• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ei sekään oikein toimi, jos haluaa järkevästi alle 45min työmatkat ja hyvän yliopistoyhteisön lapselle. Kyl helsinkiläisten pitäis pitää sen puolia, et tääl vois asua, vaik ei mikään ysin oppilas olis... Vai meneekö se sit niin, et nää PK-seudun paikat on varattu vain ihmislle, joiden ÅO on yli 130?
Kovalla itsevarmuudella väitän, että Helsingissä voi asua, vaikka koulu ei niin sujuisikaan. Ja vaikka haluaisi käydä lukiota Helsingissä, niin ei siellä tarvitse asua. Ei ole homma eikä mikään käydä vaikka Järvenpäästä lukiota Helsingissä. Yliopisto-opiskelijoille on ymmärtääkseni ihan edullisia asuntoja Helsingissä. Tietenkään arvoalueilta ei välttämättä pienen rahan opiskeluluukkua löydy, mutta lieneekö tarviskaan.

45 minuutissa painelee pk-seudulla ja kehyskunnissa aika pitkälle, joten en oikein ymmärrä, mikä on ongelma.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Ei sekään oikein toimi, jos haluaa järkevästi alle 45min työmatkat ja hyvän yliopistoyhteisön lapselle. Kyl helsinkiläisten pitäis pitää sen puolia, et tääl vois asua, vaik ei mikään ysin oppilas olis... Vai meneekö se sit niin, et nää PK-seudun paikat on varattu vain ihmislle, joiden ÅO on yli 130?
Jos asuminen helsingissä on liian kallista, siĺoin kannatta muuttaa vähän kauemmaksi keskustasta, eli sipoo, tuusula, kerava, järvenpää, ehkä myös nurmijärvi. Näistä ajaa n. puolessa tunnissa helsinkiin, ainakin jos ei ole ruuhkia. Toki aamulla klo 8 voi olla "pienet" ruuhkat. Pohjois helsinkikin voi olla hyvä vaihtoehto. Ja jos käy koulua, niin asunto radan lähettyviltä, niin pääsee myös junalla nopeasti keskustaan.

Eli ei kaikkien tarvitse asua kantakaupungissa. Ja muistuttaisin tässä yhteydessä kysynnän ja tarjonnan laista.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
45 minuutissa painelee pk-seudulla ja kehyskunnissa aika pitkälle, joten en oikein ymmärrä, mikä on ongelma.
Voisin kuvitella, että et ole ikinä ollut Mannerheimintien ruuhkassa... Tai sitten vaikka länsi-väylän. Olen saanut käsityksen, että se on erittäin hidasta ja itsekkin olen paluuliikenteen ruuhkaa kokeillut - ei toimi.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Eli ei kaikkien tarvitse asua kantakaupungissa. Ja muistuttaisin tässä yhteydessä kysynnän ja tarjonnan laista.
Tarkoitatko tällä sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee? Ei rahakaan auta, jos ei jälkikasvulla pälli riitä. Sit pitää alkaa pakittamaan kehyskuntien lukioihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Voisin kuvitella, että et ole ikinä ollut Mannerheimintien ruuhkassa... Tai sitten vaikka länsi-väylän. Olen saanut käsityksen, että se on erittäin hidasta.
Ehkä joskus oon ollut ruuhkassa. Länärillä en (mitenkään säännöllisesti), mutta Manskulla, Kehillä, sekä Tuusulan- ja Lahdenväylällä.

