Drinkkeri
Team R&T
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 1 532
Miten päin tämä nyt meneekään: jos filmi kehitetään hitaana, kehitysaika on lyhyt ja negat jäävät harmaiksi. Jos kehitetään nopeana, kehitysaika on pitkä ja negoista tulee tummia.
Valkoinen reunus on vielä valkoisempi, eli ei ole huntua. Ikä on kyllä voinut herkistää papereita.
Yksi kuvaa pehmentävä tekijä lienee diffuusi väripää, ei tarvitse filttereitä.
Koneen mukana tuli myös kondensoripää ja sillä taisikin tulla aika napakkaa jälkeä. Sen käyttöä olen vältellyt, kun valolähteenä on erikoishehkulamppu, jossa ei ole painatusta. Varalamppujen saatavuus oli jo N vuotta sitten huono.
Eri jyrkkyyksien yhdistely alkaa vaikuttaa jo edistyksellisemmältä Photoshop-tekniikalta. Pitää ainakin olla tarkkana, että ei liikuta valotusten välissä mitään. Filmiajan valokuvauskirjoissa oli monesti aika paljonkin ovelia pimiötekniikoita. Mm. unsharp-mask on pimiötekniikka.
Vanhentunut filmi menettää herkkyyttä ja tästä otin sitten väärän suunnan ajatuksissani eli valottaa 50-80 mukaan ja kehittää sitten iso125 mukaan. Tai valottaa boksinopeudella ja kehittää iso200-400 mukaan.
Väripäällä saa magentaa säätämällä samat multigrade-arvot eli helppo säätää, kannattaa kokeilla kun aikaa ei loppuviimein kulu merkittävästi enempää ja lopputulos on parempi. Paperia menee toki enemmän, omat testiliuskat otin aina ylikokoisista papereista kun harvemmin se paperi oli suoraan pakasta oikean kokoinen