• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vasemmisto

Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Tämäpä mielenkiintoista. Et pidä itseäsi vasemmistolaisena tahi anarkistina. Kuitenkin vänkäät kommunistityyliin täyttä höpöä 24/7, joita sitten muut korjailevat. Miten määrittelisit oman puoluekantasi?
Se on höpöä lähinnä oikeistolaisten taikka nationalistien mielestä. Vaikea sanoa omaa puoluekantaa, kun mikään ei ole mieleen. Viimeksi piraatit saivat ääneni. Olen sosiaalidemokraatti siinä mielessä jos ajatellaan nykysuomen olevan sosiaalidemokraattinen, mutta SDP:tä en kannata. Kannatan pohjoismaista hyvinvointimallia, ilmaista koulutusta, hyvää sosiaaliturvaa ja yrittämisen vapautta, siinä mielessä olen vasemmalla mutta tuolle pohjalle Suomi on rakennettu. Vähiten olen kuitenkin anarkisti, lait ja niiden noudattaminen on tärkeää ja lisäisin mielelläni poliisin resursseja. Itse pidän itseäni keskellä olevana näin Suomen oloissa, mutta muun kansan siirtyessä oikealle valun itse vasemmalle.

Jos pidät minun mielipiteitäni kommunistisina niin kuinka oikealla olet? Jenkkien republikaanitasoa vai jotain muuta?

Edit: Ehkä paras yhdistelmä olisi vankka sosiaaliturva yhdistettynä kokoomuslaiseen yrittämisen vapauteen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
953
Se on höpöä lähinnä oikeistolaisten taikka nationalistien mielestä. ... . Itse pidän itseäni keskellä olevana näin Suomen oloissa, mutta muun kansan siirtyessä oikealle valun itse vasemmalle.

Jos pidät minun mielipiteitäni kommunistisina niin kuinka oikealla olet? Jenkkien republikaanitasoa vai jotain muuta?
Pidän itseäni nationalistisena hieman vasempaan kääntyvänä. En silakkana, vasemmistoliittolaisena tai demarina.
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Minun puolestani voisi olla laki, että edustajalla ei saisi olla tuomiota takanaan ja tuomion saadessaan erotettaisiin.
Oletko nyt ihan tosissasi? Myös hetken harkinnan jälkeen? Tuolla perusteella Halla-aho olisi jo saanut hatkat eduskunnasta, koska hänet on nyt tuomittu kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan, ja tuolla perusteella tulevaisuudessa myös Päivi Räsäsen poliittinen ura tulisi päätökseensä, koska hänet tullaan melko varmasti tuomitsemaan samoin perustein tuosta tekemästään raamatun lainaamisesta.

Halla-ahonkin tuomio tuli muuten sarkasmista sitä asiaa kohtaan, että täällä jylläävät jo perustuslain vastaisesti kaksoisstandardit. Ne ovat tosiasia aivan jokaiselle ajattelevalle ihmiselle, ja rapauttavat enemmän kuin mikään muu arvostusta sekä oikeuslaitosta, että itse valtiovaltaa kohtaan. Valtionsyyttäjä totesi myöhemmin lehdessä, ja josta täysin pöyristyttävästä lausunnosta lehti teki asian ymmärtäen aivan sanatarkan lainauksen: "Tässä asetettiin rajat sille, miten vallanpitäjiä Suomessa voi arvostella"

Suomessa vallanpitäjien arvostelu on yhä edelleen ihan kansalaisen perusoikeus. - Ei sitä oikeutta missään ole vielä kumottu tai kielletty, vaikka sangen ikävästi juuri kokoomusjohtoisesti tähän suuntaan onkin jo edetty hyvin pitkälle. Siinä on muuten puolue, jonka äänestäjät eivät enää alkuunkaan ymmärrä, mitä sen puolueen piilovasemmistolainen johto oikein yön pimeydessä puuhailee. Edelleen: Samoin Päivi Räsänen arvosteli omassa kirjoituksessaan nimen omaan kirkon toimintaa, jota vastaan kritiikin kärki oli tosiasiallisesti suunnattu. Myös hän tulee saamaan nyt tekaistun poliittisen tuomion tästä asiasta. Vasemmistolainen valtakunnansyyttäjä kiskoo asiaa - vastoin jopa poliisin näkemystä - tähän suuntaan. Ja vieläpä takautuvaan lainsäädäntöön asiaa vedoten.

Ihanko oikeasti haluaisit tällaista politiikkaa Suomeen? Koska siltä tuo kirjoittamasi perusteella nyt näyttää. Vasemmistolainen oikeuslaitos voisi sangen näppärästi hiljentää kaikki toista mieltä olevat ihan vain sillä, että SANGEN KEVYIN PERUSTEIN nostettaisiin aivan järjetön syyte jostain aika tekaistusta asiasta, kuten näyttää olevan nykyisin jo maan tapana. Asioiden aivan tahallinen väärin ymmärtäminen näemmä riittää jo tuomion syyksi. Minä pidän tällaista aivan "banaani" -tasavaltalaisena toimintana. Nolottaa katsella ja kuunnella tuollaista touhua, tai edes toiveita tuollaisesta suun tukkimis toiminnasta. Oikeudenkäyttö ihmisten suiden ja mielipiteiden tukkimiseen on minusta oikeuden ja lain halventamista, eikä yhtään mitään muuta. (edit: En nyt väitä, että Sinä draco76 tätä haluaisit tai ajaisit)

Magna Carta ( Magna Carta – Wikipedia) allekirjoitettiin jo 1215, ja tuosta sopimuksesta kehkeytyi länsimaisen oikeudenkäytön kivijalta. Vallanpitäjiä voi ja saa arvostella. Heidät saa nykyisin jopa vaaleilla vaihtaa, ja asettua myös itse ehdokkaaksi. Tuo hommahan ihan jopa edellyttää niitä julkisia ja toisensuuntaisia mielipiteitä aina kulloisestakin nykymenosta. - Nyt tätä demokratian kivijalkaa pyritään murentamaan sangen kevytmielisesti, koska ihmisistä vain jotenkin "tuntuu siltä", että jotkut ovat jotenkin vain väärää mieltä asioista. "Ei puheoikeutta natseille, ja natseja ovat kaikki ne, jotka ovat kanssani eriä mieltä". Tuo muistuttaa minua jo eräästä rauhanuskonnosta, millä on noin 1,7 miljardia kannattajaa, ja näyttöinään tuosta aatteellisesta erinomaisuudestaan aivan erikoisen menestyneet yhteiskunnat... (/s)

Mikähän siinä on, että vasemmisto ja islamistit aina niin paljon muistuttavat toisaan? Pyhä oikeassa olemisen tunne, joka heistä aina niin vilpittömästi kumpuaa, ilmeisesti tekee tuon täsmälleen saman vaikutelman.

On sangen ajattelematonta haluta antaa portinvartija-asema politiikkaan sangen pienelle demlalaiselle ja sisäsiittoiselle tuomaripiirille, joka ei pysty edes erottamaan omasta keskuudestaan ihan ilmiselviä rikollisia. Tästä esimerkkinä vaikkapa korkeimman oikeuden tuomari Eeva Vuori ja hänen hyvin sopivasti "vanhentunut" verorikoksensa. Väliäkö sillä, että tuomarin pitäisi olla moitteeton ja nuhteeton kaikessa toiminnassaan? Rikoshan ehti sopivasti vanheta, kun sen käsittelyä riittävän pitkän ajan vatkutettiin.

Tällaisille ihmisille omine mielipiteineen annettaisiin siis oikeus päättää, kuka saa hakea itselleen paikkaa eduskunnasta? Niinkö?

Andy McCoy: "Kandee miettiä mitä sä haluut, koska sä voit vahingossa saada sen."

T -.-
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuo väite kaipaisi jo todisteita ainakin vasemmistoliittoa koskien.

Jos aloitetaan niistä, jotka ovat saaneet tuomion Suomessa. Minun puolestani voisi olla laki, että edustajalla ei saisi olla tuomiota takanaan ja tuomion saadessaan erotettaisiin.
Ei missään tapauksessa. Mutta sellainen laki voisi olla, että läpi mennyt edustaja menettää paikkansa, jos paljastuu sen valehdelleen tuomioistaan. Tai ei ole siis julkistanut niitä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 224
Israelin Suomen-suurlähetystö tuomitsee Kontulan sekoilut.

"Kansanedustajan yritystä rikkoa Israelin lakia ei voida hyväksyä, Israelin Suomen-suurlähetystö kommentoi kansanedustaja Anna Kontulan (vas) Gazan saartoa vastustavaa mielenilmausta Ilta-Sanomille toimittamassaan lausunnossa.

– Kenenkään kansanedustajan yritystä rikkoa Israelin lakia ei voida mitenkään hyväksyä. Odotamme, että kaikki vierailijat, etenkin ystävällismielisten maiden vaaleilla valitut edustajat, kunnioittavat paikallista lainsäädäntöä, suurlähetystön koko lausunto kuuluu.

Kontulan itsensä mukaan on kuitenkin hyvin kyseenalaista, rikkoiko hän lakia yrittäessään osallistua kansainvälisen aktivistiryhmän mielenilmaukseen. Hän yritti kyllä tunkeutua luvatta Gazaan, mutta YK:n asiantuntijoiden mukaan koko Gazan saarto on kansainvälisen oikeuden vastainen.


Israelin poliisi otti Kontulan kiinni maanantaina, kun hän oli matkalla mielenilmaukseen. Tarkoituksena oli tunkeutua Gazaan ja protestoida siellä humanitaarisen kriisin aiheuttanutta saartoa vastaan. Samalla hän halusi protestoida Suomen asekauppaa Israelin kanssa."

Israelin suurlähetystö tuomitsee kansanedustaja Anna Kontulan toimet: ”Ei voida mitenkään hyväksyä”
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Oletko nyt ihan tosissasi? Myös hetken harkinnan jälkeen? Tuolla perusteella Halla-aho olisi jo saanut hatkat eduskunnasta, koska hänet on nyt tuomittu kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan, ja tuolla perusteella tulevaisuudessa myös Päivi Räsäsen poliittinen ura tulisi päätökseensä, koska hänet tullaan melko varmasti tuomitsemaan samoin perustein tuosta tekemästään raamatun lainaamisesta.

Halla-ahonkin tuomio tuli muuten sarkasmista sitä asiaa kohtaan, että täällä jylläävät jo perustuslain vastaisesti kaksoisstandardit. Ne ovat tosiasia aivan jokaiselle ajattelevalle ihmiselle, ja rapauttavat enemmän kuin mikään muu arvostusta sekä oikeuslaitosta, että itse valtiovaltaa kohtaan. Valtionsyyttäjä totesi myöhemmin lehdessä, ja josta täysin pöyristyttävästä lausunnosta lehti teki asian ymmärtäen aivan sanatarkan lainauksen: "Tässä asetettiin rajat sille, miten vallanpitäjiä Suomessa voi arvostella"

Suomessa vallanpitäjien arvostelu on yhä edelleen ihan kansalaisen perusoikeus. - Ei sitä oikeutta missään ole vielä kumottu tai kielletty, vaikka sangen ikävästi juuri kokoomusjohtoisesti tähän suuntaan onkin jo edetty hyvin pitkälle. Siinä on muuten puolue, jonka äänestäjät eivät enää alkuunkaan ymmärrä, mitä sen puolueen piilovasemmistolainen johto oikein yön pimeydessä puuhailee. Edelleen: Samoin Päivi Räsänen arvosteli omassa kirjoituksessaan nimen omaan kirkon toimintaa, jota vastaan kritiikin kärki oli tosiasiallisesti suunnattu. Myös hän tulee saamaan nyt tekaistun poliittisen tuomion tästä asiasta. Vasemmistolainen valtakunnansyyttäjä kiskoo asiaa - vastoin jopa poliisin näkemystä - tähän suuntaan. Ja vieläpä takautuvaan lainsäädäntöön asiaa vedoten.

Ihanko oikeasti haluaisit tällaista politiikkaa Suomeen? Koska siltä tuo kirjoittamasi perusteella nyt näyttää. Vasemmistolainen oikeuslaitos voisi sangen näppärästi hiljentää kaikki toista mieltä olevat ihan vain sillä, että SANGEN KEVYIN PERUSTEIN nostettaisiin aivan järjetön syyte jostain aika tekaistusta asiasta, kuten näyttää olevan nykyisin jo maan tapana. Asioiden aivan tahallinen väärin ymmärtäminen näemmä riittää jo tuomion syyksi. Minä pidän tällaista aivan "banaani" -tasavaltalaisena toimintana. Nolottaa katsella ja kuunnella tuollaista touhua, tai edes toiveita tuollaisesta suun tukkimis toiminnasta. Oikeudenkäyttö ihmisten suiden ja mielipiteiden tukkimiseen on minusta oikeuden ja lain halventamista, eikä yhtään mitään muuta. (edit: En nyt väitä, että Sinä draco76 tätä haluaisit tai ajaisit)

Magna Carta ( Magna Carta – Wikipedia) allekirjoitettiin jo 1215, ja tuosta sopimuksesta kehkeytyi länsimaisen oikeudenkäytön kivijalta. Vallanpitäjiä voi ja saa arvostella. Heidät saa nykyisin jopa vaaleilla vaihtaa, ja asettua myös itse ehdokkaaksi. Tuo hommahan ihan jopa edellyttää niitä julkisia ja toisensuuntaisia mielipiteitä aina kulloisestakin nykymenosta. - Nyt tätä demokratian kivijalkaa pyritään murentamaan sangen kevytmielisesti, koska ihmisistä vain jotenkin "tuntuu siltä", että jotkut ovat jotenkin vain väärää mieltä asioista. "Ei puheoikeutta natseille, ja natseja ovat kaikki ne, jotka ovat kanssani eriä mieltä". Tuo muistuttaa minua jo eräästä rauhanuskonnosta, millä on noin 1,7 miljardia kannattajaa, ja näyttöinään tuosta aatteellisesta erinomaisuudestaan aivan erikoisen menestyneet yhteiskunnat... (/s)

Mikähän siinä on, että vasemmisto ja islamistit aina niin paljon muistuttavat toisaan? Pyhä oikeassa olemisen tunne, joka heistä aina niin vilpittömästi kumpuaa, ilmeisesti tekee tuon täsmälleen saman vaikutelman.

On sangen ajattelematonta haluta antaa portinvartija-asema politiikkaan sangen pienelle demlalaiselle ja sisäsiittoiselle tuomaripiirille, joka ei pysty edes erottamaan omasta keskuudestaan ihan ilmiselviä rikollisia. Tästä esimerkkinä vaikkapa korkeimman oikeuden tuomari Eeva Vuori ja hänen hyvin sopivasti "vanhentunut" verorikoksensa. Väliäkö sillä, että tuomarin pitäisi olla moitteeton ja nuhteeton kaikessa toiminnassaan? Rikoshan ehti sopivasti vanheta, kun sen käsittelyä riittävän pitkän ajan vatkutettiin.

Tällaisille ihmisille omine mielipiteineen annettaisiin siis oikeus päättää, kuka saa hakea itselleen paikkaa eduskunnasta? Niinkö?

Andy McCoy: "Kandee miettiä mitä sä haluut, koska sä voit vahingossa saada sen."

T -.-
Kontulaa oltiin erottamassa paljon vähemmästä.

Minä voisin kannattaa moista lakia, mutta vain vakavammista rikoksista. Kavalluskin voisi viedä oikeuden edustaa, mutta muuten pitäisi saada vähintään vankeutta. Ei nuo taitaisi montaa koskea ja silloinkin pitäisi miettiä vanhenemisaika.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
YK:n asiantuntijoiden mukaan koko Gazan saarto on kansainvälisen oikeuden vastainen.
Onko YK:n asiantuntijat tyhmiä vai tukevatko he terroristejä?
Mitäköhän tapahtuu jos gazan saarto lopetetaan?
Lopettaako hamas kiitoksena tästä rakettien ampumisen, israelilaissiviilien kidnapausyritykset ja poistaa Israelin tuhoamisvaatimukset peruskirjasta?

Ei todellakaan vaan rakettituli kiihtyisi, aseita virtaisi enemmän Gazaan, hyökkäystunneleita kaivettaisi enemmän jotta saataisiin enemmän terroristi-iskuja ja kidnauppauksia tehtyä Israelin puolelle.

Joka muuta väittää ei tiedä Israel-palestiina konfliktista mistään mitään tai on täysi idiootti.

Niin ja itse aiheeseen tälläistä terrorismia Anna Kontula ilmeisesti tukee.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
En minä ole vasemmistolainen ja olen kaukana anarkistista.
Minua kyllä hämmästyttää tämä, kuinka niin moni avoimesti vasemmistolaisuutta ajava kieltää olevansa vasemmistolainen. Ääriesimerkkinä vaikka vihreät, joiden polittiset tavoitteet on suorastaan äärivasemmistolaisia mutta puolue useimmiten itse kieltää olevansa vasemmistolainen.

Mikä niissä vasemmiston arvoissa oikein sylettää vasemmistolaisia, kun omaa vasemmistolaisuutta pitää peitellä tai vähätellä? Tässä suhteessa täytyy antaa tunnustusta Vasemmistoliitolle, joka ei vasemmistolaisuuttaan peittele.

Ison askeleen vasemmalle ottaa kannattamalla "pohjoismaista hyvinvointivaltiota", jossa ihmisten arkielämistä tuetaan rutiininomaisesti verovaroin. Tukevasti vasemmalle asemoituu, jos kannattaa vastikkeettomia tuen muotoja ja sitä, että julkisia tukia käytetään yleisesti kaupallisten vakuutusten sijasta.

Toinen tekijä on suhtautuminen autoritääriseen hallintoon, joka pyrkii ohjailemaan ihmisten käyttäytymistä vs. se, että jokainen päättää ja vastaa itse omista asioistaan. Mitä mieltä olet vaikkapa hehkulamppuasetuksesta (jolla EU kielsi hehkulamput)?

Myös torjuva suhtautuminen isänmaallisuuteen on leimallisesti vasemmistolaista (vrt. sosialistinen internationalismi). Onko EU itsenäisten, omaleimaisten kansallisvaltioiden löyhä yhteenliittymä vai tehdäänkö siitä vahva liittovaltio, joka sammuttaa kansalliset ominaispiirteet? Mitä siniristilippu ja Porilaisten marssi merkitsevät sinulle?
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
139
Ei taida edustaja Kontula tosiaan olla mikään penaalin terävimmistä kynistä. Kansanedustaja (ei helvetti sentään...) lähtee ulkomaille maahan, jossa on erittäin tiiukka valvonta erinäisistä syistä ja osallistuu ko. maassa kansainvälisen aktivistiryhmän mielenilmaukseen joka on satavarmasti jatkuvan valvonnan alla aikomuksenaan tunkeutua eristetylle aleelle.

Kansanedustaja Anna Kontula yritti päästä leikkaamaan reikää piikkilanka-aitaan – näin tapahtumat Israelissa etenivät

Kansanedustaja Anna Kontula yritti päästä leikkaamaan reikää piikkilanka-aitaan – näin tapahtumat Israelissa etenivät

Kansanedustaja Anna Kontula vaatii Suomea lopettamaan asekaupan israelilaisten yhtiöiden kanssa.

Kuva: Outi Pyhäranta

Julkaistu: 14.1. 18:15
Kansanedustaja Anna Kontula vaatii Suomea lopettamaan asekaupat Israelin kanssa.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula ei ehtinyt edes määränpäähänsä Israelissa, kun poliisi maanantaina otti hänen seurueensa kiinni.

Kontula oli Israelissa osallistuakseen kansainvälisen aktivistiryhmän mielenilmaukseen, jolla haluttiin kiinnittää huomio Gazan saartoon, Tel Avivista tavoitettu kansanedustaja kertoo.

Israel ja Egypti ovat saartaneet Gazaa vuodesta 2007. Alueen ympärillä on aiemmin ollut piikkilanka-aita, mutta nyt Israel rakentaa sen tilalle muuria.

– Kun muuri on valmis, siellä on suomalaisen kunnan kokoinen alue, jossa on kaksi miljoonaa ihmistä, Kontula kuvaa.


Israel ja Egypti ovat saartaneet Gazaa vuodesta 2007.

Aluetta on verrattu avovankilaan, ja Kontula pitää vertausta osuvana. Muun muassa YK:n entinen ihmisoikeuskomissaari on kuvannut Gazan saartoa kansainvälisen oikeuden vastaiseksi, ja se on aiheuttanut Gazan talouden luhistumisen ja humanitaarisen kriisin.

Aktivistiryhmän tarkoitus oli kyseenalaistaa saarto leikkaamalla reikä piikkilanka-aitaan. Poliisi kuitenkin pysäytti Kontulan seurueen auton tiensululla, ja ryhmä vietiin poliisiasemalle.

Siellä heistä otettiin sormenjäljet ja valokuvat ja heitä kuulusteltiin. Kontulan mukaan poliisit olivat suurimman osan aikaa ystävällisiä, mutta eivät pitäneet kiirettä. Asemalla kului lopulta kymmenen tuntia.

Poliisien toiminta nopeutui Kontulan mukaan huomattavasti, kun hän kertoi heille olevansa kansanedustaja.


Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula ei ehtinyt edes määränpäähänsä Israelissa, kun poliisi otti hänen seurueensa kiinni.

Kontulaa pyydettiin kertomansa mukaan allekirjoittamaan lausunto, jossa hän olisi hyväksynyt itseensä kohdistuneet epäilyt tutkinnan häiritsemisestä ja yleisen turvallisuuden vaarantamisesta. Vaihtoehtona olisi ollut vangitseminen.

Suurin osa tekstistä oli hepreankielistä, loput englanniksi.

– Kun en suostunut allekirjoittamaan, minua painostettiin. Enemmän kuin olisi ollut asianmukaista.

Kontulan mukaan hänelle selitettiin moneen kertaan, että allekirjoittaminen olisi hänen oman etunsa mukaista. Kun hän ei suostunut allekirjoittamaan, sävy muuttui vihaiseksi ja hänelle huudettiin.

Lopulta Kontula päästettiin lähtemään.

– En tiedä oliko syynä se, etteivät he halunneet tästä isompaa kohua, vai se, että he pelkäsivät paperitöitä.


Alueen ympärillä on aiemmin ollut piikkilanka-aita.

Mielenilmaukseen osallistumisella Kontula halusi kiinnittää huomiota myös Suomen aseostoihin Israelista. Hänestä asekauppa Israelin kanssa pitäisi lopettaa, sillä asekaupoilla Suomi tukee toimijoita, jotka hyötyvät Israelin miehityksen ja sotatoimien jatkumisesta.

– Aseostojen kautta suomalaisten veronmaksajien rahaa valuu tukemaan miehitystä, Kontula sanoo.

Kansanedustajan mukaan ostamalla asejärjestelmiä Israelista Suomi myös hyötyy siitä, että aseteknologiaa on kehitetty miehitetyillä alueilla.

Kansanvälisten sitoumusten ja hallitusohjelman mukaan Suomi ei vie puolustusmateriaalia sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia polkeviin maihin. Aseiden tuonnista niissä ei sanota mitään.

Olisiko Kontulalla hallituspuolueen kansanedustajana myös muita keinoja vaikuttaa asekauppoihin?

Kontula vakuuttaa pyrkineensä vaikuttamaan asekauppaan Israelin kanssa myös kansanedustajan roolissa sekä kirjoittaneensa aiheesta vuosien mittaan lukuisia tekstejä, aloitteita, kannanottoja ja kysymyksiä.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kommentoi Twitterissä Kontulan toimintaa kirjoittamalla, että rauhanomainen kansalaistoiminta ihmisoikeuksien puolesta on linjassa puolueen arvojen kanssa.

– Israelin kanssa tehtävä asekauppa on asia, jota olemme kritisoineet pitkään, ja johon yritämme saada muutosta hallitusyhteistyön puitteissa, Andersson kirjoittaa.

Puoluetoveri, ex-puheenjohtaja ja perustuslakivaliokunnan varajäsen Paavo Arhinmäki taas kertoi olevansa valiokunnan kokouksessa tuuraamassa Kontulaa, joka on sen varsinainen jäsen. Valiokunta on kokoontunut käsittelemään ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr) toimintaa al-Holin suomalaisten kotiuttamisessa.

– Omilla kasvoilla, ketään loukkaamatta tapahtuva kansalaisaktivismi ihmisoikeuksien puolesta on linjassa puolueen periaatteiden kanssa. Kritiikki asekauppaan Israelin kanssa on perusteltua. Puolueena pyrimme siihen vaikuttamaan. Suomen ei pitäisi ostaa eikä myydä aseita Israeliin, Arhinmäki twiittasi.

Ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) taas sanoo, että kansanedustajiin ja heidän tehtäviinsä pitäisi liittyä koskemattomuus ja heidän tehtäviensä kunnioittaminen.

– Selvitetään, mitä on tapahtunut ja miten voimme auttaa, Haavisto sanoi STT:lle eduskunnassa.

Haaviston mukaan kansanedustajat ovat vapaita ilmaisemaan mielipiteitään.

– Mutta sitten hallitus viime kädessä päättää näistä linjauksista. Tällä hetkellä on tehty ne ratkaisut, jotka on tehty, hän sanoi.

Laura Manninen
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kontulaa oltiin erottamassa paljon vähemmästä.

Minä voisin kannattaa moista lakia, mutta vain vakavammista rikoksista. Kavalluskin voisi viedä oikeuden edustaa, mutta muuten pitäisi saada vähintään vankeutta. Ei nuo taitaisi montaa koskea ja silloinkin pitäisi miettiä vanhenemisaika.
Tilanne siis se, että kansanedustajana ollessaan syyllistyy rikokseen. Kyllä minusta erittäin hyvä syy erottaa olisi Suomen kansainvälisten suhteiden heikentäminen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 925
Tilanne siis se, että kansanedustajana ollessaan syyllistyy rikokseen. Kyllä minusta erittäin hyvä syy erottaa olisi Suomen kansainvälisten suhteiden heikentäminen.
Ihan nyt itselle ainakin on epäselvä että mistä rikoksesta Kontula on tuomittu?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
Korjataampa värittynyttä Ilta-Sanomien artikkelia ja siinä käytettyä lainausta.
ilta sanomat artikkeli Anna Kontulan toimista sanoi:
Aluetta on verrattu avovankilaan, ja Kontula pitää vertausta osuvana. Muun muassa YK:n entinen ihmisoikeuskomissaari on kuvannut Gazan saartoa kansainvälisen oikeuden vastaiseksi, ja se on aiheuttanut Gazan talouden luhistumisen ja humanitaarisen kriisin.
Taas unohdetaan kertoa rehellisesti Israelin toimien syyt.
Gaza on saarrossa koska sieltä tehdään kidnappaus ja puukotusretkiä israelin puolelle ja tämän lisäksi sieltä ammutaan raketteja ja lähetetään palavia leioja Israelin puolelle.

Ja tähän tilanteeseen tultiin koska Israel kansainvälisen yhteisön painostuksesta antoi Gazan kaisaleen palestiinalaisille rauhan vastineena. Kun Gazan kaistale oli luovutettu äänesti palestiinalaiset Hamasin valtaan eikä sielä ole taidettu pitää vaaleja kertaakaan. Ja Hamasin noustua valtaan tuhottiin Israelin jättämät asunnot koska juutalaisten rakentamissa taloissa ei voi asua sekä alkoi rakettituli ja kaikki muu terroristinen toiminta.
Eli omaa syytä Gaza sai saarron.

Paavo Arhinmäki sanoi:
Omilla kasvoilla, ketään loukkaamatta tapahtuva kansalaisaktivismi ihmisoikeuksien puolesta on linjassa puolueen periaatteiden kanssa.
Miksi tätä ei voi soveltaa Timo Soiniin
Hänkin vain ketään loukkaamatta käytti kansalaisaktivismia osallitumalla abortin vastaiseen rauhalliseen iltahartauteen. Ja hän nimenomaan halusi tukea ihmisoikeuksia, vielä äidin kohdussa olevien ihmisten ihmisoikeuksia.

Mitä ihmisoikeuksia Anna Kontula halusi tukea? Hamasin rakettien ammuntaa siviilien joukkoon, Hamasin suorittamaa siviilien kidnappausta, vai kenties puukotusretkiä Israelin puolelle?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ihan nyt itselle ainakin on epäselvä että mistä rikoksesta Kontula on tuomittu?
Eipä varmaan vielä mistään. Pitäisikö tutkia, täyttyykö tämän tunnusmerkistö?
9 § (21.4.1995/578)
Luvaton tiedustelutoiminta

Joka vierasta valtiota vahingoittaakseen tai toista vierasta valtiota hyödyttääkseen hankkii tietoja vieraan valtion maanpuolustuksesta, turvallisuudesta tai niihin välittömästi vaikuttavista seikoista ja siten aiheuttaa vahinkoa tai vaaraa Suomen ulkomaansuhteille, on tuomittava luvattomasta tiedustelutoiminnasta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.
Kontula lienee hankkinut tietoja Israelin raja-aidasta jos kerran aikomuksena on ollut leikellä raja-aitaan reikä. Reiän leikkaaminen raja-aitaan on vieraan valtion vahingoittamista ja raja-aita itsessään on siellä turvallisuuden vuoksi. Suomen ulkomaansuhteille on aivan ilmeisesti aiheutunut vahinkoa, kun suurlähetystö joutui asiaan puuttumaan. Tuosta voi saada kuusi vuotta vankeutta, joten asian selvittämiseksi saa käyttää aika järeitäkin pakkokeinoja.

Oma lukunsa sitten on, onko tullut rikottua jotain Israelin lakeja.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 900
Vasemmistoliitto on ilmeisesti antisemitistinen puolue, koska:

1) "on kyseinen kansanedustaja International Holocaust Remembrance Associationin (IHRA) määritelmän mukaan melko todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin" esittää Helsingin juutalainen seurakunta
Anna Kontula on todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin, sanoo Helsingin juutalainen seurakunta – kansanedustajan mukaan Israel ja juutalaiset ihmiset ovat kaksi eri asiaa

2) "Rauhanomainen kansalaistoiminta ihmisoikeuksien puolesta on linjassa vasemmistoliiton arvojen kanssa." totesi pj Li Andersson twiitissään
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
1) "on kyseinen kansanedustaja International Holocaust Remembrance Associationin (IHRA) määritelmän mukaan melko todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin" esittää Helsingin juutalainen seurakunta
Anna Kontula on todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin, sanoo Helsingin juutalainen seurakunta – kansanedustajan mukaan Israel ja juutalaiset ihmiset ovat kaksi eri asiaa
Lisätäänpä tähän peruste tälle juutalaisen seurakunnan arviolle:
”Kritisoimalla ainoastaan Israelin saartoa Gazasta, ja olemalla kohdistamatta mitään kritiikkiä tai toimenpiteitä Egyptin vastaavaan saartoon, on kyseinen kansanedustaja International Holocaust Remembrance Associationin (IHRA) määritelmän mukaan melko todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin”, kirjoituksessa sanotaan.

IHRA:n määritelmän mukaan antisemitismiksi voidaan tulkita esimerkiksi se, että Israelilta vaaditaan käyttäytymistä, jota ei odoteta tai vaadita miltään muulta demokraattiselta kansakunnalta.

Kommunistin antisemitistisyydessä ei tietenkään ole mitään yllättävää. Saman ongelman parissahan painitaan myös mm. UK:n Labour-puolueessa. Tai ei oikein painita, pikemminkin johdolta puuttuu halu tarttua härkää sarvista. Eipä sekään ole unohtunut, että Ruotsin demarit olivat oikein hyvää pataa Natsi-Saksan kanssa.

Moniko Suomalaisista Gaza-/palestiinalaisaktivisteista on yhtäläisen kriittinen Israelin ja Egyptin toimille ja moniko tyytyy valittamaan vain Israelin toimista?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 925
Lisätäänpä tähän peruste tälle juutalaisen seurakunnan arviolle
Postaatko sen Suomen lakiin liittyvän perusteen? Kyllähän Thaimaankin laki kieltää kuninkaan arvostelun, mutta pitääkö suomalaisten ottaa siitä pierunkaan vertaa itseensä?

Tai meuhkata jos joku tähän syyllistynyt suomalainen joutuu paikallisen poliisin kuultavaksi.

Räkäinen nauru olisi oikea reaktio mokomille lumihiutaleille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Onko YK:n asiantuntijat tyhmiä vai tukevatko he terroristejä?
Missään ei taida olla kunnolla kerrottu, onko näitä YKn asiantuntijoita edes oikeasti olemassa tai keitä he ovat. Joku (Li? tai Anna?) vaan väitti tällaista ilman oikeaa lähdettä näihin lausuntoihin.

Ja jos tällainen lausunto oikeasti on, on se tainnut enemmän olla peräisin arabimaiden agitaattoreilta kuin oikeilta asiantuntijoilta - kannattaa muistaa, keitä esim. Ykn ihmisoikeusneuvostossa istuu
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Missään ei taida olla kunnolla kerrottu, onko näitä YKn asiantuntijoita edes oikeasti olemassa tai keitä he ovat. Joku (Li? tai Anna?) vaan väitti tällaista ilman oikeaa lähdettä näihin lausuntoihin.

Ja jos tällainen lausunto oikeasti on, on se tainnut enemmän olla peräisin arabimaiden agitaattoreilta kuin oikeilta asiantuntijoilta - kannattaa muistaa, keitä esim. Ykn ihmisoikeusneuvostossa istuu
Sehän löytyy yllättäen wikipediasta.
In 2003, the United Nations General Assembly adopted a resolution that stated the wall contradicts international law and should be removed; the vote was 144–4 with 12 abstentions

Onkos tuo nyt suomeksi yleiskokous. Kummallisen monta maata on siis sitä mieltä, että Israelin on vain otettava vastaan terroristi-iskut.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Ison askeleen vasemmalle ottaa kannattamalla "pohjoismaista hyvinvointivaltiota", jossa ihmisten arkielämistä tuetaan rutiininomaisesti verovaroin. Tukevasti vasemmalle asemoituu, jos kannattaa vastikkeettomia tuen muotoja ja sitä, että julkisia tukia käytetään yleisesti kaupallisten vakuutusten sijasta.
Mikä valtapuolue ei kannata pohjoismaista hyvinvointivaltiota, jos katsoo heidän ohjelmiaan ja virallista viestintää? Kuka ei puhu perusturvan puolesta taikka siitä, että yhteiskunnan tulee taata terveydenhoito terveysvakuutusten sijaan? Koko suomi on silloin vasemmalla poikkeuksia lukuunottamatta. Harva Suomessa kannattaa vapaaehtoisia almuja yhteiskunnan tuen sijaan. Lapsilisää ei ole tainnut yksikään puolue haluta poistaa. Vanhustenhoidossakin kiistellään miten tulisi toteuttaa hyvä hoito myös varattomille, ei siitä tulisiko sitä järjestää. Muutama harva on kyllä sitä mieltä että jokaisen tulisi itse varautua eläkevakuutuksilla ja sijoituksilla. Perusturvan suhteen kiistellään sen tasosta, ei tulisiko sitä olla. Aktiivimallikaan ei ollut poistamassa toimeentulotukea tai edes alentanut sitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Mikä valtapuolue ei kannata pohjoismaista hyvinvointivaltiota, jos katsoo heidän ohjelmiaan ja virallista viestintää? Kuka ei puhu perusturvan puolesta taikka siitä, että yhteiskunnan tulee taata terveydenhoito terveysvakuutusten sijaan? Koko suomi on silloin vasemmalla poikkeuksia lukuunottamatta. Harva Suomessa kannattaa vapaaehtoisia almuja yhteiskunnan tuen sijaan. Lapsilisää ei ole tainnut yksikään puolue haluta poistaa. Vanhustenhoidossakin kiistellään miten tulisi toteuttaa hyvä hoito myös varattomille, ei siitä tulisiko sitä järjestää. Muutama harva on kyllä sitä mieltä että jokaisen tulisi itse varautua eläkevakuutuksilla ja sijoituksilla. Perusturvan suhteen kiistellään sen tasosta, ei tulisiko sitä olla. Aktiivimallikaan ei ollut poistamassa toimeentulotukea tai edes alentanut sitä.
Se, mitä "hyvinvointivaltiolla" tarkoitetaan on jatkuvasti muuttunut, ja siihen on sisällytetty yhä enemmän asioita, joita siihen ei alunperin ole kuulunut, mm.
* Että terveellä ihmisellä tulee olla oikeus olla tekemättä töitä jos ei vaan halua, ja "yhteiskunnan" eli muiden pitää maksaa hänen elämänsä.
* Että kaikilla tulee olla oikeus ("yhteiskunnan" eli muiden kustannuksella) asua yksin yksiössä haluamassaan kaupungissa.
* Että jos ihmisellä on ongelmia sukupuoli-identiteettinsä suhteen, hänen pitää saada sen takia yhteiskunnan (eli muiden) kustantamat hyvin kalliit leikkaukset joilla hänen sukupuolielimiänsä yms. leikellään näyttämään siltä millaisilta hän haluaa niiden näyttävän.
* Että kaikilla ihmisillä tulee olla oikeus yliopiston opiskelijakorttiin jolla saa vaikka mistä alennuksia ja pääsee opiskelijabileisiin.

Alunperin hyvinvointivaltiolla tarkoitettiin sitä, että vaikka ihminen joutuu työttömäksi, hänellä on jonkinlainen elanto. Ja kun ihminen sairastuu hän saa hoitoa. Ja että kaikki saa peruskoulutuksen.


Maailma on muutenkin myös muuttunut.

Globalisaation takia ei vaan voida enää toimia epätehokkaasti, koska globaalissa kilpailussa pärjäävät ne, jotka tekevät asiat tehokkaammin. Maa joka tarjoaa etuja niille jotka eivät tee mitään ja kustantaa sen verottamalla entistä ankarammin niitä, jotka kaiken tuottavat työn tekee alkaa hävitä kansainvälisessä kilpailussa. Maahan muuttaa ihmisiä jotka eivät halua tehdä mitään, ja sieltä muuttaa pois ne kaikkein tuottavimmat yksilöt. Ja maan tuottamat tuotteet eivät pärjää kansainvälisesä kilpailussa koska niiden tekeminen on korkean veroasteen takia kallista.

Terveydenhuollon kehittymisessä on myös yksi jännä dilemma: Muilla aloilla yleensä kehitys johtaa kustannusten pienentymiseen, muta terveydenhuollon kehittyessä yhä sairaampia ihmisiä pystytään pitämään pidempään hengissä yhtä monimutkaisemmilla (ja kalliimmilla) hoidoilla. Terveydenhoidon kustannukset vaan kasvavat lääketieteen kehittyessä. Tästä nousee esille epämiellittävä kysymys, että mihin vedetään raja siinä, kuinka kalliita hoitoja yhteiskunnan pitää maksaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Maailma on muutenkin myös muuttunut.

Globalisaation takia ei vaan voida enää toimia epätehokkaasti, koska globaalissa kilpailussa pärjäävät ne, jotka tekevät asiat tehokkaammin. Maa joka tarjoaa etuja niille jotka eivät tee mitään ja kustantaa sen verottamalla entistä ankarammin niitä, jotka kaiken tuottavat työn tekee alkaa hävitä kansainvälisessä kilpailussa. Maahan muuttaa ihmisiä jotka eivät halua tehdä mitään, ja sieltä muuttaa pois ne kaikkein tuottavimmat yksilöt. Ja maan tuottamat tuotteet eivät pärjää kansainvälisesä kilpailussa koska niiden tekeminen on korkean veroasteen takia kallista.
Näinhän tuo on ja (yksi kertaisella päättelyllä) lopputuloksena on se, että yksikään valtio ei voi taata minkäänlaisia hyvinvointipalveluita: mikäli jokin valtio käyttää mihin tahansa ei-tuottavaan (kuten vanhustenhoitoon) rahaa, häviää sen kaikki työpaikat halvempiin maihin. Kilpailu pohjalle.

Tähän on eräänä ratkaisuna hyvinvointitullit (vrt. ilmastotullit), joilla poistetaan tuontitavaroilta kilpailuetu, joka syntyy siitä, että tuottajamaan sosiaaliturva yms. hyvinvointipalvelut eivät ole tuotteen kulutusmaan tasolla. Tämän jälkeen hyvinvointivaltion polkeminen ei lisää kikpailukykyä, joten valtioiden välisen kilpailun suunta kääntyy: kilpailu huipulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Koska vasemmisto tulee radikaali-islamistista terrorismia, ihmisoikeuskäsitystä yms.
Näin ainakin talouspoliittisesti vasemmistolaisena haluaisin nähdä tälle väitteelle perusteita. Naurettavin heitto hetkeen. :D

Tosin tuo Kontulan tempaus vaikuttaa lähinnä naiivilta - moraalisesti oikealla asialla, mutta taistelee tuulimyllyjä vastaan. Hyvä lopputulos Kontulan kannalta, että suhteellisen sivistynyt hallitus nappasi kiinni ja ohjasi kotia - Gazan sisällä reaktio mielenilmaukseen ei välttämättä olisi yhtä inhimmillinen, oli aate mikä tahansa. Sen lisäksi ihmetyttää, että kansanedustaja turvautuu rivikansalaisen vaikutuskeinoihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 470
Lisätäänpä tähän peruste tälle juutalaisen seurakunnan arviolle:
”Kritisoimalla ainoastaan Israelin saartoa Gazasta, ja olemalla kohdistamatta mitään kritiikkiä tai toimenpiteitä Egyptin vastaavaan saartoon, on kyseinen kansanedustaja International Holocaust Remembrance Associationin (IHRA) määritelmän mukaan melko todennäköisesti syyllistynyt antisemitismiin”, kirjoituksessa sanotaan.
Sanoisin että aika paska määritelmä, tosin on tavallaan jotain kosmista ironiaa että vasemmiston aikoinaan huippuunsa hiomaa whataboutismia käytetään nyt heitä vastaan.

IHRA:n määritelmän mukaan antisemitismiksi voidaan tulkita esimerkiksi se, että Israelilta vaaditaan käyttäytymistä, jota ei odoteta tai vaadita miltään muulta demokraattiselta kansakunnalta.
Lasketaanko se antisemitismiksi että vihjailee siihen suuntaan että Egyptin demokraattisuus olisi muka jollain tasolla lähellä Israelin demokraattisuutta?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Se, mitä "hyvinvointivaltiolla" tarkoitetaan on jatkuvasti muuttunut, ja siihen on sisällytetty yhä enemmän asioita, joita siihen ei alunperin ole kuulunut, mm.
* Että terveellä ihmisellä tulee olla oikeus olla tekemättä töitä jos ei vaan halua, ja "yhteiskunnan" eli muiden pitää maksaa hänen elämänsä.
Ikävä kyllä nykyisessä järjestelmässäkin tähän on mahdollisuus eikä noita taida juuri voida poistaa, paitsi ehkä lapsettomien ollessa kyseessä jotta viattomat lapset eivät kärsisi. Järjestelmää tulisi muuttaa siten, että se kannustaisi elannon hankkimiseen, keppi ei oikein ole toiminut. Moni näistä terveistä on sellaisia jotka hakevat töitä mutteivat saa, mitä näille tulisi tehdä?

Työllistämisvelvoite on lähellä kommunismia, toisaalta järjestelmä tarvitsee työvoimareserviä. Sitten täytyy ottaa huomioon rikollisuuden nousu jos annetaan keppiä liikaa. Suurena ongelmana on myös eteivät ihmiset ole valmiita muuttamaan työn perässä Vain harva haluaisi muuttaa työn perässä – Muuttohalukkaistakin suurin osa lähtisi korkeintaan sadan kilometrin päähän "Vain seitsemän prosenttia 25–64-vuotiaista olisi halukas muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle".
* Että kaikilla tulee olla oikeus ("yhteiskunnan" eli muiden kustannuksella) asua yksin yksiössä haluamassaan kaupungissa.
Näin on nykyään opiskelijoita lukuunottamatta. Johtuu aika paljon että ei aina noudateta maksimivuokria esimerkiksi toimeentulotuessa. Tähän voisi tehdä muutoksen, lisäksi jos kyseessä on sinkku niin luulisi että soluasuminen olisi hyvä vaihtoehto. Järjestelmää tulisi muokata siten että se kannustaisi ihmisiä hakeutumaan asumaan halvemmin.
* Että jos ihmisellä on ongelmia sukupuoli-identiteettinsä suhteen, hänen pitää saada sen takia yhteiskunnan (eli muiden) kustantamat hyvin kalliit leikkaukset joilla hänen sukupuolielimiänsä yms. leikellään näyttämään siltä millaisilta hän haluaa niiden näyttävän.
Terveydenhuollon ammattilaiset lienee parhaita sanomaan onko tuo paras tapa hoitaa sairautta. Minusta noita tehdään nykyään vähintäänkin liian helposti, eikö terapia olisi parempi vaihtoehto? En kuitenkaan ole asiantuntija tässä, kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi, terapia vai leikkaus.
* Että kaikilla ihmisillä tulee olla oikeus yliopiston opiskelijakorttiin jolla saa vaikka mistä alennuksia ja pääsee opiskelijabileisiin.
Jos on päässyt opiskelemaan niin sitten, mutta eikö tuo kortti ole maksullinen?
Alunperin hyvinvointivaltiolla tarkoitettiin sitä, että vaikka ihminen joutuu työttömäksi, hänellä on jonkinlainen elanto. Ja kun ihminen sairastuu hän saa hoitoa. Ja että kaikki saa peruskoulutuksen.
Nykyään koulutuksen merkitys on noussut. On parasta tarjota koulutus niin korkealle kun on kykyä riippumatta perheen tai opiskelijan varallisuudesta. Sen sijaan täytyisi vähän ohjata mihin koulutetaan väkeä. Lääkäreitä tarvittaisiin huomattavasti enemmän, joillakin aloilla koulutetaan aivan liian paljon väkeä.
Maailma on muutenkin myös muuttunut.

Globalisaation takia ei vaan voida enää toimia epätehokkaasti, koska globaalissa kilpailussa pärjäävät ne, jotka tekevät asiat tehokkaammin. Maa joka tarjoaa etuja niille jotka eivät tee mitään ja kustantaa sen verottamalla entistä ankarammin niitä, jotka kaiken tuottavat työn tekee alkaa hävitä kansainvälisessä kilpailussa. Maahan muuttaa ihmisiä jotka eivät halua tehdä mitään, ja sieltä muuttaa pois ne kaikkein tuottavimmat yksilöt. Ja maan tuottamat tuotteet eivät pärjää kansainvälisesä kilpailussa koska niiden tekeminen on korkean veroasteen takia kallista.
taxman vastasi tähän hyvin.
Terveydenhuollon kehittymisessä on myös yksi jännä dilemma: Muilla aloilla yleensä kehitys johtaa kustannusten pienentymiseen, muta terveydenhuollon kehittyessä yhä sairaampia ihmisiä pystytään pitämään pidempään hengissä yhtä monimutkaisemmilla (ja kalliimmilla) hoidoilla. Terveydenhoidon kustannukset vaan kasvavat lääketieteen kehittyessä. Tästä nousee esille epämiellittävä kysymys, että mihin vedetään raja siinä, kuinka kalliita hoitoja yhteiskunnan pitää maksaa?
Tässä olen samaa mieltä, johonkin täytyy vetää raja. Nykyisinkin tätä käsittääkseni tehdään jossain määrin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Ikävä kyllä nykyisessä järjestelmässäkin tähän on mahdollisuus eikä noita taida juuri voida poistaa, paitsi ehkä lapsettomien ollessa kyseessä jotta viattomat lapset eivät kärsisi. Järjestelmää tulisi muuttaa siten, että se kannustaisi elannon hankkimiseen, keppi ei oikein ole toiminut. Moni näistä terveistä on sellaisia jotka hakevat töitä mutteivat saa, mitä näille tulisi tehdä?
Töitä saisi, jos
A) se työllistäminen ei sille työllistävälle firmalle tulisi niiin kalliiksi. Nyt työllistävä firma joutuu maksamaan yli kaksinkertaisesti sen, mitä työntekijälle lopulta jää käteen.

Tähän taas vaikuttaa kaksi asiaa:
1) Älyttömät tuloverot ja veroluonteiset maksut. Tulovero on kaikkein haitallisin verotuksen muoto, verotus pitäisi pyrkiä siirtämään mahdollisimman paljon kaikkialle muualle. Ja se, että työttömyysvakuutusmaksut jne otetaan niiltä jotka työlllistyy ja työllistää on vielä älyttömämpää,. rangaistaan juuri niitä jotka ratkoo ongelmaa.
2) Työehtosopimusten yleissitovuus ja niiden liian suuret minimipalkat. Minimipalkan pitäisi olla minimipalkka eikä standardipalkka.

B) Huonosta työntekijästä voisi päästä helpommalla eroon.
Nyt huonon työntekijän irtisanominen on vaan aivan liian vaikeaa. Ei uskalleta palkata työntekijöitä, koska yksi huono työntekijä voi esim. pikkufirman tapauksessa johtaa koko firman kaatumiseen.

Työllistämisvelvoite on lähellä kommunismia, toisaalta järjestelmä tarvitsee työvoimareserviä. Sitten täytyy ottaa huomioon rikollisuuden nousu jos annetaan keppiä liikaa.
Tässä on nyt oleellinen ajattelutapaero.

Ei se, että ihmisen pitää itse tienata elantonsa ole "kepin antamista", eikä todellakaan mitään kommunismia vaan oikeistolaista ajattelua.

Minun mielestäin ihminen on täysin vapaa olemaan vaikka vuosikymmeniä tekemättä töitä, jos ei vaan vaadi muita rahoittamaan sitä, eikä rahoita elämäänsä rikollisin keinoin.

Eli jos ihminen vaikka on on ensin parikymmentä vuotta hyväpalkkaisissa töissä, tai raataa niska limassa yrittäjänä, kerää miljoonan rahaa/omaisuutta säästöön, ja sitten haluaa jäädä 50-vuotiana pois töistä ja elää loppuelämänsä säästöillään, tämä on täysin ok. Ei kenenkään pidä tätä pakottaa töihin, mutta tälle ihmiselle ei myöskään pidä maksella mitään työttömyyskorvauksia.

Mutta jos 25-vuotias yliopiston kesken jättänyt julle-petteri ei vaan halua tehdä töitä koska se häiritsee hänen uraansa maagina WoW-maailmassa, ja hänen mielestään hänellä on täysi oikeus elää maagina WoW-maailmassa muiden maksaessa hänen maallisen ruumiinsa vaatima ruoat, asunnon ja internet-yhteytensä, on jotain pahasti pielessä ja tätä yhteiskunnan ei tulisi mahdollistaa.

Suurena ongelmana on myös eteivät ihmiset ole valmiita muuttamaan työn perässä Vain harva haluaisi muuttaa työn perässä – Muuttohalukkaistakin suurin osa lähtisi korkeintaan sadan kilometrin päähän "Vain seitsemän prosenttia 25–64-vuotiaista olisi halukas muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle".
Tässä yhtenä ongelmana on omistusasumisen verotuet ja asuntokaupan verot. Jos on omistusasunto jossain, se lukitsee ihmisiä sille paikkakunnalle, erityisesti kun asunnon vaihtamisesta rangaistaan ylimääräisillä veroilla

1) Varainsiirtovero tulisi ehdottomasti poistaa. Tällöin ei rahaa hukkuisi turhaan asunnon vaihtamiseen.
2) Asuntolainan verohelpotukset tulisi poistaa(tosin ei kerralla vaan pikku hiljaa portaittain jotta ihmiset ehtisivät varautua tähän). Tämä vähentäisi omistusasumisen keinotekoista veroetua vuokra-asumiseen nähden.

Näin on nykyään opiskelijoita lukuunottamatta. Johtuu aika paljon että ei aina noudateta maksimivuokria esimerkiksi toimeentulotuessa. Tähän voisi tehdä muutoksen, lisäksi jos kyseessä on sinkku niin luulisi että soluasuminen olisi hyvä vaihtoehto. Järjestelmää tulisi muokata siten että se kannustaisi ihmisiä hakeutumaan asumaan halvemmin.
Opiskelijatkin asuvat nykyään pääosin yksiöissä , ei soluasunnoissa. Opiskelijat hakevat heti kämppää yksiöstä, ei soluasunnosta, ja sitten valittavat kun heidän opintotukensa on niin pieni, tai kun joutuu tekemään opintojen ohessa osapäivätöitä että raha riittää.

Jospa menisi vaan sinne pari sataa euroa kuussa halvempaan soluasuntoon asumaan, niin se raha riittäisi aika paljon paremmin.

Jos on päässyt opiskelemaan niin sitten, mutta eikö tuo kortti ole maksullinen?
En nyt tarkoittanut tällä pelkkää korttia fyysisenä läpyskänä vaan abstraktimmin opiskelijastatusta (ei sitä korttia kukaan niiden bileiden ovella kysele).

Yliopistojen opiskelupaikkoaja monilla aloilla on yksinkertaisesti liikaa (poislukien lääkis, jossa opiskelupaikojen määrää pitäisi lisätä). Sisään yliopistoihin pääsee paljon porukkaa, joiden aivokapasiteetti tai motivaatio ei riitä niistä yliopisto-opinnoista selviämiseen, ja sitten opinnot jää kesken kun niihin on tuhlattu suuri määrä yhteiskunnan (eli muiden veronmaksajien rahoja) opiskelijan joko bilettäessä tai pelatessa WoW:ia.

Tässä oleellinen ongelma on toki myös kulttuuri, että on jossain määrin "kunnia-asia" että opiskelemaan pitää päästä heti lukion jälkeen - suurimmalle osalle olisi paljon parempi viettää vuosi McDonaldsin tai s-marketin kassalla miettimässä, mikä ala kiinnostaa, kuin hakea heti vaan yo-kirjoitusten jälkeen JONNEKIN joka hyvin monilla osoittautuu vääräksi alaksi. Ja se vuosi McDonaldsin kassaa välissä voisi myös motivoida niihin opintoihin ihan eri tavalla.

Nykyään koulutuksen merkitys on noussut. On parasta tarjota koulutus niin korkealle kun on kykyä riippumatta perheen tai opiskelijan varallisuudesta.
Sanoisin, että osaamisen merkitys on noussut, muttei välttämättä koulutuksen.

Kaveri opetteli koodaamaan ihan itse harrastuspohjalta jo peruskoulu- ja lukioaikana, kikkaili itsensä läpi lukiosta minimivaivalla ja minimiläsnäoloilla hyödyntäen jotain ihmeellistä porsaanreikää ja tehden jo lukioaikanaan osapäiväisenä tietotekniikka-alan hommia, ei koskaan mennyt mihinkään muuhun kouluun lukion jälkeen, perusti myöhemmin oman ohjelmistoalan firman ja myi juuri firmansa parilla miljoonalla.

Ja itse asiassa erinäiset MOOCit yms. verkkokurssit voisivat mahdollistaa siihen koulutukseen huomattavia säästöjä, jos niitä osattaisiin ottaa käyttöön



Ja joo, toki pitää varmistua,että myös niillä köyhien perheiden lapsilla tulee olla mahdollisuus korkeaan koulutukseen, jotta heidän kykynsä eivät mene haaskuulle. Pitäisi panostaa enemmän siihen, että valitaan ne oikeat ihmiset opiskelemaan kuin että vaan päästetään todella suuri määrä sisään.
ja opintuki voisi olla aivan hyvin paljon enemmän lainapohjainen, se ratkaisisi myös opintojen rahoituksen näiden osalta, kun yliopisto-opintojen jälkeen on kuitenkin edessä hyväpalkkainen työ (tai jos ei ole, sitten sille alalle ei pitäisi kouluttaakaan juuri ketään yhteiskunnan rahoilla; Turhuuksien opiskelu ei ole ihmisoikeus joka muiden pitää maksaa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Töitä saisi, jos
A) se työllistäminen ei sille työllistävälle firmalle tulisi niiin kalliiksi. Nyt työllistävä firma joutuu maksamaan yli kaksinkertaisesti sen, mitä työntekijälle lopulta jää käteen.

Tähän taas vaikuttaa kaksi asiaa:
1) Älyttömät tuloverot ja veroluonteiset maksut. Tulovero on kaikkein haitallisin verotuksen muoto, verotus pitäisi pyrkiä siirtämään mahdollisimman paljon kaikkialle muualle. Ja se, että työttömyysvakuutusmaksut jne otetaan niiltä jotka työlllistyy ja työllistää on vielä älyttömämpää,. rangaistaan juuri niitä jotka ratkoo ongelmaa.
2) Työehtosopimusten yleissitovuus ja niiden liian suuret minimipalkat. Minimipalkan pitäisi olla minimipalkka eikä standardipalkka.

B) Huonosta työntekijästä voisi päästä helpommalla eroon.
Nyt huonon työntekijän irtisanominen on vaan aivan liian vaikeaa. Ei uskalleta palkata työntekijöitä, koska yksi huono työntekijä voi esim. pikkufirman tapauksessa johtaa koko firman kaatumiseen.
Tuossa olet monessa kohtaa oikeassa. Minä olen perustulon kannalta juuri siksi että voitaisiin taata perusturvaa kannustavasti ja sen jälkeen helpottaa työmarkkinoita. En ole vielä keksinyt järkevää tapaa miten asuminen yhdistettäisiin perustuloon kuitenkaan. Nykyinen järjestelmä vain passivoi.
Tässä on nyt oleellinen ajattelutapaero.

Ei se, että ihmisen pitää itse tienata elantonsa ole "kepin antamista".

Minun mielestäin ihminen on täysin vapaa olemaan vaikka vuosia tekemättä töitä, jos ei vaan vaadi muita rahoittamaan sitä.

Eli jos ihminen vaikka on on ensin parikymmentä vuotta hyväpalkkaisissa töissä, tai raataen niska limassa yrittäjänä, kerää miljoonan rahaa/omaisuutta sööstöön, ja sitten haluaa jäädä 50-vuotiana pois töistä ja elää säästöillään, tämä on täysin ok. Ei kenenkään pidä tätä pakottaa töihin, mutta tälle ihmiselle ei myöskään pidä maksella mitään työttömyyskorvauksia.

Mutta jos 25-vuotias yliopiston kesken jättänyt julle-petteri ei vaan halua tehdä töitä koska se häiritsee hänen uraansa maagina WoW-maailmassa, ja hänen mielestään hänellä on täysi oikeus elää maagina WoW-maailmassa muiden maksaessa hänen maallisen ruumiinsa vaatima ruoat, asunnon ja internet-yhteytensä, on jotain pahasti pielessä ja tätä yhteiskunnan ei tulisi mahdollistaa.
Ongelmana on vain että suurin osa noista taitaa olla niitä jotka haluaisivat töitä mutta eivät saa. Seassa on noita pelaajia, taiteilijoita ja some-tähtiä, mutta veikkaan suurimman osan olevan työtä haluavia väliinputoajia. Siitä en tiedä kuinka moni noista joutaisi oikeasti työkyvyttömyyseläkkeelle, kun heillä ei ole paukkuja nykymaailmaan. Työttömyyskorvauksen suhteen olen samaa mieltä, mutta nyt puhutaan oikeastaan toimeentulotuen tasoisesta tuesta. Esimerkiksi ansiosidonnainen voisi olla vapaaehtoinen järjestelmä.
Tässä yhtenä ongelmana on omistusasumisen verotuet ja asuntokaupan verot. Jos on omistusasunto jossain, se lukitsee ihmisiä sille paikakkunnalle, erityisesti ku asunnon vaihtamisesta rangaistaan ylimääräisillä veroilla

1) Varainsiirtovero tulisi ehdottomasti poistaa. TÄllöin ei rahaa hukkuisi turhaan asunon vaihtamiseen.
2) Asuntolainan verohelpotukset tulisi poistaa(tosin ei kerralla vaan pikku hiljaa portaittain jotta ihmiset ehtisivät varautua tähän). Tämä vähentäisi omistusasumisen keinotekoista veroetua vuokra-asumiseen nähden.



Opiskelijatkin asuvat nykyään pääosin yksiöissä , ei soluasunnoissa. Opiskelijat hakevat heti kämppää yksiköstä, ei soluasunnosta, ja sitten valittavat kun heidän opintotukensa on niin pieni, tai kun joutuu tekemään opintojen ohessa osapäivätöitä että raha riittää.

Jospa menisi vaan sinne pari sataa euroa kuussa halvempaan soluasuntoon asumaan, niin se raha riittäisi aika paljon paremmin.
Tuo muuttohalukkuuden puute ja työvoiman kohtaamattomuus on iso ongelma. Eikä tämä koske vain perheellisiä vaan myös sinkkuja taikka nitä joissa molemmat aikuiset ovat työttömiä. Helsinkivastaisuus on myös iso ongelma, moni ei olisi valmis muuttamaan tänne vaikka saisi töitä. Toisaalta taas moni haluaa asua täällä vaikka ei saisi töitä. Opiskelijoiden suhteen asumistukijärjestelmä voi olla ongelma, minimituloilla kun tarvitsee maksaa vain 20% vuokrasta itse. Ja jos yksiön ja solun ero on 200 euroa kuussa, niin se tarkoittaa opiskelijalle vain 40 euron lisäystä menoihin. Tosin raja taitaa mennä nykyään 400 eurossa, jonka ylimenevän osan joutuu maksamaan kokonaan itse. Opiskelijat eivät taida saada toimeentulotukea lainan takia, joten heistä en olisi siksikään huolissani. Sen sijaan toimeentulotukea saavat voisi ottaa tässä tarkasteluun, varsinkin ne jotka eivät suostu menemään opiskelemaan töitä saadakseen.
En nyt tarkoittanut tällä pelkkää korttia fyysisenä läpyskänä vaan abstraktimmin opiskelijastatusta (ei sitä korttia kukaan niiden bileiden ovella kysele).

Yliopistojen opiskelupaikkoaja monilla aloilla on yksinkertaisesti liikaa (poislukien lääkis, jossa opiskelupaikojen määrää pitäisi lisätä). Sisään yliopistoihin pääsee paljon porukkaa, joiden aivokapasiteetti tai motivaatio ei riitä niistä yliopisto-opinnoista selviämiseen, ja sitten opinnot jää kesken kun niihin on tuhlattu suuri määrä yhteiskunnan (eli muiden veronmaksajien rahoja) opiskelijan joko bilettäessä tai pelatessa WoW:ia.

Tässä oleellinen ongelma on toki myös kulttuuri, että on jossain määrin "kunnia-asia" että opiskelemaan pitää päästä heti lukion jälkeen - suurimmalle osalle olisi paljon parempi viettää vuosi McDonaldsin tai s-marketin kassalla miettimässä, mikä ala kiinnostaa, kuin hakea heti vaan yo-kirjoitusten jälkeen JONNEKIN joka hyvin monilla osoittautuu vääräksi alaksi. Ja se vuosi McDonalssin kassaa välissä voisi myös motivoida niihiin opintoihin ihan eri tavalla.



Sanoisin, että osaamisen merkitys on noussut, muttei välttämättä koulutuksen.

Kaveri opetteli koodaamaan ihan itse harrastuspohjalta jo peruskoulu- ja lukioaikana, kikkaili itsensä läpi lukiosta minimivaivalla ja minimiläsnäoloilla hyödyntäen jotain ihmeellistä porsaanreikää ja tehden jo lukioaikanaan osapäiväisenä tietotekniikka-alan hommia, ei koskaan mennyt mihinkään muuhun kouluun lukion jälkeen, perusti myöhemmin oman ohjelmistoalan firman ja myi juuri firmansa parilla miljoonalla.

Ja itse asiassa erinäiset MOOCit yms. verkkokurssit voisivat mahdollistaa siihen koulutukseen huomattavia säästöjä, jos niitä osattaisiin ottaa käyttöön
Ohjelmistoala lienee erikoinen ala tuossa suhteessa, mutta nykyään päiväkotiinkin pääsee ilman koulutusta töihin. Oma aikuinen opsikelijalapseni oli aiemmin töissä hampurilaisravintolassa ja nyt on menossa päiväkotiin töihin. Asuu soluasunnossa ja matkustelee. Toinen ei ikävä kyllä ole hakenut töitä, mutta hänkin asuu solussa ja pitää menot pieninä.

Opiskelualojen sisäänottomäärissä olisi paljon korjaamista, niitä pitäisi muokata ammattibarometrin mukaan. Mitä katsoin niin lähihoitajista, sairaanhoitajista ja lääkäreistä on pulaa, johdon sihteereistä hieman ylitarjontaa. Aika hankala löytää tuolta itseasiassa alaa jossa olisi suuri määrä ylitarjontaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Opiskelualojen sisäänottomäärissä olisi paljon korjaamista, niitä pitäisi muokata ammattibarometrin mukaan. Mitä katsoin niin lähihoitajista, sairaanhoitajista ja lääkäreistä on pulaa, johdon sihteereistä hieman ylitarjontaa. Aika hankala löytää tuolta itseasiassa alaa jossa olisi suuri määrä ylitarjontaa.
Kun opinnot jää kesken eikä koskaan valmistu, ei näy ylitarjontana noissa työelämän tilastoissa.

Pitäisi noiden tilastojen sijaan katsoa enemmän opintojen keskeytystilastoa. Ne näyttävät aika rumilta joillain aloilla.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Kun opinnot jää kesken eikä koskaan valmistu, ei näy ylitarjontana noissa työelämän tilastoissa.

Pitäisi noiden tilastojen sijaan katsoa enemmän opintojen keskeytystilastoa. Ne näyttävät aika rumilta joillain aloilla.
Noita en ole tutkinutkaan it-alan ulkopuolelta. It-alalla taas keskeyttämiset johtuvat siihen että mennään töihin kesken kaiken. Onko tilastoja joissa otetaan huomioon työllistyminen ja keskeyttämiset?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Anna Kontulan kommentoi että HÄNELTÄ pitäisi anteeksipyydellä...

Kertoo kyllä kaiken tuon kantturan ajatusmaailmasta.

Harmi vain että mitäänhän tästäkään ei seuraa, korkeintaan arvostus taas kaveripiirissä kasvaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Anna Kontulan kommentoi että HÄNELTÄ pitäisi anteeksipyydellä...

Kertoo kyllä kaiken tuon kantturan ajatusmaailmasta.

Harmi vain että mitäänhän tästäkään ei seuraa, korkeintaan arvostus taas kaveripiirissä kasvaa.
Oikeassa hän on. Sama kuin joku kutsuisi Halla-ahoa natsiksi ja sitten kauhisteltaisiin, että Halla-aho uhriutuu ja vaatii pyytämään anteeksi. WJC on tässä kohtaa varsinainen lumihiutale. Eivätkä he edes kiellä että Israel olisi toiminut väärin, vaan tokaisevat whatabout Egypti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 470
Oikeassa hän on. Sama kuin joku kutsuisi Halla-ahoa natsiksi ja sitten kauhisteltaisiin, että Halla-aho uhriutuu ja vaatii pyytämään anteeksi. WJC on tässä kohtaa varsinainen lumihiutale. Eivätkä he edes kiellä että Israel olisi toiminut väärin, vaan tokaisevat whatabout Egypti.
Mikähän olisi henkilöiden reaktio jos tilanne olisi se että Halla-aho olisi kritisoinut Saudi-Arabian ihmisoikeuksia ja sitten siihen joku arabien järjestö syyttäisi Halla-ahoa rasistiksi koska ei samaan hengenvetoon myös kritisoinut Venäjää ja Kiinaa ihmisoikeuksista.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
Oikeassa hän on. Sama kuin joku kutsuisi Halla-ahoa natsiksi ja sitten kauhisteltaisiin, että Halla-aho uhriutuu ja vaatii pyytämään anteeksi. WJC on tässä kohtaa varsinainen lumihiutale. Eivätkä he edes kiellä että Israel olisi toiminut väärin, vaan tokaisevat whatabout Egypti.
Anna Kontula yritti tunkeutua ilman lupaa Gazaan ja tehdä reiän aitaan. Israel esti tämän ja nyt siis Israelin pitäisi pyytää anteeksi?
Mitä sieniä sä olet syönyt?
Gazan saarrolla on hyvät perusteet ja Israel toimi juuri niin kuin piti. Hamas on itse syyllinen saartoon.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Anna Kontula yritti tunkeutua ilman lupaa Gazaan ja tehdä reiän aitaan. Israel esti tämän ja nyt siis Israelin pitäisi pyytää anteeksi?
Mitä sieniä sä olet syönyt?
Gazan saarrolla on hyvät perusteet ja Israel toimi juuri niin kuin piti. Hamas on itse syyllinen saartoon.
Kuka tässä Israelista on puhunut? WJC ja Israel ovat käsittääkseni eri asia. Kannattanee varmaan tarkistaa omat nautintoaineensa ennen kuin epäilee muita. Tässä vielä taustatietoa jos olet tipahtanut kärryiltä Juutalaiset vaativat kansanedustaja Anna Kontulalta anteeksipyyntöä – Kontula: Heidän pitäisi pyytää anteeksi minulta

WJC siis syytti Kontulaa antisemitismistä, koska Kontula ei samalla ottanut esiin Egyptiä. <sarkasmi>Kontulalla olisi siis pitänyt olla suunnitelma molempien puolen aitojen puhkaisuun että he olisivat olleet tyytyväisiä </sarkasmi>.

Gazan saarrosta itsestään taas löytyy juttua muualta enkä siitä lähde väittelemään. Suomi on virallisesti moittinut saartoa ja se on tuomittu yleisesti maailmalla poislukien suurvalloista USA, Israelin liittolainen.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Antisemitistinen tämä teko on ainoastaan jos sen haluaa tulkita niin. Ja toisaalta, jos kokee Palestiinan saarron vääräksi, niin ei konkreettisia toimia oikein voi muualla suorittaa kuin Israelissa.

Jokainen vastaa tietysti itse seurauksista, eiköhän Anna ole tämän itsekin tiedostanut ja hyväksynyt.

Uskoisin, että tästä asiasta kohisee ainoastaan ne jotka ei koskaan edes vasemmistoliittoa äänestäis...
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
Mikähän olisi henkilöiden reaktio jos tilanne olisi se että Halla-aho olisi kritisoinut Saudi-Arabian ihmisoikeuksia ja sitten siihen joku arabien järjestö syyttäisi Halla-ahoa rasistiksi koska ei samaan hengenvetoon myös kritisoinut Venäjää ja Kiinaa ihmisoikeuksista.
Ei. Vaan tässä tapauksessa nämä Israelin arvostelijat eivät edes halua ymmärtää syitä miksi Israel tekee niin kuin tekee.
Hamas ampuu raketteja siviilikohteisiin, lähettää palavia leioja Israelin puolelle, jotka polttaa viljaa ja metsää, tekevät puukotus- ja Kidnappausretkiä Israelin siviili väestön keskuuteen. Kun israel vastaa tähän vain se on näille ongelma. He eivät välitä siitä mitä Hamas tekee, he eivät välitä mitä seuraa jos israel tekee niinkuin he vaativat. He eivät välitä Israelin turvalisuudesta.
Jos kerran he haluavat auttaa Gazassa asuvia siviilejä tapahtuu se parhaiten niin että Gazan hallinto vaihtuu.
Vähän vastaava asia kuin että arvostelee Hartolan teräsvaarin aseen käyttöä kun nuoret miehet oli tulleet ryöstämään ja pahoinpitelemään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 470
Ei. Vaan tässä tapauksessa nämä Israelin arvostelijat eivät edes halua ymmärtää syitä miksi Israel tekee niin kuin tekee.
Hamas ampuu raketteja siviilikohteisiin, lähettää palavia leioja Israelin puolelle, jotka polttaa viljaa ja metsää, tekevät puukotus- ja Kidnappausretkiä Israelin siviili väestön keskuuteen. Kun israel vastaa tähän vain se on näille ongelma. He eivät välitä siitä mitä Hamas tekee, he eivät välitä mitä seuraa jos israel tekee niinkuin he vaativat. He eivät välitä Israelin turvalisuudesta.
Jos kerran he haluavat auttaa Gazassa asuvia siviilejä tapahtuu se parhaiten niin että Gazan hallinto vaihtuu.
Vähän vastaava asia kuin että arvostelee Hartolan teräsvaarin aseen käyttöä kun nuoret miehet oli tulleet ryöstämään ja pahoinpitelemään.
Siis kommentoin tuota väitettä että Kontulan teko olisi jotenkin antisemitistinen. En sitä että toimiiko Israel Gazassa oikein vai ei. Nuo ovat kaksi selkeästi eri asiaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 068
Ei. Vaan tässä tapauksessa nämä Israelin arvostelijat eivät edes halua ymmärtää syitä miksi Israel tekee niin kuin tekee.
Hamas ampuu raketteja siviilikohteisiin, lähettää palavia leioja Israelin puolelle, jotka polttaa viljaa ja metsää, tekevät puukotus- ja Kidnappausretkiä Israelin siviili väestön keskuuteen. Kun israel vastaa tähän vain se on näille ongelma. He eivät välitä siitä mitä Hamas tekee, he eivät välitä mitä seuraa jos israel tekee niinkuin he vaativat. He eivät välitä Israelin turvalisuudesta.
Jos kerran he haluavat auttaa Gazassa asuvia siviilejä tapahtuu se parhaiten niin että Gazan hallinto vaihtuu.
Vähän vastaava asia kuin että arvostelee Hartolan teräsvaarin aseen käyttöä kun nuoret miehet oli tulleet ryöstämään ja pahoinpitelemään.
Saarto ei olekaan oikea ratkaisu, koska viattomat siviilit kärsivät. Ei tässä kielletä Israelin oikeutta puolustautua, vaan kritisoidaan tapaa. Ongelma on vain siinä että Gazassa asuu paljon väkeä ja terot ovat piiloutuneet heidän joukkoihinsa, joten Israel katsoo kaikkien olevan syyllisiä. Itse en varsinaisesti ota kantaa mikä olisi paras tapa toimia nykyisin, mutta siitä olen varma että Kontulan teko ei ollut antisemitisminen joka oli tässä kyseessä. Israel -ketjussa lienee käsitelty sitten itse Gazan aihetta tarkemmin.

Kontula nosti tuossa aiheeksi Suomen aseostot Israelista ja kuinka tuo hänen tekonsa oli vastalause sille. Oma mielipiteeni asiaan on että puolustusvoimat päättäköön eikä mielestäni ole epäeettistä ostaa aseita sieltä.

@Timo 2 Onko sinusta tuo Kontulan teko antisemitistinen? Se oli pääpointti.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
Saarto ei olekaan oikea ratkaisu, koska viattomat siviilit kärsivät. Ei tässä kielletä Israelin oikeutta puolustautua, vaan kritisoidaan tapaa. Ongelma on vain siinä että Gazassa asuu paljon väkeä ja terot ovat piiloutuneet heidän joukkoihinsa, joten Israel katsoo kaikkien olevan syyllisiä. Itse en varsinaisesti ota kantaa mikä olisi paras tapa toimia nykyisin, mutta siitä olen varma että Kontulan teko ei ollut antisemitisminen joka oli tässä kyseessä. Israel -ketjussa lienee käsitelty sitten itse Gazan aihetta tarkemmin.

Kontula nosti tuossa aiheeksi Suomen aseostot Israelista ja kuinka tuo hänen tekonsa oli vastalause sille. Oma mielipiteeni asiaan on että puolustusvoimat päättäköön eikä mielestäni ole epäeettistä ostaa aseita sieltä.

@Timo 2 Onko sinusta tuo Kontulan teko antisemitistinen? Se oli pääpointti.
Onko parempia ideoita millä estetään aseiden ja rakettien kuljetukset Gazaan sekä estetään puukotus ja kidnappaus retket Israelin puolelle?
Minulla tulee mieleen että Israel puhdistaisi gazan ja ottaisi Gazan kaistan haltuusa. Arvaa vaan minkälainen mediakohu siitä syntyisi, tällöin Gazassa tulisi paljon kuolonuhreja ja myös Israel joukossa kuolisi ihmisiä ja näistä syistä tätä ei tule tapaamaan.

Mitä tulee siihen Suomi ja maailmalla on yleisesti tuomittu Gazan saarto, niin jos Suomi ja maailmalla yleisesti todetaan että maa kiertää kuuta, niin silloinko maa kiertää kuuta?

Mitä tulee tuohon Anna Kontulan toimintaan niin hän toiminnallaan yrittää vahingoittaa Israelissa asuvia juutalaisia. Keksi itse tälle sopiva termi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mitä tulee tuohon Anna Kontulan toimintaan niin hän toiminnallaan yrittää vahingoittaa Israelissa asuvia juutalaisia. Keksi itse tälle sopiva termi.
Luultavasti tuo toiminta omaa saman vaikutuksen Israelissa asuvia kristittyjä ja muita uskonryhmiä kohtaan joten kuulostaa israelilaisten vastaiselta toiminnalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 470
Mitä tulee tuohon Anna Kontulan toimintaan niin hän toiminnallaan yrittää vahingoittaa Israelissa asuvia juutalaisia. Keksi itse tälle sopiva termi.
Eli vissiin ei saisi myöskään kritisoida Saudi-Arabiaa ja sitä miten ne murskaa toisinajattelijoita, liuottaa toimittajien ruumiita hapolla murhan jälkeen ja rälläköivät terroristiepäiltyjen nännejä irti koska sen seurauksena voidaan tulkita että olen rasistinen arabeja ja/tai muslimeja kohtaan koska yritän häiritä Saudi-Arabian turvallisuuskoneistoa.
Paitsi tietenkin jos samaan hengenvetoon muistan kritisoida Venäjää, Kiinaa, Pohjois-Koreaa, Brasiliaa, Meksikoa, USA:ta jne. jne. (ja tietenkin Israelia) niiden turvallisuuskoneistojen ylilyönneistä. Niin sitten homma on kosheria.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 211
Eli vissiin ei saisi myöskään kritisoida Saudi-Arabiaa ja sitä miten ne murskaa toisinajattelijoita, liuottaa toimittajien ruumiita hapolla murhan jälkeen ja rälläköivät terroristiepäiltyjen nännejä irti koska sen seurauksena voidaan tulkita että olen rasistinen arabeja ja/tai muslimeja kohtaan koska yritän häiritä Saudi-Arabian turvallisuuskoneistoa.
Paitsi tietenkin jos samaan hengenvetoon muistan kritisoida Venäjää, Kiinaa, Pohjois-Koreaa, Brasiliaa, Meksikoa, USA:ta jne. jne. (ja tietenkin Israelia) niiden turvallisuuskoneistojen ylilyönneistä. Niin sitten homma on kosheria.
Jos palestiinalaiset laskisivat aseensa, tulisi rauha. Jos israel laskee aseensa tulee holokausti 2.0
Tästä syystä israel joutuu reagoimaan voimalla, sillä jos israel antaa edes vähän siimaa hamasille, hamas käyttää sen siiman tappaakseen ja vahingoittaakseen israelia.
Joten huomio pitäisi kääntää hamasiin eikä israeliin. Israel on kuin se hartolan teräs vaari jota meinattiin syyttää hätävarjelun liioittelusta.
Alkaa kyllästyttää tämä jatkuva israelin syyllistäminen. Jos israel toimisi kuin saudit, venäjä, kiina, palestiinalaisia kuolonuhreja olisi varmaan 10 kertainen määrä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Se, mitä "hyvinvointivaltiolla" tarkoitetaan on jatkuvasti muuttunut, ja siihen on sisällytetty yhä enemmän asioita, joita siihen ei alunperin ole kuulunut, mm.
* Että terveellä ihmisellä tulee olla oikeus olla tekemättä töitä jos ei vaan halua, ja "yhteiskunnan" eli muiden pitää maksaa hänen elämänsä.
* Että kaikilla tulee olla oikeus ("yhteiskunnan" eli muiden kustannuksella) asua yksin yksiössä haluamassaan kaupungissa.
[...]
Näihin pystyn ottamaan sen verran kantaa, että jossakin YK:n sopimuksessa lukee, että yhteiskunnan täytyy taata minimitoimeentulo. Eli tavallaan se on ehkä jopa perustavampaa laatua oleva elementti kuin hyvinvointivaltio. Eriasia sitten tietty on se, että mikä tämän minimitoimeentulon tulisi olla ja siitä voi keskustella. Itseänikin jotkut pummit ärsyttävät, mutta ei niille mitään voi, kun Suomi on ratifioinut sen YK:n sopimuksen (ja lienee hyvä niin).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 470
Jos palestiinalaiset laskisivat aseensa, tulisi rauha. Jos israel laskee aseensa tulee holokausti 2.0
Tästä syystä israel joutuu reagoimaan voimalla, sillä jos israel antaa edes vähän siimaa hamasille, hamas käyttää sen siiman tappaakseen ja vahingoittaakseen israelia.
Joten huomio pitäisi kääntää hamasiin eikä israeliin. Israel on kuin se hartolan teräs vaari jota meinattiin syyttää hätävarjelun liioittelusta.
Alkaa kyllästyttää tämä jatkuva israelin syyllistäminen. Jos israel toimisi kuin saudit, venäjä, kiina, palestiinalaisia kuolonuhreja olisi varmaan 10 kertainen määrä.
Voi pyhä sylvi ja vittu, ei tässä syyllistetä Israelia. (Tosin Israelin toiminnassa, vaikkakin pohjimmiltaan perusteltua, on paljon asioita joita voi kritisoida aiheesta mutta niitä voidaan käsitellä jossain muussa ketjussa)

Tässä kyse on siitä että onko Israelin valtion toimien kritisointi antisemitismiä. Se ei ole. Samalla tapaa kuin Putinin toimien kritisointi ei ole rasismia venäläisiä kohtaan. Tai Trumpin hallinnon toimien kritisointi ei ole rasismia amerikkalaisia vastaan.

Eli Kontulan kutsuminen antisemiitiksi tuon teon perusteella on täysin perusteetonta. Israel ei ole sama asia kuin juutalaiset (vaikkakin jotkut uskonnolliset sekopäät niin yrittävät väittää).
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Voi pyhä sylvi ja vittu, ei tässä syyllistetä Israelia. (Tosin Israelin toiminnassa, vaikkakin pohjimmiltaan perusteltua, on paljon asioita joita voi kritisoida aiheesta mutta niitä voidaan käsitellä jossain muussa ketjussa)

Tässä kyse on siitä että onko Israelin valtion toimien kritisointi antisemitismiä. Se ei ole. Samalla tapaa kuin Putinin toimien kritisointi ei ole rasismia venäläisiä kohtaan. Tai Trumpin hallinnon toimien kritisointi ei ole rasismia amerikkalaisia vastaan.
On muuten jännä juttu, että kahta ensimmäistä yhdistää se, että heti alkaa ulina antisemitismistä tai russofobiasta mutta amerikkalaiset kestävät kritiikin eivätkä väistä heti jonkun lennosta kehitellyn perusteettoman vihan taakse.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 827
Jos palestiinalaiset laskisivat aseensa, tulisi rauha. Jos israel laskee aseensa tulee holokausti 2.0
Tästä syystä israel joutuu reagoimaan voimalla, sillä jos israel antaa edes vähän siimaa hamasille, hamas käyttää sen siiman tappaakseen ja vahingoittaakseen israelia.
Joten huomio pitäisi kääntää hamasiin eikä israeliin. Israel on kuin se hartolan teräs vaari jota meinattiin syyttää hätävarjelun liioittelusta.
Alkaa kyllästyttää tämä jatkuva israelin syyllistäminen. Jos israel toimisi kuin saudit, venäjä, kiina, palestiinalaisia kuolonuhreja olisi varmaan 10 kertainen määrä.
YK raportista:
OHCHR | CoIOPT Report of the UN Commission of Inquiry on the 2018 protests in the OPT

Schoolboy (16) Israeli forces shot a schoolboy from Shuja’iya, Gaza City in the leg with live ammunition when he was approximately 80 m from the separation fence. He underwent three leg amputations.

Mohammad Ayoub (14) On 20 April, Israeli forces shot Mohammad, from Jabaliya refugee camp, in the head while approximately 200 m from the separation fence. He died the same day.

Yasser Abu Naja (11) On 29 June, Israeli forces killed Yasser from Khan Younis with a shot to the head as he was hiding with two friends behind a bin, approximately 200 m from the separation fence. The children had been chanting national slogans at Israeli forces.


Näitä on siis tuossa raportissa kymmeniä vastaavia lisää.

Gazan alue on lähes asuinkelvoton, siellä asuu saman verran ihmisiä kun PK-seudulla, eli 1,5 miljoonaa. Israel ja Egypti rajoittavat sähkön saantia alueella pariin tuntiin päivässä. Tavaran tuontia ja vientiä on rajoitettu voimakkaasti.

Ei noilla ihmisillä ole tuolla alueella mitään tulevaisuutta. Käytännössä Israel ylläpitää valtavaa vankileiriä.

Mitään parannusta tai muutosta tilanteeseen ei ole tiedossa. Kaikki julkisuus, joka tuo Israelin toimet Palestiinalaisia kohtaan julkisuuteen on hyväksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Schoolboy (16) Israeli forces shot a schoolboy from Shuja’iya, Gaza City in the leg with live ammunition when he was approximately 80 m from the separation fence. He underwent three leg amputations.

Mohammad Ayoub (14) On 20 April, Israeli forces shot Mohammad, from Jabaliya refugee camp, in the head while approximately 200 m from the separation fence. He died the same day.

Yasser Abu Naja (11) On 29 June, Israeli forces killed Yasser from Khan Younis with a shot to the head as he was hiding with two friends behind a bin, approximately 200 m from the separation fence. The children had been chanting national slogans at Israeli forces.
Olis kyllä mielenkiintoista kuulla siitä, miten tällaiset tilanteet kehittyy paikan päällä. Ilmeisesti toisen osapuolen dehumanisointi on viety sille asteelle, että voidaan ihan läpällä heittää, että et osu (kovilla) tota skidiä päähän tuolla ja toinen kokeilee? Nää ei siis olleet mitään harhaluoteja kun rajavartijat ovat olleet hyökkäyksen alla?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 827
Olis kyllä mielenkiintoista kuulla siitä, miten tällaiset tilanteet kehittyy paikan päällä. Ilmeisesti toisen osapuolen dehumanisointi on viety sille asteelle, että voidaan ihan läpällä heittää, että et osu (kovilla) tota skidiä päähän tuolla ja toinen kokeilee? Nää ei siis olleet mitään harhaluoteja kun rajavartijat ovat olleet hyökkäyksen alla?
Vaikea sanoa onko vahinkoja... Kimmokkeita vai mitä. Pitäisi tutustua tuohon raporttiin tarkemmin.
Tuossahan on saman tyyppistä kun on ammuttu hoitohenkilökuntaa, jotka auttavat loukkaantuneita.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
YK raportista:
OHCHR | CoIOPT Report of the UN Commission of Inquiry on the 2018 protests in the OPT

Schoolboy (16) Israeli forces shot a schoolboy from Shuja’iya, Gaza City in the leg with live ammunition when he was approximately 80 m from the separation fence. He underwent three leg amputations.

Mohammad Ayoub (14) On 20 April, Israeli forces shot Mohammad, from Jabaliya refugee camp, in the head while approximately 200 m from the separation fence. He died the same day.

Yasser Abu Naja (11) On 29 June, Israeli forces killed Yasser from Khan Younis with a shot to the head as he was hiding with two friends behind a bin, approximately 200 m from the separation fence. The children had been chanting national slogans at Israeli forces.


Näitä on siis tuossa raportissa kymmeniä vastaavia lisää.

Gazan alue on lähes asuinkelvoton, siellä asuu saman verran ihmisiä kun PK-seudulla, eli 1,5 miljoonaa. Israel ja Egypti rajoittavat sähkön saantia alueella pariin tuntiin päivässä. Tavaran tuontia ja vientiä on rajoitettu voimakkaasti.

Ei noilla ihmisillä ole tuolla alueella mitään tulevaisuutta. Käytännössä Israel ylläpitää valtavaa vankileiriä.

Mitään parannusta tai muutosta tilanteeseen ei ole tiedossa. Kaikki julkisuus, joka tuo Israelin toimet Palestiinalaisia kohtaan julkisuuteen on hyväksi.
Esimerkkejä on, koska palestiinalaiset toimivat täydellisen typerästi. Voisi jopa sanoa, että palestiinalaisjohtajat toivovat noita uhreja ja siten yllyttävät typerään riehumiseen. Ovat tehneet näin jo vuosikymmenien ajan. Israel on syyllinen mihin on, mutta eivätpä he mene noita uhreja koteihinsa ampumaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 278
Viestejä
4 213 200
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom