Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dekke
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt vasta tajusin, minkä takia LocalNet lähettää aina kahden kuukauden laskut kerrallaan:

Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassaoleva sopimus päättymään kuluvan laskutuskauden loppuun, kuitenkin huomioiden mahdollisen irtisanomisajan.

Eli nyt on ilmeisesti pakko tuota pitää vielä joulukuun loppuun. Noh, yksi syy lisää irtisanoa.
 
Nyt vasta tajusin, minkä takia LocalNet lähettää aina kahden kuukauden laskut kerrallaan:



Eli nyt on ilmeisesti pakko tuota pitää vielä joulukuun loppuun. Noh, yksi syy lisää irtisanoa.

Seuraavassa lauseessa kerrotaan, että kuluttaja-asiakkaalla irtisanomisaika on 14-vuorokautta, jos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassaoleva sopimus päättymään kuluvan laskutuskauden loppuun, kuitenkin huomioiden mahdollisen irtisanomisajan.
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva palvelu 14 vuorokauden
irtisanomisajalla.
 
Seuraavassa lauseessa kerrotaan, että kuluttaja-asiakkaalla irtisanomisaika on 14-vuorokautta, jos kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassaoleva sopimus päättymään kuluvan laskutuskauden loppuun, kuitenkin huomioiden mahdollisen irtisanomisajan.
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva palvelu 14 vuorokauden
irtisanomisajalla.

Niin, minä tulkitsen tuon siten, että laskutuskauden loppuun +14 vrk, mutta on kyllä harvinaisen epäselvästi kirjoitettu, joten katotaan mitä sönköttävät. Joulukuun loppuun asti olen jo joka tapauksessa maksanut.
 
Niin, minä tulkitsen tuon siten, että laskutuskauden loppuun +14 vrk, mutta on kyllä harvinaisen epäselvästi kirjoitettu, joten katotaan mitä sönköttävät. Joulukuun loppuun asti olen jo joka tapauksessa maksanut.
Tulkaa taasen , irtisanoa laskutuskauden loppuun huomioiden 14vrk irtisanomisajan, niin että kumpi on kauempana.

Eli A) jos laskutus kausi loppuu huomenna, niin 14vrk päähän, B)jos laskutuskausi päättyy kuukauden päästä, niin kuukauden päästä. Jos etukäteis laskutus niin ei siis tarvi hyvitellä.

Tässä on sitten seuraava pohdinta, A) vaihtoehdossa, niin laskuttaako operaatti koko kauden (1kk vai kaksiko se oli) vailaskennallisen 14vrk osuuden.

Edit:
Kuukausi + irtisanomisaika taisi olla kämpänvuokrauksessa


Mutta

Kuluttajaasiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva palvelu 14 vuorokaudenirtisanomisajalla
Tämän tyyppisissä palveluissa ymmärrän niin että toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen voi irtisanoa millon vain ja siitä alkaa juokseen päivät. Eli käytännössä siis irtisanomisaika olisi 14 vuorokautta.

Eli tuossa viitaan ilmeisesti tähän
Puhelin- tai internetliittymäsopimukset voivat olla joko toistaiseksi voimassa olevia tai määräaikaisia. ....
Toistaiseksi voimassa oleva liittymäsopimus jatkuu, kunnes se irtisanotaan. Voit irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksen milloin tahansa, jolloin sopimus päättyy sopimuksen mukaisen irtisanomisajan kuluttua. Irtisanomisaika voi olla enintään kaksi viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä jos irtisanot kuukauden 2. päivä ja haluat että palvelu päättyy 14vrk päästä niin palvelu päättyy silloin mutta operaattori laskuttaa koko kuukauden.
Jos irtisanot kuukauden 2. päivä ja haluat että palvelu päättyy kuukauden viimeinen päivä niin sinulla on palvelu käytössäsi koko kuukauden ja laskutus sen mukaan riippumatta siitä onko laskutusväli 1kk, 2kk vai 6kk..

Edit. Unohtu mainita että mikäli irtisanominen tapahtuu vaikka kuukauden 18. päivä niin operaattorilla on oikeus laskuttaa myös seuraava kuukausi.
 
Käytännössä jos irtisanot kuukauden 2. päivä ja haluat että palvelu päättyy 14vrk päästä niin palvelu päättyy silloin mutta operaattori laskuttaa koko kuukauden.
Jos irtisanot kuukauden 2. päivä ja haluat että palvelu päättyy kuukauden viimeinen päivä niin sinulla on palvelu käytössäsi koko kuukauden ja laskutus sen mukaan riippumatta siitä onko laskutusväli 1kk, 2kk vai 6kk..

Edit. Unohtu mainita että mikäli irtisanominen tapahtuu vaikka kuukauden 18. päivä niin operaattorilla on oikeus laskuttaa myös seuraava kuukausi.
Onko tämä nykyään faktaa.

Mielikuva että osa operaattoreista laskuttaa kk maksun suhteessa käytettyihin päiviin. (siis näissä puhelin, netti liittymissä), ennen yritettiin täsmätä laskutuskauden saumaan.
 
Laskutuskausi on se 1 kuukausi. Minä päivänä se laskutuskausi alkaa riippuu palveluntarjoajasta. Tarkoitin että 14vrk ennen laskustuskauden päättymistä jos irtisanoo niin seuraavaa kuukautta ei enään voida veloittaa. Mikäli irtisanominen tapahtuu alle 2vk laskutuskauden päättymistä niin voivat veloittaa seuraavankin kauden kokonaan.

ps. Helpompi puhua laskutus kausista alkaen kuukauden ensimmäisestä päivästä ja päättyen viimeiseen vaikka näin ei monestikaan ole.
 
Laskutuskausi on se 1 kuukausi. Minä päivänä se laskutuskausi alkaa riippuu palveluntarjoajasta. Tarkoitin että 14vrk ennen laskustuskauden päättymistä jos irtisanoo niin seuraavaa kuukautta ei enään voida veloittaa. Mikäli irtisanominen tapahtuu alle 2vk laskutuskauden päättymistä niin voivat veloittaa seuraavankin kauden kokonaan.

ps. Helpompi puhua laskutus kausista alkaen kuukauden ensimmäisestä päivästä ja päättyen viimeiseen vaikka näin ei monestikaan ole.

Vastaat ilmeisesti mulle, niin sori huonosti mutoiltu kysymys, onko tämä faktaa tänäpäivänä nimenomaan puhe ja netti liittymissä ?
En tässä halua kyseealaistaa, vaan ihan varmistaa että puhutaan samasta asiasta.
 
14vrk irtisanomisaika tietääkseni ollut jo pitkään toistaiseksi voimassaolevissa liittymissä. Netti ja puheliittymissä ainakin sekä myyntisähkö soppareissa jne. Nämä siis kuluttajaliittymissä. On jotain poikkeuksia joihin kuluttajaasiamieskin puuttunut kuten Verisuren hälytysjärjestelmät joka itseltäkin löytyy, näistä oli uutisointeja joku vuosi taaksepäin et niissä oli kohtuuttomat yli 3kk irtisanomis ajat. Itse en maksais ikinä toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta irtisanomisen jälkeen yli 2kk maksuja. Ja tähän varmaan vois vielä lisätä nuo uudehkot kuidun ylläpitomaksut. Itse en sellaisia suostuisi maksamaan, hakekoon vehkeensä pois niin ei tarvis olla kyseisen operaattorin kanssa tekemisissä ennenkö toisivat laitteensa takaisin.
 
Minulla on nyt Bahnhof valokuitusen kautta. Kyseessä ensimmäinen sopimus valokuitusen kautta. Ekan vuoden tarjoushinta päättymässä kohta päästä. Onko kokemuksia että onko soittamalla saanut tingittyä uutta tarjoushintaa? Kyseessä 1000/500M liittymä. Entä miten operaattorin vaihto menee, jos päädyn vaihtamaan tarjouksen perässä muualle? Pitääkö liittymä irtisanoa Bahnhofille suoraan vai onnistuuko Valokuitusen tai uuden operaattorin toimesta?
 
Minulla on nyt Bahnhof valokuitusen kautta. Kyseessä ensimmäinen sopimus valokuitusen kautta. Ekan vuoden tarjoushinta päättymässä kohta päästä. Onko kokemuksia että onko soittamalla saanut tingittyä uutta tarjoushintaa? Kyseessä 1000/500M liittymä. Entä miten operaattorin vaihto menee, jos päädyn vaihtamaan tarjouksen perässä muualle? Pitääkö liittymä irtisanoa Bahnhofille suoraan vai onnistuuko Valokuitusen tai uuden operaattorin toimesta?
Ei ainakaan itselleni tarjottu mitään kun soitin irtisanomisesta.

Edellinen liittymä pitää itse irtisanoa samalle päivälle kuin seuraava alkaa.
 
Entä miten operaattorin vaihto menee, jos päädyn vaihtamaan tarjouksen perässä muualle? Pitääkö liittymä irtisanoa Bahnhofille suoraan vai onnistuuko Valokuitusen tai uuden operaattorin toimesta?
Irtisanot bahnhoffille joka vahvistaa irtisanomispäivän (tai irtikytkemispäivän), tilaat uuden operaattorin kautta liittymän jossa kysytään tätä.

Valokuitunen ei tee mitään eikä liity asiaan mitenkään.
 
Minulla on nyt Bahnhof valokuitusen kautta. Kyseessä ensimmäinen sopimus valokuitusen kautta. Ekan vuoden tarjoushinta päättymässä kohta päästä. Onko kokemuksia että onko soittamalla saanut tingittyä uutta tarjoushintaa?
Minulle ei tarjottu samaa, mutta kuitenkin alle listahinnan. Siirryin, koska sai Telialta vielä silloin uuden liittymän tarjouksen.
 
Kybernet ilmoitti että IPv6 tuki tulisi 2026. Kelpaisi toki, mutta jos aikovat sen varjolla ottaa NAT-paskaa käyttöön asiakkuuteni lakkaa heti.

Niin ja mulla ainakin toimii 1000/1000 liittymä varsin hyvin aina täysillä kuten pitääkin. Parin prosentin packet lossin huomasin kun luukutin pitkään aivan täysillä kokeeksi.
 
Joo nyt näyttää sille, että pitää localnet irtisanoa kun hinta nousee ihan liikaa. Onneksi talossa on valoo vedetty seinään niin helppo vaihtaa seuraavaksi vuodeksi sieltä.
 
Kybernet ilmoitti että IPv6 tuki tulisi 2026. Kelpaisi toki, mutta jos aikovat sen varjolla ottaa NAT-paskaa käyttöön asiakkuuteni lakkaa heti.
GNAT operaattoreilla tulee kun niukkuus alkaa, näkisin että IPv6 tuki vähentää sen julkisen IPv4 tarvetta, eli näkisin tuon positiivisena, turvaa maksuttoman julkisen IPv4 saamista.
 
Joo nyt näyttää sille, että pitää localnet irtisanoa kun hinta nousee ihan liikaa. Onneksi talossa on valoo vedetty seinään niin helppo vaihtaa seuraavaksi vuodeksi sieltä.

Joo, sama homma. Itseasiassa laitoin tuossa perjantaina jo irtisanomisilmoituksen, mutta neljännessä viestissä mennään jo, kun Localnetin hemmo yrittää saada pidettyä asiakkaana. Harmi vaan, että tarjous on sen verran huono (1000/1000 bitti 36.90€/kk kesäkuun loppuun asti ja siitä eteenpäin 59.90€), että vaihdan kyllä pois. Varsinkin kun Localnet tosiaan on pätkinyt ihan jonkin verran ja itsellä jostain syystä liikenne kiertää jostain syystä usein Oulun kautta.
 
Soitin Bahnhofille, jos ottaa uuden 12kk määräaikaisen niin hinta €45,90 (tai €46,90 en enää muista :D) kuukaudessa. Normaalisti €50,90. Vaihtoehtoina vaihtaa Localnetille tai Telialle. Localnetin 12kk määräaikainen jossa ekat 6kk tarjoushinnalla ja loput normihinnalla, tulisi noin 7 euroa halvemmaksi. En taida jaksaa vaivautua vaihtamaan sen takia. Jään siis todennäköisesti Bahnhofille ainakin vielä vuodeksi.

Teliaa toki voisi miettiä kun ei edes määräaikaa tuossa tarjoushinnassa.
 
Mulla on pelannut hienosti. Ei yhtään ennakoimatonta katkeamista ja ne mitä ollut niin niistä on huoltoilmoitukset tulleet etukäteen.
 
Onko kukaan liittymänvaihtaja kysynyt Valokuituselta (palvelut@valokuitunen.fi) mitä sieltä heruisi tiskin alta? Ainakin uuteen liittymään sieltä sai kelvollisen tarjouksen (Telia), joka oli eri kuin mitä Valokuitusen sivuilla tarjotaan tai mitä Telia omilla sivuillaan tarjoaa.
 
Onko kukaan liittymänvaihtaja kysynyt Valokuituselta (palvelut@valokuitunen.fi) mitä sieltä heruisi tiskin alta? Ainakin uuteen liittymään sieltä sai kelvollisen tarjouksen (Telia), joka oli eri kuin mitä Valokuitusen sivuilla tarjotaan tai mitä Telia omilla sivuillaan tarjoaa.
Olisit nyt rohkeesti kertonut minkä hinnan sieltä tiskin alta (p*rnoleffojen vierestä) raapaisivat?
 
Olisit nyt rohkeesti kertonut minkä hinnan sieltä tiskin alta (p*rnoleffojen vierestä) raapaisivat?
Kerroin siitä tuossa jokunen päivä sitten, siksi en toistanut sitä tässä, mutta tässä sama uudelleen:
Kysyin Valokuituselta tarjousta liittymään, johon ei ole vielä tilattu mitään. @tkhyla mainitsemaa tarjousta ei saa, koska tätä kuituliittymää tilatessa tuli jo hyödynnettyä yksi kampanja, eikä näitä saa yhdistettyä, vaikka aiempi kampanja liittyi kuidun tilaamiseen ja nyt on kyse netin tilaamisesta kuituun.

No, tällaisen tarjouksen antoivat Telian nopeammille liittymille:
500M/500M 33,99€/kk ja 1000M/1000M 37,99€/kk 24 kk määräaikaisena + 9,10€ avausmaksu.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Telian kaapelilaajakaistasta Valokuitusen kuituun siirtymisestä kesken määräaikaisen sopparin? Itsellä siis tilanne, että olisi vielä vajaan vuosi Telian kaapelinettiä määräaikaisena sopparina jäljellä, mutta alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että Valokuitusen yhteys ehtii valmiiksi tän vuoden aikana (tai viimeistään keväällä).

Muistelen, että myyntimiesmyttynen sanoi, että varmasti saamme Telialta "päivitettyä" kaapelista Valokuituun vaikka onkin määräaikainen sopimus, mutta lähinnä mietin, että onko sieltä millaisia hintoja/tarjouksia saatavilla tällaiselle kikkailijalle? Itselläni sinänsä ihan toimiva ja järkevähintainen tuo kaapeli, mutta kun kuituset asentavat sisälaatikkonsa tällä viikolla niin ajattelin, että voisi sitä hyödyntää heti kun siihen yhteys vaan on saatavilla. Jos Telialta kuitenkin tarjotaan jotain listahintaa tuolle 1000mbitin valokuituliittymälle niin mieluummin ajelen sitten kaapelilla tuon määriksen loppuun (vaikka sitten hiljaisena protestina). Eli onkohan toivettakaan saada jotain "uuden asiakkaan" tyyppistä sopparia tuohon kuituseen näillä näkymin?

Telialle soittamallahan tämä sitten varmasti selviää, mutta jos jollain on kokemuksia moisesta niin kuulisin niistä mielelläni, että tiedän kuinka asennoitua mahdollisissa neuvotteluissa. Muutenkin Telian valokuitutarjoukset kiinnostaa, kun todennäköisesti nyt alkuun joutuu tuon määräaikaisen takia Telian kanssa sopparin tekemään.

Noin muuten meillä on tämä Valokuitusen "jälkiliittyminen" edennyt ihan asianmukaisesti ja järkevällä aikataululla - syyskuun alussa tilasin, lokakuussa kävi suunnittelija, marraskuussa ensin tonttikaivuu+paikkaus sitten erikseen runkoverkkoon liittäminen tuossa tontin rajalla. Tällä viikolla sitten tulee boksin asentaja ja seinänläpivienti. Lopullista "yhteys on valmis tilattavaksi" päivämäärää ei toki ole tiedossa, mutta ihan sukkelaan ja suunnitellusti on mennyt täällä.

Valooltakin olen tilannut kuidun, mutta saa nähdä tekevätkö lopulta ollenkaan. Oli niin halpa ja vain vuoden sitoumus niin ajattelin että tehkööt pois, jos saavat luvat ja maksan sitten koko roskan pois jos osuu päällekkäin. Tosin vuosi tulee kohta Valoo-tilauksesta, eikä ole mitään liikehdintää näkynyt tai kuulunut...
 
Onko kenelläkään kokemuksia Telian kaapelilaajakaistasta Valokuitusen kuituun siirtymisestä kesken määräaikaisen sopparin? Itsellä siis tilanne, että olisi vielä vajaan vuosi Telian kaapelinettiä määräaikaisena sopparina jäljellä, mutta alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että Valokuitusen yhteys ehtii valmiiksi tän vuoden aikana (tai viimeistään keväällä).

Muistelen, että myyntimiesmyttynen sanoi, että varmasti saamme Telialta "päivitettyä" kaapelista Valokuituun vaikka onkin määräaikainen sopimus, mutta lähinnä mietin, että onko sieltä millaisia hintoja/tarjouksia saatavilla tällaiselle kikkailijalle? Itselläni sinänsä ihan toimiva ja järkevähintainen tuo kaapeli, mutta kun kuituset asentavat sisälaatikkonsa tällä viikolla niin ajattelin, että voisi sitä hyödyntää heti kun siihen yhteys vaan on saatavilla. Jos Telialta kuitenkin tarjotaan jotain listahintaa tuolle 1000mbitin valokuituliittymälle niin mieluummin ajelen sitten kaapelilla tuon määriksen loppuun (vaikka sitten hiljaisena protestina). Eli onkohan toivettakaan saada jotain "uuden asiakkaan" tyyppistä sopparia tuohon kuituseen näillä näkymin?

Telialle soittamallahan tämä sitten varmasti selviää, mutta jos jollain on kokemuksia moisesta niin kuulisin niistä mielelläni, että tiedän kuinka asennoitua mahdollisissa neuvotteluissa. Muutenkin Telian valokuitutarjoukset kiinnostaa, kun todennäköisesti nyt alkuun joutuu tuon määräaikaisen takia Telian kanssa sopparin tekemään.

Noin muuten meillä on tämä Valokuitusen "jälkiliittyminen" edennyt ihan asianmukaisesti ja järkevällä aikataululla - syyskuun alussa tilasin, lokakuussa kävi suunnittelija, marraskuussa ensin tonttikaivuu+paikkaus sitten erikseen runkoverkkoon liittäminen tuossa tontin rajalla. Tällä viikolla sitten tulee boksin asentaja ja seinänläpivienti. Lopullista "yhteys on valmis tilattavaksi" päivämäärää ei toki ole tiedossa, mutta ihan sukkelaan ja suunnitellusti on mennyt täällä.

Valooltakin olen tilannut kuidun, mutta saa nähdä tekevätkö lopulta ollenkaan. Oli niin halpa ja vain vuoden sitoumus niin ajattelin että tehkööt pois, jos saavat luvat ja maksan sitten koko roskan pois jos osuu päällekkäin. Tosin vuosi tulee kohta Valoo-tilauksesta, eikä ole mitään liikehdintää näkynyt tai kuulunut...
Ainakin aikoinaan onnistu Telian VDSL:stä heidän kuituun päivittäminen kesken määräaikaisen ongelmitta, joutui vaan ottamaan uuden määräikaisen. Tuskin on kuitusen kautta myöskään ongelmaa. Mutta kannattaa tehdä tuo vasta kun on varma, että uusi yhteys on toimiva, minullakin myöhästyi aikoinaan kuidun tulo n. kuukaudella ja alunperin Telia ehdotti että VDSL katkeaa suunniteltuna kuidun kytkentäpäivänä, onneksi tämän arvasin ja sovin sen niin että ne on päällekkäin hetken ja laitan sitten aspaan chattia kun voi vanhan katkaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 089
Viestejä
5 012 349
Jäsenet
80 401
Uusin jäsen
werety

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom