• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Tuon voi yrittää laskea vaikka Volkswagen Golffilla Volkswagen Suomi

VW Golf maksaa hinnat alkaen ~24k€ (22 ilman autoveroa)
VW ID.3 maksaa hinnat alkaen ~38k€ (about sama ilman autoveroa)

Mikkoselta voisi kysyä, miten tuon vastaavan sähköauton kustannukset ovat 7k€ vuodessa pienemmät kuin sähköauton.

Toki tuo on vihreille vain järjestelykysymys.
Tietty jos järjestelykysymys on se, että eri ihmiset ajaa eri määrän vuodessa. Johonkinhan sitä pitää verrata kuitenkin jokatapauksessa.
 


Mikkonen ei ainakaan ollut luokkansa priimus matematiikan tai taloustaidon tunneilla. Tässä olisi taas yksi hyvä tilaisuus toimittajalle grillata ministeriä oikein kunnolla. Harmi vaan että suomessa ei Hannu Karpon jäljissä ole kunnollisia, häijyjä toimittajia löytynyt.

Saisikohan tuohon Mikkosen lupaamaan takaisinmaksuaikaan valtiontakauksen? Eli jos ei auto maksakaan itseään takaisin, niin sitten valtio korvaa erotuksen.
Virheet ne vaan jaksaa aina yllättää... Negatiivisesti :sori:

Mietityttää vaan, että jos joku on ihan oikeesti noin saatanan tyhmä kuin tuo Mikkonen vaikuttaisi olevan, niin kenen perkeleen idea oli tehdä siitä ministeri?
 
Lisäät vaan ajokilometrejä riittävästi.
Joo no käytetään valmistajan lukuja.

ID3: 16kWh/100km (noussee matka-ajossa)
Golf: 5,2l/100km (tippunee matka-ajossa)

Bensan hinta 1,4€/l
Sähkön lataus maantiellä (näillä kilsoilla mahdotonta latailla aina kotona): ~30c/kWh

Sähköllä tulee 2,5€/100km halvemmaksi ajaa -> 280000km/vuosi kun ajaa sähköllä niin ollaan jo tasoissa. En tiedä onko edes teoriassa mahdollista ajaa ID3:lla niin paljon.
 
Kyllä tässä vihreät koettelee keskustaa oikein kunnolla näiden polttoaine hinnan korotus puheilla. Katsotaan kauanko keskustan kantti kestää pysyä hallituksessa. Haavisto case taisi olla jo sen verran kova pala, että voi olla keskustan narusta on löysät kohta käytetty. Harmi vaan, että hallitus siirtää nämä päätökset kuntavaalien jälkeiseen aikaan. Olisi saatu vähän lisä säpinää kuntavaali keskusteluihin jos olisivat saaneet tämän aikaiseksi ennen kuntavaaleja.
 
Joo no käytetään valmistajan lukuja.

ID3: 16kWh/100km (noussee matka-ajossa)
Golf: 5,2l/100km (tippunee matka-ajossa)

Bensan hinta 1,4€/l
Sähkön lataus maantiellä (näillä kilsoilla mahdotonta latailla aina kotona): ~30c/kWh

Sähköllä tulee 2,5€/100km halvemmaksi ajaa -> 280000km/vuosi kun ajaa sähköllä niin ollaan jo tasoissa. En tiedä onko edes teoriassa mahdollista ajaa ID3:lla niin paljon.

Pah, nostetaan bensan litrahinta riittävän korkealle, niin riittää pienemmätkin kilometrit. 14e / litra, niin riittää jo 28000km.
 
Pah, nostetaan bensan litrahinta riittävän korkealle, niin riittää pienemmätkin kilometrit. 14e / litra, niin riittää jo 28000km.

Näin saataisiin se haja-asutusseudun autoilukin vähenemään. Ei kymmenet sentit merkkaa mitään, kun ne perkeleet yhä käyvät töissä ja ruokakaupassa. 10 Euron korotuksen vaan niin johan alkaa vaikuttamaan.
 
Näin saataisiin se haja-asutusseudun autoilukin vähenemään. Ei kymmenet sentit merkkaa mitään, kun ne perkeleet yhä käyvät töissä ja ruokakaupassa. 10 Euron korotuksen vaan niin johan alkaa vaikuttamaan.
Just näin! Sit ei tulis enää kuin tuttuja vastaan tuolla maanteillä. Kannatan!
 
Joo no käytetään valmistajan lukuja.

ID3: 16kWh/100km (noussee matka-ajossa)
Golf: 5,2l/100km (tippunee matka-ajossa)

Bensan hinta 1,4€/l
Sähkön lataus maantiellä (näillä kilsoilla mahdotonta latailla aina kotona): ~30c/kWh

Sähköllä tulee 2,5€/100km halvemmaksi ajaa -> 280000km/vuosi kun ajaa sähköllä niin ollaan jo tasoissa. En tiedä onko edes teoriassa mahdollista ajaa ID3:lla niin paljon.
Ja ne akut menee vaihtoon aika piankin, joten lisäkustannuksia on tiedossa. Sähköauto ei ole kilpailukykyinen tai ympäristöystävällinen edes henkilöautona. Rekat, junat, lentokoneet jne. eivät tule toimimaan sähköllä nykyteknologialla ikinä.
 
Tuon voi yrittää laskea vaikka Volkswagen Golffilla Volkswagen Suomi

VW Golf maksaa hinnat alkaen ~24k€ (22 ilman autoveroa)
VW ID.3 maksaa hinnat alkaen ~38k€ (about sama ilman autoveroa)

Mikkoselta voisi kysyä, miten tuon vastaavan sähköauton kustannukset ovat 7k€ vuodessa pienemmät kuin sähköauton.

Toki tuo on vihreille vain järjestelykysymys.

Tosin tässä on vähän apples to oranges vertailua.
Jos katsot miten se ID.3 on varusteltu verrattuna siihen hinnat alkaen Golffiin, ottaen mukaan esim. suorituskyvyn, niin nähdään aika nopeasti että tuo hinnat alkaen Golf ei ole se oikea vertailupiste vaan se oikea vertailupiste löytyy sieltä mikä maksaa yli 30 000e.
 
Ja ne akut menee vaihtoon aika piankin, joten lisäkustannuksia on tiedossa. Sähköauto ei ole kilpailukykyinen tai ympäristöystävällinen edes henkilöautona. Rekat, junat, lentokoneet jne. eivät tule toimimaan sähköllä nykyteknologialla ikinä.

Ööö.... tota... okei?

Olet vissiin missannut sen että Suomessa taitaa nykyään olla ainakin matkustajajunat täysin sähköistetyt.

*edit*
Korjausta, taitaa vielä löytyä muutama lyhyt rautatien pätkä mitä ei ole sähköistetty ja niissä joudutaan vielä käyttään diesel-vetureita.
 
Viimeksi muokattu:
Junat on tosiaan pitkälti sähköistettyjä Suomessa ja maailmalla. Lentokoneiden (etenkin rahti ja matkustus) ja rekkojen suhteen aiempi Kekkeruusin kommentti oli kyllä oikeassa. Noiden sähköistymistä saadaan kyllä tovi odottaa, ei ole nykyteknologioilla oikein vielä näköpiirissä.
 
Junat on tosiaan pitkälti sähköistettyjä Suomessa ja maailmalla. Lentokoneiden (etenkin rahti ja matkustus) ja rekkojen suhteen aiempi kommentti oli kyllä oikeassa. Noiden sähköistymistä saadaan kyllä tovi odottaa, ei ole nykyteknologioilla oikein vielä näköpiirissä.

Lentokoneiden kohdalla voi olla totta. Rekkojen kohdalla en olisi niinkään varma.
 
Eli dieselvetureita ei ole? :confused:

Se että dieselvetureita käytetään vielä niillä muutamilla ratapätkillä joita ei ole sähköistetty on pikkasen eri asia kuin että "junat eivät tule toimimaan sähköllä nykyteknologialla ikinä."
Valtaosa kaikista Suomen rataosuuksista on sähköistetty ja niillä käytetään ensisijaisesti sähkövetureita.
 
Tosin tässä on vähän apples to oranges vertailua.
Jos katsot miten se ID.3 on varusteltu verrattuna siihen hinnat alkaen Golffiin, ottaen mukaan esim. suorituskyvyn, niin nähdään aika nopeasti että tuo hinnat alkaen Golf ei ole se oikea vertailupiste vaan se oikea vertailupiste löytyy sieltä mikä maksaa yli 30 000e.
Voit vapaasti laskea uudelleen sillä samalla tavalla varustellulla ID.3:lla.
 
Lentokoneiden kohdalla voi olla totta. Rekkojen kohdalla en olisi niinkään varma.
Rekoissa on vähän sama ongelma kuin lentokoneissa. Akusta pitäisi saada aika jytky että rahti kulkisi ja toimintasäde riittäisi + latauksen viiveet kuljetukselle. Teoriassa sähkörekka on kuitenkin paljon lähempänä kuin sähköinen rahtilentokone. Taisi jokin konseptitason sähkörekka hiljattain olla lehdissäkin.

Lisäys: tämähän se olikin. Ei tuosta tosin laajamittaiseen rahtikäyttöön vieä ole.

 
Rekoissa on vähän sama ongelma kuin lentokoneissa. Akusta pitäisi saada aika jytky että rahti kulkisi ja toimintasäde riittäisi + latauksen viiveet kuljetukselle. Teoriassa sähkörekka on kuitenkin paljon lähempänä kuin sähköinen rahtilentokone. Taisi jokin konseptitason sähkörekka hiljattain olla lehdissäkin.
Juuei. Jo sähköisissä henkilöautoissa akkujen massa on naurettava auton massaan nähden. Rekoissa tuo kertaantuisi sellaiselle tasolle, että rekka kuljettaisi varmasti yhtä paljon akkuja kuin lastia. Toisin kuin nestemäistä polttoainetta käyttämällä.

Tämä vielä pahenee kun puhutaan lentävistä laitteista, joiden pitää vielä tapella painovoimaa vastaan.
 
Rekoissa on vähän sama ongelma kuin lentokoneissa. Akusta pitäisi saada aika jytky että rahti kulkisi ja toimintasäde riittäisi + latauksen viiveet kuljetukselle. Teoriassa sähkörekka on kuitenkin paljon lähempänä kuin sähköinen rahtilentokone. Taisi jokin konseptitason sähkörekka hiljattain olla lehdissäkin.

Ei oikeastaan, lentokone tarvii paljon enemmän energiaa liikkumiseen kuin rekka suhteessa painoonsa. Ainakin niillä nopeuksilla millä lentokoneet lentävät.

Rekkojen kohdalla ongelma on enemmänkin infra, tarvitaan perkeleesti niitä latauspisteitä mutta muuten se toimisi. Etenkin jos rekkakuski noudattaa lakisäänteisiä lepotaukoja. Siis olettaen että esim. Tesla Semi tulee tekemään mitä Tesla lupaa.
 
Wikipedia tietää kertoa, että BYD 8TT sähkörekka on ollut jo tovin myynniss ja Tesla Semin lisäksi myös Freightliner eCascadian pitäs mennä tänä vuonna tuotantoon. Ruotsissahan on kokeiltu myös teiden sähköistämistä rekoille.
Nämä on kuitenkin vielä pitkälti ns. kaupunkirekkoja. Sinänsä pitemmällä nuo ovat kuin mitä luulin, mutta soveltuvat toistaiseksi lähinnä kaupunkien jakelutoimituksiin. Latauspiste infran puutteet tulevat kuitenkin pitämään nuo poissa pitkän matkan rahdista vielä tovin kuten yllä vähän vihjailtiin.

Lisäys: Sähkörahtilaivoja ei taida vielä mikään taho rakennella myöskään. Joitain lyhyen matkan aluksia matkustajaliikenteeseen taitaa sähköllä toimivina olla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikeastaan, lentokone tarvii paljon enemmän energiaa liikkumiseen kuin rekka suhteessa painoonsa. Ainakin niillä nopeuksilla millä lentokoneet lentävät.

Rekkojen kohdalla ongelma on enemmänkin infra, tarvitaan perkeleesti niitä latauspisteitä mutta muuten se toimisi. Etenkin jos rekkakuski noudattaa lakisäänteisiä lepotaukoja. Siis olettaen että esim. Tesla Semi tulee tekemään mitä Tesla lupaa.
Jos muistan SKAL:in pitämän esitelmän oikein, niin heidän mielestä raskas liikenne ei sähköisty vielä pitkään aikaan näillä akkutekniikoilla. Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot ovat sähköistämisen piirissä, mutta nämä ovat luokkaa prosentti koko pyörillä kulkevan logistiikan päästöistä. Diesel on edelleen se juttu ja tulee olemaan pitkään. Tässäkin voitaisiin tulla vastaan ja biodieselin käyttöä edistää luomalla ammattipolttoaineelle oma veroluokka, jossa suosittaisiin tuota jätteistä ja muista tehtyä biodieseliä.

Toisaalta tämä sama hallitus myös lopetti parafiinisen dieselin verotuen, joten päästövähennystavoitteisiin sopii suhtautua varauksella.
 
Nämä on kuitenkin vielä pitkälti ns. kaupunkirekkoja. Sinänsä pitemmällä nuo ovat kuin mitä luulin, mutta soveltuvat toistaiseksi lähinnä kaupunkien jakelutoimituksiin. Latauspiste infran puutteet tulevat kuitenkin pitämään nuo poissa pitkän matkan rahdista vielä tovin kuten yllä vähän vihjailtiin.

Lisäys: Sähkörahtilaivoja ei taida vielä mikään taho rakennella myöskään. Joitain lyhyen matkan aluksia matkustajaliikenteeseen taitaa sähköllä toimivina olla.

Jos muistan SKAL:in pitämän esitelmän oikein, niin heidän mielestä raskas liikenne ei sähköisty vielä pitkään aikaan näillä akkutekniikoilla. Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot ovat sähköistämisen piirissä, mutta nämä ovat luokkaa prosentti koko pyörillä kulkevan logistiikan päästöistä. Diesel on edelleen se juttu ja tulee olemaan pitkään. Tässäkin voitaisiin tulla vastaan ja biodieselin käyttöä edistää luomalla ammattipolttoaineelle oma veroluokka, jossa suosittaisiin tuota jätteistä ja muista tehtyä biodieseliä.

Toisaalta tämä sama hallitus myös lopetti parafiinisen dieselin verotuen, joten päästövähennystavoitteisiin sopii suhtautua varauksella.

Tesla Semille kantamaksi luvataan halvemmassa mallissa about 500km, kalliimmassa 800km. Puolen tunnin latauksella saadaan akut 80%:aan. Toki tuo lataus vaatii sen että käytössä on Teslan "Megacharger".
Mutta jos otetaan huomioon että rekkakuskit voi ajaa sen mitä, max about 400km ennen kuin täytyy pitää se 45 minuutin tauko niin sanosin että rajoittavaksi tekijäksi tulee pitkilläkin matkoilla se latausinfra, ei akkuteknologia.

Tämä siis olettaen että Teslan lupaukset pitää.
 
Tesla Semille kantamaksi luvataan halvemmassa mallissa about 500km, kalliimmassa 800km. Puolen tunnin latauksella saadaan akut 80%:aan. Toki tuo lataus vaatii sen että käytössä on Teslan "Megacharger".
Mutta jos otetaan huomioon että rekkakuskit voi ajaa sen mitä, max about 400km ennen kuin täytyy pitää se 45 minuutin tauko niin sanosin että rajoittavaksi tekijäksi tulee se latausinfra, ei akkuteknologia.

Tämä siis olettaen että Teslan lupaukset pitää.
Sähköautoille luvataan kaikkea ja lukemat varmasti toimivat Kalifornian lämmössä. Mitenköhän tuo 500km toimii Suomessa, jossa etelässäkin mentiin eilen yli -20 astetta? Normaali akkukin on kovilla, niin miten täyssähköauto näillä Suomen pakkaskeleillä pärjää?

En toki vastusta sähköistämistä, mutta sen pitää myös toimia ja olla toimintavarma kaikissa tilanteissa. Täystankillinen dieselrekka toimii Utsjoen -40 talvikelillä upeasti ja pitkään, mutta epäilen että Tesla ei pitkälle pötki.
 
Sähköautoille luvataan kaikkea ja lukemat varmasti toimivat Kalifornian lämmössä. Mitenköhän tuo 500km toimii Suomessa, jossa etelässäkin mentiin eilen yli -20 astetta? Normaali akkukin on kovilla, niin miten täyssähköauto näillä Suomen pakkaskeleillä pärjää?

En toki vastusta sähköistämistä, mutta sen pitää myös toimia ja olla toimintavarma kaikissa tilanteissa. Täystankillinen dieselrekka toimii Utsjoen -40 talvikelillä upeasti ja pitkään, mutta epäilen että Tesla ei pitkälle pötki.
Ei Tesla Semistä kyse, mutta upeaakin upeampi syssoppimme on asiaa penarinsa kanssa tarkastellut, sekä tehnyt seuraavia havaintoja

 
Sähköautoille luvataan kaikkea ja lukemat varmasti toimivat Kalifornian lämmössä. Mitenköhän tuo 500km toimii Suomessa, jossa etelässäkin mentiin eilen yli -20 astetta? Normaali akkukin on kovilla, niin miten täyssähköauto näillä Suomen pakkaskeleillä pärjää?

En toki vastusta sähköistämistä, mutta sen pitää myös toimia ja olla toimintavarma kaikissa tilanteissa. Täystankillinen dieselrekka toimii Utsjoen -40 talvikelillä upeasti ja pitkään, mutta epäilen että Tesla ei pitkälle pötki.

Joo mutta läheskään jokaisen suomalaisen rekan ei tarvi toimia siellä Utsjoen -40 talvikelillä sillä 800km kantamalla. Vaikka se pakkanen söisi sen kantaman puoleen niin se on silti se 400km.
Eli siis merkittävä osa ihan Suomenkin rekkaliikenteestä voi sähköistyä ihan tuolla Tesla Semin tasoisella teknologialla.
 
Kyllä tässä vihreät koettelee keskustaa oikein kunnolla näiden polttoaine hinnan korotus puheilla. Katsotaan kauanko keskustan kantti kestää pysyä hallituksessa. Haavisto case taisi olla jo sen verran kova pala, että voi olla keskustan narusta on löysät kohta käytetty. Harmi vaan, että hallitus siirtää nämä päätökset kuntavaalien jälkeiseen aikaan. Olisi saatu vähän lisä säpinää kuntavaali keskusteluihin jos olisivat saaneet tämän aikaiseksi ennen kuntavaaleja.
Pää tarkoitus on nimenomaan että veron korotukset eivät sotke keskustan ja vihreitten kuntavaaleja,jos totuus(verot nousee ja reilusti) olisi selvillä ennen vaaleja niin kyyti olisi kylmää.
 
Joo mutta läheskään jokaisen suomalaisen rekan ei tarvi toimia siellä Utsjoen -40 talvikelillä sillä 800km kantamalla. Vaikka se pakkanen söisi sen kantaman puoleen niin se on silti se 400km.
Eli siis merkittävä osa ihan Suomenkin rekkaliikenteestä voi sähköistyä ihan tuolla Tesla Semin tasoisella teknologialla.
Tesla Semi on edelleen kevytkuorma-auto (normi kuorma-auto, korjaus) ja suurin osa suomen rahdista kulkee täysperävaunuissa, koska se on kustannustehokkainta kuljettaa iso määrä kerralla. Voidaan toki siirtyä sähköön, mutta logistiikan hinnat nousevat samalla ja paljon. Tästä toki päästäänkin siihen suurimpaan ongelmaan, että tämä kaikki ilmastosäätö tulee maksamaan ja paljon juuri meille kuluttajille. Toisille sillä ei ole väliä, mutta suurimmalle osalle on.

Ei Tesla Semistä kyse, mutta upeaakin upeampi syssoppimme on asiaa penarinsa kanssa tarkastellut, sekä tehnyt seuraavia havaintoja


Pärjäähän tuolla jossain kaupungissa, mutta muuten onkin sitten pulassa. Kannattava sijoitus. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tesla Semi on edelleen kevytkuorma-auto ja suurin osa suomen rahdista kulkee täysperävaunuissa, koska se on kustannustehokkainta kuljettaa iso määrä kerralla. Voidaan toki siirtyä sähköön, mutta logistiikan hinnat nousevat samalla ja paljon. Tästä toki päästäänkin siihen suurimpaan ongelmaan, että tämä kaikki ilmastosäätö tulee maksamaan ja paljon juuri meille kuluttajille. Toisille sillä ei ole väliä, mutta suurimmalle osalle on.

Siis mikä on kevytkuorma-auton raja?
Pikaisella googletuksella löysin joksikin rajaksi 12 tonnia mutta Tesla Semihän menee siitä reippaasti yli.
 
Vihreät ja ilmastonmuutos :) :)
Kun katto ulos auraamattomia katuja ,missä ei pois myydyillä tiehöylillä ole enää tehtävää olevinaan ilmastonmuutoksen takia ,niin itku meinaa tulla.
Ja jos nää ekohipit saa päättää ,niin ei ole teille enää kellään pian varaa mennäkkään ,kuin kävellen ja polkupyörällä.
 
Vihreät ja ilmastonmuutos :) :)
Kun katto ulos auraamattomia katuja ,missä ei pois myydyillä tiehöylillä ole enää tehtävää olevinaan ilmastonmuutoksen takia ,niin itku meinaa tulla.
Karhujen käyttö mahtaa olla enimmäkseen urakoitsijoista kiinni, kun yleensä määritellään vaan se haluttu laatutaso, ei välineistöä. Oulussa ajelevat joskus keväillä kerran karhulla, jos tarvii, lieneekö kaupungin omaa kalustoa se. Urakoitsijat ajelee tiet etupäässä kuormureilla, joskus höylä alla.
 
Karhujen käyttö mahtaa olla enimmäkseen urakoitsijoista kiinni, kun yleensä määritellään vaan se haluttu laatutaso, ei välineistöä. Oulussa ajelevat joskus keväillä kerran karhulla, jos tarvii, lieneekö kaupungin omaa kalustoa se. Urakoitsijat ajelee tiet etupäässä kuormureilla, joskus höylä alla.
Joo ,täällä missä mä asun homma on toisin.
Täällä oli vuosi sitten 14 karhua.
10kpl myytiin pois.
Ja lopusta neljästä ilmeisesti vain yksi ollut nyt toiminnassa.
Ei tarvita kun ei ole talveakaan.
No ajellaan perunapellolla sitten.
 
Tosin tässä on vähän apples to oranges vertailua.
Jos katsot miten se ID.3 on varusteltu verrattuna siihen hinnat alkaen Golffiin, ottaen mukaan esim. suorituskyvyn, niin nähdään aika nopeasti että tuo hinnat alkaen Golf ei ole se oikea vertailupiste vaan se oikea vertailupiste löytyy sieltä mikä maksaa yli 30 000e.
Minä kun niin tykkään näitä laskeskella, niin laskin vielä suositulla perheautolla, Skoda Octavia Combilla nämä. Jos joku etsii minulle tuota vastaavan täyssähköauton (mahtuu 2+2 henkeä + koira + viikonlopun roinat kyytiin), niin lasken vielä silläkin.

Lasken nämä sen takia myös verottomina, että käy selväksi, että takaisinmaksuaikaa on jo keinotekoisesti lyhennetty PHEVin hyväksi.

Hinta (veroton/verollinen)
PHEV: 35265€/36426€
1.0: 23930€/26277€
1.5 (vastaava kuin PHEV): 27240€/30072€

Laskin nämä valmistajan tietojen mukaan siten, että PHEV kuluttaa 1,1l/100km bensaa ja 15kWh sähköä. Tämä ei sitten todellakaan pidä paikkaansa näillä kilometreillä vaan bensaa palaa aika lailla saman verran kuin normi bensa-autossakin. Polttoaineen hinnaksi on laskettu 1,4€/l ja sähkön hinnaksi 15c/kWh.

Autoverottomilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.0 versiolla 164000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverottomilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.5 versiolla 108000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverollisilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.0 versiolla 146000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverollisilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.5 versiolla 85000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.

HUOM! 85000km/vuosi tarkoittaa sitä, että autolla tulee ajaa 233km joka ikinen päivä. Pidän mahdottomana, että tuolloin päästään 1,1l/100km keskikulutukseen PHEV versiolla jolloin takaisinmaksuun tarvittavat kilometrit lisääntyvät huimasti.

Asettaa vähän huonoon valoon tämän ministeri Mikkosen lauseen "– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa" Ministeri Mikkonen: Bensan ja dieselin hinta nousee – ”Puhtaammat käyttövoimat takaavat, että autoilu sinänsä tulee hyvin edulliseksi”

Toki, kuten aiemmin mainitsin, tämä on punavihreille vain muotoseikka, koska veroja voidaan nostaa niin paljon, että tuo tulee pitämään paikkansa.

Edit: PHEVin 15kWh/100km on arvottu koska lukemaa ei ole saatavilla misään. Kaikista malleista valittu hinnastosta Ambition-versio, jolloin varustelutaso pitäisi olla sama.
 
Minä kun niin tykkään näitä laskeskella, niin laskin vielä suositulla perheautolla, Skoda Octavia Combilla nämä. Jos joku etsii minulle tuota vastaavan täyssähköauton (mahtuu 2+2 henkeä + koira + viikonlopun roinat kyytiin), niin lasken vielä silläkin.

Lasken nämä sen takia myös verottomina, että käy selväksi, että takaisinmaksuaikaa on jo keinotekoisesti lyhennetty PHEVin hyväksi.

Hinta (veroton/verollinen)
PHEV: 35265€/36426€
1.0: 23930€/26277€
1.5 (vastaava kuin PHEV): 27240€/30072€

Laskin nämä valmistajan tietojen mukaan siten, että PHEV kuluttaa 1,1l/100km bensaa ja 15kWh sähköä. Tämä ei sitten todellakaan pidä paikkaansa näillä kilometreillä vaan bensaa palaa aika lailla saman verran kuin normi bensa-autossakin. Polttoaineen hinnaksi on laskettu 1,4€/l ja sähkön hinnaksi 15c/kWh.

Autoverottomilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.0 versiolla 164000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverottomilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.5 versiolla 108000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverollisilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.0 versiolla 146000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.
Autoverollisilla hinnoilla laskettuna vuotuinen ajomäärä tulee olla 1.5 versiolla 85000km, että PHEV maksaa itsensä kahdessa vuodessa takaisin.

HUOM! 85000km/vuosi tarkoittaa sitä, että autolla tulee ajaa 233km joka ikinen päivä. Pidän mahdottomana, että tuolloin päästään 1,1l/100km keskikulutukseen PHEV versiolla jolloin takaisinmaksuun tarvittavat kilometrit lisääntyvät huimasti.

Asettaa vähän huonoon valoon tämän ministeri Mikkosen lauseen "– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa" Ministeri Mikkonen: Bensan ja dieselin hinta nousee – ”Puhtaammat käyttövoimat takaavat, että autoilu sinänsä tulee hyvin edulliseksi”

Toki, kuten aiemmin mainitsin, tämä on punavihreille vain muotoseikka, koska veroja voidaan nostaa niin paljon, että tuo tulee pitämään paikkansa.

Edit: PHEVin 15kWh/100km on arvottu koska lukemaa ei ole saatavilla misään. Kaikista malleista valittu hinnastosta Ambition-versio, jolloin varustelutaso pitäisi olla sama.

Ehkä nyt vähän hirttäydyt tuohon tulkintaan että "pari" = 2. Ainakin itse olen yleensä tulkinnut että "pari" = "muutama".

Sähköauton kohdalla nuo laskelmat ovat varmaan suht suoraviivaiset, PHEV:n kohdalla ongelma on siitä että se kulutus on täysin riippuvainen siitä että minkälaista se ajo on. Jos valtaosa ajosta on vaikkapa alle 50km latauspisteestä latauspisteelle niin voi olla että se bensankulutus on nollat. Taaskin jos ajelee jotain 200km vetoja niin sitten siitä kulutuksesta lähtee vain joku vajaa kolmannes pois.

Täyssähkön osalta yritin saada osumaan ei-PHEV Golfin varusteilta osumaan suurin piirtein vastamaan ID.3:n halvinta mallia ja sain hinnaksi about 34 500e Golffille ja ID.3:lle 39 500e. Golffin kulutus 5,7/100km ja ID.3:n 15,5kWh / 100km.
Tosin ID.3:lle taitaa saada 2000e hankintatukea eli kustannus käyttäjälle on oikeasti 37500e.
 
Ehkä nyt vähän hirttäydyt tuohon tulkintaan että "pari" = 2. Ainakin itse olen yleensä tulkinnut että "pari" = "muutama".

Sähköauton kohdalla nuo laskelmat ovat varmaan suht suoraviivaiset, PHEV:n kohdalla ongelma on siitä että se kulutus on täysin riippuvainen siitä että minkälaista se ajo on. Jos valtaosa ajosta on vaikkapa alle 50km latauspisteestä latauspisteelle niin voi olla että se bensankulutus on nollat. Taaskin jos ajelee jotain 200km vetoja niin sitten siitä kulutuksesta lähtee vain joku vajaa kolmannes pois.

Täyssähkön osalta yritin saada osumaan ei-PHEV Golfin varusteilta osumaan suurin piirtein vastamaan ID.3:n halvinta mallia ja sain hinnaksi about 34 500e Golffille ja ID.3:lle 39 500e. Golffin kulutus 5,7/100km ja ID.3:n 15,5kWh / 100km.
Tosin ID.3:lle taitaa saada 2000e hankintatukea eli kustannus käyttäjälle on oikeasti 37500e.
Olisiko helpoin tehdä sitten laskelmat Hyundailla, kun sieltä näyttäisi saavan samanlaista karvalakki Ioniqia hybridinä (aika lähellä normi bensakippoa) 29k€ ja täyssähkönä 40k€? Homman tekee nyt hankalaksi se, että millään ei merkillä ei näytä olevan täsmälleen samaa kippoa saatavilla sekä bensana että täyssähkönä.

Jos menen kioskille ja pyydän pari kappaletta lottorivejä, montako saan? 2, 5 vai 8?
 
Olisiko helpoin tehdä sitten laskelmat Hyundailla, kun sieltä näyttäisi saavan samanlaista karvalakki Ioniqia hybridinä (aika lähellä normi bensakippoa) 29k€ ja täyssähkönä 40k€? Homman tekee nyt hankalaksi se, että millään ei merkillä ei näytä olevan täsmälleen samaa kippoa saatavilla sekä bensana että täyssähkönä.

No en nyt tiedä että onko tuokaan se paras tapa. Se että millään merkillä ei ole täysin samaa mallia ei mitenkään tee tuosta vertailusta epävalidia jos kuitenkin löytyy kaksi jotka ovat kooltaan, tehoiltaan ja varusteiltaan todella lähellä toisiaan (kuten on tuossa Golf vs ID.3 vertailussa).
Noissa "My first BEV"-malleissa jotka on rakennettu samaan muottiin kuin se perinteinen bensa-auto todennäköisesti joudutaan tekemään reippaasti kompromisseja sen sähköauton osalta ja lopputulos on sitten mitä on. Jos auto on suunniteltu alusta alkaen puhtaasti sähköautoksi niin noita kompromisseja ei tarvi tehdä.
 
Täyssähkön osalta yritin saada osumaan ei-PHEV Golfin varusteilta osumaan suurin piirtein vastamaan ID.3:n halvinta mallia ja sain hinnaksi about 34 500e Golffille ja ID.3:lle 39 500e. Golffin kulutus 5,7/100km ja ID.3:n 15,5kWh / 100km.
Tosin ID.3:lle taitaa saada 2000e hankintatukea eli kustannus käyttäjälle on oikeasti 37500e.
Tämä vertailu on nurinkurinen, koska siinä oletetaan autonostajan haluavan juuri ne varusteet, jotka ID.3:sta löytyy. Aika teennäistä. Entä jos ostaja olisi tyytyväinen perusvarusteisiin eikä antaisi muille arvoa?

On yleisesti tunnettua, että lisävarusteet on valmistajalle pääosin lähes puhdasta nettoa: niiden tuottaminen maksaa hyvin vähän mutta asiakas saa maksaa itsensä kipeäksi pahimmillaan siitä, että softassa laitetaan joku toiminto päälle. Varusteiden arvo myös sulaa käytetyssä autossa hyvin nopeasti.

Sähköauton tuottaminen on oikeasti kallista. Sen hinta saadaan näyttämään edes jotenkin siedettävältä, kun auto varustellaan hyvin ja verrokiksi pitäisi muka ottaa joku kallis luksusversio.
 
Nämä vihreiden avaukset on kyllä hienoja. Valtio takaamaan Teslan ostoa? – keskusta tyrmää vihreän ministerin: ”Pyhä jysäys sentään!”

Kannattaisi nyt muistaa, että maailmanlaajuisesti sähköautojen kysyntä on paljon suurempaa kuin saatavuus. Päästöt kun ovat globaalit, niin tällä hetkellä Suomen on ihan turha tukea taloudellisesti sähköautojen hankintaa lainkaan.

Täyssähköautot ja infra ovat vasta tulossa ja isoilta valmistajilta on vasta ensimmäisiä malleja tulossa ulos. Vihreät haluavat hätäillä asian kanssa ja ajaa käärmettä pyssyyn. Nyt pitäisi pystyä odottamaan muutama vuosi että on paremmin eri automalleja tarjolla. Vähäpäästöiset ja uusiutuvalla energialla toimivat autot ovat takuuvarmasti tulossa mutta nyt halutaan saada "early adopter" tuotteet väkisin kaikille hinnalla millä hyvänsä.
 
Nämä vihreiden avaukset on kyllä hienoja. Valtio takaamaan Teslan ostoa? – keskusta tyrmää vihreän ministerin: ”Pyhä jysäys sentään!”

Kannattaisi nyt muistaa, että maailmanlaajuisesti sähköautojen kysyntä on paljon suurempaa kuin saatavuus. Päästöt kun ovat globaalit, niin tällä hetkellä Suomen on ihan turha tukea taloudellisesti sähköautojen hankintaa lainkaan.

Täyssähköautot ja infra ovat vasta tulossa ja isoilta valmistajilta on vasta ensimmäisiä malleja tulossa ulos. Vihreät haluavat hätäillä asian kanssa ja ajaa käärmettä pyssyyn. Nyt pitäisi pystyä odottamaan muutama vuosi että on paremmin eri automalleja tarjolla. Vähäpäästöiset ja uusiutuvalla energialla toimivat autot ovat takuuvarmasti tulossa mutta nyt halutaan saada "early adopter" tuotteet väkisin kaikille hinnalla millä hyvänsä.
Juuri näin. Miksi ei suosittaisi vähäpäästöisiä ja energiaa talteenottavia hybridejä?
 
Juuri näin. Miksi ei suosittaisi vähäpäästöisiä ja energiaa talteenottavia hybridejä?

No siis jos kyse on hinnasta niin täyssähköt alkaa oleen halvempia. Tai aikalailla samanhintaisia ja täyssähkö on kuitenkin parempi ilmaston kannalta kuin se hybridi.
Jos latausinfra olisi kunnossa niin hybridit olisivat nykyhinnoilla aikalailla turhia. Ja huono latausinfra myös aiheuttaa sen että hybriditkään eivät ole niin vähäpäästöisiä.
 
No siis jos kyse on hinnasta niin täyssähköt alkaa oleen halvempia. Tai aikalailla samanhintaisia ja täyssähkö on kuitenkin parempi ilmaston kannalta kuin se hybridi.
Jos latausinfra olisi kunnossa niin hybridit olisivat nykyhinnoilla aikalailla turhia. Ja huono latausinfra myös aiheuttaa sen että hybriditkään eivät ole niin vähäpäästöisiä.
Nyt olis kiva nähdä laskelma tästä.

Ja esimerkiksi ei kelpaa se yksittäinen Golf täysillä tehdasvarusteilla vs. ID.3 jossa jo valmiina kattavat varusteet kun hyvin harva maksaa Golf luokan perusmallista 38k€.
 
Nyt olis kiva nähdä laskelma tästä.

Ja esimerkiksi ei kelpaa se yksittäinen Golf täysillä tehdasvarusteilla vs. ID.3 jossa jo valmiina kattavat varusteet kun hyvin harva maksaa Golf luokan perusmallista 38k€.

No otetaan halvin mahdollinen eHybrid Golf:
39988e
Halvin mahdollinen ID.3:
38886e

Okei, ei ihan täysin reilu vertailu koska tuo eHybrid on vakiona vähän paremmin varusteltu kuin ID.3.

nimim. juuri tuossa loppuvuodesta kirosin sitä että ei ole kotona latausmahdollisuutta koska ID.3 olisi tullut halvemmaksi jos olisi.
 
No otetaan halvin mahdollinen eHybrid Golf:
39988e
Halvin mahdollinen ID.3:
38886e

Okei, ei ihan täysin reilu vertailu koska tuo eHybrid on vakiona vähän paremmin varusteltu kuin ID.3.

nimim. juuri tuossa loppuvuodesta kirosin sitä että ei ole kotona latausmahdollisuutta koska ID.3 olisi tullut halvemmaksi jos olisi.
Jaa luulin että tässä oli kyse hybrideistä eikä PHEVeistä. My bad.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 136
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom