siirretään pois edustajilta suoraan kansalle näiden sitovien äänestysten muodossa. Siis ainakin kaikissa tärkeissä koko kansakuntaa koskevissa asioissa.
Kansanäänestys asioista on lähinnä edustajien vastuunpakoilua, sillä saadaan leimaa paperiin, kansapäättänyt.
Mutta jos mietit ajatusta, pitäisi päättää jokin asia mikä ei ole sinun vahvuuksia, niin meentkö itse päättämään siitä vai lähetätkö päätämään jonkun itseä viisaamman ?
Haluasitko asua maassa jossa sinua koskevat päätökset tekevät ihmiset jotka ovat työhän paneutuneet ja jotka edustavat kansaa ja sen tahtoa.
Vai niin että asioista päättää ummikko kansalaiset jotka eivät ole perehtyneet asiaan ja tekevät päätöksen vai omalta kannalta. (ehkä pelkän valtamedia varrassa)
Lisäksi oleellista on kyllä ottaa selkeä EI-kanta puoluekurille. Puoluekuri on ollut yksi pahimmista demokratia syövistä. Pieni porukka pääsee määräämään ja ohjailemaan kansanedustajien käytöstä.
Siis puolue, vai onko nyt kyse enemänkin jostain sitoutumattomien vaaliliitosta.
Mitä virkaa puolueohjelmalla ?
Mutta asioiden hoitamisen ja neuvottelujen kannalta on tehokkaampaa että eri ryhmät sopii linjat sisäisesti ja ryhmän edustajat neuvottelee keskenään ryhmän mandaatilla. Jotta neuvottelukumppani on uskottava, niin sillä täytyy olla ryhmäntuki.
Ei pidä tuojottaa veroissa liikaa vero-%:ja, vaan se pointti noissa verotusjärjestelmämuutoksissa nojaa siihen, että toimenpiteet nostavat pidemmässä juoksussa valtion verotuloja.
Eli nostat keski ja pienituloisten veroprosenttia, ja kun ALViakin poistit, niin nostat senkin myötä noiden suoria veroja.
Ihan yksittäisenä esimerkkejä (on muitakin) sellainen, että korkoa-korolle efekti toimii myös veroissa ts. annetaan yrityksille paremmat mahdollisuudet investointeihin ja tätä kautta tämä efekti kulkeutuu myös aikanaan maksettaviin tuloveroihin. Itse asiassa yritysten tulovero-%:ia voisi aivan hyvin nostaa vaikka 20%->25%:iin.
Yritys/yhteisöverotuksessa populistisesti usein puhutaan yksittäisestä veroprosentista.
Ideasi ilmeisesti on se että yritys ei maksaisi voitoistaan veroa, eikun se maksaiskin enemmän. Vaikutaa nyt siltä että kiiressä heitelty jotain raflaavaa juttua, sen enempä miettimättä asiaa, saati kysymättä keneltään.
Eli meinaat että yritys ei maksaisi voitoistaan lainkaan veroa, mutta sitten kun jostain syystä maksaa, niin sitten maksaisi enemmän.
Puhuit tasaverosta muutenkin, yritys ilmeisesti maksaisi ihan oman prosentin mukaan, tai maksaisi, mutta kun ajatus oli ettei maksa.
Kirjoitit että yritysmaksaisi voitosta veroa vasta kun voittoja nostetaan, ja nostaisit pääomaveroa, joten nostaisit tuota verotusta hyvin voimakkaasti.
Samalla olit luomassa systeemi missä yrityksenvoittoja voi hillota yritykseen nollaverolla ja näin luomassa järjestelmää mikä suosii pääomien epätehokasta käyttöä, firman kannattaa pistää rahaa huonosti tuottavaan, vs se että omistajat laittaisivat samat rahat hyvin tuottavaan.
kun niitä otetaan pois yrityksestä esim. palkkoina, etuina tai osinkoina.
Jos pääomavero olisi sama kuin muut suorat ansio/palkka verot, niin henkilöomistajille yrityksen ei kannata maksaa osinkoa, vaan maksaa palkkaa.
Mutta koska pääomavaltaiset alat tarvitsee pääomia, niin rahoituksen saaminen vaikeutuisi, jos osoinkoina nostetut tuotojen kokonais verotuksen nostaisit rajusti erityisesti kotimaisen pääoman osalta.
Rahoitustoki ohjautuisi muihin, vähemmän verotettuihin välineisiin. josta seuraisi että osa riskisistä hankkeista jäisi ilman rahoitusta tai markkinoilel syntyisi mutkitkaitta epäselviä välineitä ja läpinäkvyys heikenisi.
Tämä sanomani prosenttiluvut ovat vain esimerkkinä tässä vailla tarkempaa analyysiä ja perusteluja. Sanoin konkreettisen prosentin siksi, että ymmärtää ideaa ehkä vähän paremmin.
Ymmärrän että liikaa aikaa tuohon ohjelmaan ei ole laitettu. Tosin miksi edes tuollaisia ohjelmaan laitettu.