Vertikaaliakseloitu tuulivoimalani ( H-Darreius ) !

Tila
Keskustelu on suljettu.
Mutta se on korjattavissa...kun ymmärtää eri RN alueen. Eli edelleen väitän että jos ymmärtää fysiikkaa...eli aerodynamiikkaa tässä tapauksessa...on saatu data täysin validia, mutta oikaistava soveltuvalla RN alueelle toimivin aerodynaamisin muodoin ( siis lähinnä siipiprofiili ).

Sanon tämän 30 vuoden kokemuksella vastaavista asioista.
Sano vain, ei suuret sanat suuta halkaise. Siihen on syynsä miksi edelleen rakennetaan suuriakin tuulitunneleita. Syy on se, että aerodynaamisten virtausten mallintaminen ei edelleenkään onnistu riittävän hyvin. Toki mallinnuksia tehdään, mutta käytännössä aina ne o varmennettava kokein. Kuten sanoin jo aiemmin esimerkiksi Re-alueen muutos aiheuttaa sen, että dynamiikka muuttu ja eri kokoiset mallit eivät vertaudu toisiinsa. Mainitsin jo dimensioanalyysin joka on ihan perusteita arvioitaessa erikokoisten mallien toiminnallista samankaltaisuutta.

Kaikella kunnioituksella, mikään määrä vuosia harrastelua ei muuta edellä mainittuja asioita, jotka on virtaustekniikan perusteita. Voi toki olla että oletkin oikeassa ja kohta nobelia pukkaa ja oppikirjat laitetaan uusiksi. Riittää vain, että osoitat miten "data oikaistaan soveltuvalla RN alueelle toimivin aerodynaamisin muodoin". Sinun 'track recordilla' (Obertihilla yli valonnopeudet jne.) en jää pidättämään henkeäni.

Mallinnuksista vielä sen verran, että jotain osviittaa virtausdynamiikan mallintamisen vaikeudesta antaa se, että käytännössä luotettavasti mallintaa voidaan jotain hyvin yksinkertaisia muotoja tai tilanteita. Voidaan esimerkiksi mallintaa yksinkertaisen siipiprofiilin nostetta. Tämä tehdään mallintamalla virtaus 2D:nä ja siipiprofiilin tulee olla riittävän "tavanomainen", että mallinnus antaa edes suht. oikeita tuloksia. Liian erikoinen siipiprofiili, niin tuollainenkaan mallinnus ei anna enää tuloksia mikä vastaa todellisuutta alkuunkaan. Lisäksi tuollainenkin "yksinkertainen" mallinnus sisältää käytännössä aina empiirisesti määritettäviä parametrejä, eli muuttujia joiden arvo pitää hakea kokeilemalla ja vertaamalla havaintoihin. Vastaavasti monimutkaisista virtauksista voidaan mallintaa jotain tiettyä piirrettä tai muuttujaa kohtuullisella tarkkuudella, silloin kuin olosuhteet tunnetaan hyvin ja ne säilyy muuttumattomina.
 
Ne suuret salaisuudet kun pitäisi jakaa sen muun tiimin kanssa ja se nyt ei tule missään tapauksessa kyseeseen. Ei vaikka tässäkään kohdassa ei mitään valmista tuotetta tarvitsisi olla. Riittävästi faktaa siitä paremmuudesta vs muut niin hyvällä tiimillä hoituu valmiiksi tuotteeksi. Tai siis hoituisi.

Jos tuohon patenttiasiaan joskus päästään, niin on hyvä miettiä miksi keksintöä yrittää suojata. Toivottavasti aloittaja on jo tutkinut, että kukaan ei ole jo ennemmin suojannut samaa keksintöä. Jos jo rahoituksen saaminen on ollut vaikeaa, niin onko keksinnöllekään kiinnostusta/ostajia.

Luin ketjusta, että patentointiin oli yritetty hakea 15 t€ rahoitusta. Minusta se kuulostaa tosi pieneltä, tai no saa sillä ehkä yhden Suomen kattavan keksinnön rekisteröityä ja muutaman vuoden ylläpitomaksut hoidettua. Mutta tälläinen maailman mullistava keksintö (vai onko useampikin) tarvitsee kansainväliset patentit useampaan maahan ja se maksaa moninkertaisesti. Muuten keksintö on vapaata riistaa ulkomailla käytettäväksi.

Jos patentti joskus myönnetään, se tulee julkiseksi ja vapaasti nähtäväksi maailmalle. Jos siitä on oikeasti hyötyä, kopioijia riittää ja itse joutuu valvomaan rikkomista. Joku varmasti yrittää löytää reikiä ja kiertää laillisesti patentin. Patentti onkin vähän kaksiteräinen miekka, että hyötyykö yksityishenkilö siitä - moni ei ole.

Mutta mielenkiintoista lukea: En epäile etteikö tekijä jotain osaa, mutta selvästi haarautuu alueille, missä taidot puutteelliset ja siksi projekti ylimitoitettu yhdelle henkilölle. Vaikkapa tavoitteet, ulosanti ja esittely rahoittajille, katso mallia esim. Leijonan luola-ohjelmasta. Se nyt on positiivista, että on nähty ponnisteluja saada yksityisprojekti konkreettisiin malleihin, vaikka aikaa lienee kulunut aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Sano vain, ei suuret sanat suuta halkaise. Siihen on syynsä miksi edelleen rakennetaan suuriakin tuulitunneleita. Syy on se, että aerodynaamisten virtausten mallintaminen ei edelleenkään onnistu riittävän hyvin. Toki mallinnuksia tehdään, mutta käytännössä aina ne o varmennettava kokein. Kuten sanoin jo aiemmin esimerkiksi Re-alueen muutos aiheuttaa sen, että dynamiikka muuttu ja eri kokoiset mallit eivät vertaudu toisiinsa. Mainitsin jo dimensioanalyysin joka on ihan perusteita arvioitaessa erikokoisten mallien toiminnallista samankaltaisuutta.

Kaikella kunnioituksella, mikään määrä vuosia harrastelua ei muuta edellä mainittuja asioita, jotka on virtaustekniikan perusteita. Voi toki olla että oletkin oikeassa ja kohta nobelia pukkaa ja oppikirjat laitetaan uusiksi. Riittää vain, että osoitat miten "data oikaistaan soveltuvalla RN alueelle toimivin aerodynaamisin muodoin". Sinun 'track recordilla' (Obertihilla yli valonnopeudet jne.) en jää pidättämään henkeäni.

Mallinnuksista vielä sen verran, että jotain osviittaa virtausdynamiikan mallintamisen vaikeudesta antaa se, että käytännössä luotettavasti mallintaa voidaan jotain hyvin yksinkertaisia muotoja tai tilanteita. Voidaan esimerkiksi mallintaa yksinkertaisen siipiprofiilin nostetta. Tämä tehdään mallintamalla virtaus 2D:nä ja siipiprofiilin tulee olla riittävän "tavanomainen", että mallinnus antaa edes suht. oikeita tuloksia. Liian erikoinen siipiprofiili, niin tuollainenkaan mallinnus ei anna enää tuloksia mikä vastaa todellisuutta alkuunkaan. Lisäksi tuollainenkin "yksinkertainen" mallinnus sisältää käytännössä aina empiirisesti määritettäviä parametrejä, eli muuttujia joiden arvo pitää hakea kokeilemalla ja vertaamalla havaintoihin. Vastaavasti monimutkaisista virtauksista voidaan mallintaa jotain tiettyä piirrettä tai muuttujaa kohtuullisella tarkkuudella, silloin kuin olosuhteet tunnetaan hyvin ja ne säilyy muuttumattomina.
Tuulitunneleissa ei voi testata tuulivoimaloita se havaittiin jo 40 vuotta sitten.
 
Tuulitunneleissa ei voi testata tuulivoimaloita se havaittiin jo 40 vuotta sitten.
En minä niin väittänytkään, eikä se ollut jutun pointti. Pointti oli se, että lausumasi 'datan oikaisuista' oli täysin höpöä ja ainoa keino selvittää eri Re-aluealla toimivan version ominaisuudet on testata ne. Dataa ei voi "oikaista" soveltuvaksi millään kikkakolmosilla. Jos olet erimieltä, niin perustele. Aloita vaikka kertomalla mikä osa viestistäni ei pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisuuksiin menemättä leko projektissa ei ollu mitään käryä virtaus mekaanikoista sun arvot oli luokkaa pilkku ja muut arvot oli aivan pielessä. Sun käyttämät arvot oli about 1mm levy kun laskettiin ilmanvastusta lentokoneessa. Koit an vaan sanoa kuten aikaisemmin jos h darius ois niin tehokas mitä kuvittelet niitä ois jokaisen normaalin myllyn tilalla. Saa sitä ihminen harrastaa muttei sitä kannata markkinoida parhaana keksintönä ikinä
 
Mitä arvelet mun virtausdynamiikkaa opiskelleena tekevän nyt työkseni nasty76 ?
Ketjua lukeneilla varmaan kerääntynyt mielikuvia. Mutta jos haluat lukijoiden lähtevän kirjoittaan niitä näkyville, ihan julkisesti arvailleen niin pitää sitten hyväksyä se että ne arvailut voi mennä tunteiisiin.
Ja että sitten pitää myös olla valmis kertomaan julkisesti työstä, opiskelusta, tutkinnoista jne, uskottavasti. Ehkä olisi parempi lähteä tästä jälkimmäisestä, ja jättää nuo mielikuvien kyselyt pois.
 
Mallinnuksista vielä sen verran, että jotain osviittaa virtausdynamiikan mallintamisen vaikeudesta antaa se, että käytännössä luotettavasti mallintaa voidaan jotain hyvin yksinkertaisia muotoja tai tilanteita. Voidaan esimerkiksi mallintaa yksinkertaisen siipiprofiilin nostetta. Tämä tehdään mallintamalla virtaus 2D:nä ja siipiprofiilin tulee olla riittävän "tavanomainen", että mallinnus antaa edes suht. oikeita tuloksia. Liian erikoinen siipiprofiili, niin tuollainenkaan mallinnus ei anna enää tuloksia mikä vastaa todellisuutta alkuunkaan. Lisäksi tuollainenkin "yksinkertainen" mallinnus sisältää käytännössä aina empiirisesti määritettäviä parametrejä, eli muuttujia joiden arvo pitää hakea kokeilemalla ja vertaamalla havaintoihin. Vastaavasti monimutkaisista virtauksista voidaan mallintaa jotain tiettyä piirrettä tai muuttujaa kohtuullisella tarkkuudella, silloin kuin olosuhteet tunnetaan hyvin ja ne säilyy muuttumattomina.

Virtausmallinnus alkaa olemaan nykyisin sen verran "peruskauraa", että sitä voi käyttää myös monimutkaisemmissa virtaustilanteissa. Tietenkin laskentamalli pitää verifioida turbulenssimallin ja laskentaverkon suhteen, että laskentavirheet ovat tunnetuissa rajoissa. Riittävällä laskentakapasiteetilla pystyy laskemaan kokonaisia tuulimyllyjen virtauksia. Tästä hyvänä esimerkkinä "Engineerin with Rosie" kanavan keskustelu tuulimyllyjen aerodynamiikasta.

 
Re alue asiat ovat ehdottomasti vaikeita soveltaa ilman harrastuneisuutta.
Ei harrastuneisuus auta asiassa pätkääkään, ne on asioita jotka on käytännössä mahdottomia mallintaa tarkasti kuten edellä kirjoitin. Se sinun "datan korjaaminen" on höpöhöpö-juttuja, se nyt vaan on fakta. Jos nyt sitten olisinkin väärässä, niin voisit edelleen aloittaa siitä, että mikä siinä kirjoittamassani viestissä oli väärin, kuten ehdotin.
 
Viimeksi muokattu:
Virtausmallinnus alkaa olemaan nykyisin sen verran "peruskauraa", että sitä voi käyttää myös monimutkaisemmissa virtaustilanteissa. Tietenkin laskentamalli pitää verifioida turbulenssimallin ja laskentaverkon suhteen, että laskentavirheet ovat tunnetuissa rajoissa. Riittävällä laskentakapasiteetilla pystyy laskemaan kokonaisia tuulimyllyjen virtauksia. Tästä hyvänä esimerkkinä "Engineerin with Rosie" kanavan keskustelu tuulimyllyjen aerodynamiikasta.


Minä olen itse myös 'leikkinyt' virtauksia mallintavien laskentaverkkkojen kanssa, joten jotakin asiasta tiedän, vaikka varsinaisesto mikään ammattilainen en virtauksien mallintamisessa olekaan. Tiedän siis varsin hyvin millaisia asioita voidaan mallintaa ja mitkä on mallien rajoitteet.

Aivan kuten kirjoitin mallinnusta voidaan tehdä ja tehdäänkin. Jokainen malli on kuitenkin aina verofioitava ja kalibroitava testein ja kun näin on tehty, malli toimii, mutta vain kun olosuhteet ja mallinnettava kohde säilyy riittävän samanlaisena. Sellaisia universaaleja malleja joilla pystyttäisi vapaasti valittava kappale mallintamaan luotettavasti vaihtuvissa olosuhteissa ei ole, vaan ne parhaatkin mallit sisältävät niitä kokein varmennettava parametrejä, jotka pätevät vain kapealla testalulla alueella. Tässä kontekstissa, jossa Tuulispää väittää voivansa soveltaa pienoismallilla saatuja tuloksia skaalattuun malliin - joka toimii eri Re-alueella - tekemällä jotain "korjauksi dataan" väitän, että sen olevan mahdotonta ja jos olen väärässä, niin se tarkoittaa sitä, että alan oppikirjat menee uusiksi ja Tuulispäälle on Nobel tulossa.

Annan sinulle saman neuvon kuin tuulipäälle, jos olet erimieltä kanssani, niin aloita kertomalla mikä osa viestistäni ei pidä paikkaansa.
 
Minä olen itse myös 'leikkinyt' virtauksia mallintavien laskentaverkkkojen kanssa, joten jotakin asiasta tiedän, vaikka varsinaisesto mikään ammattilainen en virtauksien mallintamisessa olekaan. Tiedän siis varsin hyvin millaisia asioita voidaan mallintaa ja mitkä on mallien rajoitteet.

Aivan kuten kirjoitin mallinnusta voidaan tehdä ja tehdäänkin. Jokainen malli on kuitenkin aina verofioitava ja kalibroitava testein ja kun näin on tehty, malli toimii, mutta vain kun olosuhteet ja mallinnettava kohde säilyy riittävän samanlaisena. Sellaisia universaaleja malleja joilla pystyttäisi vapaasti valittava kappale mallintamaan luotettavasti vaihtuvissa olosuhteissa ei ole, vaan ne parhaatkin mallit sisältävät niitä kokein varmennettava parametrejä, jotka pätevät vain kapealla testalulla alueella. Tässä kontekstissa, jossa Tuulispää väittää voivansa soveltaa pienoismallilla saatuja tuloksia skaalattuun malliin - joka toimii eri Re-alueella - tekemällä jotain "korjauksi dataan" väitän, että sen olevan mahdotonta ja jos olen väärässä, niin se tarkoittaa sitä, että alan oppikirjat menee uusiksi ja Tuulispäälle on Nobel tulossa.

Annan sinulle saman neuvon kuin tuulipäälle, jos olet erimieltä kanssani, niin aloita kertomalla mikä osa viestistäni ei pidä paikkaansa.

Juu, tarkoitus ei ollut osoitella asiavirheitä vaan lisätä, että virtauslaskennan käyttö ei ole niin rajoittunutta niin kuin oli mainittu. Pahoittelut, jos tuosta sai sen kuvan.

Itse virtauslaskentaa työkseen tekevänä näen tämän yhtenä työkaluna mitä voidaan käyttää koneiden/laitteiden virtausominaisuuksien tutkimiseen. Tarkoitus ei ole aina saada pilkun tarkkaa dataa vaan nähdä mitä kohtia pystytään parantamaan. Tarkkuutta voi sitten parantaa antamalla parempia lähtöarvoja ja viilata laskentamallia, jos se nähdään tarpeelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä arvelet mun virtausdynamiikkaa opiskelleena tekevän nyt työkseni nasty76 ?
Eihän se että jotain alaa on opiskellut tarkoita että siellä alalla töissä olisi, eikä edes sitä että siitä opiskelua olisi ylipäätään tehnyt jossain koulussa. Eli tuolla perusteella sä voit ajaa työksesi roska-autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Off topic jos nopeus tuplaantuu ilmanvastus nelinkertaistuu. Eli tehoa varmaan tarvii yli 4 kertaa.
 
Isoin ongelma tässä projektissa on pakkasten lisäksi se, että olin 52 vee kun aloitin ja nyt jo 60 vee.
 
Tutkin nyt metallirakenteita.
 

Liitteet

  • 20230104_104220.jpg
    20230104_104220.jpg
    263 KB · Luettu: 360
Vihdoinkin, jotain kuvia projektista. Tässä ketjua tosiaan lueskellu ihan puhtaasta mielenkiinnosta alusta lähtien, viimeiset n postausta on ollut pelkkää tinkaamista. Jatka samaan malliin @tuulispää, hyvä siitä tulee :thumbsup:
 
Vihdoinkin, jotain kuvia projektista. Tässä ketjua tosiaan lueskellu ihan puhtaasta mielenkiinnosta alusta lähtien, viimeiset n postausta on ollut pelkkää tinkaamista. Jatka samaan malliin @tuulispää, hyvä siitä tulee :thumbsup:
Edellinen kuva ei taida varsinaisesti liittyä projektiin, vaan kaiketi johonkin taustatutkimukseen tai vastaavaan.
 
Edellinen kuva ei taida varsinaisesti liittyä projektiin, vaan kaiketi johonkin taustatutkimukseen tai vastaavaan.
Näyttäisi jonkin lentokoneen siiveltä. Eli voisiko odottaa että mallin perusteella tulisi itse niittailtu metallisiipi voimalaan. Tai sitten oli vain tutkimista. No ehkä joskus taas lisää kuvia.
 
No oli kuva tähän projektiin liittyvä tai ei, niin mukava se on seurata tämän edistymistä. Mie olen pihalla ku lumiukko kaikesta tähän liittyvistä Re, Rn tai virtausluvuista, mutta mielenkiintoinen projekti.

Olis mukava nähdä myös enemmän kannustavia kommentteja jatkuvan piilovttuilun sijaan :thumbsup: Onnistu tämä tai ei.
 
No oli kuva tähän projektiin liittyvä tai ei, niin mukava se on seurata tämän edistymistä. Mie olen pihalla ku lumiukko kaikesta tähän liittyvistä Re, Rn tai virtausluvuista, mutta mielenkiintoinen projekti.

Olis mukava nähdä myös enemmän kannustavia kommentteja jatkuvan piilovttuilun sijaan :thumbsup: Onnistu tämä tai ei.
Kommentoimatta mitenkään Tuulispään persoonaa, osaamista tai ulosantia.. On helvetin hienoa, että jotkut vielä jaksavat jotain "oikeaa" tehdä. Rakentaa ja kokeilla ja vielä jakaa kuvia ja kokemuksia siitä internetissä. Tästä suuret tsempit. Ilmapiiri ei tosiaan ole täällä kovin kannustava.
 
Kommentoimatta mitenkään Tuulispään persoonaa, osaamista tai ulosantia.. On helvetin hienoa, että jotkut vielä jaksavat jotain "oikeaa" tehdä. Rakentaa ja kokeilla ja vielä jakaa kuvia ja kokemuksia siitä internetissä. Tästä suuret tsempit. Ilmapiiri ei tosiaan ole täällä kovin kannustava.
Täysin samaa mieltä yleisellä tasolla tuosta rakentamisesta ja kokeilusta. Toisaalta, tuntien ks. henkilön keskusteluhistoriaa lukuisilta palstoilta, en yhtään ihmettele jos joku häneen hieman asenteellisesti suhtautuu.
 
No tämä on mukava nähdä, että muutama muukin on positiivisella asenteelle :thumbsup: "Pelle pelottomia" tämä maailma tarvitsee, tämä ei ole mitenkään vttuileva kommentti.

@tuulispää jatka hommaa, toivottavasti nämä viestit tuo enemmän motivaatiota hoitaan projektin maaliin tavalla tai toisella :giggle:
 
Täysin samaa mieltä yleisellä tasolla tuosta rakentamisesta ja kokeilusta. Toisaalta, tuntien ks. henkilön keskusteluhistoriaa lukuisilta palstoilta, en yhtään ihmettele jos joku häneen hieman asenteellisesti suhtautuu.
Joskus taas vaikuttaa että valittajat ovat tulleet toisilta foorumeilta perässä, kun aihe kuitenkin kiinnostaa, saattaa olla reilusti yli puolet foorumille kirjoitetuista viesteistä tähän ketjuun. On sitten hieman asenteellinen tai ei, niin kannustava sävy on aina mukavampaa lukea, täytyy muistaa että lukijoita on muitakin kuin tuulispää ja kirjoittaja itse. Kuvat on aina kivoja, myös sellaiset epärealistiset.
 
No tämä on mukava nähdä, että muutama muukin on positiivisella asenteelle :thumbsup: "Pelle pelottomia" tämä maailma tarvitsee, tämä ei ole mitenkään vttuileva kommentti.

@tuulispää jatka hommaa, toivottavasti nämä viestit tuo enemmän motivaatiota hoitaan projektin maaliin tavalla tai toisella :giggle:
Kohta jo kymmenen vuotta harrasteltu aiheen tiimoilta, muutamia kuvia vuosien varrelta toimitettu. Mitään oikeita tieteellisiä mittauksia laitteen toiminnasta ei ole saatu ja vaikka kuinka paljon vuosien aikana eri tahot ovat yrittäneet antaa sitä positiivista palautetta ja esimerksiksi vinkanneet miten saisi jotain näyttöä ideoiden toimivuudesta niin vastaukseksi on saatu vittuilua tai "mitä sinä aiheesta muka tiedät" tason vastauksia tai kyseiset viestit sivuutettu täysin. Kuitenkin olleet sellaisia ehdotuksia millä noita mullistavia ideoita saisi oikealla tavalla eteenpäin.

Viime viestien osalta tuntuu projekti menevän tähän Kickstarter puolelta tuttuun maailmaan ja kun niistä huikeista luvatuista ideoista ei saada toimivaa protoa aikaan (tai tuloksia että se proto tekee sen mitä on luvattu), niin aletaan siirtymään ja keskittymään kaiken maailman hilavitkuttimiin.
Vaikea olla positiivinen, jos on vähän pidempään näitä keskusteluja aiheen tiimoilta seurannut. Tosin kivaa ajan vietettä varmaankin AP:lle, jos ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Fiksuinta olisi tuotteistaa pikkumylly, jos se on mahdottoman paljon parempi tuotossa kuin mikään kilpailijoista. Ihmiset jonottaa vaikka puoli vuotta, jos saa edes kilowatin myllyn sille luvatulle alhaiselle tuulelle. Niillä miljoonilla sitten ison myllyn protoa pystyyn.
 
Fiksuinta olisi tuotteistaa pikkumylly, jos se on mahdottoman paljon parempi tuotossa kuin mikään kilpailijoista. Ihmiset jonottaa vaikka puoli vuotta, jos saa edes kilowatin myllyn sille luvatulle alhaiselle tuulelle. Niillä miljoonilla sitten ison myllyn protoa pystyyn.

Juuri tälläistä naljailua tarkoitin. Antaa kaverin harrastaa, tehdä omin käsin ja ehkä tulos yllättää kaikki, tai sitten ei.

Veikkaan ettei kovin moni osaa tehdä edes lähellekään samanlaista protoa vaikka täältä löytyy asian tuntijaa niin yli kellottajista kuin hoito alan amattilaisista, kotoisin Lappeen rannasta.(wanhat muistanee "vitsin").

Boldattuna teksti kun foorumihan on hyvin pitkälti lähtöisin DIY-mieheltä(muro ja @Sampsa kellottaa celeronia, koska voi ja osaa).
 
Isoin ongelma tässä projektissa on pakkasten lisäksi se, että olin 52 vee kun aloitin ja nyt jo 60 vee.
Missä siis ongelma?
Yritätkö sanoa 60 vuotiaan olevan kyvytön tekemään mitään?
Pakkasta Suomessa riittää eli eikö virityksesi siis toimikkaan täällä? Kannattaisiko siirtää kehitys muualle?
Kannattaisiko oikeasti tehdä jotain eikä hakata kahdeksaa vuotta päätään seinään saamatta yhtään mitään aikaan?

Kohta jo kymmenen vuotta harrasteltu aiheen tiimoilta, muutamia kuvia vuosien varrelta toimitettu. Mitään oikeita tieteellisiä mittauksia laitteen toiminnasta ei ole saatu ja vaikka kuinka paljon vuosien aikana eri tahot ovat yrittäneet antaa sitä positiivista palautetta ja esimerksiksi vinkanneet miten saisi jotain näyttöä ideoiden toimivuudesta niin vastaukseksi on saatu vittuilua tai "mitä sinä aiheesta muka tiedät" tason vastauksia.

Viime viestien osalta tuntuu projekti menevän tähän Kickstarter puolelta tuttuun maailmaan ja kun niistä huikeista luvatuista ideoista ei saada toimivaa protoa aikaan (tai tuloksia että se proto tekee sen mitä on luvattu), niin aletaan siirtymään ja keskittymään kaiken maailman hilavitkuttimiin.
Vaikea olla positiivinen, jos on vähän pidempään näitä keskusteluja aiheen tiimoilta seurannut. Tosin kivaa ajan vietettä varmaankin AP:lle, jos ei muuta.
Tässä olikin aika hyvin kerrottu koko kuvio. Tosin unohdit mainita kaikki haihattelut lentokoneesta rakettiin. Kaikki nekin tehdään paremmin kuin kukaan tai mikään taho aikaisemmin. Rakettikuva taisi olla tässäkin ketjussa. Riittää kun paintilla piirtää jotain ja se on siinä. Syö kuitenkin uskottavuutta reilusti väittää olevansa monen alan ylin asiantuntija.
Osalla varmasti menneet ohi nämä useat projektit, joissa siis syntyy parempaa, mihin kukaan on koskaan pystynyt. Tosin tämänkin ketjun lukeminen kertoo monta asiaa.

Mitä tuulivoimaan tulee niin pienintäkään faktaa yhtään mistään ei ole saatu, pelkkää satuilua. Ja kun tuo sähköpuoli varsinkaan ei ole millään tavalla hallinnassa niin itsekin olen tarjonnut apua sen osalta, samoin moni muu. Ei kelpaa ja syy nyt on aika selvä... Ei kestä viritykset päivänvaloa eivätkä tuota mitään.

Ja kun vielä otetaan huomioon tuo suhtautuminen kaikkiin muihin niin enpä pidä mitenkään erikoisena, ettei moni jaksa enää hehkuttaa aihetta. Moni on ihan oikeasti ollut kiinnostunut ja tarjonnut omaa osaamistaan mutta kun ei käy. Eikä mitään neuvoja tai vinkkejä arvosteta, haukut ainoastaan saat.

Valitettavasti ainakaan itse en jaksa enää nähdä kovin positiivisena noita täysin vailla perustetta olevia haihatteluja enkä yhtään ihmettele, etteivät alaa oikeasti tunteva jaksa senkään vertaa ymmärtää tai antaa enää positiivista palautetta.

Olen silti edelleen valmis muuttamaan mieltäni jos edes jotain pientä faktaa projektista saadaan. Sitä odotellessa pysyn pessimistinä asian osalta.
 
Onhan se hienoa että suomessa keksitään, mutta tämän ketjun olemassa olon tarkoitus ei koskaan oikein ole selvinnyt. Aloittaja postaa random kuvia ilman ihmeempiä selityksiä jolloin se varsinainen hyöty niistä kuvistakin jää vähäiseksi. Mitään mitattua tai faktoihin perustuvaa aukilaskettua tietoa ei tule ja jos joku jotain parannusta ehdottaa niin vastaukseksi aloittaja laukoo lyhyitä lauseita tyyliin mitä sinä mistään tiedät.

Jos kaikki keksinnössä on salaista, niin miksi tälläinen ketju on pitänyt perustaa? Itselle ainakin tulee sellainen tunne että aloittaja ei ainakaan mitään apuja tai vinkkejä täältä kaipaa tai arvosta. Onko tämä sitten vain virtuaalipippelin pidennystä?
 
Onko tämä sitten vain virtuaalipippelin pidennystä?

En tiedä, mutta kuinka moni juonteista on elämääsuurempi? Ja olisiko niiden pakko olla? Edes tällä saitilla?
Mutta joo, valittaminen on tietenkin aina kertaluokkaa jalompaa ;-D
 
  • Tykkää
Reactions: zig
Niin puiden alapuolella oleva VAWT...kuinka säälittävää...paljonkohan tuhonkin investoitiin ?
Aika rohkeaa ottaa ketjussa käyttöön säälittävä sana.

Mutta pelkkien kuvien perusteella tiedämme tuosta säälittävästä jo sen että on pysynyt pystyssä talven, jos toisenkin.
Kuvan perusteella vaikuttaisi että myös ne aurinkopanelit on asennettu ja käytössä ja niin tukevasti että pysyneet paikallaan.

Ei varmuutta, mutta voisin kuvitella että leitteisto kykenee mittaamaan tehoja, energiaa ja että siinä on akkukapasiteettia.
Veikkaan ettei tuota ole tuonne asennettu sen takia että maakunnan paraspaikka, vaan sen takia että kulutus piste on lähellä, ja pystystä paneli asennuksesta huolimatta ne panelit ei tuota talvella riittävästi, joten ynnätty että kuukausien akkukapasiteetista vähän tinkimällä saa budjettiin tilaa moiselle tuulivoimalalle.

Maalikkona voisi kuvitella että korkeampi tolppa mahdollistaisi paremmat tuuliolot, jos tuo edelleen käytössä, niin ilmeisesti tyydyttänyt, korkeammat tolpan osalta luvitus ja kustannus kilpailukyky vs sähköliittymä. Talvella tuskin haitaksi että lehdet maassa.

"Säälittävää" toki moisella kuvitella mitään vegas mainostaulua poweroitavan, mutta ehkä haetaan pientä kajoa alkuiltaan. silloin kun energiaa riittää. Olisi toki kiinnostavaa mihin kykenee talvikaudella ja paljonko vuosikustannukset ja investointi.

Jos vaihdetaan unelma höttö osastoon, niin ehkä ovat ratkaiseet tekniikan haasteet, ja voimala tuottaa kirkasta valoa pienelläkin tuulella ja hyödyntää ohiajavan liikenteen synnyttämät virtaukset, vähän kovemmalla tuulella lataillaan akkuja. Panelit toki tripalastti parempia kuin vapailla markkinoilla.

Jos joku nyt talvella ajelee ohi niin voi verrata tehoja (ledien kirkkautta) ketjun avomaa voimalaan


Edit: Onkohan se enään paikallaan, pieni epäilys sen suhteen, jos ei ole ravaittu.
 
Viimeksi muokattu:
Juustoportti näyttää muutenkin hakevan omavaraisuutta energiaan, joten ei olisi yllätys jos tuo mainostaulu on valaistu noilla vermeillä. Turha sinne on gigatuulivoimalaa rakentaa, jos vähempikin riittää.
 
Juustoportti näyttää muutenkin hakevan omavaraisuutta energiaan, joten ei olisi yllätys jos tuo mainostaulu on valaistu noilla vermeillä. Turha sinne on gigatuulivoimalaa rakentaa, jos vähempikin riittää.
Ja unohtu, mainospaikkan vuokraaja ei välttämättä halua että sinne vedetään sähköliittymä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika rohkeaa ottaa ketjussa käyttöön säälittävä sana.

Mutta pelkkien kuvien perusteella tiedämme tuosta säälittävästä jo sen että on pysynyt pystyssä talven, jos toisenkin.
Kuvan perusteella vaikuttaisi että myös ne aurinkopanelit on asennettu ja käytössä ja niin tukevasti että pysyneet paikallaan.

Ei varmuutta, mutta voisin kuvitella että leitteisto kykenee mittaamaan tehoja, energiaa ja että siinä on akkukapasiteettia.
Veikkaan ettei tuota ole tuonne asennettu sen takia että maakunnan paraspaikka, vaan sen takia että kulutus piste on lähellä, ja pystystä paneli asennuksesta huolimatta ne panelit ei tuota talvella riittävästi, joten ynnätty että kuukausien akkukapasiteetista vähän tinkimällä saa budjettiin tilaa moiselle tuulivoimalalle.

Maalikkona voisi kuvitella että korkeampi tolppa mahdollistaisi paremmat tuuliolot, jos tuo edelleen käytössä, niin ilmeisesti tyydyttänyt, korkeammat tolpan osalta luvitus ja kustannus kilpailukyky vs sähköliittymä. Talvella tuskin haitaksi että lehdet maassa.

"Säälittävää" toki moisella kuvitella mitään vegas mainostaulua poweroitavan, mutta ehkä haetaan pientä kajoa alkuiltaan. silloin kun energiaa riittää. Olisi toki kiinnostavaa mihin kykenee talvikaudella ja paljonko vuosikustannukset ja investointi.

Jos vaihdetaan unelma höttö osastoon, niin ehkä ovat ratkaiseet tekniikan haasteet, ja voimala tuottaa kirkasta valoa pienelläkin tuulella ja hyödyntää ohiajavan liikenteen synnyttämät virtaukset, vähän kovemmalla tuulella lataillaan akkuja. Panelit toki tripalastti parempia kuin vapailla markkinoilla.

Jos joku nyt talvella ajelee ohi niin voi verrata tehoja (ledien kirkkautta) ketjun avomaa voimalaan
Otan sanani takaisin jos joku on nähnyt laitteen pyörivän tuulessa.
 
Huomautus - tällä foorumilla ei ole tarkoitus analysoida tai keskustella toisista käyttäjistä, keskity ketjun aiheesta keskustelemiseen
Joskus taas vaikuttaa että valittajat ovat tulleet toisilta foorumeilta perässä, kun aihe kuitenkin kiinnostaa, saattaa olla reilusti yli puolet foorumille kirjoitetuista viesteistä tähän ketjuun. On sitten hieman asenteellinen tai ei, niin kannustava sävy on aina mukavampaa lukea, täytyy muistaa että lukijoita on muitakin kuin tuulispää ja kirjoittaja itse. Kuvat on aina kivoja, myös sellaiset epärealistiset.

Minä tulin toiselta foorumilta perästä, erityisesti siksi, että toinen foorumi lakkasi olemasta, mutta myös aihe kiinnostaa!

Tämähän olisi lähtökohtaisesti tavattoman mielenkiintoinen projekti, olen tätä seurannut monta vuotta. Projektia on vaivannut niin salaiset agentit kuin sabotöörit, kuten rahapula ja kenties vähän jonkinlaiset diagnosoimattomat mielivaivatkin..
Välillä päämäärät vaikuttaa olevan ihan järkeviä ja tavoitettavia, kunnes keksijä siirtää maalitolpat taas kauas realismin horisontin taakse.
Apua ja neuvoa on kyllä tarjottu niin mittausten, kytkentöjen ja mekaniikkojen saralla, mutta ne on menneet lähinnä kuuroille korville, useimmiten perästä seuraa jopa vuosien vittuilua.
Projektin edistymistä ei ole myöskään auttanut, keksijän täydellinen kyvyttömyys ottaa vastaan YHTÄÄN MINKÄÄNLAISTA kritiikkiä.

No yhtälailla, 8 vuoden uurastuksesta on jäänyt käteen, todistettavasti kirkkaasti palanut 3 wattinen ledi, sekä 200-2000 kierrosluku maailmanennätys, sekä samassa yhteydessä 20-2000 G-voimien kestävyys maailmanennätys.
”Maailmanennätykset” ovat saaneet epäilyksiä ja kritiikkiä, mielestäni ihan hyvästä syystä.
 
Tämän palstan innoittamana ja sähköni hinnan 7-kertaistuessa viime syksynä aloin tutkia oman sähkön tuottamista. Naapuri laittoin pellolleen 30t+ maksaneen kennoston ja järeät invertterit taloon ja möikin kesällä muutaman kympin edestä sähköä verkkoyhtiölleen. Lokakuun lopussa loppuivat kehuviestit verkkoyhtiölle myydystä sähköstä. Alkoi virta virratakin toisinpäin. Itsellä sähköntarve noin 90%:sti ajoittuu marras-huhtikuuhun, lopulla ei hinnan suhteen paljoakaan merkitystä. Kuvittelin, että tuulivoima olisi siis järkevin ratkaisu. Onneksi nyt tuli testattua melko pienellä rahamäärällä, miten homma toimii. Eniten ajattelin, että potkuri jäätyy. Mutta ei, suurin ongelma ovat olleet marras-joulukuun ajan viikkojen liki tuulettomat jaksot.

Aluksi 2-3 viikkoa loka-marraskuussa tuulta riitti niin, että seitsemän pihavaloa pysyivät lähes ilman akkua päällä. Mutta sitten potkuri oli liki 6 viikkoa lähes seis, seipäällä piti tarkistaa, että onko rikki. Eli jos haluaa, että virtaa saa tasaisesti, akusto pitää mitoittaa jopa 6 viikon käyttöä ajatellen tai sitten kehitettävä verkkovarmistus. Ja tuo tuulen puute vaivasi ihan isojakin tuulivoimaloita.
Tuulienergian vaihteluväli on käytännössä noin 1% ja 100% haarukassa.

Valitsin aika halvan, mutta laadukkaan n 250 W tuuligeneraattorin, jolla n 20 vuoden tuottotakuu. Painoa n 12 kg, joten kovin pitkän varren päähän sitä ei voi tukivaijereitta asentaa. Tuulisia paikkoja löytyy onneksi meren rannoilta.

Mutta kyllä yllätti noinkin monien viikkojen tuulettomuusajanjaksot. Eli pihavalot toimivat kaksi viikkoa ok, mutta sitten 6 viikkoa ei virtaa tullut juurikaan tuulen avulla. Täydennän kesämmällä akkuvahdilla ja jonkinlaisella akkulatausautomatiikalla. Ilmeisesti ihan tavallinen IP-luokiteltu autonakkulaturi toimisi hyvin. Kun akku on täynnä tuulen avulla, verkkovirtalaturi menisi ylläpitotilaan ja akkuvahti taas varjelisi akkuja menemästä ihan tyhjiksi, jos laturi ei toimisi.
Mutta se kyllä nyt valjennut, ettei tuuligeneraattoreista ole tasaisen sähkön tuottajiksi ilman järeää akustoa.
Tuo käyttämäni tuuligeneraattori tuottaa verraten kohtuullisilla tuulilla eli 8-12 m/s noin 1 kWh:n joka 4-5 tunti. Täydensin systeemiä valokennollakin, joka tuotti vielä marraskuun lopussakin enemmän sähköä kuin tuuligeneraattori, joka oli enimmäkseen paikoillaan pyörimättä.
Vaikka eksperimentti on alussa, en laajentane, vaikka myyjällä oli aika vaikuttavan kokoisia vertikaalisia 5kW:n tuuligeneraattoreita tuloillaan. Hinnat aika huikeita, koska sähkön hinnat saattavat romahtaakin suhteellisen pian. Kuoletusaika voisi venyä kovinkin pitkäksi.

Kuvat alla tuuligeneraattorista 2 ensimmäistä viikkoa, sitten seuraavat kuusi viikkoa. Graafit on Fingridin sähkötuotantokäyriä ja tuulivoimaa edustaa vaaleanpunainen, joka siis ajoittain tuottaa 4000 MW ja ajoittain 40 MW. Ilman säätövoimaa murheellinen juttu käyttäjille.
SHA_20221027_190957446~3.jpgScreenshot_20221117-044906.jpgP_20221202_101512~2.jpgScreenshot_20221117-044928.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 130
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom