkalleen ottaen on?Kuuntelemalla kuulee aika hyvin, lisäsin teippiä ja lautanen pyöri nopeampaa ja musiikki tietenkin myös. Vähensin teippiä ja lautanen pyörii hitaampaa.
Edit. emolevyltä löytyi vr1 ja vr2 joita ilmeisesti pitäisi säätää.
Levyt on tehty soitettavaksi, oli spessu-edition tai ei. Olen rohkeasti soitellut kaikkea mistä olen maksanutkin, yhtä Björkiä lukuunottamatta joka osoittautuis huomattavasti arvokkaammaksi kuin mitä siitä kirpparilla maksoin, tämäkin sen takia koska en Björkistä välitä musiikillisesti.Tässä kun olen aloitellut harrastusta niin näiden hinnat on kyllä melkosta tuubaa. Sillee tätä jaksaa harrastaa ennemmin kun ostelee vaan kirppiksiltä ja unohtaa suoraa tuon netin. Vanhasta vinyylistä 25egee-50egee on mielestäni liikaa ja speciaalin, jos ostaa niin eihän tässä uskalla edes aukaista koko pakettia vaan laittaa sen talteen ja myy 50v päästä.
Helsingissä sama homma, vinyylitarjonta on aivan surkea. Suurimmaksi osaksi jotakin valitut palat levyjä, klassista musiikkia ja muuta mikä ei kennellekkään kelpaisi edes ilmaiseksi.tuli kierrettyy kuopiossa kirppareita, paljon on levyjä myynnissä. hinnoteltu vaan piloille, kuluneitakansia eikä niin spessu levyjäkään, mun mielestä oikea hinta pyörisi 1-2e tuntumassa mutta hinnatpyöri lähes kaikilla 7-10e. ei ihmekkään miksi hyllyt pullollaa levyjä, kun hinnoteltu päin peetä.
en oo enää vuosiin löytäny mitään järkevää lp:tä kirppareilta. sen verran trokarit noita putsaa ja laittaa omiin pöytiin kalliilla hinnalla. ainakin kuopiossa on useempikin levytrokari jotka kiertää joka päivä kirpparit läpi aamusta iltaan ja taatusti lähtee kaikki vähänkin alakanttiin hinnoteltu levy niitten mukaan.tuli kierrettyy kuopiossa kirppareita, paljon on levyjä myynnissä. hinnoteltu vaan piloille, kuluneitakansia eikä niin spessu levyjäkään, mun mielestä oikea hinta pyörisi 1-2e tuntumassa mutta hinnatpyöri lähes kaikilla 7-10e. ei ihmekkään miksi hyllyt pullollaa levyjä, kun hinnoteltu päin peetä.
Oon tuosta vähän eri mieltä. Vaikka ostaisi 1000€:lla käytettyjä vinyyleitä ja kuuntelisi niitä jatkuvasti, ei artisti saisi yhtään mitään. Streemaamalla samat levyt artisti sentään saa jotain roposia.Onhan se ihan hyvä, että porukat ostaa näitä fyysisiä levyjä, eikä kuuntele kaikkea vain sieltä Spotifystä, näiden keräily tukee vähän paremmin itse artistejakin, kun Spotifyn kuuntelukerroistakin saavat vaan jotain pikku hiluja.
Taitaa aika samoissa lukemissa pyöriä uudet lp:t ja streamaus.Oon tuosta vähän eri mieltä. Vaikka ostaisi 1000€:lla käytettyjä vinyyleitä ja kuuntelisi niitä jatkuvasti, ei artisti saisi yhtään mitään. Streemaamalla samat levyt artisti sentään saa jotain roposia.
Itse harrastan molempia.
No uusia vinyylejä mä tarkoitin, sehän nyt on päivän selvää ettei artistit kirpputoreilla myytävistä levyistä mitään saa. Ja ei ne Spotifystä ja muista striimauspalveluista saa kuin pieniä hiluja, ellei kyseessä ole todella tunnettu/iso artisti. Ja ei artistit levyjen myynneilläkään paljon voittoa tee, suurin osa rahoista tulee keikkojen tuotoista ja oheismyynnistä (bändipaidat ja muu sälä).Oon tuosta vähän eri mieltä. Vaikka ostaisi 1000€:lla käytettyjä vinyyleitä ja kuuntelisi niitä jatkuvasti, ei artisti saisi yhtään mitään. Streemaamalla samat levyt artisti sentään saa jotain roposia.
Itse harrastan molempia.
mikä on tarkoittaa potkuri/putkuri?Liekö itsellä aina huonoa tuuria mutta paristakymmenestä Svartin levystä n. 70% on potkureita. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eilen hain Mirel Wangerin debyytin uusintapainoksena ja taas kerran ihan putkuri. kun on vielä 45-levy, niin neula hyppää ilmaan jos pienikin pöly laskeutuu levylle. Olisi pitänyt ostaa vain se ensipainos Disgogs:ta.
Levy on kiero, eli pyöriessään täyden kierroksen neula liikkuu korkeus-suunnassa useamman millin.mikä on tarkoittaa potkuri/putkuri?
Pieni warppi ei ole kuin kosmeettinen haitta mutta jos enemmän hyppyttää niin tottakai vaihtoon moiset.Levy on kiero, eli pyöriessään täyden kierroksen neula liikkuu korkeus-suunnassa useamman millin.
Nyt ei oo kyllä vähään aikaan sattunut mitään ongelmia kohdalle, pahin tais olla 4-5 vuotta sitten kun Amazonille piti boxeja lähetellä takaisia (kun eivät suostuneet yksittäisiä levyjä vaihtamaan).Itselle ei ole kyllä kertaakaan osunut vispaavaa mallia. Pari kertaa on ollut Svartin kiekoissa aivan tolkuttoman nafti keskireikä, mutta siitäkin on selvitty reissulla autotallin ruuvariosastolle.
Kannattaa hankkia record puck, joko ihan metallinen tai budjetti ratkaisu vanhasta jääkiekostaTää meikän kopio Reservoir Dogsin OST:stä kaivannee ihan omaa nimitystä:
![]()
En uskalla taivutella, koska kaikesta huolimatta se pysyy uralla.
Kaikki levyt on tehty kuuntelua varten. Oli sitten satasten levyjä tai mitä vaan.Nehän kuluu käytössä, ei niitä kannata käyttää.
Toisaalta pakko myöntää, että itelläkin on muutama satkun vinska joita ei hirveästi tule kuunneltua, enempi katseltua hyllyssä.![]()
Voisin veikata että noilla vehkeillä saa vain pahan mielen aikaan, jos nyt budjettiluokasta puhutaan niin alla oleva on aikalailla parasta mitä alle 200 euron saa uutena.Ite miettinyt jonkinlaisen vinyylisoittimen hankkimista, niin mitäs mieltä tämmöisistä vaihtoehdoista?
Roadstar Management SA - TT-260SPK
Tämän saisi CDON:sta hintaan 109€
Roadstar Management SA - TT-385BT-T
Tämän saisi paikallisesta Citymarketista k-tarjouksella hintaan 69€
Noissa tosiaan erona vaan, että toisesta löytyy bluetooth, ja toisesta jotkut sisäiset kaiuttimet ja 3.5mm liitäntä, eli tähän voi liittää vaikka kuulokkeet?
Onko nuo hyviä valintoja, vai kannattaako suosiolla harkita jotain muuta mallia?
Lisäyksenä vielä, että tarkoituksena ei ole satsata montaa satasta tähän.
Edit:PSL-X310BT levysoitin - 196.32 €
Tuo nyt varmaan on sieltä 150-200 euron luokasta niitä parhaimpia vaihtoehtoja ja tarjoaa bluetoothin jolla avautuu hieman paremmin vaihtoehtoja laitteiden osalta äänentoistoon.
Sony PS-LX310BT review | What Hi-Fi?
myydä levyt vai soittimen?varmaan tyhmä kysymys mutta itsellä on kaksi vanhaa technicsin levaria joihin pitäisi vähintään hihna vaihtaa, ollut jo vuosia hyllyssä odottamassa milloin alan taas kuuntelemaan vinyyliä. missä olisi oikea paikka myydä nuo tai saako noista yleensä yhtään mitään? pakko tehdä taloon tilaa kun alkaa olla liian hamsteri-olo.
No riippuu mitä siltä soittimelta nyt haluaa, jos ulkonäkö nyt on ainoa asia mikä kiinnostaa niin sitten se on sama mihin ne rahansa tunkee.Nuo Roadstarin soittimet on kyllä tyylikkäämmän näköset kuin tuo Sonyn.
Mulla on ollut muutama halvempi soitin käytössä ja molemmat ovat hajonneet käytössä.Ite miettinyt jonkinlaisen vinyylisoittimen hankkimista, niin mitäs mieltä tämmöisistä vaihtoehdoista?
Roadstar Management SA - TT-260SPK
Tämän saisi CDON:sta hintaan 109€
Roadstar Management SA - TT-385BT-T
Tämän saisi paikallisesta Citymarketista k-tarjouksella hintaan 69€
Noissa tosiaan erona vaan, että toisesta löytyy bluetooth, ja toisesta jotkut sisäiset kaiuttimet ja 3.5mm liitäntä, eli tähän voi liittää vaikka kuulokkeet?
Onko nuo hyviä valintoja, vai kannattaako suosiolla harkita jotain muuta mallia?
Lisäyksenä vielä, että tarkoituksena ei ole satsata montaa satasta tähän.