En ole ihan vakuuttunut että tuollainenkaan selittely toimii. Minulle on netissä joku patrioottivenäläinen ilkkunut että Eurooppa on niin riippuvainen Venäjän öljystä ja kaasusta (mikä lienee osaltaan totta) ja että lyömme kirveen omaan polveemme pakotteillamme.
Eli hänkin ilmeisesti kuvitteli että me tyhmät eurooppalaiset emme vain tajua heikentävämme omaa elintasoamme pakotteillamme, ja jos sen tajuaisimme, alkaisimme vastustaa venäjänpakotteita. Ei se kuitenkaan niin taida mennä, minä ainakin olen valmis tinkimään elintasosta esim. laukkaavan inflaation yms. myötä, jos sitä kautta saan mielenrauhan ettemme ole osallisena Venäjän lapsenraiskaussodan tukemisessa.
Otaksun kuitenkin että venäläispatriootit ajattelevat tahollaan samalla tavalla, he eivät ainakaan halua myöntää että heitä hetkauttaisi lännen pakotteet, päinvastoin se saa heidän yhä enemmän Putinin taakse.
Nähdäkseni ainoat todelliset pelot Putinin kansansuosion romahdukselle olisivat:
a) selkeä tappio Ukrainassa
tai
b) venäläisten elintaso menee oikeasti ihan täysin kuralle, siis aletaan nähdä ihan nälkää eikä raha riitä edes välttämättömyyksiin kuten vessapaperiin, synttärijuhlien paperihattuihin yms.
Siinä on se, että tiedätkö paljonko ne Prigozhinin tusina"uutis"toimistot on suoltanu skeidaa tai vähintään erittäin erittäin valikoituja esimerkkejä Euroopan elintasosta, hintatasosta yms? Pointti on siinä, että ne ihan oikeasti kuvittelee, että täällä kuollaan kohta nälkään ja auto ei kulje, ruokaan menee kuulemma 600-1200€ kuussa, palkka on 1200£ Lontoossa ja pelkkiä vessan siivoamisia venäläisille ja vuokrat 1500€, vuodessa meni sähköön ja kaasuun 1500£, nyt menee 3000£ ja mitä näitä nyt on. Kai sitä on helppo uhota noista lähtökohdista, mutta niitäkin voi ihan numeroilla purkaa.
Ei kai se jankkaaminen ikinä toimikaan, mutta kaikki kunnolliset pointit yhdessä. Vaikkapa nyt se, että toteat, että okei, joo, ruoan hinta nousi 10-30%, jää vähemmän säästöön, mutta mistään ei tarvi tinkiä. Tai saat vaikkapa vain saman verran bensaa kuin venäläinen, etkä 300 litraa enemmän kuten venäläisellä keskipalkalla - kun hinnat on ~3€ ja 50r. Sen sijaan tällä on edessä tekninen jämähdys. Tai vaikka joku esimerkki, että jos on kolme tuttavaa ja yksi hakkaa toisen henkihievereihin syyttä niin jatkatko tämän kanssa bisneksen tekemistä, jotta tämä voi vielä ostaa aseen ja siirtyä sinuun vai tienaatko hieman vähemmän ja jäät henkiin kun tämä ei osta jne.
Jos tuosta B:stä niiden kanssa haluaa jankkaamalla jankata, eikä siitä, että yleensä esimerkkiä otetaan paremmasta ja sitä kohti pyritään niin ainahan on ne esimerkit toimistopaperin 3-4x hinnan noususta, säilyketölkkien hinnanoususta (ilmeisesti niitäkin tuotiin jostain) yms yms. Mä nyt näen kuitenkin parempana, että vetoaa juuri siihen samaan nationalismiin mitä ne niin kovin kannattaa, eli missä oli Kiina ja Venäjä 20 vuotta sitten ja nyt ja vastaavasti miten entiset vasallit menee oikealta ja vasemmalta elintasossa ohi.
Ei oltu kukaan erityisen kännissä ja täysin neutraalisti kysyin mielipidettä mun Ukraina-henkiseen bling-blingiin. Sekunnin päästä alkoi USA:n haukkuminen. Siis mä kysyn mielipidettä mun Ukraina-henkiseen bling-blingiin, ja kuin apteekin hyllyltä alkaa USA-vastainen räksytys sekunnin päästä. Huh huh. Ei hirveästi jäänyt epäselväksi, että mikä on homman nimi.
Myöhemmin sanoin "Putin khuilo" ja "Slava Ukraini" provosoivassa mielessä, mutta tässä vaiheessa tilanne oli jo selvä.
Nämäkään suomenvenäläiset eivät millään tavalla lievittäneet mun ennakkoluuloja kyseiseen kansanosaan vaan vahvistivat niitä. Tämä on erityisen raskauttavaa siksikin, että eihän suomalaisista juuri kukaan ole noin pahasti Putinin aivopesemä, joten tällainen vähemmistö kyllä erottuu hyvin selkeästi joukosta.
Tää menee ihan juupas eipäs jankkaamiseks, mutta mun on kaiken keskustelun jälkeen aika hankala kuvitella, että olisit tosiaan täysin neutraalisti menny kysymään mielipidettä ihan vaan jostain Ukraina- henkisestä rekvisiitasta kun jo kertaalleen suurinpiirtein vaadit sellaisen käyttämistä kaikilta venäjää puhuvilta täällä.
Kuten kerroin jo jossain kohtaa niin yksi tälläinen omasta mielestä varmaan kauheankin neutraali tapaus tuli joskus viime vuonna ohimennen neuvomaan minulle ja ukrainalaiselle, miten ei saa olla kavereita, koska toisella on toisena passina sininen passi ja toisella punainen. Ihan neutraalin oloisesti aloitti joo, että mitä kieltä puhutte ja mistä olette ja näin ja mitenkä voitte tulla toimeen ja entä Krim jne ja vähitellen se siirtyi sitten siihen, että minä olen hyökkääjä ja tämä kaverini hyvä ettei maanpetturi jne. Pienen vänkäämisen jälkeen hänkin sai melko suoranaisen kehoituksen lähteä lätkimään neuvomasta, ukrainalaiselta. Itse en en jaksanu edes kauaa vastailla kun oli selvää mikä on homman nimi.
Pitäiskö mun nyt olla vakuuttunu siitä, että kaikki suomalaiset tai edes känniläiset provoavine kysymykseen on riidankylväjiä? No ei ole.
Mutta varmaan tämä ihminen on nyt vakuuttunut siitä, että kaikki venäjää puhuvat ukrainalaiset ovat siis separatisteja ihan selvästi? (vaikka aika monessa taistelupätkässä ihan ukrainalaiset puhuu taistellessaan venäjää)
Enemmän mä olen vakuuttu siitä, että yöelämässä varmasti törmäät kaikenlaisiin uhoajiin ja yleensä se aihe on aivan sivuseikka. Olisit laittanu tilalle jääkiekkojoukkueen, automerkin tai Intel vs AMD:n niin oltais saatu varmaan sama tulos tälläsellä tutkimuksella.
Oli niin tai näin, niin mikset sitten kysyny, että miten USA asiaan liittyy tai oikeuttaako toisen jossain joskus tekemä vääryys toisen tekemän vääryyden, eikö se ole 5- vuotiaiden lasten logiikkaa ja eikö kyse ollu Ukrainasta eikä USAsta ja lippakaan tuskin oli USAn? Siihen whataboutismiin törmäät varmasti, se ilmiö on olemassa, pointtinahan on nollata se.
Whataboutismin sivuuttamiseen on ihan neuvostoaikainen vitsikin olemassa, amerikkalainen toimittaja kysyy radio Jerevanilta, paljonko neuvostotyöläinen tienaa. Kolmen päivän pohdinnan jälkeen radio Jerevan vastaa "mutta teillä lynkataan n-itä!" Miten tuo nyt sit vastaa palkkakysymykseen? Saanee miettimään sen yksinkertaisemminkin whataboutismin heittäjän.
Jos nyt tosissaan kiinnostaa jokaisen vastaan tulevan venäläisen kanssa keskustella politiikkaa niin ota mallia vaikkapa niistä Zolkinin haastatteluista.
Onko ulkovenäläiset selvästi alkuperäisväestöä enemmän aivopestyjä tolla propagandalla numeroidenkin valossa? Todennäköisesti. Suurin osa? Ei. kyllähän ne tutkimuksen numerot käytiin täällä läpi. Onko enää yksinkertaisemmat ja lähinnä kuria ja voimaa arvostavat suomalaiset Putinin kannalla? Tuskin, ainakaan samassa määrin.
Henkilökohtaisesti en myöskään näe, ettäkö se ikä on minkään tae tai argumentti mihinkään suuntaan, ajatellaan nyt vaikkapa niitä juuri ja juuri 20 vuotiaita, ne on käytännössä koko poliittisesti tiedostavan aikuisikänsä ollu tuon propagandan ja nationalismin vaikutuksen alaisena, toisin kuin NL:n aikaan syntyneet. Saatika jos nämä eivät edes ole koko maassa käyneet jotain muutaman päivän turistireissuja kummemmin. Sillonhan se propaganda vasta vaikuttaa, että kaikki on hyvin. Ihan kuten Venäjällä asuviin se vakuuttelu, että kaikki lännessä on nyt hätää kärsimässä kun eivät nekään ole käyneet katsomassa.