Verotuksesta

Epävirallisena neuvona sanoisin, että unohda koko YEL. Sitten jos byrokraatit ottavat asian tiimoilta yhteyttä niin kerro, että maksat jo eläkemaksuja kahden työsuhteen kautta. Itse ainakin menin aikoinaan yli 10 vuotta sivutoimisen oy:n kanssa ilman YEL maksuja eikä kiinnostanut ketään.

Sitäpaitsi se raja ei ole suoraan laskutuksesi vaan se mitä vastaavasta työstä normaalisti maksettaisiin palkkaa. Eli sanot vaan tekeväsi jotain basichommaa eikä palkka ylitä rajaa.

Ja kannattaa varmaan tarkistaa laskutushintaa jos ei YEL:iä edes kestä.

Viimeksi muokattu:
Epävirallisena neuvonta sanoisin, että unohda koko YEL. Sitten jos byrokraatit ottavat asian tiimoilta yhteyttä niin kerro, että maksat jos eläkemaksuja kahden työsuhteen kautta. Itse ainakin menin aikoinaan yli 10 vuotta sivutoimisen oy:n kanssa ilman YEL maksuja eikä kiinnostanut ketään.

Sitäpaitsi se raja ei ole suoraan laskutuksesi vaan se mitä vastaavasta työstä normaalisti maksettaisiin palkkaa. Eli sanot vaan tekeväsi jotain basichommaa eikä palkka ylitä rajaa.

Ja kannattaa varmaan tarkistaa laskutushintaa jos ei YEL:iä edes kestä.
Kiitos paljon neuvosta. Tuota rajan lähestymistä tarkoitankin nimenomaan laskutusfirman kautta bruttopalkkana maksetusta palkasta, eli laskutettu määrä on suurempi.

Laskutusfirma maksaa siis minulle käytännössä toimeksiantojen välittäjän kanssa sovittu palkkio ALV 0 % vähennettynä laskutusfirman parin prosentin palkkio. Eli vaikka se tulee "palkkana" siitä ei vähennetä esimerkiksi sairasvakuutusmaksuja, mutta verokorttini veroprosentti kyllä vähennetään.

Minä en siis laskuta tai päätä palkkion määrästä, enkä edes laskuta, vaan teen saamani toimeksiannot ja muu toimii automaationa. Eli "vähän niin kuin" olisin töissä siellä välittäjäfirmassa, mutta en ole kuitenkaan.

Se palkkasi ei silti välttämättä ole suoraan työtulosi, koska joka tapauksessa olet tuossa yrittäjänä ja yrittäjän riskillä, joten voit sanoa, että siksi sinulle maksetaan enempi kuin vastaavassa palkkatyössä maksettaisiin.

Eli esimerkiksi itse nostan yrityksestäni palkkaa vuodessa noin 120 tuhatta euroa, mutta työtuloksi olen määritellyt 35 te ja sen mukaan maksan YEL:iä. Nythän näitä kai aletaan vähän tarkemmin syynäämään eli saattaa byrokraatti minullekin ilmoitella lähivuosina, että onkohan tuo vähän alakanttiin ja voin joutua vähän nostamaan. Sekin on mukava näissä ettei näistä ikinä mitään taannehtivasti vaadita vaan pyydetään vaan jatkossa korjaamaan.

Viimeksi muokattu:
Se palkkasi ei silti välttämättä ole suoraan työtulosi, koska joka tapauksessa olet tuossa yrittäjänä ja yrittäjän riskillä, joten voit sanoa, että siksi sinulle maksetaan enempi kuin vastaavassa palkkatyössä maksettaisiin.

Eli esimerkiksi itse nostan yrityksestäni palkkaa vuodessa noin 120 tuhatta euroa, mutta työtuloksi olen määritellyt 35 te ja sen mukaan maksan YEL:iä. Nythän näitä kai aletaan vähän tarkemmin syynäämään eli saattaa byrokraatti minullekin ilmoitella lähivuosina, että onkohan tuo vähän alakanttiin ja voin joutua vähän nostamaan. Sekin on mukava näissä ettei näistä ikinä mitään taannehtivasti vaadita vaan pyydetään vaan jatkossa korjaamaan.
Ennen kaikkea haluan kiittää postauksistasi asiaani liittyen, sillä en ole saanut tähän mennessä ketään avaamaan omaa toimintamallia YEL:iin liittyen läheskään niin hyvin, kuin sinä.

Itse en ole tässä vaiheessa kiinnostunut varsinaisesta yrityksen perustamisesta ollenkaan, toki tulevaisuudessa kaikki voi olla toisin.

Olen ymmärtänyt yrittäjien määrittelevän usein työtulonsa pienemmäksi maksakseen YEL-maksuja vähemmän. Siinähän on käytännössä jo tiedossa, että YEL:ia pitää maksaa joka tapauksessa, mutta minimoidaan maksettava määrä. Tämä on mielestäni jokaisen oma päätös ja koska itsehän sinä itselle sitä työeläkevakuutusta maksatkin, sinun pitäisi myös pystyä päättämään siitä määrästä.

Tässä itselläni oleva tilanne poikkeaa siinä, että kun siihen YEL:in maksamiseen tarpeseen ylipäätänsä on asetettu raja, joka on tänä vuonna noin 9 000/ 12kk, en haluaisi edes ylittää sitä rajaa jotta ei tarvitsisi maksaa ollenkaan YEL:ia, koska käsitykseni mukaan sitten pitäisi kertaheitolla maksaa ei vain sen 9 000 euron ylittävältä summalta YEL:ia, vaan koko potin edestä, jolloin pelkään vaikka parin kympin ylityksen tuovan ison jälkimaksun.

Tämä rajoissa pysyminen olisi suhteelisen helppoa, jos tämä raja olisi kalenterivuosittainen niin kuin työntekijän verotus yleensäkin, mutta kun verottaja on kirjoittanut asian sanoilla "12 kuukauden ajanjakso" tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä vaikka tänä vuonna saisin näistä toimeksiannoista bruttotulona 8999 euroa, pitäisi silti heti ensi vuoden tammikuusta alkaa Exceliä pyörittelemään ja seuraamaan, ettei raja ylittyisi viimeisen 12 kuukauden liukuvan jakson aikana, johon sitten kuuluisi myös viime vuoden kuukausia.

Nämä tulot kun vaihtelevat 500-1 300 euron välillä kuukaudessa, niin seuranta on hankala.

Kaikki tämä sanottuna, pointtini ehkä on juuri se, että jos vaan rajaan nämä bruttotulot vuosittain alle 9 000 euroon, kannattaakohan sitä enää enää ressata ensi vuonna, vaan pitää itse rajaa aina kalenterivuoden perusteella ja sillä selvä.

Viimeksi muokattu:
En ymmärrä verolaskurista sen enempää kuin ennenkään mutta eikös veroprosentti ole riittävä loppuvuotta ajateleen jos uutta korttia tehdessä antaa lopussa pienemmän kuin olemassaolevan prosentin?

Menee aina yli hilseen miksi esim ne saadut palkat ja lasketut palkat ei ole sama siellä veroja laskiessa. Niin ymmärrä siinä sitten, toisaalta ei ole koskaan tarvinnut muutella, aina olemassaoleva/saatu prosentti ollut ok, viimeiset 30v tms.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom