- Liittynyt
- 30.03.2017
- Viestejä
- 1 166
Temppeliherrojen käytökseen on varsinkin Ezio-trilogiassa lisätty täysin turhaa koiranpotkimista, ettei pelaajalta pääse unohtumaan ketkä tässä onkaan niitä hyviksiä. Esimerkki Revelationsin loppupuolelta:
Assassiinit ovat anarkisteja, voisi sanoa jopa terroristeiksi. He ratkaisevat jokaisen ongelman väkivallalla ja ovat aina lietsomassa sotaa ja kapinoita. Temppeliherrat ovat pienempi paha.
Välillä pudotellaan vihjeitä siitä, että käsikirjoitustiimissä joku tyyppi on ajatellut asioita muualtakin kuin assassiinien itsensä näkökulmasta, mutta yleisesti ottaen pelisarja käyttää amerikkalaista kaavaa VAPAUS = HYVÄ ja kuittaa kaiken sillä. En usko että sarja yrittää esittää tarinaa pahiksien näkökulmasta tai tarjota moraalisesti harmaata asetelmaa, vaan kirjoittajat eivät yksinkertaisesti tajunneet hyviksien olevan pahoja. Assassiinien maailma ei ole moraalisesti harmaa. Se on täysin mustavalkoinen, paitsi että musta on valkoista ja valkoinen mustaa.
Olen pelannut tosin vain Ezio-trilogian, jota useat fanit väittivät sarjan huippukohdaksi. Aloitin vähän aikaa sitten AC3:n, joka vaikuttaa tarinansa puolesta paljon, paljon lupaavammalta, ja jossa oikeasti tuntuu olevan konfliktin molempien osapuolten käsittelyä.
Temppeliherrat ovat kaapanneet naisen, johon Ezio on iskenyt silmänsä, voidakseen kiristää häneltä avaimet assassiinien kadonneeseen kirjastoon. Ezio pitää kelmien kerholleen puheen:
"Hyvät assassiinit, tiedän että rakas opettajanne Yusuf kuoli juuri, mutta nyt ei ole aika surra, koska haluan että varmistatte MINUN turvallisuuteni kun petän koko veljeskunnan. Aion antaa kadonneen kirjaston avaimet temppeliherroille, koska haluan mieluummin että he hallitsevat maailmaa kuin että MINUN tämänviikkoinen tyttöystäväni joutuu kärsimään!"
Idiootti-Ezio suostuu vaihtokauppaan. Temppeliherrat aikovat kuitenkin tappaa hänen tyttöystävänsä joka tapauksessa, samoin kuin täysin asiaan liittymättömän, heidän vangiltaan näyttävän naisen. Tässä ei ole mitään järkeä eivätkä temppeliherrat hyödy juonesta tasan mitenkään. Nainen ei ole heille minkääntasoinen uhka, sen sijaan he riskeeraavat renessanssin kovimman tappokoneen suututtamisen. (Toki Ezio murhaa heidät joka tapauksessa, vaikka saakin muijansa pelastettua.)
"Hyvät assassiinit, tiedän että rakas opettajanne Yusuf kuoli juuri, mutta nyt ei ole aika surra, koska haluan että varmistatte MINUN turvallisuuteni kun petän koko veljeskunnan. Aion antaa kadonneen kirjaston avaimet temppeliherroille, koska haluan mieluummin että he hallitsevat maailmaa kuin että MINUN tämänviikkoinen tyttöystäväni joutuu kärsimään!"
Idiootti-Ezio suostuu vaihtokauppaan. Temppeliherrat aikovat kuitenkin tappaa hänen tyttöystävänsä joka tapauksessa, samoin kuin täysin asiaan liittymättömän, heidän vangiltaan näyttävän naisen. Tässä ei ole mitään järkeä eivätkä temppeliherrat hyödy juonesta tasan mitenkään. Nainen ei ole heille minkääntasoinen uhka, sen sijaan he riskeeraavat renessanssin kovimman tappokoneen suututtamisen. (Toki Ezio murhaa heidät joka tapauksessa, vaikka saakin muijansa pelastettua.)
Assassiinit ovat anarkisteja, voisi sanoa jopa terroristeiksi. He ratkaisevat jokaisen ongelman väkivallalla ja ovat aina lietsomassa sotaa ja kapinoita. Temppeliherrat ovat pienempi paha.
Välillä pudotellaan vihjeitä siitä, että käsikirjoitustiimissä joku tyyppi on ajatellut asioita muualtakin kuin assassiinien itsensä näkökulmasta, mutta yleisesti ottaen pelisarja käyttää amerikkalaista kaavaa VAPAUS = HYVÄ ja kuittaa kaiken sillä. En usko että sarja yrittää esittää tarinaa pahiksien näkökulmasta tai tarjota moraalisesti harmaata asetelmaa, vaan kirjoittajat eivät yksinkertaisesti tajunneet hyviksien olevan pahoja. Assassiinien maailma ei ole moraalisesti harmaa. Se on täysin mustavalkoinen, paitsi että musta on valkoista ja valkoinen mustaa.
Olen pelannut tosin vain Ezio-trilogian, jota useat fanit väittivät sarjan huippukohdaksi. Aloitin vähän aikaa sitten AC3:n, joka vaikuttaa tarinansa puolesta paljon, paljon lupaavammalta, ja jossa oikeasti tuntuu olevan konfliktin molempien osapuolten käsittelyä.