Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tyypillistä vihreiden ajattelumaailmaa.Tietullit tai paikannukseen perustuva verotus on paras. Näin ne jotka oikeasti autoa tarvitsevat syrjäseuduilla eivät joudu maksumiehiksi.
Mikäs sinun ajattelusi on, jossa maaseudun elämä tehdään mahdottomaksi ja viedään kaikilta autoilijoilta sama. Helsingissä sentäs pärjää ilman autoa, en tiedä onki Suomessa juuri muita tietulleille sopivia kaupunkeja.Tyypillistä vihreiden ajattelumaailmaa.
Kaupungeissa/taajamissa asuvien pitäisi siis maksaa myös syrjäseudulla asuvien autoilut. Sinulla ei itsellä ilmeisesti ole autoa/perhettä/harrastuksia perheellä/sukulaisia jne...
Ei, koko sukuni ei asu kehä III:n sisällä.Mikäs sinun ajattelusi on, jossa maaseudun elämä tehdään mahdottomaksi ja viedään kaikilta autoilijoilta sama. Helsingissä sentäs pärjää ilman autoa, en tiedä onki Suomessa juuri muita tietulleille sopivia kaupunkeja.
Pitäisikö sinusta syrjäseutujen maksaa myös sähköstä, postista yms. enemmän kuin kaupunkilaisten? Vastakysymyksenä voisin tiedustella onko koko sukusi kehäkolmosen sisällä?
Tuo käsitys elää yleisesti hyvin vahvasti ihmisissä, joilla ei ole lapsia tai jotka asuvat isoimpien kaupunkien keskustoissa.
Kouluja, terveysasemia ja vastaavia kyllä. Voi myös miettiä virastojen hajasijoitusta. Kauppoja ei tarvitse tukea. Autoilua tulee kuitenkin tukea siellä, ei ole järkeä panostaa siellä julkisiin.Ei, koko sukuni ei asu kehä III:n sisällä.
Pitäisikö maaseudulla pistää pystyyn valtion ylläpitämiä kauppoja, tekotyöpaikkoja (lue kolhoosi), yms palveluja sen vuoksi että asuu korvessa.
Meillä enimmmäkseen kävellään töihin, mutta ajetaan silti yli 20tkm vuodessa josta vain muutama tonni olisi oikeasti tarpeellista, jota ei voisi oikein julkisilla korvata. Maalta kaupunkiin muuton jälkeen auton myytyäni käytinkin kymmenen vuotta julkisia kunnes liityin vaimon auton käyttäjäksi. Autoilu vaan on meidän kohdalla liian nopeaa ja halpaa.
Pysäköintimaksut voisi hyvin tuplata nykyisestä tasosta, ja autolle rekkarin lukuun ajoneuvoveron tavoin perittävät tietullit keskeisille kaupunkiväylille. Näin maalaiset voisivat jatkaa välttämätöntä ajeluaan niin kuin tähänkin asti kiristyvän polttoaineverotuksen tahdittaessa ulinaa.
Nyt on aika väsynyttä trollailua...Meillä enimmmäkseen kävellään töihin, mutta ajetaan silti yli 20tkm vuodessa josta vain muutama tonni olisi oikeasti tarpeellista, jota ei voisi oikein julkisilla korvata. Maalta kaupunkiin muuton jälkeen auton myytyäni käytinkin kymmenen vuotta julkisia kunnes liityin vaimon auton käyttäjäksi. Autoilu vaan on meidän kohdalla liian nopeaa ja halpaa.
Pysäköintimaksut voisi hyvin tuplata nykyisestä tasosta, ja autolle rekkarin lukuun ajoneuvoveron tavoin perittävät tietullit keskeisille kaupunkiväylille. Näin maalaiset voisivat jatkaa välttämätöntä ajeluaan niin kuin tähänkin asti kiristyvän polttoaineverotuksen tahdittaessa ulinaa.
Sitten kun ja jos joskus tulevaisuudessa joukkuliikenne olisi toimivaa täällä pääkaupunkiseudulla niin ehkäKouluja, terveysasemia ja vastaavia kyllä. Voi myös miettiä virastojen hajasijoitusta. Kauppoja ei tarvitse tukea. Autoilua tulee kuitenkin tukea siellä, ei ole järkeä panostaa siellä julkisiin.
Niin voin teoriassa, mutta niin kuin käytännön toimintanikin osoittaa, ei tällaiseen hyveelliseen vapaaehtoisuuteen perustuva järjestelmä johda toivottuun lopputulokseen (eli tässä tapauksessa autoilun tuntuvaan vähentämiseen turhimmasta päästä).Se on mukavaa, että sulle on liian halpaa. Voit ihan hyvin vapaaehtoisesti jakaa ylimääräisiä rahojasi pois, vaikkapa niille joille asiat eivät ole liian halpoja.
Edelleenkin ihmettelen että jos sun liha on heikko etkä pysty käytännössä toteuttamaan kunniakkaita ajatuksiasi käytännön tasolla niin miksi siitä pitäisi rankaista muita?Niin voin teoriassa, mutta niin kuin käytännön toimintanikin osoittaa, ei tällaiseen hyveelliseen vapaaehtoisuuteen perustuva järjestelmä johda toivottuun lopputulokseen (eli tässä tapauksessa autoilun tuntuvaan vähentämiseen turhimmasta päästä).
Tosiasia on, että jos viimesijainen terveydenhuolto perustuu verotuksen sijaan vapaaehtoisiin lahjoituksiin, päästöjen vähentäminen haittaverotuksen sijaan vapaaehtoisuuteen tai yläkoulun ruokalan kalapuikkojen määrä rajoituslapun sijasta omaantuntoon, niin osa köyhistä kuolee sairauksiinsa vailla hoitoa, päästöt jatkavat kasvua ja viimeisille syöjille varatut kalapuikot löytyvät roskiksesta ennen kuin syöjät ehtivät paikalle.
Onneksi suomalaiset ovat sivistyneinä ja koulutettuina näissä asioissa aika fiksua kansaa moniin muihin verrrattuna.
Ilmastobarometri 2019: Suomalaiset haluavat ilmastokriisin ratkaisut politiikan ytimeen
No eivät nämä nyt minun kunniakkaita ajatuksiani ole, vaan Suomen valtion ja siinä sivussa eritoten tämän ketjun puolueen.Edelleenkin ihmettelen että jos sun liha on heikko etkä pysty käytännössä toteuttamaan kunniakkaita ajatuksiasi käytännön tasolla niin miksi siitä pitäisi rankaista muita?
Mikäli halutaan saada lama, niin toki liikkumisen estäminen on erinomainen hanke.Mutta jos ja kun sitä autoilua halutaan koko valtakunnan tasolla vähentää niin kyllähän se onnistuu ja keinot tunnetaan.
Kouluja, terveysasemia ja vastaavia kyllä. Voi myös miettiä virastojen hajasijoitusta. Kauppoja ei tarvitse tukea. Autoilua tulee kuitenkin tukea siellä, ei ole järkeä panostaa siellä julkisiin.
Tukemisella tarkoitin lähinnä että ei rangaista niin paljoa kuin kaupungeissa. Kaikki autoilusta tulleet veroeurot kun ei mene autoiluun, ei edes vaikka lasketaan päästöt mukaan.Ei tarvisi tukea, riittäisi että autoilun (ja erityisesti auton omistamisen) rankaiseminen lopetettaisin.
Nämä valtavat autoilun verot ovat myös melkoinen tulonsiirto maaseudulta kaupunkeihin, ja nämä hienosti jätetään aina huomioitta kun ruvetaan väittämään että "kaupunkilaiset maksavat maaseudun palvelut".
Kuuden vuoden sisään tulot ovat joko kaksinkertaistuneet taikka ne lasketaan noissa eri tavalla.Autoilu ei maksa kaikkia siitä aiheutuneita kuluja. Autoilija on nettosaaja erityisesti kaupungeissa. Muutenkin kaupungit maksavat pienempien kuntien elämän.
Autoilun verot ja kustannukset Helsingissä
Suurin osa autoista on kaupungeissa. Vaikka niitä on suhteellisesti enemmän maalla ja pienemmissä kunnissa.
Autoilu ei maksa kaikkia siitä aiheutuneita kuluja. Autoilija on nettosaaja erityisesti kaupungeissa. Muutenkin kaupungit maksavat pienempien kuntien elämän.
Autoilun verot ja kustannukset Helsingissä
Suurin osa autoista on kaupungeissa. Vaikka niitä on suhteellisesti enemmän maalla ja pienemmissä kunnissa.
Todella yllättävää, että jonkun vihreän poliitikon laskelmat eivät kestä edes pintapuolista tarkastelua ja kehtaavat sitten vielä väittää olevansa tiedepuolue ja päätökset perustuvat tietoon.Lisäksi, tuo laskelma sisältää lukuisia virheitä, esimerkiksi:
Ei tänne mahdu edes halukkaat tulijat. Vantaalle mahtuu jos on pakkoPakkosiirretään vaan ihmiset kaikki Helsinkiin, ei kenenkään tarvitse omistaa autoa, ei tarvitse ylläpitää tieverkostoa eikä muutakaan infraa. Kehä ykkösen ulkopuoli voitais vaikka lahjoittaa Venäjälle. Tai Virolle.
Ei tänne mahdu edes halukkaat tulijat. Vantaalle mahtuu jos on pakko
Minähän olen tänne laitellut silloin tällöin tämän twiittejä ja ihmetellyt, että mitän näin järkevän oloinen voi olla vihreä.
No, enää ei tarvitse ihmetellä.
Nämä valtavat autoilun verot ovat myös melkoinen tulonsiirto maaseudulta kaupunkeihin, ja nämä hienosti jätetään aina huomioitta kun ruvetaan väittämään että "kaupunkilaiset maksavat maaseudun palvelut".
Ei niitä jätetä huomioimatta kun nuo väitteet perustuvat siihen että katsotaan kuinka paljon miltäkin alueelta tulee verotuloja ja sitten kuinka paljon niille alueille käytetään verovaroja. Autoilun verot lasketaan siinä missä muutkin verot.
Tyypillistä vihreiden ajattelumaailmaa.
Kaupungeissa/taajamissa asuvien pitäisi siis maksaa myös syrjäseudulla asuvien autoilut. Sinulla ei itsellä ilmeisesti ole autoa/perhettä/harrastuksia perheellä/sukulaisia jne...
Joo. Sovitaan näin.Mitä ihmettä oikein sekoilet?
Syrjäseudulla asuvat autoilijat kyllä maksavat ihan itse autoilunsa kustannukseet moninkertaisesti autoverollaan, ajoneuvoverollaan, polttoaineiden valmisteverollaan, vakuutusverollaan sekä ALVillaan pakollisesta liikennevakuutuksesta jne.
Ja samalla maksavat aika paljon myös kaupunkilaisten asumistukia jne.
... paitsi että asia ei autoilun verojen suhteen mene käytännössä oikeasti juuri yhtään näin. Suurin osa autoilun veroista jää kohdentamatta sille paikkakunnalle tai edes seudulle, millä sillä autolla oikeasti ajetaan.
Mitenköhän autoverosta lasketaan se, miltä alueelta se tulee?
Taitaa mennä siten, että kun auto tuodaan maahan ja tullataan helsingissä niin sen verot lasketaan helsingistä maksetuiksi veroiksi?
Mitenköhän polttoaineen valmistevero sijoitetaan sinne, jossa sillä autolla ajetaan? Taidetaan maksaa kun polttoaine tuodaan maahan tai valmistetaan, ei käyttöpaikan mukaan?
Myös esimerkiksi auton vakuutuksen verot taitaa mennä vakuutusyhtiön pääkonttorin paikan mukaan, ei sen mukaan, missä auton omistaja asuu tai autolla ajaa
Noita laskelmia säädetään muutenkin sen perusteella että mihin ne verot oikeasti kohdistuu.
Polttoainevero saadaan suht tarkasti kohdistettua siten että katsotaan missä sitä polttoainetta myydään.
Ei todellakaan säädetä.
Tyypillisesti ne laskelmat on jonkun kehä3n sisällä asuvan maalaisvihaajan viidessä minuutissa hyvin hätäisesti hutaisemia.
Mutta tätä ei tyypillisessä tuollaisessa laskelmassa tehdä.
En löytänyt laskelmia maakunnat vs Helsinki.
Kuluista löysin pyöräilyliiton asenteellisen laskelman. Siinä liikunnan puutteen kustannuksiksi ol laskettu 4-7 miljardia autoilijoille. Jos cityvihreät toimivat tuon perusteella, niin asenteet ovat ymmärrettäviä. Onnettomuudet, päästöt ja liikennemelu on laskettu kolmen ja puolen miljardin kulueräksi.
Autoilija ei maksa muiden kuluja, eikä edes omiaan | Pyöräliitto
Veikkaisin että maksetaan jollakin aikataululla verottajalle, tuskin valmistumis- tai maahantuontihetkellä....
Mitenköhän polttoaineen valmistevero sijoitetaan sinne, jossa sillä autolla ajetaan? Taidetaan maksaa kun polttoaine tuodaan maahan tai valmistetaan, ei käyttöpaikan mukaan?
Ruuhka-Suomi elättää muuta maataEi todellakaan säädetä.
Tyypillisesti ne laskelmat on jonkun kehä3n sisällä asuvan maaseutuvihaajan viidessä minuutissa hyvin hätäisesti hutaisemia.
Mutta tätä ei tyypillisessä tuollaisessa laskelmassa tehdä yhtään.
TILASTOKESKUS LASKEE valtion verotulojen ja menojen jakautumisen maakunnittain kahden vuoden välein. Uusimmat luvut ovat vuodelta 2006.
Verotuloja laskiessa määritellään tarkkaan esimerkiksi, miten paljon missäkin maakunnassa ostetaan bensiiniä tai ruokaa. Mukaan lasketaan myös esimerkiksi alueella olevan tuotantolaitoksen osuus liikevaihtoveroista, vaikka yrityksen pääkonttori olisikin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.
Menoihin taas ynnätään valtionhallinnon kulut kuten alueella olevien valtion työntekijöiden palkat. Investointeja laskuissa ei ole mukana, niistäkin tosin suurin osa menee maakuntiin.
"Jos näin kamreerimaisesti ajatellaan, miltä alueelta valtion tulot tulevat ja minne käytetään, on totta, että pääkaupunkiseutu elättää muuta Suomea", Alanen toteaa.
Ruuhka-Suomi elättää muuta maata
Vanha artikkeli mutta:
Tilastokeskus vissiin lopetti noiden lukujen julkaisun niin tuota tuoreempaa tilastoa ei ole
maksumuuri
Valtiontalouden tilinpidon mukaan ruuhka-Suomi elättää valtaosan valtakunnasta. Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntien lisäksi vain Päijät-Häme, Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Kymenlaakso maksavat valtiolle enemmän euroja kuin saavat siltä takaisin.
Suhteellisesti suurimpia nettomaksajia ovat itäuusmaalaiset. Maakunnasta maksetaan valtion kassaan 7008 euroa asukasta kohti vuodessa. Takaisin tulee nelisen tonnia.
Euroissa pääkaupunkiseutu kirii kuitenkin ylivoimaisesti tuottavimmaksi alueeksi. Kun pääkaupunkiseudun maksamista verotuloista vähennetään valtion pääkaupunkiseudulle syytämä raha, riittävät jäljelle jäävät miljoonat Lapin, Kainuun, koko Pohjanmaan ja Karjalan sekä Keski-Suomen viulujen maksamiseen.
HALLITUKSEN alueellistamissuunnitelmat ovat kirvoittaneet Helsingin Sanomien mielipideosastolla vilkkaan keskustelun siitä, elättääkö pääkaupunkiseutu muun maan vain toisinpäin.
"Itse asiassa pelkän Etelä-Helsingin osuus verotuloista on suurempi kuin monen maakunnan. Se johtuu siitä, että siellä työpaikat ovat isopalkkaisia", Tilastokeskuksen yliaktuaari Aku Alanen sanoo.
Vastaavasti ahvenanmaalaiset ovat Suomen suurisuisimpia elättejä. Jokaista saariston asukasta kohti valtio luovuttaa kirstustaan 11737 euroa erilaisina toimintamenoina ja tulonsiirtoina. Takaisin tulee verotuloina vain 7803 euroa.
"Itse en kyllä käyttäisi elätti-sanaa. Se on propagandaa. On parempi puhua nettosaajista, joka ei ole poliittisesti värittynyt termi", Alanen sanoo.
Tukevasti saamapuolella ovat myös Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, koko Savo ja Lappi. Jokaista näiden maakuntien asukkia kohti valtio pulittaa yli tuhat euroa vuodessa.
Yhteensä valtion rahaa valuu maakuntiin noin seitsemän miljardia vuodessa. Suurimman osan niistä tuo kolmen miljardin maataloustuki.
Autoilu ei maksa kaikkia siitä aiheutuneita kuluja. Autoilija on nettosaaja erityisesti kaupungeissa. Muutenkin kaupungit maksavat pienempien kuntien elämän.
Autoilun verot ja kustannukset Helsingissä
Suurin osa autoista on kaupungeissa. Vaikka niitä on suhteellisesti enemmän maalla ja pienemmissä kunnissa.
Pyöräilijöiden keskuuteen on kyllä hakeutunut ihan ihme porukkaa. Tässä ei itse kohta edes kehtaa pyöräillä etteivät luule samaan porukkaan kuuluvaksi.Pyöräliiton pitäisi potkia tuollaiset fanaatikot pois johtoasemistaan, ja keskittyä autonvihaamisen sijaan pyöräilyn edistämiseen.
Todella yllättävää, että jonkun vihreän poliitikon laskelmat eivät kestä edes pintapuolista tarkastelua ja kehtaavat sitten vielä väittää olevansa tiedepuolue ja päätökset perustuvat tietoon.
Eikös me autoilijat makseta veroina valtiolle abaut 8miljardia euroa ja siitä käytetään teiden "kunnossapitoon" noin miljardi. Jos ihan sinnepäin muistelen jostain lukeneeni.Sen lisäksi, että ynnäillään haitat ja kulut, pitäisi arvottaa myös yksityisautoilun tuomat hyödyt. Perin hiljaista on hyötylaskelmien saralla vai onko joku sattunut näkemään uskottavan hyötylaskelman?
Jos autoilua haitataan tai painostetaan vähentämään autoilua, niin myös hyötyjä jää saamatta.
Eikös me autoilijat makseta veroina valtiolle abaut 8miljardia euroa ja siitä käytetään teiden "kunnossapitoon" noin miljardi. Jos ihan sinnepäin muistelen jostain lukeneeni.
Jos vaikka autoilijoiden verotulot valtioille puolittuisi (ei tule koskaan tapahtumaan) niin se menetetty verotulo revittäisiin jostain toisesta "ei niin tarpeellisesta". Taitaa autoilijat olla muutenkin suurin valtion tukemisen loputon lähde.Nämä 8 miljardia on välittömiä julkistalouden hyötyjä yksityisautoilusta. Niiden lisäksi pitäisi arvottaa autoilun välilliset hyödyt niin yksityiselle kuin julkiselle sektorille.