Minä taas sanon että Ukraina tulee kestämään grindaamista pidempään. Siinä grindaamisessa kaikkein pahin ja kriittisin vaihe saattoi olla tämän vuoden alku. Ja kohta toivon mukaan vähän helpottaa.Toistaiseksi? Ja missähän vaiheessa sitten tulee se käännekohta kun ne jo vallatut alueet pitäisi saada takaisin? Millä miesvoimalla, budjetilla ja aseistuksella? Venäjä tulee kestämään grindaamista pidempään kuin Ukraina.
Minä olen ollut koko ajan sitä mieltä ja olen vieläkin, ettei tätä sotaa välttämättä suoraan rintamalla ratkaista. Loppu voi tulla sitä kautta että jokin naksahtaa Moskovassa, palapelin jokin osanen pettää. SItä paitsi säästöthän niillä on hupenemassa, eli siinä suhteessa "jonkin pettäminen" voi olla aika vääjäämättömyys. Yhä enemmän menee koko maa perseelleen ja jossain vaiheessa naksahtaa. Sitä paitsi ihan galluppienkin perusteella venäläiset ei ole kovin innoissaan tästä sodasta ylipäätään eikä etenkään itse halukkaita osallistumaan. Yhä isompia vaikeuksia voi olla haalia sitä tykinruokaa jatkossa. Niin Ukrainallakin, mutta niillä nyt kumminkin on moraali kertaluokkaa parempi keskimäärin...
Kyllä HIMARS oli aika käänteentekevä kesällä 2022, ja yhä edelleen, mutta ampumatarvikkeista on varmaan nyt pulaa. Toisaalta Saabin GLSDB:n pitäisi kai näinä aikoina tulla kehiin... Ja toki jenkeiltä muutenkin odottaa sopii reippaasti kamaa nyt jos paketti menee läpi.Joo, taas yksi Himarsin kaltainen wunderwaffe lisää, josta huomataan, ettei se mullistanutkaan murkuloilla jauhettavaa kulutussotaa päälaelleen.
F-16 voi toivon mukaan helpottaa ilmatorjunnan taakkaa ja voi hoidella ongelmaa enemmän sen alkulähteillä...