Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla ei ole hirveän laajaa kokemusta salamalaitteista, mutta Godoxin AD200 on aika vakuuttava laite hintaisekseen. Minusta siinä mm. selkeä etu vaihdettavat välähdyspäät eri tarpeisiin ja tilanteisiin. Ei myöskään tunnu rakenteeltaan rimpulalta.
Siis tämä vain sivukommenttina, peukkuna Godoxin AD-sarjalle.
Ilmankosteus ja lämpötilanvaihtelu pilaa kartongin, tyypillisesti se pahviputki joko menee kaarelle tai painuu läjään, jolloin paperiin tulee vekkejä. Kartongit kannattaa säilyttää pystyasennossa tai vaihtaa putkeksi alumiini/muoviputkiMulla on videokuvaussetuppi tuolla ulkovarastossa. Se ei ole lämmin, mutta lautaverhoiltu että vesi suoraan ei ainakaan pääse sisään. Ostin sinne alkukesästä Lastoliten 2,72m pitkän taustakartongin. Se roippuu katossa tollasen Nanliten 3 akselisen moottoridussa telineessä. Mutta ongelma ilmeisesti on, että tilan kosteusprosenti on kuitenkin liian korkea vai mistä voisi johtua, että harvakseltaan kun videota kuvaan, niin se kartonki on mennyt ns. banaanille. ja sitten kun sitä ylös ja alas sahaa, niin se heiluu kun hullun m***** mielettömän p********. Vai onko ilmiö sama missä tahansa sitä kartonkia säilyttelnkin? Ekana mulla tuli mieleen et se sisällä oleva kartonkirulla on kosteuden ansiosta pehmennyt ja mennyt tuollaiseen banaaniksi. Entä onko jollain muulla merkillä se siällä oleva pahvihylsy paksumpi? Tossa Lastoliteissä aika ohut.
Ilmankosteus ja lämpötilanvaihtelu pilaa kartongin, tyypillisesti se pahviputki joko menee kaarelle tai painuu läjään, jolloin paperiin tulee vekkejä. Kartongit kannattaa säilyttää pystyasennossa tai vaihtaa putkeksi alumiini/muoviputki
Hyvin ilmastoiduissa tiloissa, joissa ei juuri ilmankosteus kesällä nouse pysyvät hyvinä vuosikausia, normaalioloissa alkavat ennen pitkää kaikki roikkua keskeltä jos ilmankosteus pääsee pitkäksi aikaa ylös eikä paperia rullailla. Viikottaisessa käytölläkin pidentää sen keskituubin käyttöikää kun ei ole aina samassa asennossa. Jos ei ole pystysäilytykseen tilaa niin vaakana päistä ja keskeltä tuettuna on ihan ok.Auts. Ei ole tilaa säilytellä pystyssä. Pitänee etsiä putkea. Onko muuten samaa ongelmaa, jos setuppi olisi sisätiloissa, huoneenlämmössä?
Tuo menee 1/256 teholle asti, halvemmat verkkovirtavehkeet ei pääse noin alas.Jos salamaa markkinoidaan "Outdoor flash":na (Godox AD300 Pro), niin voiko sitä silti käyttää sisätiloissa? Onko se liian kirkas minimitehollakin tms?
Aika mukava määrä ja julkaistuja kuvia oli kiva selata, toivottavasti ensvuonna järjestyy uudestaan.Tuonne Global Photoprojektiin oli rekisteröitynyt n. 700-800, kuvia tuli sitten lopulta ymmärrykseni mukaan 500, joka on aika hyvä prosentti. En oisi yhtään ihmetellyt, jos olisi tullut alta 100 kuvaa.
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).
Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.
Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.
Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää
Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.
Kyllä se bufferi kamerassa kuin kamerassa tulee jossain vaiheessa täyteen. Silloin vauhti jolla uusia kuvia voi ottaa, joko hidastuu sd-kortin nopeuden mukaiseksi, tai keskeytyy.Ainakin mitä netin youtube-videoilla olevilta arvosteluilta olen lukenut, niin z6III ja Z8 on ns. loputon bufferi vaikka molemmissa toinen korttipaikka on sd. Julia Trottikin otti tuhat kuvaa ja silti kamera vaan rullasi eteenpäin.
Lähinnä sitä, että käsitykseni mukaan varmaan noin on muillakin valmistajilla ja ei se loputon bufferi korttityypistä ole kiinni.
Kyllä se bufferi kamerassa kuin kamerassa tulee jossain vaiheessa täyteen. Silloin vauhti jolla uusia kuvia voi ottaa, joko hidastuu sd-kortin nopeuden mukaiseksi, tai keskeytyy.
Tykkänään eri asia toki on, että se bufferi voi olla niin iso, että käytännön elämässä rajat ei tule vastaan. 1000:n kuvan bufferi kuulostaa sellaiselta, jos kuvat oli parhailla asetuksilla ja/tai rawina. Ja jos CFExpress-korttia käytetään välimuistina sd-kortille (en tiedä tekeekö mikään kamera näin), niin sittenpä ne rajat onkin tosi kaukana. Mutta se on sitten eri kysymys, onko kameran ulkopuolinen kortti enää kameran puskurimuistia.
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).
Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.
Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.
Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää
Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.
Jos salamaa markkinoidaan "Outdoor flash":na (Godox AD300 Pro), niin voiko sitä silti käyttää sisätiloissa? Onko se liian kirkas minimitehollakin tms?
Harvalla kuvaajalla on tarvetta kahdelle CFexpress kortille. Selittää miksi moni kamera tukee vain yhtä CF korttia tässä vaiheessa. Itsellä tosin ole ollut tarvetta edes yhdelle CF kortille, ehkä sitten jos alan kuvata S&Q videoita.
Olen ymmärtänyt SD kortin riittävän pelkästään still kuville ja CFexpres olis tehty pääasiassa videon tallennukseen.
Harmillinen tilanne vaikka luulis kyllä jonkun pystyvän palauttamaan, ellet ole jotain päälle kirjoittanut. Mulla tuli Lexar-kortin mukana koodi (oliko Resque 5 ?) palautusohjelmalle ja se haki tiedostot esiin tosin taisi melkein vuorokauden kestää. Voihan tosin olla, että toi CFexpress käyttää (ei ole mulle tuttu) jotain omaa "tiedosto-rakennetta" eli ei olisi "exfat" .Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).
Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.
Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.
Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää
Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.
Mites tuo Fotonordic eli entinen digitarvike nykyään, uskaltaakohan sieltä vielä tilata?
Tarkennus ei ole osunut pyöräilijöihin ja valotusaika on turhan pitkä kun liike-epäterävyyttä näkyy. Jälkimmäinen on tieten välillä tyylikeino.Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.
Tarkennus ei ole osunut pyöräilijöihin ja valotusaika on turhan pitkä kun liike-epäterävyyttä näkyy. Jälkimmäinen on tieten välillä tyylikeino.
Mitä tarkennusasetuksia sulla siinä on päällä?
Näyttikö kamera tuossa, että oli tarkentavinaan pyöräilijöihin? Jos näin niin ei vain ole pysynyt perässä, vaikka tuon 50-millisen z-nikkorin ei nyt hitain mahdollinen pitäis ollakaan. Toki jos käytössä on vanhempi peililasi ja adapteri niin nopeus ei välttämättä seurantaan piisaa.AF-area: 3D, AF subject detection options: people, AF-C,
Näyttikö kamera tuossa, että oli tarkentavinaan pyöräilijöihin? Jos näin niin ei vain ole pysynyt perässä, vaikka tuon 50-millisen z-nikkorin ei nyt hitain mahdollinen pitäis ollakaan. Toki jos käytössä on vanhempi peililasi ja adapteri niin nopeus ei välttämättä seurantaan piisaa.
Erikoinen, 3d tracking viittais vielä, että runko on z6iii, z8 tai z9?Kyllä se näytti. Kyl tuo pitäis ihan Z-mountilla oleva S-sarjan linssi olla.
Z8Erikoinen, 3d tracking viittais vielä, että runko on z6iii, z8 tai z9?
Tuolla ei kyllä pitäis olla mitään vaikeuksia osua noihin pyöräilijöihin, mikä firmwareversio?
Tuolla ei kyllä pitäis olla mitään vaikeuksia osua noihin pyöräilijöihin, mikä firmwareversio?
Jos muutkin kohteesi ovat liikkuvia, niin uuden kameran epätarkkuus johtunee juuri siitä, että siinä on kuvanvakaaja. Vakaajan takia kameran arpomat valotusajat tuppaavat olemaan pidempiä, jolloin kohina vähenee, mutta kääntöpuolena pidentynyt valotusaika tekee liikkuvista kohteista sumeita.Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.
Ei kai tässä mene syy/seuraus nyt hiukan sekaisin? Vakaaja mahdollistaa terävämmän kuvan pidemmällä valotusajalla, mutta ei se kyllä määrää sitä valotusaikaa. Tai sitten kameroiden AI on ottanut harppauksen väärään suuntaan. Tyypiilisesti kuvaaja määrää joko aukon tai valotusajan ja antaa kameran hoitaa loput. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa pitää vain tietää, millä valotusajalla liike pysähtyy ja millä saa kuvaan liike-epäterävyyden halutessaan. Tosin silloin kohde pyritään saamaan ainakin jostain kohtaa teräväksi, jolloin tarkennuspisteiden hallinta astuu kuvaan.Vakaajan takia kameran arpomat valotusajat tuppaavat olemaan pidempiä
Jos pyöräilijöiden nopeus oli 15 km/h eli reilu 4 m/s, niin 1/80s valotuksen aikana pyörä etenee 5 cm. Varmasti tulee suttua, jos tätä ei kuvaustekniikalla huomioi.Esimerkkikuvasi 1/80 s olisi ihan hyvä valotusaika panorointiin, mutta tarkan tien, maaston ja puiden perusteella et ole panoroinut. Panoroinnissa käytetään liikkuvan kohteen kuvaamiseen totuttua pidempää valotusaikaa. Valotuksen ajan kameraa käännetään kohteen liikkeen suuntaan, jolloin kohteesta tulee tarkka ja ympäristöstä sumea, mikä saa aikaan vauhdin tunnelmaa.
Jos et halua panoroida, joudut käyttämään esim. 1/800 s, jotta fillaristien liike pysähtyy tarkaksi kuvaksi.
Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.
Itsellä ei kokemusta Nikonista, mutta onko kamerassa focus peaking päällä (ominaisuus luulisi löytyvän)? Se näyttää näytöltä alueet, jotka ovat sillä hetkellä tarkennettuna. Jos vielä käytit pientä aukkoa, niin voikin lähes koko ruutu olla merkattuna esim. maisemakuvassa. Tai sitten on joku muu tarkennukseen liittyvä ominaisuus.Itse asiassa eilen tuota fillarikuvasarjaa kuvatessa tuli ensimäistä kertaa sellanen efekti, kaikki mitä näkyi etsimestä, oli ihan kirkkaan punaisena. Sitten kun painoi laukasimen puoleen väliin, näkymä palautui normaaliksi. No se tapahtui eilen ekaa ja vain yhden kerran. Tänään kävin kuvailmassa jälleen kerran tuota lähilampea, niin se teki sitä useamman kerran. samaten värit ei oiken ole luonnollisia, esim. tuossakin kuvissa, ei noi puut ole noin kuolleita oikeasti; oli lehtiä mut kameraan ne näyttää tollasilta luurangoilta/kuivilta rungoilta. Tuo punanen väri näkyi sekä etsimeen että taka lcd-näyttöön.
Nikon näyttää oletuksena punaisella focus peakingin käsitarkennukselle (imo toimivin asetus sille on low-sensitivity, eli vaatii eniten kontrastia että näyttää tarkennuksen olevan kohdallaan) . Tuo tulee esiin jos kääntää objektiivin tarkennus osaa, Nikonin kaikissa rungoissa automaattitarkennuksen voi ohittaa vain kääntämällä objektiivin tarkennuskiekkoa.Itse asiassa eilen tuota fillarikuvasarjaa kuvatessa tuli ensimäistä kertaa sellanen efekti, kaikki mitä näkyi etsimestä, oli ihan kirkkaan punaisena. Sitten kun painoi laukasimen puoleen väliin, näkymä palautui normaaliksi. No se tapahtui eilen ekaa ja vain yhden kerran. Tänään kävin kuvailmassa jälleen kerran tuota lähilampea, niin se teki sitä useamman kerran. samaten värit ei oiken ole luonnollisia, esim. tuossakin kuvissa, ei noi puut ole noin kuolleita oikeasti; oli lehtiä mut kameraan ne näyttää tollasilta luurangoilta/kuivilta rungoilta. Tuo punanen väri näkyi sekä etsimeen että taka lcd-näyttöön.
En ajatellut juuri tuota 1/80 s -fillarikuvaa, vaan niitä muitakin uudella kameralla epäonnistuneita kuvia. Ainakin minulla vanha vakaimeton kännykkä otti automaatilla pisimmillään 1/20 s valotusajalla. Nykyinen vakaimellinen Oppo X5 Pro otti 1/13, 1/11 ja 1/3 s, kun äsken kokeilin kuvata yhä hämärämmässä.Ei kai tässä mene syy/seuraus nyt hiukan sekaisin? Vakaaja mahdollistaa terävämmän kuvan pidemmällä valotusajalla, mutta ei se kyllä määrää sitä valotusaikaa. Tai sitten kameroiden AI on ottanut harppauksen väärään suuntaan. Tyypiilisesti kuvaaja määrää joko aukon tai valotusajan ja antaa kameran hoitaa loput. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa pitää vain tietää, millä valotusajalla liike pysähtyy ja millä saa kuvaan liike-epäterävyyden halutessaan. Tosin silloin kohde pyritään saamaan ainakin jostain kohtaa teräväksi, jolloin tarkennuspisteiden hallinta astuu kuvaan.
Oli miten oli, kameran käyttöä pitää harjoitella, jotta se osumatarkkuus paranee. Jos joku kohta on pielessä, pitää selvittää mikä se oli. Tuossa esimerkkikuvassa on ihan selkeästi tarkennus ihan muualla kuin pyöräilijöissä. Minä olen sen verran vanhanaikainen, että annan piutpaut kaikille AI-ominaisuuksille ja säädän korkeintaan sitä seurannan parametriä. Sitten tarkennus keskipisteeseen ja keskipiste kohteeseen.
Se, miten pitkiä valotusaikoja automaatti arpoo ei ole vakaajaan sidoksissa kuin täysin vihreällä automaatilla ja juurikin puhelimilla kun softa yrittää viimeiseen asti välttää korkeita herkkyyksiä.En ajatellut juuri tuota 1/80 s -fillarikuvaa, vaan niitä muitakin uudella kameralla epäonnistuneita kuvia. Ainakin minulla vanha vakaimeton kännykkä otti automaatilla pisimmillään 1/20 s valotusajalla. Nykyinen vakaimellinen Oppo X5 Pro otti 1/13, 1/11 ja 1/3 s, kun äsken kokeilin kuvata yhä hämärämmässä.
Jos kuvattavana on illalla sohvalla rauhallisesti hengityksen tahdissa liikkuva koira, niin vakaimettoman 1/20 s tuottaa liikkeen osalta enemmän tarkempia kuvia kuin vakaimellisen 1/10 s.
Näköjään edellisestä poiketen Pana G80 arpoo ihan samat valotusajat, oli putken vakaaja päällä tai ei. Toisaalta siinä runkovakaaja jää aina vähintään yhteen suuntaan päälle.
Vanhassa Pana GX7:ssa saa runkovakaajan kokonaan pois. Kinovastaavalla 40 mm:llä valotusaika oli 1/8 s vakaajalla ja käsittämätön 1/2 s ilman vakaajaa!
Oli miten oli, niin fillarikuvassa tarkennusta suurempi ongelma oli aivan liian pitkä 1/80 s ilman aikomustakaan panoroida. Lähimmätkin korret ovat tarkempia kuin sumea takapyörän takareuna.
Miksi ihmeessä? Liikkuvia kohteita kuvattaessa isoa aukkoa kehiin, joku f4 nopeuttaa suljinaikaa jo huomattavasti.Aukkoa olen pitänyt 8:ssa tai sen ympärillä. ihan "set 8 and bee there" -tavan mukaan, jos mahdollista. En nyt tarkkaan muista mikä tossa on mut tuskin kovin iso aukko.