Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dekke
  • Aloitettu Aloitettu
Turussakin toimii hyvin.

Localnetin statuspage ei myöskään sano, että tänään olisi ollut mitään.
 
Mikä firma tämä LocalNet oikein on?

Tilasin heiltä liittymistarjouksena netin n. kuukausi sitten, ja tuolloin ei tullut mitään muuta kuin tilausvahvistus, jossa ilmoitettiin liittymän aukeavan parissa päivässä jos ei ole mitään ongelmia.
Mitään kun ei pariin viikkoon kuulunut niin olin yhteydessä, niin vastaukset oli tosi kummallisia. Pyysin heitä lähettämään sopimuspaperit yms. , kun nuo nyt pitäisi lainkin mukaan toimittaa jo tilausvahvistuksen yhteydessä. Tämän jälkeen ovat vetäytyneet bunkkeriin ja ei vastaa mihinkään. Nyt olen pari viikkoa näitä odotellut, ja mitään ei ole kuulunut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Itse itselleni vastaten. Ei ole puoleentoista kuukauteen kuulunut mitään, ja mihinkään yhteydenottoon ei vastata.

Hyvin on erikoinen ja arveluttava toimintatapa tällä firmalla, ei voi tälläistä kenellekään suositella.
 
Minkähän takia useimmilla (?), jotka tarjoavat yhteyksiä valokuitusen verkossa, on kalliimmat hinnat siinä, kuin muissa verkoissa? Ottaako valokuitunen enemmän välistä kuin muut?
 
Minkähän takia useimmilla (?), jotka tarjoavat yhteyksiä valokuitusen verkossa, on kalliimmat hinnat siinä, kuin muissa verkoissa? Ottaako valokuitunen enemmän välistä kuin muut?
Muut Avoimen Kuidun kuituoperaattorit perivätä kuitu osuuden suoraan asiakkaalta(*, Valokuitusella kuidun osuus leivottu sen nettipalvelun (** kk maksuun , Kokonais hinta liki järjestäin halvempi Valokuitusella varsinkin hitaammissa yhteyksissä. Lisäksi sitten kimppa tarjouksia.

(*
Eli kuituoperaattorilta tulee lasku, esim 25€/kk
(**
Jos tietyn ajan jälkeen ei ole nettipalvelua, niin Valokuitunen perii kuidun osuuden suoraan liittymä asiakkaalta.
 
Minkähän takia useimmilla (?), jotka tarjoavat yhteyksiä valokuitusen verkossa, on kalliimmat hinnat siinä, kuin muissa verkoissa? Ottaako valokuitunen enemmän välistä kuin muut?
Valokuitunen laskuttaa verkkovuokran operaattoreilta ja se maksetaan netin hinnan yhteydessä, muilla avoimen kuidun verkkotoimijoilla se maksetaan erikseen suoraan verkon omistajalle. Verkkovuokran lisäksi operaattorin pitää maksaa Telialle runkoverkon käyttömaksuja, eli tässä Avoin Kuitu -mallissa on monta välistävetäjää.
 
Annapa nyt muutama esimerkki.
Screenshot_20260426_090122_Chrome.jpg


Kybernet:
Screenshot_20260426_090343_Chrome.jpg
 
Valokuitunen laskuttaa verkkovuokran operaattoreilta ja se maksetaan netin hinnan yhteydessä, muilla avoimen kuidun verkkotoimijoilla se maksetaan erikseen suoraan verkon omistajalle. Verkkovuokran lisäksi operaattorin pitää maksaa Telialle runkoverkon käyttömaksuja, eli tässä Avoin Kuitu -mallissa on monta välistävetäjää.
On noita eri verkkojen kokonaishintoja pitemmän päälle tosi hankala vertailla.

Aloin näitä vertailla kun ollut Telia Valokuitusessa muutaman päivän jumissa, ja jouduin kytkemään vaihteeksi 4g:n, aika kökköistä...

Olisi kai pitänyt ottaa useampi kuitu taloon eikä.vain valokuitusta.
 
Ja ei viimeisenä, mutta ei vähäisempänä, vielä tänäpäivänäkään kaikissa kuluttaja liittymissä ei ole IPv6 tukea, ja IPv6 tukevissakin voi olla jotain rikki.
Localnetin IPv6-tuessa on sellainen vika, että reititin saa WAN-puolelle SLAAC-osoitteen, joka ei toimi. Eli jos reititin valitsee SLAAC-osoitteen lähdeosoitteeksi, niin kuin oletussäännöillä usein käy, ping ei kulje esimerkiksi Googlelle. DHCPv6:lla jaettua prefiksiä voi käyttää reitittimen osoitteeseen, ja sillä saa toimivan osoitteen.

Rikkinäisen osoitteen jakaminen on minusta huonompi kuin jättää RA-viestit kokonaan pois ja luottaa pelkkään DHCPv6:een, mikä periaatteessa on standardin vastaista, mutta ei konfiguroinnin jälkeen riko mitään.
 
Kävipä Valokuitusen myyjät eilen ovella ja päädyin tilaamaan heidän valokuitunsa oman Elisan kuituni kylkeen.. Nyt asiaa tutkin ja mietin että onko järkeä? Ajattelin, että tämä mahdollistaisi paremman kilpailuttamisen kuituliittymälleni, sillä nyt olen enemmän Elisan armoilla. Nykyinen Elisan 300M sopparini on 25€/kk ja vuoden päästä 46€/kk.

Valokuitunen tarjosi kuidun rakentamista hintaan 16,9€/kk (60 kk ajan) eli yhteensä hieman päälle tonnilla.. Toki vuodeksi olisi myös Localnet 1000M yhteys ilmaiseksi ja 100€ K-lahjakortti niin nämä kompensoivat.

Mitä mielipiteitä tällaisesta kuviosta? Tekeekö kilpailuttamisen helpottaminen tästä järkevän hankinnan?
 
Kävipä Valokuitusen myyjät eilen ovella ja päädyin tilaamaan heidän valokuitunsa oman Elisan kuituni kylkeen.. Nyt asiaa tutkin ja mietin että onko järkeä? Ajattelin, että tämä mahdollistaisi paremman kilpailuttamisen kuituliittymälleni, sillä nyt olen enemmän Elisan armoilla. Nykyinen Elisan 300M sopparini on 25€/kk ja vuoden päästä 46€/kk.

Valokuitunen tarjosi kuidun rakentamista hintaan 16,9€/kk (60 kk ajan) eli yhteensä hieman päälle tonnilla.. Toki vuodeksi olisi myös Localnet 1000M yhteys ilmaiseksi ja 100€ K-lahjakortti niin nämä kompensoivat.

Mitä mielipiteitä tällaisesta kuviosta? Tekeekö kilpailuttamisen helpottaminen tästä järkevän hankinnan?
Valokuitusella on ylläpitomaksu, joka hankaloittaa kilpailutusta. Toki nykyään Elisallakin on, mutta ainakin Elisan kanssa on monet siitä saaneet neuvoteltua.
 
Kävipä Valokuitusen myyjät eilen ovella ja päädyin tilaamaan heidän valokuitunsa oman Elisan kuituni kylkeen.. Nyt asiaa tutkin ja mietin että onko järkeä? Ajattelin, että tämä mahdollistaisi paremman kilpailuttamisen kuituliittymälleni, sillä nyt olen enemmän Elisan armoilla. Nykyinen Elisan 300M sopparini on 25€/kk ja vuoden päästä 46€/kk.

Valokuitunen tarjosi kuidun rakentamista hintaan 16,9€/kk (60 kk ajan) eli yhteensä hieman päälle tonnilla.. Toki vuodeksi olisi myös Localnet 1000M yhteys ilmaiseksi ja 100€ K-lahjakortti niin nämä kompensoivat.

Mitä mielipiteitä tällaisesta kuviosta? Tekeekö kilpailuttamisen helpottaminen tästä järkevän hankinnan?

Jos olet valmis maksamaan vähintään n 17€/kk 60kk ajan ja sen jälkeen irtisanot liittymän (tai jatkaa kk maksua ideksi mukaisella korotuksella), ja olet valmis näkemään sen kuidun vetämisen vaivan, ja pysyvän haitan, näet hyödyt isompana, niin mikäs siinä.


Mitä hyötyä, no Avoimen Kuidun nettioperaattoreissa on erilaisia, jos Elisa ei pysty tarjoamaan sellaista palvelua mitä tuolta löytyy ja haluat sellaisen, niin ilman muuta, sitten enemmänkin pohtia millaisen liittymän Valokuituselta tinkaa, pyydä tarjous kertamaksullisesta, jos saat hyvän tarjouksen ja kassa kestää, niin harkitse sellaista, ei olis vuokraa.

Jos sinulle on aika sama millainen nettiyhteys, kunhan vakaa, niin Elisalla perus jutut kunnossa, niin Valokuitusen liittymän tilaamisen sijaan miettisin myös valmiutta, jos alueella rakkennetaan, niin mieti kiinteistön nurkalle valmiutta, jos joskus tulee tarve, niin nopeammin saa, kun kuitukerä valmiina, tai jopa seinällä asti.

Jos mietit ihan kilapailua, niin jos alueesi on nykyään ns hyvää 5G aluetta, niin se on varakeino jos ainoa kuituoperaatori alkaa liikaa sikaileen hinnoissa.
 
Kävipä Valokuitusen myyjät eilen ovella ja päädyin tilaamaan heidän valokuitunsa oman Elisan kuituni kylkeen.. Nyt asiaa tutkin ja mietin että onko järkeä? Ajattelin, että tämä mahdollistaisi paremman kilpailuttamisen kuituliittymälleni, sillä nyt olen enemmän Elisan armoilla. Nykyinen Elisan 300M sopparini on 25€/kk ja vuoden päästä 46€/kk.

Valokuitunen tarjosi kuidun rakentamista hintaan 16,9€/kk (60 kk ajan) eli yhteensä hieman päälle tonnilla.. Toki vuodeksi olisi myös Localnet 1000M yhteys ilmaiseksi ja 100€ K-lahjakortti niin nämä kompensoivat.

Mitä mielipiteitä tällaisesta kuviosta? Tekeekö kilpailuttamisen helpottaminen tästä järkevän hankinnan?
Täällä kävi äsken valokuitusen myyjä. 12,99€/kk 60kk ajan. Ensimmäinen 12kk ilman maksuja sisältäen tuon 1G netin (12kk) ja 100€ lahjakortti. Sopimuksen kesto valokuitusella on siis 72kk (12kk ilmaisjakso + 60kk 12,99€/kk). Sopparin jälkeen sitten hinnaston mukainen 19,90€/kk, joka luultavasti nousee kun tarkistavat indeksin mukaan hintoja. Käytössä Lounea kuitu tällä hetkellä. Lounealla ei ylläpiotomaksuja tms.

Itsekin mietin kilpailutuksen kannalta, mutta ei oikein taida olla järkeä ainakaan tuon 72kk jälkeen. Tuo yli 20€/kk (nykyisen määräaikaisen sopparin jälkeen) on sellainen, että se taitaa syödä jo kaiken hyödyn kilpailutuksesta. Elisan KTV löytyy, niin nykyisinkin voi kilpailuttaa Louean valokuidun, Elisan KTV:n ja 5G välillä netin. No joo kuparit varmaan jossain vaiheessa laitetaan pakettiin, mutta eipä taida olla vielä Elisalla virallista aikataulua tuosta.

Jos nyt miettii, että 72kk sopparin jälkeen pelkkä kuitu on sen 20€+indeksi/kk, aika halvalla pitäisi saada netti palvelun tarjoajalta, että olisi kilpailukykyinen hinta. Nykyisin Valokuitusen palveluntarjoajilta Localnet taitaa halvin 12kk 1G/1G liittymä olla (35,90 €/kk ensimmäiset 6kk, jonka jälkeen 59,90 €/kk), eli 45,3€/kk keskimäärin. Tarkoittaisi siis ainakin 19,90€+45,30€= 65,20€/kk (tähän päälle vielä todennäköisesti se indeksi korotus). Lounealla nyt 1G/1G 39,90€/kk (24kk tarjousjakso) ja listahinta 50,50€/kk. Pitänee vielä kysäistä tarjous kertamaksullisesta liittymästä. Ei vaikuta kilpailukykyiseltä ellei Lounealla lähde hinnat keulimaan ja pahasti tai Valokuitunen tarjoa jotain järkevää kertamaksullista hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
On noita eri verkkojen kokonaishintoja pitemmän päälle tosi hankala vertailla.

Aloin näitä vertailla kun ollut Telia Valokuitusessa muutaman päivän jumissa, ja jouduin kytkemään vaihteeksi 4g:n, aika kökköistä...

Olisi kai pitänyt ottaa useampi kuitu taloon eikä.vain valokuitusta.
Tilasin valoon kuidun nyt valokuitusen rinnalle. Päätöksen kypsytti kun kesti kaksi viikkoa ja kymmeniä yhteydenottoja saada Telia ymmärtämään että vika on heidän, eikö minun laitteissani. On kyllä palvelu aivan luokatonta. Asiakasta yritetään pallotella maksullisiin helppeihin vaikka vika olisi tiedossa, mutta eivät sitä ole uskovinaan, kuulevinaan ja kysyvät ja kertovat samat asiat uudelleen ja uudelleen. Kaiken kruunaa nettilomake häiriöilmoitus, jolla ei pysty lähettämään ilmoitusta, jollei käytä juuri sitä yhteyttä joka ei toimi. Kenenkähän älynväläys ja aivopieru vai silkka asiakkaan kiusako kyseessä?
 
Kaiken kruunaa nettilomake häiriöilmoitus, jolla ei pysty lähettämään ilmoitusta, jollei käytä juuri sitä yhteyttä joka ei toimi. Kenenkähän älynväläys ja aivopieru vai silkka asiakkaan kiusako kyseessä?

Tän täytyy olla joku toukokuinen aprillipila :rofl:
Kaipaisi jo ihan todistusaineistoa, niin uskomattomalta kuulostaa.
 
Tämä alkoi kiinnostaan, Telian sivuilta löysin vikailmoitus kanavia useita, mutta en nopeasti nettilomaketta. - -
On siellä Telian sivustolla ainakin tuo "Häiriöilmoitus palvelupyynnöllä" -lomakevaihtoehto Häiriöilmoituksen tekeminen | Asiakastuki – ja se kyllä toimii ihan millä tahansa nettiyhteydellä (viitaten siis Jamesin kommenttiin "- - ei pysty lähettämään ilmoitusta, jollei käytä juuri sitä yhteyttä joka ei toimi" Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä).
 
On siellä Telian sivustolla ainakin tuo "Häiriöilmoitus palvelupyynnöllä" -lomakevaihtoehto Häiriöilmoituksen tekeminen | Asiakastuki – ja se kyllä toimii ihan millä tahansa nettiyhteydellä (viitaten siis Jamesin kommenttiin "- - ei pysty lähettämään ilmoitusta, jollei käytä juuri sitä yhteyttä joka ei toimi" Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä).

Näköjään saattaisi olla mahdollista tuolla tavalla, jos ei ole kirjautunut asiakkaana palveluun.
Kun on kirjautuneena, sujuu eri tavalla. Kun on klikkaillut vaihtoehdot Tee häiriöilmoitus - Laajakaista-asiat - Valokuitu, ja kertonut mitä haluaa, ja liittänyt liitteet, pääsee kohtaan jossa testataan yhteyden toimivuus, minkä painaminen johtaa virhesivulle, ja jos ei klikkaa kohtaa "Paina tästä testataksesi yhteyden toimivuus", ei "lähetä"-nappia voi painaa.

Toki näitä häiriöilmoituksia voi tehdä sitten muita reittejä, kuten minäkin tein. Kuitenkaan tuota loogista reittiä pitkin se ei onnistu.

Näyttökuva 2026-05-07 153458.png


Minullehan ei kerrottu, mikä lopullinen vika oli, mutta kahden viikon aikana oli ehditty toki testata nuppineularesetoinnit ja virran pois päältä pitämiset moneen, ellei moneenkymmeneen kertaan, testata kolmella eri reitittimellä ja kolmella eri koneella, ja neljälle eri kaapelilla, kokeilla pingit ja tarkistella ipconfigit ja lähetellä niitä tiedoksi, ja kertoa ja tehdä kaikki samat uudelleen ja uudelleen, ja vakuuttaa että vika on jossain, mitä he voivat etänä tehdä, ja että toivoisin heidän tarkistavan konfiguraation, resetoivan liittymän verkosta käsin,ja suorittaa provisionoinnin. Kas kummaa sitten kahden viikon jälkeen, WAN-valo alkoi palaa tasaisesti vilkkumisen sijaan, ja kaikki toimi taas, ja sähköpostissa viesti, että "nyt pitäisi toimia". Miksi minua piti vaivata ja yrittää houkutella maksullisten helppien käyttöön, vaikka vika oli nimenomaan heidän korjattavissaan, ilman että minun olisi tarvinnut tehdä yhtään mitään, muuta kuin ilmoittaa että ei toimi? Asiakasta vain ei haluta uskoa, saavatko he tämmöisistä jotain ekstrabonusprovikkaa? Kertokaahan te, jotka siellä duunaatte...?
 
Harmillisesti tämäkin ilmeisesti vain juuri piuhan avanneille, muut sitten saa tyytyä normi-6kk aleen? :/
Oliko jotain tietoa/faktaa tästä? ”Vain uusille asiakkaille”, mutta eiköhän toisen operaattorin asiakas ole heille uusia asiakas?
 
Oliko jotain tietoa/faktaa tästä? ”Vain uusille asiakkaille”, mutta eiköhän toisen operaattorin asiakas ole heille uusia asiakas?
Ainakin tuolla kuitusen sivulla (Valokuitunen palveluntarjoajat – laajakaista- ja TV-palvelut )tuo hinta näkyy nimenomaan "uuden (liittymä)asiakkaan" osiossa, normilistauksessa sitten vastaavaa hinnastoa kuin muillakin. Ainakin aiemmin noita "uuden asiakkaan" etuja ei muilta operaattoreilta saannut kuin sen kerran, ilmeisesti koska kuitunen subventoi aluksi sitä verkkomaksua(?) tmv joka muuten veloitettaisiin infrasta....
 
  • Tykkää
Reactions: k70
No eihän tuo sitten mikään erikoisen kova tarjous ole kun on vain kerran käytettävissä liittymän avauksen aikaan. Tuohon päälle kuitenkin tulee vielä joko se kk-maksu tai kertamaksu liittymästä. Valokuitusen myyjä kävi parisen viikkoa sitten kauppaamassa ja kk-maksu olisi ollut 12,90€/kk. Eli tuo 1G/1G liittymä olisi 27,15+12,99= 40,14€/kk 24kk ajalle keskimäärin. Näin vertailuksi itsellä on Lounean kuitu 24kk määräaikainen 39,90€/kk 1G/1G, eikä asennus, kytkentä, avaus tai mitään muitakaan kuluja. Jos olisi odottanut kun kuitu on alueella rakennettu, niin olisi saanut 26,90€/kk 24kk määräaikaisen ilman mitään muita kuluja. Valokuitusella ainakin täällä tarjottu soppari oli kestoltaan 72kk, joten tuollainen Lounean 24kk määräaikainen paljon mukavampi.
 
Localnetillä päättymässä taas tarjoushinta ja heiltä ei enää hyvää tarjousta tullut. Pitäisi ottaa vuoden määräaikainen, josta vain ensimmäiset 6kk järkevällä hinnalla ja toinen puolisko sitten kallista. Telialta saisi 12kk sopuhintaa mutta saakos sieltä sitten uusittua aina tarjousta vuoden välein? Ja paljonkos siellä maksaa dynaaminen julkinen IP? Noista IP:istä en löytänyt mitään hinnastoa?
 
Mulla oli Telian vuoden soppari, joka loppuisi elokuun alussa. Nyt soittivat ja tarjosivat 2 vuoden sopparia samaan 37€ hintaan. Tuohon hintaan vaan piti olla myös joku toinen Telian palvelu, joten otin sit Telia play palvelun, kun kännykässä on määräaikainen soppari. Jatkoin ihan sen takia Telialla, kun yhteys on toiminut todella hyvin. Liittymä on siis 1000/1000, joka on aina toiminut luvatulla nopeudella.
 
Localnetillä päättymässä taas tarjoushinta ja heiltä ei enää hyvää tarjousta tullut. Pitäisi ottaa vuoden määräaikainen, josta vain ensimmäiset 6kk järkevällä hinnalla ja toinen puolisko sitten kallista. Telialta saisi 12kk sopuhintaa mutta saakos sieltä sitten uusittua aina tarjousta vuoden välein? Ja paljonkos siellä maksaa dynaaminen julkinen IP? Noista IP:istä en löytänyt mitään hinnastoa?
Telialla dynaaminen ip kuuluu ihan yhteyden hintaan ja niitä useampia, aikaisemmin ollu ainakin 5 mut en tiedä nykytilannetta kun en itsekkään löytänyt tästä mitään faktaa. Itsellä ollu max 2 käytössä reititin ja ps5 julkisilla osoitteilla.

AI > Telian kuluttajaliittymissä (laajakaista ja valokuitu) on tyypillisesti mahdollista käyttää enintään viittä (5) julkista IP-osoitetta samanaikaisesti yhtä liittymää kohden.
 
Mulla oli Telian vuoden soppari, joka loppuisi elokuun alussa. Nyt soittivat ja tarjosivat 2 vuoden sopparia samaan 37€ hintaan. Tuohon hintaan vaan piti olla myös joku toinen Telian palvelu, joten otin sit Telia play palvelun, kun kännykässä on määräaikainen soppari. Jatkoin ihan sen takia Telialla, kun yhteys on toiminut todella hyvin. Liittymä on siis 1000/1000, joka on aina toiminut luvatulla nopeudella.
Ei tietysti auta tähän hätään, mutta kyllä minullekin tarjottiin vaikka mitä hilavitkutinta siihen kylkeen ennen kuin se jatkosoppari irtosi ilman lisämoskaa.
 
Tämän kuun lopussa myös loppuu LocalNetin tarjous 1000/1000 36,90€. Katselin että Telialta taitaa olla paras tällä hetkellä ilman määräaikaisuutta. Vai onko muilla tullut vastaan parempia?
Telia Avoin Kuitu -kohteissa Yhteys kotiin XXL Valokuitu hintaan 36,99 €/kk 12 kk ajan, jonka jälkeen tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hintaan 60,99 €/kk tai hinnaston mukaisella hinnalla. Ei määräaikaisuutta. Uuden liittymän avaus 9,10 €.
Tuo Bahnhof vastaava taitaa olla alennuskoodin jälkeen 45,15€ - 24kk määräajalla.
 
Minulla on nyt ollut Bahnhof siitä asti, kun Valokuitunen tuli. Tällä hetkellä hintaa 49,90€/kk (1000/500 muistaakseni yhteys). En ole toistaiseksi jaksanut kilpailuttaa tai vaihtaa. Nyt kuitenkin ajattelin, josko ottaisi tuon Telian 12kk 36,99€/kk niin säästäisi ihan kivasti. Miten tuo vaihto käytännössä menee, ja kuinka sujuvaa se on? Itse täytyy vanha irtisanoa, sen tiedän. Eli ensin tilaus Telialle alkamaan esim. 1.7. sitten viimeistään 14vrk etukäteen soitto Bahnhofille? Pitäisikö yhteyden vaihtua sitten 1.7. itsestään vai pitääkö jotain tehdä päätelaitteella? Mitä täältä lukenut, niin ei aina ole ihan sukkana mennyt.. :think:
 
Joo ei ollut Localnet kiinnostunut enää kilpailemaan hinnoilla, niin hyppäsin sitten Telian kelkkaan tuolla 36,99e/kk hinnalla (12kk, ei määräaikaisuutta). Bahnhofilta kysäsisin tuota uuden asiakkaan tilaajaetua, mutta on tosiaankin uusille kuiduille vain kuten yllä olikin pohdittu.
 
Minulla on nyt ollut Bahnhof siitä asti, kun Valokuitunen tuli. Tällä hetkellä hintaa 49,90€/kk (1000/500 muistaakseni yhteys). En ole toistaiseksi jaksanut kilpailuttaa tai vaihtaa. Nyt kuitenkin ajattelin, josko ottaisi tuon Telian 12kk 36,99€/kk niin säästäisi ihan kivasti. Miten tuo vaihto käytännössä menee, ja kuinka sujuvaa se on? Itse täytyy vanha irtisanoa, sen tiedän. Eli ensin tilaus Telialle alkamaan esim. 1.7. sitten viimeistään 14vrk etukäteen soitto Bahnhofille? Pitäisikö yhteyden vaihtua sitten 1.7. itsestään vai pitääkö jotain tehdä päätelaitteella? Mitä täältä lukenut, niin ei aina ole ihan sukkana mennyt.. :think:
Irtisanot bahnhofin, saat heiltä irtikytkemisilmoituksen/päivän, tilaat telian ja kerrot heille bahnhofilta saamasi irtikytkemispäivän, kytkentä telialle seuraavaksi päiväksi.
Ristit sormesi, teet sadetansseja, rukoile jos et oo uskomaton. Ja tuut tänne kertoo menikö hermot vai maaliin.
Valokuitusen boxin resetointi ei ainakaan pahenna asiaa.
 
Valoo haluaisi kovasti kaivella tällä alueella kadut auki ja tuoda omat kuitunsa.

Käsitin myyntijannulta, että puhaltaisivat tontilla samaan putkeen Kuitusen kuidun kanssa, voiko olla näin?

Laittavatko samanlaisen ulkorasian talon seinään Kuitusen jo olemassaolevan viereen vai miten homma toimisi? Ja jonkun oman kuitupäätteensä haluaisivat varmaankin ruuvata talon sisäseinään?

Aggressiivisella kamppanjahinnalla nyt kalastellaan jengiä ottamaan toi toinen kuitu, mutta itsellä ei millään olisi mielenkiintoa mihinkään pihan aukikaiveluun tai kuitupäätteen sovitteluun jo valmiiksi ahtaaseen "tekniseen tilaan", joka on vain kapea soiro yhdessä kaapissa, mihin olen laittanut "valeseinän" piilottamaan tekniikan.

Ootteko ottaneet useamman kuidun kiinteistölle? Näettekö siinä etuja?
 
Valoo haluaisi kovasti kaivella tällä alueella kadut auki ja tuoda omat kuitunsa.

Käsitin myyntijannulta, että puhaltaisivat tontilla samaan putkeen Kuitusen kuidun kanssa, voiko olla näin?

Laittavatko samanlaisen ulkorasian talon seinään Kuitusen jo olemassaolevan viereen vai miten homma toimisi? Ja jonkun oman kuitupäätteensä haluaisivat varmaankin ruuvata talon sisäseinään?

Aggressiivisella kamppanjahinnalla nyt kalastellaan jengiä ottamaan toi toinen kuitu, mutta itsellä ei millään olisi mielenkiintoa mihinkään pihan aukikaiveluun tai kuitupäätteen sovitteluun jo valmiiksi ahtaaseen "tekniseen tilaan", joka on vain kapea soiro yhdessä kaapissa, mihin olen laittanut "valeseinän" piilottamaan tekniikan.

Ootteko ottaneet useamman kuidun kiinteistölle? Näettekö siinä etuja?
Tilasin kyllä tuon Valoon nykyisen Valokuitusen kaveriksi. Hinta on niiiiin halpa (se pakollinen aika ja hinta mihin sitoutuu), että vaikea kieltäytyä kun ajattelee mahdollisia hyötyjä. Aina on hyvä että on vaihtoehtoja olemassa, jos vaikkapa valokuitusen linja vaurioituu tai hinnoittelu tai palvelu siinä heikkenee. Siinä toki olen sitoutunut melko pitkään aikaan. Valoolla ei kyllä ainakaan vieläkään tällä hetkellä taida olla vaihtoehtoisia palveluntarjoajia, vaikka niitä on aikansa jo lupailtu tulevan...? Itsellä lopullisena laukaisimena toimi Telian onneton palvelu tässä jokin aika sitten. Telian hinnat ovat kyllä pysyneet varsin mukavina toistaiseksi. Saa sitten nähdä milloin Valoota vetelevät.
 
Valoo haluaisi kovasti kaivella tällä alueella kadut auki ja tuoda omat kuitunsa.

Käsitin myyntijannulta, että puhaltaisivat tontilla samaan putkeen Kuitusen kuidun kanssa, voiko olla näin?

Laittavatko samanlaisen ulkorasian talon seinään Kuitusen jo olemassaolevan viereen vai miten homma toimisi? Ja jonkun oman kuitupäätteensä haluaisivat varmaankin ruuvata talon sisäseinään?

Aggressiivisella kamppanjahinnalla nyt kalastellaan jengiä ottamaan toi toinen kuitu, mutta itsellä ei millään olisi mielenkiintoa mihinkään pihan aukikaiveluun tai kuitupäätteen sovitteluun jo valmiiksi ahtaaseen "tekniseen tilaan", joka on vain kapea soiro yhdessä kaapissa, mihin olen laittanut "valeseinän" piilottamaan tekniikan.

Ootteko ottaneet useamman kuidun kiinteistölle? Näettekö siinä etuja?
Itselläni on kolme ok-talon seinässä. Jokaisella on hieman erinäköinen ulkoboxsi. Tuossa ne vierekkäin sovussa kuitenkin ovat seinällä. Tarkoitus tehdä sellainen pieni puuritilä kehikkö näiden päälle niin ei laatikon edes näy.
Sisäpuolelle tulee tottakai jokaiselle oma kuitumuunnin, tuo on tapauskohtainen kuinka helposti / vaikeasti nuo saa asennettua.

Ja mikä etu? Kilpailutus. On ihan erilainen asiakaspalvelun vastaantulo kun heille selviää ettei asiakas olekaan sidottuna heidän hinnoitteluunsa vaan hänellä on oikeasti vaihtoehtoja. Minulla oli menossa Valoo 12kk määräaikainen syksyyn saakka mutta kysyin nyt jo etukäteen jatkotarjousta tuon jälkeiselle ajalle. Sain uuden tarjouksen 5e halvemmalla ja aloitus heti. Ehdottivat vielä itse tuon meneillä olevan määräaikaisen katkaisemista tällä uudella hinnalla. Tein sopparin.

Onko kolmessa järkeä enemmän kuin kahdessa, ei varsinaisesti. Kahdella pääsee varmaan samaan kilpailutus tilanteeseen. Ajauduin vaan tilanteeseen kun alueelle näitä ilmaisia tulikin useampi. Päätin, että kyllä tuohon talonseinään boxseja mahtuu :)
 
Onko puhallettu samaan putkeen vai kaivettu jokaiselle oma ojansa pihalle ?
Jokaisella oma mikrokuitu putki samahkoa linjaa pitkin. Jos olisin alkujaan tajunut laittaa oman suojaputken niin olisivat voineet tuota käyttää mutta enpä tajunut ensimmäisen kaivuun yhteydessä näin tehdä. Toisen uran kohdalla ajattelin, etten enää tarvitse kun "ei kukaan kolmatta tuo" :)
 
Millähän todennäköisyydellä katkaisevat kilpailijan putken omaa kaivaessaan? Kenellä tuossa on vastuu, ja kenen pitää tietää missä kulkee?
 
Jokaisella oma mikrokuitu putki samahkoa linjaa pitkin. Jos olisin alkujaan tajunut laittaa oman suojaputken niin olisivat voineet tuota käyttää mutta enpä tajunut ensimmäisen kaivuun yhteydessä näin tehdä. Toisen uran kohdalla ajattelin, etten enää tarvitse kun "ei kukaan kolmatta tuo" :)
Yleisellä tiealueilla nuo on virallisissa tietokannoissa ja hyvin ne tuonne ne kaivoi toisiaan väistellen. Ei tuossa tietenkään mitään järkeä ole kaivaa kolmea kertaa teitä auki mutta näin tämä "suomessa menee".
Omalla tontilla vastuu on sitten tontinomistajalla itsellään pitää kirjaa kaapeleistaan ja ohjata reitti siten, ettei riko aikaisempia.
 
Joo ei ollut Localnet kiinnostunut enää kilpailemaan hinnoilla, niin hyppäsin sitten Telian kelkkaan tuolla 36,99e/kk hinnalla (12kk, ei määräaikaisuutta). Bahnhofilta kysäsisin tuota uuden asiakkaan tilaajaetua, mutta on tosiaankin uusille kuiduille vain kuten yllä olikin pohdittu.
Sama juttu. Kesäkuun lopusta Localnet poikki ja Telialle. Tein kahden vuoden määräaikaisen 1000 Mbps sopparin 36,99€/kk. Eipähän tarvi niin usein soitella alennuksien perään.
 
Sama juttu. Kesäkuun lopusta Localnet poikki ja Telialle. Tein kahden vuoden määräaikaisen 1000 Mbps sopparin 36,99€/kk. Eipähän tarvi niin usein soitella alennuksien perään.
Neuvottelitko tuon vai saiko suoraan netistä otettua kahden vuoden sopparin? Mulla ei tarjonnut muuta kuin tuon jonka mainitsinkin viime viestissä.
 
Sama juttu. Kesäkuun lopusta Localnet poikki ja Telialle. Tein kahden vuoden määräaikaisen 1000 Mbps sopparin 36,99€/kk. Eipähän tarvi niin usein soitella alennuksien perään.
Eli soppari on eri kuin tämä Valokuitusen sivuilla oleva tarjous, jossa on vain ensimmäinen vuosi tuolla 36,99e/kk? Saitko tuon aspasta kysymällä kahdeksi vuodeksi 36,99e/kk koko 24kk?
1780591662712.png
 
Soittelin aspaan muutenkin ajoittaakseni liittymän avauksen sopivasti Localnet sulkeutumisen jälkeiseen päivään. Tarjosivat sitten tuota 2v vaihtoehtoa. Tarjoushinta on nimenomaan kahdeksi vuodeksi.
 
Irtisanot bahnhofin, saat heiltä irtikytkemisilmoituksen/päivän, tilaat telian ja kerrot heille bahnhofilta saamasi irtikytkemispäivän, kytkentä telialle seuraavaksi päiväksi.
Ristit sormesi, teet sadetansseja, rukoile jos et oo uskomaton. Ja tuut tänne kertoo menikö hermot vai maaliin.
Valokuitusen boxin resetointi ei ainakaan pahenna asiaa.
Irtisanoin Bahnhofin päättymään 18.6. ja Telia pitäisi käynnistyä 19.6. Sitten vasta huomasin että se on Juhannus. Jos hommat ei pelitä, näinköhän saa tukea.. :D
 
Eli soppari on eri kuin tämä Valokuitusen sivuilla oleva tarjous, jossa on vain ensimmäinen vuosi tuolla 36,99e/kk? Saitko tuon aspasta kysymällä kahdeksi vuodeksi 36,99e/kk koko 24kk?
1780591662712.png

Telian sivuilta saa samaan hintaan ekan vuoden ilman määräaikaisuutta. Ainakin omaan osoitteeseen.

EDIT: Kyselin aspasta tuota @jkoljo :n sopparia niin ei kuulemma ole tarjota kuin 24kk joista vain eka vuosi tarjoushintaan. Oli vähän epäröivä ja sanoi, että huomenna voi kysellä uusiksi kun "tuen puolen porukka on paikalla". Katsotaan jos jaksaa vielä huomenna kysellä.
 
Viimeksi muokattu:
Saatiin vihdoin meidänkin taloyhtiössä riittävä määrä ihmisiä kuituhankinnan taakse ja Valokuitusen kanssa soppari tehtynä. Pakettina mukaan Bahnhoffin taloyhtiölaajakaista. Asennuksesta / käyttöönotosta ainoa lupaus oli "vuoden 2026 aikana". Alueella on jo heidän runkoverkko ja taidetaan olla ainoa taloyhtiö, jota siihen ei vielä ole liitetty.
Oletteko millaisilla aikatauluilla saaneet itse noita toimituksia ja mikä kokemus noiden asennustöiden kestosta/sotkuisuudesta ja jälkien siivoamisesta?
Reilu 2kk ja kuitu käytössä Bahnhofin yhteydellä. Aika 10/10 kokemus osui kyllä kohdalle aikalailla koko prosessin osalta 👍
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 803
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom