DDR5 Elinikäinen takuu

Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
101
Mites tän kanssa siinä kohtaa kun perus 32GB tikkuparin hinta menee +1000€, ja tikku lakkaa toimimasta? Mites tän kanssa jos saatavuus on 0? Käytännössä, ei periaatteessa.

Puheita on joidenka mukaan tämä hintojen nousutrendi tulee jatkumaan 2028+

Olisiko nyt aika ostaa itselle toinen setti varalle, ennenkuin on liian myöhäistä, toki riippuu lompakon paksuudesta minkä tulkitsee liian myöhäksi. Jollekin voi 180€ olla jo liikaa mut se rajapyykki meni jo tovi sitten.
 
Mites tän kanssa siinä kohtaa kun perus 32GB tikkuparin hinta menee +1000€, ja tikku lakkaa toimimasta? Mites tän kanssa jos saatavuus on 0? Käytännössä, ei periaatteessa.

Puheita on joidenka mukaan tämä hintojen nousutrendi tulee jatkumaan 2028+

Olisiko nyt aika ostaa itselle toinen setti varalle, ennenkuin on liian myöhäistä, toki riippuu lompakon paksuudesta minkä tulkitsee liian myöhäksi. Jollekin voi 180€ olla jo liikaa mut se rajapyykki meni jo tovi sitten.
Juuri yhdet muistit laitoin takuuseen, tilalle ei ollut vastaavia antaa takaisin niin hyvittivät ostohinnan. Kyse oli tosin DDR4 muisteista.
 
Juuri yhdet muistit laitoin takuuseen, tilalle ei ollut vastaavia antaa takaisin niin hyvittivät ostohinnan. Kyse oli tosin DDR4 muisteista.
Eli onko se vain se hinta minkä olet kuluttajana maksanut kammoista, ilman tätä "AI-lisää". Jos 70€ kammat alunperin mutta nyt 400€ kun hinta.fi tarkastaa. Parempi laittaa se ehjä kampa yksittäisenä myyntiin käytettyjen markkinoille kuin takuurahoja hakea?

-------------

Lisäykseksi alkupostaukseen tulee mieleen se sääntö mikä koskee käytettyjen muistien markkinoita, eli RAJOITETTU elinikäinen valmistajan takuu.

Kuinka tarkasti ne syynäävät sitä että takuuseen haettujen muistien sen hetkinen omistaja on alkuperäinen ostaja? Tuskin muistit nyt menevät täysin takuukelvottomiksi omistajan vaihdon jälkeen? Myyjäliikkeen takuu ainakin pysyy?
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa oli kyseessä vielä myyjäliikkeen takuu, en ollut alkuperäinen omistaja. Ostohinta on se mikä korvataan.
 
Crucialin englanninkielisillä sivuilla painotetaan että elinikäinen valmistajan takuu koskee vain alkuperäistä muistien omistajaa.

Suomen lait voivat ohittaa sen?

Myös tuo googlen puhuva pää koostaa tekstin missä takuun hakija pitää olla alkuperäinen ostaja.

Kiinnostava aihe nyt kun muisteissa takuu ei olekaan enää se jokusen kympin arvoinen vaan jopa 500€+ ja nousussa.

Mitä on porukalla kokemusta tuosta elinikäisestä takuusta?
 

"Yrityksellä on oikeus kieltäytyä virheen oikaisusta korjaamalla tai vaihtamalla tavara, jos tämä ei ole mahdollista tai siitä aiheutuu kohtuuttomia kustannuksia."

Todennäköisesti valtaosa yrityksistä tulee vain purkamaan kaupan jos muistien hinnat nousseet tai niiden saatavuus huono. Eli kuluttajalle toki tästä tulee ikävästi takkiin jos ostanut koneen osina ja pitäisi uudet muistit hankkia. Pakettikoneissa sitten toki pitäisi taata takuuajaksi tai virhevastuunajaksi koneen toiminta eli ei todennäköisesti muistien puuttuminen ole pätevä syy purkaa kauppaa tai ainakin siitä voi lähteä kuluttajaneuvojan kanssa vääntää hieman kättä. Ennakkotapauksia odotellessa.
 
Kiinnostava aihe nyt kun muisteissa takuu ei olekaan enää se jokusen kympin arvoinen vaan jopa 500€+ ja nousussa.
Eikä ole, nuo mainitsemasi takuuehdot (kuten varmasti kaikki muutkin vastaavat) rajaavat valmistajan vastuun korkeintaan alkuperäiseen ostohintaan, jos vastaavaa tuotetta ei ole saatavissa.

Micron CPG, at its option, will repair, replace, or provide an in-store credit or refund of either the original purchase price or fair market value, whichever is lower, of any product that is determined by Micron CPG to be defective during the warranty period.
 
Suomen lait voivat ohittaa sen?
Käsitykseni (joka voi olla virheellinen) on se, että kunhan tuote on alunperin ostettu suomalaiselta jälleenmyyjältä, takuuasioinnin voi hoitaa heidän kauttaan. Tässä viittaus kuluttaja-lehdestä:

"”Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin.”


Myyjä voi irtautua valmistajan tai maahantuojan antamasta takuusta, mutta siitä pitää ilmoittaa kuluttajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa.


”Jos myyjä ei ole ilmoittautunut irtisanoutuneensa takuusta, kuluttaja voi valita, mille myyntiportaalle hän kohdistaa takuuseen perustuvat vaatimuksensa.”"


Lähde

Toki, jos olet käytettynä ostanut, voi olla vaikea tietää, että onko myyntitilanteessa tapahtunut lainauksessa mainittu irtaantuminen.

Samaisessa artikkelissa mainitaan, että tämä takuu tosiaan siirtyy myös toiselle omistajalle, jos ei jotain erityisen painavaa syytä muuhun ole.
 
Eikä ole, nuo mainitsemasi takuuehdot (kuten varmasti kaikki muutkin vastaavat) rajaavat valmistajan vastuun korkeintaan alkuperäiseen ostohintaan, jos vastaavaa tuotetta ei ole saatavissa.
Niin, mutta itse kukanenkin katsoo sitä sen hetkistä hintaa kyseiselle tuotteelle, oletan. Ja jos ostat muistisetin sillä hetkellä kun se kassalla velottaa vaikka 700€ sun pussista. Niin kait se korvataan uudella samanlaisella, vastaavalla, tai suurella osalla ostohinnasta rahana.

Vai onko se automaattisesti ei-oo koska takuukorvaaminen on suuri menetys verrattuna saman tavaran myymiseen uutena sitä kaipaavalle asiakkaalle, kun varastokin vielä ammottaa tyhjyyttään? Ja täten takuusta korvattaisiin automaattisesti vain kuittihinta tai fair market value? Koska uuden vastaavan tuotteen antaminen vaan on sama asia kuin se 700€.

Sovelletaanko tuota fair market valuea myös suomessa? Tuliko takuusta turha kun hinnat lähti nousuun? Korvattaisiin vain siinä alimmassa normaalitilanteessa ollut hinta?

Voinko yrittää saada vastaavaa takuuseen tilalle käymällä putiikin kassalla kun heidän verkkokaupassa näkyy olevan tavaraa? Voinko yrittää samaa useammin vaikka tulisi ei-oota?

Voinhan väittää kassalla että heidän varastossa on netin mukaan mun muisteja jotka haluan takuuseen. Ja kassa voi aivan yhtälailla joka kerta väittää että ne menivät jo ja tarjota kuitin näyttämää rahamäärää korvaukseksi?

Voinhan odottaa myös muistien takuuajan verran jos myymälän varastoon tulisi iso määrä ja hinnat alkaa lähteä alaspäin eivätkä kehtaa sanoa enää ei-oo, mutta ennustus on 2028+, kinkkistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 334
Viestejä
5 033 812
Jäsenet
80 672
Uusin jäsen
Rufusrufus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom