Veneet ja veneily

Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 123
Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
Tori.fi - Ilmoituksia: hakusanalla ranturi, kaikki osastot, koko Suomi.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
Valmis ja edullinen eivät taida kulkea näissä asioissa käsi kädessä.

Mihin päädytkin, niin pyri varmistamaan lopputuloksen soveltuvuus omalle veneellesi. Itselleni mökin mukana ostettu ongelma on telakan rullien liian suuri etäisyys toisistaan, jolloin Busterin (XS, 4,2m, +200kg) perä putoaa ennen seuraavia rullia ja se täytyy miesvoimin nostaa rullien päälle. Eli itse rakentaessa tai valmista ostettaessa ainakin pyöriä tulisi olla tarpeeksi tiheässä.

Liikutteluun yksi ratkaisu olisi tehdä tarpeeksi monta lyhyttä pätkää "telakkaa", jota sitten siirtelee veneen päädystä päätyyn. Itselläni on 2 noin metrin mittaista alumiinista kolmella paripyörällä varustettua pätkää. Ovat kevyitä ja helppo siirtää, mutta putoamisongelma vaivaa. Kevyemmillä veneillä on nähty myös pitkittäissuuntaisesti asennettuja pyöreitä puita tai muovisia putkia, ne tuskin toimivat näillä painoilla.

Helpoin ja toimivin ratkaisu olisi varmaankin kiskoilla liikkuva kelkka, johon vene ajetaan, mutta siinä ei sitten enää edes muutama tuhatta euroa riitä.

Kerro mihin päädyit, täälläkin mietitään ratkaisua samaan kysymykseen. Loiva ja suojaton merenranta ei ole herkkua veneen säilyttämiseen vedenkorkeuden vaihdellessa viime viikon -50cm:stä syksyn +70cm:ään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
Jos veden korkeus ei vaihtele aivan tolkuttomasti ja ranta on sopivan muotoinen, on helpointa tehda riittävän pitkälle veteen ja maalle ulottuva rata joko valmiista venerullista ja kyllästetystä puutavarasta taikka sitten vaihtoehtoisesti PE-putkesta, joita pitkin vene liukuu.

Itselläni on mökillä kyllästetystä kakkosnelosesta ja itse tehdyistä happosista venerullista valmistettu noin 10 metriä pitkä rata, jota pitkin vene rullaa melko nätisti veteen ja sieltä pois.
Saimaan voimakkaiden veden korkeuden vaihteluiden ja rinnetontin takia pitäisi kyllä kaivaa venetelakan paikkaa vähän loivemmaksi, niin rannan puolelta kuin vedestäkin.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
Rakensin viime keväänä vastaavan rantatelakan. Ostin telakan "pre-cuttina" eli paketissa oli lähes kaikki tarvittava, piti vaan ruuvata Makitalla kasaan. Oisko pari tuntia mennyt ajallisesti kasaamiseen. Ainoastaan pitkät kakkosneloset piti hakea k-raudasta, muuten kaikki tarvittava löytyi paketista. Eikä ollut kallis ~300 eur. Muistaakseni Savorak - merkkinen.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Valmis ja edullinen eivät taida kulkea näissä asioissa käsi kädessä....
...
Helpoin ja toimivin ratkaisu olisi varmaankin kiskoilla liikkuva kelkka, johon vene ajetaan, mutta siinä ei sitten enää edes muutama tuhatta euroa riitä.
Eikö "hinnat alkaen"-venetrailerissa (1000€) ole jokseenkin kaikki tarpeellinen mekaniikka (+aika paljon muuta), kunhan vain ranta on riittävän kovapohjainen trailerin liikutteluun tai sen saa rakennettua sellaiseksi?
Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eikö "hinnat alkaen"-venetrailerissa (1000€) ole jokseenkin kaikki tarpeellinen mekaniikka (+aika paljon muuta), kunhan vain ranta on riittävän kovapohjainen trailerin liikutteluun tai sen saa rakennettua sellaiseksi?
Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman
Traileri on kyllä kätevä veneen liikutteluun ja talvisäilytykseen, mutta harva mökkiranta / -tontti sopii veneen nostoon ja laskuun.
Lisäksi veneen pulaaminen trailerilta edes takaisin on paljon työläämpää, kuin sen ajo kiinteälle nostoradalle ja ylösvetäminen sähkövinssillä.

Lisäksi tonnin traileri on noin 600 € kalliimpi, kuin mitä oma telakointiratkaisuni maksoi.

Itselläni on tapana vetää mökkivene aina rullille, kun se on pidempään käyttämättä, homma ottaa noin 3 min, kun ajan veneen laiturista radan päähän ja vetäisen vinssillä ylös.
Veneen ollessa käytössä on se laiturin päässä kiinnitettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 741
Millä paikata lasikuitusoutuveneestä tulpan reikä kölistä? Saisin yhden suht ok kuntoisen veneen, mutta siitä pitäisi paikkailla pari rupea pohjasta. Ajattelin samalla tuon kölin reiän kuiduttaa umpeen ja tehdä viereen ohiempaan kohtaan uuden reiän tulpalle. Joku hiekkahartsihan tuolla on sisällä vai mikä ratkaisu noissa yleensä on? Mutta vastaava varmaan pitää tehdä, eli kuiduttaa ulkoa reiän umpeen, sitten hiekkahartsimöhjö sisään ja kuitua myös sisäpuolelle jos tää ratkaisu on? Epoksimaali sitten pohjaan ainakin paikkoijen päälle niin ei ruttoonnu.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 123
Onko muovivene vai lasikuitu... Muovisissa oon nita kölitulppia nähny...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 741
Lasikuituu toi on, joskus joku porannut ite sen reiän sinne.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 123
hioo molemminpuolin ja mattoa päälle. Eikö siihen saisi suoraa uutta pohjatulppaa
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Voipi olla tämä sitten se ero tuohon omaan kokemukseeni, kun mulla on ruiskukone.
Mulla on mökillä pieni 6hp kaasarikone, siinä on oma joku runsaan litran tankki ja myös liitin ulkoiselle. Laitan siihen omaan tankkiin pienkonebensaa ja isoon tonkkaan ysikasia. Syksyn viimeinen ja kesän ensimmäinen retki ajetaan sitten pienkonebensalla. Toimii. Jos tonkkaan jäisi ysikasia sen voisi kai laittaa autoon. Kesällä toisaalta tuntuis että toi pienkonebensa käynnistyy vähän nihkeämmin. Mökin sahassa kyllä käytän 2t-pienkonebensaa ympäri vuoden. Itselläkin sellainen vaikutelma että ruiskukoneessa kevätongelmat on vähäisempiä.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Runko tärkeintä tarkastaa noissa. Et halua sitä joutua korjauttamaan. Onko tää tulossa mereen vai järveen? Jenkkibowrideriin verrattuna tossa ois sit erittäin verkkaiset kyydit. Ainakin merellä kutsuisin tota alimittaiseksi matkailukäytössä.

:lol: Tää on kyl ehkä klassisin amatöörimoka.
Mulla on muuten vaaleaihoisena sellaista 80-suojakertoimista Actinica- aurinkovoidetta apteekista. Voi olla aika pitkään vesillä ilman että nokka kesii. Fillarointi ja veneily on sellaisia missä palaminen ja myös kuivuminen tulee aina yllärinä.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Mä en. Peruutuskamera on vain apuna mutta keula ja peräpotkurit mahdollistavat asioita joita ilman niitä ei olisi mahdollista tehdä.
On kyllä.hämmästyttävää mitä pitempään seilanneet osaa joskus tulla laituriin kokonaan ilman sivupotkureita. Osaa niiata köysiin sopivasti ja tuulen ja prop walkin suunta on selkäytimessä.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 123
Mulla on mökillä pieni 6hp kaasarikone, siinä on oma joku runsaan litran tankki ja myös liitin ulkoiselle. Laitan siihen omaan tankkiin pienkonebensaa ja isoon tonkkaan ysikasia. Syksyn viimeinen ja kesän ensimmäinen retki ajetaan sitten pienkonebensalla. Toimii. Jos tonkkaan jäisi ysikasia sen voisi kai laittaa autoon. Kesällä toisaalta tuntuis että toi pienkonebensa käynnistyy vähän nihkeämmin. Mökin sahassa kyllä käytän 2t-pienkonebensaa ympäri vuoden. Itselläkin sellainen vaikutelma että ruiskukoneessa kevätongelmat on vähäisempiä.
Pienkone bensa kutistaa muovia ja saa aikaan ilmavuotoja... Ei mikää fiksu idea ajaa sillä. Bensapumpuissa esiintyy vuotoja sen takia ku kalvot kutistuu.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Pienkone bensa kutistaa muovia ja saa aikaan ilmavuotoja... Ei mikää fiksu idea ajaa sillä. Bensapumpuissa esiintyy vuotoja sen takia ku kalvot kutistuu.
En ole kuullutkaan. No, perämoottori kuitenkin lähtee keväällä laakista mutta moottorisahassa taitaa kalvo-ongelmaa olla. Voi johtua parinkymmene vuoden iästäkin. Yks tuttu metsuri kyllä suositti tätä pienkonebensaa vähempään käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Minkäslainen homma on vaihtaa tuollaiseen 90 luvun alun 2t jammuun trimmin (tai siis oikeammin vissiin kipin, kun puhutaan siitä keskimmäisestä isosta sylinteristä joka koneen nostaa) stefa? Näyttää pullauttavan sieltä välistä jonkin verran hydrauliikkanestettä.

Ja lisäksi, miten ihmeessä en löydä tähän räjäytyskuvia netistä? Kaiken maailman 70 luvun evinrudeihin yms. vehkeisiin on vaikka kuinka ja paljon tarjolla kataloogeja ja räjäytyskuvia.

Kyseessä siis Yamaha AETOL 80
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 123
Aika pitkään työkseni noita vääntänyt enkä kyl tommosiin oo törmänny.
Kai sit jos jotai kiinavehkeitä rassailet.
Oli niin rumaa tekstiä että poistetaan. Mutta mercuryt on monesti ihan kiinasta
 
Viimeksi muokattu:

Läski

Tukijäsen
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
59
Minkäslainen homma on vaihtaa tuollaiseen 90 luvun alun 2t jammuun trimmin (tai siis oikeammin vissiin kipin, kun puhutaan siitä keskimmäisestä isosta sylinteristä joka koneen nostaa) stefa? Näyttää pullauttavan sieltä välistä jonkin verran hydrauliikkanestettä.

Ja lisäksi, miten ihmeessä en löydä tähän räjäytyskuvia netistä? Kaiken maailman 70 luvun evinrudeihin yms. vehkeisiin on vaikka kuinka ja paljon tarjolla kataloogeja ja räjäytyskuvia.

Kyseessä siis Yamaha AETOL 80
Tuommosen 90-luvun AETOLin trimmiä on tullut joskus jumpattua. Tuossa video jossa samanmoiseen vaihdellaan trimmistefoja:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Eipä siinä taida muuta eroa olla kuin että täytyy motti jollain tukea ylös että tuon keskimmäisen sylinterin saa vapaaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Niinhän siellä on, en vaan ole koskaan ihan täysin luottanut siihen vaikka kaipa se kestää. Ajatus siitä että 100kg rautaa tippuu sormille kun olet siellä koneen ja perälaudan välissä ei kauheasti houkuta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Niinhän siellä on, en vaan ole koskaan ihan täysin luottanut siihen vaikka kaipa se kestää. Ajatus siitä että 100kg rautaa tippuu sormille kun olet siellä koneen ja perälaudan välissä ei kauheasti houkuta.
Sitten sä laitat sinne jotain muuta varmistukseksi. Ei ole koskaan kyllä yksikään perämoottori pudonnut alas niistä alkuperäisistä lukituksista
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Kyllä noi lukitukset pitävät mutta voit varmistaa vaikka kakkosnelossen pätkällä
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Joo o. Tuli haettua 4,5 metrinen lasikuituinen tasaperävenho. Jonkun verran vesi lirisi välissä. Jos peräpeiliin poraisi pienen reijän ja valutteli pois niin millainen tulppa ratkaisu tiivistyksineen kannattaa laittaa. Jos tuosta saisi entrattua vielä toimivan kamppeen.
Ja suositelkaa jotain kovaa tavaraa millä saisi ruskean paskan pestyä pohjasta ja vesirajasta. Painepesuri on, mutta kaivannee jotain liotusta.
 
Viimeksi muokattu:

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Venen tulppa, esim
Veneen tulppa

Löytyy sitten vastaavia metallista mutta hinta sitten eri.

Pesuaine, Marine Clean tai

Rönnqvist pesuaine, punainen pullo paras noista kahdesta.


Prisma, Nettivene yms löytyy
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390


Psykopaatti huristeltu kotirannasta satamaan. Vielä pikkusen tyhjän olosta, jospa ne paikat tuosta täyttyy kunhan kelit lämpiää. Ainakin lähestulkoon näkyi netissä varattuna.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894


Psykopaatti huristeltu kotirannasta satamaan. Vielä pikkusen tyhjän olosta, jospa ne paikat tuosta täyttyy kunhan kelit lämpiää. Ainakin lähestulkoon näkyi netissä varattuna.
Mikäs noiden lankkujen idea on vai lähteekö vielä pois?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Joo, unohtuivat siihen kun piti vesillelaskupaikassa vähän tuupata pohjasta vauhtia kun oli melko matalaa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Voi taivas. Pää tulee kipeeks kun koittaa ottaa selkoa veneen maalaamisesta. Toisaalla sanotaan toista ja toisaalla kolmatta. Pesun jälkeen olisi tarvis alkaa paikkaamaan pohjan kulumia ja kolhuja kuidulla. Venho alkuperäisessä iskussa. Sitten tarvitsisi tietenkin maalata pinta uusiksi ettei paikatut kuidut vety. Tässä tullaankin siihen kysymykseen, että mitä kamaa sinne nyt tuutataan? Vene tullaan todennäköisesti nykäisemään aina rantaan kalareissun päätteeksi eli vesillä olo ei ole pitkäaikaista. On topcoattia, gelcoattia ja epoksia ja luoja ties mitä. Jossain ollaan laittamassa topcoattia ja toiset sanoo, että sitä voi laittaa vaan sisäpuolelle, ei missään nimessä ulkopintaan vesirajan alle. Kyseessä siis muutaman satasen vene joten siihen ei tulla laittamaan mitään ökymaaleja. Valaiskaa aloittelijaa!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Joo o. Tuli haettua 4,5 metrinen lasikuituinen tasaperävenho. Jonkun verran vesi lirisi välissä. Jos peräpeiliin poraisi pienen reijän ja valutteli pois niin millainen tulppa ratkaisu tiivistyksineen kannattaa laittaa. Jos tuosta saisi entrattua vielä toimivan kamppeen.
Ja suositelkaa jotain kovaa tavaraa millä saisi ruskean paskan pestyä pohjasta ja vesirajasta. Painepesuri on, mutta kaivannee jotain liotusta.
Oksaalihappoa, saa apteekista halvalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 593
Voi taivas. Pää tulee kipeeks kun koittaa ottaa selkoa veneen maalaamisesta. Toisaalla sanotaan toista ja toisaalla kolmatta. Pesun jälkeen olisi tarvis alkaa paikkaamaan pohjan kulumia ja kolhuja kuidulla. Venho alkuperäisessä iskussa. Sitten tarvitsisi tietenkin maalata pinta uusiksi ettei paikatut kuidut vety. Tässä tullaankin siihen kysymykseen, että mitä kamaa sinne nyt tuutataan? Vene tullaan todennäköisesti nykäisemään aina rantaan kalareissun päätteeksi eli vesillä olo ei ole pitkäaikaista. On topcoattia, gelcoattia ja epoksia ja luoja ties mitä. Jossain ollaan laittamassa topcoattia ja toiset sanoo, että sitä voi laittaa vaan sisäpuolelle, ei missään nimessä ulkopintaan vesirajan alle. Kyseessä siis muutaman satasen vene joten siihen ei tulla laittamaan mitään ökymaaleja. Valaiskaa aloittelijaa!
Epoksi on noista se vedenpitävä vaihtoehto. Epoksihartsia kolojen paikkaukseen ja epoksimaalia maalaukseen vedenalaisiin osiin näin nyrkkisääntönä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Topgoat taitaa olla virallisesti juuri veneen sisäpuolisiin osiin.

Itse maalasi parivuotta sitten vastaavanlaisen halvan soutuveneen Bilteman epoksimaalilla ulkoa. Sisäpuolelle laitoin saman firman alkydi maalia, joka oli tarkoitettu vesirajan yläpuolisiin osiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itse korjasin tässä muutama viikko sitten yhdestä veneestä keulaan tulleen gelcoat vaurion ( gelcoat irronnut ilmeisesti rantakiveen törmäyksen seurauksena, kuidussa ei halkeamia ) kaavalla hionta ja ympäröivän gelcoatin ohennus -> Paklan lasikuitukitti -> 2 x topcoat -> hionta pinnan tasoon -> Hempel underwater primer koko pohjalle -> 3 x Hempel Hard Racing Xtra koko pohjalle.

Ilmeisesti olisi ollut fiksumpaa käyttää epoksia tai kitin päällä Hempelin Light Primeriä, mutta katsotaan miten tuolle topcoat korjaukselle käy tänä kesänä.
Noudatin aikoinani Kevralta saatuja ohjeita, joissa neuvottiin käyttämään topcoatia vedenpitävänä kerroksena eikä näissä ohjeissa puhuttu epoksista mitään.

Hempelin korjausohjehan neuvoo laittamaan kitin päälle kerroksen tai kaksi Light Primeriä, joka on epoksimaali.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 593
Itse korjasin tässä muutama viikko sitten yhdestä veneestä keulaan tulleen gelcoat vaurion ( gelcoat irronnut ilmeisesti rantakiveen törmäyksen seurauksena, kuidussa ei halkeamia ) kaavalla hionta ja ympäröivän gelcoatin ohennus -> Paklan lasikuitukitti -> 2 x topcoat -> hionta pinnan tasoon -> Hempel underwater primer koko pohjalle -> 3 x Hempel Hard Racing Xtra koko pohjalle.

Ilmeisesti olisi ollut fiksumpaa käyttää epoksia tai kitin päällä Hempelin Light Primeriä, mutta katsotaan miten tuolle topcoat korjaukselle käy tänä kesänä.
Noudatin aikoinani Kevralta saatuja ohjeita, joissa neuvottiin käyttämään topcoatia vedenpitävänä kerroksena eikä näissä ohjeissa puhuttu epoksista mitään.

Hempelin korjausohjehan neuvoo laittamaan kitin päälle kerroksen tai kaksi Light Primeriä, joka on epoksimaali.
Noita virheellisiä ohjeita löytyy edelleen netistä enemmän kuin tarpeeksi. On tainnut useampikin korjaus mennä vähemmän vedenpitävästi viime vuosikymmenten aikana.

Sullahan tuli nyt kuitenkin vedenpitävä kerros ennen kuitua, että pitää niin kauan kuin maali pysyy.

Epoksihartsi on todella pätevä aine pienempien kolojen paikkaukseen. Ei tarvitse maaliakaan kuin esteettisistä syistä.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Topgoat taitaa olla virallisesti juuri veneen sisäpuolisiin osiin.

Itse maalasi parivuotta sitten vastaavanlaisen halvan soutuveneen Bilteman epoksimaalilla ulkoa. Sisäpuolelle laitoin saman firman alkydi maalia, joka oli tarkoitettu vesirajan yläpuolisiin osiin.
Juu tuota se on haettava. Ensin vain tehdä kuidutus ja pakkelointi hiontoineen. Uskomaton määrä on kaikenlaista ristiriitaista tietoa. Esim motonet myy packemin topcoattia seuraavilla saatesanoilla: Topcoat-käsittelyllä taataan lasikuitupinnan vesitiiveys myös vedenalaisissa kohteissa. Bilteman epoksimaali saa kelvata.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Topgoat taitaa olla virallisesti juuri veneen sisäpuolisiin osiin.

Itse maalasi parivuotta sitten vastaavanlaisen halvan soutuveneen Bilteman epoksimaalilla ulkoa. Sisäpuolelle laitoin saman firman alkydi maalia, joka oli tarkoitettu vesirajan yläpuolisiin osiin.
Vene nyt pesty ja olisi aika pohjustaa. Teräsharjan laitoin paskaan akkukoneeseen jolla karhensin paikattavia paikkoja, mutta tuntui toivottomalta. Täytenee hommata rälläkkä.
Millaisen pohjatyön teit soutuveneen pohjaan ennen maalausta? Riittääkö että vanhan (gelcoat)pinnan hiomalla rikkoo kiiltämättömäksi jonka jälkeen huolellinen putsaus ja epoksimaali niskaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Tuli myytyä vanha Finnspeedi matkavene ja ostettua vähän pienempi Bella 700.
Kuten jokaisen entisen veneen kanssa, tämänkin kanssa heti alkukesästä vaikea synnytys.

Merivaihteen ja akselin välistä joustolaipan vulkanointi petti ja potkuriakseli totta kai irtosi merivaihteesta.

Nyt olen pari päivää yrittänyt etsiä uutta joustolaippaa tilalle mutta en kirveelläkään tunnu löytävän sopivaa. En ole kauheasti joutunut näihin vanhoihin metsästelemään osia ja kysynkin, onko hyviä vinkkejä tai onko jollain jopa esittää näkemystä suoraan - mistä löytää moinen laippa?

Kuva joustolaipasta:

Photo 19-05-2019, 18.43.48

Joustolaipan kiinnityksen mitat:

Na?ytto?kuva 2019-5-20 kello 22.43.00

Otan suurella innostuksella vastaan vinkkejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Tuli myytyä vanha Finnspeedi matkavene ja ostettua vähän pienempi Bella 700.
Kuten jokaisen entisen veneen kanssa, tämänkin kanssa heti alkukesästä vaikea synnytys.

Merivaihteen ja akselin välistä joustolaipan vulkanointi petti ja potkuriakseli totta kai irtosi merivaihteesta.

Nyt olen pari päivää yrittänyt etsiä uutta joustolaippaa tilalle mutta en kirveelläkään tunnu löytävän sopivaa. En ole kauheasti joutunut näihin vanhoihin metsästelemään osia ja kysynkin, onko hyviä vinkkejä tai onko jollain jopa esittää näkemystä suoraan - mistä löytää moinen laippa?

Kuva joustolaipasta:

Photo 19-05-2019, 18.43.48

Joustolaipan kiinnityksen mitat:

Na?ytto?kuva 2019-5-20 kello 22.43.00

Otan suurella innostuksella vastaan vinkkejä.
Eikös tuo ole ihan vaan joustava kytkin?
Vaikka googlen kuvahaun kautta tuolla hakusanalla kun haet, niin vastaan tulee erilaisia ratkaisuja. Kumikytkin hakusanalla enempi venepuolen kytkimiä, mutta niiden hinnat mielestäni aika tolkuttomia.
Akseleista mitat, on boori vai kiilausra, akselipäiden etäisyys toisistaan ja sopivaa kyselemään vaikka jostain laakerikaupasta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
134
en ja akselin välistä joustolaipan vulkanointi petti ja potkuriakseli totta kai irtosi merivaihteesta.

Nyt olen pari päivää yrittänyt etsiä uutta joustolaippaa tilalle mutta en kirveelläkään tunnu löytävän sopivaa. En ole kauheasti joutunut näihin vanhoihin metsästelemään osia ja kysynkin, onko hyviä vinkkejä tai onko jollain jopa esittää näkemystä suoraan - mistä löytää moinen laippa?
https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/rd-joustokytkin-joustolaippa-yanmar-4/ Sopisiko tuo tilalle?

Mepralla oli asennusohjekkin R&D joustolaippa yanmar
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ei sitä huonossa kelissä ajamista ja oman veneen käytöstä voi oikein muuten testata, kun ajamalla huonossa kelissä.:D
No niin, harjoituskausi taas avattu. :D

Onkohan minulla harjoitukset turhankin hyvissä keleissä, kun veneeseen ei lennä sisälle yleensä pisaraakaan vettä? Meno toki muuttuu epämiellyttäväksi etenkin vasta-aallokossa ja sivulta tulevat aallot heittelevät venettä eniten. Viime kesän hankalin keli oli varmaan Porkkalanselän ylitys, kun Suomenlahdella oli 0,6 m merkitsevä aallonkorkeus.

Mikähän on sellaista veneen käytöstä, josta kannattaisi oikeasti huolestua?
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
368
Vene nyt pesty ja olisi aika pohjustaa. Teräsharjan laitoin paskaan akkukoneeseen jolla karhensin paikattavia paikkoja, mutta tuntui toivottomalta. Täytenee hommata rälläkkä.
Millaisen pohjatyön teit soutuveneen pohjaan ennen maalausta? Riittääkö että vanhan (gelcoat)pinnan hiomalla rikkoo kiiltämättömäksi jonka jälkeen huolellinen putsaus ja epoksimaali niskaan?
Tulee varmaan myöhässä, mutta sitä vetelin ihan epäkesko hiomakoneella pinnat ei kiiltäviksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
No niin, harjoituskausi taas avattu. :D

Onkohan minulla harjoitukset turhankin hyvissä keleissä, kun veneeseen ei lennä sisälle yleensä pisaraakaan vettä? Meno toki muuttuu epämiellyttäväksi etenkin vasta-aallokossa ja sivulta tulevat aallot heittelevät venettä eniten. Viime kesän hankalin keli oli varmaan Porkkalanselän ylitys, kun Suomenlahdella oli 0,6 m merkitsevä aallonkorkeus.

Mikähän on sellaista veneen käytöstä, josta kannattaisi oikeasti huolestua?
Sinulla on siis hyvä vene, kun sillä ei ole taipumusta heittää roiskeita sisälle, toiset veneet heittävät vettä sisään jo mitättömässä aallokossa ajaessa ja toisilla saa taas mennä metrin aallossa ilman että vettä tulee sisään.

Sitten kannattaa huolestua veneen käytöksestä, jos vene meinaan jonkin suuntaisella ja tietyn korkuisella aallolla kallistua liikaa sivulle, upottaa keulan aaltoon tai vesi meinaa tulla perästä sisään, myös liiallinen aallon hakkaaminen runkoon tai rungosta kuuluvat epätavalliset äänet kertovat kelin olevan liian kova kyseiselle veneelle tai ajotavan olevan väärä vallitsevaan keliin.
Tällöin on ainakin hyvä tiedostaa rungon ja veneen ominaisuudet sekä suunnitella omat reitit ja retket veneen kyvyn mukaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Olisiko suosituksia hyville kölirullille traileriin? Vuoden vanhat rullat ja ensimmäinen lasku ja vene tiukasti kiinni rullissa. Säilytetty talvi trailerilla ilman liinoja, eli oman massan johdosta painunut. Veneenä Suvi 47 duo missä kölirauta. Olisiko paljon kehutut Stoltzit paras valinta vai löytyykö halvemmistakin toimivia?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itse laitoin noin 5 vuotta sitten oranssit Stolzit happoisilla akseleilla traileriini parissa kesässä hapertuneiden kumirullien tilalle ja taas eilen venettä laskiessani kiittelin itseäni tästä päätöksestä, kun paatti lähti rullaamaan veteen ihan vain vinssin kampea pyörittämällä ilman työntämistä ja kiroilua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 058
Viestejä
4 194 054
Jäsenet
70 844
Uusin jäsen
lenras

Hinta.fi

Ylös Bottom