• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
Oikeus ja moraali on eri asioita. Itse olen mielummin moraalisesti oikeassa. Mitä btw. tapahtui vuonna 1847?
Haha, määrittelet itse olevasi moraalisesti oikeassa? Joku voi olla eri mieltä kuin sinä, onko hän sitten huono ihminen?
Mitähän tapahtui niin.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Mielestäni puhuttiin äsken lain rikkomisesta, eikä sananvapaudesta, tai mielipiteistä. Ihan, ku maalitolpat alkais liikkumaan...
Et kai vaan yrittänyt kiertää kysymystä?
Ja tohon lain rikkomiseen, niin siitähän tässä oli enimmäkseen kai kyse. Eli onko se Elokapinan lain rikkominen eri vaa-alla, kun jonkin muun aatteen vai ja ainoastaan sen takia kun jokin aate voi olla enemmän yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Haha, määrittelet itse olevasi moraalisesti oikeassa? Joku voi olla eri mieltä kuin sinä, onko hän sitten huono ihminen?
Mitähän tapahtui niin.
En sanonut, että itse olen välttämättä moraalisesti oikeassa. Ja tohon liittyen, jos oletetaan, että olisin jostain asiasta moraalisesti oikeassa, mutta joku olisi sitten eri mieltä, niin silloin se toinen ei olisi yhtä moraalisesti valvautunut, kuin minä. Voitaisiin sitten keskustella, että mistä se johtuu. Sikäli toi on sit vaan täyttä teoriaa. Jos on joku tietty keissi, niin siihen voi ottaa sitten erikseen kantaa eri filosofioiden valossa melko objektiivisestikkin.

1847 – Wikipedia tuolta ei nyt osunut nopeesti vilkaistuna mitään relevanttia silmään ainakaan.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Et kai vaan yrittänyt kiertää kysymystä?
Ja tohon lain rikkomiseen, niin siitähän tässä oli enimmäkseen kai kyse. Eli onko se Elokapinan lain rikkominen eri vaa-alla, kun jonkin muun aatteen vai ja ainoastaan sen takia kun jokin aate voi olla enemmän yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää?
Mielestäni kysymys ei ole relevantti keskusteltavan aiheen kannalta. Mäkin voisin kysyä vaik, et mikä sun äitis tyttönimi oli, ja jankata, että et kai vain yrittänyt kiertää kysymystä, mut ei se liity keskusteltavaan aiheeseen.

En ole tietoinen, millä tavalla lakia on rikottu, mutta voisin kuvitella, että he vain yrittävät saada tutkijoiden sanomaa menemään perille. Kyse on siis siitä, että tiedetään jo, mitä pitäisi tehdä, mutta ei kuitenkaan tehdä. Tota pitää vaan takoa tarpeeks kansan kalloon, jotta asia menee perille. Kyl, jos sullekkin sanotaan, et 2 + 2 = 5, ja jyrätään kaikki sun vasta-argumentit joillakin kehäpäätelmillä tmv. paskalla retoriikalla, joka uppoaa idiootteihin, niin kyl se suakin varmasti turhauttaisi, vai?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
En sanonut, että itse olen välttämättä moraalisesti oikeassa. Ja tohon liittyen, jos oletetaan, että olisin jostain asiasta moraalisesti oikeassa, mutta joku olisi sitten eri mieltä, niin silloin se toinen ei olisi yhtä moraalisesti valvautunut, kuin minä. Voitaisiin sitten keskustella, että mistä se johtuu. Sikäli toi on sit vaan täyttä teoriaa. Jos on joku tietty keissi, niin siihen voi ottaa sitten erikseen kantaa eri filosofioiden valossa melko objektiivisestikkin.

1847 – Wikipedia tuolta ei nyt osunut nopeesti vilkaistuna mitään relevanttia silmään ainakaan.
Miten moraalisesti valveutunut olet? Voitko määritellä moraalisi?
edit: Saksalaisten emigranttivallankumouksellisten järjestö Kommunistien liitto perustettiin kesällä 1847 Pariisissa Marxin ja Engelsin aloitteesta aiemman Oikeamielisten liiton tilalle
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Mielestäni kysymys ei ole relevantti keskusteltavan aiheen kannalta. Mäkin voisin kysyä vaik, et mikä sun äitis tyttönimi oli, ja jankata, että et kai vain yrittänyt kiertää kysymystä, mut ei se liity keskusteltavaan aiheeseen.

En ole tietoinen, millä tavalla lakia on rikottu, mutta voisin kuvitella, että he vain yrittävät saada tutkijoiden sanomaa menemään perille. Kyse on siis siitä, että tiedetään jo, mitä pitäisi tehdä, mutta ei kuitenkaan tehdä. Tota pitää vaan takoa tarpeeks kansan kalloon, jotta asia menee perille. Kyl, jos sullekkin sanotaan, et 2 + 2 = 5, ja jyrätään kaikki sun vasta-argumentit joillakin kehäpäätelmillä tmv. paskalla retoriikalla, joka uppoaa idiootteihin, niin kyl se suakin varmasti turhauttaisi, vai?
Kyllä toi nyt vaan on relevanttia, koska se lain rikkominen nyt ei vaan ole ok. Eiköhän heilläkin ole mahdollisuus saada äänensä kuuluviin muullakin tavalla kun rikkomalla lakia.
Muuten pitäisi antaa lupa jokaiselle ääriryhmälle tehdä ideologiansa tai vastaavan perusteella lakia rikkovia tekoja.
Haluatko sitä?

Edit: Lisätään vielä uskonnolliset syyt. Nehän on vielä isommassa roolissa joissain kulttuureissa. Annetaan uskonnoillekkin lupa rikkoa lakia. Yeah right.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Miten moraalisesti valveutunut olet? Voitko määritellä moraalisi?
Lähden nyt kaupungille ja palaan mahdolliseen vastaukseesi myöhemmin, mutta minulla on keinoina hyötyetiikka, hyve-etiikka ja velvollisuusetiikka, joiden valossa voin tarkastella moraalisia ongelmia. Pidän itseäni moraalisesti keskimääräistä valveutuneempana, sillä olen käynyt asiaan liittyen muutaman kurssin yliopistolla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Lähden nyt kaupungille ja palaan mahdolliseen vastaukseesi myöhemmin, mutta minulla on keinoina hyötyetiikka, hyve-etiikka ja velvollisuusetiikka, joiden valossa voin tarkastella moraalisia ongelmia. Pidän itseäni moraalisesti keskimääräistä valveutuneempana, sillä olen käynyt asiaan liittyen muutaman kurssin yliopistolla.
Suosittelen tutustumaan haista-vittuetiikkaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
Lähden nyt kaupungille ja palaan mahdolliseen vastaukseesi myöhemmin, mutta minulla on keinoina hyötyetiikka, hyve-etiikka ja velvollisuusetiikka, joiden valossa voin tarkastella moraalisia ongelmia. Pidän itseäni moraalisesti keskimääräistä valveutuneempana, sillä olen käynyt asiaan liittyen muutaman kurssin yliopistolla.
Just näin. MINÄ olen oikeassa. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 425
Eli onko se Elokapinan lain rikkominen eri vaa-alla, kun jonkin muun aatteen vai ja ainoastaan sen takia kun jokin aate voi olla enemmän yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpää?
Ottamatta kantaa Elokapinaan itseensä niin yleisellä tasolla onhan se nyt aika selvää että sillä että miksi rikot lakia on merkitystä ihan oikeudenkin edessä siihen että minkälaisen rangaistuksen, jos mitään, saat siitä lain rikkomisesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 425
Just näin. MINÄ olen oikeassa. :D
Jostain kumman syystä tämä pitää aina vääntää uudelleen ja uudelleen. Moraalissa on kyse sun henkilökohtaisesta oikean ja väärän tunteesta.
Jokainen on moraalisissa asioissa omasta mielestään oikeassa. Koska se on se moraalin määritelmä. Jos jonkun moraali on ristiriidassa sun oman moraalin kanssa niin silloin pidät tuota kyseistä henkilöä kyseisen asian kohdalta moraalittomana. Tai tarkemmin sanottuna, olet sitä mieltä että kyseinen henkilö pitää hyvänä asiaa jota sitä pidät huonona. Tai pitää huonona asiaa jota sinä pidät hyvänä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Ottamatta kantaa Elokapinaan itseensä niin yleisellä tasolla onhan se nyt aika selvää että sillä että miksi rikot lakia on merkitystä ihan oikeudenkin edessä siihen että minkälaisen rangaistuksen, jos mitään, saat siitä lain rikkomisesta.
Edelleenkin pitää miettiä onko ok sitä lain rikkomista minkään aatteen takia ns. mainostaa lukiolaisille. (siitähän tää kai lähti rönsyilemään)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 425
Edelleenkin pitää miettiä onko ok sitä lain rikkomista minkään aatteen takia ns. mainostaa lukiolaisille. (siitähän tää kai lähti rönsyilemään)
No tässäkin on kyse siitä että kuinka hyväksyttävänä sitä aatetta pidetään ja kuinka vakavia nuo lainrikkomiset ovat. Tässä tapauksessa kun se aate on ilmastonmuutoksen torjunta, jota nyt pidetään yleisesti ottaen erittäin tärkeänä asiana, ja lain rikkomiset ovat todella pieniä (väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta) niin kyseinen asia on, ainakin omasta mielestäni, ihan ok.
Samaan tapaan kuin mielestäni olisi (ollut) täysin ok kutsua Gandhi puhumaan lukiolaisille vaikka sekin rikkoi lakia.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
No tässäkin on kyse siitä että kuinka hyväksyttävänä sitä aatetta pidetään ja kuinka vakavia nuo lainrikkomiset ovat. Tässä tapauksessa kun se aate on ilmastonmuutoksen torjunta, jota nyt pidetään yleisesti ottaen erittäin tärkeänä asiana, ja lain rikkomiset ovat todella pieniä (väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta) niin kyseinen asia on, ainakin omasta mielestäni, ihan ok.
Samaan tapaan kuin mielestäni olisi (ollut) täysin ok kutsua Gandhi puhumaan lukiolaisille vaikka sekin rikkoi lakia.
Tässä näköjään ollaan todellakin eri mieltä. Vaikka jotain aatetta pidetään hyväksyttävänä, niin mä en vaan näe mitään syytä sitä hyväksyä koululaitokseen jos sitä edistetään laittomin keinoin.
Tähän vois keksiä vaikka minkä esimerkin ideologian toisesta laidasta, mutta sillä ei ole merkitystä. Laittomuudet ei kuulu koululaitokseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
No tässäkin on kyse siitä että kuinka hyväksyttävänä sitä aatetta pidetään ja kuinka vakavia nuo lainrikkomiset ovat. Tässä tapauksessa kun se aate on ilmastonmuutoksen torjunta, jota nyt pidetään yleisesti ottaen erittäin tärkeänä asiana, ja lain rikkomiset ovat todella pieniä (väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta) niin kyseinen asia on, ainakin omasta mielestäni, ihan ok.
Samaan tapaan kuin mielestäni olisi (ollut) täysin ok kutsua Gandhi puhumaan lukiolaisille vaikka sekin rikkoi lakia.
Hmm... Mites vedät rajan lain rikkomisen tasolle? Tuskin huutelisit täällä jos turverekat valloittaisivat naapurustosi?
En vaan ymmärrä miten oikeamielisinä itseänsäpitävät sallivat ja jopa kannustavat yhteiskunnan sovittujen lakien rikkomiseen, tuohon peliin jos lähdetään niin tuloksena on täysi jakautuminen ellei jopa anarkia.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Nuoret vielä herkeassä iässä ovat. Ilmastopropaganda pitäisi kieltää alaikäisiltä.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Näin opettajan pätevyyden tehneenä ja opetushallinnon reksipaketin (rehtorin pätevyyden) aikanaan lukeneena kommentoisin hieman. Itse en tosin ole koulumaailmassa työssä, vaan muualla.

Yleensä meillä on ollut tapana, että kategorisesti kaikista poliittisista ja puoluepoliittisista vierailuista kieltäydytään silloin, kun järjestöt tai toimijat niitä tarjoavat omista lähtökohdistaan käsin.
Sen sijaan kouluilla on laaja vapaus tehdä ja kutsua haluamiaan vierailijoita silloin, kun se heillä palvelee opetussuunnitelman mukaista opetusta ja oppimista.

Yleensä nämä on tapana nivoa kurssityöhön, sekä käydä vierailun jälkeinen kriittinen keskustelu. Tällainen keskustelu ko. liikkeen kohdalla voi toki liittyä sen tavoitteisiin, mutta myös keinoihin, tai, sitä voisi käsitellä tavoitteiden perustan ja keinojen perustelun kautta.
Itsestäänselviä kursseja on bi-ma-fy sekä tietysti yhteiskuntaopin suomalainen yhteiskunta (yh1) ja lakitiedon kurssin (yh4) valossa, mutta myös uskonnon, et:n ja filosofian kursseista löytyy erityisesti eettistä pohdintaa tukevia liittymäkohtia.

Itse en olisi Elokapinaa järjestönä koululle kutsumassa, mutta ymmärrän, että aihe on edellisen kuvauksen mukaisesti ajankohtainen, oppimisen kannalta herkullinen sekä monia nuoria kiinnostava, ketä sitten mistäkin syystä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Näin opettajan pätevyyden tehneenä ja opetushallinnon reksipaketin (rehtorin pätevyyden) aikanaan lukeneena kommentoisin hieman. Itse en tosin ole koulumaailmassa työssä, vaan muualla.

Yleensä meillä on ollut tapana, että kategorisesti kaikista poliittisista ja puoluepoliittisista vierailuista kieltäydytään silloin, kun järjestöt tai toimijat niitä tarjoavat omista lähtökohdistaan käsin.
Sen sijaan kouluilla on laaja vapaus tehdä ja kutsua haluamiaan vierailijoita silloin, kun se heillä palvelee opetussuunnitelman mukaista opetusta ja oppimista.

Yleensä nämä on tapana nivoa kurssityöhön, sekä käydä vierailun jälkeinen kriittinen keskustelu. Tällainen keskustelu ko. liikkeen kohdalla voi toki liittyä sen tavoitteisiin, mutta myös keinoihin, tai, sitä voisi käsitellä tavoitteiden perustan ja keinojen perustelun kautta.
Itsestäänselviä kursseja on bi-ma-fy yhteiskuntaopin suomalainen yhteiskunta (yh1) ja lakitiedon kurssin (yh4) valossa, mutta myös uskonnon, et:n ja filosofian kursseista löytyy erityisesti eettistä pohdintaa tukevia liittymäkohtia.

Itse en olisi Elokapinaa järjestönä koululle kutsumassa, mutta ymmärrän, että aihe on edellisen kuvauksen mukaisesti ajankohtainen, oppimisen kannalta herkullinen sekä monia nuoria kiinnostava, ketä sitten mistäkin syystä.
Ymmärrän näkökulman ja myös sen että tämä tosiaan on ollut oppilaiden haluama juttu pääosin. Mutta edelleen tässä on se pointtina ollut ainakin mulla, ettei tämä Elokapinan käytös ole Suomen lain mukainen.
Onko tämä yleinen käytäntö jokaista liikettä tai ryhmittymää kohtaan? Siis jos vaikka vaan jokin osa oppilaista haluaa tuoda heidät esiintymään?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Ymmärrän näkökulman ja myös sen että tämä tosiaan on ollut oppilaiden haluama juttu pääosin. Mutta edelleen tässä on se pointtina ollut ainakin mulla, ettei tämä Elokapinan käytös ole Suomen lain mukainen.
Onko tämä yleinen käytäntö jokaista liikettä tai ryhmittymää kohtaan? Siis jos vaikka vaan jokin osa oppilaista haluaa tuoda heidät esiintymään?
Ei ole mitään yksiselitteistä sääntöä tai velvoittavaa ohjetta. Suomalaisella opettajalla on yhtäältä laaja autonomia organisoida opetussuunnitelman mukainen opetus ja oppiminen luokka-, kurssi- ja ryhmätasolla haluamallaan tavalla kunhan opetussuunnitelmaa noudatetaan, samoin rehtoreilla koulun tasolla.
He ovat toki sitten ratkaisuistaan yhteisvastuussa (virkavastuu), mutta ei tässä tapauksessa ole toimittu lukiolain tai lukion opetussuunnitelman vastaisesti. Vastuu tässä näyttääkin olevan siis selittää ratkaisu oppilaille, heidän huoltajilleen ja ympäröivälle yhteiskunnalle.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Ei ole mitään sääntöä tai velvoittavaa ohjetta. Jokaisella opettajalla on yhtäältä laaja autonomia organisoida opetussuunnitelman mukainen opetus ja oppiminen luokka-, kurssi- ja ryhmätasolla haluamallaan tavalla kunhan opetussuunnitelmaa noudatetaan, samoin rehtoreilla koulun tasolla.
He ovat toki sitten ratkaisuistaan yhteisvastuussa, mutta ei tässä tapauksessa ole toimittu lukiolain tai lukion opetussuunnitelman vastaisesti. Vastuu tässä näyttääkin olevan siis selittää ratkaisu oppilaille, heidän huoltajilleen ja ympäröivälle yhteiskunnalle.
Ratkaisu? Pitää selittää ratkaisu oppilaille yms?
Eli oppilaat haluaa jonkin ryhmän tai vastaavan esiintymään. Ja heille pitää vielä selittää se mitä he tulivat sinne esittämään?
Onko tässä jokaisella ryhmällä tai vastaavalla sama oikeus, tai velvollisuus?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Ratkaisu? Pitää selittää ratkaisu oppilaille yms?
Eli oppilaat haluaa jonkin ryhmän tai vastaavan esiintymään. Ja heille pitää vielä selittää se mitä he tulivat sinne esittämään?
Onko tässä jokaisella ryhmällä tai vastaavalla sama oikeus, tai velvollisuus?
Ei vaan selittää se, mitkä olivat ne pedagogiset perusteet sille ratkaisulle kutsua heidät.
Näitä on tänään näyttänytkin mediassa olevan esillä, tosin rehtorin esimiehen selostamina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Ratkaisu? Pitää selittää ratkaisu oppilaille yms?
Eli oppilaat haluaa jonkin ryhmän tai vastaavan esiintymään. Ja heille pitää vielä selittää se mitä he tulivat sinne esittämään?
Onko tässä jokaisella ryhmällä tai vastaavalla sama oikeus, tai velvollisuus?
Oppilaille olisi pitänyt selittää kuinka tarkoitus ei pyhitä keinoja, ja sitten pitää yhteinen keskustelu mikä on heidän mielestään sallittua ja kenen tekemänä. Olisivat saattaneet huomata että kaikki eivät ajattele samalla tavalla sekä kriittisemmänkin näkökulman, kun toimijan paikalle olisi asetettu joku inhokki, esimerkiksi puolue, järjestö, kirkko tai muu uskonnollinen porukka.

Tuon jälkeen olisi ollut hyvä keskustella moraalista ja kuinka oikean ja väärän väliin mahtuu yllättävän paljon sävyjä. Eivätkä oikea ja vääräkään ole pysyviä kiveen kiveen hakattuja absoluuttisia totuuksia.

edit. lisätty viimeinen lause
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Ei vaan selittää se, mitkä olivat ne pedagogiset perusteet sille ratkaisulle kutsua heidät.
Näitä on tänään näyttänytkin mediassa olevan esillä, tosin rehtorin esimiehen selostamina.
Okei. Ymmärrän ton että pitää olla jonkinlainen peruste kutsua heidät. Mutta vaikuttaako siihen ryhmän kutsumiseen se että se ryhmä voidaan luokitella ääriryhmäksi? Joka käyttää laittomia keinoja edetäkseen ideologiassaan? Mun mielestä se on hieman väärin antaa kasvaville nuorille kuva että on oikein rikkoa sääntöjä, jos ideologia on vaan oikein.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Oppilaille olisi pitänyt selittää kuinka tarkoitus ei pyhitä keinoja, ja sitten pitää yhteinen keskustelu mikä on heidän mielestään sallittua ja kenen tekemänä. Olisivat saattaneet huomata että kaikki eivät ajattele samalla tavalla sekä kriittisemmänkin näkökulman, kun toimijan paikalle olisi asetettu joku inhokki, esimerkiksi puolue, järjestö, kirkko tai muu uskonnollinen porukka. Tuon jälkeen olisi ollut hyvä keskustella moraalista ja kuinka oikean ja väärän väliin mahtuu yllättävän paljon sävyjä.
Näin yleensä toimitaankin, ilmeisesti myös tässä tapauksessa sitten kurssin oppitunnilla.
”Jatkokeskusteluissa Elokapinan toimintavoista käydään kriittinen keskustelu ja selvitetään rauhanomaisia ja lainmukaisia keinoja, miten nuori voi olla mukana yhteiskuntaan vaikuttamisessa”
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Näin yleensä toimitaankin, ilmeisesti myös tässä tapauksessa sitten kurssin oppitunnilla.
”Jatkokeskusteluissa Elokapinan toimintavoista käydään kriittinen keskustelu ja selvitetään rauhanomaisia ja lainmukaisia keinoja, miten nuori voi olla mukana yhteiskuntaan vaikuttamisessa”
Se on oikein hyvä. Olisi voinut tehdä ilman elokapinaakin mielestäni.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Oppilaille olisi pitänyt selittää kuinka tarkoitus ei pyhitä keinoja, ja sitten pitää yhteinen keskustelu mikä on heidän mielestään sallittua ja kenen tekemänä. Olisivat saattaneet huomata että kaikki eivät ajattele samalla tavalla sekä kriittisemmänkin näkökulman, kun toimijan paikalle olisi asetettu joku inhokki, esimerkiksi puolue, järjestö, kirkko tai muu uskonnollinen porukka. Tuon jälkeen olisi ollut hyvä keskustella moraalista ja kuinka oikean ja väärän väliin mahtuu yllättävän paljon sävyjä.
Oot aika pirun oikeassa. Ainut vaan että (mun mielipide) kouluun ei kuulu yksipuolinen lainrikkominen. Jos lähetään rikkomaan lakia, niin pitäähän sen olla siiten kummankin puoleista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Oot aika pirun oikeassa. Ainut vaan että (mun mielipide) kouluun ei kuulu yksipuolinen lainrikkominen. Jos lähetään rikkomaan lakia, niin pitäähän sen olla siiten kummankin puoleista.
Olisin itsekin jättänyt elokapinan pois agendalta, ja sen pohjalta käynyt ne yllä mainitut keskustelut/oppitunnit.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Mielenkiintoista, että samat ihmiset jotka kannattavat laittomuuksiin yllyttävän ryhmän idealogian esittämisen koulussa, ovat kieltämässä jonkun toisen idealogian liput?

Missä on vapaus, tasa-arvo ja veljeys? ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Vähemmän yllättäen joillekin on ok, että koulussa esiintyy laittomuuksiin kehottava ideologinen organisaatio paasaamassa "jumalan sanaa".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Toistan vastaukseni, että kansalaistottelemattomuus on ok, ja siihen saattaa sisältyä joskus pienimuotoisia konflikteja lain kanssa.
Näinhän me kaikki: niitä lakeja noudatetaan, jotka nähdään oikeudenmukaisiksi ja loppuja rikotaan koiramoraalin sallimissa rajoissa. Toiset tykkäävät naamioida tämän "kansalaistottelemattomuudeksi", toiset taas arvostavat suoraa rehellisyyttä.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
1 244
Lapsia = lukiolaiset
Aivopesua = yhteiskunnan ilmiöiden kriittinen tarkastelu opiskelijoiden omasta aloitteesta
Nämä vihreät = vihreys on siis ko. helsinkiläislukion rehtorin puoluetausta, liittyykö mitenkään mihinkään, tuskin.
Joo, OAJ edustaa tässäkin hienosti
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Näinhän me kaikki: niitä lakeja noudatetaan, jotka nähdään oikeudenmukaisiksi ja loppuja rikotaan koiramoraalin sallimissa rajoissa. Toiset tykkäävät naamioida tämän "kansalaistottelemattomuudeksi", toiset taas arvostavat suoraa rehellisyyttä.
Ei se mielestäni rehellisyyteen vertaudu mitenkään.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mielenkiintoista, että samat ihmiset jotka kannattavat laittomuuksiin yllyttävän ryhmän idealogian esittämisen koulussa, ovat kieltämässä jonkun toisen idealogian liput?

Missä on vapaus, tasa-arvo ja veljeys? ;)
Samat ihmiset = natsilippuja kieltäisi valtaosan suomalaisista demokraattinen edustus

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Oppilaille olisi pitänyt selittää kuinka tarkoitus ei pyhitä keinoja, ja sitten pitää yhteinen keskustelu mikä on heidän mielestään sallittua ja kenen tekemänä. Olisivat saattaneet huomata että kaikki eivät ajattele samalla tavalla sekä kriittisemmänkin näkökulman, kun toimijan paikalle olisi asetettu joku inhokki, esimerkiksi puolue, järjestö, kirkko tai muu uskonnollinen porukka.

Tuon jälkeen olisi ollut hyvä keskustella moraalista ja kuinka oikean ja väärän väliin mahtuu yllättävän paljon sävyjä. Eivätkä oikea ja vääräkään ole pysyviä kiveen kiveen hakattuja absoluuttisia totuuksia.

edit. lisätty viimeinen lause
Selittää ? vai keskustella ?

Perustelut miksi elokapina sopii hyvin tuollaisen koulun vierailijaksi ovat ihan hyviä, voi kuvitella että sieltä löytyy hyviä puhuja ja koululta hyviä opettajia.

Parhamillaan voi olla ihan hyvä juttu.

Tässä kai nyt ärsyttää kaksi asiaa, osalla nimenomaan ärsyttää elokapina ja kaikki siihen liittyvä, joten ihan sama oliko hyvä vai huono, mutta mukna Elokapina, niin huono.

Toinen.

Jutussa vähän sellaisia piirteitä että touhu muistuttaa jossain mielessä toiminan esitelyltä ja sitä kautta jäsenten/kannatuksen hakemiselta.

Yleistäen siinäkään ole mitään pahaa että yhteisöt kertoo toimintaa toiminnasta kiinnostuneille, mutta tässä tapauksessa "järjestön" toiminta ei ehkä sellaista että koulun kannattaisi sille toimia virallisena kanantus saati jäsenhankinta kanavana.

Jos koulun johto ja oppilaita kiinnostaa vaikuttaminen, niin valistaa niissä vaikuttamisen välineissä, muistaa kuitekin että ollaan maassa jossa on poikkeuksellisen hyvät lalliset vaikuttamisen välineet.

Ihan sieltä eskarista yliopistoihin, niin vuosikymmenet on ollut henkilökuntaa jotka ovat ajaneet omaa aatettaan toisia enemmän ja osa tukeneet jopa laittomuuksia, radikaalimpia toimia. Kukaan ei muista nyhveröitä, joskus jo yksittäinen kapinallinen saanut nimensä kirjoihin, muistelmiin jne.

No tässäkin on kyse siitä että kuinka hyväksyttävänä sitä aatetta pidetään ja kuinka vakavia nuo lainrikkomiset ovat. Tässä tapauksessa kun se aate on ilmastonmuutoksen torjunta, jota nyt pidetään yleisesti ottaen erittäin tärkeänä asiana, ja lain rikkomiset ovat todella pieniä (väkivallatonta kansalaistottelemattomuutta) niin kyseinen asia on, ainakin omasta mielestäni, ihan ok.
Samaan tapaan kuin mielestäni olisi (ollut) täysin ok kutsua Gandhi puhumaan lukiolaisille vaikka sekin rikkoi lakia.

"elokapina"
Mutta edelleen toiminta vaikuttaa sitlä että osa haluaa riehua ja ihan sama mikä on aihe, kunhan saa riehua.

Se onko tuosta haittaa vai hyötyä sille minkä nimissä riehutaan, niin hyötyjä voi joutua tosissaan miettiin.
 
Viimeksi muokattu:

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Samat ihmiset = natsilippuja kieltäisi

Väitätkö nyt tosissasi että "valtaosan suomalaisista demokraattinen edustus" hyväksyy poliittisen idealogian tuomisen kouluihin laittomuuksiin yllyttäviltä ryhmiltä?
 
Liittynyt
18.12.2017
Viestejä
190
Minä uskon, että Etu-Töölön lukio ja sen rehtori Joanna Ovaska ovat tehneet tärkeän pääavauksen kansalaistottelemattomuuden ja kansalaisaktivismin tuomisessa kaikkein otollisimmassa iässä olevien ulottuville. Luulen, että jatkossa liikuntatunneille kutsutaan Greenpeacen edustajia opettamaan kiipeily, jotta Eduskuntatalon pylväät, ydinvoimaloiden aidat tms. fasistiset monumentit valloitetaan näiden tulevaisuuden toivojen avulla. Ja tämä kaikki on vasta alkua.

Jokainen edistyksellisesti ajattelevan, lähiaikoina lukioon pyrkimistä harkitsevan huoltajan kannattaisi rajoittaa valintansa ”itähelsinkiläiseen kieli- ja kansainvälisyyslukioon” sekä tähän Ovaskan pyörittämään propagandaopinahjoon! Tuollainen tausta mahdollistaa nuorelle, jos ei ihan poliittista uraan oikeaoppisten puolueissa, niin ainakin välttämään vihakampanjan kohteeksi joutumisen. Täytyy muistaa, että yksikin harkitsematon lause saattaa tulevaisuudessa johtaa työpaikan tai muun uran menetykseen. Kyydityksetkin alkavat ennemmin tai myöhemmin, planeetan puolesta taisteleminen vaatii tiukkoja toimia!
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Väitätkö nyt tosissasi että "valtaosan suomalaisista demokraattinen edustus" hyväksyy poliittisen idealogian tuomisen kouluihin laittomuuksiin yllyttäviltä ryhmiltä?
Joo uskoisin että enimmäkseen sen vastustus on "persujen ulinaa", eikä tästä tulla saamaan mitään isoa riitaa aikaiseksi yhteiskunnallisella mittapuulla. Esim. uutiskynnystä asia ei juurikaan ole ylittänyt.

Mutta siis lähinnä kommenttini koskivat tuota uuvuttavaa viholliskuva-retoriikkaasi. "Nämä vihreät", "aivopesu", "samat tahot". Kun niitä natsilippuja oli kieltämässä kaikki paitsi ne yhdet, ja tämä kouluvierailu ei ole mikään puoluepoliittinen kysymys.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
planeetan puolesta taisteleminen vaatii tiukkoja toimia!
Älä huoli. Kyllä nämä ajattelemattomat puhuvat lihapalat jotka näkevät ja pystyvät katsomaan tulevaisuuteen yhtä pitkälle kuin kumaraisen lasittunut katse puhelimensa näyttöön. He osaavat asennoitua ja myötäillä kaikkea mitä valitun tahon ideologiaan kuuluu.

Olen vakuuttunut siitä että tulevaisuutumme on turvattu eikä kenenkään tarvitse kantaa huolta maamme vakaudesta, vauraudesta ja omavaraisuudesta.
Riippumattomuus sanaa on yritetty viljellä tunteaksemme itsemme ainutlaatuisiksi kaikkien kansojen joukossa. Riippumattomuus ja maamme eivät ole sopineet samaan lauseeseen pitkään aikaan ja nyt on se hetki että voimme unohtaa sanan ja sen merkityksen.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Joo uskoisin että enimmäkseen sen vastustus on "persujen ulinaa", eikä tästä tulla saamaan mitään isoa riitaa aikaiseksi yhteiskunnallisella mittapuulla. Esim. uutiskynnystä asia ei juurikaan ole ylittänyt.
Jos toivot poliitista opetusta kouluihin ei se tarkoita, että muut sen hyväksyivät ja siksi uutiskynnys on ylittynyt. Katso avauspostaus.

Mutta siis lähinnä kommenttini koskivat tuota uuvuttavaa viholliskuva-retoriikkaasi. "Nämä vihreät", "aivopesu", "samat tahot". Kun niitä natsilippuja oli kieltämässä kaikki paitsi ne yhdet, ja tämä kouluvierailu ei ole mikään puoluepoliittinen kysymys.
Ei nyt ole kyse retoriikasta, koita keskustella aiheesta.

Kouluvierailu ei nyt mielestäsi ole poliittinen, mites sitten jos kouluissa heiluvat natsiliput ja aatteen kannattajat saavat jakaa idealogiaan, oletko silloin samaa mieltä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Jos toivot poliitista opetusta kouluihin ei se tarkoita, että muut sen hyväksyivät ja siksi uutiskynnys on ylittynyt. Katso avauspostaus.


Ei nyt ole kyse retoriikasta, koita keskustella aiheesta.

Kouluvierailu ei nyt mielestäsi ole poliittinen, mites sitten jos kouluissa heiluvat natsiliput ja aatteen kannattajat saavat jakaa idealogiaan, oletko silloin samaa mieltä?
Juttu lähti liikkeellä tästä

IS jutusta

IS sanoi:
Lukiossa vietetään demokratia- ja ihmisoikeusviikkoa

...
Elokapina oli antanut lukiossa ”lyhyen Teams-esityksen, jonka aikana kolme toimintaan osallistuvaa nuorta kertoi Elokapinan toiminnasta yleisesti ja omasta tavastaan vaikuttaa elokapinallisena yhteiskuntaan”. Tämän jälkeen heille oli saanut esittää kysymyksiä.
...
– Jatkokeskusteluissa Elokapinan toimintavoista käydään kriittinen keskustelu ja selvitetään rauhanomaisia ja lainmukaisia keinoja, miten nuori voi olla mukana yhteiskuntaan vaikuttamisessa, Ovaska kertoi vastauksessaan.
Jos mennään tuon perusteella, niin mikä tuossa on ongelma? siis ihan oikeasti.


Jos koulussa liehuu natsiliput niin se on ihan eriasia.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Vihreiden puoluekokous:

Hautalan puheenvuorosta poimittua: Sijoittajat ei usko ydinvoimaan, joten ei ydinvoimaa. Ympäristö ja maailmanloppu argumentit vaihtuneet siihen, että SIJOITTAJAT ei usko ydinvoimaan. En tiedä itkiskö vai nauraisko.

Juntusen puheenvuorossa maatalouden päästöistä oli hyvä, että pitäisi oikeasti ymmärtää mitä siellä maatiloilla tehdään. Mitkä on oikeasti ne pelimerkit maataloudella tehdä päästövähennyksiä?

Joku horisi rapujen itseisarvosta... Siis niiden joita syödään. Tämä on juuri sitä porukkaa, joka karkottaa äänestäjät.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Miksi mikä?

Jos natsilipuista oikeasti kysyt, niin jos koulussa laitetaisiin natsiliput liehuun, niin silloin tulee olo että koulun vallanneet natsit, sisältä tai ulkoapäin.

Sillä taasen ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku opetustilanne jossa laittomuuksia suosiva ajankojhtainen ryhmä kertoo toiminnastaa teams yhteydellä, vastaa kysymyksiin ja esitystä ja ryhmän toimintaa käsitellää kriittisesti opiskelumielessä mukaan lukien pohditaan mitä laillisia vaikuttamiskonsteja.
 

atobee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 725
Miksi mikä?

Jos natsilipuista oikeasti kysyt, niin jos koulussa laitetaisiin natsiliput liehuun, niin silloin tulee olo että koulun vallanneet natsit, sisältä tai ulkoapäin.

Sillä taasen ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku opetustilanne jossa laittomuuksia suosiva ajankojhtainen ryhmä kertoo toiminnastaa teams yhteydellä, vastaa kysymyksiin ja esitystä ja ryhmän toimintaa käsitellää kriittisesti opiskelumielessä mukaan lukien pohditaan mitä laillisia vaikuttamiskonsteja.
Kerro mikä ero noilla on?
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Ei tää Ohisalo elä todellisuudessa, katsokaa video.
Vai on vihreiden tavoite rakentaa feministinen yhteiskunta. Eilen katsoin Sannikan jakson jossa käsiteltiin vihapuhetta ja sen mahdollista kriminalisointia. Oli Iiris Suomela yhtenä haastateltavana ja ihan tuntui olevan perinteinen nykyvihreä. Ei niin yksinkertaista kysymystä että olisi antanut suoran vastauksen ja uhriviittaa soviteltiin pelkästään nuorille naisille sekä vähemmistöille. Näki selvästi että haluaisi kieltää kaiken vihaisen puheen sekä kritiikin näitä ryhmiä kohtaan. Sananvapaus tuntui olevan uhrattavissa agendan tieltä. Melko sakea tapaus kaiken kaikkiaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Kerro mikä ero noilla on?
Jos kysyit että mitä eroa on sillä että koulussa laitetaan jotkin natsiliput liehuun

Teams ?

Ohjelma/palvelu jota käytetään varsin paljon etäpalavereihin, etäesitelmiin jne.
Kaksisuuntainen.

Eli yhtähyvin voisi kertoja voisi istua luokan. auditorian pöydän ja piirtoheittimen ääressä. Mutta jos vahvoja tunteita aiheuttava esiintyjä tai vaikeasti hallittava, niin etäyhteys ehkä paremmin hanskattavissa. Tosin voi kyllä luikkia pakoonkin jos tulee liianhankalia kysymyksiä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 628
Miksi mikä?

Jos natsilipuista oikeasti kysyt, niin jos koulussa laitetaisiin natsiliput liehuun, niin silloin tulee olo että koulun vallanneet natsit, sisältä tai ulkoapäin.

Sillä taasen ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku opetustilanne jossa laittomuuksia suosiva ajankojhtainen ryhmä kertoo toiminnastaa teams yhteydellä, vastaa kysymyksiin ja esitystä ja ryhmän toimintaa käsitellää kriittisesti opiskelumielessä mukaan lukien pohditaan mitä laillisia vaikuttamiskonsteja.
Olisko sitten ollut ok, jos vaikka pohjoismainen vastarintaliike tai Odinin soturit olisivat kertoneet teamsin välityksellä toiminnastaan? :hmm:
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Olisko sitten ollut ok, jos vaikka pohjoismainen vastarintaliike tai Odinin soturit olisivat kertoneet teamsin välityksellä toiminnastaan? :hmm:
PVL:n osalta vastaus on selkeä ei, koska oikeuden päätöksellä PVL on lakkautettu ja sitä ei saisi enää Suomessa olla olemassa.
Odinien osalta se on tietenkin kiinni koulun pedagogisesta harkinnasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 495
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom