Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pyöräilykuviin panorointia niin saa vauhdin mukaan. Vaatii kyllä vähän harjoittelua ja vakaat kädet.
Tuo 7ml Rodinalia on luultavasti palanut jo tunnissa pois eikä tankissa ole tapahtunut loppuaikana tapahtunut mitään. Normaalista 1:100 standista litran tankissa en saanut itse mitään tolkullista eroa aikaan oli filkka purkissa tunnin tai kaksi, kätevä kehitysmenetelmä tuo kyllä on jos ei ole kiire tai on kiire tehdä jotakin muuta siinä välissä. Sanoisin, että helpoin tapa varmistaa, että nega on todella rakeinen on alikehittää aukolla-kahdella 1+25 kemiasuhteella eli tuossa sun prässikehityksessä 800-1600 mukaan kehitys kun valotus on 3200 mukaan ja digitoinnissa/vedostuksessa sitten nostetaan valotus oikeaksi. Nopeammilla kehitteillä on siinämielessä helpompi pelata, että pienemmillä muutoksilla prosessissa ajan tai lämpötilan suhteen on isompi vaikutus lopputulemaan.Onko filmikavereita paikalla? On nyt juuri menossa Rodinalilla ns. semi-stand kehitys, jota en ole aikaisemmin tehnyt. Laitoin aineet kehityspurkkiin. 20 astetta, 7ml Rodinal, 600ml vettä eli 1:87 suhteella. Käänsin purkin ylösalaisin ja napautin sen lattiaan ja sitten ajastin käyttöön. Ensimmäiset 30 minsaa on nyt menossa.
Filmi on Rollex iso 400, joka on prässättynä (pushed) iso 3200. Kuvia on sekä yön hämärästä, auringonlaskusta, että päivältä. Paljonkohan uskaltaisi ottaa irti, olisiko jopa 3-4h mahdollista vai missä vaiheessa homma menee ihan pieleen. Tekoäly kehui jo ideaani:
Here’s what you can expect:
En itse haluaisi pilata filmiäni, kun siellä on tärkeitä kuvia, mutta kuitenkin kokeilla mitä saa filmistä kaikkiaan irti.
- 3 hours: Strong grain structure, deep blacks, and high contrast. Shadow detail will be improved, but highlights may start to compress.
- 4 hours: Extreme grain! The film will have a gritty, textured look, with very pronounced edge sharpness. You might also see some fogging or base density increase.
Edit: 3h käytin tähän aikaa ja kuvista tuli ihan asiallisia, mutta ihmeellisen vähän on raetta edelleen. Haluaisin lisää![]()
Kuvaus taitaa tapahtua koko ajan ulkona päivänvalossa? Itse en ehkä ottaisi jalustaa, kun suljinaikaa täytyy pitää sen verran lyhyenä että jalustasta tuskin olisi suurempaa hyötyä. Toki jos videokuvaa meinaat ottaa, niin sitten.Mietin pitäisikö ottaa jalusta mukaan, mutta sitten se varmaan rajoittaisi erilaisten kuvakulmien käyttöä. Ja sitä pitäisi sitten kantaa koko ajan mukana.
Kuvaus taitaa tapahtua koko ajan ulkona päivänvalossa? Itse en ehkä ottaisi jalustaa, kun suljinaikaa täytyy pitää sen verran lyhyenä että jalustasta tuskin olisi suurempaa hyötyä. Toki jos videokuvaa meinaat ottaa, niin sitten.
Joo, taidan jättää jalustan kotiin.Jalustan käyttöä puoltaisi jos sulla on joku herkullinen sommitelma siinä radalla ja manuaalisella tarkennuksella pidät tarkennuspisteen tiettyyn kohtaan. Ja sitten lankalaukaisimella raksuttelee aina kun siitä joku kulkee ohi.
Ne jotka säännöllisesti käyttävät kahta tai useampaakin kameraa kerralla vannovat niiden "valjaiden" nimeen. Ite olen joskus kahden slingin kanssa heilunut, siis niin että ne menevät ristiin. Siinä pitää vaan pitää fokus myös siinä mistä ne slingit milloinkin kulkee, ettei vetele niitä umpisolmuun siinä kuvatessa.Joku ehdotti kahden kameran käyttöä, mutta miten niiden kantaminen. Pitäisikö sitten ottaa kaksi kappaletta kamerahihnoja mukaan?
Ne jotka säännöllisesti käyttävät kahta tai useampaakin kameraa kerralla vannovat niiden "valjaiden" nimeen. Ite olen joskus kahden slingin kanssa heilunut, siis niin että ne menevät ristiin. Siinä pitää vaan pitää fokus myös siinä mistä ne slingit milloinkin kulkee, ettei vetele niitä umpisolmuun siinä kuvatessa.
Peak Designilta saa myös sellasia vyöklipsuja, kameran tripodimounttiin tulee kiinnikelevy ja se levy loksahtaa vyöllä olevaan vastakappaleeseen. Molempiin kameroihin kaulahihnan silmusta rannelenkki ja tollaset vyökiinnikkeet, niin homma on aika nopeaa ja hektisissä tilanteissa ei tule ne kaulahihnat tai slingit tielle.
Mutta sulta ei varmaan löydy tähän hätään tollasia vermeitä, niin olen kuvannut kahdella kaulahihnalla niin, että toinen on mahdollisimman pitkänä ja toinen mahdollisimman lyhyenä roikkumassa kaulalla tai olan yli selän puolella. Eri mittaisilla hihnoilla kamerat ei kolise toisiaan vasten ja niiden vaihtelu on sikäli helppoa.
Blackrapidilta vaan double breathe jos kahta kameraa käyttökunnossa roudaa säännöllisesti. Tai pari seteliä lisää ja Moneymakerit
Holdfastin remmejä:Tuo Blackrapid voisi olla ihan hyvä. Mikä on Moneymakeri? Joku hihnavalmistaja? En kauheasti viittsisi enää laajentaa hihnavalikoimia kun jo useampi Peak Designin hihna käytössä. Itse asiassa mun piti alunperin mennä Blackrapidin systeemiin, mutta kamerakauppias ympäripuhui mut Peak Designin järjestelmään.
Mietin että kaksi kameraa tuo aina lisää säätöä, kannattaisikohan jättää suosiolla toinen pois kun saattaa sitten mennä kuvaukset säätämiseksi kun ei vielä ole jäätäväsit kokemusta urheilukisojen kuvaamisesta. Ehkä siinä yhden kahden ruudun missaa.
Mulla on myös kaksi clippiä, toinen repun hihnassa ja toinen leveään vyöhön kiinnitettynä, joka vyö on irrallinen (ilman housuja) ja jonka voi kietaista vyötärölle, klipsi/kamera haluttuun suuntaan sojottaen siten ettei se hakkaa varustuksiin. Kamera on varmistettu niskan takaa ohuella PD-hihnalla, olisiko ollut leash-malli, ja lisäksi kameran sivussa on lyhyt käpäläremmi PD clutch jolla kameraa voi kantaa jonkin aikaa ihan mukavastiItse asiassa mulla on kaksikin kappaletta Peak Designin Capture Clippiä. Mut oon vähän huomannut että se on hankala kahden kameran kanssa. Sekä Z8 + 70-200 on sen verta painava yhdistelmä et haluaisin jonkun hihnan joka varmistaa ettei se putoa. Yhdellä kameralla tuo on hyvä, on se vähän tiellä se toinen kamera jos se on repun hihnassa se kiinnike.Toisaalta varmaan se yksikin kamera riittää.
ASUS ProArt PA279CRV on hyvä 500€ hintaiseksi. Suoraan paketista hyvät värit.Onko suosituksia hyvistä näytöistä kuvankäsittely-tarkoitusta varten, jos ei ole Eizoon varaa? Datatronic suositteli Asuksen ProART-sarjaa, mut en ole löytänyt niiden Adobe RGB-toistospeksejä mistään.
ASUS ProArt PA279CRV on hyvä 500€ hintaiseksi. Suoraan paketista hyvät värit.
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.Onko suosituksia hyvistä näytöistä kuvankäsittely-tarkoitusta varten, jos ei ole Eizoon varaa? Datatronic suositteli Asuksen ProART-sarjaa, mut en ole löytänyt niiden Adobe RGB-toistospeksejä mistään.
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.
Halvempi vaihtoehto ainakin olisi ostaa Datacolorin spyder ja kalibroi "normaalin" näytön sen mukaan.
Toi ProArt muuttu hyttysen kiveksen verran spyderillä. On siis varsin hyvä.S
Spyder on. Haluan ostaa 4k-näytön, niin samall katsoi sit muutiin yksityiskohdat kuntoon
Ainakin näyttää paljon paremmalta kuin, mitä digijärkkärit tekevät isommilla iso-luvuilla.Fomapan 400 on ainakin rakeinen 35mm filminä vaikka miten kehittäisi. Rodinalilla stand development korkealla ~30 asteen lämmöllä myös tuntui kehittävän hyvin raetta HP5+:lla.
Ilford HP5+ 1h stand Rodinalilla 25-30C asteessa:
![]()
Isoin juttu tuossa kalibroinnissa hyvävärisellä paneelilla on oikea kirkkaus ja black point. Värikriittisissä jutuissa toki sen väritargetin saa tarvittaessa väännettyä just eikä melkein samanlaiseksi kuin luonnossa.Kolmen sukupolven Spydereitä käyttäneenä voisin todeta yleisenä huomiona, että kalibroinnin muutokset kuvaan ovat melko pieniä verrattuna vaikkapa reippaan kuvankäsittelyn aikaansaamiin muutoksiin.
Edellyttäen että monitori on suht hyvälaatuinen ja käyttäjä osaa säätää perussäädöt.
Rakeisuus näyttää paremmalta printtinä kun tuon teki perinteisillä menetelmillä ~30cm pitkälle laidalle. Yleensä filmi printattuna näyttää paremmalta kuin näytöillä.Ainakin näyttää paljon paremmalta kuin, mitä digijärkkärit tekevät isommilla iso-luvuilla.
Ostin Asus 27" 360 hz Oled näytön niin tuntuu olevan hyvin säädetty sRGB tila. Vanha näyttö oli 27" 144 hz IPS paneelilla, on kyllä iso ero kuvanlaadussa/nopeudessa. Hiiren osoittimen selvyyden/hz takia paljon tarkempaa osua mihin yrittää klikata, eli voin kyllä itse suositella tätä pelinäyttöä jos käyttää sRGB avaruutta.Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.
Halvempi vaihtoehto ainakin olisi ostaa Datacolorin spyder ja kalibroi "normaalin" näytön sen mukaan.