Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
"Palautettava viimeistään 10.5.22."
"Palautettava viimeistään 10.5.22."
Tarkoittaako, että huomenna klo 23.59 riittää vai jo tänään klo 23.59 mennessä? Kiirettä pitää nimittäin.
Kunhan lisäaikahakemuksen teki jollain semijärkevän kuuloisilla perusteilla ennen säädettyä palautusaikaa, kielteisiä seurauksia ei tullut.
Ketään asunnon myyneitä paikalla?
Asunnosta maksettu yhtiölainaosuus ostohetkellä pois. Kuuluisiko se kuitenkin ilmoittaa veroilmoituksessa "Omistusaikana maksettu yhtiölainaosuus" kohtaan? Jos ei merkitse, niin laskelma näyttää tietenkin älytöntä summaa veroja maksettavaksi. En sitä kuitenkaan tehnyt, koska se ei ole "omistusaikana" maksettua, vaan ennen sitä. Tosin sillä ei sinänsä pitäisi olla väliä, koska olen asunut asunnossa yli 2v eli veroja ei edes pitäisi maksaa. Josta päästään toiseen kysymykseen; Pitäisikö tuon laskelman osata ottaa huomioon jo lomakkeella aiemmin merkitty yli 2v ajanjakso asunnnosta vakituisena asuntona huomioon eli luovutusvoitoksi pitäisi tulla nolla? Ei siis tule tuohon laskelmaan.
Soittelin asiasta Verohallinnon asiakaspalveluun, eikä siellä aspa juuri osannut sanoa muuta kuin "Kyllä se minusta oikealle näyttää. Sen voi sitten vielä oikaista, jos menee pieleen." Hieman kuumottaa asia kuitenkin, koska esitäytetyllä näytti noin 70k jäännöstä. Siihen ei aspan mukaan "ilmeisesti ehtinyt" tieto tuosta asunnon käytöstä vakituisena asuntona, joka siis lähetetään erillisenä lomakkeella.
Jahas. Itselläni siihen on verottajan toimesta laitettu kauppahinta ilman yhtiölainaosuutta, joten oletin, että yhtiölainaosuutta ei siihen kuulu. Olisiko heittää lähdettä tälle, että siihen voi lisätä maksetun yhtiölainan? Googletin asiaa tuloksetta.
Vielä myös tällainen asia:
katso liitettä 856328
katso liitettä 856325
Esitäytetyllä lukee "Luovutettu osuus 0,00%". Kysyin myös Verohallinnon aspalta mikä aiheuttaa, että tuossa ei lue 50 % (oma osuuteni) ja hänen vastauksensa oli mahtava "En osaa sanoa".
asunto-osakkeen hankintamenoon luetaan
- maksetut rahoitusvastikkeet, joilla on lyhennetty huoneistokohtaista velkaosuutta, jos rahoitusvastike on tuloutettu asunto-osakeyhtiön kirjanpidossa
Nämä menee juuri päinvastoin.Sen sijaan sellaisia rahoitusvastikkeita, joilla on lyhennetty huoneistokohtaista velkaosuutta, ei lueta hankintamenoon, jos rahoitusvastike on rahastoitu asunto-osakeyhtiön kirjanpidossa.
Nämä menee juuri päinvastoin.
Sitten kannattaa perehtyä verotukseen vähän tarkemmin. Sun osuus näistä "lahjoituksista" on senttejä ja aika iso osa veroista menee ja on mennyt siihen, että sun elämä ja tämä valtio näyttää just siltä mitä se tällä hetkellä on. Kannattaa muuttaa johonkin nollaveromaahan ja katsella sen jälkeen miltä elämä maistuu ja esim. miltä tuntuu liikkua ulkona öisin.Kieltämättä miehekäs luku sinulla.
Minua vituttaa ihan kymppitonneissakin mitattuna maksaa näitä, kun tietää että rahat lahjoitetaan ties mihin turhaan paskaan :/
Sitten kannattaa perehtyä verotukseen vähän tarkemmin. Sun osuus näistä "lahjoituksista" on senttejä ja aika iso osa veroista menee ja on mennyt siihen, että sun elämä ja tämä valtio näyttää just siltä mitä se tällä hetkellä on. Kannattaa muuttaa johonkin nollaveromaahan ja katsella sen jälkeen miltä elämä maistuu ja esim. miltä tuntuu liikkua ulkona öisin.
No siis selvä veropetoshan tuo on, jos mitään matkakuluja ei ole syntynyt ja niitä silti vähentää.Vaimon puolesta kyselen eli matkavähennys, vaimolla on töihin matkaa n.700m ja julkisella pääsee vähän lähemmäksi työpaikkaa mutta on kuitenkin kävellyt työmatkat aina. Voiko matkavähennyksiin laittaa halvimman lipun vai katseleeko verottaja ton matkan niin lyhyeksi ettei hyväksy vähennystä ja vähintään Anna linnatuomion kusetuksen yrittämisestä? Nyt kun maskit saa vähentää niin pääsisi muutaman satasen yli omavastuun.
En löytänyt mitään minimietäisyyttä verottajan sivuilta, oli vain maininta toteutuneista matkakuluista mitä nyt siis ei ole. Toisessa paikassa mainittiin, että laitetaan aina halvimman mukaan vaikka olisi esim. Omalla autolla kulkenut.
Kaikkeahan voi tehdä ja kiinnihän ei välttämättä helposti jää, mutta ei se siitä silti laillista tee.Selvä ja selvä, jos talossa on auto ei kukaan tiedä millä on menty eikä julkisen lipun vähennyksessä ole ko. lipun ostovelvollisuutta . Jos taloudessa on auto pistäisin lipun, muuten en laittaisi ko. matkalla.
Toisekseen sisäisen ohjeen mukaan sanktioita voi alkaa ylipäänsä harkitsemaan vasta täysin perusteettomista 2k€ vähennyksistä tai 500€ suorina veroina. Eli ensin tulee kehotus tehdä ensi vuonna eritavalla ja jos jatkaa niin _voi tulla_ sanktioita. Toisen sanoen täyden työhuoneen voisi myös pistää sekaan kk-lipun kaveriksi.
Moraali kohdillaan. Näpisteletkö myös kaupassa vai tyydytkö verotuksessa kusettamiseen?Selvä ja selvä, jos talossa on auto ei kukaan tiedä millä on menty eikä julkisen lipun vähennyksessä ole ko. lipun ostovelvollisuutta . Jos taloudessa on auto pistäisin lipun, muuten en laittaisi ko. matkalla.
Toisekseen sisäisen ohjeen mukaan sanktioita voi alkaa ylipäänsä harkitsemaan vasta täysin perusteettomista 2k€ vähennyksistä tai 500€ suorina veroina. Eli ensin tulee kehotus tehdä ensi vuonna eritavalla ja jos jatkaa niin _voi tulla_ sanktioita. Toisen sanoen täyden työhuoneen voisi myös pistää sekaan kk-lipun kaveriksi.
Verosuunnittelussa yleensä liikutaan harmaalla alueella mutta ei se siitä lähtökohtaisesti varastamista tee (lisäksi case valtion verot vs. kauppiaan yksityisomaisuus on "vähän" eri asia). Jos jokin ei ole rangaistavaa niin ei se minun moraalilla ole oikeastaan edes paheksuttavaa kun kaikki rangaistavakaan (esim. 'ylinopeudet') ei mielestäni ole paheksuttavaa...Moraali kohdillaan. Näpisteletkö myös kaupassa vai tyydytkö verotuksessa kusettamiseen?
Itse ainakin pyrin minimoimaan maksamani verot kaikilla mahdollisilla tavoilla. Välillä vähän harmaallakin alueella. Tyhmää maksaa liikaa.Moraali kohdillaan. Näpisteletkö myös kaupassa vai tyydytkö verotuksessa kusettamiseen?
Moraali kohdillaan. Näpisteletkö myös kaupassa vai tyydytkö verotuksessa kusettamiseen?
Verosuunnittelussa yleensä liikutaan harmaalla alueella mutta ei se siitä lähtökohtaisesti varastamista tee (lisäksi case valtion verot vs. kauppiaan yksityisomaisuus on "vähän" eri asia). Jos jokin ei ole rangaistavaa niin ei se minun moraalilla ole oikeastaan edes paheksuttavaa kun kaikki rangaistavakaan (esim. 'ylinopeudet') ei mielestäni ole paheksuttavaa...
Verohallinto on itse linjannut että alle 2000 perusteettomista vähennyksistä tulee huomautus -> huomautus ei ole rangaistus, veron korotus tulee harkittavaksi vasta jos huomautuksen alaista hommaa jatkaa. Lisäksi tässä voi soveltaa myös peliteoriaa/todennäköisyyslaskentaa voi soveltaa, jos veroja säästää enemmän kuin korotusta tulee maksettavaksi pitkässä juoksussa verojen "säästäminen" kannattaa ja tämä on usein case.Veronkorotus ei ole mielestäsi rangaistus? Vai onko rangaistus este toiminnalle vain silloin, kun kiinni jäämisen riski on merkittävä?
Verohallinto on itse linjannut että alle 2000 perusteettomista vähennyksistä tulee huomautus -> huomautus ei ole rangaistus, veron korotus tulee harkittavaksi vasta jos huomautuksen alaista hommaa jatkaa. Lisäksi tässä voi soveltaa myös peliteoriaa/todennäköisyyslaskentaa voi soveltaa, jos veroja säästää enemmän kuin korotusta tulee maksettavaksi pitkässä juoksussa verojen "säästäminen" kannattaa ja tämä on usein case.
Mistäköhän tällaisen linjauksen löytäisi?
Juurikin joku tommonen vastaava prosyyri. Tuosta oli hetki sitten uutisissa (tänä vuonna), mutta kun ei googlella löydy niin täytyy olla maksumuurin takana eli jossain kauppalehti, talouselämä, taloustaito, tjsp mitä näitä on. Siinä sitten asian tiimoilta haastateltiin jotain verohallinon edustajaa tyyliin "jos nyt vaan siis pokkana pistän 900e kotitalousvähennystä niin siitä tulee about (900-100)/2 = 400e perusteeton veroetu joka on alle 500e rajan ja tämä on siis 'ok'". vastaus: "no eihän siis tätä _tietenkään_ ole tahallisiin käyttötapauksiin tarkoitettu, mutta _käytännössä_ noinhan tuo menee eihän sitä nyt ihmiset ihan tahallaan ja tarkoituksella näitä väärin ilmoita" (eli jos kysyttäessä vastaa kuitin olevan "hukassa" niin kyse ei ole tahallisesta toiminnasta, tarkoitus on ollut oikea, mutta koira vain söi kuitin, shit happens...).Varmaan jostain tälläsestä: Salainen asiakirja: Verohallinto kieltää työntekijöitään puuttumasta alle 30 000 euron pimeisiin lahjoihin - Suomenkuvalehti.fi
e: Ei siis koske tätä keissiä, mutta eiköhän noilla ole oma ohjeistus mihin sekaannutaan ja millä vakavuus asteella ja mihin ei. Ja tuo ohje ei ole julkistamateriaalia. Joten todellakin voi olla hyvin todennäköistä, että siellä tuollainen 2000€ pykälä on.
Juurikin joku tommonen vastaava prosyyri. Tuosta oli hetki sitten uutisissa (tänä vuonna), mutta kun ei googlella löydy niin täytyy olla maksumuurin takana eli jossain kauppalehti, talouselämä, taloustaito, tjsp mitä näitä on. Siinä sitten asian tiimoilta haastateltiin jotain verohallinon edustajaa tyyliin "jos nyt vaan siis pokkana pistän 900e kotitalousvähennystä niin siitä tulee about (900-100)/2 = 400e perusteeton veroetu joka on alle 500e rajan ja tämä on siis 'ok'". vastaus: "no eihän siis tätä _tietenkään_ ole tahallisiin käyttötapauksiin tarkoitettu, mutta _käytännössä_ noinhan tuo menee eihän sitä nyt ihmiset ihan tahallaan ja tarkoituksella näitä väärin ilmoita" (eli jos kysyttäessä vastaa kuitin olevan "hukassa" niin kyse ei ole tahallisesta toiminnasta, tarkoitus on ollut oikea, mutta koira vain söi kuitin, shit happens...).
Ps. jos vähentää matkortin niin samalla kannattaa vähentää polkupyörä (oliskos se 90e/v) sillä kuka hullu lähipysäkille kävelisi.
Veronkorotus jätetään määräämättä, jos laiminlyönti on vähäinen tai laiminlyönnille on pätevä syy. Lisäksi veronkorotus jätetään määräämättä, jos veronkorotuksen määrääminen olisi 32 a §:n 4 momentissa tarkoitetussa alennetun veronkorotuksen soveltamisalaan kuuluvassa tilanteessa olosuhteet huomioon ottaen kohtuutonta (VML 32.3 §).
3.3.1 Vähäinen laiminlyönti
Veronkorotuksen yhteydessä laiminlyönnin vähäisyyttä arvioidaan yleensä euromääräisesti eli lisätyn tulon määrän tai laiminlyöntiin liittyvän lisääntyneen veron määrän perusteella. VML:ssä tai hallituksen esityksessä 97/2017 ei ole tarkemmin määritelty, minkä määräistä laiminlyöntiä voidaan pitää vähäisenä. Verohallinnon käsityksen mukaan laiminlyöntiä voidaan yleensä pitää euromääräisesti vähäisenä, kun verovuodelta ilmoittamatta jätetyt tuloerät ja verovuoden aiheettomat menoerät ovat yhteensä enintään 2 000 euroa tai kun aiheeton verosta tehtävä vähennys on enintään 500 euroa. Edellä mainituista eurorajoista huolimatta laiminlyöntiä ei pidetä vähäisenä, jos verovelvollisen laiminlyönnit ovat toistuvia tai ilmeisen tietoisia. Verovelvollisen on Verohallinnon pyynnöstä esitettävä selvitys ilmoituksen puutteellisuuteen tai virheellisyyteen johtaneista syistä. Veronkorotus määrätään, jos verovelvollinen ei tällöin esitä selvitystä siitä, että kyse ei ole ollut tietoisesta laiminlyönnistä. Koko veroilmoituksen laiminlyöntiä ei pidetä vähäisenä pelkästään sen johdosta, että ilmoitettava tulo tai veron määrä on vähäinen.
Artikkelin tapauksessa kyse ei ole mielikuvitusvähennyksestä - tai siis verottajan on mahdoton osoittaa sen olevan mielikuvitusvähennys, käteisellä maksettu ja firma ehkä tuli kirjoitettua hakemukseen oikein - senhän voi tarkistaa siitä kuitista - ai niin koirahan oli syönyt sen kuitin... -> ei tahallista, soo soo.Jos veroilmoitukselle ilmoittaa mielikuvituskustannuksia vähennyksenä, niin kyse on on tietoisesta laiminlyönnistä eikä silloin merkitystä anneta sille, että ilmoitetun vähennyksen määrä on vähäinen.
Juuri tämä. Kaksi eri asiaa. Tästä Jinxin tapauksesta tullaan tekemään valvontailmoitus.Kyllähän tuo kilometrien laitto menee enemmän veropetoksen puolelle kuin verosuunnitteluksi.
Alle 3km matkoista ei saa vähennystä vaan ne pitää kävellä.Vaimon puolesta kyselen eli matkavähennys, vaimolla on töihin matkaa n.700m ja julkisella pääsee vähän lähemmäksi työpaikkaa mutta on kuitenkin kävellyt työmatkat aina.
Saa kun laittaa vaan.Alle 3km matkoista ei saa vähennystä vaan ne pitää kävellä.
Käsittääkseni ei voi. Mielestäni silloin jos lounas ja illallinen tarjotaan niin silloin on oma valita jättää ne väliin eikä siitä saa korvausta.Jos työmatkalla tarjotaan lounas ja illallinen, mutta itse jättää jomman kumman väliin, niin voiko tällöin hyvällä omallatunnolla laskuttaa työnantajalta täyden päivärahan?
Kotimaan reissussa tuosta tulee reilu parinkympin ero. Aika suolainen hinta jollekin linjastolounaalle vaikka.
Ei voi laskuttaa. Jos on tarjottu, niin se riittää.Jos työmatkalla tarjotaan lounas ja illallinen, mutta itse jättää jomman kumman väliin, niin voiko tällöin hyvällä omallatunnolla laskuttaa työnantajalta täyden päivärahan?
En ymmärrä mistä tässä väännetään, päivänselvä tapaus jossa vähänkin fiksu kansalainen verosuunnittelee ja käärii satkun/kaksi taskuun 2 minuutin ilmoitustyöllä. Lisäämällä fillarin saa vielä parikymppiä extraa.
Ja jotenkin absurdia edes rinnastaa veropetos verosuunnitteluun. Päivänselvä veropetoshan tuo on, kuten jinx1980 itsekin sanoi "rangaistukseton kusetus", paino sanalla kusetus. Sitten samaan aikaan itketään kurkku suorana, kun yrittäjät ja/tai varakkaammat ihmiset tekevät ihan laillista verosuunnittelua, paino sanalla laillinen.Mitä laajemmin jengi näissä valehtelee ja petkuttaa, sitä todennäköisemmin verottaja joutuu palkkaamaan ihmistyövoimaa tarkistamaan ilmoituksia käsin*. Maksaa paljon ja varmaan sama porukka sitten valittaa, kuinka julkinen puoli on kallis.
Meininki Kreikka/Venäjä. Vähän enemmän odottaisin kanssatallaajilta.
*ATK:ta voi toki hyödyntää, mutta kyllä siinä ihminen tarvitaan tulkitsemaan kuitteja ja tekemään lopullinen päätös.
Mitä laajemmin jengi näissä valehtelee ja petkuttaa, sitä todennäköisemmin verottaja joutuu palkkaamaan ihmistyövoimaa tarkistamaan ilmoituksia käsin*. Maksaa paljon ja varmaan sama porukka sitten valittaa, kuinka julkinen puoli on kallis.
Kodin ja työpaikan välisten kulujen omavastuu on 750 euroa. Helsingissä ABC-lippu maksaa 99,70 euroa kuussa, eli 11 kuukaudelta 1 096,70 euroa. Omavastuun jälkeen tuollainen matkakulu vähentää verotettavaa tuloa 346,70 euroa, josta tulee marginaaliveroprosentilla ~45 % 156 euroa.
Niitä e-laskuja voi käsin muokata. Ei päivity automaattisesti, lähettäjä voi perua mutta ei muokata mielestäni laskua (ja vaikka peruukin niim en tiiä poistuuko sun näkymästä) ja luoda uuden, mutta vahva veikkaus on että verohallinto ei tee mitään. Viite lienee sama joka kk-maksulla niin muutat vain käsin summan XYZ->YZ ja sillä hyvä.Tietäisiköhän joku, että miten e-laskulla tulevat ennakkoveromaksujen muutokset hoituvat?
Makselen parhaillaan 2kk välein 2022 vuoden ennakkoveroja pääomatuloista. Omistamassani ja vuokraamassani kämpässä on menossa iso remppa -> kämppä on 3kk tyhjillään + pistän muutaman tonnin remppaan.
Kävin omaverossa päivittämässä ennakkoverolaskelmaa pudottamalla vuoden pääomatuloennustetta kolmen kuukauden vuokrien verran + lisäämällä kulupuolelle rempan kustannukset. Tämän seurauksena loppuvuoden ennakkoveromaksut näyttäisivät about nollautuvan. Minulle oli ehtinyt tulla jo elasku kesäkuun ennakkoverosta summalla XYZ euroa. Nyt sain ennakkoveropäätöksen jonka mukaan tämän kuukauden ennakkoverosta on jäljellä enää YZ euroa - nettipankissa on kuitenkin edelleen ensi viikolla erääntyvä merkittävästi isompi maksu.
Tietääkö joku, että osaako tuo päivittyä automaattisesti oikean suuruiseksi tai voinko itse tehdä asialle jotain? Vähän hölmöä maksaa vaikka kuinka ja paljon ylimääräistä, vaikka saahan ne sitten joskus ensi keväänä takaisin palautuksina.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.