Rohkea ulostulo! Venäläinen huippupelaaja kritisoi rajusti Vladimir Putinia: ”Hän vei meiltä kaiken”
Nadezhda Karpova sanoi suorat sanat Vladimir Putinin aloittamasta sodasta.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin käynnistämä hyökkäyssota on jatkunut Ukrainassa jo yli kolme kuukautta. AOP

Harri Hepojärvi
harri.hepojarvi@iltalehti.fi
Tänään klo 14:53
Sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa 24. helmikuuta, vain muutama venäläinen urheilija on uskaltanut kertoa kriittisen mielipiteensä
Vladimir Putinin toimista.
Venäläisistä jalkapalloilijoista vain kolme on avannut suunsa aiheen tiimoilta.
Dynamo Moskovan
Fedor Smolov julkaisi Instagramissa ”No war!” -viestin sodan alettua. Sen jälkeen hän on ollut hiljaa. Myös Spartak Moskovan
Aleksandr Sobolev jyrähti aiheesta, mutta hän poisti kriittisen näkemyksensä pari tuntia myöhemmin.
Nadezhda Karpova, Venäjän maajoukkueen ja Espanyolin hyökkääjä, on tässä suhteessa virkistävä poikkeus. Hän ei säästellyt sanojaan
BBC:n haastattelussa.
– En vain voi katsella tätä epäinhimillisyyttä ja olla hiljaa. En tiedä, mitä tapahtuisi, jos olisin Venäjällä enkä Espanjassa, mutta mielestäni minulla on vastuu puhua, Karpova sanoo haastattelun alussa.
Nainen on vastustanut näkyvästi Ukrainan sotaa ja Venäjän presidentin raukkamaisia toimia muun muassa Instagramissa, jossa hänellä on 143 000 seuraajaa.
– Venäjän propaganda yrittää saada venäläiset vakuuttuneeksi siitä, että olemme hyvin erityinen kansakunta ja että koko maailma vastustaa meitä ja meidän ”ainutlaatuista tehtäväämme”, Karpova tietää.
Naisen mukaan venäläiset eivät ole millään tavalla erityisiä.
– Samalla en kuitenkaan häpeä sitä, että olen venäläinen, sillä Venäjä ei tarkoita hallitusta ja Vladimir Putinia. Putin vei meiltä kaiken, hän vei tulevaisuutemme.
”Hiljaisuuden loputtava”
Karpovan mukaan venäläiset ovat tavallaan itse hyväksyneet tilanteen.
– Hän (Putin) teki sen hiljaisella suostumuksellamme. Hallitus ei vastustanut sitä kovinkaan vahvasti. Suurin osa ihmisistä vain sulkee silmänsä epäoikeudenmukaisuudelta kuvitellen, ettei asia kuulu heille, Karpova harmittelee.
Futari yrittää näyttää muille esimerkkiä. Hän on ollut esimerkiksi mukana muutamissa mielenosoituksissa tukemassa oppositiojohtaja
Aleksei Navalnyia.
– En silti usko, että olen tehnyt tarpeeksi.
– Nämä ihmiset, jotka oikeuttavat sodan, ovat propagandan panttivankeja. Olen pahoillani heidän puolestaan. Minusta meidän pitää tehdä kaikkemme vapauttaaksemme heidät siitä.
Karpova kannustaa kaikkia, etenkin venäläisiä urheilijoita, puhumaan sodasta.
– Toivon, että yhä useammat venäläiset puhuisivat, jotta muut sotaa vastustavat ihmiset tietäisivät, etteivät he ole vähemmistö. Ei voin vain teeskennellä, että mitään ei tapahdu, ei enää. Hiljaisuuden pitää loppua, Karpova paaluttaa.
27-vuotias pelinainen on asunut Espanjassa vuodesta 2017 lähtien. Hän on edustanut Venäjän maajoukkuetta 24 kertaa, mukaan lukien EM-kisat viisi vuotta sitten.
Seuraavat EM-karkelot ovat edessä ensi kesänä, mutta siellä Venäjä ei ole mukana. Maa on heitetty ulos kansainvälisistä peleistä Ukrainan sodan vuoksi.
Jos kuva ei näy laitteellasi, voit katsoa sen
täältä.
Jos kuva ei näy laitteellasi, voit katsoa sen
täältä.
Nadezhda Karpova edustaa seurajoukkuetasolla Espanyolia. Kuva vuodelta 2017. AOP