Itse taas väitän, että monilla paikallisilla ja koulutetuilla venäjänkielisillä on tähän sotaan tietyllä tapaa ”kolmas näkökulma”, joka ei niinkään puolusta Venäjän toimia, vaan kritisoi Euroopan voimakasta reaktiota, joka romuttaa talouden. Eli kysymyksenasettelu on mallia ”mitä se eurooppalaisille kuuluu, kun slaavit siellä keskenään rähisee”, vaikka olisivat absoluuttisesti myös itse sotaa ja Venäjää vastaan. Käytännössä sama siis, mitä me usein spekuloidaan jenkkien lähi-idän rähinöissä, eli ei ole valkoisen miehen hommia lähteä hiekkamaihin asettaa omia lakeja ja ihanteita.
Vielä kriittisemmin ajattelevat on kääntänyt asetelman kokonaisuudessaan malliin ”eurooppalaiset aseistavat Ukrainaa, jotta slaaveja kaatuisi mahdollisimman paljon molemmilla puolilla piittaamatta niinkään itse Ukrainasta valtiona”.
Meidän näkökulmasta asetelma on outo, mutta väitän kyllä itsekin että etenkin Yhdysvaltoja kiinnostaa tässä ennen kaikkea Venäjän heikentäminen ilman omia tappioita. Se on suorastaan unelmatilanne, kun samalla sekä edistetään asebisnestä että romutetaan Venäjän armeijan itse kärsimättä. Tuskin koko sodan ykkösprioriteetti on nimenomaan Ukrainan vapaus, se vaan tulee sivutuotteena.
Joka tapauksessa, ne ei usko että samaan aikaan Venäjä uhkaa ylipäätään koko Eurooppaa, eikä se olisi vain Ukrainaan rajoittunut.