Veneet ja veneily

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Gobi, 05.05.2017.

  1. LendZi

    LendZi

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Suodattimien vaihto ajotunneista riippuen, en ole itse vuosittain vaihtanut alle 50h ajomäärällä. Moottoriöljyt värin mukaan, peräöljyt voisi olla hyvä vaihtaa mahd. veden takia.

    Onko kaasari ollut talven täynnä bensaa, pienkonebensaa vai tyhjennetty? Omien havaintojen mukaan etenkin pienemmillä koneilla kevät on helpoin kun viimeinen ajokerta syksyllä on pienkonebensiinillä ja letku irti ennen rantaa.
     
    Romuvarasto ja BVK tykkäävät tästä.
  2. BVK

    BVK

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    25.06.2018
    Kiitos vinkeistä! Ajotunteja tuli varmaan aika tarkalleen tuo 50 viime kesänä, joten ehkä suodattimien vaihto on hätävarjelun liioittelua. Kaasari on ollut talven tyhjänä. Nappailen aina nostoluiskalle tullessa letkun irti ja annan koneen käydä tyhjäksi ennen nostoa, mutta pienkonebensaan en ole vaihtanut, vaan ysikasia on ollut tankissa.
     
  3. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    279
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Millaista "telakkaa" suosittelette mökille jonne ajon jälkeen on helppo vene vinssata ylös (sama telakka oli myös talvisäilytykseen)?

    Vene on ~5 metrinen avo lasikuitu kippo ja 50:nen Jammu perässä. (painot noin 300+100 kg)

    Varmasti halvin on ostaa puutavaraa ja kumirullia ja tehdä itse?
    Tuollainen puukasa painaa tolkuttomasti, jos/kun on tarvetta siirtää telakkaa esim vedenpinnan vaihtelujen mukaan. Onko mitään valmista pakettia edullisesti, esim alumiinista? Nopealla googlettelulla löytyi jotain todella kaliitaa tonnien arvoisia juttuja valmiina.
     
  4. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tori.fi - Ilmoituksia: hakusanalla ranturi, kaikki osastot, koko Suomi.
     
  5. LendZi

    LendZi

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Valmis ja edullinen eivät taida kulkea näissä asioissa käsi kädessä.

    Mihin päädytkin, niin pyri varmistamaan lopputuloksen soveltuvuus omalle veneellesi. Itselleni mökin mukana ostettu ongelma on telakan rullien liian suuri etäisyys toisistaan, jolloin Busterin (XS, 4,2m, +200kg) perä putoaa ennen seuraavia rullia ja se täytyy miesvoimin nostaa rullien päälle. Eli itse rakentaessa tai valmista ostettaessa ainakin pyöriä tulisi olla tarpeeksi tiheässä.

    Liikutteluun yksi ratkaisu olisi tehdä tarpeeksi monta lyhyttä pätkää "telakkaa", jota sitten siirtelee veneen päädystä päätyyn. Itselläni on 2 noin metrin mittaista alumiinista kolmella paripyörällä varustettua pätkää. Ovat kevyitä ja helppo siirtää, mutta putoamisongelma vaivaa. Kevyemmillä veneillä on nähty myös pitkittäissuuntaisesti asennettuja pyöreitä puita tai muovisia putkia, ne tuskin toimivat näillä painoilla.

    Helpoin ja toimivin ratkaisu olisi varmaankin kiskoilla liikkuva kelkka, johon vene ajetaan, mutta siinä ei sitten enää edes muutama tuhatta euroa riitä.

    Kerro mihin päädyit, täälläkin mietitään ratkaisua samaan kysymykseen. Loiva ja suojaton merenranta ei ole herkkua veneen säilyttämiseen vedenkorkeuden vaihdellessa viime viikon -50cm:stä syksyn +70cm:ään.
     
  6. Jims

    Jims

    Viestejä:
    212
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Jos veden korkeus ei vaihtele aivan tolkuttomasti ja ranta on sopivan muotoinen, on helpointa tehda riittävän pitkälle veteen ja maalle ulottuva rata joko valmiista venerullista ja kyllästetystä puutavarasta taikka sitten vaihtoehtoisesti PE-putkesta, joita pitkin vene liukuu.

    Itselläni on mökillä kyllästetystä kakkosnelosesta ja itse tehdyistä happosista venerullista valmistettu noin 10 metriä pitkä rata, jota pitkin vene rullaa melko nätisti veteen ja sieltä pois.
    Saimaan voimakkaiden veden korkeuden vaihteluiden ja rinnetontin takia pitäisi kyllä kaivaa venetelakan paikkaa vähän loivemmaksi, niin rannan puolelta kuin vedestäkin.
     
  7. Harde

    Harde

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2017
    Rakensin viime keväänä vastaavan rantatelakan. Ostin telakan "pre-cuttina" eli paketissa oli lähes kaikki tarvittava, piti vaan ruuvata Makitalla kasaan. Oisko pari tuntia mennyt ajallisesti kasaamiseen. Ainoastaan pitkät kakkosneloset piti hakea k-raudasta, muuten kaikki tarvittava löytyi paketista. Eikä ollut kallis ~300 eur. Muistaakseni Savorak - merkkinen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2019
  8. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 401
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Eikö "hinnat alkaen"-venetrailerissa (1000€) ole jokseenkin kaikki tarpeellinen mekaniikka (+aika paljon muuta), kunhan vain ranta on riittävän kovapohjainen trailerin liikutteluun tai sen saa rakennettua sellaiseksi?
    Venetrailerit - Peräkärryt - Trailerman
     
  9. Jims

    Jims

    Viestejä:
    212
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Traileri on kyllä kätevä veneen liikutteluun ja talvisäilytykseen, mutta harva mökkiranta / -tontti sopii veneen nostoon ja laskuun.
    Lisäksi veneen pulaaminen trailerilta edes takaisin on paljon työläämpää, kuin sen ajo kiinteälle nostoradalle ja ylösvetäminen sähkövinssillä.

    Lisäksi tonnin traileri on noin 600 € kalliimpi, kuin mitä oma telakointiratkaisuni maksoi.

    Itselläni on tapana vetää mökkivene aina rullille, kun se on pidempään käyttämättä, homma ottaa noin 3 min, kun ajan veneen laiturista radan päähän ja vetäisen vinssillä ylös.
    Veneen ollessa käytössä on se laiturin päässä kiinnitettynä.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2019
  10. yyri

    yyri

    Viestejä:
    815
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Millä paikata lasikuitusoutuveneestä tulpan reikä kölistä? Saisin yhden suht ok kuntoisen veneen, mutta siitä pitäisi paikkailla pari rupea pohjasta. Ajattelin samalla tuon kölin reiän kuiduttaa umpeen ja tehdä viereen ohiempaan kohtaan uuden reiän tulpalle. Joku hiekkahartsihan tuolla on sisällä vai mikä ratkaisu noissa yleensä on? Mutta vastaava varmaan pitää tehdä, eli kuiduttaa ulkoa reiän umpeen, sitten hiekkahartsimöhjö sisään ja kuitua myös sisäpuolelle jos tää ratkaisu on? Epoksimaali sitten pohjaan ainakin paikkoijen päälle niin ei ruttoonnu.
     
  11. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Onko muovivene vai lasikuitu... Muovisissa oon nita kölitulppia nähny...
     
  12. yyri

    yyri

    Viestejä:
    815
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lasikuituu toi on, joskus joku porannut ite sen reiän sinne.
     
  13. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    hioo molemminpuolin ja mattoa päälle. Eikö siihen saisi suoraa uutta pohjatulppaa
     
  14. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Mulla on mökillä pieni 6hp kaasarikone, siinä on oma joku runsaan litran tankki ja myös liitin ulkoiselle. Laitan siihen omaan tankkiin pienkonebensaa ja isoon tonkkaan ysikasia. Syksyn viimeinen ja kesän ensimmäinen retki ajetaan sitten pienkonebensalla. Toimii. Jos tonkkaan jäisi ysikasia sen voisi kai laittaa autoon. Kesällä toisaalta tuntuis että toi pienkonebensa käynnistyy vähän nihkeämmin. Mökin sahassa kyllä käytän 2t-pienkonebensaa ympäri vuoden. Itselläkin sellainen vaikutelma että ruiskukoneessa kevätongelmat on vähäisempiä.
     
  15. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Mulla on muuten vaaleaihoisena sellaista 80-suojakertoimista Actinica- aurinkovoidetta apteekista. Voi olla aika pitkään vesillä ilman että nokka kesii. Fillarointi ja veneily on sellaisia missä palaminen ja myös kuivuminen tulee aina yllärinä.
     
    Kaiser Soze tykkää tästä.
  16. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    On kyllä.hämmästyttävää mitä pitempään seilanneet osaa joskus tulla laituriin kokonaan ilman sivupotkureita. Osaa niiata köysiin sopivasti ja tuulen ja prop walkin suunta on selkäytimessä.
     
    Kaiser Soze tykkää tästä.
  17. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Pienkone bensa kutistaa muovia ja saa aikaan ilmavuotoja... Ei mikää fiksu idea ajaa sillä. Bensapumpuissa esiintyy vuotoja sen takia ku kalvot kutistuu.
     
  18. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    En ole kuullutkaan. No, perämoottori kuitenkin lähtee keväällä laakista mutta moottorisahassa taitaa kalvo-ongelmaa olla. Voi johtua parinkymmene vuoden iästäkin. Yks tuttu metsuri kyllä suositti tätä pienkonebensaa vähempään käyttöön.
     
  19. 3AHG

    3AHG

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    27.01.2017
    Mihin tämmönen väite perustuu?
     
  20. taski

    taski

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minkäslainen homma on vaihtaa tuollaiseen 90 luvun alun 2t jammuun trimmin (tai siis oikeammin vissiin kipin, kun puhutaan siitä keskimmäisestä isosta sylinteristä joka koneen nostaa) stefa? Näyttää pullauttavan sieltä välistä jonkin verran hydrauliikkanestettä.

    Ja lisäksi, miten ihmeessä en löydä tähän räjäytyskuvia netistä? Kaiken maailman 70 luvun evinrudeihin yms. vehkeisiin on vaikka kuinka ja paljon tarjolla kataloogeja ja räjäytyskuvia.

    Kyseessä siis Yamaha AETOL 80
     
  21. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    kokemukseen
     
  22. Subv1sa

    Subv1sa Tukijäsen

    Viestejä:
    560
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Aika pitkään työkseni noita vääntänyt enkä kyl tommosiin oo törmänny.
    Kai sit jos jotai kiinavehkeitä rassailet.
     
  23. Hellsinki

    Hellsinki Kapteeni pienkonekorjaaja Tukijäsen

    Viestejä:
    847
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Oli niin rumaa tekstiä että poistetaan. Mutta mercuryt on monesti ihan kiinasta
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019
  24. Läski

    Läski

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Tuommosen 90-luvun AETOLin trimmiä on tullut joskus jumpattua. Tuossa video jossa samanmoiseen vaihdellaan trimmistefoja:
     
  25. taski

    taski

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä siinä taida muuta eroa olla kuin että täytyy motti jollain tukea ylös että tuon keskimmäisen sylinterin saa vapaaksi.
     
  26. Lomittaja

    Lomittaja

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onhan siellä sellainen vipstaaki jonka varaan kone jää yläasentoon.
     
  27. taski

    taski

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niinhän siellä on, en vaan ole koskaan ihan täysin luottanut siihen vaikka kaipa se kestää. Ajatus siitä että 100kg rautaa tippuu sormille kun olet siellä koneen ja perälaudan välissä ei kauheasti houkuta.
     
  28. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 624
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten sä laitat sinne jotain muuta varmistukseksi. Ei ole koskaan kyllä yksikään perämoottori pudonnut alas niistä alkuperäisistä lukituksista
     
  29. nandroid

    nandroid

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä noi lukitukset pitävät mutta voit varmistaa vaikka kakkosnelossen pätkällä
     
  30. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    1 989
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Pienkonebensa säilyy pidempään käyttökelpoisena tankissa.
     
  31. Kyrökyrö

    Kyrökyrö

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Joo o. Tuli haettua 4,5 metrinen lasikuituinen tasaperävenho. Jonkun verran vesi lirisi välissä. Jos peräpeiliin poraisi pienen reijän ja valutteli pois niin millainen tulppa ratkaisu tiivistyksineen kannattaa laittaa. Jos tuosta saisi entrattua vielä toimivan kamppeen.
    Ja suositelkaa jotain kovaa tavaraa millä saisi ruskean paskan pestyä pohjasta ja vesirajasta. Painepesuri on, mutta kaivannee jotain liotusta.
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2019
  32. nandroid

    nandroid

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Venen tulppa, esim
    Veneen tulppa

    Löytyy sitten vastaavia metallista mutta hinta sitten eri.

    Pesuaine, Marine Clean tai

    Rönnqvist pesuaine, punainen pullo paras noista kahdesta.
    [​IMG]

    Prisma, Nettivene yms löytyy
     
  33. astars

    astars

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    [​IMG]

    Psykopaatti huristeltu kotirannasta satamaan. Vielä pikkusen tyhjän olosta, jospa ne paikat tuosta täyttyy kunhan kelit lämpiää. Ainakin lähestulkoon näkyi netissä varattuna.
     
    Meisseli tykkää tästä.
  34. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 624
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikäs noiden lankkujen idea on vai lähteekö vielä pois?
     
  35. astars

    astars

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Joo, unohtuivat siihen kun piti vesillelaskupaikassa vähän tuupata pohjasta vauhtia kun oli melko matalaa.
     
  36. Kyrökyrö

    Kyrökyrö

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Voi taivas. Pää tulee kipeeks kun koittaa ottaa selkoa veneen maalaamisesta. Toisaalla sanotaan toista ja toisaalla kolmatta. Pesun jälkeen olisi tarvis alkaa paikkaamaan pohjan kulumia ja kolhuja kuidulla. Venho alkuperäisessä iskussa. Sitten tarvitsisi tietenkin maalata pinta uusiksi ettei paikatut kuidut vety. Tässä tullaankin siihen kysymykseen, että mitä kamaa sinne nyt tuutataan? Vene tullaan todennäköisesti nykäisemään aina rantaan kalareissun päätteeksi eli vesillä olo ei ole pitkäaikaista. On topcoattia, gelcoattia ja epoksia ja luoja ties mitä. Jossain ollaan laittamassa topcoattia ja toiset sanoo, että sitä voi laittaa vaan sisäpuolelle, ei missään nimessä ulkopintaan vesirajan alle. Kyseessä siis muutaman satasen vene joten siihen ei tulla laittamaan mitään ökymaaleja. Valaiskaa aloittelijaa!
     
  37. Kustu

    Kustu

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oksaalihappoa, saa apteekista halvalla.
     
  38. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 303
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Epoksi on noista se vedenpitävä vaihtoehto. Epoksihartsia kolojen paikkaukseen ja epoksimaalia maalaukseen vedenalaisiin osiin näin nyrkkisääntönä.
     
  39. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Topgoat taitaa olla virallisesti juuri veneen sisäpuolisiin osiin.

    Itse maalasi parivuotta sitten vastaavanlaisen halvan soutuveneen Bilteman epoksimaalilla ulkoa. Sisäpuolelle laitoin saman firman alkydi maalia, joka oli tarkoitettu vesirajan yläpuolisiin osiin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.05.2019
  40. Jims

    Jims

    Viestejä:
    212
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itse korjasin tässä muutama viikko sitten yhdestä veneestä keulaan tulleen gelcoat vaurion ( gelcoat irronnut ilmeisesti rantakiveen törmäyksen seurauksena, kuidussa ei halkeamia ) kaavalla hionta ja ympäröivän gelcoatin ohennus -> Paklan lasikuitukitti -> 2 x topcoat -> hionta pinnan tasoon -> Hempel underwater primer koko pohjalle -> 3 x Hempel Hard Racing Xtra koko pohjalle.

    Ilmeisesti olisi ollut fiksumpaa käyttää epoksia tai kitin päällä Hempelin Light Primeriä, mutta katsotaan miten tuolle topcoat korjaukselle käy tänä kesänä.
    Noudatin aikoinani Kevralta saatuja ohjeita, joissa neuvottiin käyttämään topcoatia vedenpitävänä kerroksena eikä näissä ohjeissa puhuttu epoksista mitään.

    Hempelin korjausohjehan neuvoo laittamaan kitin päälle kerroksen tai kaksi Light Primeriä, joka on epoksimaali.
     
  41. Stanley H. Tweedle

    Stanley H. Tweedle

    Viestejä:
    2 303
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noita virheellisiä ohjeita löytyy edelleen netistä enemmän kuin tarpeeksi. On tainnut useampikin korjaus mennä vähemmän vedenpitävästi viime vuosikymmenten aikana.

    Sullahan tuli nyt kuitenkin vedenpitävä kerros ennen kuitua, että pitää niin kauan kuin maali pysyy.

    Epoksihartsi on todella pätevä aine pienempien kolojen paikkaukseen. Ei tarvitse maaliakaan kuin esteettisistä syistä.
     
  42. Kyrökyrö

    Kyrökyrö

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Juu tuota se on haettava. Ensin vain tehdä kuidutus ja pakkelointi hiontoineen. Uskomaton määrä on kaikenlaista ristiriitaista tietoa. Esim motonet myy packemin topcoattia seuraavilla saatesanoilla: Topcoat-käsittelyllä taataan lasikuitupinnan vesitiiveys myös vedenalaisissa kohteissa. Bilteman epoksimaali saa kelvata.
     
  43. Kyrökyrö

    Kyrökyrö

    Viestejä:
    82
    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Vene nyt pesty ja olisi aika pohjustaa. Teräsharjan laitoin paskaan akkukoneeseen jolla karhensin paikattavia paikkoja, mutta tuntui toivottomalta. Täytenee hommata rälläkkä.
    Millaisen pohjatyön teit soutuveneen pohjaan ennen maalausta? Riittääkö että vanhan (gelcoat)pinnan hiomalla rikkoo kiiltämättömäksi jonka jälkeen huolellinen putsaus ja epoksimaali niskaan?
     
  44. taski

    taski

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuli myytyä vanha Finnspeedi matkavene ja ostettua vähän pienempi Bella 700.
    Kuten jokaisen entisen veneen kanssa, tämänkin kanssa heti alkukesästä vaikea synnytys.

    Merivaihteen ja akselin välistä joustolaipan vulkanointi petti ja potkuriakseli totta kai irtosi merivaihteesta.

    Nyt olen pari päivää yrittänyt etsiä uutta joustolaippaa tilalle mutta en kirveelläkään tunnu löytävän sopivaa. En ole kauheasti joutunut näihin vanhoihin metsästelemään osia ja kysynkin, onko hyviä vinkkejä tai onko jollain jopa esittää näkemystä suoraan - mistä löytää moinen laippa?

    Kuva joustolaipasta:

    Photo 19-05-2019, 18.43.48

    Joustolaipan kiinnityksen mitat:

    Na?ytto?kuva 2019-5-20 kello 22.43.00

    Otan suurella innostuksella vastaan vinkkejä.
     
  45. kaveri

    kaveri

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös tuo ole ihan vaan joustava kytkin?
    Vaikka googlen kuvahaun kautta tuolla hakusanalla kun haet, niin vastaan tulee erilaisia ratkaisuja. Kumikytkin hakusanalla enempi venepuolen kytkimiä, mutta niiden hinnat mielestäni aika tolkuttomia.
    Akseleista mitat, on boori vai kiilausra, akselipäiden etäisyys toisistaan ja sopivaa kyselemään vaikka jostain laakerikaupasta.
     
  46. Bauer

    Bauer

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/rd-joustokytkin-joustolaippa-yanmar-4/ Sopisiko tuo tilalle?

    Mepralla oli asennusohjekkin R&D joustolaippa yanmar
     
  47. taski

    taski

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mepralta taisikin löytyä sopiva. Kiitti vinkeistä!
     
  48. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 401
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    No niin, harjoituskausi taas avattu. :D

    Onkohan minulla harjoitukset turhankin hyvissä keleissä, kun veneeseen ei lennä sisälle yleensä pisaraakaan vettä? Meno toki muuttuu epämiellyttäväksi etenkin vasta-aallokossa ja sivulta tulevat aallot heittelevät venettä eniten. Viime kesän hankalin keli oli varmaan Porkkalanselän ylitys, kun Suomenlahdella oli 0,6 m merkitsevä aallonkorkeus.

    Mikähän on sellaista veneen käytöstä, josta kannattaisi oikeasti huolestua?
     
  49. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Tulee varmaan myöhässä, mutta sitä vetelin ihan epäkesko hiomakoneella pinnat ei kiiltäviksi.
     
    Kyrökyrö tykkää tästä.
  50. Jims

    Jims

    Viestejä:
    212
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Sinulla on siis hyvä vene, kun sillä ei ole taipumusta heittää roiskeita sisälle, toiset veneet heittävät vettä sisään jo mitättömässä aallokossa ajaessa ja toisilla saa taas mennä metrin aallossa ilman että vettä tulee sisään.

    Sitten kannattaa huolestua veneen käytöksestä, jos vene meinaan jonkin suuntaisella ja tietyn korkuisella aallolla kallistua liikaa sivulle, upottaa keulan aaltoon tai vesi meinaa tulla perästä sisään, myös liiallinen aallon hakkaaminen runkoon tai rungosta kuuluvat epätavalliset äänet kertovat kelin olevan liian kova kyseiselle veneelle tai ajotavan olevan väärä vallitsevaan keliin.
    Tällöin on ainakin hyvä tiedostaa rungon ja veneen ominaisuudet sekä suunnitella omat reitit ja retket veneen kyvyn mukaan.