Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dekke
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ovat onnistuneet päivittämään surkeille sivuilleen tiedon katkoksesta:

Päivitetty 2025-06-13 11:29 (M18545598)
Espoo lähiseutuineen (Open fibre)
2025-06-13 11:28
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.

Eivät samalla ole jaksaneet kirjoittaa että vaihde on rikki :cigar2:
 
Mutta kyllä molemmilta pitää löytyä 24h deski joka ottaa viat vastaan ja korjaa ne.
Valokuitusella taitaa kuluttajien osalta reitti mennä palveluntarjoajan kautta.
Se onko kodin laajakaista sellainen missä vikapäivystys pitäisi olla 24/7, ei taida olla. Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.
 
Nykypäivänä netti on aina päällä. Todella luokatonta palvelua. Aiemmista katkoista ei ole saanut lisätietoa kysymällä. Verkonvalvonnastahan ne näkyy. Nyt syytetään aina vain asiakkaiden laitteita, tähän asti vika ei ole koskaan ollut niissä.
 
Nyt ovat onnistuneet päivittämään surkeille sivuilleen tiedon katkoksesta:

Päivitetty 2025-06-13 11:29 (M18545598)
Espoo lähiseutuineen (Open fibre)
2025-06-13 11:28
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.

Eivät samalla ole jaksaneet kirjoittaa että vaihde on rikki :cigar2:

Häiriötiedottamista asiakkaille ja ilmoituksia Traficomille säätelevät laki sähköisen viestinnän palveluista (2014/917) sekä sitä tältä osin täydentävä Liikenne- ja viestintäviraston määräys M66 teletoiminnan häiriötilanteista.

Kovasti paljon vaikuttaa, että Bahnhof on onnistunut rikkomaan sekä lakia että määräystä.

Bahnhof "piilottaa" häiriöilmoituksensa postinumerohaun taakse, mikä on huvittavuuden lisäksi naurettavaa. Tämän vian osalta sama tiedote löytyy ainakin parin-kolmenkymmenen postinumeroalueen takaa, joten vaikutusalue on varsin laaja ja kohteena olevien asiakkaiden määrä varsin suuri.

Häiriöstä tiedottaminen vasta 15 h jälkeen osuu pahasti yhtiön omaan nilkkaan, sillä aspa saadaan varmuudella kaatumaan kun mitään tietoa ei oma-aloitteisesti asiakkaille anneta. Ei yleisesti eikä tässäkään tilanteessa.
 
Valokuitusella taitaa kuluttajien osalta reitti mennä palveluntarjoajan kautta.
Se onko kodin laajakaista sellainen missä vikapäivystys pitäisi olla 24/7, ei taida olla. Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.
Oisko valvonta-automatiikka mitään? Jos sadoilla/tuhansilla asiakkailla yhteys on alhaalla tuntikaupalla, niin hölmömpi insinööri luulisi jossain sireenin soivan. Edes sen verran, että asiakkaille tarjottaisiin tiedote yhtiön häiriösivulla. Fiksumpi yritys lähettäisi sähköpostiakin ja/tai tekstiviestin (vrt. sähköverkkoyhtiöt). Vikakartta olisi pop (vrt. sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiöt).
 
Oisko valvonta-automatiikka mitään? Jos sadoilla/tuhansilla asiakkailla yhteys on alhaalla tuntikaupalla, niin hölmömpi insinööri luulisi jossain sireenin soivan. Edes sen verran, että asiakkaille tarjottaisiin tiedote yhtiön häiriösivulla. Fiksumpi yritys lähettäisi sähköpostiakin ja/tai tekstiviestin (vrt. sähköverkkoyhtiöt). Vikakartta olisi pop (vrt. sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiöt).
En tiedä, mutta samoin kuvittelen että tuosta jonnekkin päivystäjälle tulee hälyä, onko sitten miten ulkoistettu.

Sillä ei välttämättä ole mitään kykyä asiakkaille tiedottaa, ja minunkin mielestä joka firmalla pitäisi olla nettisvuillaan joku rajapinta ja prosessi mistä voidaan tiedottaa päivystysvoimin. Nämä ei kuitenkaan mitä sähköliittymiä, että tekstaria ei nyt tarvi saada meneen.

Joku Twitteri tili ei nykyään toimi, kun käytännössä vaatii lukijalta kirjautumisen.
 
Bahnhofin häiriötiedotesivulta lainattuna joko Omille sivuille kirjautuneena häiriön uhrina tai postinumerohaulla hyvin monen postinumeron alueella:

Täältä löydät käynnissä olevat verkkohäiriöt, jotka voivat vaikuttaa palveluihisi, älä epäröi

Pågående
Meneillään olevat häiriöt ja suunnitellut huoltotyöt.

Espoo lähiseutuineen (Open fibre)M18545598

2025-06-13 13:45
Teknikot työskentelevät edelleen toiminnan palauttamiseksi.Tällä hetkellä arvioitua korjausaikaa ei ole tiedossa.

2025-06-13 14:12
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.


Lihavointi allekirjoittaneen.


Nyt jopa Bahnhofin Omille sivuille kirjautuessa löytyy suoraan alla oleva tietolaatikko:


Alueellasi on verkkohäiriöitä!
Yritämme korjata häiriöit mahdollisimman nopeasti. Lue lisää tästä tai pysy ajan tasalla tästä !


Ensimmäinen linkki vie yllä olevaan tekstiin. Jälkimmäinen linkki lienee joku tekstiviestitilaus.
 
Ei näköjään tämäkään vaihtamalla parane. Mulla on kohta kaksi vuotta täynnä valokuitusta, ensimmäinen meni Telialla ilman ainuttakaan ongelmaa, toisesta vajaa 11 kuukautta Bahnhofilla hienosti kunnes tämä katkos tuli.

Localnetiä haluisin testata mutta en uskalla kun tässä ketjussa raportoidaan jatkuvasti ongelmista...
Eikö se ole nimenomaan pienempi kynnys kokeilla ja ei ole mitään määräaikaista velvoitetta edes. Mikä on taas bahnhof ja se on mulla iso ei. En halua olla kiinni siinä, jos homma ei toimikaan.
Kannattaa myös muistaa, että moni nuo negaviesti tulee aina tässä ketjussa esille. Kuinka moni asiakkaista edes käyttää tätä foorumia/ketjua raportoidessaan? Harvemmin sitä positiivista tulee samalla tasolla.
Itsella on toiminut mainiosta taas. Pari kk oli pingin nousun ongelmia, mutta ne palautui. Asiakaspalvelu ainakin toimii ja ymmärtävät enemmän kuin perusasiat.
 
Viimeksi muokattu:
Bahnhof päivittelee, mutta sisältöä ei juuri ole. Häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia == kohta vuorokauden kestänyt totaalikatko.

Onkohan nuo kellonajat Ruotsin aikaa?

2025-06-13 15:47
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.
 
