Ei sentään natseja, mutta ääri-oikeistolaisia: "Jotkut saattaisivat kutsua minua peräti äärioikeistolaiseksi. Minä en kutsuisi", kirjoitti Halla-Ahokin itsestään.Vastaavasti perussuomalaisissa nähdään jatkuvasti natseja![]()
Marxilaisuus, sosialismi, ja kommunismi eivät tarkoita samaa. Ne ovat kaikki eri asioita.Mitä ihme spinnausta taas? Mitä ikä tekee tässä asiassa?
Li Andersson on omien sanojensa mukaan marxilainen ja Anna Kontula kommunisti. Syntymävuodet ovat 1987 ja 1977.
Kyllä sosialistit, sosiaalidemokraatit ja kommunistitkin ovat tottakai marxilaisia kaikki. Eihän sosialismia olisi ilman Marxia. Demareissa ja vassareissa toki on myös vahva revisionistinen eli Bernsteinilainen linjansa (Demareissa se on valtalinja), mutta marxilaisuuden sateenvarjon alla on tietysti silti koko vasen puoli eduskuntaa.
Ja toisaalta Kontulakin tokaisi: hän on eduskunnan _ainoa_ kommunisti. Eli ei kuitenkaan pidä esim. puoluetovereitaan kommunisteina.
Sitten on hyvä vielä pohtia minkälaista on Kontulan kommunismi. Ei sellaista, kuin olisi vaikka Neukkulassa, sillä Kontula pitäytyy sosiologisessa eikä poliittisessa määritelmässä ja irtisanoutuu totalitarismista.
Siinä mielessä esim. kaikki perheet ovat kommunistista yksikköjä, kullekin perheenjäsenelle tarpeen mukaan, vaikka vanhemmat tekevät työn.
Itse en ole kommunismin tai sosialismin asiantuntija, mutta politiikan harrastaja kyllä. Siksi päästän Kontulan itse explikoimaan sosialismin ja erilaisten kommunismien tyypillisiä piirteitä.

Mitä on kommunismi?
Jonkin aikaa sitten käynnistin keskustelun kommunismista, sillä oletuksella, että kyllähän kaikki ainakin pääpiirteissään tietävät, mitä kommunismi on. Olin väärässä. Viikkojen vääntämisen…

Viimeksi muokattu: