Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä olin vähän ehkä epäsattumalta juuri tuossa muutamaa kuukautta aiemmin, katselin huvikseen tuota peliä koskevia videoita, mm. pelin AI:n suunnittelusta. Mahdollisesti Youtube oli näitä nostanut koska peli oli ollut ilmaisena Epicissa, olin sen sieltä napannut mutta ensin en ollut varsinaisesti kiinnitänyt siihen huomiota tai siihen että peli on varsin kattava, kun suurin osa noista Epicin ilmaispeleistä on täysin EVVK pikkupelejä. Mielestäni Alienin AI oli hieman skriptatun oloinen, se tuntui todella todella tykkäävän tahkota ympäriinsä jos yritin piileskellä jossain ja odottaa että se menisi hiiteen jotta voisin turvallisemmin edetä ja lootata paikkoja. Jos se lähtikin lopulta pois ränniinsä, se tuli heti 3 sekuntia myöhemmin takaisin. Toki yksinkertaisesti sriptatttu se ei ollut, mutta monessa kohtaa tuntui kun peli kertoi alienille että tuolla 20x10 metrin alueella se pelaaja takuulla on, ota ja löydä.
Tokihan pelissä on nyt niitä vaikeusasteita joilla pelaaminen pidentää ton jojon pituutta, eli käy pitempään pois, voi pitempään tehä asioita, ei tuu heti iholle. Se ei juuri muuhun vaikuta, koska kuolema koittaa kuitenkin heti.Käsittääkseni se on tarkoituksella suunniteltu tälläiseksi, jotta pelaaja joutuisi käyttämään rakentamiaan väleineitään huijatakseen alienin pois siltä ainoalta kulkureitiltä minkä ohi pitää päästä. Kuten koputtelemalla jakoavaimella seiniä, heittelemällä flareja tai käyttämällä avaruusaseman kaiutinjärjestelmää huijaamaan äänillä AI:ta. Ongelma on ehkä vähän se, että peli ei aina kauhean hyvin selitä miten mitäkin välinettä pystyy käyttämään vaan se pitää itse keksiä lisäksi harjoitteluun ei hirveästi viitsi kuluttaa tavaraa kun sitä voi rakentaa niin rajallisesti. Toisaalta tämäkin voi olla tarkoituksella suunniteltu näin, koska se, että joudut itse keksimään kaikki asiat luo selviämiseen painostavampaa tunnelmaa ja ahaa elämyksi kun keksit jonkun uuden ovelan tavan huijata AI:ta. Monet kohdat voi selvittää yleensä hyvin monella eri tavalla niin aivan kaikkia keinoja ei tarvitse edes keksiä.
Tokihan pelissä on nyt niitä vaikeusasteita joilla pelaaminen pidentää ton jojon pituutta, eli käy pitempään pois, voi pitempään tehä asioita, ei tuu heti iholle. Se ei juuri muuhun vaikuta, koska kuolema koittaa kuitenkin heti.

Minäki tykkäsin Darkest Dungeonista, mutta tuo kaiken tietäminen ja muistaminen oli raivostuttavaa. Pelasin sitten selain toisessa monitorissa. Toinen mikä harmitti oli jatkuvat vastoinkäymiset, kolme askelta eteen ja kaksi askelta taakse. En kertakaikkiaan tottunut siihen vaikka ymmärsin sen olevan pelin luoteen mukaista.Darkest Dungeon (PC, Epicin ilmaistarjonta osa XXI)
<snip>
Pelissä on aika paljon kaikennäköistä asiaa joka pitäs ehkä vaan "muistaa", ja ainoa tapa oppia asioita on kokeilemalla, joten ainakin itellä tuli aika nopeaa vastaan se, että katotaan suoraan netistä, kerta peli ei tarjoa mitään vihjeitä saati muistikirjaa tai keinoa itse tallentaa juttuja.(esim. mikä työkalu mihinkin curioon on hyvä, eri välineitä on joku <10 ja curioita varmaan 100 erilaista).
<snip>
GreedFall (PC, Xbox gamepass)
Tämmösessä pelissä on minusta jotenkin tympäisevää jos ei tavallaan tiedä, että mikä se on se riski ja "palkinto". En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, että "pelaanko peliä oikein" vai pitäisikö ottaa enemmän riskiä tai vähemmän riskiä. Tämänki pelin kohalla kuitenkin ilmeisesti yksi läpipeluu voi viedä kymmeniä tunteja, nii olisi ehkä jotenkin ollut mielekkäämpää jos alussa olisi saanut jollain keinoin enemmän selville, että junnaanko jo paikallaan vai eteneekö tämä johonkin. Pelissä on kuitenkin paljon eri juttuja, joita pitäisi huomioida (esim. negatiiviset traitit, jotka muuttuu entistä vaikeammiksi jos niitä ei hoida). Ja tosiaan sit, et pienestäkin jutusta rankaistaan (etkö avannutkaan juuri tätä arkkua jollain lapiolla, saatpa tästä negatiivisen traitin jonka poistaminen vie viikon ja maksaa neljäsosan koko retkikunnan tuotoista).Minäki tykkäsin Darkest Dungeonista, mutta tuo kaiken tietäminen ja muistaminen oli raivostuttavaa. Pelasin sitten selain toisessa monitorissa. Toinen mikä harmitti oli jatkuvat vastoinkäymiset, kolme askelta eteen ja kaksi askelta taakse. En kertakaikkiaan tottunut siihen vaikka ymmärsin sen olevan pelin luoteen mukaista.
No mutta eikö se vähän niin mene oikeassakin elämässä. Et voi etukäteen tietää miten joku päätös vaikuttaa tuleviin tapahtumiin, ja et tiedä kuinka paljon kannattaa ottaa riskiä. Ja joskus ihan mitättömän tuntuiset valinnat puree sua takalistoon myöhemmin.Tämmösessä pelissä on minusta jotenkin tympäisevää jos ei tavallaan tiedä, että mikä se on se riski ja "palkinto". En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, että "pelaanko peliä oikein" vai pitäisikö ottaa enemmän riskiä tai vähemmän riskiä.
Juuri tuo! Oon pelannu Darkest Dungeonia viimeksi vuonna 2017 joten en ihan kaikkea muista. Steam sanoo pelitunneiksi 66h enkä läpäissyt peliä, mutta muistaakseni pari hahmoa oli 5 levelillä joka tais olla maksimi.ei tavallaan tiedä, että mikä se on se riski ja "palkinto". En oikeastaan vieläkään ole ihan varma, että "pelaanko peliä oikein" vai pitäisikö ottaa enemmän riskiä tai vähemmän riskiä.
Tätä nyt tullut sit kuitenki läpsyteltyä enemmän, jonkin verran wiki turvana. Ei kuitenkaa mitenkää erityisen tavoitteellista, kerran kävin Darkestissa wipettämässä koko tiimin, muuten lähinnä naksutellut luolastoja ja "kehittänyt" hahmoja. Sen verran mainittakoon, että onhan tuossa pelissä sentää sitteki joku muistikirja noille curioille, eli näyttää millä välineellä oot saanut siitä curiotyypistä jotain kivaa ulos.Darkest Dungeon (PC, Epicin ilmaistarjonta osa XXI)
Toisin kuin tuo edellinen, tämä nappas jollakin tavalla heti. Ei kuitenkaa nieluun asti uponnut koukku. Mukavaa vuoropohjaista luolaston koluamista ryhmällä. Kuitenkin tässä pelissä tulee vähän sama fiilis kuin esim. Into the Breachissa, että tätä vois olla kivempi pelata jossain sohvalla tai sängyssä muutama vuoro etiäpäin padilta, ku tietokoneella. Toisaalta peli on melko monimutkainen statseineen, osumisprosentteineen yms. että en tiä sit kaipaisko tästä jonku vähän enemmän lite version mobiilille. Pelissä on aika paljon kaikennäköistä asiaa joka pitäs ehkä vaan "muistaa", ja ainoa tapa oppia asioita on kokeilemalla, joten ainakin itellä tuli aika nopeaa vastaan se, että katotaan suoraan netistä, kerta peli ei tarjoa mitään vihjeitä saati muistikirjaa tai keinoa itse tallentaa juttuja.(esim. mikä työkalu mihinkin curioon on hyvä, eri välineitä on joku <10 ja curioita varmaan 100 erilaista).
Suosittelen kuitenkin testaamaan mikäli yhtään joku vuoropohjainen koluaminen kiinnostaa, juuri näitä pelejä missä otetaan aina kolme askelta eteen/taakse ja toiset 2 päinvastaiseen suuntaan. Progressiota on siis pitkällä välillä, mutta toisinaan otetaan selkään tai vauhti hidastuu kun ryhmä ottaa "osumaa" tai jopa osa ryhmästä kuolee. Vähän kuin nämä uudet Xcomit mutta eri teemalla.
Prey yllättävän hyvä. Suosittelen sitä lisäriäkin(Mooncrash) kokeilemaan kunhan peruspeli läpi. Hieman erilainen tyyli.Pari tuntia vasta pelannut mutta Arkane Studion itseltäni väliin jäänyt Prey on kyllä onnistunut vanhemmaksi peliksi jo pariin kertaan vetämään WTF:n päälle.
Prey yllättävän hyvä. Suosittelen sitä lisäriäkin(Mooncrash) kokeilemaan kunhan peruspeli läpi. Hieman erilainen tyyli.
Totta. Mutta samaa pelin perustaa käyttävänä ei sitä voi paljon erilaiseksikaan sanoa. Toki se peruspeli on juonivetosempi mutta mekaniikka sama kummassakin periaatteessa.Kutsumalla tuota "hieman erilaiseksi" on aikamoista vähättelyä kun kyseessä on roguelite.
Vuonna 2017 julkaistu on "vanhempi peli"? Prey on kyllä loistava, mutta tuskin sille iästä mitään bonuspisteitä kannattaa antaa.Pari tuntia vasta pelannut mutta Arkane Studion itseltäni väliin jäänyt Prey on kyllä onnistunut vanhemmaksi peliksi jo pariin kertaan vetämään WTF:n päälle.
Vuonna 2017 julkaistu on "vanhempi peli"? Prey on kyllä loistava, mutta tuskin sille iästä mitään bonuspisteitä kannattaa antaa.
Kovin aggressiivisestihan nuo ei seuraa, joten aika pian sitä oppii juoksemaan niistä ohi uusintakierroilla. Pari kertaa pelannut, toisella kertaa huma skilleillä ja toisella kertaa alien skilleillä. Molemmilla joutu vähän erillä tavalla pelaamaan, mutta en kokenut mitenkää mahottoman vaikeana missää vaiheessa. Alieni vaati ehkä vähemmän edestakas juoksua kun ei ollut nii paljo tarvetta aseille ja tarvikkeille.Prey alkoi rasittaa aika pian. Phantomit respaa tyhjennettyihin paikkoihin entistä kovempina, peli ei varsinaisesti loista FPS-puolellaan ja turretit kestää vahinkoa: Ejjole. Haastavat pelit on jees mutta samojen mestojen läpi tekisi mieli seuraavalla kertaa juosta eikä joka kerta hiipiä Talos I:n aulassa kuin ensimmäisellä kerralla.
Kuulemma tää tästä muuttuu demigod-tason OP-juoksuksi kuin Doomia pelaisi joten sitä odotellessa...
Kerran pelasin ja en oo mikään ekspertti, mutta jotku skillit ja aseet oli enemmän "OP". Joten luulen että alkupuolen vaikeustaso riippuu vähän siitä minkä pelityylin valitsee. Yleensä ongelmiin on myös monta eri ratkaisua/reittiä kun asioita miettii.Kovin aggressiivisestihan nuo ei seuraa, joten aika pian sitä oppii juoksemaan niistä ohi uusintakierroilla. Pari kertaa pelannut, toisella kertaa huma skilleillä ja toisella kertaa alien skilleillä. Molemmilla joutu vähän erillä tavalla pelaamaan, mutta en kokenut mitenkää mahottoman vaikeana missää vaiheessa. Alieni vaati ehkä vähemmän edestakas juoksua kun ei ollut nii paljo tarvetta aseille ja tarvikkeille.
Kerran pelasin ja en oo mikään ekspertti, mutta jotku skillit ja aseet oli enemmän "OP". Joten luulen että alkupuolen vaikeustaso riippuu vähän siitä minkä pelityylin valitsee. Yleensä ongelmiin on myös monta eri ratkaisua/reittiä kun asioita miettii.
Njoo, muutama "op" skillihän tuossa oli ja tuolla ihmisellä oli enemmän tosiaan tuota backtrackailua just noiden turrettien yms. kanssa. Alienilla sit tais olla kaikenmaailman regeniä ja psi hyökkäystä yms. että aseet oli pitkälti turhia ja sitä keräs lähinnä niitä violetteja kuutioita antavia tavaroita.Pelihän ei ole varsinaisesti vaikea jos pelaa varman päälle, kantaa turretteja ympäriinsä, juoksee takaisin palvelusdroidin luokse parantamaan ja korjaamaan, parantelee itsensä ajan kanssa juoma-automaateilla jne. Menee vaan niin hitaaksi ettei jaksa.
Jos ei oo jo tuttu, kannattaa kattoa youtubesta NoClip dokumentti Preystä, valotti itselle vielä lisää noita erilaisia tapoja joita olin täysin missannu osan. Dokumenttia en ehkä suosittele muille jotka ei vielä peliä ole pelanneet, paitsi jos päättänyt ettei aio pelata loppuun.Njoo, muutama "op" skillihän tuossa oli ja tuolla ihmisellä oli enemmän tosiaan tuota backtrackailua just noiden turrettien yms. kanssa. Alienilla sit tais olla kaikenmaailman regeniä ja psi hyökkäystä yms. että aseet oli pitkälti turhia ja sitä keräs lähinnä niitä violetteja kuutioita antavia tavaroita.
Mukavintahan tuossa pelissä oli oikeastaan just se, että skilleillä ja kikkailemalla saatto päästä paikkoihin mihin kaikki eivät tajunneet että on mahollisuutta päästä ennen tiettyä vaihetta pelistä.
On kyl viimisen 5v ajalta yks omista lempipeleistäni ja tuo lisäri, vaikka erilainen olikin jätti myös todella mukavan fiiliksen.
Kaikki käänteet pohjustetaan, tarina on yllättävä mutta täysin looginen ja loistava dialogi kruunaa kaiken. Fantastista. Ainoastaan aivan lopusta on valittamista.Olet pelannut metsään sijoittuvaa selviytymispeliä muutaman tunnin, kunnes pääjuoni vie luolassa asuvan erakon luo. Erakko kertoo, että metsän puut kasvavat ylösalaisin lehdet maassa ja juuret taivaissa, ja pelaajan takana seuraa koko ajan hirvi, jonka askeleet voi kuulla ja josta näkee vilauksen jos kääntyy tarpeeksi nopeasti. Erakon höpinät kuulostavat absurdeilta, kai nyt olisit huomannut kuluneiden tuntien aikana? Palaat metsään ja toteat, että tilanne on täsmälleen kuten erakko sanoi. Ja on ollut pelin alusta asti. Miten voit olla näin sokea?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.