Jos Manskua pitää ruuhka-aikaan ajaa, niin oletan, että duunipaikka on keskustassa. Miksi sinne pitää mennä autolla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tarkoitatko tällä sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee? Ei rahakaan auta, jos ei jälkikasvulla pälli riitä. Sit pitää alkaa pakittamaan kehyskuntien lukioihin.
Näyttäis Helsingistä löytyvän 11 lukiota, joihin pääsee alle 8 keskiarvolla. Millaisella keskiarvolla jälkikasvu meinasi lukioon painella?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Jos Manskua pitää ruuhka-aikaan ajaa, niin oletan, että duunipaikka on keskustassa. Miksi sinne pitää mennä autolla?
Pointti onkin just se, et ei pidä. Sit jos ei tarvitse autoa, niin luonnollisesti ajaa politiikkaa, joka ei tue autoilua, mutta sitten saa leiman ihmisestä joka haluaa vaan sen halvan lattekupillisensa jossain Kallion ravintolassa.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Näyttäis Helsingistä löytyvän 11 lukiota, joihin pääsee alle 8 keskiarvolla. Millaisella keskiarvolla jälkikasvu meinasi lukioon painella?
Oisko sul linkkiä? Itse pääsin lukioon 7,6 keskiarvolla aikoinani (ja nykyään menee ihan hyvin), niin voisin kuvitella, et oma jälkikasvu ei geneettisillä perusteilla ainakaan juuri parempaan suoritukseen pysty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Pointti onkin just se, et ei pidä. Sit jos ei tarvitse autoa, niin luonnollisesti ajaa politiikkaa, joka ei tue autoilua, mutta sitten saa leiman ihmisestä joka haluaa vaan sen halvan lattekupillisensa jossain Kallion ravintolassa.
Jos äänestät persuja saat rasistin leiman, jos äänestät kokkareita saat porvarin leiman. Ei leimautumista kannata pelätä, eikä ainakaan alkaa mukauttamaan elämäänsä sen mukaan, että jotkut saattavat leimata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Tarkoitatko tällä sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee? Ei rahakaan auta, jos ei jälkikasvulla pälli riitä. Sit pitää alkaa pakittamaan kehyskuntien lukioihin.
Niin, no näinhän se vähän menee, ellei valtio/kaupunki osta kaikkia asuntoja, ja ala käyttämään asunnon saamisperusteena jotain muuta, kuten koulutuspaikka, ÄO, tai puhdas arpa. Niin ja tällöin hyvävelijärjestelmät takaa sukulaisille vaikka ja mitä.
Pointti onkin just se, et ei pidä. Sit jos ei tarvitse autoa, niin luonnollisesti ajaa politiikkaa, joka ei tue autoilua, mutta sitten saa leiman ihmisestä joka haluaa vaan sen halvan lattekupillisensa jossain Kallion ravintolassa.
Osa tarvitsee autoa töitä varten. Esimerkiksi olet rakennusmies, sähköasentaja, tjms, niin meinasitko työkalupakkia kantaa julkisissa mukanasi työvaatteissa, ja keskussa kävellä toista kilometriä niiden kanssa tai venata bussia. Julkinen liikenne ei ole kaikille vaihtoehto, edes keskustassa.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Osa tarvitsee autoa töitä varten. Esimerkiksi olet rakennusmies, sähköasentaja, tjms, niin meinasitko työkalupakkia kantaa julkisissa mukanasi työvaatteissa, ja keskussa kävellä toista kilometriä niiden kanssa tai venata bussia. Julkinen liikenne ei ole kaikille vaihtoehto, edes keskustassa.
Eiköhän ne pakit voi jättää sinne työmaalle suljettujen ovian taakse, kunhan ne ekana päivänä sinne on saanut kuskattua. Sitäpaitsi, itse kun olin raksalla töissä yhden kesän, ni ei sinne edes mitään omia työkaluja tarvinnut viedä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Eiköhän ne pakit voi jättää sinne työmaalle suljettujen ovian taakse, kunhan ne ekana päivänä sinne on saanut kuskattua. Sitäpaitsi, itse kun olin raksalla töissä yhden kesän, ni ei sinne edes mitään omia työkaluja tarvinnut viedä.
Isäni kun oli sähköasentajana vuokrafirman kautta joutui hän käyttää omia työkaluja, kun vuokrafirman työkalut oli kuulema leluja. Niin hän ajeli vantaalta helsinkiin ja illalla takaisin. En tiedä muuta, kuin mitä hän oli kertonut. Itse kuljen työmatkan kävellen, kun siinä kestää vain 20 min.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eiköhän ne pakit voi jättää sinne työmaalle suljettujen ovian taakse, kunhan ne ekana päivänä sinne on saanut kuskattua. Sitäpaitsi, itse kun olin raksalla töissä yhden kesän, ni ei sinne edes mitään omia työkaluja tarvinnut viedä.
Mulla on yks frendi, joka on sähkötöitä tehnyt keskustassa muutamassa kohteessa. Tiedustelin aikanaan tätä ihan samaa siltä. Sanoi, että ei todellakaan uskalla jättää mitään ruuvimeisseliä arvokkaampaa lojumaan. Ei tuolla jokaiselle työntekijälle mitään omia lukittuja tiloja ole.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Joo. 7,6 on sellainen keskiarvo, että ei sillä ihan hirveästi pidäkään olla valinnanvaraa mun mielestä.
Nii, ja silti pitäisi saada Suomen koulutusastetta nostettua. Tää ei jotenkin täsmää, jos estetään kategorisesti tietyiltä nuorilta lukion käyminen. Jos otan itseni esimerkiksi, ni nousin tuosta keskiarvosta ihan maisteriksi.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Isäni kun oli sähköasentajana vuokrafirman kautta joutui hän käyttää omia työkaluja, kun vuokrafirman työkalut oli kuulema leluja. Niin hän ajeli vantaalta helsinkiin ja illalla takaisin. En tiedä muuta, kuin mitä hän oli kertonut. Itse kuljen työmatkan kävellen, kun siinä kestää vain 20 min.
Se on sit jäärpäisyyttä, tyhmyyttä ja oma valinta. Voi vaihtaa firmaa, jos niillä on tarjolla paskat työkalut. Kyl työnantajan velvollisuus on tarjota kunnon työvälineet. Niin ainakin ohjelmistoalalla on.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Mulla on yks frendi, joka on sähkötöitä tehnyt keskustassa muutamassa kohteessa. Tiedustelin aikanaan tätä ihan samaa siltä. Sanoi, että ei todellakaan uskalla jättää mitään ruuvimeisseliä arvokkaampaa lojumaan. Ei tuolla jokaiselle työntekijälle mitään omia lukittuja tiloja ole.
Eiköhän siel jotkut vakuutukset ole. Mut tämäkin on sitten täysin oma valinta, et haluuko sit seisoa auton kanssa jonossa sen 30min suuntaansa (edestakaisin tunti), vai luottaa firman lukkoihin ja vakuutuksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Nii, ja silti pitäisi saada Suomen koulutusastetta nostettua. Tää ei jotenkin täsmää, jos estetään kategorisesti tietyiltä nuorilta lukion käyminen. Jos otan itseni esimerkiksi, ni nousin tuosta keskiarvosta ihan maisteriksi.
Siis minkälainen tilanne pitää olla, että pk-seudulla 7,6 keskiarvolla lukion käyminen on kategorisesti estetty? Missä pitää asua, että lukion käyminen on mahdotonta? Mulla on frendejä, jotka on käyny Helsingin lukioissa Järvenpäästä, Keravalta, Sipoosta, Tuusulasta ja Vantaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eikhöän siel jotkut vakuutukset ole. Mut tämäkin on sitten täysin oma valinta, et haluuko sit seisoa auton kanssa jonossa sen 30min suuntaansa (edestakaisin tunti), vai luottaa firman lukkoihin ja vakuutuksiin.
Toki näin. Tämä kyseinen kaveri ajeli ihan mielellään reilut puoli tuntia suuntaansa. Mun mielestä puolen tunnin työmatka ei vielä tunnu ylitsepääsemättömältä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Siis minkälainen tilanne pitää olla, että pk-seudulla 7,6 keskiarvolla lukion käyminen on kategorisesti estetty? Missä pitää asua, että lukion käyminen on mahdotonta? Mulla on frendejä, jotka on käyny Helsingin lukioissa Järvenpäästä, Keravalta, Sipoosta, Tuusulasta ja Vantaalta.
Ei se välttämättä olekkaan, ellei halua erikoistua johonkin media-höttöön, tai muuhun vastaavaan. Norssiinkin näytti olevan muistaakseni 9,5 keskiarvo. Ei sen kilpailun mielestäni pitäisi alkaa jo noin nuorena. En siltikään voi tietää, mihin oma mahdollinen jälkikasvuni yltää, joten haluaisin, että ketään ei suljettaisi pois. Omalla alkuperäisellä asuinpaikkakunnallani pääsi lukioon paskimmillaan kutosella alkavalla keskiarvolla, et on tässä kuitenkin suuri ero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tarkoitin 30min ylimääräistä jonossa seisoen.
Joissakin tilanteissa näin voi olla. Sitten ei auta muu kuin muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai sitten vaan kärvistellä. Valintojen maailmahan tämä on.

Ei se välttämättä olekkaan, ellei halua erikoistua johonkin media-höttöön, tai muuhun vastaavaan. Norssiinkin näytti olevan muistaakseni 9,5 keskiarvo. Ei sen kilpailun mielestäni pitäisi alkaa jo noin nuorena. En siltikään voi tietää, mihin oma mahdollinen jälkikasvuni yltää, joten haluaisin, että ketään ei suljettaisi pois. Omalla alkuperäisellä asuinpaikkakunnallani pääsi lukioon paskimmillaan kutosella alkavalla keskiarvolla, et on tässä kuitenkin suuri ero.
Okei. Ymmärsin ehkä sitten jotain väärin, kun sanoit, että joiltakin kategorisesti estetään lukion käyminen.

Noin muuten oon sitä mieltä, että jos keskiarvo alkaa kutosella ja lukio kiinnostaa, niin kannattaa käydä kymppiluokka siinä välissä. Alle seiskan keskiarvolla joko yleiset tiedot on melko huonot, tai sitten joissakin aineissa on niin paljon perässä, että lukio voi muutenkin olla vähän hankalaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Se on sit jäärpäisyyttä, tyhmyyttä ja oma valinta. Voi vaihtaa firmaa, jos niillä on tarjolla paskat työkalut. Kyl työnantajan velvollisuus on tarjota kunnon työvälineet. Niin ainakin ohjelmistoalalla on.
Niin, no. Ikäsyrjintä ei lienee tuttutermi? Sitten lisäksi uudelleen kouluttautunut ja pätkistä muodostuva työura sähköasentajana. Hän aikoinaan haki niitä työpaikkoja eikä saanut muuta, kuin pätkätöitä. Joten, ei se aina ole täysin omavika, jos ei saa kunnolla töitä. Lisäksi rakennusallalla meno on vähän toinen kuin ohjelmistoalalla. Rakennusala on todella kilpailtu ala, kun ohjelmistopuolella on todennäköisesti vähemmän kilpailua.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Joissakin tilanteissa näin voi olla. Sitten ei auta muu kuin muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai sitten vaan kärvistellä. Valintojen maailmahan tämä on.
Eipä se lähemmäksi muuttaminen toisaalta paljoa auta, kun se liikenne joka tapauksessa jumahtaa siinä samassa kohtaa 30min ajaksi.

Okei. Ymmärsin ehkä sitten jotain väärin, kun sanoit, että joiltakin kategorisesti estetään lukion käyminen.

Noin muuten oon sitä mieltä, että jos keskiarvo alkaa kutosella ja lukio kiinnostaa, niin kannattaa käydä kymppiluokka siinä välissä. Alle seiskan keskiarvolla joko yleiset tiedot on melko huonot, tai sitten joissakin aineissa on niin paljon perässä, että lukio voi muutenkin olla vähän hankalaa.
Et ehkä ymmärtäny, sillä tarkoitin, että tietyt rajat ovat melko väärin. Tietty ne rajat aina vaihtelevat vuosittain, mutta keskimäärin Helsingissä on korkeammat rajat, kuin vaikka keski-suomessa. Tämä johtaa siihen, että keski-suomessa asuva pääsisi lukioon, mutta Helsingissä asuva ei.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Niin, no. Ikäsyrjintä ei lienee tuttutermi? Sitten lisäksi uudelleen kouluttautunut ja pätkistä muodostuva työura sähköasentajana. Hän aikoinaan haki niitä työpaikkoja eikä saanut muuta, kuin pätkätöitä. Joten, ei se aina ole täysin omavika, jos ei saa kunnolla töitä. Lisäksi rakennusallalla meno on vähän toinen kuin ohjelmistoalalla. Rakennusala on todella kilpailtu ala, kun ohjelmistopuolella on todennäköisesti vähemmän kilpailua.
Nii, eli nää erityiset oikeistolle ominaiset teesit eivät nyt sitten yhtäkkiä toimikkaan. No, lähdetään nyt siitä sit. Ikäsyrjintää en ole kokenut, mutta kyllä mun työmailla raksallakin on ollut ain hyvät työvälineet. Sehän on täysin sairas lähtökohta, et vaik puusepäin pitäisi hankkia vaikka kalliit taso- ja kavahöylät, ennen kun voisi alkaa tekemään töitä. Toi pointti tulee mielestäni kyseeseen vasta silloin, jos on yrittäjä. Yrittäjältä on mielestäni soveliasta olettaa omat tuotantotekijät, eli työkalut. Toi vaikuttaa enemmän työpaikan ongelmalta ja siten se tulisi siirtää ylemmälle tasolle. Mielestäni ei voi vaatia raksamieheltä omia työkaluja. Mitä siitä tulisi, jos vaik nää virolaiset roudais aina omat timanttiporansa tmv. Virosta saakka. Eihän ne siihen lähtis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eipä se lähemmäksi muuttaminen toisaalta paljoa auta, kun se liikenne joka tapauksessa jumahtaa siinä samassa kohtaa 30min ajaksi.
Ei se joka kohdassa jumahda. Ja vaikka olisi missä, niin puolessa tunnissa mennään kyllä hirveä matka. Esim Lepuskiin mennessäni ei kehän pätkä Tuusulanväylältä Lepuskiin kestänyt ikinä yli puolta tuntia, harvoin noinkaan kauaa. Joskin puoli tuntia tuohon väliin on kyllä paljon aikaa, sitä en kiellä.

E: Suurin ongelma on nimenomaan tuo poikittaisliikenne. Jos pitää autolla päästä vaikka Hertsikasta Lepuskiin ruuhka-aikaan, niin varmasti saa ruuhkaa kirota. Sitten voi miettiä vaikka lähemmäs muuttamista.

Et ehkä ymmärtäny, sillä tarkoitin, että tietyt rajat ovat melko väärin. Tietty ne rajat aina vaihtelevat vuosittain, mutta keskimäärin Helsingissä on korkeammat rajat, kuin vaikka keski-suomessa. Tämä johtaa siihen, että keski-suomessa asuva pääsisi lukioon, mutta Helsingissä asuva ei.
No tästä ollaan sitten kyllä radikaalisti eri mieltä. Pienempien paikkakuntien lukioihin on niin vähän tulijoita, että moneen voisi periaattessa päästä vaikka vitosen keskiarvolla. Tällä tarkoitan siis sitä, että tilaa riittää. Tietenkään todellisuudessa vitosen keskiarvolla ei ole mitään asiaa lukioon. Mutta tämä on se syy, miksi pienemmän vetovoiman kaupungeissa keskiarvorajat on alhaisemmat. Se, että johonkin lukioon pääsee kutosen keskiarvolla, ei tarkoita, ettäkö kutosen keskiarvolla kannattaisi lukioon mennä.

Mutta siis mikä se ongelma nyt on? Aluksi hankaluuksia aiheutti kombo 45min työmatka ja 7,6 ka jälkikasvun lukioon pääsy pk-seudulla. En ole vielä nähnyt skenaariota, jossa tämä olisi millään lailla hankalasti toteutettavissa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Nii, eli nää erityiset oikeistolle ominaiset teesit eivät nyt sitten yhtäkkiä toimikkaan.
Näillä ns. Oikeiston teeseillä päästään yleisesti pitkälle, mutta ei aina loppuun asti. Ripaus sosialismia ei ole pahitteeksi. Mutta sosialismi on sitten ihan eri asia.
No, lähdetään nyt siitä sit. Ikäsyrjintää en ole kokenut, mutta kyllä mun työmailla raksallakin on ollut ain hyvät työvälineet. Sehän on täysin sairas lähtökohta, et vaik puusepäin pitäisi hankkia vaikka kalliit taso- ja kavahöylät, ennen kun voisi alkaa tekemään töitä. Toi pointti tulee mielestäni kyseeseen vasta silloin, jos on yrittäjä. Yrittäjältä on mielestäni soveliasta olettaa omat tuotantotekijät, eli työkalut. Toi vaikuttaa enemmän työpaikan ongelmalta ja siten se tulisi siirtää ylemmälle tasolle. Mielestäni ei voi vaatia raksamieheltä omia työkaluja. Mitä siitä tulisi, jos vaik nää virolaiset roudais aina omat timanttiporansa tmv. Virosta saakka. Eihän ne siihen lähtis.
Sinä ja minä voidaan olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta käytäntö on mitä on. Tessissäkin oli tuolloin ainakin työkalukorvaus, eli liitotkin hyväksyivät tuon toiminnan.

Sulle on sitten osunut hyvät työnantajat, jos ei ole ollut ongelmia.

Ja työnhaku vaati nykyään monesti hyvää kirjoitustaitoa, jolla ei ole mitään tekemistä itse työn kanssa, ja tähän olisi hyvä saada jotain muutosta, mutta tämä lähtee yrityksistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Noin yleisesti, jos Helsingin ruuhkat ahdistaa, kannattaa pyrkiä järjestämään elämä jossain muualla. Harvassa ovat tilanteet, jossa Helsingissä on pakko asua tai työskennellä.

E: Noihin työkaluihin sen verran, että vaikkapa sähkötöissä on usein niin, että firma on paikassa x, mutta työmaa paikassa y. Ei tämä työmaa y järjestä sinne jokaiselle alihankkijalle mitään omia tiloja, vaan sinne tullaan työkalujen kanssa. Ite oon jonkin verran ollut tapahtumia tuottamassa Helsingissä, ja kyllä tarvittavat vehkeet vaan on pitänyt roudata eestaas.
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
Tekee niin hyvää katsoa, kun vihreät joutuvat hallituksessa hyväksymään uuden sellutehtaan rakentamiseen Kemiin.
Operaatio Suomi metsästäjä-keräilijäyhteiskunnaksi otti nyt ikävästi takapakkia. Vihreitä vi..harmittaa ankarasti mutta kosto tulee olemaan hirmuinen.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 091
Näyttäis Helsingistä löytyvän 11 lukiota, joihin pääsee alle 8 keskiarvolla. Millaisella keskiarvolla jälkikasvu meinasi lukioon painella?
Niistä vain 2 on sellaisia, jotka ei edellytä jotain ainepainotusta / erityisvalinnan pääsykoetta (+ sitten Nämä antroposofienn lukiot).
Käytännössä alle kasilla mennään varmasti vain Vuosaareen sisään.
Helsinkiläisen hakukohteissa on yleensä toki myös Espoon ja Vantaan lukiot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Niistä vain 2 on sellaisia, jotka ei edellytä jotain ainepainotusta / erityisvalinnan pääsykoetta (+ sitten Nämä antroposofienn lukiot).
Käytännössä alle kasilla mennään varmasti vain Vuosaareen sisään.
Helsinkiläisen hakukohteissa on yleensä toki myös Espoon ja Vantaan lukiot.
Voi hyvin olla, en noita Helsingin lukioita niin hyvin tunne. Ja joo, jos Järvenpääläisenä tai Sipoolaisena voi käydä lukiota Helsingissä, niin luulisi sen onnistuvan myös toisinpäin.

Eli vaikka ei siis keskiarvo Helsingin lukioihin riitä, niin kyllä lukion voi silti hyvin käydä.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
1 244
Sairailta nuo rajat kuulostaa, itselläni (ja veikkaan monella muullakin) ei teininä kauheasti koulut kiinnostanut ja lukioon pääsi pienellä paikkakunnalla jollain 7,5 tms keskiarvolla, kuitenkin siellä tuli tsempattua ja ihan hyvin menee. Jotenkin poskettomalta tuntuu että noin nuorena jo pistää paljon paukkuja pistää opiskeluun että mitään mahdollisuuksia pärjätä aikuisena nyt etenkin kun yliopistojen pääsykokeetkin pilattiin ensikertalaiskiintiöillä missä ei ole minkäänlaista mieltä niin eipä sitä myöhään heränneenä kovin vahvat mahdollisuudet enää ole. Ennen tuota oli kuitenkin ihan realistiset mahdollisuudet vaihtaa alaa ja kouluttautua pidemmälle jos vain päätä oli ja näki vaivaa sen eteen, nyt se on aivan tajuttomasti vaikeampaa ja epäreilua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Sairailta nuo rajat kuulostaa, itselläni (ja veikkaan monella muullakin) ei teininä kauheasti koulut kiinnostanut ja lukioon pääsi pienellä paikkakunnalla jollain 7,5 tms keskiarvolla, kuitenkin siellä tuli tsempattua ja ihan hyvin menee. Jotenkin poskettomalta tuntuu että noin nuorena jo pistää paljon paukkuja pistää opiskeluun että mitään mahdollisuuksia pärjätä aikuisena nyt etenkin kun yliopistojen pääsykokeetkin pilattiin ensikertalaiskiintiöillä missä ei ole minkäänlaista mieltä. Eipä ole hurraamista kyllä jälkikasvua kasvattaa pks.
Mun ymmärtääkseni noi rajat ei oo ehdottomia. Jos ajatellaan, että vaikkapa Norssiin ei hakisi yksikään tyyppi yli ysin keskiarvolla, niin ei se homma niin mene, että sitten ei ole oppilaita. Esim. omaan lukioon pääsi porukkaa alhaisemmalla keskiarvolla, mitä oli ilmoitettu.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 091
Sairailta nuo rajat kuulostaa, itselläni (ja veikkaan monella muullakin) ei teininä kauheasti koulut kiinnostanut ja lukioon pääsi pienellä paikkakunnalla jollain 7,5 tms keskiarvolla, kuitenkin siellä tuli tsempattua ja ihan hyvin menee. Jotenkin poskettomalta tuntuu että noin nuorena jo pistää paljon paukkuja pistää opiskeluun että mitään mahdollisuuksia pärjätä aikuisena nyt etenkin kun yliopistojen pääsykokeetkin pilattiin ensikertalaiskiintiöillä missä ei ole minkäänlaista mieltä. Eipä ole hurraamista kyllä jälkikasvua kasvattaa pks.
Joo, autioituvalla maaseudulla, missä kunnat taistelee lukion säilymismahdollisuuksista, tilanne on kokonaan toinen. Käytännössä monessa pikkukunnassa jokainen halukas pääsee lukioon.
Jos todistus on kovin heikko, saattaa edessä toki ensin olla haastattelu, missä keskustellaan motivaatiosta ja siitä, ymmärretäänkö vaaditun duunin määrä, että niillä pohjatiedoilla mitä peruskoulutodistuksen mukaan näyttäisi olevan, voi pärjätä.
Mun ymmärtääkseni noi rajat ei oo ehdottomia. Jos ajatellaan, että vaikkapa Norssiin ei hakisi yksikään tyyppi yli ysin keskiarvolla, niin ei se homma niin mene, että sitten ei ole oppilaita. Esim. omaan lukioon pääsi porukkaa alhaisemmalla keskiarvolla, mitä oli ilmoitettu.
Ne on edellisen hakukierroksen tulosten mukaan.
Usein opot katsookin kahta-kolmea edellistä hakukierrosta, kun oppilaan kanssa käydään hakuvalinnat läpi. Sillä hakukierroksella kuitenkin raja voi elää kumpaan suuntaan vaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei se välttämättä olekkaan, ellei halua erikoistua johonkin media-höttöön, tai muuhun vastaavaan. Norssiinkin näytti olevan muistaakseni 9,5 keskiarvo. Ei sen kilpailun mielestäni pitäisi alkaa jo noin nuorena. En siltikään voi tietää, mihin oma mahdollinen jälkikasvuni yltää, joten haluaisin, että ketään ei suljettaisi pois. Omalla alkuperäisellä asuinpaikkakunnallani pääsi lukioon paskimmillaan kutosella alkavalla keskiarvolla, et on tässä kuitenkin suuri ero.
Menin nuorena kaupungin helpoimpaan lukioon. Olisin päässyt myös kaupungin vaikeimpaan lukioon (no ei vaatinut silloin mitään 9.5). Aivan samalla tavalla sieltä huonommastakin lukiosta pääsi yliopistoihin ne jotka opiskeli ja jotka halusi. Mahdollisesti jopa vähän terveemmällä pollalla.

Se kilpailu on monella vain pään sisällä ja vaikutus loppuelämän pärjäämiseen saati todelliseen elämänlaatuun on jotain ihan muuta.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Noin yleisesti, jos Helsingin ruuhkat ahdistaa, kannattaa pyrkiä järjestämään elämä jossain muualla. Harvassa ovat tilanteet, jossa Helsingissä on pakko asua tai työskennellä.

E: Noihin työkaluihin sen verran, että vaikkapa sähkötöissä on usein niin, että firma on paikassa x, mutta työmaa paikassa y. Ei tämä työmaa y järjestä sinne jokaiselle alihankkijalle mitään omia tiloja, vaan sinne tullaan työkalujen kanssa. Ite oon jonkin verran ollut tapahtumia tuottamassa Helsingissä, ja kyllä tarvittavat vehkeet vaan on pitänyt roudata eestaas.
Alihankkijathan ovatkin käytännössä yrittäjiä. Ne siten luonnollisesti hankkivat myös omat työkalunsa firman miehille.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 091
UM Haavisto (vihr.) ilmeisesti, ja vähemmän yllättävästi, onnistui erinomaisen hyvin Venäjällä.

Jutuissa siis presidentti Niinistön ja tutkijoiden kehuja ja analyysejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Vaikka media loi jo maailmanlopun enteitä, niin hyvin Haavisto toi esille pointtinsa ja näin ollen suoriutui vaikeasta tilanteesta.
 

inexcess

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 574
UM Haavisto (vihr.) ilmeisesti, ja vähemmän yllättävästi, onnistui erinomaisen hyvin Venäjällä.

Jutuissa siis presidentti Niinistön ja tutkijoiden kehuja ja analyysejä.
Kovasti tuo media tuntuu valkopesevän tätä meidän virheetöntä Pekkaa, joka ei ole koskaan syyllistynyt virkamiehen työpaikkakiusaamiseen ja ministerinä rikokseen. Onhan tuolla Venäjällä käynyt monia muitakin poliitikkoja ja presidenttejä, mutta harvoin tällaista ylistystä on ykkösuutisaiheena kirjoitettu. Mutta sehän on meidän Pekka.

Haavisto tyynesti kuittasi Lavrovin puheet: "EU olemme me". Tämä oikeastaan alleviivaa sitä, että Haavisto kuvittelee Venäjälläkin ollessaan edustavansa ensisijaisesti EU:ta eikä Suomea, vaikka on Suomen ulkoministeri. Tämä nyt ei ole kuitenkaan odottamatonta, ottaen huomioon millä tavalla Vihreät yleisesti ottaen Suomeen ja suomalaisuuteen suhtautuvat.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Jotenkin tuntuu että venäjällä ei oteta kovinkaan vakavasti homppelia ministeri. Mutta Pekka onneksi näytti kaapin paikan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 748
Lupasiko Venäjä olla rikkomatta ihmisoikeuksia vai mitä Pekka sai aikaiseksi?
Pekka sai aikaiseksi sen, että Suomen ja Venäjän välit pysyvät hyvinä vaikka Suomi on mukana EU:ssa ja EU:n pakotteissa. Ei ihme, että häntä kiitellään onnistuneesta tapaamisesta. (No okei, muut paitsi persukannattajat kiittelee). Ihan hyvinhän tuon veti, vaikkei maailma nyt vielä saanutkaan 100%:ista rauhaa, eikä syöpää ole parannettu. On se silti onnistunut tapaaminen.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 091
Olennaista varmaan oli, että ei vanhojen ”idänsuhteiden” ajan perinteiden mukaisesti hyssytelty, vaan tuotiin selvästi esille Suomen positio ja kanta, vaikka toki reaalipoliitikko tietää, että Venäjä siitä viisveisaa.
Haaviston taito on kyetä tekemään se asiallisen ja ystävällisen tyylikkäästi. Tässä tapauksessa se oli paljon enemmän, mihin EU:n Borrell kykeni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
27
Jarkko Tontin, ex-vihreän ja Vihreiden entisen eduskuntaryhmän lainsäädäntösihteerin erittäin ajankohtainen kirjoitus vuodelta 2016, etenkin siitä miten Vihreät kohtelee kulttuuriväkeä ja toisessa, tämän päivän kirjoituksessa myös kiteyttää sen mitä Vihreät todellisuudessa ovat:

"Kun muutaman vuoden katsoin vihreitä sisältäpäin, tajusin, ettei se ole vakavasti otettava aikuisen ihmisen puolue vaan opiskelijajärjestö. Vihreät on etuoikeutetun kaupunkilaiskeskiluokan protestiliike, jonka käyttövoima on muutaman vuoden välein uusiutuva opiskelijasukupolvi, joka tarvitsee jotain vastustettavaa identiteettinsä rakentamiseksi. Sitten he kasvavat aikuisiksi ja alkavat äänestää aikuisten ihmisten puolueita. "

Ehkä paras kuvaus ko. hurmosliikeen ytimestä, suosittelen lukemaan molemmat.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Olennaista varmaan oli, että ei vanhojen ”idänsuhteiden” ajan perinteiden mukaisesti hyssytelty, vaan tuotiin selvästi esille Suomen positio ja kanta, vaikka toki reaalipoliitikko tietää, että Venäjä siitä viisveisaa.
Haaviston taito on kyetä tekemään se asiallisen ja ystävällisen tyylikkäästi. Tässä tapauksessa se oli paljon enemmän, mihin EU:n Borrell kykeni.
Ettei nyt vain ollut kyse Venäjän hymypolitiikasta yksittäistä EU-jäsenmaata, vieläpä rajanaapuria kohtaan? Suomi lienee harvoja (ainoa?) EU-maita, joilla on peruspositiivinen suhtautuminen yhteistyöhön Venäjän kanssa. Eihän Venäjän missään nimessä kannata Suomea kurmuuttaa vaan päinvastoin korostaa, kuinka hyvät kahdenväliset suhteet meillä on.

Suomen positiot ja EU-aloitteiset huolet lienevät Venäjälle jo hyvinkin tuttuja. Tuskinpa Haavistolla mitään uutta ja yllättävää kerrottavaa oli.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
128
Mitäs mieltä tästä uutisesta ollaan? Vihreä liike aiheutti ilmastonmuutoksen ydivoimavastaisuudellaan?
Voisi olla totuuden jyvää... ainakin jos ydinvoimaloita olisi rakennettu ja ylläpidetty eikä suljettu. Olisi varmaan muutama tonni, jäänyt hiiltä polttamatta!

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 941
Viestejä
4 214 560
Jäsenet
70 981
Uusin jäsen
kossu77

Hinta.fi

Ylös Bottom