Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Mulla ei ole hirveän laajaa kokemusta salamalaitteista, mutta Godoxin AD200 on aika vakuuttava laite hintaisekseen. Minusta siinä mm. selkeä etu vaihdettavat välähdyspäät eri tarpeisiin ja tilanteisiin. Ei myöskään tunnu rakenteeltaan rimpulalta.

Siis tämä vain sivukommenttina, peukkuna Godoxin AD-sarjalle.
 
Mulla ei ole hirveän laajaa kokemusta salamalaitteista, mutta Godoxin AD200 on aika vakuuttava laite hintaisekseen. Minusta siinä mm. selkeä etu vaihdettavat välähdyspäät eri tarpeisiin ja tilanteisiin. Ei myöskään tunnu rakenteeltaan rimpulalta.

Siis tämä vain sivukommenttina, peukkuna Godoxin AD-sarjalle.

Godoxiin on myös synergiaetuna että mulla on jo Godoxin lähtin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on videokuvaussetuppi tuolla ulkovarastossa. Se ei ole lämmin, mutta lautaverhoiltu että vesi suoraan ei ainakaan pääse sisään. Ostin sinne alkukesästä Lastoliten 2,72m pitkän taustakartongin. Se roippuu katossa tollasen Nanliten 3 akselisen moottoridussa telineessä. Mutta ongelma ilmeisesti on, että tilan kosteusprosenti on kuitenkin liian korkea vai mistä voisi johtua, että harvakseltaan kun videota kuvaan, niin se kartonki on mennyt ns. banaanille. ja sitten kun sitä ylös ja alas sahaa, niin se heiluu kun hullun m***** mielettömän p********. Vai onko ilmiö sama missä tahansa sitä kartonkia säilyttelnkin? Ekana mulla tuli mieleen et se sisällä oleva kartonkirulla on kosteuden ansiosta pehmennyt ja mennyt tuollaiseen banaaniksi. Entä onko jollain muulla merkillä se siällä oleva pahvihylsy paksumpi? Tossa Lastoliteissä aika ohut.
 
Mulla on videokuvaussetuppi tuolla ulkovarastossa. Se ei ole lämmin, mutta lautaverhoiltu että vesi suoraan ei ainakaan pääse sisään. Ostin sinne alkukesästä Lastoliten 2,72m pitkän taustakartongin. Se roippuu katossa tollasen Nanliten 3 akselisen moottoridussa telineessä. Mutta ongelma ilmeisesti on, että tilan kosteusprosenti on kuitenkin liian korkea vai mistä voisi johtua, että harvakseltaan kun videota kuvaan, niin se kartonki on mennyt ns. banaanille. ja sitten kun sitä ylös ja alas sahaa, niin se heiluu kun hullun m***** mielettömän p********. Vai onko ilmiö sama missä tahansa sitä kartonkia säilyttelnkin? Ekana mulla tuli mieleen et se sisällä oleva kartonkirulla on kosteuden ansiosta pehmennyt ja mennyt tuollaiseen banaaniksi. Entä onko jollain muulla merkillä se siällä oleva pahvihylsy paksumpi? Tossa Lastoliteissä aika ohut.
Ilmankosteus ja lämpötilanvaihtelu pilaa kartongin, tyypillisesti se pahviputki joko menee kaarelle tai painuu läjään, jolloin paperiin tulee vekkejä. Kartongit kannattaa säilyttää pystyasennossa tai vaihtaa putkeksi alumiini/muoviputki
 
Ilmankosteus ja lämpötilanvaihtelu pilaa kartongin, tyypillisesti se pahviputki joko menee kaarelle tai painuu läjään, jolloin paperiin tulee vekkejä. Kartongit kannattaa säilyttää pystyasennossa tai vaihtaa putkeksi alumiini/muoviputki

Auts. Ei ole tilaa säilytellä pystyssä. Pitänee etsiä putkea. Onko muuten samaa ongelmaa, jos setuppi olisi sisätiloissa, huoneenlämmössä?
 
Auts. Ei ole tilaa säilytellä pystyssä. Pitänee etsiä putkea. Onko muuten samaa ongelmaa, jos setuppi olisi sisätiloissa, huoneenlämmössä?
Hyvin ilmastoiduissa tiloissa, joissa ei juuri ilmankosteus kesällä nouse pysyvät hyvinä vuosikausia, normaalioloissa alkavat ennen pitkää kaikki roikkua keskeltä jos ilmankosteus pääsee pitkäksi aikaa ylös eikä paperia rullailla. Viikottaisessa käytölläkin pidentää sen keskituubin käyttöikää kun ei ole aina samassa asennossa. Jos ei ole pystysäilytykseen tilaa niin vaakana päistä ja keskeltä tuettuna on ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Jos salamaa markkinoidaan "Outdoor flash":na (Godox AD300 Pro), niin voiko sitä silti käyttää sisätiloissa? Onko se liian kirkas minimitehollakin tms?
 
Tuonne Global Photoprojektiin oli rekisteröitynyt n. 700-800, kuvia tuli sitten lopulta ymmärrykseni mukaan 500, joka on aika hyvä prosentti. En oisi yhtään ihmetellyt, jos olisi tullut alta 100 kuvaa.
 
Tuonne Global Photoprojektiin oli rekisteröitynyt n. 700-800, kuvia tuli sitten lopulta ymmärrykseni mukaan 500, joka on aika hyvä prosentti. En oisi yhtään ihmetellyt, jos olisi tullut alta 100 kuvaa.
Aika mukava määrä ja julkaistuja kuvia oli kiva selata, toivottavasti ensvuonna järjestyy uudestaan.
Itellä meni koko päivä ohi, muistin vähän puolenyön jälkeen että piti se kuva napata. En tosin edes rekisteröitynyt kun vähän oli fiilis, että kuitenkin unohdan. Ensvuonna sitten puhelimeen muistutus jos tää tulee uudestaan.
 
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).

Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.

Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.

Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää :)

Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.
 
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).

Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.

Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.

Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää :)

Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.

Ainakin mitä netin youtube-videoilla olevilta arvosteluilta olen lukenut, niin z6III ja Z8 on ns. loputon bufferi vaikka molemmissa toinen korttipaikka on sd. Julia Trottikin otti tuhat kuvaa ja silti kamera vaan rullasi eteenpäin.

Lähinnä sitä, että käsitykseni mukaan varmaan noin on muillakin valmistajilla ja ei se loputon bufferi korttityypistä ole kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin mitä netin youtube-videoilla olevilta arvosteluilta olen lukenut, niin z6III ja Z8 on ns. loputon bufferi vaikka molemmissa toinen korttipaikka on sd. Julia Trottikin otti tuhat kuvaa ja silti kamera vaan rullasi eteenpäin.

Lähinnä sitä, että käsitykseni mukaan varmaan noin on muillakin valmistajilla ja ei se loputon bufferi korttityypistä ole kiinni.
Kyllä se bufferi kamerassa kuin kamerassa tulee jossain vaiheessa täyteen. Silloin vauhti jolla uusia kuvia voi ottaa, joko hidastuu sd-kortin nopeuden mukaiseksi, tai keskeytyy.

Tykkänään eri asia toki on, että se bufferi voi olla niin iso, että käytännön elämässä rajat ei tule vastaan. 1000:n kuvan bufferi kuulostaa sellaiselta, jos kuvat oli parhailla asetuksilla ja/tai rawina. Ja jos CFExpress-korttia käytetään välimuistina sd-kortille (en tiedä tekeekö mikään kamera näin), niin sittenpä ne rajat onkin tosi kaukana. Mutta se on sitten eri kysymys, onko kameran ulkopuolinen kortti enää kameran puskurimuistia.
 
Kyllä se bufferi kamerassa kuin kamerassa tulee jossain vaiheessa täyteen. Silloin vauhti jolla uusia kuvia voi ottaa, joko hidastuu sd-kortin nopeuden mukaiseksi, tai keskeytyy.

Tykkänään eri asia toki on, että se bufferi voi olla niin iso, että käytännön elämässä rajat ei tule vastaan. 1000:n kuvan bufferi kuulostaa sellaiselta, jos kuvat oli parhailla asetuksilla ja/tai rawina. Ja jos CFExpress-korttia käytetään välimuistina sd-kortille (en tiedä tekeekö mikään kamera näin), niin sittenpä ne rajat onkin tosi kaukana. Mutta se on sitten eri kysymys, onko kameran ulkopuolinen kortti enää kameran puskurimuistia.

Ja viimeistään siinä vaiheessa tarpeeton kun muistikortit tulee täyteen., mitä bufferilla jos ei ole tilaa niitä tallentaa.
 
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).

Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.

Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.

Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää :)

Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.

Harvalla kuvaajalla on tarvetta kahdelle CFexpress kortille. Selittää miksi moni kamera tukee vain yhtä CF korttia tässä vaiheessa. Itsellä tosin ole ollut tarvetta edes yhdelle CF kortille, ehkä sitten jos alan kuvata S&Q videoita.

Olen ymmärtänyt SD kortin riittävän pelkästään still kuville ja CFexpres olis tehty pääasiassa videon tallennukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos salamaa markkinoidaan "Outdoor flash":na (Godox AD300 Pro), niin voiko sitä silti käyttää sisätiloissa? Onko se liian kirkas minimitehollakin tms?

Vaikka AD300 puhutaan outdoor flash. Suositus on ettei salamaa käytetä sadepäivänä tai pakkasella. Manual kannattaa lukea ennen kun aikoo ulos mennä kuvaamaan. Hyvänä puolena erittäin hyvä erillinen salama isolla akulla. Salaman teho riittää hyvin joka tilanteeseen.
 
Harvalla kuvaajalla on tarvetta kahdelle CFexpress kortille. Selittää miksi moni kamera tukee vain yhtä CF korttia tässä vaiheessa. Itsellä tosin ole ollut tarvetta edes yhdelle CF kortille, ehkä sitten jos alan kuvata S&Q videoita.

Olen ymmärtänyt SD kortin riittävän pelkästään still kuville ja CFexpres olis tehty pääasiassa videon tallennukseen.

Itsellä sellanen mielikuva että jotkut haluaa CFexpress kortteja SD-kortin sijaan luotettavuuden takia. Olen lukenut että joillain ollut ongelmia SD-korttien kanssa, itsellä ei onneksi ole ollut, tosin käytänkin vain Lexarin gold-sarjaa.
 
Itse olen miettinyt, mistä SD-korttien maine tulee. Käyttääkö ihmiset kameroissaan halpoja Tokmannilta/Puuilosta ostettuja nimettömiä kortteja tai säilyteleekö ne niitä jossain laukunpohjalla jne. Sinänsä en epäile, voi olla että minulla käynyt hyvä tuuri korttien kanssa.
 
Pitäisi saada kuvaan ns. kaurismäkeläistä tunnelmaa. No oikeasi haen sellasta Las Vegasin tyylistä autiomaatunnelmaa, jossa ns. olkipallot lentää ja rautalankakantri soi taustalla.
 
Huoh ensimmäinen datan hukkaaminen on tosiasia. Olin lintuja kuvailemassa ja sainkin nakutettua mukavasti kuvia. Sitten bonuksena tuli vielä videotakin kaupan päälle. Siirsin kuvat ja käsittelin ja formatoin kortin (quick format). Puolen tunnin päästä muistin että videon siirto unohtui. Nyt käyty kasa tiedostonpalautusohjelmia läpi ja kaikki näyttää täysin tyhjää korttia. Hämmentävää, kuvittelin että pitäisi olla palautettavissa kun mitään ei ole kirjoitettu päällekään. Tai näkyisi edes jotain mutta kun ei mitään (tai no jonkun kansiorakenteen yksi ohjelma (disk drill) bongasi).

Ilmeisesti CFexpress kortti käyttäytyy jotenkin eri tavalla kuin SD kortti. Tai pitäisikin kun se on nvme asema.

Kokeilin formatoida samoilla asetuksilla SD kortin ja sieltä saa tiedostot ulos OK.

Noh sinne meni video. Olin vielä ostanut kerralla kunnon kokoisen kortin (320Gb) sillä ajatuksella että ei ihan joka kerta tarvitse tyhjentää :)

Ärsyttävää myös yleisesti kun kameravalmistajat (Sony A7 IV) roikottaa noita SD korttipaikkoja puoliväkisin mukana toisena korttipaikkana. Tällöin ei käytössä loputonta bufferia ja eipä kaikki videoformaatitkaan suostu tallentuun enää SD kortille. Puhumattakaan yleisesta hitaudesta tiedonsiirrossa. Tässä tapauksessa tupla-CFexpress paikasta tuskin olisi ollut mitään hyötyä kun molemmat kortit olisi tyhjätty. Mutta käyttäisin mielelläni kahta korttia varmennuksena.
Harmillinen tilanne vaikka luulis kyllä jonkun pystyvän palauttamaan, ellet ole jotain päälle kirjoittanut. Mulla tuli Lexar-kortin mukana koodi (oliko Resque 5 ?) palautusohjelmalle ja se haki tiedostot esiin tosin taisi melkein vuorokauden kestää. Voihan tosin olla, että toi CFexpress käyttää (ei ole mulle tuttu) jotain omaa "tiedosto-rakennetta" eli ei olisi "exfat" .
Jos on joku uusi tiedostorakenne, niin saatas olla hyvä odotella (ennen uudelleen käyttöä), että joku tekee siihen palautusohjelman, mikäli ovat tärkeitä videoita.
 
Mites tuo Fotonordic eli entinen digitarvike nykyään, uskaltaakohan sieltä vielä tilata?

Huomasin että firma on ollut saneerauksessa 10/2023 alkaen, päättymisestä merkintä 06/2024. Viimeisin vahvistettu tilinpäätös näytti tappiota ja omavaraisuusaste oli jo tuolloin 5 %, käyttökate -2%.
Monessa tavarassa nollasaldot myös. Lähinnä sillä, että jotain valoja pitäis hommata, mut olis kiva jos kauppa mistä tilaa ei olis hetikohta konkassa :D

Samaten kiinnostaa muiden kokemukset halpisvaloista satunnaiskäyttössä valokuvauksessa ihan yleisesti.

Tarve on parille valolle pieneen kuvaukseen, jossa valot saa ihan kohteen lähelle.

Valosauvaksi joko pari kpl Ulanzi VL119 RGB: Ulanzi VL119 RGB valomiekka | Fotonordic
tai vaihtoehtoisesti Viltrox H18 Bi-led RGB: Viltrox H18 Bi-LED RGB valomiekka | Fotonordic (tämän esimerkkikuvissa on se, miten "pahimmillaan" käytetään, eli suht läheltä ylävartalo/naama kuvassa).

Sekä täydentämään se Aputure MC: Aputure AL-MC RGBWW -LED valaisin | Fotonordic
MC:ssä tosin mietityttää, että "4x kirkkauden" tarjoava MC Pro irtoaa Thomannista 212 € hintaan, ja pitäis olla säänkestävä myös. Pieni lisähinta tavallaan.

Hinnat noissa putkissa sen verran edulliset, että mietin onko ne ihan kuraa valon laadulta ja heti hajalla, vai onko noi Aputure ja Nanlight vaan reilusti ylihintaisia?

Itse en ole kuvaamassa, mutta lupasin katsoa nää valot. Budjetti on siinä 200-400 €, jaeriaatteessa nuo pari ulanzia ja MC Pro / tavallinen MC mahtuis just siihen. Yks laadukkaampi olis tällä budjetilla ehkä järkevä, mutta tarve on saada 2-3 valonlähdettä.
Mulla on itellä salamat ja niihin kalvot kyllä, mut pyyntö oli jatkuvalle valolle.
 
Mites tuo Fotonordic eli entinen digitarvike nykyään, uskaltaakohan sieltä vielä tilata?

Elokuun alussa tilasin liian pienen kamerarepun, palautin ja tilasin isomman, kaikki meni hyvin rahojen palautusta myöten.
Jos epäilyttää (ja vaikkei epäilyttäisikään) luottokortin tms käyttäminen on turvallista.
 
Mulla ei ole ollut ongelmia Fotonordicin kanssa. Paitsi kun laitan lisätietoihin etten halua makeisia, niin laittavat niitä siltikin mukaan. :( Mun linjat ei kestä niitä. Joudun heittämään ne roskiin. Asiakaspalvelu on nopeaa ja toiminta myös. Ja se on plussaa myös, että ovat saaneet saneerauksen päätökseen, aika moni kariutuu matkan varrella kun ei ole hommat toimineet.
 
Minä myös olen asioinut Fotonordicissa useamman kerran tänä vuonna (paikan päällä). Ainakaan siellä en ole huomannut että näyttäisi millään tavoin lopun alulta, ja tuotteita on ollut heti hyllyssä.

Viimeksi kävin sieltä noutamassa suoraan hyllystä tämän (on muuten ollut mieleinen linssi!): Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN II Art -objektiivi, L-mount | Fotonordic . Vaihdossa annoin kittilinssin, josta koin saavani aivan asiallisen hyvityksen.
 
Kiitokset @Jan178 @Squirrel ja @mahead . Omista tilauksista jo sen verran aikaa, ja siinä välissä on ollut tää saneeraus sekä helsingin myymälän sulkeminen, niin ajattelin että parempi varmistella.

Valoissa kallistun Viltroxin puoleen näillä näkymin. Niillä näyttää budjettiluokassa olevan yllättävän tehokkaita ja siedettävän laatuisia pikkuvaloja. Eli varmaan Viltrox P12 RGB -putki tai pari, youtuben perusteella ihan ok. Lisäksi Aputure MC:n sijaan taidan laittaa 1-2 noita Viltrox Weeylite S05 RGB-valoja, kun eivät maksa "juuri mitään" ja videoiden perusteella olivat ihan ok perus kikkailuun. Ei silleen ole edes vaikea valinta, MC:n 120€ hinta vs. Weeylite alle 40€. Alittuu budjettikin reilusti.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.

web__NZ81524.jpg
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.

web__NZ81524.jpg
Tarkennus ei ole osunut pyöräilijöihin ja valotusaika on turhan pitkä kun liike-epäterävyyttä näkyy. Jälkimmäinen on tieten välillä tyylikeino.

Mitä tarkennusasetuksia sulla siinä on päällä?
 
Tarkennus ei ole osunut pyöräilijöihin ja valotusaika on turhan pitkä kun liike-epäterävyyttä näkyy. Jälkimmäinen on tieten välillä tyylikeino.

Mitä tarkennusasetuksia sulla siinä on päällä?

AF-area: 3D, AF subject detection options: people, AF-C,
 
AF-area: 3D, AF subject detection options: people, AF-C,
Näyttikö kamera tuossa, että oli tarkentavinaan pyöräilijöihin? Jos näin niin ei vain ole pysynyt perässä, vaikka tuon 50-millisen z-nikkorin ei nyt hitain mahdollinen pitäis ollakaan. Toki jos käytössä on vanhempi peililasi ja adapteri niin nopeus ei välttämättä seurantaan piisaa.
 
Näyttikö kamera tuossa, että oli tarkentavinaan pyöräilijöihin? Jos näin niin ei vain ole pysynyt perässä, vaikka tuon 50-millisen z-nikkorin ei nyt hitain mahdollinen pitäis ollakaan. Toki jos käytössä on vanhempi peililasi ja adapteri niin nopeus ei välttämättä seurantaan piisaa.

Kyllä se näytti. Kyl tuo pitäis ihan Z-mountilla oleva S-sarjan linssi olla.
 
Mä en oo oikein tolla kameralla saanut vakaita kuvia oikeastaan ollenkaan käsivaralla. Alussa ajattelin että voisiko vika olla siinä etten osaa sitä vielä käyttää, kun ollut n 1,5kk mulla (tai max 2 kk). Nyt mietin, että voisiko olla rikkinäinen versio.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.

web__NZ81524.jpg
Jos muutkin kohteesi ovat liikkuvia, niin uuden kameran epätarkkuus johtunee juuri siitä, että siinä on kuvanvakaaja. Vakaajan takia kameran arpomat valotusajat tuppaavat olemaan pidempiä, jolloin kohina vähenee, mutta kääntöpuolena pidentynyt valotusaika tekee liikkuvista kohteista sumeita.

Esimerkkikuvasi 1/80 s olisi ihan hyvä valotusaika panorointiin, mutta tarkan tien, maaston ja puiden perusteella et ole panoroinut. Panoroinnissa käytetään liikkuvan kohteen kuvaamiseen totuttua pidempää valotusaikaa. Valotuksen ajan kameraa käännetään kohteen liikkeen suuntaan, jolloin kohteesta tulee tarkka ja ympäristöstä sumea, mikä saa aikaan vauhdin tunnelmaa.

Jos et halua panoroida, joudut käyttämään esim. 1/800 s, jotta fillaristien liike pysähtyy tarkaksi kuvaksi.
 
Vakaajan takia kameran arpomat valotusajat tuppaavat olemaan pidempiä
Ei kai tässä mene syy/seuraus nyt hiukan sekaisin? Vakaaja mahdollistaa terävämmän kuvan pidemmällä valotusajalla, mutta ei se kyllä määrää sitä valotusaikaa. Tai sitten kameroiden AI on ottanut harppauksen väärään suuntaan. Tyypiilisesti kuvaaja määrää joko aukon tai valotusajan ja antaa kameran hoitaa loput. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa pitää vain tietää, millä valotusajalla liike pysähtyy ja millä saa kuvaan liike-epäterävyyden halutessaan. Tosin silloin kohde pyritään saamaan ainakin jostain kohtaa teräväksi, jolloin tarkennuspisteiden hallinta astuu kuvaan.

Oli miten oli, kameran käyttöä pitää harjoitella, jotta se osumatarkkuus paranee. Jos joku kohta on pielessä, pitää selvittää mikä se oli. Tuossa esimerkkikuvassa on ihan selkeästi tarkennus ihan muualla kuin pyöräilijöissä. Minä olen sen verran vanhanaikainen, että annan piutpaut kaikille AI-ominaisuuksille ja säädän korkeintaan sitä seurannan parametriä. Sitten tarkennus keskipisteeseen ja keskipiste kohteeseen.
 
Esimerkkikuvasi 1/80 s olisi ihan hyvä valotusaika panorointiin, mutta tarkan tien, maaston ja puiden perusteella et ole panoroinut. Panoroinnissa käytetään liikkuvan kohteen kuvaamiseen totuttua pidempää valotusaikaa. Valotuksen ajan kameraa käännetään kohteen liikkeen suuntaan, jolloin kohteesta tulee tarkka ja ympäristöstä sumea, mikä saa aikaan vauhdin tunnelmaa.

Jos et halua panoroida, joudut käyttämään esim. 1/800 s, jotta fillaristien liike pysähtyy tarkaksi kuvaksi.
Jos pyöräilijöiden nopeus oli 15 km/h eli reilu 4 m/s, niin 1/80s valotuksen aikana pyörä etenee 5 cm. Varmasti tulee suttua, jos tätä ei kuvaustekniikalla huomioi.

Pyörässä on liikettä moneen suuntaan eri nopeuksilla, joten panoroimallakaan ei pyöräilijästä saa kokonaan terävää kuvaa. Panoroinnilla voi kompensoida yhden liikkeen.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, kun uudessa kamerassani kaikki kuvat tuntuu olevan epätarkkoja? Vanhalla pystyn ottaa ihan tarkkoja ja siinä ei ole edes kuvanvakainta ja tuossa on. Nopeus tuossa on 1/80. Putki 50 mm.

web__NZ81524.jpg

Näyttää hitaan suljinajan aiheuttamalle motion blurrille. Jos paikallaan olevista kohteista kuvat on epäteräviä, voi ongelma olla kameran ibis-yksikössä. Z8:n 50mm objektiivilla pitäisi antaa kuvata paikallaan olevia kohteita hyvällä onnistumisprosentilla vielä 1/10 suljinnopeudella.

Z8:lla ISO500 on aika hyvä liikettä kuvatessa, sillä ISO 200-500 väli antaa heikomman dynaamisen alueen. Kameran natiivit herkkyydet on 64 ja 500, muut herkkyydet toimii käytännössä samoin kuin alivalottaisi ja nostaisi valotusta ohjelmallisesti.
 
Itse asiassa eilen tuota fillarikuvasarjaa kuvatessa tuli ensimäistä kertaa sellanen efekti, kaikki mitä näkyi etsimestä, oli ihan kirkkaan punaisena. Sitten kun painoi laukasimen puoleen väliin, näkymä palautui normaaliksi. No se tapahtui eilen ekaa ja vain yhden kerran. Tänään kävin kuvailmassa jälleen kerran tuota lähilampea, niin se teki sitä useamman kerran. samaten värit ei oiken ole luonnollisia, esim. tuossakin kuvissa, ei noi puut ole noin kuolleita oikeasti; oli lehtiä mut kameraan ne näyttää tollasilta luurangoilta/kuivilta rungoilta. Tuo punanen väri näkyi sekä etsimeen että taka lcd-näyttöön.

web__NZ82091.jpg
 
Itse asiassa eilen tuota fillarikuvasarjaa kuvatessa tuli ensimäistä kertaa sellanen efekti, kaikki mitä näkyi etsimestä, oli ihan kirkkaan punaisena. Sitten kun painoi laukasimen puoleen väliin, näkymä palautui normaaliksi. No se tapahtui eilen ekaa ja vain yhden kerran. Tänään kävin kuvailmassa jälleen kerran tuota lähilampea, niin se teki sitä useamman kerran. samaten värit ei oiken ole luonnollisia, esim. tuossakin kuvissa, ei noi puut ole noin kuolleita oikeasti; oli lehtiä mut kameraan ne näyttää tollasilta luurangoilta/kuivilta rungoilta. Tuo punanen väri näkyi sekä etsimeen että taka lcd-näyttöön.

web__NZ82091.jpg
Itsellä ei kokemusta Nikonista, mutta onko kamerassa focus peaking päällä (ominaisuus luulisi löytyvän)? Se näyttää näytöltä alueet, jotka ovat sillä hetkellä tarkennettuna. Jos vielä käytit pientä aukkoa, niin voikin lähes koko ruutu olla merkattuna esim. maisemakuvassa. Tai sitten on joku muu tarkennukseen liittyvä ominaisuus.
 
Itse asiassa eilen tuota fillarikuvasarjaa kuvatessa tuli ensimäistä kertaa sellanen efekti, kaikki mitä näkyi etsimestä, oli ihan kirkkaan punaisena. Sitten kun painoi laukasimen puoleen väliin, näkymä palautui normaaliksi. No se tapahtui eilen ekaa ja vain yhden kerran. Tänään kävin kuvailmassa jälleen kerran tuota lähilampea, niin se teki sitä useamman kerran. samaten värit ei oiken ole luonnollisia, esim. tuossakin kuvissa, ei noi puut ole noin kuolleita oikeasti; oli lehtiä mut kameraan ne näyttää tollasilta luurangoilta/kuivilta rungoilta. Tuo punanen väri näkyi sekä etsimeen että taka lcd-näyttöön.

web__NZ82091.jpg
Nikon näyttää oletuksena punaisella focus peakingin käsitarkennukselle (imo toimivin asetus sille on low-sensitivity, eli vaatii eniten kontrastia että näyttää tarkennuksen olevan kohdallaan) . Tuo tulee esiin jos kääntää objektiivin tarkennus osaa, Nikonin kaikissa rungoissa automaattitarkennuksen voi ohittaa vain kääntämällä objektiivin tarkennuskiekkoa.
 
Juurikin näin! Laitoin sen päälle tässä vähän aikaa sitten - ihan vaan kokeillakseni ja sitten tuli jotain muuta ja en sitten lähtenytkään testireissulle. Ja unohdin koko asian. Nyt kävin katsomassa, siellähän onkin juuri on highlight color red. Kiitos tästä.
 
Ei kai tässä mene syy/seuraus nyt hiukan sekaisin? Vakaaja mahdollistaa terävämmän kuvan pidemmällä valotusajalla, mutta ei se kyllä määrää sitä valotusaikaa. Tai sitten kameroiden AI on ottanut harppauksen väärään suuntaan. Tyypiilisesti kuvaaja määrää joko aukon tai valotusajan ja antaa kameran hoitaa loput. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa pitää vain tietää, millä valotusajalla liike pysähtyy ja millä saa kuvaan liike-epäterävyyden halutessaan. Tosin silloin kohde pyritään saamaan ainakin jostain kohtaa teräväksi, jolloin tarkennuspisteiden hallinta astuu kuvaan.

Oli miten oli, kameran käyttöä pitää harjoitella, jotta se osumatarkkuus paranee. Jos joku kohta on pielessä, pitää selvittää mikä se oli. Tuossa esimerkkikuvassa on ihan selkeästi tarkennus ihan muualla kuin pyöräilijöissä. Minä olen sen verran vanhanaikainen, että annan piutpaut kaikille AI-ominaisuuksille ja säädän korkeintaan sitä seurannan parametriä. Sitten tarkennus keskipisteeseen ja keskipiste kohteeseen.
En ajatellut juuri tuota 1/80 s -fillarikuvaa, vaan niitä muitakin uudella kameralla epäonnistuneita kuvia. Ainakin minulla vanha vakaimeton kännykkä otti automaatilla pisimmillään 1/20 s valotusajalla. Nykyinen vakaimellinen Oppo X5 Pro otti 1/13, 1/11 ja 1/3 s, kun äsken kokeilin kuvata yhä hämärämmässä.

Jos kuvattavana on illalla sohvalla rauhallisesti hengityksen tahdissa liikkuva koira, niin vakaimettoman 1/20 s tuottaa liikkeen osalta enemmän tarkempia kuvia kuin vakaimellisen 1/10 s.

Näköjään edellisestä poiketen Pana G80 arpoo ihan samat valotusajat, oli putken vakaaja päällä tai ei. Toisaalta siinä runkovakaaja jää aina vähintään yhteen suuntaan päälle.

Vanhassa Pana GX7:ssa saa runkovakaajan kokonaan pois. Kinovastaavalla 40 mm:llä valotusaika oli 1/8 s vakaajalla ja käsittämätön 1/2 s ilman vakaajaa!


Oli miten oli, niin fillarikuvassa tarkennusta suurempi ongelma oli aivan liian pitkä 1/80 s ilman aikomustakaan panoroida. Lähimmätkin korret ovat tarkempia kuin sumea takapyörän takareuna.

sumea takapyörä.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En ajatellut juuri tuota 1/80 s -fillarikuvaa, vaan niitä muitakin uudella kameralla epäonnistuneita kuvia. Ainakin minulla vanha vakaimeton kännykkä otti automaatilla pisimmillään 1/20 s valotusajalla. Nykyinen vakaimellinen Oppo X5 Pro otti 1/13, 1/11 ja 1/3 s, kun äsken kokeilin kuvata yhä hämärämmässä.

Jos kuvattavana on illalla sohvalla rauhallisesti hengityksen tahdissa liikkuva koira, niin vakaimettoman 1/20 s tuottaa liikkeen osalta enemmän tarkempia kuvia kuin vakaimellisen 1/10 s.

Näköjään edellisestä poiketen Pana G80 arpoo ihan samat valotusajat, oli putken vakaaja päällä tai ei. Toisaalta siinä runkovakaaja jää aina vähintään yhteen suuntaan päälle.

Vanhassa Pana GX7:ssa saa runkovakaajan kokonaan pois. Kinovastaavalla 40 mm:llä valotusaika oli 1/8 s vakaajalla ja käsittämätön 1/2 s ilman vakaajaa!


Oli miten oli, niin fillarikuvassa tarkennusta suurempi ongelma oli aivan liian pitkä 1/80 s ilman aikomustakaan panoroida. Lähimmätkin korret ovat tarkempia kuin sumea takapyörän takareuna.

sumea takapyörä.jpg
Se, miten pitkiä valotusaikoja automaatti arpoo ei ole vakaajaan sidoksissa kuin täysin vihreällä automaatilla ja juurikin puhelimilla kun softa yrittää viimeiseen asti välttää korkeita herkkyyksiä.

Fillarikuvassa isoin ongelma on nimenomaan se, että tarkennus on metsässä eikä pyöräilijöissä. Tuota ei millään valotusajalla korjata.
 
En ole satavarma enkä saletti, miten paljon puhelimen softa osallistuu lopulliseen kuvaan, mutta veikkaan, että aika paljon. Siksi en edes yritä verrata sitä järkkäriin, joka tekee mitä käsketään. Lisäksi puhelimen hyperfokaalinen alue alkanee kohtuullisen läheltä kuvaajaa. Sillä on siis ihan pirun vaikea tarkentaa ohi.
 
1/80 valotusaika on eittämättä pielessä liikkuvia kohteita kuvattaessa. Itsellä nyrkkisääntönä, kun kuvaa artisteja lavalla "musisoimassa", niin alle 1/250s ei kannata mennä. Luistelijoita kuvatessa laukaisuajat on 1/640, 1/800, 1/1000 riippuen luistelijoiden kokemuksesta / vauhdista. Liikkuvaa pyöräilijää kuvatessa laittaisin laukaisuajaksi ensi alkuun 1/400 ja säätäisin tarvittaessa ISO arvoa, jotta valotus onnistuu ok. Toki käytettävällä aukollakin on iso vaikutus valotukseen. Ei pelkästään ISO:lla.
 
Aukkoa olen pitänyt 8:ssa tai sen ympärillä. ihan "set 8 and bee there" -tavan mukaan, jos mahdollista. En nyt tarkkaan muista mikä tossa on mut tuskin kovin iso aukko.
 
Aukkoa olen pitänyt 8:ssa tai sen ympärillä. ihan "set 8 and bee there" -tavan mukaan, jos mahdollista. En nyt tarkkaan muista mikä tossa on mut tuskin kovin iso aukko.
Miksi ihmeessä? Liikkuvia kohteita kuvattaessa isoa aukkoa kehiin, joku f4 nopeuttaa suljinaikaa jo huomattavasti.
Toki tapoja ja tyylejä on monia, mutta itsellä on aukko pääsääntöisesti 1.4-4.0 välillä riippuen lasista, jalustalla maisemia kuvattaessa siellä 5.6-8 välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 038
Viestejä
4 503 888
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom