Valokuitusen avoin valokuitu, erot palveluntarjoajien välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dekke
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ovat onnistuneet päivittämään surkeille sivuilleen tiedon katkoksesta:

Päivitetty 2025-06-13 11:29 (M18545598)
Espoo lähiseutuineen (Open fibre)
2025-06-13 11:28
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.

Eivät samalla ole jaksaneet kirjoittaa että vaihde on rikki :cigar2:
 
Mutta kyllä molemmilta pitää löytyä 24h deski joka ottaa viat vastaan ja korjaa ne.
Valokuitusella taitaa kuluttajien osalta reitti mennä palveluntarjoajan kautta.
Se onko kodin laajakaista sellainen missä vikapäivystys pitäisi olla 24/7, ei taida olla. Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.
 
Nykypäivänä netti on aina päällä. Todella luokatonta palvelua. Aiemmista katkoista ei ole saanut lisätietoa kysymällä. Verkonvalvonnastahan ne näkyy. Nyt syytetään aina vain asiakkaiden laitteita, tähän asti vika ei ole koskaan ollut niissä.
 
Nyt ovat onnistuneet päivittämään surkeille sivuilleen tiedon katkoksesta:

Päivitetty 2025-06-13 11:29 (M18545598)
Espoo lähiseutuineen (Open fibre)
2025-06-13 11:28
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.

Eivät samalla ole jaksaneet kirjoittaa että vaihde on rikki :cigar2:

Häiriötiedottamista asiakkaille ja ilmoituksia Traficomille säätelevät laki sähköisen viestinnän palveluista (2014/917) sekä sitä tältä osin täydentävä Liikenne- ja viestintäviraston määräys M66 teletoiminnan häiriötilanteista.

Kovasti paljon vaikuttaa, että Bahnhof on onnistunut rikkomaan sekä lakia että määräystä.

Bahnhof "piilottaa" häiriöilmoituksensa postinumerohaun taakse, mikä on huvittavuuden lisäksi naurettavaa. Tämän vian osalta sama tiedote löytyy ainakin parin-kolmenkymmenen postinumeroalueen takaa, joten vaikutusalue on varsin laaja ja kohteena olevien asiakkaiden määrä varsin suuri.

Häiriöstä tiedottaminen vasta 15 h jälkeen osuu pahasti yhtiön omaan nilkkaan, sillä aspa saadaan varmuudella kaatumaan kun mitään tietoa ei oma-aloitteisesti asiakkaille anneta. Ei yleisesti eikä tässäkään tilanteessa.
 
Valokuitusella taitaa kuluttajien osalta reitti mennä palveluntarjoajan kautta.
Se onko kodin laajakaista sellainen missä vikapäivystys pitäisi olla 24/7, ei taida olla. Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.
Oisko valvonta-automatiikka mitään? Jos sadoilla/tuhansilla asiakkailla yhteys on alhaalla tuntikaupalla, niin hölmömpi insinööri luulisi jossain sireenin soivan. Edes sen verran, että asiakkaille tarjottaisiin tiedote yhtiön häiriösivulla. Fiksumpi yritys lähettäisi sähköpostiakin ja/tai tekstiviestin (vrt. sähköverkkoyhtiöt). Vikakartta olisi pop (vrt. sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiöt).
 
Oisko valvonta-automatiikka mitään? Jos sadoilla/tuhansilla asiakkailla yhteys on alhaalla tuntikaupalla, niin hölmömpi insinööri luulisi jossain sireenin soivan. Edes sen verran, että asiakkaille tarjottaisiin tiedote yhtiön häiriösivulla. Fiksumpi yritys lähettäisi sähköpostiakin ja/tai tekstiviestin (vrt. sähköverkkoyhtiöt). Vikakartta olisi pop (vrt. sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiöt).
En tiedä, mutta samoin kuvittelen että tuosta jonnekkin päivystäjälle tulee hälyä, onko sitten miten ulkoistettu.

Sillä ei välttämättä ole mitään kykyä asiakkaille tiedottaa, ja minunkin mielestä joka firmalla pitäisi olla nettisvuillaan joku rajapinta ja prosessi mistä voidaan tiedottaa päivystysvoimin. Nämä ei kuitenkaan mitä sähköliittymiä, että tekstaria ei nyt tarvi saada meneen.

Joku Twitteri tili ei nykyään toimi, kun käytännössä vaatii lukijalta kirjautumisen.
 
Bahnhofin häiriötiedotesivulta lainattuna joko Omille sivuille kirjautuneena häiriön uhrina tai postinumerohaulla hyvin monen postinumeron alueella:

Täältä löydät käynnissä olevat verkkohäiriöt, jotka voivat vaikuttaa palveluihisi, älä epäröi

Pågående
Meneillään olevat häiriöt ja suunnitellut huoltotyöt.

Espoo lähiseutuineen (Open fibre)M18545598

2025-06-13 13:45
Teknikot työskentelevät edelleen toiminnan palauttamiseksi.Tällä hetkellä arvioitua korjausaikaa ei ole tiedossa.

2025-06-13 14:12
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.


Lihavointi allekirjoittaneen.


Nyt jopa Bahnhofin Omille sivuille kirjautuessa löytyy suoraan alla oleva tietolaatikko:


Alueellasi on verkkohäiriöitä!
Yritämme korjata häiriöit mahdollisimman nopeasti. Lue lisää tästä tai pysy ajan tasalla tästä !


Ensimmäinen linkki vie yllä olevaan tekstiin. Jälkimmäinen linkki lienee joku tekstiviestitilaus.
 
Ei näköjään tämäkään vaihtamalla parane. Mulla on kohta kaksi vuotta täynnä valokuitusta, ensimmäinen meni Telialla ilman ainuttakaan ongelmaa, toisesta vajaa 11 kuukautta Bahnhofilla hienosti kunnes tämä katkos tuli.

Localnetiä haluisin testata mutta en uskalla kun tässä ketjussa raportoidaan jatkuvasti ongelmista...
Eikö se ole nimenomaan pienempi kynnys kokeilla ja ei ole mitään määräaikaista velvoitetta edes. Mikä on taas bahnhof ja se on mulla iso ei. En halua olla kiinni siinä, jos homma ei toimikaan.
Kannattaa myös muistaa, että moni nuo negaviesti tulee aina tässä ketjussa esille. Kuinka moni asiakkaista edes käyttää tätä foorumia/ketjua raportoidessaan? Harvemmin sitä positiivista tulee samalla tasolla.
Itsella on toiminut mainiosta taas. Pari kk oli pingin nousun ongelmia, mutta ne palautui. Asiakaspalvelu ainakin toimii ja ymmärtävät enemmän kuin perusasiat.
 
Viimeksi muokattu:
Bahnhof päivittelee, mutta sisältöä ei juuri ole. Häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia == kohta vuorokauden kestänyt totaalikatko.

Onkohan nuo kellonajat Ruotsin aikaa?

2025-06-13 15:47
Tällä hetkellä Avoin Kuitu -verkossa on meneillään häiriö, joka saattaa aiheuttaa katkoksia Internet-yhteydessäsi. Teknikot pyrkivät ratkaisemaan ongelman mahdollisimman pian.
 
Eikö se ole nimenomaan pienempi kynnys kokeilla ja ei ole mitään määräaikaista velvoitetta edes. Mikä on taas bahnhof ja se on mulla iso ei. En halua olla kiinni siinä, jos homma ei toimikaan.
Kannattaa myös muistaa, että moni nuo negaviesti tulee aina tässä ketjussa esille. Kuinka moni asiakkaista edes käyttää tätä foorumia/ketjua raportoidessaan? Harvemmin sitä positiivista tulee samalla tasolla.
Itsella on toiminut mainiosta taas. Pari kk oli pingin nousun ongelmia, mutta ne palautui. Asiakaspalvelu ainakin toimii ja ymmärtävät enemmän kuin perusasiat.
Localnet:llä on "pahempi" maine mitä ainakin tavalliselle käyttäjälle näkyy. Kolme tai oikeastaan 4 ongelmaa on minulla ollut vajaan vuoden aikana. Tosin pari sitkeämpää, mutta johtunee ilmeisesti vaan kuituasiakkaiden lisääntyneestä määrästä. Ensimmäinen oli kapasiteettiongelma viime marraskuussa, sekin oikeastaan oli Telian ongelma. Talvella tuli kesken päivää laiterikko, joka veti netin jumiin. Tuolloin ei voinut mobiiliakaan käyttää varalla, kun kovan lumimyrskyn vuoksi oli tukareita pimeänä ja mikään kolmesta operaattorista ei toiminut edes säälittävästi. Kolmas oli nyt tämä viimeisin hidastelu, joka ilmeisesti on korjattu viime yönä ja siitä seurasi neljäs ongelma, johon kyllä tuli meriselitys. Tuo iltahidastelu oli ärsyttävintä, toivottavasti nyt on ohi.
Aamuinenkin ongelma korjaantui parissa tunnissa muutaman sähköpostiviestin jälkeen. Telialla ei taitaisi kaksi viikkoa riittää ja neuvoksi tulisi varmaan vaan laitteiden resetointeja, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Oman kokemuksen mukaan valokuitunen vetää lyhintä ja heille helpointa reittiä eikä juuri välitä asiakkaan mielipiteestä. Tai näin ainakin meillä. Asfaltti tai kivetys on heti tekemätön paikka. Valoo sitten vastapainosesti veti kuitupääteen tekniseen tilaan. Seinästä läpi ja asunnossa sisällä pätkän matkaa samalla suojaputkella. Purkit nätisti seinään kiinni räkin alapuolelle.
Näinhän se varmasti, että halvimmalla koittavat päästä. Meillä katselmoitiin paikat, niin ihan asialliselta vaikutti, että ei isompia vahinkoja niillä mahdollisilla reiteillä. Meillä saa vedettyä aika siististi viheralueita pitkin. Takapihoja tai talojen edestä seinän viertä pitkin. Hyvin vähän tarvii pihatien poikki vetää jos ollenkaan. Ovien edestä saavat vietyä asfaltin ali. Tuskin on Valokutusenkaan etu vedellä noita sikin sokin pitkin pihaa, ei siinä kuituakaan säästy. Vastaavan tyyppisessä naapuri taloyhtiössä ei ainakaan näy, että olisi mitenkään erityisemmin pihaa myllätty, kun siellä on vedetty takapihojen kautta olohuoneisiin kuitu. Tokihan pensasaidat saattaa kärsiä, mutta äkkiä kasvaa, ja sitte jonku tuijat jos halutaan takapihan kautta, mutta se on sen hinta jos porukka haluaa takapihojen kautta.
 
Sekin vielä menee sidettävän piikkiin jos uuden alueen, uuden liittymän osalta on alkuun käynnistyvaikeuksia.

Ei aivan näinkään.
Jos laskutus on jo käynnissä, kuuluu yhteyden silloin olla toimintakunnossa.
Ellei ole, tulee tehdä vikailmoitus.

Jos vian korjauksessa kestää ja kestää, on asiakkaalla oikeus saada joku nimellinen hyvitys, tai irtisanoa liittymä.
 
Saati ihan asiakaspalvelu, pienelle operaattorille niin isoa vaatimus että näkyisi hinnoissa.
No isoillakkin operaattoreilla lähinnä botit vastailee arjen ulkopuolella, mutta niillä kyllä päivystävää väkeä.

Pieni tai iso operaattori, kyllä siellä jonkinlainen verkonvalvonta varmasti on aina, ellei ole, niin koko operointi on ostettu ulkoa.
Asia erikseen toki että sinne ei välttämättä asiakas saa yhteyttä kellon ympäri.

Tiedän, että monissa firmoissa kuitenkin luetaan esim. sähköpostilla laitettuja viestejä varsinaisten palveluaikojen ulkopuolellakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 822
Viestejä
4 814 351
Jäsenet
77 980
Uusin jäsen
Sultsu_13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom