• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Pekka Haavisto on ollut median suosikki. Nyt taitaa tulla seinä eteen. Ei kannattaisi valehdella.
IS:n Timo Haapalalle pitäisi myöntää suurin journalistipalkinto tammenlehvätunnuksella.

Pekka Haaviston suosio tippunut, mutta yllätykseksi hän on yhä selvä kansan ykkössuosikki pressaksi.
IS-kysely: Tässä ovat suosikit Sauli Niinistön seuraajaksi – Pekka Haaviston kansansuosio ei ole entisellään
"Tutkimus tehtiin 7-19. joulukuuta, jolloin Haavistolle rasitteeksi tullut al-Hol oli paljon esillä julkisuudessa."
Halla-ahoon tai Orpoon verrattuna suosio on kolminkertainen. Rehn on lähin Haaviston kilpakumppani.
 
Viimeksi muokattu:
Avoimuus kyllä, mutta tarvitaanko sääntelyä? Millaista sääntelyä? Hakkarainen ja Huhtasaari ovat ainoita sääntelyn kannattajia, Kokoomus ja Keskusta ovat tässä Vihreiden kannalla. Annia tuossa ei ole edes mukana, miksi mainitsit juuri hänet? Hautalalta tämä on peräisin.

Hylättiin luvuin 110/526

Nyt silmät päähän, vai oleskeletko blokkikuplassa?
Vihreät - De Gröna
 
Nyt silmät päähän, vai oleskeletko blokkikuplassa?
Vihreät - De Gröna
En löytänyt tuosta miten Anni kannattaa sääntelyn lisäämistä ja miten. Vai oliko tuo irrallinen tuohon kuvaan.

Aluksi en huomannut tuota twitterviestiä, ei jostain syystä ladannut sitä. Oletin ensimmäisellä kerralla että tarkoitetaan Anni Sinnemäkeä, joten hyvä että viittasit tuohon.
 
Juu, my bad etten älynnyt etteivät kaikki lue myös edellisiä viestejä, tahi ne eivät sattumalta lataudu. :facepalm:
Ja oli irrallinen kuvaan, ehkä, jos ei perehdy twiitin taustoihin.
 
Vihreä kunnanvaltuutettu tällä kertaa. Selittely taisi olla jossain toisaalla, että joku on kirjautunut hänen tililleen. Sanoisin, että säälittävä yritys.

 
Oha se ulkoministeri... Toki voi kysyä mitä konkreettista hyötyä noista kättelyistä oli suomelle. Toivottavasti reissut olivat jotain muutakin kuin terveisien viemisiä (ja siitä, että käyty vinkkaamassa, jotta meillä on tilaa). Onhan nuo skype palaverit vähän sellasia ja tälläsiä, mutta voishan vihreeltä ministeriltä odottaa jotain uusia vihreitä innovaatioita kun kuitenkin aika kovasti on ratsastettu sillä ilmastonmuutoksella joka helvetin välissä.

Olisi mukava tietää millainen delekaatio mukana reissaa. Tuskin nyt ihan yksinään...

Osas se edeltäjäkin: IL-selvitys: Ulkomailla viihtyvän Soinin matkalasku jo yli 800 000 euroa
 
Haavisto virheänä miehenä suhailee ympäri palloa yksityiskoneella tai bisnesluokassa:

IS selvitti ulkoministeri Haaviston matkat – puolet työpäivistä reissussa

Eikös voisi näyttää mallia kuinka nykyaikana hommia hoidetaan Skype yms. palavereilla? No ei tietenkään, kivahan se on veromaksajien rahoilla hiilidioksiidipäästöistä välittämättä vähän matkustella :p
Ei noita voi tehdä etänä, tuolla tasolla on tärkeä tavata kasvokkain. Suurin osahan hoituu avustajien tekemänä muutenkin.
 
Kyllä, kokonaiskustannukset olisi hienoa tietää.

Mitä tulee edeltäjään, niin sehän ei ollut maailmanpelastajapuolueen edustaja...

Ei ollut ei pelkkä kuva kertoo jo, että tämä setä istuu pisnesluokassa ja nauttii 'virvokkeita'.

Jos Pekka oikeasti halajaisi Salen jälkeen pressaksi hänen olisi tosiaan pitänyt avata pressapeli kun on vallankahvassa. Pitäisi hänen tietää, että sille pallille ei päästä vihervasemmsiton äänillä vaan vaaditaan koko kansaa kosiskelevaa roolia. Sale osasi tämän 10x paremmin puhemiehenä aikanaan. Otti pesäeroa kokoomukseen, korosti eduskunnan kulukuria ja lahjoitti omia palkkioitaan hyväntekeväisyyteen. Mitä nyt itsellä jäänyt mieleen.
 
Ei ollut ei pelkkä kuva kertoo jo, että tämä setä istuu pisnesluokassa ja nauttii 'virvokkeita'.

Jos Pekka oikeasti halajaisi Salen jälkeen pressaksi hänen olisi tosiaan pitänyt avata pressapeli kun on vallankahvassa. Pitäisi hänen tietää, että sille pallille ei päästä vihervasemmsiton äänillä vaan vaaditaan koko kansaa kosiskelevaa roolia. Sale osasi tämän 10x paremmin puhemiehenä aikanaan. Otti pesäeroa kokoomukseen, korosti eduskunnan kulukuria ja lahjoitti omia palkkioitaan hyväntekeväisyyteen. Mitä nyt itsellä jäänyt mieleen.

Totta. Salehan kosiskeli kokkareiden vihaajien ääniä todella onnistuneesti.
Haavisto kosiskelee niiden ääniä, jotka sillä jo on.
Jos Haavisto pressaksi pääsee, niin johtunee vain siitä, että vastaehdokkaat ihan nobodeja tai vielä vihatumpia.
 
Haavisto virheänä miehenä suhailee ympäri palloa yksityiskoneella tai bisnesluokassa:

IS selvitti ulkoministeri Haaviston matkat – puolet työpäivistä reissussa

Eikös voisi näyttää mallia kuinka nykyaikana hommia hoidetaan Skype yms. palavereilla? No ei tietenkään, kivahan se on veromaksajien rahoilla hiilidioksiidipäästöistä välittämättä vähän matkustella :p
Kylläpäs somessa on kauhea raivo, kun Haavistoa kohtaan hyökätään.

Oman muistini mukaan vastaava juttu tehdään aina ulkoministeristä.
 
Haavisto virheänä miehenä suhailee ympäri palloa yksityiskoneella tai bisnesluokassa:

IS selvitti ulkoministeri Haaviston matkat – puolet työpäivistä reissussa

Eikös voisi näyttää mallia kuinka nykyaikana hommia hoidetaan Skype yms. palavereilla? No ei tietenkään, kivahan se on veromaksajien rahoilla hiilidioksiidipäästöistä välittämättä vähän matkustella :p

Se joka luulee tuollaista työmatkareissausta "kivaksi" ei varmaan ole koskaan joutunut reissaamaan yhtään enempää työnsä takia :smoke:
 
Se joka luulee tuollaista työmatkareissausta "kivaksi" ei varmaan ole koskaan joutunut reissaamaan yhtään enempää työnsä takia :smoke:
Hmm, on tässä tullut maailmaa melkoisesti työn puolesta kierrettyä. Varmasti vajaassa 10 vuodessa enemmän maailmalla kuin keskimääräinen suomalainen matkustaa eläessään. Pääsääntöisesti mukavaa, mutta onhan reissutyössä miinuksensakin.
 
Hmm, on tässä tullut maailmaa melkoisesti työn puolesta kierrettyä. Varmasti vajaassa 10 vuodessa enemmän maailmalla kuin keskimääräinen suomalainen matkustaa eläessään. Pääsääntöisesti mukavaa, mutta onhan reissutyössä miinuksensakin.

Okei, mitä hauskaa on siinä että herää vaikkapa kuudelta aamulla jotta ehtii siihen aamu kahdeksan koneeseen, lentää sillä johonkin 3-4 tunnin ajan, osallistuu johonkin tapaamiseen 6 tunnin ajaksi ja sitten lentää takaisin 3-4 tuntia ja sitten on kotona joskus 9-10 aikaan illalla?

Puhumattakaan siitä että lentää johonkin toiselle aikavyöhykkeelle ekana sen 10 tuntia, sitten on siellä jonkun pari päivää täysin jetlagisenä istuen jatkuvasti neljän seinän sisällä ja sitten juuri kun alkaa taas olemaan sisäinen kello ajassa niin takaisin lento 10 tuntia sinne Suomeen?
Tai sitten että lentää parin kolmen päivän sisällä kolmen eri mantereen välillä?

Jotku viikon tai kahden työkeikat ulkomaille on aina välillä ihan mukavia koska niissä yleensä jää aikaa sille että voi vähän kierrellä paikkoja mutta tuollaiset päivän kahden täsmäiskut ovat aivan perseestä.
 
Okei, mitä hauskaa on siinä että herää vaikkapa kuudelta aamulla jotta ehtii siihen aamu kahdeksan koneeseen, lentää sillä johonkin 3-4 tunnin ajan, osallistuu johonkin tapaamiseen 6 tunnin ajaksi ja sitten lentää takaisin 3-4 tuntia ja sitten on kotona joskus 9-10 aikaan illalla?

Puhumattakaan siitä että lentää johonkin toiselle aikavyöhykkeelle ekana sen 10 tuntia, sitten on siellä jonkun pari päivää täysin jetlagisenä istuen jatkuvasti neljän seinän sisällä ja sitten juuri kun alkaa taas olemaan sisäinen kello ajassa niin takaisin lento 10 tuntia sinne Suomeen?
Tai sitten että lentää parin kolmen päivän sisällä kolmen eri mantereen välillä?

Jotku viikon tai kahden työkeikat ulkomaille on aina välillä ihan mukavia koska niissä yleensä jää aikaa sille että voi vähän kierrellä paikkoja mutta tuollaiset päivän kahden täsmäiskut ovat aivan perseestä.
On sitä osattu joskus lentää kahdeksi viikoksi Balille "ilmastokokoukseen".

Balin ilmastokokous - jotta huominen olisi

YK:n ilmastokokous alkoi 3.12. Indonesian Balilla. Kaksiviikkoisella kokouksella on maapallon tulevaisuuden kannalta valtava merkitys......
 
On sitä osattu joskus lentää kahdeksi viikoksi Balille "ilmastokokoukseen".

Balin ilmastokokous - jotta huominen olisi

YK:n ilmastokokous alkoi 3.12. Indonesian Balilla. Kaksiviikkoisella kokouksella on maapallon tulevaisuuden kannalta valtava merkitys......

Joo kyllä aina välillä on poikkeuksia ja mukavia työreissuja. Mutta tässä oli puhe Haaviston reissaamisesta ja jos katsoo listaa noista sen matkoista niin ei siellä ole mitään kahden viikon reissuja.
 
Okei, mitä hauskaa on siinä että herää vaikkapa kuudelta aamulla jotta ehtii siihen aamu kahdeksan koneeseen, lentää sillä johonkin 3-4 tunnin ajan, osallistuu johonkin tapaamiseen 6 tunnin ajaksi ja sitten lentää takaisin 3-4 tuntia ja sitten on kotona joskus 9-10 aikaan illalla?

Puhumattakaan siitä että lentää johonkin toiselle aikavyöhykkeelle ekana sen 10 tuntia, sitten on siellä jonkun pari päivää täysin jetlagisenä istuen jatkuvasti neljän seinän sisällä ja sitten juuri kun alkaa taas olemaan sisäinen kello ajassa niin takaisin lento 10 tuntia sinne Suomeen?
Tai sitten että lentää parin kolmen päivän sisällä kolmen eri mantereen välillä?

Jotku viikon tai kahden työkeikat ulkomaille on aina välillä ihan mukavia koska niissä yleensä jää aikaa sille että voi vähän kierrellä paikkoja mutta tuollaiset päivän kahden täsmäiskut ovat aivan perseestä.

Niin, tuossahan aiemmin kirjoitinkin että Haavisto voisi näyttää esimerkkiä ja hoitaa nuo tapaamiset etänä. Pelastaa sitä palloa. Muttakun ei, näkyy matkustavan mielellään. Jättää vielä kotosuomessa työnsä hoitamatta, valittelee vain että kun on ollu kiirettä kun pitänyt yksityiskoneella lennellä ympäri palloa.
Itsellä kävisi mielessäkään lentää toiselle mantereelle tai edes europpaan johonkin muutaman tunnin palaveriin.
 
Miksei voi tehdä etänä? Tässähän on kuitenkin maapallon tulevaisuudesta kyse! Kyllä vihreän ministerin tulisi näyttää esimerkkiä.
Kysytkö tosissasi? Ehkä ei kannata kommentoida politiikkaa tai hakea tehtäviin joissa on edustusta.

Samaa luokkaa kuin ihmettely mihin pomoja tarvitaan, kun ne ei tee mitään mutta saavat isoa palkkaa.
 
Okei, mitä hauskaa on siinä että herää vaikkapa kuudelta aamulla jotta ehtii siihen aamu kahdeksan koneeseen, lentää sillä johonkin 3-4 tunnin ajan, osallistuu johonkin tapaamiseen 6 tunnin ajaksi ja sitten lentää takaisin 3-4 tuntia ja sitten on kotona joskus 9-10 aikaan illalla?

Puhumattakaan siitä että lentää johonkin toiselle aikavyöhykkeelle ekana sen 10 tuntia, sitten on siellä jonkun pari päivää täysin jetlagisenä istuen jatkuvasti neljän seinän sisällä ja sitten juuri kun alkaa taas olemaan sisäinen kello ajassa niin takaisin lento 10 tuntia sinne Suomeen?
Tai sitten että lentää parin kolmen päivän sisällä kolmen eri mantereen välillä?

Jotku viikon tai kahden työkeikat ulkomaille on aina välillä ihan mukavia koska niissä yleensä jää aikaa sille että voi vähän kierrellä paikkoja mutta tuollaiset päivän kahden täsmäiskut ovat aivan perseestä.


Juu on se kauheeta aamu kuudelta herätä ja lentää yksityiskoneella kokouseen rupattelemaan mukavia. Kuljettajat odottaa kentällä ja vie paikanpäälle. Helpompaa se on itsellä kun 5-6 päivää viikossa joutuu heräämään klo.4.50 töihin ja painaa pitkää päivää fyysistä kolmivuoro hommaa, kyllä on helppoa verrattuna pekan hommaan kun hän joutuu yksityiskoneessa istumaan 3-4 tuntia nauttien virvokkeita ja nettiä selaillen ja muuten vain aikaa kuluttaen, sitten puhutaan paskaa tovin ja sitten hotelliin tai kentälle , tottakai kuljettaja kyydillä. Vihreet ne pelastaa mailman yksityiskoneen penkiltä :)
 
Niin, tuossahan aiemmin kirjoitinkin että Haavisto voisi näyttää esimerkkiä ja hoitaa nuo tapaamiset etänä. Pelastaa sitä palloa. Muttakun ei, näkyy matkustavan mielellään. Jättää vielä kotosuomessa työnsä hoitamatta, valittelee vain että kun on ollu kiirettä kun pitänyt yksityiskoneella lennellä ympäri palloa.
Itsellä kävisi mielessäkään lentää toiselle mantereelle tai edes europpaan johonkin muutaman tunnin palaveriin.

Tuon tason tapaamisia ei hoideta etänä koska niihin liittyy yleensä vähän enemmänkin kuin se pelkkä keskustelu. Niitä keskusteluja varten kyllä on sitten vielä erikseen puhelut.
Kuitenkin pointti on se että tuskin se tuollaista reissausta tekee koska erityisemmin tykkää siitä. Koska en keksi että miksi helvetissä kukaan tykkäisi tuollaisesta. Se tekee sitä koska noin tällä planeetalla hoidetaan diplomaattisia suhteita.
 
Kai sen täytyy tykätä siitä, kun on enemmän tai vähemmän reissannut työn merkeissä koko uransa.
 
Juu on se kauheeta aamu kuudelta herätä ja lentää yksityiskoneella kokouseen rupattelemaan mukavia. Kuljettajat odottaa kentällä ja vie paikanpäälle. Helpompaa se on itsellä kun 5-6 päivää viikossa joutuu heräämään klo.4.50 töihin ja painaa pitkää päivää fyysistä kolmivuoro hommaa, kyllä on helppoa verrattuna pekan hommaan kun hän joutuu yksityiskoneessa istumaan 3-4 tuntia nauttien virvokkeita ja nettiä selaillen ja muuten vain aikaa kuluttaen, sitten puhutaan paskaa tovin ja sitten hotelliin tai kentälle , tottakai kuljettaja kyydillä. Vihreet ne pelastaa mailman yksityiskoneen penkiltä :)

No jos luet tuon artikkelin niin ei siinä yksityiskoneella hirveän paljoa lennelty.
Ja ei se lentokoneessa istuminen, edes siellä business/ykkösluokassa, ole mitenkään erityisen hauskaa. Joo, on se parempaa kuin siellä economyssä lahoaminen mutta jos saan valita että vietänkö vaikkapa 5 tuntia illasta business luokassa istuen vai omalla kotisohvalla niin totta helvetissä valitsen jälkimmäisen.
 
Jättää vielä kotosuomessa työnsä hoitamatta

Tämä. Ulkoministeriö on ilmeisesti täysin tuuliajolla ja henkilökunta epätietoisia, että mitä täällä oikein tapahtuu. Haavisto se vaan lentelee pitkin poikin ja jättää siis työnsä tekemättä.
Sitten jos Haavisto joskus sattuu työpaikalleen eksymään, niin haukkuu kaikki ja saa raivokohtauksia.
Sähköposteja ilmeisesti lähettelee alaisilleen yötä myöten, mutta vastauksia ei ehdi ilmeisesti lukenaan tai vastaamaan henkilökunnan tiedusteluihin, että mikä aamuyön kännipostaus tämä nyt oli, että hoida Isis-terroristit Suomeen.
 
Pekka Haaviston suosio tippunut, mutta yllätykseksi hän on yhä selvä kansan ykkössuosikki pressaksi.
IS-kysely: Tässä ovat suosikit Sauli Niinistön seuraajaksi – Pekka Haaviston kansansuosio ei ole entisellään
"Tutkimus tehtiin 7-19. joulukuuta, jolloin Haavistolle rasitteeksi tullut al-Hol oli paljon esillä julkisuudessa."
Halla-ahoon tai Orpoon verrattuna suosio on kolminkertainen. Rehn on lähin Haaviston kilpakumppani.
Minä kerroin näin:"Pekka Haavisto on ollut median suosikki. Nyt taitaa tulla seinä eteen. Ei kannattaisi valehdella. IS:n Timo Haapalalle pitäisi myöntää suurin journalistipalkinto tammenlehvätunnuksella."
Nyt vastaat minulle jollakin gallupilla. Olisiko tämä sitä kuuluisaa maalitolppien siirtelyä?

On hieman aikaista käydä presidentinvaaleja nyt ja tuo gallup on puutteellinen. Tuossa IS:n jutussa sanotaan: "Se että kyselyjä ei voi suoraan verrata toisiinsa johtuu siitä, että mahdollisten presidenttiehdokkaiden listalla oli osin eri nimiä. Helmikuussa 2018 siellä olivat Timo Soini, Paavo Väyrynen ja Paula Risikko, jotka nyt olivat poissa. Uutena mukana oli Petteri Orpo."

Oma toiveeni on, että poliittinen kieroilija tai valehtelija ei saisi koskaan olla Suomen tasavallan presidentti.
 
Minä kerroin näin:"Pekka Haavisto on ollut median suosikki. Nyt taitaa tulla seinä eteen. Ei kannattaisi valehdella. IS:n Timo Haapalalle pitäisi myöntää suurin journalistipalkinto tammenlehvätunnuksella."
Nyt vastaat minulle jollakin gallupilla. Olisiko tämä sitä kuuluisaa maalitolppien siirtelyä?

On hieman aikaista käydä presidentinvaaleja nyt ja tuo gallup on puutteellinen. Tuossa IS:n jutussa sanotaan: "Se että kyselyjä ei voi suoraan verrata toisiinsa johtuu siitä, että mahdollisten presidenttiehdokkaiden listalla oli osin eri nimiä. Helmikuussa 2018 siellä olivat Timo Soini, Paavo Väyrynen ja Paula Risikko, jotka nyt olivat poissa. Uutena mukana oli Petteri Orpo."

Oma toiveeni on, että poliittinen kieroilija tai valehtelija ei saisi koskaan olla Suomen tasavallan presidentti.
Ei tuo ollut maalitolppien siirtelyä. Kerrpin vain että tuo ei ollutkaan niin kova isku. Olet oikeassa että vaaleihin on pitkä aika. Kansan muisti on lyhyt, tätä ei enää muisteta silloin.

En tiedä mikä on määritelmäsi seinälle tässä.
 
Ei tuo ollut maalitolppien siirtelyä. Kerrpin vain että tuo ei ollutkaan niin kova isku. Olet oikeassa että vaaleihin on pitkä aika. Kansan muisti on lyhyt, tätä ei enää muisteta silloin.
En tiedä mikä on määritelmäsi seinälle tässä.
Kuitenkin vastasit minulle, vaikka en ollut kirjoittanut mitään gallupeista.

Katsotaan miten käy:

Nyt tuli poikkeuksellinen ilmoitus: Pekka Haavisto yritetään saada valtakunnanoikeuteen
Perustuslakivaliokunnan on välittömästi ministerivastuuasian tultua vireille varattava tutkinnan kohteena olevalle tilaisuus antaa lausunto. Ennen kuin perustuslakivaliokunta esittää oman kannanottonsa, sen tulee varata tutkinnan kohteena olevalle tilaisuus antaa vastine asiassa kertyneestä aineistosta.

Perustuslakivaliokunta voi pyytää valtakunnansyyttäjää ryhtymään toimenpiteisiin esitutkinnan toimittamiseksi. Jos asiassa nostettaisiin syyte, edessä voisi olla valtakunnanoikeus. Jos perustuslakivaliokunta äänestää kannanotostaan ja äänet menevät tasan, valiokunnan päätökseksi tulee lievempi kanta.
Perustuslakivaliokunnan 17 varsinaisesta jäsenestä 11 on hallituspuolueiden edustajia.
 
Esko Valtaojan haastattelu löytyy Hesarista. Siinä Valtaoja kiteyttää käsityksensä vihreiden politiikasta:
"Vihreiden kanssa Valtaoja kieltämättä jakaa huolen ilmastonmuutoksesta. Hän sanoo kuitenkin olevansa turhan monen vihreän kanssa eri mieltä siitä, miten sen suhteen pitäisi toimia.
”En voi koskaan antaa vihreille anteeksi sitä, että he ovat tuoneet maailmaan niin paljon tuhoa ydinvoiman ja geeniteknologian vastustamisella”, Valtaoja sanoo napakasti."

Viisaasti sanottu.
 
No jos luet tuon artikkelin niin ei siinä yksityiskoneella hirveän paljoa lennelty.
Ja ei se lentokoneessa istuminen, edes siellä business/ykkösluokassa, ole mitenkään erityisen hauskaa. Joo, on se parempaa kuin siellä economyssä lahoaminen mutta jos saan valita että vietänkö vaikkapa 5 tuntia illasta business luokassa istuen vai omalla kotisohvalla niin totta helvetissä valitsen jälkimmäisen.


Niin vihreiden ministereiden on ihan ok lennellä ei kaikki mutta "silleen sopivasti" yksityiskonella? Mikä on mielestäsi sopiva määrä lennellä yksityiskoneella illanistujaisiin kun kyseessä on vihreä ministeri, jos vaikka prosenttuaaliset suhteet laitat? Omasta mielestäni määrä on 0/100% yksityislennot/reittilennot, koska ilmastonmuutos. Se on helppo paasata ihmisille kuinka pitää pelastaa maailma ja itse istua yksityiskoneessa veromaksajien piikkiin virvokkeita nauttien. Kannattaisi vihreidenkin tehdä omien oppien mukaan asioita eikä päin vastoin. Pekalle ei varmaan tullut yllätyksenä, että homma mihin lähti joutuu matkustelemaan muutaman kerran sen 4-5 tuntia kerralla vai tuliko yllätyksenä sittenkin? Viherpipertäjäthän ovat siitä maailmanpelastajien tekopyhästä porukasta pahinta mahdollista porukkaa, niinkuin Pekka ja Sanna ovat todistaneet, yksityiskoneella lennellään eikä tunnu missään.

E:On se nyt ihan perseestä sekin kun ykkösluokassa tai yksityiskoneessa istuminen ei ole edes hauskaa... onhan se melko mälsää jos about 15000e/kk liksalla ei oo edes kivaa töissä....
 
Vähän erikoinen lähestymistapa ilmastonmuutokseen vihreillä. Ensin on kauhea huuto, että Suomen pitää näyttää esimerkkiä, mutta vihreissä ei olla valmiita tähän. Käytetään yksityiskoneita ja ajetaan todella lyhyitä matkoja taksilla. Tätä sitten perustellaan milloin milläkin syyllä mm kiireellä. Kyllä aika pahasti aliarvoidaan muiden kuin ministerien/kansanedustajien työtä. On niitä kiireitä muillakin kuin vihreillä. Ja kyllä, olen sitä mieltä että julkisia pitäisi käyttää mahdollisuuksien mukaan.
 
Niin vihreiden ministereiden on ihan ok lennellä ei kaikki mutta "silleen sopivasti" yksityiskonella? Mikä on mielestäsi sopiva määrä lennellä yksityiskoneella illanistujaisiin kun kyseessä on vihreä ministeri, jos vaikka prosenttuaaliset suhteet laitat? Omasta mielestäni määrä on 0/100% yksityislennot/reittilennot, koska ilmastonmuutos. Se on helppo paasata ihmisille kuinka pitää pelastaa maailma ja itse istua yksityiskoneessa veromaksajien piikkiin virvokkeita nauttien. Kannattaisi vihreidenkin tehdä omien oppien mukaan asioita eikä päin vastoin. Pekalle ei varmaan tullut yllätyksenä, että homma mihin lähti joutuu matkustelemaan muutaman kerran sen 4-5 tuntia kerralla vai tuliko yllätyksenä sittenkin? Viherpipertäjäthän ovat siitä maailmanpelastajien tekopyhästä porukasta pahinta mahdollista porukkaa, niinkuin Pekka ja Sanna ovat todistaneet, yksityiskoneella lennellään eikä tunnu missään.

E:On se nyt ihan perseestä sekin kun ykkösluokassa tai yksityiskoneessa istuminen ei ole edes hauskaa... onhan se melko mälsää jos about 15000e/kk liksalla ei oo edes kivaa töissä....

Sanoisin että lähtökohta on se että ne reissut tehdään mitä työ vaatii. Sitten noilla reissuilla tulisi käyttää niitä reittilentoja silloin kun suinkin mahdollista ja käytännöllistä. Yksityiskonetta sitten jos reittilennoilla ei aikataulutus onnistu järkevästi.
Ja tuo pätee kaikkiin ministereihin, olivat vihreitä tai ei.

Ja jälleen kerran, täällä on väellä aika helvetin ruusuinen kuva tuollaisesta koneessa istumisesta. Ei sitä tehdä huvikseen, sitä tehdään koska se on pakollinen paha siinä että pitää päästä paikasta A paikkaan B. Joo, sen voi tehdä mukavammin siellä business luokassa ja vielä mukavammin yksityiskoneella mutta se silti häviää mukavuudessa sille omalle kotisohvalle/nojatuolille ja baarikaapille.
 
Sanoisin että lähtökohta on se että ne reissut tehdään mitä työ vaatii. Sitten noilla reissuilla tulisi käyttää niitä reittilentoja silloin kun suinkin mahdollista ja käytännöllistä. Yksityiskonetta sitten jos reittilennoilla ei aikataulutus onnistu järkevästi.
Ja tuo pätee kaikkiin ministereihin, olivat vihreitä tai ei.

Ja jälleen kerran, täällä on väellä aika helvetin ruusuinen kuva tuollaisesta koneessa istumisesta. Ei sitä tehdä huvikseen, sitä tehdään koska se on pakollinen paha siinä että pitää päästä paikasta A paikkaan B. Joo, sen voi tehdä mukavammin siellä business luokassa ja vielä mukavammin yksityiskoneella mutta se silti häviää mukavuudessa sille omalle kotisohvalle/nojatuolille ja baarikaapille.
Uskoisin lähinnä sen olevan ongelma, että ihan samalla tavalla iso osa suomalaisista tekee autolla ne reissut mitä työ ja elämä vaatii, mutta siitä huolimatta autoilua ollaan hankaloittamassa, vaikka se on toisille äärimmäisen tärkeä elämän kannalta.
 
Sanoisin että lähtökohta on se että ne reissut tehdään mitä työ vaatii. Sitten noilla reissuilla tulisi käyttää niitä reittilentoja silloin kun suinkin mahdollista ja käytännöllistä. Yksityiskonetta sitten jos reittilennoilla ei aikataulutus onnistu järkevästi.
Ja tuo pätee kaikkiin ministereihin, olivat vihreitä tai ei.
Ei, vaan vihreillä on agendana vähentää lentämistä ja niihin liittyviä ympäristöhaittoja. Haavisto voisi aloittaa näyttämällä esimerkkiä ja ilmoittaa että tämä vihreä ulkoministeri ei lennä enään mihinkään, vaan matkustaa junalla, purjeveneellä tms ympäristöystävällisesti. Kuin Greta Thunberg.
 
Mulla ei ainakaan ole epäilystä, etteikö vihreiden kaavailemia lentoveroja(?) sitten sovellettaisi myös ministereiden lentämiin lentoihin.
 
Ei, vaan vihreillä on agendana vähentää lentämistä ja niihin liittyviä ympäristöhaittoja. Haavisto voisi aloittaa näyttämällä esimerkkiä ja ilmoittaa että tämä vihreä ulkoministeri ei lennä enään mihinkään, vaan matkustaa junalla, purjeveneellä tms ympäristöystävällisesti. Kuin Greta Thunberg.

Sitten täällä väki itkisi siitä kuinka Vihreitä ei voi päästää ulkoministeriksi koska eivät hoida hommiaan. Ja että siihen hommaan pitäisi valita joku joka sitten suostuu lentämään.
 
Uskoisin lähinnä sen olevan ongelma, että ihan samalla tavalla iso osa suomalaisista tekee autolla ne reissut mitä työ ja elämä vaatii, mutta siitä huolimatta autoilua ollaan hankaloittamassa, vaikka se on toisille äärimmäisen tärkeä elämän kannalta.

Tosin suomalaiset tekevät yksityisautoilla myös paljon sellaisia reissuja jotka voisi hyvinkin hoitaa julkisilla tai kevyellä liikenteellä ilman massiivisia aikataulu ongelmia.
*edit*
Ja Vihreiden toimet autoilun osalta keskittyvät etenkin niille alueille joissa autoilu ei ole niin välttämätöntä, i.e. isommat kaupungit.

Taaskin Tallinnaa ja Pietaria lukuunottamatta Suomesta ei ole mitenkään käytännöllistä matkustaa ulkomaille mitenkään muuten kuin lentämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin suomalaiset tekevät yksityisautoilla myös paljon sellaisia reissuja jotka voisi hyvinkin hoitaa julkisilla tai kevyellä liikenteellä ilman massiivisia aikataulu ongelmia.

Henkilöauton polttoaineenkulutus on "hiukan" eri luokkaa kuin yksityiskoneen.

Ja täynnä oleva henkilöauto on oikeasti aika vähäpäästöinen kulkuneuvo kun verrataan vaikka alle puolillaan olevaan bussiin.

*edit*
Ja Vihreiden toimet autoilun osalta keskittyvät etenkin niille alueille joissa autoilu ei ole niin välttämätöntä, i.e. isommat kaupungit.

Taaskin Tallinnaa ja Pietaria lukuunottamatta Suomesta ei ole mitenkään käytännöllistä matkustaa ulkomaille mitenkään muuten kuin lentämällä.

Ruotsiinhan ei tunnetusti pääse ollenkaan kätevästi laivalla, eikun..
 
Ruotsiinhan ei tunnetusti pääse ollenkaan kätevästi laivalla, eikun..

No alunperin meinasin lisätä Tukholman mutta muistelin että tuolla välillä ei kulje mitään kovin nopeita laivoja vaan puhutaan useista tunneista.
Lisäksi jos katsotaan niitä CO2 päästöjä niin laivathan on aika paskoja sen osalta joten voisi aikalailla yhtä hyvin lentää.
 
No alunperin meinasin lisätä Tukholman mutta muistelin että tuolla välillä ei kulje mitään kovin nopeita laivoja vaan puhutaan useista tunneista.

Voi matkustaa nukkuen mukavasti yön yli. Tämä on oikein kätevää

Lisäksi jos katsotaan niitä CO2 päästöjä niin laivathan on aika paskoja sen osalta joten voisi aikalailla yhtä hyvin lentää.

Onko faktaa noista laivojen päästöistä?

Ja marginaalipäätöissä on ainakin aika huima ero. Jokainen lisämatkustaja lentokoneessa nostaa sen polttoaineenkulutusta selvästi, jokainen lisämatkustaja laivassa hyvin vähän.
 
Onko faktaa noista laivojen päästöistä?

Ja marginaalipäätöissä on ainakin aika huima ero. Jokainen lisämatkustaja lentokoneessa nostaa sen polttoaineenkulutusta selvästi, jokainen lisämatkustaja laivassa hyvin vähän.

No esim. tämä:
Risteily voi saastuttaa enemmän kuin lento, ja päästötön laivamatka Helsingistä Tallinnaan maksaisi yli tuhat euroa
Helsingistä Tukholmaan Bromman lentoasemalle potkurikoneella matkustettaessa hiilijalanjälki on noin 35 hiilidioksidikiloa matkustajaa kohden, kertoo Laura Varja Finnairin viestinnästä.

Hieman yli 40 kilometrin päässä Tukholmasta sijaitsevalle Arlandan lentokentälle lennetään puolestaan vain isommilla koneilla, jolloin päästöt nousevat noin 70 hiilidioksidikiloon.

Laivalla taitettuna matka Helsingin ja Tukholman välillä aiheuttaa puolestaan matkustajalle noin 65 hiilidioksidikilon päästöt.

Toki tuosta tulee aika paljon erilaista arvontaa riippuen siitä mikä laiva ja lentokone on kyseessä, keneltä kysytään miten nuo päästöt pitäisi laskea jne.

Ja toki laivassa sen yhden henkilön osuus on pienempi kuin lentokoneessa mutta on se siinä lentokoneessakin vain jotain parin promillen luokkaa esim. jossain E190:ssä.

*edit*
Ja näillä Tukholma - Helsinki Helsinki - Tallinna väleillä varmaan tehokkainta olisi siirtää rahti rahtilaivoilla ja ihmiset turbopropeilla.
 
Voi matkustaa nukkuen mukavasti yön yli. Tämä on oikein kätevää

Eiköstä noissa pala myös täysin se ilta? Meinaan lähtevät joskus kuuden maissa ja ovat perillä sitten aamulla. En pitäisi tuota hirveän kätevänä matkustuksena.
 
No esim. tämä:
Risteily voi saastuttaa enemmän kuin lento, ja päästötön laivamatka Helsingistä Tallinnaan maksaisi yli tuhat euroa


Toki tuosta tulee aika paljon erilaista arvontaa riippuen siitä mikä laiva ja lentokone on kyseessä, keneltä kysytään miten nuo päästöt pitäisi laskea jne.

Veikkaan että siinä on vaan laskettu laivan kokonaiskulutus ja jaettu matkustajamäärällä, ottamatta yhtään huomioon sitä valtavaa rahtimäärää, minkä se kuljettaa.

Lisäksi taidetaan jättää huomiotta se, että lentokoneen päästöt on paljon haitallisempia kun ne tapahtuu ylhäällä ilmakehässä?

Lisäksi maksumuuri.

Ja toki laivassa sen yhden henkilön osuus on pienempi kuin lentokoneessa mutta on se siinä lentokoneessakin vain jotain parin promillen luokkaa esim. jossain E190:ssä.

Jossain E190ssä (täynnä ollessa) niiden matkustajien kokonaismassa on n. 25% sen koneen lentoonlähtöpainosta.

Ruotsinlaivassa (täynnä ollessa) niiden matkustajien kokonaismassa on alle prosentti sen laivan kokonaismassasta.
 
Veikkaan että siinä on vaan laskettu laivan kokonaiskulutus ottamatta yhtään huomioon sitä valtavaa rahtimäärää, minkä se kuljettaa.

Lisäksi taidetaan jättää huomiotta se, että lentokoneen päästöt on paljon haitallisempia kun ne tapahtuu ylhäällä ilmakehässä?

Kyllä siinä otetaan huomioon myös se rahti. Ja tuo ilmakehän kerroin on sitten sellainen että sitä arvotaan aina. Mutta vaikka tuo turbopropin lukema tuplattaisiin niin silti se olisi aikalailla tasoissa tuon laivan kanssa.

Ja pitää muistaa että nämä Ruotsin lautat ovat susipaskoja siinä rahdin kuljettamisessa. Valtaosa siitä laivan massasta menee niihin hytteihin, yökerhoihin, myymälöihin ja ties mihinkä muuhun skeidaan jota roudataan niiden ihmisten takia. Rahtia kulkee parhaimmillaankin joku 60 rekkaa.

*edit*
60 rekkaa tarkoittaa noin 180 TEU:ta rahtia. Tuo on naurettavan pieni määrä rahtia tuon kokoiselle laivalle. Paljon pienemmät laivat pystyvät kuljettamaan about kymmenkertaisen määrän rahtia.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin suomalaiset tekevät yksityisautoilla myös paljon sellaisia reissuja jotka voisi hyvinkin hoitaa julkisilla tai kevyellä liikenteellä ilman massiivisia aikataulu ongelmia.
*edit*
Ja Vihreiden toimet autoilun osalta keskittyvät etenkin niille alueille joissa autoilu ei ole niin välttämätöntä, i.e. isommat kaupungit.
Tuo käsitys elää yleisesti hyvin vahvasti ihmisissä, joilla ei ole lapsia tai jotka asuvat isoimpien kaupunkien keskustoissa.

Itselläni on useampikin keskustassa asuva vihreä kaveri, joiden mielestä yksityisautoilu on saatanasta ja suhtautuminen ilmastonmuutokseen lähes Gretan luokkaa. Tälläkin hetkellä yksi heistä on lomamatkalla jossain päin Aasiaa, eikä tunnu edes ymmärtävän, että tuo yksittäinen reissu aiheuttaa päästöjä enemmän kuin meidän koko perheen koko vuoden yksityisautoilut.
 
Ja Vihreiden toimet autoilun osalta keskittyvät etenkin niille alueille joissa autoilu ei ole niin välttämätöntä, i.e. isommat kaupungit.

Aika sakeaa kun keinot ovat lähinnä verotuksen nostaminen. Vai onko meillä eri veroluokat polttoainepumpulla kaupunkilaisille ja mualaisille?

edit: Ainiin ne kaupunkibulevardit *höhöhö*
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 885
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom