Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Viimeksi muokattu:
Venäläiset ovat pahasti r*****neet vetäytymisen Donetskin alueella Urožainessa.
Ukrainalaiset ovat hyökänneet divisioonan vahvuisilla joukoilla, jolloin venäläiset ovat joutuneet vetäytymään kolonnassa keskellä päivää ja saaneet päälleen Ukrainan tykistötulen.
Forbesin mukaan kyseessä on ollut suoranainen verilöyly.
Tästä taisi olla jo sunnuntaina täällä videokin, mutta nyt tilannetta on selitetty vähän enemmän.

 
Minä uskon, että tiedottamisen suhteen tilanteet vaihtelevat: nyt kun Venäjän armeija on vaikeuksissa, niin tiedottamisella luodaan lisää painetta Venäläisten niskaan ja saadaan paniikkia lietsottua.
Juuri näin. Välillä Ukraina tiedottaa jopa venäjän menestyksestä jos se palvelee Ukrainan etua.

Odessan satamasta lähti muuten hetki sitten ensimmäinen rahtialus Bosporin salmea kohti. Saapa nähdä minkälaisia temppuja venäjä tekee. Marinetraffic sivulta voi seurata miten matka edistyy.


Capture_73.PNG
 
Väylän syvyysmerkintöjä tuolla useampi punainen pallero kartassa. Varmaankin sellaisesta kyse.
 
Twitterissä oli esimerkki Venäjän armeijan korruptiosta ja tarina taitaa pitää paikkaansa, koska olen saman tarinan kuullut jo kauan sitten. Ukrainan sodassa venäläiset sotilaat myyvät ainakin armeijan polttoainetta maanviljelijöille 161.ru lehden mukaan, joten sama meno jatkuu.

Pyysin ChatGPT:tä kääntämään ja tiivistämään twiitin. Itse twiitti spoilereissa jos haluat lukea pidemmän version.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Venäjän armeijan historiassa on hauska tarina vuosilta 1979–1989, jolloin armeija taisteli Afganistanissa. Tarvikeongelmat johtivat siihen, että sotilaille ei riittänyt ruokaa.

Korruptoituneet upseerit myivät ruoan paikallisille afgaaneille. Sotilaat päättivät ostaa ruokaa paikallisilta, mutta heillä ei ollut rahaa. Afgaanit suostuivat vaihtokauppaan, ja venäläiset myivät heille ammuksia ruoan vastineeksi.

Luulisi, että venäläiset olisivat ymmärtäneet ammusten päätyvän heitä vastaan. He keksivät idean keittää ammukset, jotta ne eivät toimisi. Tämä ei kuitenkaan toiminut, ja he myivät afgaaneille täysin toimivia ammuksia sodan loppuun asti.

Tämä on yksi monista esimerkeistä venäläisen sotilastaidottomuuden historiassa ja kuvastaa tyhmyyttä, korruptiota ja piittaamattomuutta sotilaiden elämästä. Ironisesti sotilaat saivat tavallaan "rahat" takaisin, vaikka epätavallisella tavalla.
 
Tämä on yksi monista esimerkeistä venäläisen sotilastaidottomuuden historiassa ja kuvastaa tyhmyyttä, korruptiota ja piittaamattomuutta sotilaiden elämästä. Ironisesti sotilaat saivat tavallaan "rahat" takaisin, vaikka epätavallisella tavalla.

Ei niitä voi tyhmiksi sanoa, venäläinen on adaptiivinen laji ja nykyään ruplat on kääritty liiveihin jo kauan ennen kuin upseerit tai sotilaat pääsevät osille...
 
Toivottavasti toi ohjus sai muutakin vietyä, kuin yhden Venäjä everstin. Eversti istumassa puuceessä on mielestäni tuon ohjuksen tuhlausta.
Tuskimpa tuota ohjusta oli tuolle everstille tarkoitettu. venäjä ei vaan julkaise, mitä kaikkea tuhoutui.
Ilmoiteen että tuli yksi uhri, vaikka olisi kymmeniä ja tärkeää kalustoa on tuhoutunut.
 
Viimeksi muokattu:
Ukraina ilmeisesti laittanut ison vaihteen päälle Robotynen suunnalla. Jokohan kohta iskee örkeille pakokauhu?
Slava Ukraini!
"
UKRAINAN ilmahyökkäysjoukot näyttävät viimein ottaneen rintamalla käyttöön voimakkaimman yksikkönsä, kirjoittaa Forbes.

Kyse on 2 000 sotilaan 82. ilmahyökkäysprikaatista, jolla on varusteenaan muun muassa länsimailta saatuja Marder- ja Stryker-rynnäkköpanssarivaunuja sekä Challenger 2 -taistelupanssarivaunuja.

Forbesin mukaan 82. prikaati on viime päivien aikana liittynyt taisteluun Robotynen lähellä Zaporizzjan alueella.
"

 
Muutama kk ja kelit muuttuu huonoiksi raskaille panssareille, nyt jos koskaan olis syytä edistyä mutta ei hyvältä näytä. Alkaako miehet loppumaan kun on tullut paljon videoita missä jengiä revitään kadulta armeijaan..
 
Jännä muuten että ei edelleenkän ole toi kerchin salmen silta käytössä marinetrafficin mukaan? Ei ihan taida käyttökunnossa olla tuo silta.

1692290617419.png
Tästä oli jo aiemmin juttua, että siellä venataan lupaa edetä samanlailla kuin Suezissa. Ihan normaalia siis jonotella. Sivu huomiona ettei ne laivat sitä siltaa pitkin aja, niin pieni vaikutus kunnolla.
 
Muutama kk ja kelit muuttuu huonoiksi raskaille panssareille, nyt jos koskaan olis syytä edistyä mutta ei hyvältä näytä. Alkaako miehet loppumaan kun on tullut paljon videoita missä jengiä revitään kadulta armeijaan..
Ryssän puoltako tarkoitat? Eiköhän siellä lihaa myllyyn riitä, kun ei siinä maassa tunneta isossa kaavassa hyvinvointia tai pitkiä elinvuosia, eli ei arvosteta elämistä.

Ulrainalaiset ei ole niin tyhmiä*, että heittäisivät isoja määriä ihmisiä myllyyn ilman suurta todennäköisyyttä etenemiselle.

*Toivottavasti
 
Sarjassamme hieman erikoisempia tapauksia: Venäläinen sotilas koki pikaisen muodonmuutoksen tähtisumuksi polkastuaan jalkamiinan ja se vuorostaan detonoi telamiinan. Uskoisin, että jäämistön saa pakattua näppärästi minigrip-pussiin.
 
Sarjassamme hieman erikoisempia tapauksia: Venäläinen sotilas koki pikaisen muodonmuutoksen tähtisumuksi polkastuaan jalkamiinan ja se vuorostaan detonoi telamiinan. Uskoisin, että jäämistön saa pakattua näppärästi minigrip-pussiin.
Intisssä opasttiin ettei jos telamiinan ei laita sytyttimen päälle sitä muovikuppia, jolloin se toimisi jalkaväkimiinana. Melko jäe
rä kyseiseen tarkoitukseen, mutta kuka perele meni liittymään siihen kieltosopimukseen..
 

Hieman torsoksi jää kyllä F16 operaatio kun lentäjät eivät pääse koulutukseen puutellisen kielitaidon takia.

Ukraina on lähettänyt Yhdysvalloille listan 32 lentäjästä, jotka ovat valmiita koulutettaviksi. Yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan listan lentäjistä kuitenkin vain kahdeksan osaa riittävän hyvin englantia, jotta he voivat osallistua heti koulutukseen. Loppujen on ensin osallistuttava englannin kursseille Britanniassa.

