Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Pyöräkisat on kuvattu. Tuli räpsittyjä ruutuja ihan huolella. Jotenkin fiilis että olisijn onnistunut tuolla mun Z50:llä paremmin. Toi Z8 ei vaan pysy pyöräilijöiden perässä ja tarkentaa minne sattuu, vaikka näytön neliö näyttää tarketavan kilpailijan silmään. Vähän sama juttu kun aikaisemmin valitin Rhonde de Vesivehmaalla, nyt mulla oli shutter speed 1/1600 ja 1/2000, silti epätarkkoja eikä liike pysähtynyt. Tosin ajaahan ne pyörät kovaa, olisikohan pitänyt olla vielä nopeampi? Oli niin kirkas auringonpaiste ettei takanäytöltä saanut kuvista mitään selvää.
Jos jaksat niin heitä croppi jostain suttufillarista. Vois kokeilla mielenkiinnosta osaako topazin ai pelastaa cropissa olevaa dataa
 
Voiko Z8:ssa muuttaa automaattitarkennuksen "presettiä" ? Ks. esim. 5D4 manuaali sivu 127 mitä tarkoitan (https://gdlp01.c-wss.com/gds/0/0300024970/07/eos5d-mk4-im8-en.pdf)

Ootko tarkistanut runko+obiska kombon tarkennuksen ja hienosäätänyt sitä tarvittaessa? Ks. sama manuaali sivu 152. Jos obiska suoraan pakasta on joko etu- tai takatarkenteinen, niin siinä ei auta nopeatkaan suljinajat.

Polkivatko pyörät suoraan sinua kohti, viistosti sinua kohti, viistosti sinusta pois päin, vai tangentiaalisesti suhteessa sinuun?

Oliko silmätarkennus väärä automaattitarkennusohjelma tilanteeseesi?

Mitä aukkoa käytit?
 
Voiko Z8:ssa muuttaa automaattitarkennuksen "presettiä" ? Ks. esim. 5D4 manuaali sivu 127 mitä tarkoitan (https://gdlp01.c-wss.com/gds/0/0300024970/07/eos5d-mk4-im8-en.pdf)

Ootko tarkistanut runko+obiska kombon tarkennuksen ja hienosäätänyt sitä tarvittaessa? Ks. sama manuaali sivu 152. Jos obiska suoraan pakasta on joko etu- tai takatarkenteinen, niin siinä ei auta nopeatkaan suljinajat.

Polkivatko pyörät suoraan sinua kohti, viistosti sinua kohti, viistosti sinusta pois päin, vai tangentiaalisesti suhteessa sinuun?

Oliko silmätarkennus väärä automaattitarkennusohjelma tilanteeseesi?

Mitä aukkoa käytit?
Nuo presetit ja tarkennuksen hienosäädöt menee mulla yli hilseen ja pikkasen veikkaan että ei niitä Nikonissa ole? @Drinkkeri varmaan osaa kertoa onko niitä. Suurin osa kuvista oli sellasia, joissa pyöräilijä polki pikkasen sivutain ohitse; olin siis tien reunalla ja pyöräilijät polki ohitseni. Toki olin myös sivuttain ja pyöräilijät polki minuun 90 asteen kulmassa, ne kuvat taisi kaikki onnistua. Osaksi myös kuvasin takaapäin kun pyöröilijät loittoni minusta.

Aukko oli 95% ajaasta F8, muutaman kerran kokeilin 7.1 ja 6.3, mutta ne jäi kokeiluksi. ISO oli automaatilla,se kävi joskus yli tonnissa, mut useinmiten 400-600 alueella se pyöri.

full_NZ84040.jpg
 
Ja vielä sen verta, että oli käytössä Jatkuva automaattitarkennus, 3d tarkennus ja ihmiset kohteena.
 
Nuo presetit ja tarkennuksen hienosäädöt menee mulla yli hilseen ja pikkasen veikkaan että ei niitä Nikonissa ole? @Drinkkeri varmaan osaa kertoa onko niitä. Suurin osa kuvista oli sellasia, joissa pyöräilijä polki pikkasen sivutain ohitse; olin siis tien reunalla ja pyöräilijät polki ohitseni. Toki olin myös sivuttain ja pyöräilijät polki minuun 90 asteen kulmassa, ne kuvat taisi kaikki onnistua. Osaksi myös kuvasin takaapäin kun pyöröilijät loittoni minusta.

Aukko oli 95% ajaasta F8, muutaman kerran kokeilin 7.1 ja 6.3, mutta ne jäi kokeiluksi. ISO oli automaatilla,se kävi joskus yli tonnissa, mut useinmiten 400-600 alueella se pyöri.

full_NZ84040.jpg
Niin selkeästi on takana, että melko erikoista on että kamera kertoo vielä seuraavansa kohdetta.

Jos käytössä on koko ruudunalan tarkennus niin koettaisin kutistaa sitä laajennettuun pisteeseen, samaten tup tracking sensitivity kannattaa testata ääripäissään

 
Niin selkeästi on takana, että melko erikoista on että kamera kertoo vielä seuraavansa kohdetta.

Jos käytössä on koko ruudunalan tarkennus niin koettaisin kutistaa sitä laajennettuun pisteeseen, samaten tup tracking sensitivity kannattaa testata ääripäissään


Sensitivy oli 3. eli keskellä. 3d ja ruudunalan tarkennus on valinnaisia keskenään, eli ei ollut köytössä koko ruutu.

Pitäs löytää joku Nikon spesialisti joka voisi kokeilla onko toi kamera kunnossa.
 
Nuo presetit ja tarkennuksen hienosäädöt menee mulla yli hilseen ja pikkasen veikkaan että ei niitä Nikonissa ole? @Drinkkeri varmaan osaa kertoa onko niitä. Suurin osa kuvista oli sellasia, joissa pyöräilijä polki pikkasen sivutain ohitse; olin siis tien reunalla ja pyöräilijät polki ohitseni. Toki olin myös sivuttain ja pyöräilijät polki minuun 90 asteen kulmassa, ne kuvat taisi kaikki onnistua. Osaksi myös kuvasin takaapäin kun pyöröilijät loittoni minusta.

Aukko oli 95% ajaasta F8, muutaman kerran kokeilin 7.1 ja 6.3, mutta ne jäi kokeiluksi. ISO oli automaatilla,se kävi joskus yli tonnissa, mut useinmiten 400-600 alueella se pyöri.

full_NZ84040.jpg
Muistatko kuvassa käytettyä objektiivin polttoväliä? Muistelen että sulla on 200 mm putki, joten jos tämä kuva sattuu olemaan otettu 200 mm asetuksella n. 3 metrin päästä, niin silloin terävyysalue on n. 0,05cm tarkennuspisteestä eteenpäin. Jos pyöräilijä ajaa 50 km/h suoraan kohti, niin se liikkuu 13,8 m/s. Eli siinä on aikaa n. 0,0036 sekuntia ennenkuin tarkennus on ohi.

Jos sivulle liikkuvat onnistui paremmin, niin epäilen että syy on tuossa ja kamera kyllä toimii ihan ok.
 
Muistatko kuvassa käytettyä objektiivin polttoväliä? Muistelen että sulla on 200 mm putki, joten jos tämä kuva sattuu olemaan otettu 200 mm asetuksella n. 3 metrin päästä, niin silloin terävyysalue on n. 0,05cm tarkennuspisteestä eteenpäin. Jos pyöräilijä ajaa 50 km/h suoraan kohti, niin se liikkuu 13,8 m/s. Eli siinä on aikaa n. 0,0036 sekuntia ennenkuin tarkennus on ohi.

Jos sivulle liikkuvat onnistui paremmin, niin epäilen että syy on tuossa ja kamera kyllä toimii ihan ok.

En nyt muista onko se juuri tuo, mutta 102 oli eräässä suht samanlaisessa.
 
Fellmannin ajot 2025 Eipä kait nuo mitään salaisia kuvia ole. :P
Monissa on tarkennus liian takana. Eniten ihmetytti kuva 83756, jossa ei edes ole nopeasti kohti liikkuvaa kohdetta. Miksei tarkennus ole osunut etualan ihmisiin/aitoihin/liikennemerkkeihin? Mikä tahansa oma kännykkäni, pokkarini tai jompikumpi Panan MFT-järkkäri olisi takuuvarmasti tarkentanut oikein.

Edit. Tuollainen liikkumattoman helpon kuvan tarkennusongelma pitäisi ensin saada kuntoon, ennenkuin alkaa miettiä miksi liikkuvat ei onnistu.


Edit. 83756
 
Viimeksi muokattu:
Monissa on tarkennus liian takana. Eniten ihmetytti kuva 82756, jossa ei edes ole nopeasti kohti liikkuvaa kohdetta. Miksei tarkennus ole osunut etualan ihmisiin/aitoihin/liikennemerkkeihin? Mikä tahansa oma kännykkäni, pokkarini tai jompikumpi Panan MFT-järkkäri olisi takuuvarmasti tarkentanut oikein.

Edit. Tuollainen liikkumattoman helpon kuvan tarkennusongelma pitäisi ensin saada kuntoon, ennenkuin alkaa miettiä miksi liikkuvat ei onnistu.
Viittasitko ehkä kuvaan 83756? Kuva 82756 meni marraskuun puolelle tuolla galleriassa.

Mulla oli oman panan kanssa vastaavia ongelmia niin kauan, kunnes löysin siitä focus peaking -asetuksen. Kamera näytti kyllä tarkennuspistettä johonkin tiettyyn kohtaan, mikä takanäytöllä näytti oikealta, muttei se oikeasti ollut. Sitten kun tuon focus peakingin avulla näki, missä tasossa kuvaa tarkennus oikeasti oli, alkoi kuvat olemaan halutusta kohdasta teräviä.

Itsestä on alkanut tuntumaan, että voisin kokeilla paikallaan olevien kohteiden osalta kokonaan automaattitarkennuksesta luopumista. Pyörittää vaan objektiivin tarkennusrengasta, kun se on helppo ja varma, ja manuaalitarkennuksella valokuvauksen ensimmäiset ~175 vuotta on taidettu muutenkin pärjätä.
 
Viittasitko ehkä kuvaan 83756? Kuva 82756 meni marraskuun puolelle tuolla galleriassa.

Mulla oli oman panan kanssa vastaavia ongelmia niin kauan, kunnes löysin siitä focus peaking -asetuksen. Kamera näytti kyllä tarkennuspistettä johonkin tiettyyn kohtaan, mikä takanäytöllä näytti oikealta, muttei se oikeasti ollut. Sitten kun tuon focus peakingin avulla näki, missä tasossa kuvaa tarkennus oikeasti oli, alkoi kuvat olemaan halutusta kohdasta teräviä.

Itsestä on alkanut tuntumaan, että voisin kokeilla paikallaan olevien kohteiden osalta kokonaan automaattitarkennuksesta luopumista. Pyörittää vaan objektiivin tarkennusrengasta, kun se on helppo ja varma, ja manuaalitarkennuksella valokuvauksen ensimmäiset ~175 vuotta on taidettu muutenkin pärjätä.

Manuaalitarkennus voisi toimia, jos näytöstä näkee yhtään mitään. Oli niin kirkas auringonpaiste ettei näytöstä näkynyt mitään. Etsimen pikkunäytöltä nyt ainakin mun silmään aina kaikki näyttää terävältä.

Focus Peaking oli päällä, mut sekään ei aina näyttänyt punaisella värillä mitkä on tarkentuneena; edes paikalla olevia kohteita.
 
En nyt muista onko se juuri tuo, mutta 102 oli eräässä suht samanlaisessa.
Katsoin galleriasta, 70 mm näyttää olevan kyseisessä kuvassa. Silloin kokonaistarkkuusalue on 0,87 m, josta 0,37 m pisteen etupuolella. Puhutaan edelleen 0,02 sekunnin ajasta, jolloin kohde tulee tarkennuksen ulkopuolelle. Onhan varmasti jatkuva tarkennus ollut käytössä (Panasonicissa AF-C, lienee sama Nikonissakin?)? Yritin kuvan metatiedoista kaivella sitä, mutta en ainakaan huomannut että olisi mukana.
 
Katsoin galleriasta, 70 mm näyttää olevan kyseisessä kuvassa. Silloin kokonaistarkkuusalue on 0,87 m, josta 0,37 m pisteen etupuolella. Puhutaan edelleen 0,02 sekunnin ajasta, jolloin kohde tulee tarkennuksen ulkopuolelle. Onhan varmasti jatkuva tarkennus ollut käytössä (Panasonicissa AF-C, lienee sama Nikonissakin?)? Yritin kuvan metatiedoista kaivella sitä, mutta en ainakaan huomannut että olisi mukana.

Oli koko session ajan AF-C + 3D sekä objektina ihmiset.
 
Manuaalitarkennus voisi toimia, jos näytöstä näkee yhtään mitään. Oli niin kirkas auringonpaiste ettei näytöstä näkynyt mitään. Etsimen pikkunäytöltä nyt ainakin mun silmään aina kaikki näyttää terävältä.
Tuon käsitarkennuksen kanssa kannattaa käyttää suurennustoimintoa (mitä lie suomeksi, kuitenkin että haluttua kohtaa kuvasta suurennetaan moninkertaisesti, jotta näkee onko tarkennus tarkka).

Focus Peaking oli päällä, mut sekään ei aina näyttänyt punaisella värillä mitkä on tarkentuneena; edes paikalla olevia kohteita.
Jos kameran focus peaking väittää että tarkennus on jossain muualla kuin mitä oikeasti, niin miten varmistit asian?

Tuo 200 mm zoom on siitä petollinen, että jos vaikka aukko on 4 ja etäisyyttä kohteeseen se 3 m, niin tarkkaa aluetta on 2 cm pisteen eteen (ja 3 cm taakse). Siinä ei tarvitse itse paljon liikahtaa jolloin tarkennus menee jo pieleen, ja tällöin helposti tulee näitä "kaikki oli kunnossa, mutta silti kuva jäi epäteräväksi" -hetkiä.
 
Oli koko session ajan AF-C + 3D sekä objektina ihmiset.
Omalla kamerallani jos yritän kuvata kohti juoksevaa koiraa (nopeus lienee luokkaa 30-40 km/h) ja valitsen AF-C:n ja eläintunnistuksen sekä sarjakuvauksen, niin kuvista on tarkkoja ehkä luokkaa 20-60 %. En tiedä miten hyvin tarkennusautomatiikka ja objektiivin moottori pelaa yhteen tekoälyn tunnistaman tarkennuspisteen kanssa, mutta omien havaintojen mukaan tuossa on vielä tilaa kehitykselle. Sony kai näissä on mestari.
 
Tuon käsitarkennuksen kanssa kannattaa käyttää suurennustoimintoa (mitä lie suomeksi, kuitenkin että haluttua kohtaa kuvasta suurennetaan moninkertaisesti, jotta näkee onko tarkennus tarkka).


Jos kameran focus peaking väittää että tarkennus on jossain muualla kuin mitä oikeasti, niin miten varmistit asian?

Tuo 200 mm zoom on siitä petollinen, että jos vaikka aukko on 4 ja etäisyyttä kohteeseen se 3 m, niin tarkkaa aluetta on 2 cm pisteen eteen (ja 3 cm taakse). Siinä ei tarvitse itse paljon liikahtaa jolloin tarkennus menee jo pieleen, ja tällöin helposti tulee näitä "kaikki oli kunnossa, mutta silti kuva jäi epäteräväksi" -hetkiä.

Se suurennustoimintokaan ei auta, jos näytöstä ei nää mitään auringonvalon vuoksi eikä missään ole riittävän tummia varjoja. Välillä se focus peaking näyttää ne alueet punaisella ja sitten toisinaan ei näy kuvassa missään punaista.
 
Nuo presetit ja tarkennuksen hienosäädöt menee mulla yli hilseen ja pikkasen veikkaan että ei niitä Nikonissa ole? @Drinkkeri varmaan osaa kertoa onko niitä. Suurin osa kuvista oli sellasia, joissa pyöräilijä polki pikkasen sivutain ohitse; olin siis tien reunalla ja pyöräilijät polki ohitseni. Toki olin myös sivuttain ja pyöräilijät polki minuun 90 asteen kulmassa, ne kuvat taisi kaikki onnistua. Osaksi myös kuvasin takaapäin kun pyöröilijät loittoni minusta.

Aukko oli 95% ajaasta F8, muutaman kerran kokeilin 7.1 ja 6.3, mutta ne jäi kokeiluksi. ISO oli automaatilla,se kävi joskus yli tonnissa, mut useinmiten 400-600 alueella se pyöri.

full_NZ84040.jpg
Nupit kaakkoon yritys alla mikä kyllä lisäsi virhettäkin kuvaan alla (topaz gigapixel ai). Ei työkalu näemmä samalla tavalla tee maagisia parannuksia urheilujuttuihin kuin miten toimii luontokuvien kanssa. Sorsa helpompi hallusinoitava kuin urbaani ympäristö + ihmiset.

Tosin on tuossa jotain hyvää/lupauksi aantavaakin. Parempaan varmaan pääsis jos ei antais ai:n käsitellä koko kuvaa yhdellä asetuksella. Toinen puoli, että ehkä tulisi parempi jos olisi ensin ajanut pelkän "terävöityksen" ja sen jälkeen toisella kerralla maskannut+ajanut yksityiskohtien generointia hallitusti.

1748886066506.png
 
Omalla kamerallani jos yritän kuvata kohti juoksevaa koiraa (nopeus lienee luokkaa 30-40 km/h) ja valitsen AF-C:n ja eläintunnistuksen sekä sarjakuvauksen, niin kuvista on tarkkoja ehkä luokkaa 20-60 %. En tiedä miten hyvin tarkennusautomatiikka ja objektiivin moottori pelaa yhteen tekoälyn tunnistaman tarkennuspisteen kanssa, mutta omien havaintojen mukaan tuossa on vielä tilaa kehitykselle. Sony kai näissä on mestari.
+ sitten vielä millä objektiivilla kuvaa. Tarkennusnopeuksissa on isosti eroa eri obiskojen välillä. Kuinka paljon ja kuinka painavaa lasia moottorin on liikuteltava ja onko se minkä tyyppinen moottori.

Ja ainakin ennen vanhaan keskimmäinen tai keskellä olevat tarkennuspisteet ovat varmempia tarkentamaan kuin äärilaitojen tarkennupisteet.

Olin itse asiassa juuri viime viikolla kuvaamassa juoksevia ja painivia koiria 5D4 + 70-200L f2.8 IS II kombolla. ISO automaatilla, valotusaika pääasiassa 1/800 tai 1/1000 ja aukko pääasiassa f3.5 tai f4. Kamerasta tarkennusohjelmana AI Servo ja siinä Accelerated tracking +1, muut arvot 0. Tarkennusalueena keskimmäiset tai melkein keskimmäiset 3x3 pisteet. Lähes koko ajan zoomin 200mm päädyssä. Liike ei täysin pysähtynyt näillä asetuksilla, mutta näen kuitenkin kuvista, joissa on motion blurria, että syväterävyysalue on kuitenkin osunut pääasiassa kuonoihin tai silmiin. Suoraan kohti juoksevat kohteina haastavimpia ja osumaprosentti silleen ehkä joka kolmas kuva. "Spray and pray". Lopputuloksen kannalta näteimmät kuvat tulivat kun koirat juoksivat sivuttain jolloin tarkennuksellakin on vähemmän tehtävää. Bonuksena tausta blurraantui nätisti. Esimerkiksi tällaisia räpsyjä:

0G5A2743_resized.jpg


Nuo presetit ja tarkennuksen hienosäädöt menee mulla yli hilseen ja pikkasen veikkaan että ei niitä Nikonissa ole? @Drinkkeri varmaan osaa kertoa onko niitä. Suurin osa kuvista oli sellasia, joissa pyöräilijä polki pikkasen sivutain ohitse; olin siis tien reunalla ja pyöräilijät polki ohitseni. Toki olin myös sivuttain ja pyöräilijät polki minuun 90 asteen kulmassa, ne kuvat taisi kaikki onnistua. Osaksi myös kuvasin takaapäin kun pyöröilijät loittoni minusta.

Aukko oli 95% ajaasta F8, muutaman kerran kokeilin 7.1 ja 6.3, mutta ne jäi kokeiluksi. ISO oli automaatilla,se kävi joskus yli tonnissa, mut useinmiten 400-600 alueella se pyöri.

full_NZ84040.jpg
Tässä kuvassasi näyttää olevan syväterävyysaluetta aika paljon. Lähtökohtaisesti en kuvaisi liikettä manuaalitarkennuksella paitsi jos on aivan pakko. Taisin kuitenkin ehdottaa tätä jo aiemmin, että tässä tilanteessa olisi voinut koittaa tarkentaa johonkin kiintopisteeseen ja naksauttaa obiskasta tarkennuksen manuaalille. Sitten opetella muutamalla pyöräilijällä laukaisemaan kamera aina oikealla hetkellä eli omasta reaktionopeudesta riippuen hieman tai hieman enemmän ennakoivasti, että pyöräilijä on juuri sen pisteen kohdalla tai sen takana kun kamera tallentaa kuvan. Esimerkiksi tarkennus tuohon asfaltissa näkyvään maalattuun viivaan. Ja intentio painaa nappia puolimetriä ennen sitä. Tietty ei voi sitten itse liikkua siitä spotista mistä räpsii ja syytä välillä tsekata, että tarkennus on edelleen siellä missä haluaa. Voisi toimia, ja pitkälti kokeiluahan tämä harrastus on :)
 
Mulla on ulkona elukoita kuvatessa kameralla tarkennus niin, että kolme nappia konfiguroituna tarkennusta varten
nappi 1: Tarkentaa eläimeen, jos silmä näkyvissä niin tarkentaa silmään
nappi 2: Tarkentaa ruudulla olevaan kursoriin
nappi 3: Perinteinen koko ruudulta "kohdetta" etsivä moodi

Nappi 1 pohjaan, jos osui väärään liikkuvaan otukseen niin nappi ylös ja uudestaan pohjaan. Tällä samalla sais myös tarkennettua ihmiseen, autoon yms. jos valitsee niin asetuksista
Nappi 2 kätevä jos elukka vaikka pusikossa paikoillaan ja kamera tarkentaa risuihin. Kursori otuksen päälle nappi 2 pohjaan
Nappi 3:en ihan vaan varmuusvarana jos on joku yllättävä asia mihin ei kerkeä nappi2:lla ja nappi1 tekisi väärin. Harvoin tarvii tätä elukoita kuvatessa.

Maisemia/turistihommia kuvatessa napit konffattu eri tavalla.

Kiva kun uusissa kameroissa alkaa olemaan naamantunnistusta yms. Jos tarvii kuvata joku tilaisuus niin voi syöttää kameraan sisään kuvat naamareista mitkä ottaa prioriteetin tarkennuksessa. Kamera tarkentaa ihmismassan seasta haluttuihin naamoihin automaattisesti.

Ohjelmoitavat moodit ja napit kyllä kiva jos jaksaa miettiä mikä on itselle optimaalista. Voi erilaisia kuvaushommia varten muokata asetukset sopivasti.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ulkona elukoita kuvatessa kameralla tarkennus niin, että kolme nappia konfiguroituna tarkennusta varten
nappi 1: Tarkentaa eläimeen, jos silmä näkyvissä niin tarkentaa silmään
nappi 2: Tarkentaa ruudulla olevaan kursoriin
nappi 3: Perinteinen koko ruudulta "kohdetta" etsivä moodi

Nappi 1 pohjaan, jos osui väärään liikkuvaan otukseen niin nappi ylös ja uudestaan pohjaan. Tällä samalla sais myös tarkennettua ihmiseen, autoon yms. jos valitsee niin asetuksista
Nappi 2 kätevä jos elukka vaikka pusikossa paikoillaan ja kamera tarkentaa risuihin. Kursori otuksen päälle nappi 2 pohjaan
Nappi 3:en ihan vaan varmuusvarana jos on joku yllättävä asia mihin ei kerkeä nappi2:lla ja nappi1 tekisi väärin. Harvoin tarvii tätä
Tässä G9 II:ssa on toi otukseen ja sen silmään tai kehoon tarkennus niin hyvä, että se oli mulle oikeastaan se lopullinen syy päivittää G9:stä. Just toi risujen ja heinien seasta tarkennus oli aika toivotonta G9:llä, vaikka sitä miten avittikin. G9 II:ssakin saa välillä avittaa, mutta sitä varten oon laittanut AF:n eteen/taakse-siirtotoiminnot etupuolen nappeihin, jotka on nimettömän ja keskisarjan käytettävissä. Olisi kiva päästä joskus testaamaan jonkun muun valmistajan toteutusta. Sony vissiin erityisen hyvä tässä?
 
Kun aiheesta nyt puhutaan, onko R6-tirppakuvaajia paikalla? Mä googlasin asetukset joltain asiaan vihkiintyneeltä saitilta enkä ole niihin sen koommin kajonnut. Mulla on pyörylän muistipaikoissa asetukset pönötykselle ja lentokuville. Lentokuvat ovat yleensä suttua varmaan kuvaajan osaamattomuuden takia, mutta jos jollain olisi asetukset, joihin on tyytyväinen, voisi hiukan vertailla. Eniten ketuttaa se, että tarkennus sahaa, vaikka kohde on etsimessä.

Combo on siis R6 + 100-400/L ii + 1.4x iii (kai se oli kolmosversio)

Silmään tarkennus on noilla etäisyyksillä utopiaa. Mutta joskus maassa pomppiva tintti osuu paremmin tarkennukseen noilla lentoasetuksilla. Pitäis vaan jaksaa kahlata niitä menuja, mutta kun niitä träkkäysvipuja on niin pirusti. Oon tullut vähän laiskaksi noiden kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 858
Viestejä
4 796 661
Jäsenet
77 839
Uusin jäsen
Bwave

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom