Jos puhut suurkaupunkimaininnasta huolimatta Suomesta, esitän ilman tarkempia tietoja epäilykseni ettei tuo kata kaikkia kuluja vaan asuminen on jollakin tavalla subventoitua.
Saat sen kuulostamaan halvalta. Toki autottomuus tarkoittaa myös sitä, että taksia, vuokra-autoa, junaa, kaukoliikenteen linja-autoa sun muuta joutuu käyttämään enemmän kuin autollinen. Lisäksi kunnon polkupyörä, mopo tai kevyt sähköajoneuvo on perustellumpi kuin autolliselle eikä sekään ilmainen ole. En kiistä etteikö tämä joka tapauksessa tulisi omaa autoa halvemmaksi, mutta eroa on helppo liioitella.
Joukkoliikenteen kausikorttien hinnat vaihtelevat niiden muutaman firman alueella, jossa toimivaa joukkoliikennettä ylipäänsä on. TKL Nysse maksaa tällä hetkellä aikuiselta 53-109 €/kk. Eihän se paljoa ole, mutta enemmän kuin kolme kymppiä. Tämäkin hinta on tietenkin subventoitu. Ero kaventuisi mukavasti jos joukkoliikenteen tukeminen ja autoilun verotus lopetettaisiin.
Tavallaan arvostan tuollaista jääräpäisyyttä kuten sitäkin, että joku elämäntaiteilija kieltäytyy omistamasta matkapuhelinta tai käyttämästä pankkitiliä. Eihän se silti järkevää ole. Velan käyttö on aika kaukana ylivelkaantumisesta. Käytännössä jokainen ostaa jotain muulla kuin etumaksulla. Jo normaali puhelinlaskukin tulee perästä, vain prepaid-liittymä(joka on muuten kallis) täyttää etumaksuperiaatteen. Ellei sitten vaadi saada maksaa kaikille laskuttajilleen pantin, jota ongelma-asiakkailta vaaditaan.