Eikö se ole nimenomaan pienempi kynnys kokeilla ja ei ole mitään määräaikaista velvoitetta edes. Mikä on taas bahnhof ja se on mulla iso ei. En halua olla kiinni siinä, jos homma ei toimikaan.
Kannattaa myös muistaa, että moni nuo negaviesti tulee aina tässä ketjussa esille. Kuinka moni asiakkaista edes käyttää tätä foorumia/ketjua raportoidessaan? Harvemmin sitä positiivista tulee samalla tasolla.
Itsella on toiminut mainiosta taas. Pari kk oli pingin nousun ongelmia, mutta ne palautui. Asiakaspalvelu ainakin toimii ja ymmärtävät enemmän kuin perusasiat.
Localnet:llä on "pahempi" maine mitä ainakin tavalliselle käyttäjälle näkyy. Kolme tai oikeastaan 4 ongelmaa on minulla ollut vajaan vuoden aikana. Tosin pari sitkeämpää, mutta johtunee ilmeisesti vaan kuituasiakkaiden lisääntyneestä määrästä. Ensimmäinen oli kapasiteettiongelma viime marraskuussa, sekin oikeastaan oli Telian ongelma. Talvella tuli kesken päivää laiterikko, joka veti netin jumiin. Tuolloin ei voinut mobiiliakaan käyttää varalla, kun kovan lumimyrskyn vuoksi oli tukareita pimeänä ja mikään kolmesta operaattorista ei toiminut edes säälittävästi. Kolmas oli nyt tämä viimeisin hidastelu, joka ilmeisesti on korjattu viime yönä ja siitä seurasi neljäs ongelma, johon kyllä tuli meriselitys. Tuo iltahidastelu oli ärsyttävintä, toivottavasti nyt on ohi.
Aamuinenkin ongelma korjaantui parissa tunnissa muutaman sähköpostiviestin jälkeen. Telialla ei taitaisi kaksi viikkoa riittää ja neuvoksi tulisi varmaan vaan laitteiden resetointeja, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Oman kokemuksen mukaan valokuitunen vetää lyhintä ja heille helpointa reittiä eikä juuri välitä asiakkaan mielipiteestä. Tai näin ainakin meillä. Asfaltti tai kivetys on heti tekemätön paikka. Valoo sitten vastapainosesti veti kuitupääteen tekniseen tilaan. Seinästä läpi ja asunnossa sisällä pätkän matkaa samalla suojaputkella. Purkit nätisti seinään kiinni räkin alapuolelle.
Näinhän se varmasti, että halvimmalla koittavat päästä. Meillä katselmoitiin paikat, niin ihan asialliselta vaikutti, että ei isompia vahinkoja niillä mahdollisilla reiteillä. Meillä saa vedettyä aika siististi viheralueita pitkin. Takapihoja tai talojen edestä seinän viertä pitkin. Hyvin vähän tarvii pihatien poikki vetää jos ollenkaan. Ovien edestä saavat vietyä asfaltin ali. Tuskin on Valokutusenkaan etu vedellä noita sikin sokin pitkin pihaa, ei siinä kuituakaan säästy. Vastaavan tyyppisessä naapuri taloyhtiössä ei ainakaan näy, että olisi mitenkään erityisemmin pihaa myllätty, kun siellä on vedetty takapihojen kautta olohuoneisiin kuitu. Tokihan pensasaidat saattaa kärsiä, mutta äkkiä kasvaa, ja sitte jonku tuijat jos halutaan takapihan kautta, mutta se on sen hinta jos porukka haluaa takapihojen kautta.
 
Sekin vielä menee sidettävän piikkiin jos uuden alueen, uuden liittymän osalta on alkuun käynnistyvaikeuksia.

Ei aivan näinkään.
Jos laskutus on jo käynnissä, kuuluu yhteyden silloin olla toimintakunnossa.
Ellei ole, tulee tehdä vikailmoitus.

Jos vian korjauksessa kestää ja kestää, on asiakkaalla oikeus saada joku nimellinen hyvitys, tai irtisanoa liittymä.
 
Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.

Pieni tai iso operaattori, kyllä siellä jonkinlainen verkonvalvonta varmasti on aina, ellei ole, niin koko operointi on ostettu ulkoa.
Asia erikseen toki että sinne ei välttämättä asiakas saa yhteyttä kellon ympäri.

Tiedän, että monissa firmoissa kuitenkin luetaan esim. sähköpostilla laitettuja viestejä varsinaisten palveluaikojen ulkopuolellakin.
 
Pieni tai iso operaattori, kyllä siellä jonkinlainen verkonvalvonta varmasti on aina, ellei ole, niin koko operointi on ostettu ulkoa.
Asia erikseen toki että sinne ei välttämättä asiakas saa yhteyttä kellon ympäri.

Tiedän, että monissa firmoissa kuitenkin luetaan esim. sähköpostilla laitettuja viestejä varsinaisten palveluaikojen ulkopuolellakin.
Monilla pienillä operaattoreilla on verkonvalvonta omille runkolaitteille, mutta harvoin loppuasiakkaan päätelaitteeseen jos ei asiakkaalla ole palvelutasoa (yksityisillä ei ole). Asiakaspalvelu vastaa monella 24/7, mutta palveluaika on kuluttajilla yleisesti aina 08.00-16.00 toimistoaikana.

Itse töissä yhdellä Valokuitusen operaattorilla ja voin sanoa käsi sydämmellä että vastaamme kyllä 24/7, mutta vikoja emme valitettavasti ilman palvelutasoa korjaa yksittäisissä liittymävioissa kun palveluaikana. Toki jos runkolaitteisiin tulee vikaa, vika korjataan aina heti.
 
Taloyhtiömme on miettimässä FTTH ratkaisua Tampereella Koivistönkylä-Muotiala akselilla ja Valokuitunen on yksi tarjoajista (muilta ei ole vielä tullut tarjousta). Onko tiedossa onko Tampereen seudulla merkittäviä eroja esim. toimintavarmuudessa, pingeissä, yms. kun verrataan eri ISP:tä. Esimerkkeinä tuossa tarjouksessa oli annettu ISP:ksi Bahnhof, LocalNet ja Kuuskaista, mutta käsittääkseni muiltakin saisi? Taloyhtiönä oltaisiin liikkeellä kokonaisuutena joten pitäisi olla nimenomaan toimintavarma ja toisaalta esim. mahdollisimman pienet pingit jotta kaikki taloyhtiössä yhteyden kanssa pärjäävät. Taloyhtiössä siis on nuorta väkeä jotka pelaavat, etätyöläisiä, vanhuksia, yms. Eli sekalainen sakki käyttäjiä ja jokaista tulisi palvella.

Lisäksi jos joku tietää että Koivistonkylä-Muotiala akselilla on kuitutarjoajia muitakin kuin Valokuitunen, niin olisin näistäkin tipseistä kiitollinen. Global Connect ja Elmonet on kontaktoitu jo. Elisakin tarjosi, mutta sillä paperilla ei ollut virkaa kuin kesämökin huussissa.
 
Taloyhtiömme on miettimässä FTTH ratkaisua Tampereella Koivistönkylä-Muotiala akselilla ja Valokuitunen on yksi tarjoajista (muilta ei ole vielä tullut tarjousta). Onko tiedossa onko Tampereen seudulla merkittäviä eroja esim. toimintavarmuudessa, pingeissä, yms. kun verrataan eri ISP:tä. Esimerkkeinä tuossa tarjouksessa oli annettu ISP:ksi Bahnhof, LocalNet ja Kuuskaista, mutta käsittääkseni muiltakin saisi? Taloyhtiönä oltaisiin liikkeellä kokonaisuutena joten pitäisi olla nimenomaan toimintavarma ja toisaalta esim. mahdollisimman pienet pingit jotta kaikki taloyhtiössä yhteyden kanssa pärjäävät. Taloyhtiössä siis on nuorta väkeä jotka pelaavat, etätyöläisiä, vanhuksia, yms. Eli sekalainen sakki käyttäjiä ja jokaista tulisi palvella.

Lisäksi jos joku tietää että Koivistonkylä-Muotiala akselilla on kuitutarjoajia muitakin kuin Valokuitunen, niin olisin näistäkin tipseistä kiitollinen. Global Connect ja Elmonet on kontaktoitu jo. Elisakin tarjosi, mutta sillä paperilla ei ollut virkaa kuin kesämökin huussissa.
Minkä kokoinen yhtiö kyseessä? Onko sisäverkko kaapeloitu valmiiksi jakamosta huoneistoihin kuidulla tai ethernetillä?
 
Monilla pienillä operaattoreilla on verkonvalvonta omille runkolaitteille, mutta harvoin loppuasiakkaan päätelaitteeseen jos ei asiakkaalla ole palvelutasoa (yksityisillä ei ole). Asiakaspalvelu vastaa monella 24/7, mutta palveluaika on kuluttajilla yleisesti aina 08.00-16.00 toimistoaikana.

Itse töissä yhdellä Valokuitusen operaattorilla ja voin sanoa käsi sydämmellä että vastaamme kyllä 24/7, mutta vikoja emme valitettavasti ilman palvelutasoa korjaa yksittäisissä liittymävioissa kun palveluaikana. Toki jos runkolaitteisiin tulee vikaa, vika korjataan aina heti.
Kiitos taustoituksesta.

Bahnhofin viimeviikkoinen tapaus koski minimissään satoja, todnäk tuhansia asiakkaita, sillä kaikki Espoon ja määrittelemättömän lähiympäristön pnro-alueet lopulta kerrottiin vika-alueiksi. Vika on siis ollut internet-operaattorin "rungossa", ei liittymissä.

Aika häiriön alusta ensimmäiseen häiriötiedotteeseen oli 15 h. Olematon häiriöviestintä aiheutti aspan puhelinjärjestelmän kaatumisen. Sanoisin Bahnhofin häiriöviestinnän tällä(kin) kertaa olleen amatöörimäistä, ellei se olisi loukkaus amatöörejä kohtaan.

Noin moneen asiakkaaseen vaikuttava on täytynyt havaita operaattorin verkonvalvonnassa saman tien. Tällöin olisi pitänyt saman tien lähteä vähintään yhtiön sivuille tiedote, että häiriötä on ja että asiaa selvitetään ja korjataan. Fiksu operaattori lähettäisi laajuuden/rajauksen selvittyä tekstarin ao. alueen asiakkaille. Tilanteen edetessä tietoa häiriösivuille parin kolmen tunnin välein.

Odotan tässä edelleen tietoa viimeviikon häiriön syystä sekä vastausta laskua koskevaan reklamaatioon. Bahnhofilla on jälleen ollut kiire poistaa kaikki häiriöön liittynyt tieto sivuiltaan. Kun hakee tietoa postinumeron avulla (mitään yleistähän Bahnhof ei kerro), niin tuloksena on virheilmoitus "Hups, jotain meni pieleen. Lataa sivu uudelleen." Kehottaa myös kirjautumaan Omille sivuille tilanteessa, jossa asiakas on kirjautunut Omille sivuille. Huoh!
 
Minkä kokoinen yhtiö kyseessä? Onko sisäverkko kaapeloitu valmiiksi jakamosta huoneistoihin kuidulla tai ethernetillä?
18 asuntoa. Kaapleointi on jakamosta, mutta se on cat 5e joka ei mene enää Traficomin standardeista rempoissa läpi. Tämän takia harkitaan vain FTTH ratkaisuita, koska silloin voidaan ohittaa uudelleenkaapelointi jakamosta asuntoihin. Lisäksi kaapeloinnissa on pariin asuntoon häiriöitä, joten senkään takia se ei toimi ratkaisuna.
 
18 asuntoa. Kaapleointi on jakamosta, mutta se on cat 5e joka ei mene enää Traficomin standardeista rempoissa läpi. Tämän takia harkitaan vain FTTH ratkaisuita, koska silloin voidaan ohittaa uudelleenkaapelointi jakamosta asuntoihin. Lisäksi kaapeloinnissa on pariin asuntoon häiriöitä, joten senkään takia se ei toimi ratkaisuna.
Cat5e on kyllä sinänsä ihan riittävä kahden gigan nopeuksiin asti. Häiriötkin yleensä liittyy viallisiin rasioihin, jotka helppo vaihtaa. Kaapeloinnin uusimista ei kannata ulkoistaa operaattorille, ellei uusittu kaapelointi jää taloyhtiön myöhempään käyttöön, muuten yhtiö jää käytännössä operaattorilukkoon uusitun kaapeloinnin kanssa. Varmistettava myös, että kaapelointi tehdään talojakamosta asuntoihin, eikä suoraan operaattorin verkosta. Esim. Valokuitunen onkin tarjonnut tällaisia ratkaisuja, joilla käytännössä lukitsevat yhtiön heidän toimittamiin yhteyksiinsä.

Oma mielipiteeni siis on, että kannattaa hoitaa cattikaapeloinnin pikkuviat kuntoon ja tehdä linjasaneerauksen yhteydessä sitten se pakollinen kuitu-investointi. Jos nyt asennettavat kuidut eivät täytä M65 määräyksiä kotijakamoineen, niin silloin rempan yhteydessä on vedettävä uudet kuidut joka tapauksessa. Ja tässä yhteydessä se cattikaapelin uusiminenkaan ei ole enää kovin montaa kymppiä per asunto lisähintaa. Toistaiseksi edullisimmat taloyhtiöhinnoittelut saa ethernetin yli toteutetuissa liittymissä.
 
Moi. Itselläkin Valokuitunen ihan näillä näppäimillä saa hommansa loppuun tehtyä ja operaattorin valinta edessä .

Mitä nyt täällä näitä keskusteluja lukenut niin Telialta voisi saada parhaimman liittymän ? Asun Pohjois-Karjalassa Liperissä jos sillä nyt jotain väliä on.


Olen itse hardcore CS2 pelaaja ja viiveet on kaikki kaikessa joten onko esimerkiksi 1000/1000 kuidusta pienemmät viiveet kuin esim 500/500 vai onko mitään merkitystä ?
 
Cat5e on kyllä sinänsä ihan riittävä kahden gigan nopeuksiin asti. Häiriötkin yleensä liittyy viallisiin rasioihin, jotka helppo vaihtaa. Kaapeloinnin uusimista ei kannata ulkoistaa operaattorille, ellei uusittu kaapelointi jää taloyhtiön myöhempään käyttöön, muuten yhtiö jää käytännössä operaattorilukkoon uusitun kaapeloinnin kanssa. Varmistettava myös, että kaapelointi tehdään talojakamosta asuntoihin, eikä suoraan operaattorin verkosta. Esim. Valokuitunen onkin tarjonnut tällaisia ratkaisuja, joilla käytännössä lukitsevat yhtiön heidän toimittamiin yhteyksiinsä.

Oma mielipiteeni siis on, että kannattaa hoitaa cattikaapeloinnin pikkuviat kuntoon ja tehdä linjasaneerauksen yhteydessä sitten se pakollinen kuitu-investointi. Jos nyt asennettavat kuidut eivät täytä M65 määräyksiä kotijakamoineen, niin silloin rempan yhteydessä on vedettävä uudet kuidut joka tapauksessa. Ja tässä yhteydessä se cattikaapelin uusiminenkaan ei ole enää kovin montaa kymppiä per asunto lisähintaa. Toistaiseksi edullisimmat taloyhtiöhinnoittelut saa ethernetin yli toteutetuissa liittymissä.
Mielipiteitä saa olla. :)

Tätä vikaa on täällä käyty mittaamassa ja koittamassa korjata kolmen yrityksen toimesta ennen kuin luovutettiin, joten mistään pikkuviasta ei usko että on kiinni. Lisäksi on epäilys että rakennusvaiheessa on tehty jokin virhe näiden viallisten yhteyksien osalta. Ongelmat ei myöskään lopu siihen, vaan kaapeloinnin uusiminen vaatisi myös kaivuutöitä, joten ihan muutamalla kympillä ei päästä. Etenkään kun asunnot on 7 eri rakennuksessa. Toisaalta sitten en itse ole ollut hommaa valvomassa, joten voihan se olla että siellä joku pienempikin vika on. En tiedä miten tuollainen viallinen rasia sitten oireilee vikana, mutta siinä ongelmallisimmassa asunnossa mittaus näyttää että kaapelia olisi maassa noin 150m ja siellä data ei kulje sitä kaapelia pitkin. EDIT: Matkaa jakamolle tästä asunnosta noin 20-30m.

Eli kyllä tässä oman tulkinnan mukaan on järkevin vaihtoehto ottaa se FTTH tekniikka. Mutta voin toki tässä olla väärässä.
 
Mielipiteitä saa olla. :)

Tätä vikaa on täällä käyty mittaamassa ja koittamassa korjata kolmen yrityksen toimesta ennen kuin luovutettiin, joten mistään pikkuviasta ei usko että on kiinni. Lisäksi on epäilys että rakennusvaiheessa on tehty jokin virhe näiden viallisten yhteyksien osalta. Ongelmat ei myöskään lopu siihen, vaan kaapeloinnin uusiminen vaatisi myös kaivuutöitä, joten ihan muutamalla kympillä ei päästä. Etenkään kun asunnot on 7 eri rakennuksessa. Toisaalta sitten en itse ole ollut hommaa valvomassa, joten voihan se olla että siellä joku pienempikin vika on. En tiedä miten tuollainen viallinen rasia sitten oireilee vikana, mutta siinä ongelmallisimmassa asunnossa mittaus näyttää että kaapelia olisi maassa noin 150m ja siellä data ei kulje sitä kaapelia pitkin. EDIT: Matkaa jakamolle tästä asunnosta noin 20-30m.

Eli kyllä tässä oman tulkinnan mukaan on järkevin vaihtoehto ottaa se FTTH tekniikka. Mutta voin toki tässä olla väärässä.
Oletin, että kyseessä olisi vain yksi rakennus, joka toki olisi helpottanut korjausta. Ilmeisesti kaapelit ei ole putkessa, johon ne olisi helppo vaihtaa? Analysaattorin pitäisi kyllä näyttää melko tarkasti kaapelin vikapaikka, onhan mitattu molemmista päistä ja verrattu tuloksia?

Jos FTTH-ratkaisuun päädytte, niin kannattaa tosiaan vaatia, että kaapeloinnit kierrätetään yhtiön jakamon kautta. Muuten tulee toimittajalukko, ja ette voi kilpailuttaa yhteyksiä kaivattamatta uusia kuituja kaikkiin asuntoihin.
 
Moi. Itselläkin Valokuitunen ihan näillä näppäimillä saa hommansa loppuun tehtyä ja operaattorin valinta edessä .

Mitä nyt täällä näitä keskusteluja lukenut niin Telialta voisi saada parhaimman liittymän ? Asun Pohjois-Karjalassa Liperissä jos sillä nyt jotain väliä on.


Olen itse hardcore CS2 pelaaja ja viiveet on kaikki kaikessa joten onko esimerkiksi 1000/1000 kuidusta pienemmät viiveet kuin esim 500/500 vai onko mitään merkitystä ?

Telialta saa kaiken järjen mukaan aina parhaimman viiveen, koska ovat myös tekninen operaattori. Ehkä jossain poikkeustapauksessa saattaa reitittyä epäoptimaalisesti ja toinen operaattori voisi olla nopeampi.

Priorisointiahan noissa ei ole kapasiteettiin liittyen mutta tietysti jos kapasiteetti täyttyy niin sitten viivettä tulee kun shaperi iskee päälle. Näin ollen pärjäät pienemmälläkin kapasiteetilla jos kotona ei ole muita sitä käyttämässä tai voit priorisoida peliliikenteen verrattuna muuhun liikenteeseen.
 
Taloyhtiömme on miettimässä FTTH ratkaisua Tampereella Koivistönkylä-Muotiala akselilla ja Valokuitunen on yksi tarjoajista (muilta ei ole vielä tullut tarjousta). Onko tiedossa onko Tampereen seudulla merkittäviä eroja esim. toimintavarmuudessa, pingeissä, yms. kun verrataan eri ISP:tä. Esimerkkeinä tuossa tarjouksessa oli annettu ISP:ksi Bahnhof, LocalNet ja Kuuskaista, mutta käsittääkseni muiltakin saisi? Taloyhtiönä oltaisiin liikkeellä kokonaisuutena joten pitäisi olla nimenomaan toimintavarma ja toisaalta esim. mahdollisimman pienet pingit jotta kaikki taloyhtiössä yhteyden kanssa pärjäävät. Taloyhtiössä siis on nuorta väkeä jotka pelaavat, etätyöläisiä, vanhuksia, yms. Eli sekalainen sakki käyttäjiä ja jokaista tulisi palvella.

Lisäksi jos joku tietää että Koivistonkylä-Muotiala akselilla on kuitutarjoajia muitakin kuin Valokuitunen, niin olisin näistäkin tipseistä kiitollinen. Global Connect ja Elmonet on kontaktoitu jo. Elisakin tarjosi, mutta sillä paperilla ei ollut virkaa kuin kesämökin huussissa.
Valokuitusen tapauksessa ei ole väliä keltä kumppanilta otat. Kaikki kulkee samassa kuidussa. Tärkeimmäksi kannattaa katsoa se kuinka vakavarainen yhtiö on ja kuinka laadukkaasti se palvelee. Sinullahan ei ole tietoa siitä minkälaiset runkolaitteet toimijoilla on, joka merkitsee todella paljon siihen miten liittymät toimivat esimerkiksi pienien pingien muodossa. Myös siirtoyhteydet ovat tärkeässä roolissa. Jos toimija on kuristanut omat runkoyhteytensä / ulkomaanyhteytensä voin vannoa että pingiä on luvassa varsinkin ruuhkaisina aikoina.
 
Kiitos taustoituksesta.

Bahnhofin viimeviikkoinen tapaus koski minimissään satoja, todnäk tuhansia asiakkaita, sillä kaikki Espoon ja määrittelemättömän lähiympäristön pnro-alueet lopulta kerrottiin vika-alueiksi. Vika on siis ollut internet-operaattorin "rungossa", ei liittymissä.

Aika häiriön alusta ensimmäiseen häiriötiedotteeseen oli 15 h. Olematon häiriöviestintä aiheutti aspan puhelinjärjestelmän kaatumisen. Sanoisin Bahnhofin häiriöviestinnän tällä(kin) kertaa olleen amatöörimäistä, ellei se olisi loukkaus amatöörejä kohtaan.

Noin moneen asiakkaaseen vaikuttava on täytynyt havaita operaattorin verkonvalvonnassa saman tien. Tällöin olisi pitänyt saman tien lähteä vähintään yhtiön sivuille tiedote, että häiriötä on ja että asiaa selvitetään ja korjataan. Fiksu operaattori lähettäisi laajuuden/rajauksen selvittyä tekstarin ao. alueen asiakkaille. Tilanteen edetessä tietoa häiriösivuille parin kolmen tunnin välein.

Odotan tässä edelleen tietoa viimeviikon häiriön syystä sekä vastausta laskua koskevaan reklamaatioon. Bahnhofilla on jälleen ollut kiire poistaa kaikki häiriöön liittynyt tieto sivuiltaan. Kun hakee tietoa postinumeron avulla (mitään yleistähän Bahnhof ei kerro), niin tuloksena on virheilmoitus "Hups, jotain meni pieleen. Lataa sivu uudelleen." Kehottaa myös kirjautumaan Omille sivuille tilanteessa, jossa asiakas on kirjautunut Omille sivuille. Huoh!
On kyllä ollut hidasta toimintaa heiltä. Varsinkin tuo jos poistetaan häiriöön liittyvät tiedotteet. Tuosta kannattaa olla yhteydessä viestintävirastoon, koska operaattorit eivät mielestäni saa poistaa häiriöilmoituksia verkkosivuiltaan. Tuo on vähän kuin peittelisi toimintaa, jos se ei kestä päivänvaloa.

Jos vikakohdat ovat olleet tuon alueen, niin siellä on saattanut toimijalla olla joko vikaa runkokuidussa tai sitten alueen keskittimillä on tapahtunut jotain vikaantuvaa. Toki vaihtoehtona voi myös olla konfiguraatiovika, jonka selvittämisessä on kestänyt myös aikaa.
 
Moi. Itselläkin Valokuitunen ihan näillä näppäimillä saa hommansa loppuun tehtyä ja operaattorin valinta edessä .

Mitä nyt täällä näitä keskusteluja lukenut niin Telialta voisi saada parhaimman liittymän ? Asun Pohjois-Karjalassa Liperissä jos sillä nyt jotain väliä on.


Olen itse hardcore CS2 pelaaja ja viiveet on kaikki kaikessa joten onko esimerkiksi 1000/1000 kuidusta pienemmät viiveet kuin esim 500/500 vai onko mitään merkitystä ?
Omat kokemukseni valokuitusella on lounean, localnetin ja telian varassa, ja sanoisin että ehdottomasti telia. Jännä kun tätä lukee niin milloin bahnhof tökkii, ja milloin localnet (ja aspan mukaan vika on AINA teliassa), mutta telian yhteys sen kun vaan porskuttaa pätkimättä.

Edit. ei ole gigaisessa sen pienemmät viiveet kuin hitaammissa nopeuksissa, vain kaistaa on rajoitettu.
 
Jahas, se meneekin sitten Juhannus ilman kuitu nettiä Nastolan suunnalla. Täytynee lähteä kaupasta hakemaan prepaidiä... :mad:

1750354027875.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 129
Viestejä
4 817 933
Jäsenet
78 040
Uusin jäsen
vepsutus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom