Minulla ei ole agendaa. Se agenda näyttää olevan aika monella muulla tähän ketjuun osallistuvalla. Luen sinut mukaan tähän porukkaan. Käyt täällä vain välillä heittämässä onelinereitä, etkä tuo keskusteluun juurikaan mitään lisäsisältöä.
Olen sanonut, että sitä kliinistä näyttö ei ole suuntaan eikä toiseen. Todistusaineisto puolestaan tuota epidemiologiaa vastaan on todella vahvaa. Mikäli minun osoitataan olevan väärässä voin sen tässä ketjussa ihan rehellisesti myöntää ja pyytää vaikka teiltä kaikilta suuresti anteeksi. En minä tätä minkään ideologian takia tee.
EDIT: Mikäli korrelaatio kolesterolin ja sydän- ja verisuonitautien välillä pitää osoitaa vääräksi niin ei siiten tarvitä kuin tämä yksi kuva. Laitan sen alle spoilereihin. Tuosta nyt kuka tahansa ilman ideologista taustaa näkee, että mitään korrelaatiota noiden kahden välillä ei todellisuudessa ole. Aineisto pitää sisällään yli miljardi yksittäistä
mitattua datapistettä ympäri maailmaa.
Voisit opetella laittamaan väitteidesi tueksi lähteitä. Niin minäkin teen. Jos en ole näin tehnyt, niin pyydä niitä. Argumentoidaan sitten niitä toisen väittetä vastaan, eikä tulla tänne vain heittämään yllä olevan tapaisia viestejä. Muuta en pyydä.
Onko fakta se, että nuo ravintosuositukset ovat oikeassa? Katso tuo yllä oleva kuvaaja (viesti #895).
Suosittelisitko pelkästään tuon kuvaajan perusteella eläin- vai kasviperäisiä rasvoja perheenjäsenillesi, sillä oletuksella, että sinulla ei taustalla kummittelisi nämä epidemiologiset tutkimukset ja niiden muodostamat harhakuvat? Niin, taidat itsekin tietää.
@vindicator rapeto voisi myös vastata tähän kysymykseen.
Millä tavalla mielestäsi esim. suomalaisten terveys on kehittynyt jatkuvasti paremmaksi? Viime viikolla uutisoitiin että nuoret onnistuvat yhä aikaisemmin hommaamaan tyypin 2 diabeteksen. Diabeetikkoja on suomessa 500 000. Kolesterolilääkkeitä syö yli miljoona ihmistä ihan täysin turhaan. Ylipaino on ongelma. Korkea verenpaine on ongelma. Mitään näistä taudeista ei 1900-luvun alussa ollut. Osan selittää liikkumattomuus yms. mutta suurin tekijä on se ruoka mitä me nykyään syömme. Tietenkään kaikille se ei ole ongelma, mutta väestötasolla, millä näitä suosituksia tehdään, se on. Silti se syy löytyy aina lihasta ja tyydyttineistä rasvoista, mikä ei pidä paikkansa. Suositukset ovat väärässä. Ainahan toki voidaan sanoa, että ihmiset eivät syö suositusten mukaan.
Vastaavia esimerkkejä on ketju täynnä. Epidemiologisesti tehdyt tutkimukset eivät vastaa reaalimaailman havaintoja. Näihin tutkimuksiin pitää siis todellakin suhtautua kriittisesti. Ne ovat sitä varten, että niillä voidaan esittää se hypoteesi. Se hypoteesi pitää sitten yrittää kliinisesti murskata ja jos se ei onnistu, niin silloin epidemiologialla aikaan saatu hypoteeesi pitää paikkansa. Näistä epidemiologisista tutkimuksista puuttuu se kaikki kliininen näyttö. Sitä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Jos tätä ei ymmärrä, niin sille en voi mitään.