 
Ei tää varmaan yllätyksenä tullut ainakaan niille kouluttajille, ja tuskin Ukrainalaisillekaan, että englanninkieliseen tyyppikoulutukseen osallistuakseen pitää olla riittävä kielitaito. Pistää miettimään että kenellä tässä on "pallo tippunut" asiassa, eikö ole kommunikoitu Ukrainalle riittävän tehokkaasti että koulutus vaatii kielitaitoa vai onko siellä luultu että kyllähän ne pilotit riittävästi englantia osaa.

Aika noloa sinänsä oli vika kenessä tahansa kun tätä asiaa on nyt vähdätty vaikka kuinka pitkään ja sitten todetaan sori bat noukänduu ku teidän pilotit ei osaa riittävän hyvää englantia...

Toki, piloteilla on varmaan sodan aikana muutakin tekemistä kuin päntätä englantia, mutta jos niitä hävittäjiä on tositarkoituksella tavoitellut niin kyllähän tämä olis kannattanu varmistaa etukäteen ja hoitaa kuntoon ennen ku koulutukseen pitäis lähteä.

Toivotaan että noi kahdeksan valmista pilottia sitte pääsis sellaseen fast trackiin että saatais homma kulkemaan ja uusia koneita tulille. Pienelläkin määrällä länsikoneita, ja etenkin niiden pidemmän kantaman ohjuksia, aiheuttais ihan uudenlaista hämminkiä örkkien ilmatoiminnalle.
 
Hieman torsoksi jää kyllä F16 operaatio kun lentäjät eivät pääse koulutukseen puutellisen kielitaidon takia.

Ilmeisesti kovin kummoista yhteistyöhalua ei jenkkien päässä ole. Ukraina on varmaankin listannut siihen parhaat/soveltuvimmat lentäjänsä, ihan ymmärrettävää. Heikko englannin osaaminen ei muutu riittäväksi sillä että menee "Britanniaan kielikursseille", ei sillä ole todennäköisesti paskankaan väliä ja niillä lentäjillä on ihan oikeaakin tekemistä.
 
Ei tää varmaan yllätyksenä tullut ainakaan niille kouluttajille, ja tuskin Ukrainalaisillekaan, että englanninkieliseen tyyppikoulutukseen osallistuakseen pitää olla riittävä kielitaito. Pistää miettimään että kenellä tässä on "pallo tippunut" asiassa, eikö ole kommunikoitu Ukrainalle riittävän tehokkaasti että koulutus vaatii kielitaitoa vai onko siellä luultu että kyllähän ne pilotit riittävästi englantia osaa.

Aika noloa sinänsä oli vika kenessä tahansa kun tätä asiaa on nyt vähdätty vaikka kuinka pitkään ja sitten todetaan sori bat noukänduu ku teidän pilotit ei osaa riittävän hyvää englantia...

Toki, piloteilla on varmaan sodan aikana muutakin tekemistä kuin päntätä englantia, mutta jos niitä hävittäjiä on tositarkoituksella tavoitellut niin kyllähän tämä olis kannattanu varmistaa etukäteen ja hoitaa kuntoon ennen ku koulutukseen pitäis lähteä.

Toivotaan että noi kahdeksan valmista pilottia sitte pääsis sellaseen fast trackiin että saatais homma kulkemaan ja uusia koneita tulille. Pienelläkin määrällä länsikoneita, ja etenkin niiden pidemmän kantaman ohjuksia, aiheuttais ihan uudenlaista hämminkiä örkkien ilmatoiminnalle.
Toi kielimuuri on muutenkin todella paha takaisku tuolla. Videoita kun katselee niin monilla ukeilla ei ole alkeellisintakaan englannin taitoa niin aiheuttaa paljon hämmennystä ja vaaratilanteita.
 
Todennäköisesti on paljonkin väliä. On vähän muidenkin terveydelle riski jos pilottikokelas ei ymmärrä kaikkia sanoja/ohjeita. Se nyt ei vaan nykyaikana riitä että on lihaksia tehdä asioita.

Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
 
Ilmeisesti kovin kummoista yhteistyöhalua ei jenkkien päässä ole. Ukraina on varmaankin listannut siihen parhaat/soveltuvimmat lentäjänsä, ihan ymmärrettävää. Heikko englannin osaaminen ei muutu riittäväksi sillä että menee "Britanniaan kielikursseille", ei sillä ole todennäköisesti paskankaan väliä ja niillä lentäjillä on ihan oikeaakin tekemistä.

Suomessakin Ilmavoimat siirtyi käyttämään englantia Hornet-hankinnan yhteydessä. Lentäjät ja koko organisaatio pistettiin englanninkursseille. Esim. huoltomanuaaleja oli jokunen miljoona sivua, ja niiden kääntäminen suomeksi katsottiin aivan liian massiiviseksi urakaksi.
Ja kyllä koulutettavien on ihan hyvä kyetä kommunikoimaan kouluttajien kanssa.
Kun sakki on vouhottanut, että "annetaan Ukrainalle hävittäjiä ja heti", niin olen juuri tätä asiaa vouhkaajille alleviivannut: kuka opettaa henkilökunnan huoltamaan ja korjaamaan koneita? Kuka kääntää ne miljoonat huoltomanuaalien sivut ukrainaksi vai löytyykö sieltä porukkaa, jolla on kielitaito niin hyvä, että osaavat lukea teknisiä manuskoja? Tai mistä löytyy niin paljon tulkkeja, jotka osaavat ukraina-englanti-teknisen sanaston niin hyvin, että voivat auttaa lentävän ja maahenkilöstön koulutuksessa? Viimeiseenhän vastaus on: ei mistään.
Kielimuuri on valtava este hävittäjien toimittamisessa. Ja lentäjien englanninkielenkurssit Britanniassa ovat tässä se kaikkein pienin kompaste.
-jok
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
Juu.. kuvittelis näin sivustaseuraajana, että ukrainalainen (tai vaikka venäläinen) tulkki /tulkit ois nopeampi ratkaisu tähän väliin... mut pitkässä juoksussa ei tietenkään.
 
Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.
Luvattiinkos siinä että ne pääsevät hetkessä eteenpäin? Sitäpaitsi jos käyttää oikeasti joka päivä pelkkää englantia, ja on hyvät ohjaajat lisäksi, niin taso nousee nopeasti. Puoli vuotta/ vuosi hyvinkin realistinen aika kielenopettelulle.
 
Niin siis toki englanninkielisellä kurssillta ei pärjää jos ei osaa englantia. Mutta lähinnä tuo kuulostaa aika naiivilta kuvitella että joku "Britannian kielikurssi" muuttaisi asian. Kielen opettelu kunnolliselle tasolle edellyttää aika intensiivistä keskittymistä siihen asiaan ja/tai pitkää aikaväliä.

Silloin kun Suomeen hankittiin Hornetteja niin meikäläisetkin pilotit joutui käymään ilmailuenglannin kurssin ennen kuin pääsivät koulutukseen, täällä kun oli siihen asti käytetty lentikielenä suomea ja mittayksikköinä metristä järjestelmää, kun taas NATO-standardi (jota noissa koulutuksissa tullaan käyttämään) on englanti ja jalat/solmut.

Vahva mutu sanois että Ukrainassa ollaan nyt samassa tilanteessa kuin täällä silloin. Lisäksi tietty vielä sekin että jos se kielitaito yleensäkään ei ole kovin kummoinen niin voidaan tarvita vähän enemmänkin kuin ilmailuenglannin kurssi jotta taito on sillä tasolla että pärjää.

Tuollaisen intensiivikielikurssin yhdistettynä kielikylpyyn kohdekielen ympäristössä tehokkuus on yllättävänkin hyvä ja siellä jää kyllä kieli nopeasti päähän, kunhan motivaatio oppia on kohdallaan. Sitten jos sinne mennään asenteella vittumitäpaskaa ja ihanturhaa niin hyöty jäänee nollaan eikä sieltä pääse jatkamaan tyyppikoulutukseen.

Fakta kuitenkin on se, että se kielitaito on oltava riittävällä tasolla jotta koulutus onnistuu.
 
Tuskin nuo pilotit mistään nollista lähtee kun jo kansainvälinen lentäjän pätevyys (aika varmasti ovat ammattilentäjiä) vaatii suht hyvää englantia. Voi siis olla vaikka tietyn sanaston kanssa haasteita mutta perus kommunikaatio kaikilla varmasti sujuvaa.
 
Tuskin nuo pilotit mistään nollista lähtee kun jo kansainvälinen lentäjän pätevyys (aika varmasti ovat ammattilentäjiä) vaatii suht hyvää englantia. Voi siis olla vaikka tietyn sanaston kanssa haasteita mutta perus kommunikaatio kaikilla varmasti sujuvaa.
Oho. Ukrainalaiset pilotit ovat sitten astetta kovempia ukkoja, kun suurella osalla euroopan maista sotilaslentäjillä ole mitään kansainvälistä lentäjän pätevyyttä.
Toki länsimaissa selvitykset ja radioyhteys torniin/siviilelennonjohdon kanssa hoidetaan käytännössä englanniksi, mutta se voidaan tehdä myös joissain maissa paikallisella kielellä (kuten uskon Ukrainassakin tehtävän).
 
Suomessakin Ilmavoimat siirtyi käyttämään englantia Hornet-hankinnan yhteydessä. Lentäjät ja koko organisaatio pistettiin englanninkursseille. Esim. huoltomanuaaleja oli jokunen miljoona sivua, ja niiden kääntäminen suomeksi katsottiin aivan liian massiiviseksi urakaksi.
Ja kyllä koulutettavien on ihan hyvä kyetä kommunikoimaan kouluttajien kanssa.

Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön, ilman mahdollisuutta antaa suorituksia ja esseitä kotimaisilla kielillä? Olen todella pettynyt, jos ollaan menty Aallon linjaan, jossa ei pyytämisen pyytämiselläkään saa aina mahdollisuutta antaa suorituksia suomeksi, vaikka luokkahuone sijaitsee Espoossa. Törkeimmillään Aallon opettajan mukaan suomeksi pitämäni esitys luokassa olisi sama asia, kuin jos hän puhuisi serbiaa luokassa. Tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa, koska puolet luokasta on ihan kotimaisella yhteishaulla valittuja…

Vahva mutu sanois että Ukrainassa ollaan nyt samassa tilanteessa kuin täällä silloin. Lisäksi tietty vielä sekin että jos se kielitaito yleensäkään ei ole kovin kummoinen niin voidaan tarvita vähän enemmänkin kuin ilmailuenglannin kurssi jotta taito on sillä tasolla että pärjää.

Uskallan kyllä väittää, että suomen koulujärjestelmä antaa buustatumman tason englannin kieleen kuin Ukraina, sillä en kovin montaa ukrainalaista ole tv:ssä nähnyt englantia käyttävän.

Mutta kieltämättä, Ukrainan kieliosaaminen luo lisähaasteen Ukrainan tukemisessa. Tuen kuitenkin vahvasti kotimaisten käyttöä, olipa kyseessä Ukrainan ukraina tai Suomen suomi.
 
Oho. Ukrainalaiset pilotit ovat sitten astetta kovempia ukkoja, kun suurella osalla euroopan maista sotilaslentäjillä ole mitään kansainvälistä lentäjän pätevyyttä.
Toki länsimaissa selvitykset ja radioyhteys torniin/siviilelennonjohdon kanssa hoidetaan käytännössä englanniksi, mutta se voidaan tehdä myös joissain maissa paikallisella kielellä (kuten uskon Ukrainassakin tehtävän).
Kyllä suomalaisiltakin löytyy paperit lentämiseen. Millä ne muuten lähtisi vaikka ruotsiin harjoittelemaan, kun eivät saisi mennä ulkomaille.
 
Uskallan kyllä väittää, että suomen koulujärjestelmä antaa buustatumman tason englannin kieleen kuin Ukraina, sillä en kovin montaa ukrainalaista ole tv:ssä nähnyt englantia käyttävän.

Mutta kieltämättä, Ukrainan kieliosaaminen luo lisähaasteen Ukrainan tukemisessa. Tuen kuitenkin vahvasti kotimaisten käyttöä, olipa kyseessä Ukrainan ukraina tai Suomen suomi.

Joo mäkin luulen että Suomessa oli keskimäärin jo silloin 1994 englannin kielen taito paremmissa kantimissa kuin Ukrainassa 2023, "samassa tilanteessa" viittasin siihen että siellä tod.näk. käytetään lentotoiminnassa ukrainan kieltä ja metristä järjestelmää.

Tää on varmaan jonkinlainen ongelma ollut ihan joukkojen koulutuksessakin kun on saatu ulkomaista apua, mutta miehistö ei osaa englantia. Mäkin sinänsä tuen kotimaisten käyttämistä, mutta myös riittävää kielitaitoa että yhteistoiminta sujuu muidenkin kanssa ja pärjää englanninkielisten manuaalien kanssa.

Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön

Mahtoiko tarkoittaa että lentotoiminnassa siirryttiin NATO-standardiin, täällä oli siihen asti pälätetty radiossa suomea ja mitattu metrejä kun Hornetien tullessa palvelukseen alettiin puhua englantia ja mittaamaan jalkoja ja solmuja.
 
Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön, ilman mahdollisuutta antaa suorituksia ja esseitä kotimaisilla kielillä?
Sitä joudut kysymään Ilmavoimilta. Mutta Ilmavoimien toimintakieli on englanti ja manuaalit yms. ovat englantia, mitä kautta termistö, mitat yms. ovat kansainvälistä Nato-standardia. Toki siellä suomeakin osataan yhä puhua ja kirjoittaa, mutta viimeksikin pressissä käydessäni hoksasin vasta jälkikäteen, että presentaatiokalvot olivat englanniksi, vaikka suomea puhuttiinkin.
Mikä on nyt silti täysin ohi aiheen eli sen, että Ukrainan hävittäjähankinnassa kielitaito ja sen puute on suurin hidaste kaluston hankinnassa, eikä heillä ole oikein aikaa käyttää prosessiin 5-10 vuotta.
-jok
 
Kyllä suomalaisiltakin löytyy paperit lentämiseen. Millä ne muuten lähtisi vaikka ruotsiin harjoittelemaan, kun eivät saisi mennä ulkomaille.
No sillä Puolustusvoimien myöntämällä lentoluvalla, eli Puolustusvoimat viranomaisena takaa, että lentäjä täyttää tarvittavat vaatimukset.
Valtioneuvoston asetus sotilasilmailusta 557/2011 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Tässä esim. muuntokoulutuskurssi sotilaslentäjästä siviili-ilmailijaksi.
Military Conversions - Aeropole Flight Training
 
Sitä joudut kysymään Ilmavoimilta. Mutta Ilmavoimien toimintakieli on englanti ja manuaalit yms. ovat englantia, mitä kautta termistö, mitat yms. ovat kansainvälistä Nato-standardia. Toki siellä suomeakin osataan yhä puhua ja kirjoittaa, mutta viimeksikin pressissä käydessäni hoksasin vasta jälkikäteen, että presentaatiokalvot olivat englanniksi, vaikka suomea puhuttiinkin.
Mikä on nyt silti täysin ohi aiheen eli sen, että Ukrainan hävittäjähankinnassa kielitaito ja sen puute on suurin hidaste kaluston hankinnassa, eikä heillä ole oikein aikaa käyttää prosessiin 5-10 vuotta.
-jok

Toisaalta voisi kuvitella että uusien koneiden koulutukseen voisi etsiä kielitaitoisia tyyppejä jotka ei ennestään ole (hävittäjä)lentäjiä, antaa veteraanien jatkaa MIG:llä, sen sijaan että yritetään muuntokouluttaa kielitaidottomat MIG lentäjät F16 puikkoihin.
 
No sillä Puolustusvoimien myöntämällä lentoluvalla, eli Puolustusvoimat viranomaisena takaa, että lentäjä täyttää tarvittavat vaatimukset.
Valtioneuvoston asetus sotilasilmailusta 557/2011 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Tässä esim. muuntokoulutuskurssi sotilaslentäjästä siviili-ilmailijaksi.
Military Conversions - Aeropole Flight Training
Vastasit hienosti myös itsellesi. Lentäjät siis täyttävät vaatimukset viranomaisen hyväksymänä myös kielitaidon osalta. Puolustusvoimien lentäjille paperit kirjoittaa PV ja muille traficom.
 
No ei, on helpompaa lähteä hävittäjäsoveltuvuus edellä kuin kielisoveltuvuus.

Miksi? Ainahan lähdetään siltä pohjalta että joudutaan kouluttamaan uuteen konetyyppiin, hyvä kielitaito takaa että oppi menee helpommin perille ja parhaimmillaan ei tartte opettaa porukkaa pois huonoista tavoista että "joo, vaikka teette MIGin kanssa näin niin sitä ei saa tehdä F-16 kanssa".
 
Miksi? Ainahan lähdetään siltä pohjalta että joudutaan kouluttamaan uuteen konetyyppiin, hyvä kielitaito takaa että oppi menee helpommin perille ja parhaimmillaan ei tartte opettaa porukkaa pois huonoista tavoista että "joo, vaikka teette MIGin kanssa näin niin sitä ei saa tehdä F-16 kanssa".

Hävittäjälentäjän koulutus nollista kestää vuosikausia. Esimerkiksi Suomessa ilmailun perusteitakin opetellaan teoriassa ja käytännössä Ilmavoimien reserviupseerikurssilla ja MPKK:n leivissä ainakin toista vuotta ennen kuin kaveria päästetään edes suihkuharjoituskoneen puikkoihin.
 
Hävittäjälentäjän koulutus nollista kestää vuosikausia. Esimerkiksi Suomessa ilmailun perusteitakin opetellaan teoriassa ja käytännössä Ilmavoimien reserviupseerikurssilla ja MPKK:n leivissä ainakin toista vuotta ennen kuin kaveria päästetään edes suihkuharjoituskoneen puikkoihin.

Mainitsin aikaisemmin että puhuin lentäjistä, kuvittelisin että Ukrainallakin on lentäjäputki olemassa niin että siellä on porukkaa jotka ei vielä ole valmistuneet MIG lentäjiksi mutta ovat olleet jo koulutusputkessa.

Mut joo, menee liikaa arvailuksi että tästä saisi järkevää keskustelua aikaiseksi.
 
Mainitsin aikaisemmin että puhuin lentäjistä, kuvittelisin että Ukrainallakin on lentäjäputki olemassa niin että siellä on porukkaa jotka ei vielä ole valmistuneet MIG lentäjiksi mutta ovat olleet jo koulutusputkessa.

Mut joo, menee liikaa arvailuksi että tästä saisi järkevää keskustelua aikaiseksi.
Lisäksi aihealue on väärä. Siitä on jo uutisoitu, että vain pieni osa Ukien lentäjistä on suoraan valmis F-16 koulutukseen juuri sen kielitaidon osalta. Ei tuosta nyt hirveän isoa aiheeseen kuuluvaa keskustelua pitäisi saada aikaiseksi?
 
Savolainen tulipalo Mustanmeren satamassa, voipi olla, että liittyy sotatoimiin tai voipi olla liittymättä:
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa

Palon syttymissyy ei ole tiedossa.

Novorossijskin merisatamassa on syttynyt suuri tulipalo Venäjällä. Levinneen palon vuoksi koko konttiterminaali on syttynyt tuleen.
Arvioiden mukaan palo on levinnyt jopa 1 300 neliömetrin alueelle.
Tulipalosta on julkaistu sosiaalisessa mediassa kuvia ja videoita, jotka ovat nähtävillä tämän jutun lopussa. Palosta nouseva savupatsas näkyy kauas ympäristöön.
MAINOS

Palon syttymissyy ei ole tiedossa. Brittilehti Guardianin mukaan on vielä epäselvää, liittyvätkö Ukrainan alueella tekemät lennokki-iskut tulipaloon.
Kyseessä on yksi Venäjän suurimmista satamista Mustallamerellä.
 
Savolainen tulipalo Mustanmeren satamassa, voipi olla, että liittyy sotatoimiin tai voipi olla liittymättä:
Suuri tulipalo Venäjän satamassa, konttiterminaali tulessa

Palon syttymissyy ei ole tiedossa.

Novorossijskin merisatamassa on syttynyt suuri tulipalo Venäjällä. Levinneen palon vuoksi koko konttiterminaali on syttynyt tuleen.
Arvioiden mukaan palo on levinnyt jopa 1 300 neliömetrin alueelle.
Tulipalosta on julkaistu sosiaalisessa mediassa kuvia ja videoita, jotka ovat nähtävillä tämän jutun lopussa. Palosta nouseva savupatsas näkyy kauas ympäristöön.
MAINOS

Palon syttymissyy ei ole tiedossa. Brittilehti Guardianin mukaan on vielä epäselvää, liittyvätkö Ukrainan alueella tekemät lennokki-iskut tulipaloon.
Kyseessä on yksi Venäjän suurimmista satamista Mustallamerellä.
Savolainen tulipalo..?
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikai Puolustusvoimien ilmavoimat olet siirtynyt opetuksessa pelkkään englannin kielen käyttöön, ilman mahdollisuutta antaa suorituksia ja esseitä kotimaisilla kielillä? Olen todella pettynyt, jos ollaan menty Aallon linjaan, jossa ei pyytämisen pyytämiselläkään saa aina mahdollisuutta antaa suorituksia suomeksi, vaikka luokkahuone sijaitsee Espoossa. Törkeimmillään Aallon opettajan mukaan suomeksi pitämäni esitys luokassa olisi sama asia, kuin jos hän puhuisi serbiaa luokassa. Tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa, koska puolet luokasta on ihan kotimaisella yhteishaulla valittuja…
Toivottavasti puolustusvoimat ja varusmiespalvelus eivät muutu kokonaan englanninkielisiksi. Ne on kuitenkin joskus perustettu muun muassa sen takia, että täällä saadaan puhua suomea.
 
Toivottavasti puolustusvoimat ja varusmiespalvelus eivät muutu kokonaan englanninkielisiksi. Ne on kuitenkin joskus perustettu muun muassa sen takia, että täällä saadaan puhua suomea.
Olisi tuosta hyötyäkin. Englannin puhetaitojen taso tuntuu laskeneen viime vuosina. Suomen armeijan sotilaiden tulevat tehtävät Naton myötä on aika erilaisia verrattuna menneisiin aikoihin. Kielitaito auttaa armeijan hommissa ja niiden jälkeen enemmän kuin taito pedata sänky.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 465
Viestejä
4 884 314
Jäsenet
78 836
Uusin jäsen
Myyjä88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom