Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Pyöräilykuviin panorointia niin saa vauhdin mukaan. Vaatii kyllä vähän harjoittelua ja vakaat kädet.
 
Onko filmikavereita paikalla? On nyt juuri menossa Rodinalilla ns. semi-stand kehitys, jota en ole aikaisemmin tehnyt. Laitoin aineet kehityspurkkiin. 20 astetta, 7ml Rodinal, 600ml vettä eli 1:87 suhteella. Käänsin purkin ylösalaisin ja napautin sen lattiaan ja sitten ajastin käyttöön. Ensimmäiset 30 minsaa on nyt menossa.

Filmi on Rollex iso 400, joka on prässättynä (pushed) iso 3200. Kuvia on sekä yön hämärästä, auringonlaskusta, että päivältä. Paljonkohan uskaltaisi ottaa irti, olisiko jopa 3-4h mahdollista vai missä vaiheessa homma menee ihan pieleen. Tekoäly kehui jo ideaani:

Here’s what you can expect:

  • 3 hours: Strong grain structure, deep blacks, and high contrast. Shadow detail will be improved, but highlights may start to compress.
  • 4 hours: Extreme grain! The film will have a gritty, textured look, with very pronounced edge sharpness. You might also see some fogging or base density increase.
En itse haluaisi pilata filmiäni, kun siellä on tärkeitä kuvia, mutta kuitenkin kokeilla mitä saa filmistä kaikkiaan irti.

Edit: 3h käytin tähän aikaa ja kuvista tuli ihan asiallisia, mutta ihmeellisen vähän on raetta edelleen. Haluaisin lisää :)
Tuo 7ml Rodinalia on luultavasti palanut jo tunnissa pois eikä tankissa ole tapahtunut loppuaikana tapahtunut mitään. Normaalista 1:100 standista litran tankissa en saanut itse mitään tolkullista eroa aikaan oli filkka purkissa tunnin tai kaksi, kätevä kehitysmenetelmä tuo kyllä on jos ei ole kiire tai on kiire tehdä jotakin muuta siinä välissä. Sanoisin, että helpoin tapa varmistaa, että nega on todella rakeinen on alikehittää aukolla-kahdella 1+25 kemiasuhteella eli tuossa sun prässikehityksessä 800-1600 mukaan kehitys kun valotus on 3200 mukaan ja digitoinnissa/vedostuksessa sitten nostetaan valotus oikeaksi. Nopeammilla kehitteillä on siinämielessä helpompi pelata, että pienemmillä muutoksilla prosessissa ajan tai lämpötilan suhteen on isompi vaikutus lopputulemaan.

Jos oikein rujoa jälkeä haluat niin ainakin Kodakin TRI-X (ei TMAX) oli Rodinal standissa 1:100 suhteella jo melko rakeinen ja Ilfordin Delta 3200 on boksinopeudella jo aivan hirveä. Jos käytät nopeampia kehitteitä niin negat saa todella karkean näköisiksi kun huuhtelet filkan ensin yli 40c vedessä ja laitat perään huonelämpöisen kehitteen ja käytät keskeytteenä taas 40C vettä ennen huoneenlämpöistä kiinnitettä. Korkeat lämpötilaerot muuttavat raerakenteen emulsiossa melko mielenkiintoiseksi.
Ilfordilla on monimutkaisempi ohje isommilla lämpötilaeroilla retikulaation aikaansaamiseen, mutta tuo on jo mun mielestä turhan raju efekti: Unleash that Reticulated Film Python

Ilford HP5+@3200 ID-11 -kehitteellä on ainakin ihan kohtuullisen rakeinen vaikka nega on 120-koossa. Itse en tuota RPX400-negaa ole muistaakseni koskaan järjen kanssa kuvannut, täytyy käydä hakemassa muutama rulla kokeiluihin.
_DSC6797.jpg
 
Tässä on vaikein ottamani valokuva, mitä olen ikinä onnistunut kuvaamaan. Aika ikkuna oli noin 5min ja kamerana vanha Fuji HS10, keulassa sony 1.8 exdenderi ja noin 1-1.5M harmaa suotimet. Pistin siis kaikki harmaa suotimet putkeen mitä löytyi.
Eli kaikki linssit kiinni, mitä löytyi. Otin noin sata kuvaa eri asetuksilla ja vain yksi valotus onnistui.
Kuulostaa varmaan tutulta. Yksi kuva sadasta sinnepäin ja kerrankin se yksi onnistui.

Tuo iso valkoinen pallo on Aurinkomme. Siltä näkyy myös kuvassa pilkku ryhmä. Tuo pikkuinen pallo klo09:00 on Merkurius planeetta. Ei hullummin tehty vanhalla Fujiltalla.
Seuraava mahdollisuus kuvata Merkurius, Aurinkoa vasten tulee vasta Suomessa 2032. Kuva on vuodelta 2016.



kuva.jpg
 
Mietin pitäisikö ottaa jalusta mukaan, mutta sitten se varmaan rajoittaisi erilaisten kuvakulmien käyttöä. Ja sitä pitäisi sitten kantaa koko ajan mukana.
 
Mietin pitäisikö ottaa jalusta mukaan, mutta sitten se varmaan rajoittaisi erilaisten kuvakulmien käyttöä. Ja sitä pitäisi sitten kantaa koko ajan mukana.
Kuvaus taitaa tapahtua koko ajan ulkona päivänvalossa? Itse en ehkä ottaisi jalustaa, kun suljinaikaa täytyy pitää sen verran lyhyenä että jalustasta tuskin olisi suurempaa hyötyä. Toki jos videokuvaa meinaat ottaa, niin sitten.
 
Kuvaus taitaa tapahtua koko ajan ulkona päivänvalossa? Itse en ehkä ottaisi jalustaa, kun suljinaikaa täytyy pitää sen verran lyhyenä että jalustasta tuskin olisi suurempaa hyötyä. Toki jos videokuvaa meinaat ottaa, niin sitten.

Joo ulkona. Taidan jättää jalustan kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jalustan käyttöä puoltaisi jos sulla on joku herkullinen sommitelma siinä radalla ja manuaalisella tarkennuksella pidät tarkennuspisteen tiettyyn kohtaan. Ja sitten lankalaukaisimella raksuttelee aina kun siitä joku kulkee ohi.
 
Jalustan käyttöä puoltaisi jos sulla on joku herkullinen sommitelma siinä radalla ja manuaalisella tarkennuksella pidät tarkennuspisteen tiettyyn kohtaan. Ja sitten lankalaukaisimella raksuttelee aina kun siitä joku kulkee ohi.
Joo, taidan jättää jalustan kotiin.
 
Joku ehdotti kahden kameran käyttöä, mutta miten niiden kantaminen. Pitäisikö sitten ottaa kaksi kappaletta kamerahihnoja mukaan?
 
Tekoälyltä kyselin, että joskos nyt saisi sitä raetta kuvaan ja sen mukaan kehitys. Edelleen haluaisin lisää. Ehkä olisi pitänyt kokeilla sitä 40 asteen keinoa mitä ehdotettiin. Kysyin siitä tekoälyltä, mutta se ei innostunut asiasta:) No, nyt 24 astetta, 1+25 Rodinal, 4,45 minuuttia ja agitation (mitä lie suomeksi) oli varsin raakaa kehitystankin höykyttämistä. Niin paljon, että tankissa oli vaahtoa, mitä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut. No negatiiveista tuli tosi tummia, mutta kyllä sieltä taas kuvia saatiin ulos. Yksi liitteenä. Omaan makuuni haluaisin lisää raetta, sen sijaan sainkin melkoisesti kontrastia. Omaan makuuni kuva on hieno, mutta vähän palaa jo puhki, en tiedä onko virhe kehittämisessä vai kuvassa itsessään.

54528189234_b48c0d3449_b.jpg
 
Fomapan 400 on ainakin rakeinen 35mm filminä vaikka miten kehittäisi. Rodinalilla stand development korkealla ~30 asteen lämmöllä myös tuntui kehittävän hyvin raetta HP5+:lla.

Ilford HP5+ 1h stand Rodinalilla 25-30C asteessa:

_DSC0806.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Joku ehdotti kahden kameran käyttöä, mutta miten niiden kantaminen. Pitäisikö sitten ottaa kaksi kappaletta kamerahihnoja mukaan?
Ne jotka säännöllisesti käyttävät kahta tai useampaakin kameraa kerralla vannovat niiden "valjaiden" nimeen. Ite olen joskus kahden slingin kanssa heilunut, siis niin että ne menevät ristiin. Siinä pitää vaan pitää fokus myös siinä mistä ne slingit milloinkin kulkee, ettei vetele niitä umpisolmuun siinä kuvatessa.

Peak Designilta saa myös sellasia vyöklipsuja, kameran tripodimounttiin tulee kiinnikelevy ja se levy loksahtaa vyöllä olevaan vastakappaleeseen. Molempiin kameroihin kaulahihnan silmusta rannelenkki ja tollaset vyökiinnikkeet, niin homma on aika nopeaa ja hektisissä tilanteissa ei tule ne kaulahihnat tai slingit tielle.

Mutta sulta ei varmaan löydy tähän hätään tollasia vermeitä, niin olen kuvannut kahdella kaulahihnalla niin, että toinen on mahdollisimman pitkänä ja toinen mahdollisimman lyhyenä roikkumassa kaulalla tai olan yli selän puolella. Eri mittaisilla hihnoilla kamerat ei kolise toisiaan vasten ja niiden vaihtelu on sikäli helppoa.
 
Ne jotka säännöllisesti käyttävät kahta tai useampaakin kameraa kerralla vannovat niiden "valjaiden" nimeen. Ite olen joskus kahden slingin kanssa heilunut, siis niin että ne menevät ristiin. Siinä pitää vaan pitää fokus myös siinä mistä ne slingit milloinkin kulkee, ettei vetele niitä umpisolmuun siinä kuvatessa.

Peak Designilta saa myös sellasia vyöklipsuja, kameran tripodimounttiin tulee kiinnikelevy ja se levy loksahtaa vyöllä olevaan vastakappaleeseen. Molempiin kameroihin kaulahihnan silmusta rannelenkki ja tollaset vyökiinnikkeet, niin homma on aika nopeaa ja hektisissä tilanteissa ei tule ne kaulahihnat tai slingit tielle.

Mutta sulta ei varmaan löydy tähän hätään tollasia vermeitä, niin olen kuvannut kahdella kaulahihnalla niin, että toinen on mahdollisimman pitkänä ja toinen mahdollisimman lyhyenä roikkumassa kaulalla tai olan yli selän puolella. Eri mittaisilla hihnoilla kamerat ei kolise toisiaan vasten ja niiden vaihtelu on sikäli helppoa.

Itse asiassa mulla on kaksikin kappaletta Peak Designin Capture Clippiä. Mut oon vähän huomannut että se on hankala kahden kameran kanssa. Sekä Z8 + 70-200 on sen verta painava yhdistelmä et haluaisin jonkun hihnan joka varmistaa ettei se putoa. Yhdellä kameralla tuo on hyvä, on se vähän tiellä se toinen kamera jos se on repun hihnassa se kiinnike.Toisaalta varmaan se yksikin kamera riittää.
 
Blackrapidilta vaan double breathe jos kahta kameraa käyttökunnossa roudaa säännöllisesti. Tai pari seteliä lisää ja Moneymakerit

Tuo Blackrapid voisi olla ihan hyvä. Mikä on Moneymakeri? Joku hihnavalmistaja? En kauheasti viittsisi enää laajentaa hihnavalikoimia kun jo useampi Peak Designin hihna käytössä. Itse asiassa mun piti alunperin mennä Blackrapidin systeemiin, mutta kamerakauppias ympäripuhui mut Peak Designin järjestelmään.

Mietin että kaksi kameraa tuo aina lisää säätöä, kannattaisikohan jättää suosiolla toinen pois kun saattaa sitten mennä kuvaukset säätämiseksi kun ei vielä ole jäätäväsit kokemusta urheilukisojen kuvaamisesta. Ehkä siinä yhden kahden ruudun missaa.
 
Tuo Blackrapid voisi olla ihan hyvä. Mikä on Moneymakeri? Joku hihnavalmistaja? En kauheasti viittsisi enää laajentaa hihnavalikoimia kun jo useampi Peak Designin hihna käytössä. Itse asiassa mun piti alunperin mennä Blackrapidin systeemiin, mutta kamerakauppias ympäripuhui mut Peak Designin järjestelmään.

Mietin että kaksi kameraa tuo aina lisää säätöä, kannattaisikohan jättää suosiolla toinen pois kun saattaa sitten mennä kuvaukset säätämiseksi kun ei vielä ole jäätäväsit kokemusta urheilukisojen kuvaamisesta. Ehkä siinä yhden kahden ruudun missaa.
Holdfastin remmejä:

Suomessa Black Island leather teki ainakin ennen vastaavia, mulla on yhden kameran malli itsellä sieltä
 
Onko Blackrapid ylipäätään mukavempi kuin Peak Designin hihnat? Tuntuu noi PD:n hihnat olemaan mun tyyliin ehkä inasen verran liian lyhyt slingi-käytössä. Toisaalta ei kuitenkaan häiritsevästi. Ja BR vissiin hihna ei liiku kun nostelee kameraa? Ehkä hyvä jos on reppu selässä.
 
Onko suosituksia hyvistä näytöistä kuvankäsittely-tarkoitusta varten, jos ei ole Eizoon varaa? Datatronic suositteli Asuksen ProART-sarjaa, mut en ole löytänyt niiden Adobe RGB-toistospeksejä mistään.
 
Itse asiassa mulla on kaksikin kappaletta Peak Designin Capture Clippiä. Mut oon vähän huomannut että se on hankala kahden kameran kanssa. Sekä Z8 + 70-200 on sen verta painava yhdistelmä et haluaisin jonkun hihnan joka varmistaa ettei se putoa. Yhdellä kameralla tuo on hyvä, on se vähän tiellä se toinen kamera jos se on repun hihnassa se kiinnike.Toisaalta varmaan se yksikin kamera riittää.
Mulla on myös kaksi clippiä, toinen repun hihnassa ja toinen leveään vyöhön kiinnitettynä, joka vyö on irrallinen (ilman housuja) ja jonka voi kietaista vyötärölle, klipsi/kamera haluttuun suuntaan sojottaen siten ettei se hakkaa varustuksiin. Kamera on varmistettu niskan takaa ohuella PD-hihnalla, olisiko ollut leash-malli, ja lisäksi kameran sivussa on lyhyt käpäläremmi PD clutch jolla kameraa voi kantaa jonkin aikaa ihan mukavasti
 
Nyt kun nuo Dodge & Burnit sekä ihonkorjaukseen käytettävät työkalut ovat tulleet tuohon käyttämääni Capture Oneen, niin mietin pitäisikö luopua kokonaan Photoshop-tilauksesta.

Ainoa asia mitä nyt tulee ekana mieleen mitä photarista tarvitsisin on, kun kuvailen paljon noita taitettavia kuvaustaustoja vasten, niin joskus ne taustat eivät täytä koko kuvaa, niin olen siten photarilla laajentanut ne täyttämään koko ruudun. Onko kellään tietoa, onnistuuko tämä Capture Onella?
 
ASUS ProArt PA279CRV on hyvä 500€ hintaiseksi. Suoraan paketista hyvät värit.

Tuota olen katsonut kyllä. mutta mistään en ole nähnyt kuinka paljon se toistaa Adobe RGB:tä. AA, Verkkisen sivuilla onkin maininta. Ihme ettei Asuksen omilla sivuilla ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia hyvistä näytöistä kuvankäsittely-tarkoitusta varten, jos ei ole Eizoon varaa? Datatronic suositteli Asuksen ProART-sarjaa, mut en ole löytänyt niiden Adobe RGB-toistospeksejä mistään.
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.
Halvempi vaihtoehto ainakin olisi ostaa Datacolorin spyder ja kalibroi "normaalin" näytön sen mukaan.
 
S
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.
Halvempi vaihtoehto ainakin olisi ostaa Datacolorin spyder ja kalibroi "normaalin" näytön sen mukaan.

Spyder on. Haluan ostaa 4k-näytön, niin samall katsoi sit muutiin yksityiskohdat kuntoon
 
Kolmen sukupolven Spydereitä käyttäneenä voisin todeta yleisenä huomiona, että kalibroinnin muutokset kuvaan ovat melko pieniä verrattuna vaikkapa reippaan kuvankäsittelyn aikaansaamiin muutoksiin.
Edellyttäen että monitori on suht hyvälaatuinen ja käyttäjä osaa säätää perussäädöt.
 
Fomapan 400 on ainakin rakeinen 35mm filminä vaikka miten kehittäisi. Rodinalilla stand development korkealla ~30 asteen lämmöllä myös tuntui kehittävän hyvin raetta HP5+:lla.

Ilford HP5+ 1h stand Rodinalilla 25-30C asteessa:

_DSC0806.jpeg
Ainakin näyttää paljon paremmalta kuin, mitä digijärkkärit tekevät isommilla iso-luvuilla.
 
Kolmen sukupolven Spydereitä käyttäneenä voisin todeta yleisenä huomiona, että kalibroinnin muutokset kuvaan ovat melko pieniä verrattuna vaikkapa reippaan kuvankäsittelyn aikaansaamiin muutoksiin.
Edellyttäen että monitori on suht hyvälaatuinen ja käyttäjä osaa säätää perussäädöt.
Isoin juttu tuossa kalibroinnissa hyvävärisellä paneelilla on oikea kirkkaus ja black point. Värikriittisissä jutuissa toki sen väritargetin saa tarvittaessa väännettyä just eikä melkein samanlaiseksi kuin luonnossa.
 
Ainakin näyttää paljon paremmalta kuin, mitä digijärkkärit tekevät isommilla iso-luvuilla.
Rakeisuus näyttää paremmalta printtinä kun tuon teki perinteisillä menetelmillä ~30cm pitkälle laidalle. Yleensä filmi printattuna näyttää paremmalta kuin näytöillä.

Kameralla skannatessa terävöitykset saa laittaa aika minimiin mustavalkoisille kuville, tuossa kuvassa enemmän terävöitystä mitä nykyisin käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu kannattaako semmoisesta maksaa ylimääräistä. Tyyliin 99% ihmisistä katsoo kuvat joka tapauksessa kännykästä tai omilta ruuduiltaan, joissa värit ovat mitä ovat.
Halvempi vaihtoehto ainakin olisi ostaa Datacolorin spyder ja kalibroi "normaalin" näytön sen mukaan.
Ostin Asus 27" 360 hz Oled näytön niin tuntuu olevan hyvin säädetty sRGB tila. Vanha näyttö oli 27" 144 hz IPS paneelilla, on kyllä iso ero kuvanlaadussa/nopeudessa. Hiiren osoittimen selvyyden/hz takia paljon tarkempaa osua mihin yrittää klikata, eli voin kyllä itse suositella tätä pelinäyttöä jos käyttää sRGB avaruutta.

Windows on kyllä typerä kun kalibroi laajalla väritilalla niin työpöydällä on sitten käytössä täysi DCI-P3 avaruus ja värejä on paljon enemmän. Monet ohjelmat ei osaa käyttää kalibroitua profiilia, ärsyttävää. Nyt ei enää tarvitse kalibrointia kun on hyvin säädetty sRGB tila.

Aika näyttääkö palaako kuva kiinni, Asus näytöissä on 3-vuoden takuu joka kattaa myös palamisen.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 039
Viestejä
4 786 789
Jäsenet
77 701
Uusin jäsen
jni6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom