- Liittynyt
- 29.07.2017
- Viestejä
- 755
Niin tais olla, mutta flightradarin mukaan ympärillä pyörii Naton lentsikka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Jos tarkoitat tuota näkyvillä olevaa Yhdysvaltojen P-8A Poseidonia, se ja monet muut tiedustelukoneet ovat pyörineet tuossa vuoden verran käytännössä joka päivä.Niin tais olla, mutta flightradarin mukaan ympärillä pyörii Naton lentsikka.
Tämä on yksi monista esimerkeistä venäläisen sotilastaidottomuuden historiassa ja kuvastaa tyhmyyttä, korruptiota ja piittaamattomuutta sotilaiden elämästä. Ironisesti sotilaat saivat tavallaan "rahat" takaisin, vaikka epätavallisella tavalla.
Tuskimpa tuota ohjusta oli tuolle everstille tarkoitettu. venäjä ei vaan julkaise, mitä kaikkea tuhoutui.Toivottavasti toi ohjus sai muutakin vietyä, kuin yhden Venäjä everstin. Eversti istumassa puuceessä on mielestäni tuon ohjuksen tuhlausta.
Seuraavana Sea babe- droonin iskuja Krimillä siltaan(Venäjä väitti, että kaikki droonit saatiin tuhottua, mikä tavallaan on kyllä totta tosin sillan rakenteissa tuhoutui):
Tästä oli jo aiemmin juttua, että siellä venataan lupaa edetä samanlailla kuin Suezissa. Ihan normaalia siis jonotella. Sivu huomiona ettei ne laivat sitä siltaa pitkin aja, niin pieni vaikutus kunnolla.Jännä muuten että ei edelleenkän ole toi kerchin salmen silta käytössä marinetrafficin mukaan? Ei ihan taida käyttökunnossa olla tuo silta.
![]()
Ryssän puoltako tarkoitat? Eiköhän siellä lihaa myllyyn riitä, kun ei siinä maassa tunneta isossa kaavassa hyvinvointia tai pitkiä elinvuosia, eli ei arvosteta elämistä.Muutama kk ja kelit muuttuu huonoiksi raskaille panssareille, nyt jos koskaan olis syytä edistyä mutta ei hyvältä näytä. Alkaako miehet loppumaan kun on tullut paljon videoita missä jengiä revitään kadulta armeijaan..
Intisssä opasttiin ettei jos telamiinan ei laita sytyttimen päälle sitä muovikuppia, jolloin se toimisi jalkaväkimiinana. Melko jäeSarjassamme hieman erikoisempia tapauksia: Venäläinen sotilas koki pikaisen muodonmuutoksen tähtisumuksi polkastuaan jalkamiinan ja se vuorostaan detonoi telamiinan. Uskoisin, että jäämistön saa pakattua näppärästi minigrip-pussiin.
![]()
When a Russian soldier stepped on an anti-tank landmine while walking, it instantly vaporized him. An incredible incident was witnessed by a Ukrainian reconnaissance drone from Battalion K-2 in the Soledar-Siversk direction.
Posted in r/UkraineWarVideoReport by u/carlesskey3000 • 885 points and 123 commentsold.reddit.com
Ukraina on lähettänyt Yhdysvalloille listan 32 lentäjästä, jotka ovat valmiita koulutettaviksi. Yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan listan lentäjistä kuitenkin vain kahdeksan osaa riittävän hyvin englantia, jotta he voivat osallistua heti koulutukseen. Loppujen on ensin osallistuttava englannin kursseille Britanniassa.
Hieman torsoksi jää kyllä F16 operaatio kun lentäjät eivät pääse koulutukseen puutellisen kielitaidon takia.
Todennäköisesti on paljonkin väliä. On vähän muidenkin terveydelle riski jos pilottikokelas ei ymmärrä kaikkia sanoja/ohjeita. Se nyt ei vaan nykyaikana riitä että on lihaksia tehdä asioita.todennäköisesti paskankaan väliä
Toi kielimuuri on muutenkin todella paha takaisku tuolla. Videoita kun katselee niin monilla ukeilla ei ole alkeellisintakaan englannin taitoa niin aiheuttaa paljon hämmennystä ja vaaratilanteita.Ei tää varmaan yllätyksenä tullut ainakaan niille kouluttajille, ja tuskin Ukrainalaisillekaan, että englanninkieliseen tyyppikoulutukseen osallistuakseen pitää olla riittävä kielitaito. Pistää miettimään että kenellä tässä on "pallo tippunut" asiassa, eikö ole kommunikoitu Ukrainalle riittävän tehokkaasti että koulutus vaatii kielitaitoa vai onko siellä luultu että kyllähän ne pilotit riittävästi englantia osaa.
Aika noloa sinänsä oli vika kenessä tahansa kun tätä asiaa on nyt vähdätty vaikka kuinka pitkään ja sitten todetaan sori bat noukänduu ku teidän pilotit ei osaa riittävän hyvää englantia...
Toki, piloteilla on varmaan sodan aikana muutakin tekemistä kuin päntätä englantia, mutta jos niitä hävittäjiä on tositarkoituksella tavoitellut niin kyllähän tämä olis kannattanu varmistaa etukäteen ja hoitaa kuntoon ennen ku koulutukseen pitäis lähteä.
Toivotaan että noi kahdeksan valmista pilottia sitte pääsis sellaseen fast trackiin että saatais homma kulkemaan ja uusia koneita tulille. Pienelläkin määrällä länsikoneita, ja etenkin niiden pidemmän kantaman ohjuksia, aiheuttais ihan uudenlaista hämminkiä örkkien ilmatoiminnalle.
Todennäköisesti on paljonkin väliä. On vähän muidenkin terveydelle riski jos pilottikokelas ei ymmärrä kaikkia sanoja/ohjeita. Se nyt ei vaan nykyaikana riitä että on lihaksia tehdä asioita.
Ilmeisesti kovin kummoista yhteistyöhalua ei jenkkien päässä ole. Ukraina on varmaankin listannut siihen parhaat/soveltuvimmat lentäjänsä, ihan ymmärrettävää. Heikko englannin osaaminen ei muutu riittäväksi sillä että menee "Britanniaan kielikursseille", ei sillä ole todennäköisesti paskankaan väliä ja niillä lentäjillä on ihan oikeaakin tekemistä.
Juu.. kuvittelis näin sivustaseuraajana, että ukrainalainen (tai vaikka venäläinen) tulkki /tulkit ois nopeampi ratkaisu tähän väliin... mut pitkässä juoksussa ei tietenkään.Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
Luvattiinkos siinä että ne pääsevät hetkessä eteenpäin? Sitäpaitsi jos käyttää oikeasti joka päivä pelkkää englantia, ja on hyvät ohjaajat lisäksi, niin taso nousee nopeasti. Puoli vuotta/ vuosi hyvinkin realistinen aika kielenopettelulle.Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
Oho. Ukrainalaiset pilotit ovat sitten astetta kovempia ukkoja, kun suurella osalla euroopan maista sotilaslentäjillä ole mitään kansainvälistä lentäjän pätevyyttä.Tuskin nuo pilotit mistään nollista lähtee kun jo kansainvälinen lentäjän pätevyys (aika varmasti ovat ammattilentäjiä) vaatii suht hyvää englantia. Voi siis olla vaikka tietyn sanaston kanssa haasteita mutta perus kommunikaatio kaikilla varmasti sujuvaa.
Suomessakin Ilmavoimat siirtyi käyttämään englantia Hornet-hankinnan yhteydessä. Lentäjät ja koko organisaatio pistettiin englanninkursseille. Esim. huoltomanuaaleja oli jokunen miljoona sivua, ja niiden kääntäminen suomeksi katsottiin aivan liian massiiviseksi urakaksi.
Ja kyllä koulutettavien on ihan hyvä kyetä kommunikoimaan kouluttajien kanssa.
Vahva mutu sanois että Ukrainassa ollaan nyt samassa tilanteessa kuin täällä silloin. Lisäksi tietty vielä sekin että jos se kielitaito yleensäkään ei ole kovin kummoinen niin voidaan tarvita vähän enemmänkin kuin ilmailuenglannin kurssi jotta taito on sillä tasolla että pärjää.
Kyllä suomalaisiltakin löytyy paperit lentämiseen. Millä ne muuten lähtisi vaikka ruotsiin harjoittelemaan, kun eivät saisi mennä ulkomaille.Oho. Ukrainalaiset pilotit ovat sitten astetta kovempia ukkoja, kun suurella osalla euroopan maista sotilaslentäjillä ole mitään kansainvälistä lentäjän pätevyyttä.
Toki länsimaissa selvitykset ja radioyhteys torniin/siviilelennonjohdon kanssa hoidetaan käytännössä englanniksi, mutta se voidaan tehdä myös joissain maissa paikallisella kielellä (kuten uskon Ukrainassakin tehtävän).
