Autoilu ei maksa kaikkia siitä aiheutuneita kuluja. Autoilija on nettosaaja erityisesti kaupungeissa. Muutenkin kaupungit maksavat pienempien kuntien elämän.
Autoilun verot ja kustannukset Helsingissä
Suurin osa autoista on kaupungeissa. Vaikka niitä on suhteellisesti enemmän maalla ja pienemmissä kunnissa.
Miten autoilun helsingissä viemä tila vaikuttaa siihen, miten enontekiössä asuvan ihmisen ajoneuvovero käytetään, ja paljonko hänen autoilustaan tulee "todellisia kystannuksia" ?
Lisäksi, tuo laskelma sisältää lukuisia virheitä, esimerkiksi:
1) Siinä oletetaan että kaikki teiden kunnossapito ja rakentaminen tehdään
yksityisautoilijoiden takia.
Totuus vaan on se, että teitä kuluttaa eniten nimenoman raskas liikenne, ja kaikki sillat yms. pitää mitoittaa sen raskaan liikenteen takia, ja tulevat sen takia selvästi kalliimmiksi.
Ne maantiet tarvitaan sen takia, että esimerkiksi ihmisten ryömä ruoka saadaan kuljetettua.
Jos teillä liikkuisi vain yksitysautoja, niiden kunnossapito ja rakentaminen olisi paljon halvempaa kuin mitä se nyt on.
2) Kyseisessä laskelmassa on verojen määrä laskettu aivan päin honkia. Siitä jätetään pois oleellisia veroja, kuten mm. ajoneuvojen vakuutusten vakuutusverot, ja polttoaineiden ja vakuutusten ALVt. Lisäksi luvut ovat vanhoja ja muutenkin selvästi todellista pienempiä, esimerkiksi polttoaineverot oli tässä 2012 tehdyssä laskelmassa n. 20% pienemmät siitä mitä ne 2013 todellisuudessa olivat.
Todelliset autoilusta kerätyt verot olivat n.
tuplasti suuremmat kuin tuossa laskelmassa esitetään
3) Laskelmassa on laskettu joitain hienoja helmiä, mm.
"Työmatkan kulujen verovähennys 300M€".
Ei tämä ole mitään autoilun tukemista. Jos ihminen saa esim työmatkajunalippunsa takia verovähennystä niin se on muka autoilun tukemista?
Siellä on myös monia aika kyeenalaisia ja vain helgingissä päteviä juttuja, esim.
4) Pienhiukkaset. Ongelma
vain kaupunkien keskustoissa. Ja näille laskettu hirveä kustannus.
5) Estevaikutus. Ongelma lähinnä kaupungeissa.