Valmistalopaketit

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Katsot karttapalvelusta isoja tontteja (esim. Kansalaisen karttapalvelu) ja niiden kiinteistötunnuksen ja kysyt sen perusteella maanmittauslaitokselta omistajan, maksaa muistaakseni jotain, mutta samalla kertaa tais saada kysyttyä useamman kohteen.
Tai sitten vain käyt viemässä postilaatikkoon lapun, että olisitte kiinnostuneet ostamaan tontin.
Toi lappu postilaatikkoon ollee mahd. myyjille mukavampi tapa, kunhan muistaa laittaa yhteystietojen lisäksi mitä tontista suunnilleen haluaa maksaa (järkevällä hinnalla) sekä minkä kokoista on ajatellut. Antaa kuvan, että ollaan tosissaan eikä olla "puhelinhäirikköjä".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Juurikin tämä. Myyjä voi olla täysin välinpitämätön tai haluaa ns. helpot ja rahakkaat kaupat.

Jos tämä menee putkeen, niin talofirman vastaava sitten pilaa kokemuksen.

Jos käy niin hyvä tuuri, että nämä kaksi onnistuvat niin eiköhän timpurit viimeistään sössi kokemuksen :hmm:

Mä koputan puuta, koska kukaan ei sössinyt meidän projektia.
Sarkasmitutkani ei hälyttänyt, mutta pisti vain silmään tuo kohta.

Toivottavasti kukaan ei ota vastaavaa mestaria talopakettifirman "edustajista", vaan tekee itse hyvän pohjatyön alueella toimivista henkilöistä (esim. Facebookin raksakimpat jne).
Talopakettifirmalta palkkaa nostava vastaava mestari ei varmasti pidä asiakkaan puolia yhtä hyvin kuin ulkopuolelta ostettu kaveri.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Sarkasmitutkani ei hälyttänyt, mutta pisti vain silmään tuo kohta.

Toivottavasti kukaan ei ota vastaavaa mestaria talopakettifirman "edustajista", vaan tekee itse hyvän pohjatyön alueella toimivista henkilöistä (esim. Facebookin raksakimpat jne).
Talopakettifirmalta palkkaa nostava vastaava mestari ei varmasti pidä asiakkaan puolia yhtä hyvin kuin ulkopuolelta ostettu kaveri.
Talotehtaalla on vastaava työnjohtaja, tarkoitin tätä tällä. Työmaapäällikkö yms. millä nimellä haluat häntä kutsua.

Myös Kannustalo tosiaan tarjosi vastaavaan työnjohtajaa meidän edustajaksi, mutta kiitin kohteliaasti mahdollisella eturistiriidalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Talotehtaalla on vastaava työnjohtaja, tarkoitin tätä tällä. Työmaapäälikkö yms. millä nimellä haluat häntä kutsua.

Myös Kannustalo tosiaan tarjosi vastaavaan työnjohtajaa meidän edustajaksi, mutta kiitin kohteliaasti mahdollisella eturistiriidalla.
Jees, talotehtaan työpäällikkö siis. :tup:
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Meillä loppui juuri talotehtaiden kilpailutus ja voittaja löytyi kohtuullisen kivuttomasti. Nyt on vain yksi ongelma, eli kustannusarvion loppusumma. Avaan tiedossa olevia kustannuksia sen verran, että valitsemamme talopaketti kustantaa pystytettynä (ulkoapäin valmis, katto vesiränneineen asennettuna ja ilman perustuksia) noin 82k€ ja tontti karvan alle 32k€. Talo on nettoalaltaan 118m2 ja kylkeen tulee kahden auton katos 18-20m2 lämpimällä varastolla. Vastaava mestari arvioi koko homman hinnaksi ilman omaa työtä noin 365k€, josta tein oman arvion puuttumatta ammattityövaiheiden hintoihin ollenkaan. Oma arvioni ilman takkaa on 315-320k€, joka sekin kuulostaa aika rankalta hinnalta perustalolle ja vaatisi minulta käytännössä todella paljon omaa työtä. Tässä arviossa ei toki ole otettu minkäänlaisia muuttujia, esim. tontin mahdollisia yllätyksiä mukaan. Ollaan katseltu jo yli vuoden ajan alueellamme myytävien talojen tarjontaa ja pari vuotta vanhat suunnilleen saman kokoiset talot maksavat 300-310k€, johon tietysti tulee varainsiirtovero päälle. Hinta jää joka tapauksessa jonkin verran tuon minun laskemani perustalon alle, joten kysynkin, että onko uuden talon rakentamisessa mitään järkeä?

Työn tekemistä en pelkää, mutta tuntuu todella erikoiselta, että mittavallakaan omalla työllä ei talosta saa ns. omiaan takaisin lyhyellä tähtäimellä.. :hmm:

Tässä vielä lista arvioiduista hinnoista, joista en osaa itse sanoa:
-LVIS 25k€
-sähkötyöt 19k€
-autokatos 36k€ (sisältäen perustukset ja lvi)
-kaivuut ja täytöt 20k€
-salaojat+routaerist. 5k€
-perustukset 10k€
-alapohja 9k€
-lvi- ja sähkösuunnittelu 5k€

Miltä nuo edellä mainitut kuulostavat? Vastaava mainitsi, että rakentamisen hinnat ovat yleisesti ottaenkin nousussa, eli nuo hinnat on arvioitu rakentamisajankohtaa silmällä pitäen.
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
177
Meillä loppui juuri talotehtaiden kilpailutus ja voittaja löytyi kohtuullisen kivuttomasti. Nyt on vain yksi ongelma, eli kustannusarvion loppusumma. Avaan tiedossa olevia kustannuksia sen verran, että valitsemamme talopaketti kustantaa pystytettynä (ulkoapäin valmis, katto vesiränneineen asennettuna ja ilman perustuksia) noin 82k€ ja tontti karvan alle 32k€. Talo on nettoalaltaan 118m2 ja kylkeen tulee kahden auton katos 18-20m2 lämpimällä varastolla. Vastaava mestari arvioi koko homman hinnaksi ilman omaa työtä noin 365k€, josta tein oman arvion puuttumatta ammattityövaiheiden hintoihin ollenkaan. Oma arvioni ilman takkaa on 315-320k€, joka sekin kuulostaa aika rankalta hinnalta perustalolle ja vaatisi minulta käytännössä todella paljon omaa työtä. Tässä arviossa ei toki ole otettu minkäänlaisia muuttujia, esim. tontin mahdollisia yllätyksiä mukaan. Ollaan katseltu jo yli vuoden ajan alueellamme myytävien talojen tarjontaa ja pari vuotta vanhat suunnilleen saman kokoiset talot maksavat 300-310k€, johon tietysti tulee varainsiirtovero päälle. Hinta jää joka tapauksessa jonkin verran tuon minun laskemani perustalon alle, joten kysynkin, että onko uuden talon rakentamisessa mitään järkeä?

Työn tekemistä en pelkää, mutta tuntuu todella erikoiselta, että mittavallakaan omalla työllä ei talosta saa ns. omiaan takaisin lyhyellä tähtäimellä.. :hmm:

Tässä vielä lista arvioiduista hinnoista, joista en osaa itse sanoa:
-LVIS 25k€
-sähkötyöt 19k€
-autokatos 36k€ (sisältäen perustukset ja lvi)
-kaivuut ja täytöt 20k€
-salaojat+routaerist. 5k€
-perustukset 10k€
-alapohja 9k€
-lvi- ja sähkösuunnittelu 5k€

Miltä nuo edellä mainitut kuulostavat? Vastaava mainitsi, että rakentamisen hinnat ovat yleisesti ottaenkin nousussa, eli nuo hinnat on arvioitu rakentamisajankohtaa silmällä pitäen.
Mistä timanteista tää teidän autokatos oikein on tehty? Kun se kerran on vielä katos. Oletko katsonut esim kymppitallin autotalleja?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Mistä timanteista tää teidän autokatos oikein on tehty? Kun se kerran on vielä katos. Oletko katsonut esim kymppitallin autotalleja?
Olen toki katsonut, mutta pitkästä tuo olisi tarkoitus rakentaa. Tuossa on siis mukana 20m2 lämmintä varastotilaa, eli se kasvattaa kustannuksia jonkin verran. Tuo 20m2 jaetaan väliseinällä kahteen osaan, joista toiselle puolelle tulisi harrastetila vesipisteellä.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
312
Mistä timanteista tää teidän autokatos oikein on tehty? Kun se kerran on vielä katos. Oletko katsonut esim kymppitallin autotalleja?
Saman suuruisen kustannus arvion autokatoksesta sain myös itse. Nuo pohjatyöt nostaa tuota hintaa paljon, tottakai riippuu vielä siitä kuinka haastava maaperä kyseessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Kyllähän nyt jonkin katoksen kyhää varmaan halvalla jos se on tyyliin runkotolpat, paneelit ulkopuolelle ja katto. Siihen kun lisää lämpimät varastot yms. harrastetilat niin ei se kauas enää autotallin hinnasta jää. Katos vaan omasta mielestäni auton säilytyksen kannalta mukavampi kuin talli.

Rakennusmateriaalit on kallistuneet ja rakentaminen varmaan ylipäänsä tällä hetkellä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Saman suuruisen kustannus arvion autokatoksesta sain myös itse. Nuo pohjatyöt nostaa tuota hintaa paljon, tottakai riippuu vielä siitä kuinka haastava maaperä kyseessä.
Juurikin tämä.

Kysyin perustavalta perustuksien hintaa niin sain tarjouksen 9900€

Tehtiin talkoilla niin hintaa tuli 2500€.

Tähän sitten vielä tosiaan maatyöt, viemärit yms niin äkkiä siellä 10000€ ollaankin vaikka säästöä tulikin kun tehtiin perustukset itse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
Tässä vielä lista arvioiduista hinnoista, joista en osaa itse sanoa:
-LVIS 25k€ -
-sähkötyöt 19k€
-autokatos 36k€ (sisältäen perustukset ja lvi)
-kaivuut ja täytöt 20k€
-salaojat+routaerist. 5k€
-perustukset 10k€
-alapohja 9k€
-lvi- ja sähkösuunnittelu 5k€

Miltä nuo edellä mainitut kuulostavat? Vastaava mainitsi, että rakentamisen hinnat ovat yleisesti ottaenkin nousussa, eli nuo hinnat on arvioitu rakentamisajankohtaa silmällä pitäen.
  • Mikä lämmitysjärjestelmä tulossa, ei ilmeisesti kuitenkaan maalämpö? Varmaan aika lailla linjassa mikäli ei tuu maalämpöä.
  • Sähköt, suurinpiirtein varmaan pitää kutinsa, sisältääkö tuo liittymän? Huomioi laskelmaan mikäli joudut ottamaan väliaikaisen liittymän ja taulun tontin nurkalle.
  • Kaivuut ja täytöt riippuu todella paljon maaperästä, maatöihin ja perustuksiin meillä meni huomattavasti enemmän paalutuksen ja hieman erikoisemman tontin ansiosta.
  • Mitä sulla tuo alapohja sisältää, maanvarainen lattiavalu?
  • Meillä meni salaojiin + routaeristeet n. 7,5k€ (137m2 talo + autokatos), eli se on aikalailla linjassa.
  • lvi- ja sähkösuunnittelu, tuosta saat varmaan napsastua jonkun tonnin pois kun kilpailutat suunnittelijat.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Nyt uutisista ja täältä noita teidän tekstejä lukeneena alkaa hieman pessimismi nostamaan päätään. Meidän perheellä on tosiaan tällä hetkellä arkkitehtisuunnittelu käynnissä ja hirsitalon pitäisi alkuperäisen suunnitelman mukaan lähteä nousemaan pystyyn ensi vuoden alkupuolella. Nettoala on tällä hetkellä n. 135m2 ja maalämmöllä yms. Tontin pitäisi olla helppo perustamiskustannuksiltaan ja talo tulee olemaan yksinkertaisen mallinen. Autokatokseen tehdään pohjat, mutta tarvittaessa sen toteutus jää myöhempään ajankohtaan, jos budjetti ei muuten pidä. Emme tee avaimet käteen toimituksena, vaan todennäköisesti osaurakoina. Kilpailutamme talotoimittajan heti kun suunnitelmat ovat valmistuneet. MUTTA, pitääkö tässä ryhtyä henkisesti valmistautumaan siihen, että saa varata extra 10-50t€ pelkästään koronan tuomiin raaka-aineiden hinnannousuun? Meillä kokonaisbudjetti on 350t€ (tontti ei kuulu tähän), joka vanhoilla hinnoilla on ollut ihan hyvin tehtävissä, mutta mitenhän mahtaa olla jatkossa? Nää on toki näitä kristallipallojuttuja, mutta harmittaa silti edistää hanketta, jos saa maksaa tavallaan täysin tyhjästä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
En tiedä minne pöin meinaatte rakentaa, mutta kovilta hinnoilta kuulostavat. Me ostimme juuri avaimet käteen - talon. Rakentaja oli omiin nimiin alkanut tätä tekemään ja laittoi myyntiin vasta lähempänä valmistumista. Asuin p-a 142, 2 auton autokatos 2:lla kylmällä (eristysvalmius) varastolla(viralliset neliöt taitaa olla 14) ja kaukolämpö. Talo maksoi 299ke, oli vuokratontilla jonka lunastin itselleni hintaa 32,5ke. Nurmikon istutus kuuluu kauppahintaan, mutta ulkomaalaus jäi meidän vastuulle.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
145
Saman suuruisen kustannus arvion autokatoksesta sain myös itse. Nuo pohjatyöt nostaa tuota hintaa paljon, tottakai riippuu vielä siitä kuinka haastava maaperä kyseessä.
Kuulostaa hinnat korkealta tänä päivänä.

Meillä maksoi 2019 teetettynä kahden auton katos 40m2 + eristetty varasto 16m2 = 17.200€ + palkki perustus = 3150€ 300x900 & 3kpl pilasterit.

Sähkötyöt ja sisäseinien tasoitus ei kuulunut hintaan. Pohjatyöt jne tuli samalla kuin taloonkin.

Sievitalon talopaketti (huoneistoala 118m2, maalämpö, vuokratontti) pihatyöt, autokatos ja terassi 70m2 maksoi kokonaisuudessaan 270k vuonna 2019.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
177
Saatiin arvio maansiirtofirmalta kustannuksista niin montahan tonnia ne yleensä heittää sitten noista? 30k menisi tonttiin sis tyyliin kaikki, paitsi routasuojat ja patolevyt.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Kuulostaa hinnat korkealta tänä päivänä.

Meillä maksoi 2019 teetettynä kahden auton katos 40m2 + eristetty varasto 16m2 = 17.200€ + palkki perustus = 3150€ 300x900 & 3kpl pilasterit.

Sähkötyöt ja sisäseinien tasoitus ei kuulunut hintaan. Pohjatyöt jne tuli samalla kuin taloonkin.

Sievitalon talopaketti (huoneistoala 118m2, maalämpö, vuokratontti) pihatyöt, autokatos ja terassi 70m2 maksoi kokonaisuudessaan 270k vuonna 2019.
Oliko tämä avaimet käteen -toimituksena, vai itse sisätyöt tekemällä?
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
  • Mikä lämmitysjärjestelmä tulossa, ei ilmeisesti kuitenkaan maalämpö? Varmaan aika lailla linjassa mikäli ei tuu maalämpöä.
  • Sähköt, suurinpiirtein varmaan pitää kutinsa, sisältääkö tuo liittymän? Huomioi laskelmaan mikäli joudut ottamaan väliaikaisen liittymän ja taulun tontin nurkalle.
  • Kaivuut ja täytöt riippuu todella paljon maaperästä, maatöihin ja perustuksiin meillä meni huomattavasti enemmän paalutuksen ja hieman erikoisemman tontin ansiosta.
  • Mitä sulla tuo alapohja sisältää, maanvarainen lattiavalu?
  • Meillä meni salaojiin + routaeristeet n. 7,5k€ (137m2 talo + autokatos), eli se on aikalailla linjassa.
  • lvi- ja sähkösuunnittelu, tuosta saat varmaan napsastua jonkun tonnin pois kun kilpailutat suunnittelijat.
-Lämmitysjärjestelmänä tässä suunnitelmassa on kaukolämpö, mutta myös Pilp on vaihtoehtona
-Liittymä oli muuten arviossa erikseen, hinnoiteltu 2500€ arvoiseksi
-Tontti on tasainen ja pintaturvekerroksen alla on kallio. Tontissa on talon kohdalla kaavaan piirretty kosteikko, joten todennäköisesti se pitää täyttää betonilla/ojittaa räjäyttämällä. Tontti on toki metrin naapuritonttia alempana, joten täyttöihin pitänee varata ekstraa.

Kokonaisuutena arvioin tässä vaiheessa, että näillä hinnoilla talosta jää luu käteen. Työkaverilla oli mennyt kaksi vuotta sitten 330k€ ns. avaimet käteen hirsitaloonsa maalämmöllä ja itse rakennetulla autokatoksella, joten kyllä hinnat ovat pirusti nousseet ihan muutamassa vuodessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
-Lämmitysjärjestelmänä tässä suunnitelmassa on kaukolämpö, mutta myös Pilp on vaihtoehtona
-Liittymä oli muuten arviossa erikseen, hinnoiteltu 2500€ arvoiseksi
-Tontti on tasainen ja pintaturvekerroksen alla on kallio. Tontissa on talon kohdalla kaavaan piirretty kosteikko, joten todennäköisesti se pitää täyttää betonilla/ojittaa räjäyttämällä. Tontti on toki metrin naapuritonttia alempana, joten täyttöihin pitänee varata ekstraa.

Kokonaisuutena arvioin tässä vaiheessa, että näillä hinnoilla talosta jää luu käteen. Työkaverilla oli mennyt kaksi vuotta sitten 330k€ ns. avaimet käteen hirsitaloonsa maalämmöllä ja itse rakennetulla autokatoksella, joten kyllä hinnat ovat pirusti nousseet ihan muutamassa vuodessa.
Meillä näyttäis menevän tällä hetkellä n. 290-300t€ + tontti, 137m2 hirsitalo autokatoksella. Maalämpö ja hivenen helppoa haastavammat perustukset (paalutus) itse teen suurinpiirtein sisustuksen väliseinistä alkaen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Itse puhuin omasta talousrakennuksen pohjoista niin kyseessä 51m2 autotalli + 48m2 katos.

Myös seiniin tulee 200mm villat eli tästäkin tulee äkkiä +1000€ lisää, mutta säästää lämmityskuluissa.

Hölmöä yleistää kun jokainen talli on melkein erilainen.

Halusin Ruukin 50vuoden takuulla olevan katon joten se melkein makso itsessään 4000€ vaikka asennettiin itse.

Tuohon vielä kattoturvatuotteet ja rännit päälle.

Tallliin tulee vesikiertone lattialämmitys. Huippuimuri katolle poistamaan mahdollisia maalauskäryjä tai vst.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
145
Oliko tämä avaimet käteen -toimituksena, vai itse sisätyöt tekemällä?
Avaimet käteen toimituksena. Itse tehtiin vain ulkomaalaus, nurmikon kylvö ja varaston sisäseinien tasoitus/maalaus.

Autokatos, terassi, maalämpö ja keittiö otettiin toisilta toimittajilta avaimet käteen periaatteella. Ei päästy talotoimittajan kanssa yhteisymmärrykseen muutoshinnoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Olen koittanut laatia budjettia muuttovalmiin (hirsi)talon rakennuttamiseen Tampereen kaava-alueelle. Tuntuu siltä, että rahat loppuu kesken heti kätelyssä. Olen pyrkinyt laskemaan hinnat vähän yläkanttiin, ettei tulisi yllätyksiä, mutta tätä menoa jää rakentamatta kokonaan. Saattaa myös olla, että olen laskenut osan kustannuksista väärin perustein. Osaako joku kommentoida onko ao. laskelmissa selkeästi virheitä?

Vesiliittymä 5600e
Vesilaitoksen työt 4400e
Sähköliittymä 2000e
Sähköpääkeskus 2000e
Rakennusaikainen sähkö 2500e
Kuituliittymä 2500e
Rakennusaikaisia yleiskuluja 2000e
Maaperätutkimus 1500e
Rakennuslupa 1500e
Valvoja 6000e
Varainsiirtovero ~5000e

Murskeet, sorat yms 10 000e
Salaojat, hulevedet, routaeristeet jne 10 000e
PILP 10 000e
Ulkomaalit 2000e
Pihatyöt 10 000e

Kahden auton katos + lämmin varasto 20m2 40 000e

Tontti 125 000 (???)
Maatyöt ???
Muuttovalmis paketti ???

Kokonaisuudessaan siis 242 000 euroa ennen talopakettia ja maatöitä. Tuohon kun laittaa 250 000 euron talopaketin ja 20 000 maatöitä päälle, niin päästään yli puolen miljoonan, eikä tuossa ole edes muutoksia vakiopakettiin laskettuna. Miten nuo muuttovalmiit nettihinnat yleensä pitää paikkansa? Pääseekö niistä paljonkin tinkimään vai voisiko ajatella, että X eurolla saa muutoksia samaan rahaan kaupan päälle?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Miten nuo muuttovalmiit nettihinnat yleensä pitää paikkansa? Pääseekö niistä paljonkin tinkimään vai voisiko ajatella, että X eurolla saa muutoksia samaan rahaan kaupan päälle?
Meillä Kastellin kanssa hinta tuli "listahinnasta" muutaman prosentin alaspäin, mutta samaan rahaan tulee paremmat keittiökalusteet ja -koneet, parempi sauna, vintille tilaa antavat kattoristikot ja vielä jotain muita muutoksia. Varmasti riippuu firmasta, myyjästä ja tilanteesta, mutta kannattaa lähteä aina tinkaamaan ja kyselemään muiltakin firmoilta.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tontti 125 000 (???)
Maatyöt ???
Muuttovalmis paketti ???

Kokonaisuudessaan siis 242 000 euroa ennen talopakettia ja maatöitä. Tuohon kun laittaa 250 000 euron talopaketin ja 20 000 maatöitä päälle, niin päästään yli puolen miljoonan, eikä tuossa ole edes muutoksia vakiopakettiin laskettuna. Miten nuo muuttovalmiit nettihinnat yleensä pitää paikkansa? Pääseekö niistä paljonkin tinkimään vai voisiko ajatella, että X eurolla saa muutoksia samaan rahaan kaupan päälle?
Ilmeisesti haluat asua jossain kehä3 sisällä. Tuolla tontin hinnalla saisit ihan Saimaan rannasta täältä etelä-savosta varmaan useamman hehtaarin :) No ehkä vähän liioittelua mutta on kyllä kallis pläntti.

edit. Joo luin tarkemmin. Kallista on näköjään Tampereellakin tuo maa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Olen koittanut laatia budjettia muuttovalmiin (hirsi)talon rakennuttamiseen Tampereen kaava-alueelle. Tuntuu siltä, että rahat loppuu kesken heti kätelyssä. Olen pyrkinyt laskemaan hinnat vähän yläkanttiin, ettei tulisi yllätyksiä, mutta tätä menoa jää rakentamatta kokonaan. Saattaa myös olla, että olen laskenut osan kustannuksista väärin perustein. Osaako joku kommentoida onko ao. laskelmissa selkeästi virheitä?

Vesiliittymä 5600e
Vesilaitoksen työt 4400e
Sähköliittymä 2000e
Sähköpääkeskus 2000e
Rakennusaikainen sähkö 2500e
Kuituliittymä 2500e
Rakennusaikaisia yleiskuluja 2000e
Maaperätutkimus 1500e
Rakennuslupa 1500e
Valvoja 6000e
Varainsiirtovero ~5000e

Murskeet, sorat yms 10 000e
Salaojat, hulevedet, routaeristeet jne 10 000e
PILP 10 000e
Ulkomaalit 2000e
Pihatyöt 10 000e

Kahden auton katos + lämmin varasto 20m2 40 000e

Tontti 125 000 (???)
Maatyöt ???
Muuttovalmis paketti ???

Kokonaisuudessaan siis 242 000 euroa ennen talopakettia ja maatöitä. Tuohon kun laittaa 250 000 euron talopaketin ja 20 000 maatöitä päälle, niin päästään yli puolen miljoonan, eikä tuossa ole edes muutoksia vakiopakettiin laskettuna. Miten nuo muuttovalmiit nettihinnat yleensä pitää paikkansa? Pääseekö niistä paljonkin tinkimään vai voisiko ajatella, että X eurolla saa muutoksia samaan rahaan kaupan päälle?
Tontin hinnasta päätellen olet katsonut tonttia jostakin keskeisemmältä paikalta ja yksityiseltä? Tampereen kaupunki on äärimmäisen laiska kaavoittamaan okt-tontteja, jaossa on ehkä 10-15 tonttia vuodessa. Jos noihin päsee tuurilla kiinni, niin voi taputtaa itseään selkään. Yksityisillä markkinoilla tontteja on, mutta hinnat sen mukaan. Jos sijainti on kaikki kaikessa, niin sijainnista joutuu Tampereella maksamaan. Mutta paljon nykyään rakennetaan Tampereen ympärille Kangasalalle, Nokialle, Lempäälään jne. missä myös kunnat jakavat enemmän tontteja ja myös yksityisellä puolella on huokeampaa.

En pitäisi tyypillisenä yli 500te talon rakentajia, joten iso osa omakotitaloista menee tuon alle. 400te on myös sen verran korkea hinta, että aika harva uudiskohde on tuossa hintaluokassa. Toki sijainti taas tässä maksaa, mutta ei keskituloiset taloudet pankista puolta miljoonaa lainaa saa, kosahtaa viimeistään maksuvaralaskelmassa ja stressitestissä. Yleisin rakennuslaina on n. 250-350te, loput on sitten omasta taskusta mitä menee tuon päälle.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Tontin hinnasta päätellen olet katsonut tonttia jostakin keskeisemmältä paikalta ja yksityiseltä? Tampereen kaupunki on äärimmäisen laiska kaavoittamaan okt-tontteja, jaossa on ehkä 10-15 tonttia vuodessa. Jos noihin päsee tuurilla kiinni, niin voi taputtaa itseään selkään. Yksityisillä markkinoilla tontteja on, mutta hinnat sen mukaan. Jos sijainti on kaikki kaikessa, niin sijainnista joutuu Tampereella maksamaan. Mutta paljon nykyään rakennetaan Tampereen ympärille Kangasalalle, Nokialle, Lempäälään jne. missä myös kunnat jakavat enemmän tontteja ja myös yksityisellä puolella on huokeampaa.

En pitäisi tyypillisenä yli 500te talon rakentajia, joten iso osa omakotitaloista menee tuon alle. 400te on myös sen verran korkea hinta, että aika harva uudiskohde on tuossa hintaluokassa. Toki sijainti taas tässä maksaa, mutta ei keskituloiset taloudet pankista puolta miljoonaa lainaa saa, kosahtaa viimeistään maksuvaralaskelmassa ja stressitestissä. Yleisin rakennuslaina on n. 250-350te, loput on sitten omasta taskusta mitä menee tuon päälle.
Kyllä noita tontteja on katsottu kaava-alueen laitamilta. Viimeksi kun katsoin, niin esimerkiksi Tasanteella oli 139te pyynnollä reilu tuhannen neliön kirvesvarsitontti. Olenkin tässä ihmetellyt, että kuka näillä hinnoilla oikein rakentaa. Kaupunki ei juuri omiaan myy, mutta kai se tonttivuokrakin pankissa otetaan huomioon. Lisäksi trendinä tuntuu olevan max 500m2 läntit, joihin pakko rakentaa kahteen kerrokseen, joka on yksitasoista kalliimpaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Kehä III:n sisäpuolelta ei saa mitään 125te:llä. Vajaalla 200 tuhannella voi löytää jotain alle 1000m2 määräosia, jos jaksaa kyttäillä. Vähääkään rakentamiskelpoiset tontit menee pitkälti yli 200 tuhannen ja keskeisenmältä paikalta 400te ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Meillä on pieni määräosan hankittuna Kehän sisältä ja tavoitteena saada tuohon reilu 100 asumisneliön talo alle puolen miljoonan ja tuo vaatii aika lailla omaa työtä (ja suhteita). Toisaalta ei täältä mitään valmistakaan saa omalla tontilla alle 600 tuhannen - jos ei halua ostaa ysäripommia, jonka rakenteiden kunnosta ei ole mitään takuuta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Kyllä noita tontteja on katsottu kaava-alueen laitamilta. Viimeksi kun katsoin, niin esimerkiksi Tasanteella oli 139te pyynnollä reilu tuhannen neliön kirvesvarsitontti. Olenkin tässä ihmetellyt, että kuka näillä hinnoilla oikein rakentaa. Kaupunki ei juuri omiaan myy, mutta kai se tonttivuokrakin pankissa otetaan huomioon. Lisäksi trendinä tuntuu olevan max 500m2 läntit, joihin pakko rakentaa kahteen kerrokseen, joka on yksitasoista kalliimpaa.
Tänä päivänä nuo pienet okt-tontit tuntuvat olevan kysyttyä tavaraa ja kaupungit mielellään sellaisia kaavoittavat, koska alueen kehittäminen on tiiviillä rakennuspohjalla edullisempaa. Yli 1000m2 tontit ovat Tampereen kasva-alueella jokseenkin harvinaisia, helpointa lienee ostaa vanha talo, jossa on ennestään iso tontti, kun takavuosina tontit olivat keskimäärin isompia tai ovat ajalta kun alue saattoi olla vielä laitakaupunkia. Toki purkukustannukset ovat oma juttunsa ja tuollaisistakin tonteista saa maksaa.

Kehä 3:n tonttitarjonta on oma asiansa ja kuten edellä todettua, en lähtisi sinne rakentamaan, ellei takataskussa olisi ennestään isoa tukkoa rahaa tai taloudella tuloja selvästi keskimääräistä enemmän.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Meillä Kastellin kanssa hinta tuli "listahinnasta" muutaman prosentin alaspäin, mutta samaan rahaan tulee paremmat keittiökalusteet ja -koneet, parempi sauna, vintille tilaa antavat kattoristikot ja vielä jotain muita muutoksia. Varmasti riippuu firmasta, myyjästä ja tilanteesta, mutta kannattaa lähteä aina tinkaamaan ja kyselemään muiltakin firmoilta.
Paljos teillä oli paketilla noin suunnilleen hintaa ja laskitko minkä verran nuo parannukset tekivät yhteensä?
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Ei voi kyllä kun tällee maalaisena ihmetellä noita pk-seudun tonttien hintoja o_O ja että kuka tollasia hintoja on valmis maksamaan...
Se on mitä ihmiset arvottaa ja monelle sijainti on kriteerinä niin olennainen, että on valmis siitä maksamaan, jos maksukykyä on. Mutta olen sitä toisinaan miettinyt, että onhan se harmi joutua maksamaan pelkästään sijainnista niin kova hinta ja monella palaa budjetista iso osa tonttiin, jolloin siitä yli puolen miljoonan budjetista ei jää enää laittaa taloon niin paljon. Näin ollen rakennus ei välttämättä vastaa sitä korkeaa hintaa, vaan voisi jollakin toisella alueella olla hyvinkin keskinkertainen.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Tontti 125 000 (???)
Maatyöt ???
Muuttovalmis paketti ???
Tälläkin hetkellä Nokialla on tonttihaku 14.5-31-5. menossa ja tonttien hinnat 30k - 50k. Näyttäisipä Nokian kartalla olevan heti vapaanakin pari tonttia vähän alle 60k hintaan (Puolet sun tontin budjetista). Kangasalla myös tontteja heti vapaana 76k hintaan.

Mutta jos Tampereen alueelta tontin haluat, niin varmasti sitten tuon yli 100k varmasti joutuu maksaan kun myyjä on yksityinen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei voi kyllä kun tällee maalaisena ihmetellä noita pk-seudun tonttien hintoja o_O ja että kuka tollasia hintoja on valmis maksamaan...
Tämä tontti Hämeenlinnan motarin vieressä VANTAALLA maksoi 100k€ :tup:

Ei siis liity muhun muuten kuin siinä että tuli kanssa kauhisteltua noita hintoja ja se että toi on motarin vieressä :cigarbeye:
 

Liitteet

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Paljos teillä oli paketilla noin suunnilleen hintaa ja laskitko minkä verran nuo parannukset tekivät yhteensä?
Meidän paketin loppuhinta tuli olemaan 150k ja nuo "parannukset" olivat luokkaa 5000e. Itse ainakin laskin, että kaikkineen hinta olisi ollut listahinnalla ~160k.

Kun kuvat tehtiin niin päätimme, että teemme vielä muutamia muutoksia malliin ja niistä sitten tulikin jo ylimääräistä. Jos olisimme olleet kaukaa viisaita ja tajunneet pyytää niitäkin etukäteen, niin varmasti olisivat tulleet kaupan päälle. Pääsimme myös "painostamaan" Kastellia Jukkatalolla, joten sekin saattoi vaikuttaa.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Meidän paketin loppuhinta tuli olemaan 150k ja nuo "parannukset" olivat luokkaa 5000e. Itse ainakin laskin, että kaikkineen hinta olisi ollut listahinnalla ~160k.

Kun kuvat tehtiin niin päätimme, että teemme vielä muutamia muutoksia malliin ja niistä sitten tulikin jo ylimääräistä. Jos olisimme olleet kaukaa viisaita ja tajunneet pyytää niitäkin etukäteen, niin varmasti olisivat tulleet kaupan päälle. Pääsimme myös "painostamaan" Kastellia Jukkatalolla, joten sekin saattoi vaikuttaa.
Minkä kokoisesta talosta nyt puhutaan? Meille tuli yksi kokonaispakettitarjous ja sen hinta olisi ollut pari tonnia vajaa 240k. Varusteet olisivat olleet aivan perustasoa tuolla hinnalla, eli kuusipaneelit saunassa ja vessa maalattuna jne..
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Minkä kokoisesta talosta nyt puhutaan? Meille tuli yksi kokonaispakettitarjous ja sen hinta olisi ollut pari tonnia vajaa 240k. Varusteet olisivat olleet aivan perustasoa tuolla hinnalla, eli kuusipaneelit saunassa ja vessa maalattuna jne..
Economy 89/103.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Eli teidän tarjouksen neliöhinta pelkälle talolle oli alle 1700€/m², kun meidän isomman karvalakkimallin hinta oli 2000€/m². Jännä homma.
Varmasti myyntitilanne ja myyjä vaikuttavat. Nythän on puhuttu, että kysyntä on kova ja talopaketteja menee kaupaksi kovaa tahtia. Me teimme kaupat jo viime vuonna, niin ehkä silloin Pirkanmaalla oli ostajalle edullisempi tilanne.

Muutenkin pitää kehua Kastellin myyjää. Hän oli ns. kartalla kaikessa ja avusti paljon, hän myös ehdotti muutoksia jotka tulivat lopulta samaan hintaan. Hän myös antoi muutamien mestarien yhteystietoja, jos emme olisi löytäneet itse. Kun olimme neuvottelemassa sopimuksesta, niin hän vastaili hyvin kysymyksiin ja jaksoi selittää maallikkollekin asiat selviksi.

Yksi iso etu oli vielä se, että saimme kaupanpäälisinä piirrustukset tulevalle autotallille, vaikka sitä ei välttämättä (todennäköisesti) otetakaan Kastellilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Tonteista kun oli puhetta niin Vantaa kyllä tarjoaa kaupunkina useita vapaita tontteja tuohon 100k luokkaan:

Isommat tietty varmaan liian lähellä kehä 3:a ja pienemmät.. noh, todella pieniä - jopa alle 300 m2 - tontteja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tonteista kun oli puhetta niin Vantaa kyllä tarjoaa kaupunkina useita vapaita tontteja tuohon 100k luokkaan:

Isommat tietty varmaan liian lähellä kehä 3:a ja pienemmät.. noh, todella pieniä - jopa alle 300 m2 - tontteja.
Toi Ojanko onkin mielenkiintoinen paikka, siinä pääsee maalaiselämää katsomaan läheltä, hevosia paljon...

mutta on se kallis, 128k€ 800 neliön tontista...
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 402
Miten nuo muuttovalmiit nettihinnat yleensä pitää paikkansa? Pääseekö niistä paljonkin tinkimään vai voisiko ajatella, että X eurolla saa muutoksia samaan rahaan kaupan päälle?
Riippuu tietysti varmasti myös talofirmasta, mutta meille taisi tulla Finnlamellilla noin 15-20ke lisää perushintaan omien muutosten jälkeen. Tuossa huomioitu alennukset mitä kauppaa tehdessä saatiin (5000 e talvietu + 5000 e lisäale).
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Onko muilla saunapuutavaran saatavuuden kanssa ongelmia? Paikallisesta Porilaisesta puutavaraliikkeestä odoteltu lämpökäsiteltyjä lauteita ja paneeleita jo lähes 2kk. Muutto ennen juhannusta :btooth:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
105
Koko maassahan on hieman puutavarasta pulaa tai hinta on noussut sen +20%. Nähtävästi kaikki tavara viedään jenkkilään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
Taloon pitäis hommata ulkoverhous, niin toimitusaika 5-8vko ja hinta noussut ihan tolkuttomasti vuoden takaisesta kun budjettia tehtiin...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Joo, puutavaran hinta on noussut vuoden alusta rutkasti ja nousee koko ajan lisää.

En muista oliko tässä ketjussa aikaisemmin juttua vai jossain muussa, mutta itselläkin on menossa terassin muokkaus/laajennustyö, urakoitsija soitteli pari viikkoa ennen sovittua aloitusta että ostaako puutavaran varastoon kun heidän toimittaja ilmoitti menekin olevan niin kovaa, että nykyinen puuerä loppuu ennen kuin meidän työ alkaa ja seuraavan satsin hinta tulee olemaan 20-30% korkeampi.

Oli tosiaan tarjoukseenkin laittanut maininnan, että puutavaran osalta hinta voimassa kaksi viikkoa jonka jälkeen ostohetken hinnoilla. Ihan kohteliasta soittaa, ja saivat kamat säilöttyä omalla varikollaan väliajan niin meni omalta kannalta ihan sujuvasti tämä homma ja vältyttiin pahimmillaan jopa 1000 euron hinnankorotukselta...
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Täällä on rakennushommat viimein edenneet hyvää tahtia. Rakennusluvassa meni sen puoli vuotta, mutta sen jälkeen on tapahtunut ja tällä hetkellä perustusten täyttö menossa. Hirsipaketti pitäisi tulla loppukuusta. Sähkö ja LVI valinnat parhaillaan työn alla. Kotiautomaatiohommia miettinyt, mutta hankala arvioida mitä viiden vuoden päästä tarvitsisi.

Puutavaran saatavuus on vähän niin ja näin. Haapaa ei saa saunaan ollenkaan ja tervaleppää STS-profiililla tuntuu olevan hankala saada. Saa nähdä, tarve kuitenkin vasta syyskuussa.


Katselin tuossa muurametalon varaavan takan hintoja, joka oli uunisepän saana malli, sis asennuksen, piiput jne, onko kallis 8800egee? Pääsisköhän halvemmalla ulkoistaa tuokin... Perustus takkaan 1650egee, j os ottaisi oman takan.
Finlamellin kautta sama takka vapaasti seisovana, laatoitettuna ja teräshormilla 8000€. Sisältäen kaiken tarvittavan, korvausilma takan alta. Kun talopakettia sorvattiin ei takkaa mietitty sen tarkemmin. Tuo on perusmalli ja sillä mentiin. Päivityshinnat on jotain aivan älytöntä. Päivitys samankokoiseen, mutta isommalla luukulla maksaa 3-4k€ lisää. Hinnastoja ei tietty löydy verkosta, mutta pelkän pykälän isomman takan saisi ostettua alle 2k€.. https://www.uunisepat.fi/images/PDF/Uunisepat-Mokkiesite-2020-web.pdf Siinä tulee lasiluukulle hintaa. 250mm korotus on oikeastaan pakollinen. 1650mm takan mittasuhteet on pielessä. Korotukselle lisähintaa joku 550€.

Riippuu tietysti varmasti myös talofirmasta, mutta meille taisi tulla Finnlamellilla noin 15-20ke lisää perushintaan omien muutosten jälkeen. Tuossa huomioitu alennukset mitä kauppaa tehdessä saatiin (5000 e talvietu + 5000 e lisäale).
Laskeskelin juuri lisäkuluja peruspaketin päälle. Perustakka otti tuon 8k€. Keittiön, kodinkoneiden, alakerran kiintokalusteiden, pintamateriaalit perusmalliston ulkopuolelta, sähköjen, LVI:n, jne. parannukset tähän saakka noin 9k€. Tähän päälle tulee vielä yläkertaan vaatehuoneen ja kahden makkarin säilytysratkaisut. Nämä Ikeasta 2,5k€ vs. Keittiömaailman 5k€. Portaat lähtökohtasesti on OK ja muita ei tässä kohtaa tiedossa. Jos jotain kiinnostaa voin avata tarkemmin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 402
Finlamellin kautta sama takka vapaasti seisovana, laatoitettuna ja teräshormilla 8000€. Sisältäen kaiken tarvittavan, korvausilma takan alta. Kun talopakettia sorvattiin ei takkaa mietitty sen tarkemmin. Tuo on perusmalli ja sillä mentiin. Päivityshinnat on jotain aivan älytöntä. Päivitys samankokoiseen, mutta isommalla luukulla maksaa 3-4k€ lisää. Hinnastoja ei tietty löydy verkosta, mutta pelkän pykälän isomman takan saisi ostettua alle 2k€.. https://www.uunisepat.fi/images/PDF/Uunisepat-Mokkiesite-2020-web.pdf Siinä tulee lasiluukulle hintaa. 250mm korotus on oikeastaan pakollinen. 1650mm takan mittasuhteet on pielessä. Korotukselle lisähintaa joku 550€.
Sama todettiin silloin, että takan päivittäminen vähän isompaan oli poskettoman hintaista. Ensin mietittiin että voisi ottaa perusmallista hiukan korkeamman ja leveämmän isommalla pesällä, mutta hinta oli muistaakseni 2000-3000 euroa lisää, joten todettiin että meidän takankäytöllä ei mitään kiinnostusta maksaa moisia summia. Jos olisi halunnut hienoa useammalle kyljelle taittuvaa luukkua niin lisähinnat olisi ollut vielä ihan toisenlaiset. Meille tuli tosiaan se Finnlamellin Uuniseppien vakiotakka lisähintaisella laatalla. Ei edes ollut puhetta mikä on vakiotakan hinta, kun se kuului pakettiin.
Laskeskelin juuri lisäkuluja peruspaketin päälle. Perustakka otti tuon 8k€. Keittiön, kodinkoneiden, alakerran kiintokalusteiden, pintamateriaalit perusmalliston ulkopuolelta, sähköjen, LVI:n, jne. parannukset tähän saakka noin 9k€. Tähän päälle tulee vielä yläkertaan vaatehuoneen ja kahden makkarin säilytysratkaisut. Nämä Ikeasta 2,5k€ vs. Keittiömaailman 5k€. Portaat lähtökohtasesti on OK ja muita ei tässä kohtaa tiedossa. Jos jotain kiinnostaa voin avata tarkemmin.
Meillä tosiaan ainakin kuului takka siihen perushintaan mistä lähdettiin laskemaan, kuten myös maalämpö. Keittiötä ja märkätilojen kalusteita paranneltiin sen perusarvon päälle muistaakseni yhteensä 3600 eurolla, lisäksi jätettiin makkareista vaatekaapit pois ja kasasin itse ikean kaapit niihin ja hyvä että kasasin, en kyllä näe hirveää lisäarvoa tuossa meidän kohtuullisen kalliissa eteisen kaapissa joka tuli talofirman kautta. Kodinkoneet jätin pois ja ostin omavalintaiset, ei ollut Finnlamellilla tarjota mieluisia merkkejä eikä hintoja. Kodinkoneet tais maksaa 3200 euroa yhteensä kun black friday -tarjouksista ne ostin.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
272
Kotiautomaatiohommia miettinyt, mutta hankala arvioida mitä viiden vuoden päästä tarvitsisi.
Itse rakennan kanssa ja pohdin tätä kotiautomaatiohommaa pitkään. KNX-ratkaisut ja muut kilpailijat tuli kaikki mietittyä läpi. Yksi lupaava järjestelmä kerkesi mennä jo konkkaan pohdinnan aikana.. joten järjestelmän ajan kestävyys pisti miettimään.

Ensimmäisenä tiputin KNX-ratkaisut pois. Hinnan ja järjestelmän jäykkyyden takia. Sitten tein periaate ratkaisun että tulevaisuus on langaton ja otin taloon ihan perinteisen sähkösuunnitelman ja toteutuksen. Huomion kuitenkin toteutuksessa tulevaisuuden tarpeet.

Koska elän itse Applen ekosysteemissä valitsin tuotteet siten että toteutan automaation Applen Homekitin kautta. Ei ehkä ole kaiken todennäköisimmin menossa konkkaan ja ovat vahvasti panostaneet kotiautomaatioon (niinkuin myös Google). Kaikki valaistus tulee Philipsin Huen kautta. Maalämpöpumpun ja ilmanvaihdon koneet valitsin sellaisella älyllä että saan ohjattua niitä suoraan langattomasti ja myöhemmin liitettyä Homekittiin.. samoin kun ovien lukitukset.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
260
Itse rakennan kanssa ja pohdin tätä kotiautomaatiohommaa pitkään. KNX-ratkaisut ja muut kilpailijat tuli kaikki mietittyä läpi. Yksi lupaava järjestelmä kerkesi mennä jo konkkaan pohdinnan aikana.. joten järjestelmän ajan kestävyys pisti miettimään.

Ensimmäisenä tiputin KNX-ratkaisut pois. Hinnan ja järjestelmän jäykkyyden takia. Sitten tein periaate ratkaisun että tulevaisuus on langaton ja otin taloon ihan perinteisen sähkösuunnitelman ja toteutuksen. Huomion kuitenkin toteutuksessa tulevaisuuden tarpeet.

Koska elän itse Applen ekosysteemissä valitsin tuotteet siten että toteutan automaation Applen Homekitin kautta. Ei ehkä ole kaiken todennäköisimmin menossa konkkaan ja ovat vahvasti panostaneet kotiautomaatioon (niinkuin myös Google). Kaikki valaistus tulee Philipsin Huen kautta. Maalämpöpumpun ja ilmanvaihdon koneet valitsin sellaisella älyllä että saan ohjattua niitä suoraan langattomasti ja myöhemmin liitettyä Homekittiin.. samoin kun ovien lukitukset.
Samanlaista settiä olen ajatellut myös mutta laitteiden valinta mlp, iv, viilennys jne. on täysin auki. Millaisia laitteita olet valinnut jotka saa liitettyä Homekittiin?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 689
Itse rakennan kanssa ja pohdin tätä kotiautomaatiohommaa pitkään. KNX-ratkaisut ja muut kilpailijat tuli kaikki mietittyä läpi. Yksi lupaava järjestelmä kerkesi mennä jo konkkaan pohdinnan aikana.. joten järjestelmän ajan kestävyys pisti miettimään.

Ensimmäisenä tiputin KNX-ratkaisut pois. Hinnan ja järjestelmän jäykkyyden takia. Sitten tein periaate ratkaisun että tulevaisuus on langaton ja otin taloon ihan perinteisen sähkösuunnitelman ja toteutuksen. Huomion kuitenkin toteutuksessa tulevaisuuden tarpeet.

Koska elän itse Applen ekosysteemissä valitsin tuotteet siten että toteutan automaation Applen Homekitin kautta. Ei ehkä ole kaiken todennäköisimmin menossa konkkaan ja ovat vahvasti panostaneet kotiautomaatioon (niinkuin myös Google). Kaikki valaistus tulee Philipsin Huen kautta. Maalämpöpumpun ja ilmanvaihdon koneet valitsin sellaisella älyllä että saan ohjattua niitä suoraan langattomasti ja myöhemmin liitettyä Homekittiin.. samoin kun ovien lukitukset.
KNX kannattaa unohtaa. Se kehitettiin aikoinaan pahasti flopanneen LONin tilalle ja saman kohtalon näyttää kokevan KNX:kin. Nuo langattomat systeemit on ihan päteviä nykyään. Ja cattikaapelia toki vähän joka paikkaan, jotta saa langalla kiinni mitä anturia, ohjainta ym. nyt haluaakaan.

Sähköistä ihmettelen, miksi moni karsastaa ulkomittauskeskusta? Keskus maksaa sen ~500-700 EUR plus asennus. Tuon jälkeen on sähköt tontilla ja saa omaan tahtiin painella menemään ilman että kikkailee vuokratun mittauskeskuksen ja verkkoyhtiön mittariasentajien kanssa. Sen ole kuullut sanottavan perusteena että tuossa säästää yhden keskuksen kun ottaa työmaasähköt vuokrakeskuksella ja tekee sitten lopullisen mittaroinnin pääkeskukseen, mutta tuohon säätöön se säästö palaa.

Ja tosiaan vastaavan mestarin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sitä talofirman kaveria ei kannata ottaa. Ja suunnittelu kannattaa teettää hyvin. Oma suositus on vielä, että pyytäkää talotekniikkasuunnittelijoita käymään silloin tällöin myös työmaalla valvojan ominaisuudessa. Vastaava mestari vaikka olisi kuinka osaava, niin ei vaan millään voi olla myös LVI- ja sähköalan osaaja.

Joku heitti tuossa ylempää että viiden tonnin tatesuunnittelusta omakotitalohankkeessa voisi vielä koittaa höylätä pois. Tätä en suosittele, ellei halua suunnitelmiksi geneeristä paskaa, josta sitten työmaalla ja lopputuloksen valmistuttua ihmetellään että mitähän tässäkin on mietitty. Aivan, ei ole mietitty kun ei siitä halunnut tilaaja maksaa. Urakat kun kilpailuttaa, niin ne tosiaan tehdään urakkatahdilla. Siinä ei asentaja ala arvioimaan suunnitelman oikeellisuutta, vaan toteaa lopuksi että "se on kuvien mukaan tehty".

Sähkösuunnittelun suosittelen tekemään siten, että tekee itse pistekuvan, jotta saa pistorasiat ja valokytkimet sinne minne haluaa ja suunnittelija sitten jatkaa tuosta. Kokemus on opettanut että useimmilla sähkösuunnittelijoilla ei ole kykyä miettiä kodin sisustusta (varsinkaan toisen kodin) mielessään vaan pisteitä laitetaan tai jätetään laittamatta mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Finnlamelli ja Kastelli ainakin nostaneet äskettäin valmispakettien hintoja yli 5%. Rakennusbuumi ja puutavarapula varmasti syynä, mutta lieneekö tuosta enää paluuta? Onkohan lähihistoriassa esimerkkiä, että listahintoja olisi laskettu vai tuleeko vaan enemmän tinkivaraa, jos alan markkinat kylmenee?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 302
Viestejä
4 193 650
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom