Epicin ilmaispelit osa 27 - ja tuhannes viesti!
Submerged: Hidden Depths
Tykkäätkö Ubisoft-markkereiden keräämisestä pelien kartoilta? Ai että rakastat sitä? No tässä olisi peli, jossa ei tehdä mitään muuta kuin sitä.
Veli ja sisko yrittävät pelastaa veden valtaaman kaupungin rauniot mutanttikasvilta. Pelin nimestä huolimatta veden
alle ei mennä missään vaiheessa, vaan seilataan veneellä rauniosta toiseen. Kartta on ripoteltu täyteen esineitä, jotka voi kerätä haluamassaan järjestyksessä. Kaikkialle pääsee alusta asti, mitään kykyjä ei availla tai avaimia keräillä.
Pelissä ei tosiaan tehdä oikein muuta kuin keräillään niitä esineitä. Isommat rauniot näyttävät Tomb Raiderin bonushaudoilta, mutta pulmapelinä Submerged on aivokuollut. Käytännössä kaikki "puzzlet" ratkeavat sillä, että tekee ainoan asian, joka on kullakin hetkellä mahdollista tehdä. Jännitystäkään on turha hakea. Ympäristö vaikuttaa aika vaaralliselta ja puolivälissä kuvioihin tulee yllättävän pelottava merihirviö, mutta kuolla ei voi millään ilveellä.
Submerged ei vaadi pelaajalta mitään, jos ei nyt annakaan. Maisemat ovat kivoja. Tämä on kai tarkoitettu välipalachillailuun "oikeiden" pelien välissä, ja sillä asenteella se onkin mukiinmenevää viihdettä.
Shadow of the Tomb Raider
Jokainen mokaa joskus. Maailman hienovaraisin arkeologi, Lara "Murskauspallo" Croft, tekee sen minkä yleensä ja vohkii mayatemppelin muinaisaarteen paikaltaan tarkistamatta ansoja. Tällä kertaa palkinnon nappaaminen ei vain laukaisekaan vierivää kivipalloa, vaan maailmanlopun. Tsunami hävittää lähikylät maan tasalle ja pahempaa on tulossa, ellei pöllittyä tikaria palauteta lippaaseen, joka on teillä tietymättömillä.
Oho.
Alun juonikoukku on oikeasti mielenkiintoinen - tai voisi olla. Säätiedotus lupailee koko planeetan loppua, joten voidaan olettaa että Laran käynnistämät katastrofit ovat globaalia mittaluokkaa. Pelkästään alun tsunami on saattanut pyyhkäistä kaikki maailman rannikkokaupungit tuusan nuuskaksi ja tappaa
satoja miljoonia ihmisiä! Vahingollehan ei mitään voi, mutta normaali ihminen luultavasti menisi Laran tilanteessa järjiltään tai tekisi itsemurhan. Täydellistä psykopaattia möhläys ei varmaan paljoa hetkauttaisi. Kumpaa Lara on lähempänä? Miten sankarimme aikoo selvitä syyllisyytensä kanssa?
Kuten arvata saattaa, peli unohtaa koko jutun. Laran vahinkomassamurha kuitataan yhdellä itkukohtauksella ja DLC-painajaisella, ja lopussa jo hymyilyttää. Tuhon todellista skaalaa ei kerrota missään vaiheessa ja varmistetut kuolonuhrit jäävät muutamaan tuhanteen, koska ulkomaailmasta ei tihku koko pelin aikana mitään tietoja. Minusta on silti hauska ajatella, että Lara onnistui rikkomaan kaikki Tsingis-kaanin, Mao Zedongin ja Hitlerin ennätykset siirtämällä yhden muinaisjäänteen paikaltaan.
Pelinä Shadow on pääosin samaa kamaa kuin trilogian edellisosat: laadukas ja sujuva AAA-toimintaseikkailu, liikaa huonoja välinäytöksiä, DLC-arsenaali rikkoo tasapainon, peli on nätti kuin sika pienenä. Parannuksia löytyy. QTE-takaa-ajot on pitkälti korvattu ryöminnöillä, joissa änkeydytään ahtaisiin kallionkoloihin ja yleensä vielä veden alla. Klaustrofobiset kohtaukset ovat oikeasti aika tukalia ja ahdistavia, joten ainakin ne onnistuvat herättämään muitakin tunteita kuin myötähäpeää.
Tarina ja pelimekaniikat ovat taas
hassussa ristiriidassa.
Lara kunnioittaa viidakossa asuvia mayojen perillisiä ja heidän kulttuuriaan. Hän auttaa alkuasukkaita taistelemaan pahaa jättiyhtiötä vastaan, joka riistää alueen luonnonvaroja.
Pelaajaa taas kannustetaan varastamaan intiaanien kylästä kaikki, mikä irti lähtee. Juoni ja välinäytökset ovat taas pientä reikää täynnä, mutta en tällä kertaa jaksanut tehdä muistiinpanoja. Ehkä olisi pitänyt. Perstuntumani on, että listasta olisi tullut viisi kertaa pidempi kuin viimeksi.
Traagista kyllä, Tomb Raider -trilogia voisi olla mestariteos, jos tarina olisi hyvä - ja lähes kaikki tarinaan liittyvät puutteet ratkeaisivat, jos sarja ei ottaisi itseään niin vakavasti. Yliampuvat yliluonnolliset elementit, Hollywood-pöljäilyt tai edes juoniaukot eivät olisi mikään ongelma, jos tämä olisi kevytmielinen höntsäseikkailu Indiana Jonesin tai Broken Swordin (tai vaikka hemmetti Disneyn) tyyliin. On suuri menetys, että Crystal Dynamics päätti mieluummin tehdä synkän, verisen ja likaisen draaman.
Rise of the Tomb Raider
...
Lopputekstien jälkeisessä kohtauksessa Lara ja Ana nilkuttavat jäätiköllä poispäin kaupungista. Trinityn sala-ampuja pistää Anan hengiltä ja kysyy radiolla ohjeita Laran suhteen. Snipun pomo käskee häntä olemaan ampumatta! Trinityllä olisi täydellinen tilaisuus saada pahin vihollisensa pois päiviltä, eikä se tee sitä! Tälle olisi parempi olla todella hyvä selitys Shadow of Tomb Raiderissa.
Arvatkaa oliko?