Uskallan kyllä väittää, että suomen koulujärjestelmä antaa buustatumman tason englannin kieleen kuin Ukraina, sillä en kovin montaa ukrainalaista ole tv:ssä nähnyt englantia käyttävän.
Mutta kieltämättä, Ukrainan kieliosaaminen luo lisähaasteen Ukrainan tukemisessa. Tuen kuitenkin vahvasti kotimaisten käyttöä, olipa kyseessä Ukrainan ukraina tai Suomen suomi.
Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön
Sitä joudut kysymään Ilmavoimilta. Mutta Ilmavoimien toimintakieli on englanti ja manuaalit yms. ovat englantia, mitä kautta termistö, mitat yms. ovat kansainvälistä Nato-standardia. Toki siellä suomeakin osataan yhä puhua ja kirjoittaa, mutta viimeksikin pressissä käydessäni hoksasin vasta jälkikäteen, että presentaatiokalvot olivat englanniksi, vaikka suomea puhuttiinkin.Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön, ilman mahdollisuutta antaa suorituksia ja esseitä kotimaisilla kielillä?
No sillä Puolustusvoimien myöntämällä lentoluvalla, eli Puolustusvoimat viranomaisena takaa, että lentäjä täyttää tarvittavat vaatimukset.Kyllä suomalaisiltakin löytyy paperit lentämiseen. Millä ne muuten lähtisi vaikka ruotsiin harjoittelemaan, kun eivät saisi mennä ulkomaille.
Sitä joudut kysymään Ilmavoimilta. Mutta Ilmavoimien toimintakieli on englanti ja manuaalit yms. ovat englantia, mitä kautta termistö, mitat yms. ovat kansainvälistä Nato-standardia. Toki siellä suomeakin osataan yhä puhua ja kirjoittaa, mutta viimeksikin pressissä käydessäni hoksasin vasta jälkikäteen, että presentaatiokalvot olivat englanniksi, vaikka suomea puhuttiinkin.
Mikä on nyt silti täysin ohi aiheen eli sen, että Ukrainan hävittäjähankinnassa kielitaito ja sen puute on suurin hidaste kaluston hankinnassa, eikä heillä ole oikein aikaa käyttää prosessiin 5-10 vuotta.
-jok
Vastasit hienosti myös itsellesi. Lentäjät siis täyttävät vaatimukset viranomaisen hyväksymänä myös kielitaidon osalta. Puolustusvoimien lentäjille paperit kirjoittaa PV ja muille traficom.No sillä Puolustusvoimien myöntämällä lentoluvalla, eli Puolustusvoimat viranomaisena takaa, että lentäjä täyttää tarvittavat vaatimukset.
Valtioneuvoston asetus sotilasilmailusta 557/2011 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Tässä esim. muuntokoulutuskurssi sotilaslentäjästä siviili-ilmailijaksi.
Military Conversions - Aeropole Flight Training
No ei, on helpompaa lähteä hävittäjäsoveltuvuus edellä kuin kielisoveltuvuus.
Miksi? Ainahan lähdetään siltä pohjalta että joudutaan kouluttamaan uuteen konetyyppiin, hyvä kielitaito takaa että oppi menee helpommin perille ja parhaimmillaan ei tartte opettaa porukkaa pois huonoista tavoista että "joo, vaikka teette MIGin kanssa näin niin sitä ei saa tehdä F-16 kanssa".
Hävittäjälentäjän koulutus nollista kestää vuosikausia. Esimerkiksi Suomessa ilmailun perusteitakin opetellaan teoriassa ja käytännössä Ilmavoimien reserviupseerikurssilla ja MPKK:n leivissä ainakin toista vuotta ennen kuin kaveria päästetään edes suihkuharjoituskoneen puikkoihin.
Lisäksi aihealue on väärä. Siitä on jo uutisoitu, että vain pieni osa Ukien lentäjistä on suoraan valmis F-16 koulutukseen juuri sen kielitaidon osalta. Ei tuosta nyt hirveän isoa aiheeseen kuuluvaa keskustelua pitäisi saada aikaiseksi?Mainitsin aikaisemmin että puhuin lentäjistä, kuvittelisin että Ukrainallakin on lentäjäputki olemassa niin että siellä on porukkaa jotka ei vielä ole valmistuneet MIG lentäjiksi mutta ovat olleet jo koulutusputkessa.
Mut joo, menee liikaa arvailuksi että tästä saisi järkevää keskustelua aikaiseksi.
www.verkkouutiset.fi
Savolainen tulipalo..?Savolainen tulipalo Mustanmeren satamassa, voipi olla, että liittyy sotatoimiin tai voipi olla liittymättä:
![]()
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa | Verkkouutiset
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa
Palon syttymissyy ei ole tiedossa.
Novorossijskin merisatamassa on syttynyt suuri tulipalo Venäjällä. Levinneen palon vuoksi koko konttiterminaali on syttynyt tuleen.
Arvioiden mukaan palo on levinnyt jopa 1 300 neliömetrin alueelle.
Tulipalosta on julkaistu sosiaalisessa mediassa kuvia ja videoita, jotka ovat nähtävillä tämän jutun lopussa. Palosta nouseva savupatsas näkyy kauas ympäristöön.
MAINOS
Palon syttymissyy ei ole tiedossa. Brittilehti Guardianin mukaan on vielä epäselvää, liittyvätkö Ukrainan alueella tekemät lennokki-iskut tulipaloon.
Kyseessä on yksi Venäjän suurimmista satamista Mustallamerellä.
Toivottavasti puolustusvoimat ja varusmiespalvelus eivät muutu kokonaan englanninkielisiksi. Ne on kuitenkin joskus perustettu muun muassa sen takia, että täällä saadaan puhua suomea.Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön, ilman mahdollisuutta antaa suorituksia ja esseitä kotimaisilla kielillä? Olen todella pettynyt, jos ollaan menty Aallon linjaan, jossa ei pyytämisen pyytämiselläkään saa aina mahdollisuutta antaa suorituksia suomeksi, vaikka luokkahuone sijaitsee Espoossa. Törkeimmillään Aallon opettajan mukaan suomeksi pitämäni esitys luokassa olisi sama asia, kuin jos hän puhuisi serbiaa luokassa. Tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa, koska puolet luokasta on ihan kotimaisella yhteishaulla valittuja…
Olisi tuosta hyötyäkin. Englannin puhetaitojen taso tuntuu laskeneen viime vuosina. Suomen armeijan sotilaiden tulevat tehtävät Naton myötä on aika erilaisia verrattuna menneisiin aikoihin. Kielitaito auttaa armeijan hommissa ja niiden jälkeen enemmän kuin taito pedata sänky.Toivottavasti puolustusvoimat ja varusmiespalvelus eivät muutu kokonaan englanninkielisiksi. Ne on kuitenkin joskus perustettu muun muassa sen takia, että täällä saadaan puhua suomea.
Ei ole. Jos varusmiehistä ja reservistä puolustusvoimissa puhutaan.Suomen armeijan sotilaiden tulevat tehtävät Naton myötä on aika erilaisia verrattuna menneisiin aikoihin.
Savolainen tulipalo Mustanmeren satamassa, voipi olla, että liittyy sotatoimiin tai voipi olla liittymättä:
![]()
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa | Verkkouutiset
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa
Palon syttymissyy ei ole tiedossa.
Novorossijskin merisatamassa on syttynyt suuri tulipalo Venäjällä. Levinneen palon vuoksi koko konttiterminaali on syttynyt tuleen.
Arvioiden mukaan palo on levinnyt jopa 1 300 neliömetrin alueelle.
Tulipalosta on julkaistu sosiaalisessa mediassa kuvia ja videoita, jotka ovat nähtävillä tämän jutun lopussa. Palosta nouseva savupatsas näkyy kauas ympäristöön.
MAINOS
Palon syttymissyy ei ole tiedossa. Brittilehti Guardianin mukaan on vielä epäselvää, liittyvätkö Ukrainan alueella tekemät lennokki-iskut tulipaloon.
Kyseessä on yksi Venäjän suurimmista satamista Mustallamerellä.
Siinä oli selite jo mukana. Voip liittyä sotaan, vaan suattaapi olla jotain muutakin. Tai siis näin joskus annetaan ymmärtää vaikka onkin ilmeistä että sodassa hyvin harva isompi palo tai muu merkittävä vahinko on tavallinen onnettomuus.Savolainen tulipalo..?
Muilla on varmaan parempaa tietoa, mutta kävin kiovassa 2017 ja 2018. Paikallisten nuorten (alle 30v.) kielitaito oli kyllä olematta. Google translatella joutu menemään aika paljon. Ja siinäkin erikoisuutena paremmin meni perille, kun käänsi venäjäksi eikä ukrainaksi.
Joten en epäile hetkeäkään, etteikö kielitaito olisi ongelmana mitä hävittäjiin tulee.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.