Uusi Trine on tulossa, joten päätin rykäistä kaikki sarjan edelliset pelit läpi. Pelasin ykköstä ja kakkosta vuosia sitten, mutta kolmonen ja nelonen oli ennestään tuntemattomia.
Trine
Ensimmäinen peli, jonka ostin Steamista. Grafiikat ovat kestäneet ajan hammasta hyvin, mutta tarina on lapsekkaampi ja geneerisempi kuin muistin. Musiikki on kaunista mutta sitä on liian vähän. Samoja pimputuksia saa kuulla uudestaan monta kertaa peräkkäin.
Tasohyppely ja pulmanratkonta on kivaa, mutta taistelussa ei ole oikein mitään mielenkiintoista. Sitä sietää vaihtelun ja tunnelmanluonnin vuoksi.
Jostain syystä "Enchanted Edition" -versiossa, jota pelasin, ei ollut suomenkielisiä tekstejä. Ne olisivat olleet nostalgian kannalta tärkeitä.
Trine 2
Kaikki on vähän paremmin. Pulmissa on muutakin kuin fysiikkatemppuilua ja grafiikka on kauniimpaa, joskaan ei räjäytä päätä samaan tapaan kuin aikoinaan. Taistelu on todellista pakkopullaa, pomoja lukuunottamatta. Pääpelin ja Goblin Menace -lisärin loppubosset olivat yllättävän hyviä, paino sanalla
yllättävän. Ne olivat ainoat taistelut joista pidin. Muuten voihkaisin aina kun hiisiä alkoi hypellä ruudulle.
Tarina on edelleen hyvin simppeli, mutta enemmän oikean sadun kaltainen kuin ykkösen "sankari matkaa tuhoamaan demoniruhtinaan" -puuroa. Kahdella tärkeällä hahmolla, Isabelilla ja Rosabelilla, on liian samanlainen nimi. Ne menivät jatkuvasti minulta sekaisin. En osaisi aseella uhattunakaan sanoa, oliko Rosabel nyt se hyvä vai paha prinsessa. Pääpeli on suomennettu, mutta Goblin Menacea ei. Kieli vaihtuu kesken välinäytöksen.
Hiekkamadon vatsaan sijoittuva osuus ansaitsisi jonkun palkinnon. Historian ällöttävin kenttä lastenpelissä.
Trine 3: The Artifacts of Power
Kolmas osa, kolmas ulottuvuus. Maailma on nyt kolmiulotteinen myös pelillisesti eikä vain graafisesti. Idea ei ole surkea ja arvostan että pelissä on kokeiltu uutta, mutta toteutus jättää toivomisen varaa. Kameraa ei voi kääntää itse, joten välillä on todella vaikea hahmottaa missä esineet ja hahmot ovat syvyyssuunnassa. Putoilin rotkoihin jatkuvasti. Bugejakin on paljon.
Velho ja varas kärsivät kolmedeestä pahasti. Laatikon (yksikössä!) levitointi on epätarkkaa ja kömpelöä hommaa, tarttumakoukku taas hirveä viritelmä. Koukku tarraa enää erillisiin metallirenkaisiin kaikkien puupintojen sijaan, ja heilunta on kauhean tuntuista kun akseleita on kaksi. Nerffattu velho ja varas tekevät "luovasta" pulmanratkaisusta vaikeaa, kun enää ei voi rakentaa laatikkotornia koko puzzlen ohi tai ninjata eteenpäin taidokkaalla köysitempulla. Ritari taas on pulmissa yhtä hyödytön tomppeli kuin ennenkin.
Jonkin verran voi silti soveltaa. Tässä olisi selvästi pitänyt laskea sillan yläpää vasemmalla oleviin koukkuihin, mutta pulma kai bugasi. En saanut puupölkkyä hievahtamaan vaikka miten kiskoin. Tein sitten laatikon, taiteilin sen toiselle puolelle kiertämällä kentän rajojen ulkopuolelta, ja painoin sillan lommolle. Syntyneestä raosta pääsi sitten livahtamaan eteenpäin.
Hyviä ideoita on. Kuolleiden hahmojen elvyttäminen toimii fiksummin kuin ennen ja taistelu on, kummallista kyllä, sarjan parasta. Kolmas ulottuvuus antaa rutkasti lisää liikkumavaraa ja vaihtoehtoja taiston tuiskeessa. Hahmonkehityksen ja kykypuiden poistaminen oli myös mielestäni oikea ratkaisu.
Tarinakin
olisi voinut olla sarjan paras. Siinä syvennetään maailman taustatarinaa ja vastataan vanhoihin kysymyksiin tavalla, joka parantaa myös ensimmäisten pelien tarinoita. Kuka Sarek oli? Miksi Trinellä vaikuttaa olevan oma tahto? Tuoko suuri voima mukanaan suuren vastuun?
Ikävä kyllä tarina jää kesken. Siis ihan kirjaimellisesti kesken, en puhu nyt mistään "olikohan se pahis sittenkään oikeasti kuollut, hehheh" -jatko-osabaittauksesta. Perinteisessä tarinan kaaressa on kolme näytöstä. Trine 3:ssa on oikein hyvä ensimmäinen näytös, mutta loput kaksi unohtuivat. Ihan kuin Tolkien olisi kirjoittanut Sormuksen Ritarit ja jäänyt sitten tyytyväisenä eläkkeelle. Myös pelin pituus (tai siis sen puute) kielii keskeneräisyydestä.
Todella iso läpäisyprosentti tämäntyyppiselle saavutukselle. Oma pelikello ei ehtinyt lyödä kuutta tuntia, kun sain sen.
Trine 4: The Nightmare Prince
Pelisarja palaa vahvuuksiinsa. Trine 4 on taas hyvin perinteinen peli 2D-maailmoineen ja kykypuineen. Kolmosesta on säästetty hyvät ideat, kuten hahmojen elvytys kentällä ja köyden kiinnittäminen esineisiin. Kontrollit on hyvin särmät ja ohjaustuntuma sarjan parasta, samoin pulmat. Improvisointivaraa tuntuu olevan vähemmän kuin ennen, mutta pähkinät on kauttaaltaan kekseliäitä ja hauskoja ratkaista.
Grafiikka on sarjakuvamaista ja siistimpää, jotenkin terävämpää kuin ennen. Tulee mieleen siirtymä Civilization 5:stä 6:een. Ymmärrän jos joku pitää edellisosien realistisemmasta otteesta enemmän, mutta minulle Trine 4 oli oikeaa audiovisuaalista herkkua.
Olisin halunnut tästä taustakuvan, mutten saanut tutoriaalilaatikkoa pois millään ilveellä.
Taistelut... No, ne on samaa tuubaa edelleen. Vihollisista haluaa vain päästä mahdollisimman äkkiä eroon, että voi taas rentoutua pulmien ja kauniiden maisemien äärellä. Mäiskinnät on sentään armollisen lyhyitä ja ne saa yleensä maaliin minuutissa. Kaipa se on plussaa.
Tarina on peruskauraa, joka ei oikein innoita kehumaan eikä haukkumaan. Velhoprinssin painajaiset heräävät eloon ja aiheuttavat ongelmia. Vitsit on hauskempia kuin ennen, tosin rima on aika matala. Tykkäsin eniten sankareiden omista pomotaisteluista, jotka kuvasivat heidän pahimpia pelkojaan. Velhon, varkaan ja ritarin hahmoja saatiin syvennettyä yllättävän hienovaraisesti.
Trine 3:ssa aloitettu tarina heitetään roskiin, tottakai. Harmi, koska olisin oikeasti halunnut nähdä minne se vei. Ainoa jatko mitä nelonen tarjoaa on
easter egg, jossa voivotellaan että "koira söi" Trine 3:n käsikirjoituksen loppuosan. Myönnän että naurahdin.