Eli esitätkö vieläkin ettei mitään geopoliittista riskiä ole pakottaa all-in sähköautoihin?
Niin siis missä vaiheessa olen muka väittänyt, että mitään riskiä ei olisi? Olen kyllä useaan otteeseen sanonut, että siellä on se riski ja sen takia on tärkeää, että firmat kuten Volkswagen investoi siihen eurooppalaiseen akkutuotantoon (ja muutenkin Kiinan ulkopuoliseen).
Se mitä mä sanoin, on että tuota riskiä liioitellaan. Kuten sä olet tehnyt tässä keskustelussa useaan otteseen:
Suurelta osin akkutuotanto Euroopassa tapahtuu yhteistyössä kiinalaisten kanssa, käyttämällä heidän teknologiaansa.
Esim. tuosta sun uusimmasta lainauksesta nähdään, että 75% Euroopan akkutehtaista on korealaisten, ei kiinalaisten, yritysten omistamia. Eli sun aiempi väite oli yksinkertaisesti väärin.
Eli se riski on, mutta se vastaus siihen riskiin ei ole mikään passiivisuus, vaan se, että laitetaan vielä enemmän paukkuja tuohon sähköautoteollisuuteen. Koska muuten lopputulos on se, että 5-10 vuoden kuluttua kiinalaiset valtaavat nuo markkinat täysin. Jolloin se riski todellakin realisoituu.
Unohtamatta epäreiluja kilpailukäytänteitä, millä on ennenkin pyritty dumppaamaan niin paljon halpaa tavaraa markkinalle ettei sääntöpohjaisella systeemillä toimivat yritykset yksinkertaisesti voi kilpailla sitä vastaan. Nythän tilanne on ajettu siihen, että Kiinassa on valtava ylituotanto niistä komponenteista ja akuista, mitä he haluavat dumpata muun maailman markkinalle ja meillä mietitään että siitä on tulossa uusi samanlainen hölmöntölväys kuin ryssäenergiaan hirttäytyminen aikanaan oli. Siitä huolimatta vihreällä politiikalla yritettiin ajaa all-in sähköautoihin, mikä sotki markkinan aikalailla täysin tilanteessa, missä kehittyneemmätkin sähköautot pääosin jättivät aika paljon toivomisen varaa, mutta ihmiset eivät enää uskaltaneet hankkia hirveästi mitään autoja koska poliittinen riski kustannusten tarkoituksellisesta nostosta sietämättömälle tasolle oli niin suuri, että oli vähäsen hankala arvioida mitä ylipäätään kannattaa hankkia. Se vei eurooppalaisilta autonvalmistajilta tuloja, mikä aiheutti hankaluuksia investointeihin.
Sähköautojen "all-in" dedis on 2035. Eli tässä on kyllä vielä 10 vuotta aikaa saada ne sähköautot viimeisteltyä.
Ekat sähköautot ovat olleet kaukana täydellisestä. Mutta noin se teknologian kehitys tapahtuu, se on inkrementaalista. Ei me voida odottaa 20 vuotta ja sitten yht'äkkiä Volkkarilla on maagisesti täydellinen sähköauto ilman mitään kehitysaskelia. Vaan siinä tarvitaan nuo askeleet jotta päästään siihen lopputulokseen.
Se markkinaosuus on tullut pääosin kyllä vuokrafirmojen kautta, esim. BYD ei ole Saksassa myynyt kuin murusia yksityisille kuluttajille. Toki on sitten Volvo, mikä on vahva brändi minkä kiinalaiset ostivat, sillä menee toki paremmin.
Niin mitä sitten? Markkinaosuutta se on silti. Eurooppalaiset kuluttajat ovat toki epäileviä vielä kiinalaisia autoja kohtaan (kuten olivat myös aiemmin korealaisia ja japanilaisiakin autoja kohtaan), mutta tuo tulee muuttumaan sitä mukaa, kun näkevät, että kyllä ne kiinalaiset autot ovat laadukkaita.
Taisi olla, että BYD onnistui jo ohittamaan Teslan Euroopassa.
Ei meillä ole ollut siinä leikissä paljoa mahdollisuuksia, koska tuotanto on vuosien mittaan globalisaation nimissä ulkoistettu muualle ja meidän kustannustasomme on niin paljon isompi, että tänne on vaikea pystyttää kannattavia tehtaita aloille, mitkä nojaavat matalakatteisin valtaviin volyymeihin ja missä pitää kilpailla koko Kiinan valtion sääntöjen vastaisten tukien kanssa.
Tämä on nyt taas tätä "yhyyy, kaikki on paskaa paitsi kusi, miksi edes yrittää" argumentaatiota. Joka ei edes päde autoteollisuuteen, kerta eurooppalainen autoteollisuus pärjäsi erittäin hyvin niin Euroopassa kuin sen ulkopuolellakin. Paitsi nyt ovat jäämässä jälkeen, koska nukkuivat sähköautojen kehityksen kanssa.