Ukrainan tiedustelu väittää tietomurtoon viitaten, että Venäjän siviili-ilmailun vaarataso on noussut jyrkästi viimeisen vuoden aikana.
www.iltalehti.fi
Saas nähdä loppuuko venäjällä sisäinen lentoliikenne 2025 jos rajoitteet eivät lopu. Ensivuosi varmaan pärjätään vielä jotenkuten mutta luulisi jossain kohtaa tavaran vain loppuvan niistä varaosakoneistakin. Asia on sitten eri jos eivät saa pidettyä tuontirajoituksistaan kiinni. Oletan että kansainvälinen matkustaminen tapahtuu muiden maiden koneilla.
Tuossa artikkelissa mainitaan ongelmista myös venäjän oman Sukhoi Superjet koneen kanssa, jonka pitäisi alkaa korvata huomattava osa länsikoneista venäjällä.
"Russia's Sukhoi Superjet short-haul aircraft became the leader here, with 34 problem cases recorded."
Siitä pitäisi tulla täysin venäläisiä osia käyttävä uusi versio. Tämän venäläistetyn Superjetin esittelyssä loppukesällä moottorit olivat tosin edelleenkin Ranskalais-venäläis yhteisyrityksen valmistamia. Käsittääkseni näitä venäläistettyjä Superjettejä olisi tulossa myös venäjän valtion eri ministeriöiden käyttöön.
Todella mielenkiintoinen uutinen venäläisen kaasun myynnin kasvattamisesta Kiinaan. Uuden putken rakentamispäätös näyttää takkuavan edelleen, vaikka tästä on venäjän mukaan kahdesti jo päästy sopimukseen valtioiden päämiesten tapaamisissa tänä vuonna. Kiinalaisen lehden mukaan Kiina ei halua edelleenkään osallistua rahoittamaan ollenkaan kaasuputken rakentamista. Nyt Kiina saattaisi vaatia että venäläisten rakennettua putken valmiiksi, kaasun hintaa on laskettava vielä enemmän jo ensivuodeksi suunnitellusta lähes -50% hinnasta verrattuna euroopan maksamaaan hintaan.
Artikkelissa epäillään myös jo kyllä sitäkin, onko Gazpromilla enää edes varaa rakentaa tuota kaasuputkea ollenkaan. Lisäksi Mongolia ei ole vieläkään antanut lupaa putken rakentamiseen maan läpi, ja maan kansallisen turvallisuusneuvoston entinen virkamies sanoo että ensivuoden rakennuskaudella tuskin rakennetaan vielä yhtään mitään.
Tämä tilanne näyttäisi olevan juuri niin kuin jo aiemmin on ennustettu: venäjä rakentaa ja maksaa putken ja sen valmistuttua Kiina kertoo millä hinnalla kaasua ostavat jos ostavat. Tai sitten Kiina Tie ja Vyö- hankkeen avulla hoitaa rakentamisen perinteiseen tyyliinsä ja putinille jää käteen pelkkä lasku.
"The Power of Siberia 2 gas pipeline project, which the Kremlin hopes to extend to China to replace Gazprom’s lost European market, continues to hang in the air.
China is unwilling to invest a single yuan in the new pipeline, offering Russia to pay the full multibillion-dollar construction bill and also demanding discounts on Russian gas, The South China Morning Post reports , citing a source familiar with the situation in Moscow.
“Beijing understands very well that it can dictate its terms and that it is in a much stronger position (than Russia),” explains the publication’s interlocutor. According to him, the pressure is exerted at the level of heads of state and comes down to the fact that China wants to pay as little as possible for Russian raw materials.
Next year, the discount for China will increase to 46%.
But this is not enough for China. He “may demand deep discounts,” an SCMP source says. “When it comes to construction, Beijing wants to make sure there are no risks or costs for it. Russia is the party that will pay the bill in full,” says the publication’s interlocutor."
Проект газопровода «Сила Сибири — 2», который Кремль рассчитывает протянуть в Китай, чтобы заменить «Газпрому» потерянный европейский рынок, продолжает висеть в воздухе.Китай не желает инвестировать ни юаня в новую трубу, предлагая России полностью оплатить многомиллиардный счет за...
www-moscowtimes-ru.translate.goog