• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Veneet ja veneily

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Suurin hyppäys jarrullisten trailereiden hinnassa tuntuu tapahtuvan, kun mennään kantavuudessa 1000-1200 kilon yli.

Pelkästään listahinnoissa on samalla Respon 3500 kg kärryllä viron ja suomen välillä noin 1500 € ero, joten kyllä se kannattaa virosta hakea.
Ei kannata katsoa vain listahintoja. Jos ja vain jos kärrykauppiaalla sattuu olemaan valmiina varastossa sopiva traileri näin talven alla, niin siitäkin voi saada yllättävän hyvän tarjouksen myös Suomesta.

Voi toki olla, että 3 tonnin kärryjen hintaero on lähdöltään niin suuri, että se ei syksyn only-for-you-tarjouksista juuri parane, eikä niitä muutenkaan ole tilattu pihaa täyteen odottamaan ostajaa.

Mistä Respoja kannattaa Virossa kysellä... ja olisiko ne Latviassa vielä halvempia? :D
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Itse kun joudun 99% varmuudella ajamaan C1E:n ja seuraavan pakun vetokykykin on todennäköisesti 3500 kg, niin minun ei kannata ostaa ihan pientä traileria.
Millaisia veneitä 3,5 tonnin trailerilla pystyy vetämään yleisesti ottaen?
3,5 tonnin trailereilla näyttää olevan jo melkoisesti omaakin massaa, kantavuus "vain" 2650 kg (+aisapaino?): Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman

Esim. tässä näyttäisi olevan ekologisella, päästöttömällä aurinkolämmityksellä varustettu ... krhm... koko perheen retkivene joutuisaan saaristoretkeilyyn, vaan onkohan pikkuisen liian painava: Seebold eagle 265 moottorivene 2008 - Kokkola - Nettivene :cool:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Millaisia veneitä 3,5 tonnin trailerilla pystyy vetämään yleisesti ottaen?
3,5 tonnin trailereilla näyttää olevan jo melkoisesti omaakin massaa, kantavuus "vain" 2650 kg (+aisapaino?): Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman

Esim. tässä näyttäisi olevan ekologisella, päästöttömällä aurinkolämmityksellä varustettu ... krhm... koko perheen retkivene joutuisaan saaristoretkeilyyn, vaan onkohan pikkuisen liian painava: Seebold eagle 265 moottorivene 2008 - Kokkola - Nettivene :cool:
Tuo Seebold taitaa olla liian painava ns. kevyellä venetrailerilla vedettäväksi, kun käyttökunnossa pelkästään tuolla veneellä on painoa se 3500 kg, jenkeissähän tuon tyyppisiä ja isompiakin veneitä vedetään ihan yleisesti trailerilla pickupin perässä, joskin isommissa trailereissa kiinnitys autoon tapahtuu lavan läpi runkoon pultatun vetokidan avulla.

Joku Sea Rayn Sundancer 240 ( pituutta reilut 7 metriä ja painoa noin vajaat 2500 kg tyhjänä ) on suurimpia veneitä, mitä olen tuollaisella 3500 kg:n Respolla nähnyt vedettävän.
Pääasiassa suurimmat veneet mitä vielä kehtaa autovetoisella trailerilla vetää ovat pituudeltaan tuon 7-7,5 metriä pitkiä painavat sen +2000 kg.

Alutrailerilla ja muilla alumiinista kärryjä tekevillä on sitten kalliita kärryjä, joihin saa kantavuutta pyöreästi sen 3000 kg, mutta en pidä usean tuhannen euron lisäpanostusta alumiinikärryyn kannattavana, vaikka perkuleen hyviä ovatkin.
Asia olisi eri, jos harrastaisin uistelua tai vastaavaa ja olisin jatkuvasti vetämässä kärryä johonkin.

Nyt kun tuli keväällä haettua ruotsista tuo 19 jalkainen Sea Ray, niin sille tarvitsisi laillisen kärryn.
Kyllähän tuo näyttää kulkevan myös 1300 kg:n kokonaismassalla ( kantavuus vajaat 1000 kg ) olevan kärryn päällä ja sellaisen päällä se myös talvehtii.
Pidemmälle tuon yhdistelmän kanssa ei vain viitsi lähteä, kun tuo kärry joutuu turhan koville, päällä on kuitenkin 600-700 kg enemmän massaa kuin kärryllä on kantavuutta.

Veneellä on painoa 1500-1600 kg käyttökunnossa, jolloin 2000 kg kokonaismassalla olevan trailerin kantavuus ei aivan riitä ja virossa hintaero 2000 kg / 2700 kg ja 3500 kg trailereiden välillä on aika pieni, karkeasti 2000 kg traileri ( kantavuutta 1400 kg ) maksaa 3000 €, 2700 kg traileri ( kantavuutta 1900 kg ) 4400 € ja 3500 kg traileri ( kantavuutta 2500 kg ) 4800 €.
Samalla trailerilla voi sitten tulevaisuudessa vetää muitakin veneitä, joko omia tulevia tai sitten tuttujen.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Joku Sea Rayn Sundancer 240 ( pituutta reilut 7 metriä ja painoa noin vajaat 2500 kg tyhjänä ) on suurimpia veneitä, mitä olen tuollaisella 3500 kg:n Respolla nähnyt vedettävän.
Pääasiassa suurimmat veneet mitä vielä kehtaa autovetoisella trailerilla vetää ovat pituudeltaan tuon 7-7,5 metriä pitkiä painavat sen +2000 kg.
6-metrinen eurovene menee nippa nappa 1500 kg-trailerille. Veneilyn kustannukset tuntuvat kasvavan vähän joka suhteessa aika jyrkällä kulmakertoimella, jos haluaa kasvattaa veneen pituutta. :rofl:, 5-metrinen vs. 6-metrinen vs. 7-metrinen... Toki veneen tilatkin kasvavat periaatteessa pituuden kuutiossa.

Alutrailerilla ja muilla alumiinista kärryjä tekevillä on sitten kalliita kärryjä, joihin saa kantavuutta pyöreästi sen 3000 kg, mutta en pidä usean tuhannen euron lisäpanostusta alumiinikärryyn kannattavana, vaikka perkuleen hyviä ovatkin.
Olen vähän ihmetellyt, mikä alutrailereissa oikein maksaa. Eihän alumiini edes ole kallista eikä tarvita mitään pintakäsittelyä. Jos lasi- tai hiilikuidusta tehtäisiin, niin ymmärtäisin hintaeron. Ehkä se on enemmän osaamis- ja sarjakokokysymys.

Nyt kun tuli keväällä haettua ruotsista tuo 19 jalkainen Sea Ray,
...
Veneellä on painoa 1500-1600 kg käyttökunnossa, jolloin 2000 kg kokonaismassalla olevan trailerin kantavuus ei aivan riitä
Oma vene on 900 kg+moottori, joten menee juuri 1500-trailerille. Käsittääkseni aisapainon saa laskea nykyään lisäksi trailerin kantavuuteen, joten 2000 kg Respo (omamassa 535 kg) voisi juuri ja juuri riittää, jos tankki on tyhjä ja siirtää vähänkään painoa veneestä autoon.

Ilman pikku-e:tä sitä ei varmaan vedetä millään autolla ...ellei sitten jollain Suzukin pikkumaasturilla? Nämä painosäännöt on kyllä perin Suomi-henkisiä. Onhan toki selvää, että turvallisuuden kannalta on järkevintä etsiä raskaan trailerin eteen mahdollisimman kevyt vetoauto, jotta 3,5 tonnin teoreettinen kokonaismassa ei ylity. 1500 kg-traileria ei tietenkään saa vetää isolla autolla vaan täytyy etsiä joku Golf-kokoluokan auto, jolla on sallittua vetää 1500 kg kärryä. :tup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Ei se pikku-e nyt niin iso ja hankala satsaus ole, etteikö sitä kannata ajaa, jos edes joskus sitä tarvitsee. Eipähän tarvitse laskea aina mitä saa vetää ja millä yhdistelmällä.

Toinen vaihtoehto on tilata nosturiauto noukkimaan vene vedestä kauden lopuksi ja kuljettamaan se minne veneen haluaa. Täälläpäin hinnat pyörii 70€-225€/h riippuen kokoluokasta. Siinä ei tarvitse kuin kertoa mitä haluaa niin pojat hoitaa loput:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
700e sai kuljetuksen 180km päästä pääkaupunkiseudulta nostoineen molemmissa päissä. Kyseessä 7,7m pitkä ja noin 1400kg matkapaatti.

Itse vetelin perässä kyllä sellaista 700kg venettä 750kg kokonaismassaltaan olevalla traikulla. Hyvin tuli eikä poliisitkaan ko. veneen omistusaikana kertaakaan puuttuneet hommaan. Vähän kyllä kuumotteli välillä kun mietitytti että kestääkö vehkeet, mutta toisaalta kyllähän noissa aika rajut turvakertoimet on.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
6-metrinen eurovene menee nippa nappa 1500 kg-trailerille. Veneilyn kustannukset tuntuvat kasvavan vähän joka suhteessa aika jyrkällä kulmakertoimella, jos haluaa kasvattaa veneen pituutta. :rofl:, 5-metrinen vs. 6-metrinen vs. 7-metrinen... Toki veneen tilatkin kasvavat periaatteessa pituuden kuutiossa.
Heti kun mennään yli 5 metrin veneen pituudessa ja yli tonnin painossa, niin kustannukset lähtevät jyrkkään nousuun, kait tuo suosituin mökkiveneluokka pitää kilpailun tiukkana ja hinnat kurissa.

Olen vähän ihmetellyt, mikä alutrailereissa oikein maksaa. Eihän alumiini edes ole kallista eikä tarvita mitään pintakäsittelyä. Jos lasi- tai hiilikuidusta tehtäisiin, niin ymmärtäisin hintaeron. Ehkä se on enemmän osaamis- ja sarjakokokysymys.
Onhan alumiini raaka-aineena tavallista rakenneterästä kalliimpaa, vaikka teräksen joutuukin kuumasinkkaamaan ja lisäksi alumiinin hitsaus on tietynlainen taitolaji, johon ei ihan kauheasti löydy valmiita osaajia työmarkkinoilta.
Melko lyhyellä koulutuksella saa lähes pystymetsästä tulleelle työvoimatoimiston kermalle opetettua, miten hitsataan hyväksyttävä pienasauma rakenneteräkseen MIG:illä, mutta samanlaisen hyväksytyn pienan hitsaaminen alumiiniprofiiliin vaatiikin vähän enemmän harjoitusta.

Ei eräskään yli 20 vuotta painelaitteita hitsannut hitsari saanut alumiinikoetta läpi ensimmäisellä kerralla, vaikka kuumalujat ja kirkkaat kokeet menevät läpi heittämällä.

Oma vene on 900 kg+moottori, joten menee juuri 1500-trailerille. Käsittääkseni aisapainon saa laskea nykyään lisäksi trailerin kantavuuteen, joten 2000 kg Respo (omamassa 535 kg) voisi juuri ja juuri riittää, jos tankki on tyhjä ja siirtää vähänkään painoa veneestä autoon.

Ilman pikku-e:tä sitä ei varmaan vedetä millään autolla ...ellei sitten jollain Suzukin pikkumaasturilla? Nämä painosäännöt on kyllä perin Suomi-henkisiä. Onhan toki selvää, että turvallisuuden kannalta on järkevintä etsiä raskaan trailerin eteen mahdollisimman kevyt vetoauto, jotta 3,5 tonnin teoreettinen kokonaismassa ei ylity. 1500 kg-traileria ei tietenkään saa vetää isolla autolla vaan täytyy etsiä joku Golf-kokoluokan auto, jolla on sallittua vetää 1500 kg kärryä. :tup:
2000 kg Respon hintaero verrattuna tuohon 3500 kiloiseen on sen verran pieni, että samalla vaivalla ostaa kerralla suuremman, niin ei tarvitse enää mahdollisen seuraavan veneen kanssa ihmetellä.

Jimnykään ei vedä parhaimmillaan kuin 1350 kg, joten pikku-e on käytännössä pakko olla, jos haluaa laillisella puolella pysyä.
Jimnyä olen joskus suunnitellut puoliksi vakavissani kakkosautoksi ja silloin tuli tutkittua, että siinä riittäisi juuri vetokyky mökkiveneen vetämiseen laillisesti.
Pieni ja ketterä suitsa olisi meinaan varsin kätevä mökkiveneen nostoon&laskuun melko ahtaasta luonnonrannasta, mutta onhan tuo homma hoitunut nyt parina vuotena siten, että on nostanut veneen mönkijällä ja vetänyt sen tien varteen, jossa sen on sitten laittanut auton perään.

Nyt olen vetänyt tuota varsin laitonta yhdistelmää ( Sea Ray + 1500 kg traileri, jolla kantavuutta vähän yli 1000 kg ) pari lyhyttä siirtymää pakullani, jolla on itsellään jo kokonaismassaa se 3500 kg, eli ilman pikku-e:tä sillä ei vedetä kuin jarrutonta kärryä.

Seuraava paku kun on todennäköisesti uusikoppainen neliveto Crafter kevyt k-a:na, niin siinä on vetokykyä 3500 kg ja korttivaatimus on tällöin C1E.

Tuo pikku-e homma kyllä aiheuttaa välillä selkeitä vaaratilanteita, kun etsitään sitä pienellä kokonaismassa, mutta suurella vetomassalla olevaa autoa, ettei mentäisi yli 3500 kg:n ja sitten sillä vajaavetoisella Golfilla, Corollalla tai vastaavalla yritetään kiskoa vajaan parin tonnin kärryä perässä, välillä melko haastavissakin olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Oman veneen nosto meni osaltaan huumorin puolelle, kun vetoautona oli Lada Niva. Vesien mataluudesta johtuen trailerin joutu törkkäämään helevetin kauas järveen ja sitä myöten nousu oli aika pitkä ja jyrkkä.
Marssinopeus kotia olikin sitten 30-70km/h välissä. Onneksi suhteellisen pieniä teitä pääsi määränpäähän, niin ei ollut tien tukkona pahasti.

Virallisissa rekisteritiedoissa lukee Sea Rayn painona 500kg. Sitähän se ei todellakaan ole. Kun omiin nimiin sitä rekisteröin, kysyin sen muuttamista, mutta ei sitä kuulemma kannata lähteä muuttamaan.
Netistä löysin tiedon, että kuivapaino tuolle veneelle olisi 950kg. Aikalailla varmaan sitä se painaakin, koska 1400kg painoisen nosturin edessä sitikka oli paljon nöyrempi, mitä tätä vedettäessä.

Traileriksi hommasin 968kg kantavuudella olevan trailerin (kokonaispaino 1250kg). Ainakin ekan matkan tuo vielä kesti. Vaikkakin eturulla meni mutkalle ja vinssiteline huutaa muutamaa muokkausta.

Muuten olisin pitänyt venettä kauemminkin järvessä, mutta viime viikonloppuna mökille mennessä keula oli sillei hassusti yläviistossa... Nyt sitten ihmetellään, että mistä ihmeestä se ottaa vettä sisälle. Pohja näyttää ehjälle jne, mutta silti pilssipumppu poistaa melkein 10min välein vettä veneestä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuli toissa lauantaina nostettua Sea Ray ylös merestä ja hinasin sen sitten sunnuntaina talvisäilytykseen lämpimään halliin.

Lauantai iltapäivällä tein tietysti pakolliset talvisäilytystoimenpiteet, eli ajoin säilöntäaineet polttoaineen sekaan, rasvasin vetolaitteen, huuhtelin jäähdytysjärjestelmän makealla vedellä ja ajoin glygolia jäähdytysjärjestelmän läpi.

Moottori- ja peräöljyjen sekä suodattimien ja sinkkien vaihdot jätin suosiolla kevääseen, vaikka vanhoissa öljyissä olevat epäpuhtaudet saattavatkin aiheuttaa korroosiota moottorissa.

Pohja ja vesilinja olivat yllättävän puhtaita ja oikeastaan vain kevyen liman peitossa, joka irtosi ihan pelkän painepesurin avulla.
Ei ollut turhaa hommaa maalata pohjaa kunnolla keväällä Hempelin Hard Racing Xtralla.

Tietysti ensimmäinen nostoyritys toissa viikon tiistaina epäonnistui, kun vene ei sopinutkaan tuolle juuri huoltamalleni kaverin 1300 kg:n trailerille, koska alimmat nousulistat olisivat ottaneet syvällä olevien keskirullien takia kiinni trailerin runkoon.

Onneksi satuin bongaamaan Porvoossa myynnissä olleen Respon 9 metriä pitkän 3500 kg trailerin, joka oli rekisteröity viime vuonna ja sitä oli vedetty alle 500 km eli traileri oli uutta vastaavassa kunnossa.

Tälle trailerille vene nousi nätisti kyytiin, joskin tuo 5,8 metrin pituus on aivan ehdoton minimi vetolaitteelliselle veneelle tällä trailerilla.
Vaikka siirsinkin keulapukin niin taakse kuin mahdollista, niin silti veneen perä meni trailerin viimeisten rullien ohi ennen kuin keula osui keulapukkiin.

Jos olisin ollut fiksu, niin olisin pakannut Avantin ja rampit mukaan pakettiautoon trailerin talvisäilytyshallissa siirtelyä varten, koska sen verran hikistä hommaa tuo kaksi akselisen trailerin käsin työntely oli.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
894
Jimnykään ei vedä parhaimmillaan kuin 1350 kg, joten pikku-e on käytännössä pakko olla, jos haluaa laillisella puolella pysyä.
Jimnyä olen joskus suunnitellut puoliksi vakavissani kakkosautoksi ja silloin tuli tutkittua, että siinä riittäisi juuri vetokyky mökkiveneen vetämiseen laillisesti.
Pieni ja ketterä suitsa olisi meinaan varsin kätevä mökkiveneen nostoon&laskuun melko ahtaasta luonnonrannasta, mutta onhan tuo homma hoitunut nyt parina vuotena siten, että on nostanut veneen mönkijällä ja vetänyt sen tien varteen, jossa sen on sitten laittanut auton perään.
1300kg saa vetää Jimnyllä. Tuli itsellenikin keväällä idea Jimnystä kakkosautoksi. Ajattelin, että tuollaisen rungollisen maasturin pitäisi vetää lähelle 2xkokonaismassa=2x1435=2870kg. Siihen nähden laillinen vetokyky oli pettymys ja unohdin Jimnyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Jaahas. Nykyinen mökkivene (FinnMaster 6101 MC) jota olen tähän saakka appiukolta lainaillut, menee lihoiksi. Nyt pitäisi tilalle keksiä joku kulkuväline.

Tutkaillut noita HT-veneitä, mutta kaikissa melkein joutuu tuon kuomun kanssa räpeltämään. Moottori saisi olla 50-60hp luokkaa tai isompi. Oikeastaan ainoa järkivaihtoehto joka itselle tuli vastaan olisi joku Scantic 580:n tyyppinen takahyttivene, hintakin pysyisi suht maltillisena.

Mökki on merellä noin 10km matkan päässä, reitti on kuitenkin sisäsaaristoa, eli todella huonossa kelissä harvoin tarvitsee kulkea. Kuivana olisi kuitenkin mukava päästä perille, joten sen takia hytti pakollinen.

Tuleeko jollain vaihtoehtoja mieleen? Eipä tuolla 6000-8000e luokassa ole kuin tuollaisia ikäloppuja prutkuja, mutta näillä nyt mennään.
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
124
Ei se pikku-e nyt niin iso ja hankala satsaus ole, etteikö sitä kannata ajaa, jos edes joskus sitä tarvitsee. Eipähän tarvitse laskea aina mitä saa vetää ja millä yhdistelmällä.
Eihän tuo iso satsaus olisi, mutta ilmeisesti tuosta kortin suorittamisesta nykyisellä automaattivaihteisella autolla tulisi lisämerkintä ajokortiin automaattivaihteistosta. Jatkossa saisi ajaa vain automaatilla ja nykyinen ABC- kortti vanhenisi 5 vuoden välein. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi jostain hankkia sopiva manuaalivaihteinen auto lainaan, joka tuo omat haasteensa. Miten pitkiä koeajoja autoliikkeet mahtaisi antaa..:vihellys:
Ikävään tilanteeseen tiepäällä kyllä joutuu, jos tuosta "laittomasta" yhdistelmästä narahtaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Eihän tuo iso satsaus olisi, mutta ilmeisesti tuosta kortin suorittamisesta nykyisellä automaattivaihteisella autolla tulisi lisämerkintä ajokortiin automaattivaihteistosta. Jatkossa saisi ajaa vain automaatilla ja nykyinen ABC- kortti vanhenisi 5 vuoden välein. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi jostain hankkia sopiva manuaalivaihteinen auto lainaan, joka tuo omat haasteensa. Miten pitkiä koeajoja autoliikkeet mahtaisi antaa..:vihellys:
Ikävään tilanteeseen tiepäällä kyllä joutuu, jos tuosta "laittomasta" yhdistelmästä narahtaa.
Joo mikäli ajaa automaattiautolla niin BE voimassa vaan automaattiautossa, manuaalia ei saa ajaa iso kärry perässä.
Paku kympillä tai vastaava on ihan hyvä vaihtoehto tälläisissä tapauksissa. Monesti niissä on vetokoukku ja eivät ole automaatteja. Kunhan ei nyt sitä pisintä ja korkeinta pakua sitten ota, ellei ole sellaisen pyörittelyyn tottunut. Pakulla ajaessa on vielä hyvä, kun ei tarvitse laittaa kuin jarrullinen kärry perään niin yhdistelmää ei saa ajaa pelkällä B-kortilla eli soveltuu inssiajoon, eikä tarvitse mitään lisäpainoja kehitellä kärryyn. Omalla kohdalla oli juurikin Vito vetoautona niin katsoi vain peräkärryn massan ja totesi painojen riittävän tuollaisenaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Jaahas. Nykyinen mökkivene (FinnMaster 6101 MC) jota olen tähän saakka appiukolta lainaillut, menee lihoiksi. Nyt pitäisi tilalle keksiä joku kulkuväline.

Tutkaillut noita HT-veneitä, mutta kaikissa melkein joutuu tuon kuomun kanssa räpeltämään. Moottori saisi olla 50-60hp luokkaa tai isompi. Oikeastaan ainoa järkivaihtoehto joka itselle tuli vastaan olisi joku Scantic 580:n tyyppinen takahyttivene, hintakin pysyisi suht maltillisena.

Mökki on merellä noin 10km matkan päässä, reitti on kuitenkin sisäsaaristoa, eli todella huonossa kelissä harvoin tarvitsee kulkea. Kuivana olisi kuitenkin mukava päästä perille, joten sen takia hytti pakollinen.

Tuleeko jollain vaihtoehtoja mieleen? Eipä tuolla 6000-8000e luokassa ole kuin tuollaisia ikäloppuja prutkuja, mutta näillä nyt mennään.
Mulla oli belmar 575ca ja tossa alle kymppitonnin luokassa mun mielestä parhaita toteutuksia. Ei pressujen kanssa pläräämistä.

Ihan hyvin tilaa, suhteellisen vakaa ajella, halpa ja itse vetelin ihan henkilöautolla ilman pikku e:tä, en tiä olisko siinä just ja just massat riittäny. Enää ei ko. vehjettä ole niin eipä tarvi murehtia siitäkään. Veneilytunteja tuli mukamas niin paljon että vaihdoin dieseliin, mutta sekin nyt jo myyty kun sai saman rahan kun ostaessa =D Se näissä venehommissa on kyllä kivaa että kun tollasia vanhoja paskaläjiä ostaa, niin saa rahansa kyllä melkein aina takaisin ellei itse hajota vekottimia.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Jaahas. Nykyinen mökkivene (FinnMaster 6101 MC) jota olen tähän saakka appiukolta lainaillut, menee lihoiksi. Nyt pitäisi tilalle keksiä joku kulkuväline.

Tutkaillut noita HT-veneitä, mutta kaikissa melkein joutuu tuon kuomun kanssa räpeltämään. Moottori saisi olla 50-60hp luokkaa tai isompi. Oikeastaan ainoa järkivaihtoehto joka itselle tuli vastaan olisi joku Scantic 580:n tyyppinen takahyttivene, hintakin pysyisi suht maltillisena.

Mökki on merellä noin 10km matkan päässä, reitti on kuitenkin sisäsaaristoa, eli todella huonossa kelissä harvoin tarvitsee kulkea. Kuivana olisi kuitenkin mukava päästä perille, joten sen takia hytti pakollinen.

Tuleeko jollain vaihtoehtoja mieleen? Eipä tuolla 6000-8000e luokassa ole kuin tuollaisia ikäloppuja prutkuja, mutta näillä nyt mennään.
Mites esim MV-Marin 5400 noita saa jollain 7k€
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jaahas. Nykyinen mökkivene (FinnMaster 6101 MC) jota olen tähän saakka appiukolta lainaillut, menee lihoiksi. Nyt pitäisi tilalle keksiä joku kulkuväline.
Jos tuo vene on tarkoitukseen hyvä, niin oletko neuvotellut, josko appiukon kanssa järjestyisi sopiva rahoitusratkaisu, jolla mökkiveneen omistus vaihtuisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Mulla oli belmar 575ca ja tossa alle kymppitonnin luokassa mun mielestä parhaita toteutuksia. Ei pressujen kanssa pläräämistä.
Tuollainen menisi varmaan kokonsa puolesta hyvin. Oikeastaan ainoa ongelma tuossa (ja HT-veneissä ylipäänsä) on kulku edestä. Meillä laituripaikka laiturin päässä ja kulku keulasta. Pitäisi olla ainakin joku luukku edessä josta nostaa tavarat sisään.

Mites esim MV-Marin 5400 noita saa jollain 7k€
Tuo olisi kyllä passeli, jos sopiva sattuisi eteen.

Jos tuo vene on tarkoitukseen hyvä, niin oletko neuvotellut, josko appiukon kanssa järjestyisi sopiva rahoitusratkaisu, jolla mökkiveneen omistus vaihtuisi?
Vene nyt on sinänsä ok. Oikeastaan ainoat nikottelut kyseisen vehkeen kanssa on kaasarimallin 125 2t Mercury, joka vie todella reippaasti polttoainetta, sekä satamatraileri joka on sen luokan kötöstys (diy), ettei siihen venettä suoraan saa ellei aja sitä katolleen.

Lisäksi, jos tuohon nelitahtia meinaa tilalle, niin saa taas veneen arvon verran ladata paalua lisää... Kokonsa puolesta tuo on ehkä inan iso nykyiseen käyttöön kun pääosin kolmen henkilön voimin (vaimo + lapsi) tuolla liikutaan. Veneen arvo markkinoilla pyörii varmaan reilussa 10k eurossa, appiukon kanssa siitä toki saa jotain vielä pois ja rahoitus järjestynee halvemmalla kuin pankin kanssa.

Pienempi vene silti kiehtoisi, kun sen liikuttelu helpottuisi, ja ylläpito / mahdollinen moottoripäivitys olisi edullisempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Osassa belmareista on luukku keulassa ja kokoisekseen suhteellisen helppo kulku reunoja pitkin. Ei ollut meikäläiselle ainakaan isompi ongelma vaikka oli myös laiturin päässä paikka.

Parasta ko veneessä oli itsetyhjentyvä ulkotila ja se ettei tosiaan pressuja ole. Ne ovat kyllä yksi saatanan keksintö.

kulki 90hv jammulla ihan ok.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Parasta ko veneessä oli itsetyhjentyvä ulkotila ja se ettei tosiaan pressuja ole. Ne ovat kyllä yksi saatanan keksintö.
Samaa mieltä.

MV-Marin 5400MC on ihan soiva peli, jossa ei pressujen kanssa tarvitse pelailla. Jonkin verran tuli aikoinaan tuollaisella ajettua, suomenlahti koluttua venäjän rajalta helsinkiin ja lahden yli tallinnassakin käytyä. Toki joku HT-mallinen tarjoaa enemmän käyttökelpoista tilaa samoilla ulkomitoilla, mutta hintana on sitten niiden pahuksen pressujen kanssa pelaaminen jos keli ei ole aivan optimaalinen. Läpikuljettavuus helpottaa myös käyttöä, verrattuna vaikka 575 belmariin jonka sivuja pitkin taiteilu keulaan ei ainakaan mun mielestä ole kovin herkullista hommaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Tällä hetkellä ei ainakaan noita MV-Marineita ole myynnissä järkihintaan. Hintaluokka on vähän samaa tasoa tuon nykyisen kanssa, hieman pienempi tuo olisi kyllä. Muutoin malliltaan hyvinkin pitkälti samanlainen.

Sehän tuossa nykyisessä on kätevää ollut, että pitkä lautatavarakin tuolla on kulkenut kun saa laudat vedettyä läpi hytin. Tosin eipä tuota puutavaraa jatkuvalla syötöllä tarvitse mökille viedä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Onkos täällä tietoa pelastuspuvuista? Itsellä olisi lähes käyttämätön Ursuit pelastuspuku, jostain 90-luvun loppupuolelta. Onko tuollaisella mitään käyttöä enää vai onko aika tehnyt tehtävänsä materiaaleille ja puku on nyt roskiskamaa? Itsellä ei edelleenkään käyttöä sille ole mutta ajattelin myydä jollain nimellisellä hinnalla sen pois enkä nyt sekundaa kuitenkaan haluaisi myydä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Uskoisin että päälle 20 vuotta on tehnyt tehtävänsä puvun vedenpitävyydelle ja kumiosille, voihan tuon tietysti myydä jollain kympillä ja jättää testauksen ostajan huoleksi.

Muistelisin, että ns. SOLAS hyväksyttyjen pelastautumispukujen sallittu käyttöikä kansainvälisessä meriliikenteessä on max. 10 vuotta, jonka jälkeen ne täytyy uusia.
Joissain tapauksissa muistelisin pukujen käyttöiän olevan vain viisi vuotta, mutta en ole mikään kauppamerenkulun ammattilainen.

Ainakin joitain vuosia sitten muutamalla venekerhon kalamiehellä oli syyskalassa käytössä rahtilaivalta 5 vuoden iässä käytöstä poistettuja lähes käyttämättömiä kirkkaan oransseja kuivapukuja, joita olivat ostaneet ihan muutaman satasen hintaan.
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
2
Moro

Onkos täällä veneilijöistä ketään softauttanut perämoottoriinsa lisähevosia? Itseä tämä askarruttanut jo jonkin aikaa.. Monet moottorit ”isoja” mutta ohjelmoinnilla kuristettuja.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Vuosia sitten softattiin Mercury Verado 135 -> 200. Hienosti on pelannut ja miksipä ei, kun tuon kyseisen sukupolven Veradoissa 135/150/175/200 ei mitään mekaanista eroa ole, pelkkä softa.
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
2
Nuo ahdetut Veradot taitaa olla saavutetun hyödyn suhteen ylivertaisia , itseäni kiinnostaisi Yamahaan 80->100hp lisäys kun suhteellisen halpoja hevosia olisi luvassa.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Nuo ahdetut Veradot taitaa olla saavutetun hyödyn suhteen ylivertaisia , itseäni kiinnostaisi Yamahaan 80->100hp lisäys kun suhteellisen halpoja hevosia olisi luvassa.
Sama kone, eri softa, siitä vaan ja ajoa:)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Tulipa tuossa pyörähdettyä venemessuilla ja istuttua noissa ~5m BR veneissä. Jäi varmasti osa tarjonnasta katsastamatta mutta jotenkin eniten sykähdytti AMT 175 BR sekä Falcon BR5. Tuntui tuo AMT tosin huomattavasti tilavammalta veneeltä kokoisekseen joten sitä nyt alustavasti varmaan lähden metsästämään.
Vai onko arvon raatilaisilla heittää parempaa tarjokasta tuohon n. 20-30k hintaluokkaan? Käytettynä ei tunnu juurikaan olevan tarjolla kummoista. Hakusessa olisi tosiaan sellainen yleis huvivene, satunnaiseen kalasteluun. Tuplapulpetti kuitenkin hakusessa ja teholuokassa 60-80hp.

Tuossa amt:n veneessä tuntui ja näytti olevan kaikki ihan mukavan uuden oloista, verrattuna esimerkiksi finnmaster r5 husky jossa oli jotain aivan järkyttävää 70 luvun ruskeata ämpärimuovia. Itse vain en ole koskaan kuullutkaan kyseisestä merkistä mutta ei anneta sen häiritä. Mutta onko tuolle rahalle jotain selkeästi parempaakin vaihtoehtoa tarjolla? Tulee ihan järvikäyttöön ja mitäänhän en veneistä tiedä, pikku bustereita lukuunottamatta. Venemessuille lähdettiin 10k budjetilla mutta kummasti nuo alle 5m veneet olivat niin luotaantyöntäviä että "pieni" korjaus budjettiin tuli heti :D
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
@Manezi odota vaikka 1-2 kk niin nettiveneessen ilmestyy ihme kyllä lisää vähän käytettyä mutta toisaalta jotkut noista uusien pakettihinnat ovat aika hyviä. AMT tai Falcon niin itse ottasin isomalla koneella jos tarkoitus että kyydissä enemmän kun 2 henkilöä.

Miltä Yamarin tai Bella tuntuis?
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
56
Itse olin viime vuonna samassa tilanteessa kuin @Manezi ja päädyin Falcon BR5:een 80 hp koneella. Falcon on tuollainen molipuolinen kapistus, mutta toisista veneistä löytyy varmaan vuorostaan paremmin johonkin tiettyyn tarkoitukseen vaihtoehtoja. Ajettavuudesta, käyttäymisestä ja yms. en oikein osaa sanoa mitää kun ei ole oikein käytännön vertailupohjaa.

Itsellä on vuorostaan harkinssa venepaikan varaus seuraavaksi (edellisen kesän käytin pelkkää traileria). Onkohan joessa olevassa poikittaisessa aisalaituripaikassa yläpuolen vai alapuolen paikka parempi?
Tarkkaa tietoa ei ole itsellä virtauksista kyseissä kohtaa, kun kyseinen alue on vielä rakenteilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
@Manezi odota vaikka 1-2 kk niin nettiveneessen ilmestyy ihme kyllä lisää vähän käytettyä mutta toisaalta jotkut noista uusien pakettihinnat ovat aika hyviä. AMT tai Falcon niin itse ottasin isomalla koneella jos tarkoitus että kyydissä enemmän kun 2 henkilöä.

Miltä Yamarin tai Bella tuntuis?
Yamarinilla oli niin luontaantyöntävä myyjä että jäi tutustumiset aika vähälle messuilla, tosin sielläkin tuo hinta olisi vielä haarukassa (tarjouksen kanssa), täytyisi päästä taasen livenä näkemään ja istumaan, nuo nettihinnat tuntuvat sitten tarjousta kysyessä sisältävän melkein sen kuomun, trailerin ja jotain pientä.
Bella hukkui messuilla kokonaan, olisit tehnyt mieli käydä katsastamassa onko se kuinka tilava vene.

Uutta venettä tässä lähinnä haen että on nuo vanhat aika muovisen oloisia, jotenkin tuntuu vain että noissa 5v vanhoissakin veneissä tuppaa olemaan istuimet pelkkää muovia ja karttaplotterit vuodelta nakki.
Täytyy vielä viikata nuo ostohousut ja katsella vähän laajemmalla skaalalla malleja. Tosin aika hyvän tarjouksen sai jo tuosta 175br alumiinista ylivuotisena, trailerilla, peräkuomulla ja pöydällä, 80hp, 27k. Siihen on sitten hyvä suhteuttaa noita muita. Kuitenkin sen verran huvikäyttöön tulee että arvostan uudehkoa plotteria josta voi musiikit yms ohjailla.

@HiOctane olisi tietysti mukava kuulla kokemuksia kyseisestä paatista, sopiiko 4 hengen huvitteluihin ja noin muutenkin yleis veneeksi. Vaikutti ainakin messuilla ihan laadukkaalta peliltä! :)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Uutta venettä tässä lähinnä haen että on nuo vanhat aika muovisen oloisia, jotenkin tuntuu vain että noissa 5v vanhoissakin veneissä tuppaa olemaan istuimet pelkkää muovia ja karttaplotterit vuodelta nakki.
Täytyy vielä viikata nuo ostohousut ja katsella vähän laajemmalla skaalalla malleja. Tosin aika hyvän tarjouksen sai jo tuosta 175br alumiinista ylivuotisena, trailerilla, peräkuomulla ja pöydällä, 80hp, 27k. Siihen on sitten hyvä suhteuttaa noita muita. Kuitenkin sen verran huvikäyttöön tulee että arvostan uudehkoa plotteria josta voi musiikit yms ohjailla.
Itsekin ajattelin pari kesää sitten ostaa jonkun "5-vuotta vanhan", uudenkarhean, modernin veneen, jonka hinnasta olisi valtaosa jo sulanut pois. Pienen markkinakartoituksen jälkeen tuli sitten lopulta ostettua vähän harvinaisempi, ylivuotiseksi päässyt vene, jonka myyjä halusi pois nurkistaan. En ole vieläkään ymmärtänyt tehneeni huonoja kauppoja. :cool:

Suosittelen siis katsastamaan ennakkoluulottomasti ylivuotista tarjontaa. Mitä joustavammat kriteerit on itsellä, sitä helpompaa on tehdä löytöjä. Toisaalta jos omat tarpeet, vene ja tarjous tuntuvat kohtaavan, ei sitä mahdottoman pitkään kannata hautoa.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
56
Falcon BR5:n tiloista lähinnä @Manezi :lle. Neljä aikuista on aikalailla maksimi mitä veneen takaosassa kuskailee. Keulapaikka on sen verran pieni sekä tuulinen, että ei siellä viihdy kuin todella hyvällä säällä tai pysähdyksissä. Sinänsä edellinen taitaa päteä näihin kaikkiin pieniin Bow ridereihin.

Hyviä puolena BR5 muihin vastaaviin BR:n on säilytysitilojen määrä ja arurinko- tai kalastustasoja saa rakenneltua eteen ja taakse. Yamarinin sekä Finmmasterin veneet saattaa olla laadullisesti hieman parempia, mutta se taitaa näkyä hinnassakin.

Sinänsä vesistön koko missä venettä käyttelee kanssa määrää minkälaisella veneellä on mukava ajella. Omasta mielestä BR5 sopii koon puolesta aika hyvin pienemmille vesistöille. Esim. jos liikkuu pidempiä matkoja rannikolla, Päijänteellä tai Saimaalla, että saattaa alkaa halumaan isompaa venettä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tulipa tuossa pyörähdettyä venemessuilla ja istuttua noissa ~5m BR veneissä. Jäi varmasti osa tarjonnasta katsastamatta mutta jotenkin eniten sykähdytti AMT 175 BR sekä Falcon BR5. Tuntui tuo AMT tosin huomattavasti tilavammalta veneeltä kokoisekseen joten sitä nyt alustavasti varmaan lähden metsästämään.
Vai onko arvon raatilaisilla heittää parempaa tarjokasta tuohon n. 20-30k hintaluokkaan? Käytettynä ei tunnu juurikaan olevan tarjolla kummoista. Hakusessa olisi tosiaan sellainen yleis huvivene, satunnaiseen kalasteluun. Tuplapulpetti kuitenkin hakusessa ja teholuokassa 60-80hp.
Yhdellä kaverilla on ollut mökkiveneenä tuollainen AMT:n 175 BR 60 hp Hondalla ( olisiko joku -14 tai -15 mallinen, muistaakseni osti ylivuotisena ) nyt jonkun kolme kesää ja sen mitä olen itse sitä ajanut/ollut kyydissä, niin vaikuttaa ihan asialliselta kamppeelta tuollaiseen mökkikäyttöön ja hyvän päivän kruisailuun.

60 heppaisella nousee ihan riittävän hyvin plaaniin, vaikka olisi viisi aikuista kyydissa ja meno on vielä melko mukavaa vaikka olisi vähän aaltoa ja tuultakin.
Tietysti täytyy muistaa tuon kokoluokan rajoitukset, että kun tuuli yltyy ja aallonkorkeus kasvaa, niin tuollainen 5 metrinen ei ole enää mikään mukava ja sitä saa ajaa ihan tosissaan.

Takapressu on tuossa AMT:ssä ihan fiksu käyttää ja se on helppo nostaa ylös, vaikka pikku sade yllättäisikin kesken reissun.
Nuo uudemmat tummemman harmaat pressut ja verhoilut ovat laadultaan parempia, kuin ne vanhemmat AMT:n käyttämät vaaleammat ja muutenkin viimeistely ja laatu on AMT:ssä mielestäni parempaa kuin esimerkiksi Yamarinissä.

Isäukolla on 2009 mallinen AMT 185HT 90 hp Hondalla, joka on nyt ollut 8 kesää kevyellä käytöllä osin mökkiveneenä Saimaalla ja osin se on ollut minun venepaikallani Helsingissä päiväretkiveneenä minun ja isäukon yhteiskäytössä.
On kyllä ollut nämä kesät kohtuullisen viaton yksilö, moottorin vuosittaisen huollon ja parin vuoden välein tapahtuneen pohjan maalauksen lisäksi ainoat korjaustoimet ovat olleet pressun vetoketjujen uusinta, anturivikaisen pilssipumpun vaihto ja varmuuden vuoksi pari kertaa suoritettu akkujen vaihto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Tulipa tuossa pyörähdettyä venemessuilla ja istuttua noissa ~5m BR veneissä. Jäi varmasti osa tarjonnasta katsastamatta mutta jotenkin eniten sykähdytti AMT 175 BR sekä Falcon BR5. Tuntui tuo AMT tosin huomattavasti tilavammalta veneeltä kokoisekseen joten sitä nyt alustavasti varmaan lähden metsästämään.
Vai onko arvon raatilaisilla heittää parempaa tarjokasta tuohon n. 20-30k hintaluokkaan? Käytettynä ei tunnu juurikaan olevan tarjolla kummoista. Hakusessa olisi tosiaan sellainen yleis huvivene, satunnaiseen kalasteluun. Tuplapulpetti kuitenkin hakusessa ja teholuokassa 60-80hp.
Tässä 10v ajeltu silloin tällöin AMT 170BRs:llä eikä valittamista. Tilat aika hyvät, luukuissa Abloy-lukot vakiona. Ihmisiä mahtuu hyvin kyytiin, kerran menty seitsemän isoa ihmistä kyydissä (yksi liikaa) ja jaksoi ja mahtui vielä kohtalaisesti. Rannikolla pärjää hyvin, avoimelle merellä näitä nyt ei ole tarkoitettukaan.

Satamapeitteestä ja pehmusteista miinusta, varmasti vaihtuneet myöhemmissä malleissa. Satamapeite kymmenen vuoden jälkeen vaihtokunnossa, ratkeaa saumoista jatkuvasti ja yltäpäältä homeessa. Penkkien pehmusteiden napit eivät kestä irrottelua tässä mallissa. Muuten peite on ollut helppo laskea alas hyvällä säällä.

75hv E-Tec, Honda jätetty pois. Vesihiihtokaarella vetää suksia ja vääntöä riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Millaisia kokemuksia E-Tec:stä? Ainakin talvihuolto on helppoa.
Millä öljyllä olet ajanut?
Varmatoiminen on ollut, ei mitään ongelmia ikinä. AMT liikkuu hyvin.
Talvihuolto tehty aina talvisäilytyspaikassa mutta helppoa pitäisi tosiaan olla.
Öljynä on ollut aina Evinruden oma XD100, arvokastahan tuo on mutta aika pitkään yhdellä pönikällä ajelee. Kaksi- ja nelitahdeissa toki omat puolensa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
894
Moro

Onkos täällä veneilijöistä ketään softauttanut perämoottoriinsa lisähevosia? Itseä tämä askarruttanut jo jonkin aikaa.. Monet moottorit ”isoja” mutta ohjelmoinnilla kuristettuja.
75-heppaisen Optimaxin päivitin Lundins Marinella 2011- ja 2012-kausien välissä 115-heppaiseksi. Moottorin boksin lähetin liikkeeseen ja sain viikon päästä takaisin. Samalla moottorin imupuolelta oli otettava kuristusosa pois. Siihen tuli ohjeet boksin mukana. Toimi ennen ja jälkeen kuin junan vessa.

Itse pidän AMT:n veneitä lasikuituisista kotimaisista luokassaan laadukkaimpina. Sama pätee vielä selkeämmin Fastereihin peltiveneiden suhteen. Tuskin on siis huono yhdistelmä niiden liitto.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Varmatoiminen on ollut, ei mitään ongelmia ikinä. AMT liikkuu hyvin.
Talvihuolto tehty aina talvisäilytyspaikassa mutta helppoa pitäisi tosiaan olla.
Öljynä on ollut aina Evinruden oma XD100, arvokastahan tuo on mutta aika pitkään yhdellä pönikällä ajelee. Kaksi- ja nelitahdeissa toki omat puolensa.
Paljonko XD100:a kuluu suhteessa polttoaineeseen?
Itsellä on E-tec 130 (V4) XD50-asetuksella, ja sillä menee tavallista öljyä vajaa 2%, eli 1000 litraa kohden riittää hyvin neljä 5 l öljykannua.

Ilmeisesti E-tec annostelee öljyä joka tapauksessa vähän reilummalla mitalla moottoreiden tehokkaampiin versioihin ja etenkin tehoajossa. Kunnon vertailuja en ole nähnyt mutta yksittäisistä datoista olen päätellyt, että liukunopeuksilla ei välttämättä tulisi kovin paljon säästöä (edes litroissa) XD100-öljyllä. Jos ajelee paljon runkonopeudella, niin silloin ero voi olla suurikin.

Aika iloisesti E-tec kyllä hyppää liukuun. Lieneekö jotain perää puheissa 2-tahtisten paremmasta väännöstä?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
894
Lieneekö jotain perää puheissa 2-tahtisten paremmasta väännöstä?
On perää. Ovat yleistäen selvästi ripeämpiä kiihtymään. Kulutuksen suhteen ovat tasoissa ja lähellä tyhjäkäyntiä ovat etevämpiä. Yleisesti eivät ole sen meluisampia kuin nelaritkaan, mutta testitulosten perusteella G2 Evinrudet ovat surullinen poikkeus. Harmi, että Optimaxien tuonti on lopetettu. Täällä ei kai niihin riittänyt riittävästi uskoa. Viime vuonna silti kuulin uusista V6- ja V8 Mercureista todettavan, että ovat jopa kaksitahteja parempia. Itse valitsisin 150-heppaisiin asti E-tecin ja 150-heppaisen ottaisin jo Mercuryn. On hyvä kone. Siitä ylöspäin löytyy uudet V6 ja V8-moottorit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Paljonko XD100:a kuluu suhteessa polttoaineeseen?
Itsellä on E-tec 130 (V4) XD50-asetuksella, ja sillä menee tavallista öljyä vajaa 2%, eli 1000 litraa kohden riittää hyvin neljä 5 l öljykannua.
Vaikea sanoa kun en ole seurannut kovin tarkasti. Varmaan siinä 1,5-2% paikkeilla kulutus.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
40
Onkos jollain viimekesältä kokemuksia Skipperi -kaupunkiveneistä? Toimiiko varaukset, riittääkö veneitä hyvin?
Tälle vuodelle palvelu laajeni omille kulmille niin tuli tilattua. Pitkään ollut venekuumetta ja ajattelin että tämä voisi olla hyvä tapa tutustua harrastukseen ilman suuria investointeja.

Yksityisviestiä voi laittaa jos haluaa alennuskoodia omaan tilaukseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Onkos jollain viimekesältä kokemuksia Skipperi -kaupunkiveneistä? Toimiiko varaukset, riittääkö veneitä hyvin?
Tälle vuodelle palvelu laajeni omille kulmille niin tuli tilattua. Pitkään ollut venekuumetta ja ajattelin että tämä voisi olla hyvä tapa tutustua harrastukseen ilman suuria investointeja.

Yksityisviestiä voi laittaa jos haluaa alennuskoodia omaan tilaukseen.
Tarkoitatko tätä 249e/kk/1500e kausi skipperin kausivenettä? Heräsi kyllä nyt itsellänikin kiinnostus että kuinkahan varmasti tuolta saa paattia alle kun on tarvetta. Juhannukset yms varmaan pois pelattuja mutta noin yleisellä tasolla aurinkoiset kesäviikonloput.

Tuo meinaan alkaa olemaan aika kohtuu hinta jos alkaa laskemaan sitä uuden veneen hankintaa, vakuutuksia, laituripaikkaa (mikäli sitä täältä tampereelta edes saa) ja muita kuluja kuten traikku ja talvisäilytys :O Onko tuohon vielä kk-maksuun saatavilla alennustakin? Alkoi meinaan tämä tälläinen kuulostamaan jo kyllä liiankin halvalta. Ainoa epäilys on sitten että saako tuolta sitä paattia alle kun tarvetta on. Tietysti kalastukseen vähän niin ja näin mutta yleiseen veneilyyn
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Aika paljon noita Skipperin teipeillä olevia veneitä näkee hyvällä säällä liikkeellä ainakin Helsingin edustalla.

Venemessuilla yritin pumpata Skipperin myyntimieheltä ulos tietoa veneiden määristä, sekä siitä paljonko heillä on maksavia käyttäjiä, mutta kumpaankaan en saanut muuta vastausta, kuin sen että kyllä veneitä riittää kaikille halukkaille.

En vielä vakuuttunut palvelusta ja pidän edelleen omat tutut veneeni käytössäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
IMG_20190903_193548.jpg
Syksyllä tuli vaihdettua venettä(Bella 490/Honda BF50 -> Uttern D55/Mercury 90) ja onhan tuohon pari euroa jo saanut menemään. Uusi kuomu ~800e, uusi potkuri 150e + muuta pientarviketta ~100e.
Kaiku pitäisi vielä päivitellä ja siihen touhutonni varattu, harmi kun ei tullut osteltua Lowrance Elite Ti2 Helsingin venemessujen aikaan kun olisi karttakortilla saanut tuohon tonniin. No odotellaan vielä jos tarjousta tulisi...

Ens viikko ois lomaa ja pitäis kunnostella veneestä tiikki(vai lie jotain vaneria)pöydät, sekä yks ovi.
Pöytätasot tuntuu vaan kuivaneen ja vähän lohkeilleen, ovi taas ottanut vähän vettä itseensä ja tummunut.
Millä noita kannattaisi lähteä työstämään? Ei ole mitään kokemusta tämmöisistä kun ennen ollut vain pulpettiveneitä ilman puuosia.
poydat.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Itse laitoin juuri tilausta sisään tuosta skipperit kaupunkiveneet palvelusta. Hintakin oli laskenut, ilmeisesti tämä coronakevät on kysyntää laskenut, mutta toivotaan että veneistä on tilaukset tehty jo aikaisemmin ja varauksissa ei sitten kesälle ole ruuhkaa!

Muutti itselläkin aika hyvin ajatusmaailmaa tämä lomautusten kausi ja siihen nähden tuo 1370e/kausi ja 50e alennus tuosta on aika hyvä hinta uudesta veneestä ilman huolen häivää säilytyksestä ja hoidosta, verrattuna siihen oman ostoon ja säilytykseen :smile:
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169

Syksyllä tuli vaihdettua venettä(Bella 490/Honda BF50 -> Uttern D55/Mercury 90) ja onhan tuohon pari euroa jo saanut menemään. Uusi kuomu ~800e, uusi potkuri 150e + muuta pientarviketta ~100e.
Kaiku pitäisi vielä päivitellä ja siihen touhutonni varattu, harmi kun ei tullut osteltua Lowrance Elite Ti2 Helsingin venemessujen aikaan kun olisi karttakortilla saanut tuohon tonniin. No odotellaan vielä jos tarjousta tulisi...

Ens viikko ois lomaa ja pitäis kunnostella veneestä tiikki(vai lie jotain vaneria)pöydät, sekä yks ovi.
Pöytätasot tuntuu vaan kuivaneen ja vähän lohkeilleen, ovi taas ottanut vähän vettä itseensä ja tummunut.
Millä noita kannattaisi lähteä työstämään? Ei ole mitään kokemusta tämmöisistä kun ennen ollut vain pulpettiveneitä ilman puuosia.
Kiva vene.

Tiikki, hio kevyesti ja sitten Hempelin aineet
Joskus meikkajakivi oli joku erikoislakka-aine kans
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Tuli ostettua 18-jalkainen purkkari ja jarrullinen kärry kun halvalla sai. Molemmissa on vähän laitettavaa mutta kärry saatiin tänään huollettua siihen kuntoon että pystyttiin vetää paketti mökkipihaan. Ikinä en ole edes purjeveneessä vesillä käynyt niin nyt riittää opeteltavaa hetkeksi :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuli ostettua 18-jalkainen purkkari ja jarrullinen kärry kun halvalla sai. Molemmissa on vähän laitettavaa mutta kärry saatiin tänään huollettua siihen kuntoon että pystyttiin vetää paketti mökkipihaan. Ikinä en ole edes purjeveneessä vesillä käynyt niin nyt riittää opeteltavaa hetkeksi :D
Kunhan pidät mielessä, että purjehtiminen on maailman kallein tapa liikkua ilmaiseksi, niin silloin kaikki menee hyvin.
Hienoa hommaa, kun kelit sattuu kohdalleen ja pääsee oikein kikkailemaan purjeiden kanssa.

Itselläni ei jatkuvasti riitä mielenkiinto viimeisten solmujen tiristelyyn, joten tyydyn ajamaan moottoriveneellä, jossa lisää vauhtia saa kaasukahvaa eteenpäin työntämällä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
No traileri oli se mitä ensisijaisesti halusin ja paatti tuli ns. kaupan päälle. Kyllä tuo varmasti kelluu ja jos purjeet ja maston saan pystyyn niin voin sitäkin asiaa harrastavan kaverin tuella kokeilla. Jos ei niin käytän mukana tulleella perämoottorilla hissukseen körötellen tai uistellen. Tai sitten myyn pois ja hommaan taas moottoriveneen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olisiko kuvaa, millaisen kärryn päällä tuollainen purkkari matkustaa?
Äkkiseltään kuvittelisin ettei tuollaisella kärryllä kuskata paljon muuta kuin purkkareita, tietysti hyvän kärryn saa äkkiä jalostettua muuhunkin käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 599
Viestejä
4 185 528
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom