Veneet ja veneily

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
En suosittele veneen kippaamista tai upottamissa missään olosuhteissa, mutta riski on olemassa ja siihen on varauduttava riittävän huolellisesti.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, jään huonolla kelillä mielummin laituriin.

Tuossa entisellä Yamarinillä kovemmassa kelissä "leikkimisessä" oli tosiaan kyse omasta ajoharjoittelusta ja veneen ominaisuuksien kokeilusta, tietenkin hyvin varustautuneena ( pelastuspuku ja paukkuliivit päällä, tappokytkin oikein kiinnitettynä ja kunnollinen pelastusrengas veneessä mukana).

Oman turvallisuuden kannalta oli silti varmempaa jäädä saarien lähelle, jolloin mahdollisen haverin käydessä pääsee helpommin maalle, kuin keskeltä ulappaa.
Enkä tosiaankaan harjoittanut tätä yksin, vaan mukana oli kaveri tai pari toisella veneellä, jolloin toinen voi antaa tarvittaessa apua.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta riskit on kovat silti. Voi sitä ajaa "kovaa" ilman että on jatkuva kuolemanpelko. Eihän se ole hauskaakaan enää. Meressä uiminen vaatteet päällä on erittäin vaikeaa. Moni hukkuu vaikka saari ois "ihan vieressä"
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta riskit on kovat silti. Voi sitä ajaa "kovaa" ilman että on jatkuva kuolemanpelko. Eihän se ole hauskaakaan enää. Meressä uiminen vaatteet päällä on erittäin vaikeaa. Moni hukkuu vaikka saari ois "ihan vieressä"
Hukkumisen riski on aina olemassa, kun lähtee vesille, siksi sitä kannattaa pienentää lähtemällä vain sellaiseen keliin johon omat taidot ja veneen ominaisuudet riittävät ja käyttää aina asianmukaisia kelluntavälineitä ( pelastuspuku, paukkuliivit, pelastusliivit yms. )

Veteen hyppäämistä paukkuliivien kanssa, vaatteet päällä uimista, pelastuslauttaan kiipeämistä yms. kivaa onkin tullut kokeiltua erilaisissa koulutuksissa joitain kertoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Taas oli aika maksaa laituripaikka. Alkaa hieman ärsyttämään kun kaupunki korottaa joka vuosi hintaa sellaisen 20€ aivan kuin automaattisesti. Mitään lisävastinetta rahalle ei kyllä saa. Helppo kupata veneilijää kun mitään vaihtoehtoa ei ole.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
munki vene olis ollu viimevuonna stadilla 360e.. Ei ollu varaa. Onneks sain lainapaikan
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
munki vene olis ollu viimevuonna stadilla 360e.. Ei ollu varaa. Onneks sain lainapaikan
Oma 2,75 metriä leveä aisapaikkani Vuosaaren sataman kupeessa maksoi tänä vuonna 240 € + 50 e seuran jäsenmaksu.
Ei aivan kohtuuton hinta, kun tuolla 50 €:lla saa käyttää kerhotaloa ympäri vuoden.

Entinen paikkani Helsingin kaupungin laiturissa Puotilassa näyttäisi olevan tänä vuonna suunnilleen saman hintainen ( 291,5 € ), jos asuisin Helsingissä, valitettavasti en asu ja joutuisin maksamaan ulkopaikkakuntalaisena kaksinkertaisen hinnan.
Aikoinaan maksoin jonkun vuoden paikasta Helsingin kaupungille, mutta silloin ulkopaikkakuntalaisilta otettiin "vain" 1,5 kertainen hinta ja laituripaikka oli muutenkin halvempi, olisinko maksanut 3 metriä leveästä peräpaalu paikasta n. 350 € / kausi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Entinen paikkani Helsingin kaupungin laiturissa Puotilassa näyttäisi olevan tänä vuonna suunnilleen saman hintainen ( 291,5 € ), jos asuisin Helsingissä, valitettavasti en asu ja joutuisin maksamaan ulkopaikkakuntalaisena kaksinkertaisen hinnan.
Ulkopaikkakuntalaisilta ei enää peritä korkeampaa hintaa. Tästä syystä kaupungin venepaikat on nyt todella kysyttyjä ja jonotusajat on pitkiä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ulkopaikkakuntalaisilta ei enää peritä korkeampaa hintaa. Tästä syystä kaupungin venepaikat on nyt todella kysyttyjä ja jonotusajat on pitkiä.
Näköjään luin huonosti tuon kaupungin sivun, siellä sanottiinkin että hinta on ulkopaikkakuntalaisille sama kuin helsinkiläisille ja yrityksiltä otetaan kaksinkertainen maksu.
Minähän luin tuon äsken niin että yrityksiltä ja ulkopaikkakuntalaisilta otettaisiin kaksinkertainen maksu.

Aikoinaan hinta taisi olla ulkopaikkakuntalaisille 1,5 kertainen ja yrityksiltä otettiin kaksinkertainen hinta.

Noin 5 vuotta sitten kaupungin paikkoja oli hyvin tarjolla Puotilassa ja muilla ei niin halutuilla alueilla ja sieltä paikan sai käytännössä ilmoittamalla.
Halutuimmille paikoille joutui sitten jonottamaan sen 2-5 vuotta.

Meidän venekerhossa paikkoja vapautuu sellaiset 10-20 vuodessa ja niille on kyllä yleensä ollut ottajia.
 
Viimeksi muokattu:

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Herätys tähänkin ketjuun.

Veneen perushuolto tehty ja pitäis vissiin pestäkin. Onko kokemuksia pestä autopesuaineella jossa vaha mukana, kyseessä lasikuitu vene. Vai pesu ensin ja sit vahaus.

Ps. Ei mikään preemium paatti Ds.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Taas oli aika maksaa laituripaikka. Alkaa hieman ärsyttämään kun kaupunki korottaa joka vuosi hintaa sellaisen 20€ aivan kuin automaattisesti. Mitään lisävastinetta rahalle ei kyllä saa. Helppo kupata veneilijää kun mitään vaihtoehtoa ei ole.
Itse liityin venekerhoon. 50% halvemmat paikat ku stadilla =)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Veneen perushuolto tehty ja pitäis vissiin pestäkin. Onko kokemuksia pestä autopesuaineella jossa vaha mukana, kyseessä lasikuitu vene. Vai pesu ensin ja sit vahaus.
Mitä veneelle oikein pitäisi tehdä, ennen kuin sen pulauttaa takaisin veteen?
...ja mitä kannattaa tehdä, nyt kun vene on (vielä) kuivilla? Koekäyttö tehty, ykkösellä käyntiin...:cool:

[EDIT]Mikä on raadin näkemys 95E10:n käytöstä moottoriveneessä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Herätys tähänkin ketjuun.

Veneen perushuolto tehty ja pitäis vissiin pestäkin. Onko kokemuksia pestä autopesuaineella jossa vaha mukana, kyseessä lasikuitu vene. Vai pesu ensin ja sit vahaus.

Ps. Ei mikään preemium paatti Ds.
Ei siitä ole mitään iloa. Kunnon vahaus venevahalla vaan.

Mitä veneelle oikein pitäisi tehdä, ennen kuin sen pulauttaa takaisin veteen?
...ja mitä kannattaa tehdä, nyt kun vene on (vielä) kuivilla? Koekäyttö tehty, ykkösellä käyntiin...:cool:

[EDIT]Mikä on raadin näkemys 95E10:n käytöstä moottoriveneessä?
Riippuu vähän mitä on tehty syksyllä. Ainakin pohja/perätulppa kiinni. Tulppien tarkistus/vaihto talvisavujen jälkeen. Impellerin vaihto tarvittaessa.

Viinabensa on kuravettä venemoottorille. Imee kosteutta ja pilaa letkut sekä tiivisteet vanhemmissa koneissa. Polttoainesuodatin vedenerottimella on käytännössä pakollinen + alkoholinkestävät polttoaineletkut vanhempiin vehkeisiin. Itse tankkaan vain 98E:tä merkkuriin niin kauan kuin sitä on myynnissä. Nykybensoja ei kannata missään nimessä jättää moottoriin tai tankkiin seisomaan talveksi.

95E10-polttoaineen soveltuvuus venemoottoreihin - Venelehti.fi
http://www.e10bensiini.fi/files/211/E10-soveltuvuus_veneisiin_16_03_2011.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Nykybensoja ei kannata missään nimessä jättää moottoriin tai tankkiin seisomaan talveksi.
Jos on mahdollisuus tyhjentää, niin se on selkein vaihtoehto.

Silloin kun se ei käytännössä kovin järkevästi onnistu, niin aivan hyvään lopputulokseen on päässyt bensiinin stabilointiaineilla. Syksyllä aina kaadettu tarpeellinen määrä tankkiin ja tankattu täyteen. Sen jälkeen sen verran ajoa että tavaraa on varmasti moottorissa asti. Samoin webaston käyttöä sen verran, että stabiloitua bensaa on sielläkin.

Ei ole ainakaan ensimmäisten 9 käyttövuoden aikana tullut ongelmia. Bensana toki käytetty aina ysikasia.

Kerran pääsi unohtumaan webaston käyttö stabilointiaineen lisäämisen jälkeen ja siitä maksettiin oppirahat, uuden polttoainepumpun se vaati toimiakseen jälleen. Vanha aivan jumissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Stabilointiainekaan ei aina pelasta oman kokemuksen mukaan: Kaasarit putsattu ja huollettu, stabilointiaine tankkiin ja käyttöä ja sitten talvisäilytykseen. Keväällä käyntiongelmia ja syynä yllättäen mömmöt alemmassa kaasarissa. Ei ollut kivaa purkaa ja puhdistaa kaasareita uudelleen, opettavaista kylläkin.

Siitä lähtien irtotankilla pienkonebensaa koneeseen, käyttöä tarvittava määrä ja lopuksi bensaletku irrottamalla vielä kaasarit tyhjiksi. Samalla säilytysöljyn suihkuttaminen.

Pienkonebensa ei tee mömmöä tai hartsiinnu haihtuessaan.

Ruiskukone ei kuulemma ole herkkä mömmööntymään, on sen verran tiiviimpi että bensa ei pääse haihtumaan. Mömmö on siis (edit) hyytelömäistä massaa.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Prätkään jäi 98 bensat (alle 5l) tankkiin ja kaasariin noin 4kk ajaksi, arvasin siitä kun kävi keväällä vähän huonosti, no uutta 98 tankki täyteen ja johan rupesi käymään paremmin. Avasin kaasarit varuiksi mutta ihan turhaan, 100% puhtaat oli kaikki, toki säilytys lämpimässä +20c niin ei varmaan menekkään niin nopeasti hyytelöksi.

Mutta ulkona varmasti happanee nopeammin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Omaan veneeseen sain vappuaattona valmiiksi keulapotkurin (Lewmar 110TT) asennuksen. Tai niin luulin, moottori ei meinannut millään istua paikoilleen ja huomasin sitten akselin ympärillä nippusiteen, jonka luulin olevan vain kuljetusta varten pitämässä osia paikoillaan. Otin sen pois ja sain viimein äherrettyä motin paikalleen (pirun ahdas paikka ja paha asento).

Ei se ollut turha, vaan sen nippusiteen kuuluu olla siellä pitämässä murtosokkaa paikallaan. Olisko taas kannattanu lukea ohjekirjaa, vaikka olikin jo ilta pimenemässä ja vitutuksen kautta kova kiireen tuntu. :facepalm:

No otetaan vielä kerran irti ja laitetaan uusi nippuside. Hyvin potkuri sinänsä toimii, ahtaissa paikoissa käsittelystä tuli nyt paljon helpompaa. Tosin kavereita ei varmaan saa jos vierasvenesatamassa operoi myöhään illalla tai aikaisin aamulla, pitää nimittäin ihan helvetillistä meteliä. Mutta niin ne taitaa pitää kaikki, valitettavasti.

Samassa yhteydessä totesin kaapeleita takaosan akkulaatikossa kytkiessä, että taitaa olla paikallaan ostaa pari järeää kytkentäkiskoa ja siistiä asennuksia. Etenkin akkujen miinusnavat on niin täynnä johtoa, ettei ole oikein siisti eikä hyvä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Prätkään jäi 98 bensat (alle 5l) tankkiin ja kaasariin noin 4kk ajaksi, arvasin siitä kun kävi keväällä vähän huonosti, no uutta 98 tankki täyteen ja johan rupesi käymään paremmin. Avasin kaasarit varuiksi mutta ihan turhaan, 100% puhtaat oli kaikki, toki säilytys lämpimässä +20c niin ei varmaan menekkään niin nopeasti hyytelöksi.

Mutta ulkona varmasti happanee nopeammin.
Kohta sen näkee, miten on käynyt.

Itselläni jäi syksyn työkiireiden takia veneeseen joku parikymmentä litraa polttoainetta seisomaan, kun nostin kiireellä ennen jäiden tuloa ja en ehtinyt tekemään muuta, kuin ajamaan yön pimeydessä hallin pihassa makeaa vettä koneen läpi ja pesemään levät pohjasta painepesurin kanssa.

Uskoisin kyllä BF90:sen ruisku Hondan heräävän moitteetta, kun laittaa tankin täyteen uutta bensaa.

Sama homma kävi myös kaasarilla varustetun moottoripyörän kanssa, mutta uskoisin senkin lähtevän käyntiin moitteetta uuden bensan kanssa.

Molemmat talvehtivat samassa lämpimässä hallissa, jossa oli noin +23 C ympäri talven.

Itselläni olisi vielä pohjan kevyt karhennus ja uuden antifouling maalin maalaus, sekä veneen ulkopintojen kevyt myllytys ja vahaus edessä, ennen kuin paatti on valmis jonkkaan.
Toivottavasti saan paatin valmiiksi ja laskettua tuossa ensi viikon loppupuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Kohta sen näkee, miten on käynyt.

Itselläni jäi syksyn työkiireiden takia veneeseen joku parikymmentä litraa polttoainetta seisomaan, kun nostin kiireellä ennen jäiden tuloa ja en ehtinyt tekemään muuta, kuin ajamaan yön pimeydessä hallin pihassa makeaa vettä koneen läpi ja pesemään levät pohjasta painepesurin kanssa.

Uskoisin kyllä BF90:sen ruisku Hondan heräävän moitteetta, kun laittaa tankin täyteen uutta bensaa.

Sama homma kävi myös kaasarilla varustetun moottoripyörän kanssa, mutta uskoisin senkin lähtevän käyntiin moitteetta uuden bensan kanssa.

Molemmat talvehtivat samassa lämpimässä hallissa, jossa oli noin +23 C ympäri talven.

Itselläni olisi vielä pohjan kevyt karhennus ja uuden antifouling maalin maalaus, sekä veneen ulkopintojen kevyt myllytys ja vahaus edessä, ennen kuin paatti on valmis jonkkaan.
Toivottavasti saan paatin valmiiksi ja laskettua tuossa ensi viikon loppupuolella.
Minulla jää aina random määrä polttoainetta veneen tankkiin talveksi eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia (tämä nykyinen kone/vene ollut nyt 13 vuotta). Eihän tuo taida ihan suositeltava talvisäilytys tapa olla.

Onkos suositella mitään vahaa vai mennäänkö perus Hempelillä?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Lauantaina iskin johnsonin 70heppasen(vm89) käyntiin. Alle 5 sekunnin sahauksella lähti, vaikka tankissa oli viime vuotiset e95 seosbensat.
Yllätyin, tulevana viikonloppuna pitäs ihan merelle lähtee kokeilemaan..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Lauantaina iskin johnsonin 70heppasen(vm89) käyntiin. Alle 5 sekunnin sahauksella lähti, vaikka tankissa oli viime vuotiset e95 seosbensat.
Yllätyin, tulevana viikonloppuna pitäs ihan merelle lähtee kokeilemaan..
Kyllä mullakin käyntiin lähti laakista ja vasta järven selällä alkoi rykimään :D

Tää bensahomma jakaa ihmiset kahteen ryhmään, "50 vuotta tehny näin ja aina käyntiin lähtenyt" sekä "ei perkele koskaan enää paskabensaa talveksi". Kumpikin täydellä kokemuksen voimalla, jälkimmäisellä ryhmällä vaan yksi kokemus enemmän..

Korjaamoilta voi kysyä isompaa tilastoa viinabensan vaikutuksista viime vuosina.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Kyllä mullakin käyntiin lähti laakista ja vasta järven selällä alkoi rykimään :D
Joo tämän takia pitäiski viikonloppuna kokeilemaan mennä, ettei sitten kun on +20c lämmintä ja tyyni keli, niin tule pettymystä :D
Tosin nuo vanhat bensat on nyt kannuun imetty, ja pitäs kesän aikana käyttää crossipyörässä, jollaan 6l uutta ja 1l vanhaa bensaa seoksella..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Itse pistänyt liquimolyn bensan säilöntäainetta talveksi ja ainakin motskarit on pysynyt useita vuosia käyttökunnossa seisonnan aikana. Muistaa vaan ajaa kaasareihin asti tuon, luulisi toimivan peräprutkuihinkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Itse pistänyt liquimolyn bensan säilöntäainetta talveksi ja ainakin motskarit on pysynyt useita vuosia käyttökunnossa seisonnan aikana. Muistaa vaan ajaa kaasareihin asti tuon, luulisi toimivan peräprutkuihinkin.
Niin mäkin luulin ja toimi aikansa.

Eli suosittelen pienkonebensaa halpana varotoimenpiteenä. Se ettei ole ennenkään käynyt huonosti ei välttämättä toimi joka kerta ja viinabensa on muuttanut tilanteen säilyvyyden ja veden suhteen.

Jankkaan nyt tätä siinä toivossa että jollekin olisi siitä hyötyä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Eli suosittelen pienkonebensaa halpana varotoimenpiteenä. Se ettei ole ennenkään käynyt huonosti ei välttämättä toimi joka kerta ja viinabensa on muuttanut tilanteen säilyvyyden ja veden suhteen.
Kuinkahan vahvana seoksena pienkonebensaa pitäisi laittaa, jotta siitä olisi hyötyä? Suorasuihkutusmoottorin ajamista kuivaksi asti kun ei oikein suositella.

Saisiko Venäjältä tai Virosta (tai?) vielä oikeaa bensaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Kuinkahan vahvana seoksena pienkonebensaa pitäisi laittaa, jotta siitä olisi hyötyä? Suorasuihkutusmoottorin ajamista kuivaksi asti kun ei oikein suositella.

Saisiko Venäjältä tai Virosta (tai?) vielä oikeaa bensaa?
Mitä tarkoitat seoksella? Ruiskukonetta ei tarvitse tyhjentää, se ei ole muutenkaan niin altis mömmölle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Kai se omakin paatti pitäisi kohta nykäistä pressutallista lämpöseen talliin keväthuoltoa varten. Jos ainakin vetolaitteen palkeet vaihtoon, ja veneen myllytys, vahaus, kuomun ratkenneen sauman korjaus, kuomun pesu ja pinnoitus.

Tietenkin sisäputsit, ja jos telkun laittaisi, niin muksu viihtyy paremmin.

Viime vuonna oli jotenkin niin, että keväällä meni viikko huoltoihin/kiillotukseen ja 2 päiväreissua kesän aikana tehtiin.:vihellys: Tietysti vielä syksyllä syyshuollot, ja pariksi viikoksi vene lämpöseen talliin kuivamaan ennen siirtoa pressutalliin.

Jos tänä vuonna koittaisi saada huolto/käyttösuhteen paremmaksi...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itselläni on ollut tapana ajaa säilöntäainetta tai pienkonebensaa kaikkiin vehkeisiin, jotka jäävät seisomaan talven yli, mutta viime syksynä/talvena oli niin perkuleen kiire töiden kanssa, ettei ehtinyt laittamaan vehkeitä kunnolla talviteloille, vaan tuli lähinnä tuupattua ne halliin ja laskettua ovi alas.

Vahana olen veneessä käyttänyt ihan Hempelin tavaraa ja hyvin on tuntunut pysyvän pinnassa koko kauden, varmaan parempiakin tuotteita löytyy esim www.autonhoitokauppa.fi , mutta tuo Hemppeli on perusvarma jos ei halua lähteä kokeilemaan.
 
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
17
Omaan veneeseen sain vappuaattona valmiiksi keulapotkurin (Lewmar 110TT) asennuksen. Tai niin luulin, moottori ei meinannut millään istua paikoilleen ja huomasin sitten akselin ympärillä nippusiteen, jonka luulin olevan vain kuljetusta varten pitämässä osia paikoillaan. Otin sen pois ja sain viimein äherrettyä motin paikalleen (pirun ahdas paikka ja paha asento).

Ei se ollut turha, vaan sen nippusiteen kuuluu olla siellä pitämässä murtosokkaa paikallaan. Olisko taas kannattanu lukea ohjekirjaa, vaikka olikin jo ilta pimenemässä ja vitutuksen kautta kova kiireen tuntu. :facepalm:

No otetaan vielä kerran irti ja laitetaan uusi nippuside. Hyvin potkuri sinänsä toimii, ahtaissa paikoissa käsittelystä tuli nyt paljon helpompaa. Tosin kavereita ei varmaan saa jos vierasvenesatamassa operoi myöhään illalla tai aikaisin aamulla, pitää nimittäin ihan helvetillistä meteliä. Mutta niin ne taitaa pitää kaikki, valitettavasti.

Samassa yhteydessä totesin kaapeleita takaosan akkulaatikossa kytkiessä, että taitaa olla paikallaan ostaa pari järeää kytkentäkiskoa ja siistiä asennuksia. Etenkin akkujen miinusnavat on niin täynnä johtoa, ettei ole oikein siisti eikä hyvä.
Keulapotkurin tuottamaan äänenpaineeseen voi vähän vaikuttaa asennustavalla.



Tunnelin pyöristys päistä ottaa terävimmän melun, mutta eihän siitä kuitenkaan ihan äänetöntä saa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Mielenkiintoista tietoa! Ei tosin enää hyötyä tässä asennuksessa, koska tuota ei enää aleta muuttamaan. En tiedä oliko asentajakaan tietoinen tuosta, ei ainakaan kovin kummoista pyöristystä tehnyt. Muuten teki kyllä niin tukevan että takuulla kestää, laminoitu ihan kunnolla myös ulkopuolelta eikä pelkästään rungon sisältä.

potkuri.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
No, nyt on kyllä tömäkän näköisesti laminoitu tunneli.
 
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
17
Ei tuo nyt aivan mahdottomalta näytä. Onhan siinä tehty vähän pyöristystä päihin ja noin pienellä tunnelilla pyöristyksen säde ei tarvitse olla kuin sentin luokkaa, jolla saadaan jo ihan hyvä lopputulos äänenpainetta ajatellen. Keula- ja peräpotkureissa kun nyt vaan tuppaa olemaan ääntä.

Tosin tuohon ääneen vaikuttaa moni asia. Meillä asennetaan esim. peräpotkurit erilliseen elementtiin uimatason alle, jossa tunnelin pyöristys on aika maltillinen. Ohjailupotkurin tuottama ääni on kuitenkin todella hiljainen.

K40H_sternth_1.jpg
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Keulapotkuri olis ihan kiva... Mut mennää taidolla ja tuurilla ku ollaan PA :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Keulapotkuri olis ihan kiva... Mut mennää taidolla ja tuurilla ku ollaan PA :D
Helpottaa mutta ei se pakollinen ole, tuollainen 10m perinteisellä peräsinohjauksella menee vielä aika helposti vaikka vähän tuuleekin ja kun siihen tottuu niin oppii ennakoimaan. Toki onhan siitä apua ja sillä on helppo pitää vene laiturissa kiinni.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Helpottaa mutta ei se pakollinen ole, tuollainen 10m perinteisellä peräsinohjauksella menee vielä aika helposti vaikka vähän tuuleekin ja kun siihen tottuu niin oppii ennakoimaan. Toki onhan siitä apua ja sillä on helppo pitää vene laiturissa kiinni.
Tiedän että helpottaa. Oma jenkkivene kohtuu isolla tuulipinta-alalla keulassa ja ilman on menty vuodesta 2011.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Mulla on 8t / 11m teräsvene ja ei keulapotkuria. Hyvin on pärjätty myös sivutuulessa, toki ekana kesänä jännitti muoviveneiden puolesta kun ahtaaseen laituriin tultiin :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Kyllä ilman keulapotkuria pärjää hyvinkin, vielä kun on perämoottorivene. Noin 1300 tuntia sillä on ajeltu ilman keulapotkuria ja ilman sen kummempia ongelmia.

Mutta ei voi kiistää sitäkään, että kyllähän se keulapotkuri entisestään liikkumista helpottaa. Tuollainen pikkupotkuri ei ole edes mitenkään kohtuuttoman hintainen. Tietysti jos asennuksen teettää alusta loppuun jollain muulla, niin sitten sitä hintaa tulee. Kippari-lehdessä oli muutama vuosi sitten asennettu juuri tuo sama potkurimalli testiveneeseen ja asennuksen hinnaksi ilmoitettiin rapsakka 3425€. Siihen vielä itse potkurin hinta päälle. :dead:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Yksi tuttu venemies vaihtoi vajaat 10 vuotta sitten yhdellä 200 hv Volvo Pentalla + perävetolaitteella ja keulapotkurilla varustetun, 8 metriä pitkän, lasikuituisen matkaveneensä reilut 12 metriseen kahdella 160 hv Ford Lehmannilla ja akselivedolla varustettuun teräsveneeseen.

Pari kesää tämä venemies siinä tuskaili akselivedon kankeutta ja painavalla teräsveneellä rantautumisen / laituriin tulon vaikeutta, varsinkin voimakkaalla sivutuulella, kun tuossa veneessä on tuulipintaa ihan reilusti.
Yhtenä talvena jo könyttiin veneen alla ja mittailtiin paikkaa keulapotkurille, mutta homma jäi silloin kiireiden takia toteuttamatta.

Sitten kahden koneen ja peräsimien oikeanlainen käskyttäminen aukesi ja nyt vie tuota paattia pelkillä kaasukahvoilla ihan mihin tahansa koloon oli tuulta tai ei.

Kyllähän keulapotkuri on monessa paikassa ihan näppärä varuste, varsinkin kun mennään yli 6 metrin veneisiin ja akselivetoisiin, joissa pyöriminen ei ole aivan niin näppärää, kuin perämoottorin kanssa.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
onhan se 2 koneella helppo ajaa ja pyöritellä, 2 koneella ja keulapotkurilla vieläki helpompaa =)
Kokemusta on.
 
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
17
Lukisin keula- ja peräpotkurit luokkaan "Nice to have". Samantyylisiä varusteita kuin peruutuskamerat autoissa. Helpottavat rantautumista varsinkin jos alla on iso akselivetoinen vene, jonka manööverit ahtaassa satamassa voivat olla välillä aika haastavia kovan tuulen ja ison tuulipinnan ansiosta.

Mitä asennuskustannuksiin tulee, niin ne tietenkin riippuvat hyvin paljon veneen ominaisuuksista. Joihinkin veneisiin voi olla todella hankalaa löytää sopivaa asennustapaa. Tosin täytyy myöntää etten ole kovin hyvin perehtynyt muiden valmistajien asennuksiin.

Meillä käytetään useimmin hydraulisia ohjailupotkureita ja niiden asennus vaatii sitten jo lisäkilkkeitä hydrauliikkaan jonkin verran. Tämä taas nostaa hintaa sitten sähköisiin laitteisiin verrattuna. Hyötynä on toisaalta rajaton käyttöaika ohjailupotkureille, tehonsäätö, työnnön lukitus, yms.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Lukisin keula- ja peräpotkurit luokkaan "Nice to have". Samantyylisiä varusteita kuin peruutuskamerat autoissa.
Mä en. Peruutuskamera on vain apuna mutta keula ja peräpotkurit mahdollistavat asioita joita ilman niitä ei olisi mahdollista tehdä.
 
Liittynyt
15.11.2017
Viestejä
17
Mä en. Peruutuskamera on vain apuna mutta keula ja peräpotkurit mahdollistavat asioita joita ilman niitä ei olisi mahdollista tehdä.
Ymmärrän pointtisi. Tarkoitin kuitenkin sitä, että 34 jalkaisiin asti ilman keulapotkuriakin pärjää. Kun veneellä alkaa olla pituutta 40+ jalkaa (12m+), niin keulapotkuri alkaa olla kyllä jo suositeltava, ellei peräti pakollinen, varuste. Peräpotkuri tuokin sitten jo sitä paljon kaivattua ketteryyttä tuossa kokoluokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Onkos täällä vanhoista matkaveneistä kokemusta?

Tuli oma pikkujenkki bowrideri myytyä keväällä vähän yllättäen ja joku härveli tarvis olla.

Olen miettinyt jotain tuollaista 80 luvun matkapaattia pienellä 10-30hv dieselillä. Menohaluja ei juuri tarvitse olla, kunhan kulkee luotettavasti mökiltä selälle ja vielä takaisinkin.

Muutamaa rytöläjää olen käynyt katsomassa, mutta aika huonossa hapessa tuntuvat olevan. Tuossa 5-10te hintaluokassa taitaa olla aika vaikea löytää kaikin puolin hyvää, joten mitkä näissä on ne suurimmat sudenkuopat? Tavoitteena on löytää suhteellisen huoleton yksilö, mutta ylläpitoa ja jotain pikkuprojektiahan tällaiset aina vaativat.

Omalla logiikalla näkisin että kunhan olisi laite jossaon itse koppa ja sisusta kunnossa, niin sähköjä ja konetta lienee aika helppo vähän näissä remppaillakin kun tuntuvat olevan niin perin yksinkertaista tekniikkaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Edit: siis jotain tämäntapaista: Calypso 720 moottorivene 1982 - Tampere - Nettivene
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Hintapyynnöt on käytetyissä veneissä monesti utopistisia. Rohkeita tarjouksia vaan hyväkuntoisista vähän kalliimmista veneistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Näin ajattelin tehdä, tänään käyn vilkaisemassa yhtä laitetta joka mielestäni priimakunnossa on 2000e alle nykyisen hintapyyntönsä arvoinen, ko paatilla hintaa siis noin 8.

Katsotaan miten käy.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kun on aurinkoiset ilmat, niin veneellä ajetaan tietenkin ilman kuomua. :cool:
Onkohan (ajo)kuomun paketointiin ja paikoilleen laittoon olemassa jotain oikeaoppisia tai ehdottoman vääriä tapoja?

Terävien vekkien tekeminen ikkuhoihin kai on paha no-no mutta entäs muuten? Miten kuomua on paras käsitellä tuulella?

Eihän aurinko vielä näin toukokuussa lämmitä niin paljon, että aurinkorasvalle olisi tarvetta kun merituuli kuitenkin viilentää yleensä aika hyvin...
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Onkos täällä vanhoista matkaveneistä kokemusta?

Tuli oma pikkujenkki bowrideri myytyä keväällä vähän yllättäen ja joku härveli tarvis olla.

Olen miettinyt jotain tuollaista 80 luvun matkapaattia pienellä 10-30hv dieselillä. Menohaluja ei juuri tarvitse olla, kunhan kulkee luotettavasti mökiltä selälle ja vielä takaisinkin.

Muutamaa rytöläjää olen käynyt katsomassa, mutta aika huonossa hapessa tuntuvat olevan. Tuossa 5-10te hintaluokassa taitaa olla aika vaikea löytää kaikin puolin hyvää, joten mitkä näissä on ne suurimmat sudenkuopat? Tavoitteena on löytää suhteellisen huoleton yksilö, mutta ylläpitoa ja jotain pikkuprojektiahan tällaiset aina vaativat.

Omalla logiikalla näkisin että kunhan olisi laite jossaon itse koppa ja sisusta kunnossa, niin sähköjä ja konetta lienee aika helppo vähän näissä remppaillakin kun tuntuvat olevan niin perin yksinkertaista tekniikkaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Edit: siis jotain tämäntapaista: Calypso 720 moottorivene 1982 - Tampere - Nettivene
Runko tärkeintä tarkastaa noissa. Et halua sitä joutua korjauttamaan. Onko tää tulossa mereen vai järveen? Jenkkibowrideriin verrattuna tossa ois sit erittäin verkkaiset kyydit. Ainakin merellä kutsuisin tota alimittaiseksi matkailukäytössä.
aurinkorasvalle olisi tarvetta kun merituuli kuitenkin viilentää yleensä aika hyvin
:lol: Tää on kyl ehkä klassisin amatöörimoka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
@Kaiser Soze

Joo kävin muutamaa matkapaattia katsomassa, mutta olivat kyllä niin erikoisia viritelmiä että hylkäsin ajatuksen. Rahaa täytyisi käyttää 20k++++ että saisi järkevän.

Järvelle tulossa, luovuin matkavene -ajatuksesta ja ostin tuollaisen hytillisen 575CA Belmarin, ei tarvitse puljata pressujen kanssa ja tuolla on WC ja ihan OK makuutilatkin jos tulee tehtyä pari pidempää reissua kesässä. Kokkailukin onnistuu. Syväyskin sen verran pienempi ettei tarvitse mökille ajellessa stressata koko ajan. Eli todennäköisesti omassa käytössä palvelee paremmin kuin tuollainen matkapaatti. Perämoottorina perus 2t jammu jolla matkavauhtina pysyy sellainen 20 -solmua niin ei pala niin pahasti hermot tuon edellisen jäljiltä :)
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Tuli tohon vm -89 2t 70hv johnsoniin sellanen vika, että pakki ei kytkeydy aina päälle. Tuli laituria päinkin ajettua, kun kaukohallintalaitteesta laitto pakin ja anto kaasua, niin oli kuitenkin eteenpäin menovaihde päällä..
Trailerilla sitä nyt kattelin konekoppa auki, niin tuntuis kuitenkin pelaavan. Sillon kun oli vika päällä, niin moottori starttasi kun oli hallintalaitteessa vapaan kohdassa, mutta lähtikin samantien eteenpäin.
Ilmeisesti pitäs noita vaijereita vaan jotenkin säädellä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Tuli tohon vm -89 2t 70hv johnsoniin sellanen vika, että pakki ei kytkeydy aina päälle. Tuli laituria päinkin ajettua, kun kaukohallintalaitteesta laitto pakin ja anto kaasua, niin oli kuitenkin eteenpäin menovaihde päällä..
Trailerilla sitä nyt kattelin konekoppa auki, niin tuntuis kuitenkin pelaavan. Sillon kun oli vika päällä, niin moottori starttasi kun oli hallintalaitteessa vapaan kohdassa, mutta lähtikin samantien eteenpäin.
Ilmeisesti pitäs noita vaijereita vaan jotenkin säädellä?
Sähän näet miten ne liikkuu moottorin päässä. Sieltä pitää löytyä kolme selvää asentoa. Jos ne löytyy, vika on yhdystangossa (tai mikä lie Johnsonissa onkaan) tai sitten alhaalla vaihteistossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom