Eihän nämä asiat ole mitenkään ristiriidassa.
Venäjä oli viime vuoden syksyllä hätää kärsimässä Hersonissa ja Harkovan alueella, ja tottakai halusivat jäädyttää tilanteen joksikin aikaa (saadakseen pasmansa kasaan). Nythän tilanne on aika sama, Venäjä on hätää kärsimässä ja mielellään jäädyttäisivät tilanteen.
Sota jatkui ja jatkuu, koska Ukraina ei tietenkään epäedullisiin tulitauon/rauhan ehtoihin ole alistumassa.
Sitä on vaikea sanoa, onko Putin lopullisesti luopunut tavoitteestaan vallata edes "aneksoidut" alueet kokonaan saati Kiovaa, ja jos on luopunut, niin missä vaiheessa se luopuminen on tapahtunut.
Eihän Kremli yrittänyt jäädyttää tilannetta, vaan aloitti liikekannallepanon ja anneksoi alueita.
Olen itse 80% vakuuttunut, että jos Kremlistä olisi sen sijaan kuulunut todellisia tulitaukovaateita ja neuvottelujen aloittamista, niin länsi olisi Ukrainaa siihen painostanut.
En itse ole havinnut mitään merkkejä siitä, että alkuperäisistä tavotteista olisi Kremlissä luovuttu, mutta sen suurempaa strategiaa kuin että "ukrainalaiset ja lännen apu loppuu joskus".
Ja edelleen pointtini oli se, että kaikki mitä Venäjän mediassa tuupataan ulos ei välttämättä ole tarkoitettu ulkomaiselle yleisölle, vaan niille omille kansalaisille.
e. Ja vielä se, että 2022 oli oletus, että Putin ilmoittaa liikekannallepanosta Voitonpäivän puheessa, koska oli aika selvää, että miehiä tarvitaan lisää. (silloin linjat olivat levittäytyneet laajalle). Mutta ei sitä tehnyt, ennenkuin katastrofi iski.
Joten sisäpoliittisia rajotteita selkeästi on.